احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 42
پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: بهترين شما خردمندانند. گفته شد: اى رسول خدا چه كسانى خردمندانند؟ فرمود: آنان صاحبان اخلاق نيكو و عقلهاى گرانمايه و اهل پيوند با خويشاوندان و نيكى به مادران و پدران و رسيدگىكننده به همسايگان و يتيماناند و [به مسكينان] طعام مىخورانند و به صورت آشكار به همگان سلام مىكنند و نماز مىگذارند در حالى كه مردم در خواب و غافلند.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 49
.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 43
امام صادق عليه السّلام مىفرمايد امام سجّاد عليه السّلام مىفرمود: همانا شناختن اينكه دين مسلمان به كمال رسيده است به چند امر است: ترك سخن نمودنش در امور بيهوده و بىمربوط و كم جدال نمودنش و بردبارىاش و شكيبايىاش و خوش خلقىاش.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 49
.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 44
امام على بن الحسين زين العابدين عليه السّلام فرمود: از اخلاق مؤمن انفاق نمودن به
اندازه نيازمندى و توسعه دادن [به زندگى نيازمندان] به اندازه فراخى [زندگى خود] و رفتار عادلانه با مردم و آغاز نمودن به سلام بر مردم.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 49
.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 45
امام باقر عليه السّلام فرمود: مؤمن كسى است كه در هنگام خوشنودى، خوشنودىاش او را در گناه و باطل داخل نكند و اگر به خشم آمد خشمش او را از گفتن حقّ بيرون نبرد و در زمانى كه قدرت دارد قدرتش او را به تجاوز نمودن به سوى چيزى كه حقّى در آن ندارد نكشاند.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 51
.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 46
امام صادق عليه السّلام فرمود: اى مهزم! شيعه ما كسى است كه صدايش از گوش خودش تجاوز نكند و كينه و دشمنىاش از دستانش تعدّى نكند (كينهاش را عملا ابراز و اعمال نكند) و [در زمان تقيه] ما را آشكارا مدح و ثنا نگويد، و در مجالست و همنشينى با ما زبان به عيبجويى نگشايد و با بىمهرى و كينه با ما به مخاصمه و جدال برنخيزد و اگر با مؤمنى ديدار كرد او را اكرام كند و اگر با نادانى برخورد نمود از او دورى كند،- تا آنجا كه فرمود:- شيعه ما كسى است كه همچون بانگى كه سگ از سوز سرما بر مىآورد بانگ نزند و حرص و طمعى همچون حرص و طمع كلاغان نداشته باشد و از دشمن ما درخواست و گدايى نكند اگر چه از گرسنگى بميرد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 51
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 47
امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: آيا به شما در مورد كسى كه شبيهترين شما به من است خبر دهم؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا! پيامبر فرمود: كسى كه اخلاقش نيكوتر و نرمخوتر و نيكىكنندهتر به خويشاوندانش باشد و دوستىاش نسبت به برادران دينى از همه بيشتر باشد و صبورترين شما بر حق و فروخورندهترين شما خشمش را و نيكوترين شما از نظر عفو و بخشايش باشد و از همه شما در هنگام خوشنودى و خشم انصاف را بيشتر رعايت كند.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 51
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 48
امام صادق عليه السّلام فرمود: مؤمن يارىاش نيكو و روزىاش سبك و كم است، تدبيرش براى زندگى نيكوست و از يك سوراخ دو مرتبه گزيده نمىشود.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 51
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 49
دلهاث غلام امام رضا عليه السّلام روايت كند كه از حضرت شنيدم كه مىفرمود: مؤمن مؤمن نيست مگر اينكه در او سه خصلت باشد- سپس حديث ما قبل را آورده است و در آن اضافه نموده است: رازش را مىپوشاند و با مردمان مدارا مىكند و در سختىها و مشكلات صبر پيشه مىسازد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 51
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 50 بخش اول
در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله روايت شده است كه: جبرئيل عليه السّلام نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! خداوند مرا با هديهاى نزد تو فرستاده كه اين چنين هديهاى به هيچ كس پيش از تو نداده است رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:
آن هديه چيست؟ عرض كرد: صبر و نيكوتر از صبر. فرمود: نيكوتر از صبر چيست؟ عرض كرد: رضا و نيكوتر از آن. فرمود: نيكوتر از رضا چيست؟ عرض كرد: زهد و نيكوتر از آن. فرمود: نيكوتر از زهد چيست؟ عرض كرد: اخلاص و نيكوتر از آن. فرمود: نيكوتر از اخلاص چيست؟ عرض كرد: يقين و نيكوتر از يقين.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 51
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 50 بخش دوم
در ادامه حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
. پيامبر مىفرمايد گفتم: اى جبرئيل! نيكوتر از يقين چيست؟ گفت: راه رفتن به آن توكّل نمودن بر خداى عزّ و جلّ است گفتم: توكّل بر خدا چيست؟ گفت:
آگاهى به اينكه ضرر و نفع و عطا و منع هيچ يك به دست مخلوق نيست و نوميدى از مخلوق را در عمل رعايت كند پس هر گاه بندهاى چنين باشد براى هيچ كس غير از خدا كار نمىكند و اميد و بيم ندارد جز از خدا و به هيچ كس جز خدا چشم نمىدوزد پس اين معناى توكّل است. گفتم: اى جبرئيل! تفسير صبر چيست؟ گفت: در سختى شكيبايى كند چنان كه در شادى و در تنگدستى شكيبايى كند چنان كه در ثروتمندى و در بلا شكيبايى كند چنان كه در وقت عافيت و تندرستى پس از بلايى كه به او رسيده به نزد مخلوق شكوه و شكايت نبرد. گفتم: تفسير قناعت چيست؟ گفت: به آنچه از دنيا نصيب او گرديده قانع باشد به كم قانع باشد و شكر آن را به جاى آورد.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 53
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 50 بخش سوم
در ادامه حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
. گفتم: تفسير رضا چيست؟
گفت: شخص رضايتمند بر مولاى خود خشم نمىگيرد چه به دنيا رسيده باشد چه نرسيده باشد و بر نفس خود به عمل كم خوشنود نيست.
گفتم: اى جبرئيل! تفسير زهد چيست؟ گفت: اينكه دوست بدارد آن كس را كه آفرينندهاش را دوست دارد و دشمن بدارد آن كس را كه آفرينندهاش را دشمن مىدارد و از حلال دنيا بر خود تنگ بگيرد و به حرام آن توجّهى نكند زيرا حلال آن حساب دارد و حرامش موجب عقاب است و به همه مسلمانان مهربانى كند چنان كه نسبت به خود مهربان است و آنچنان كه از مردارى كه بوى گندش زياد شده است پرهيز مىكند از سخن گفتن بپرهيزد و همچنان كه از آتشى كه او را فرا گيرد دورى مىكند از چيزهاى پوچ و فانى دنيا و زينت دنيا پرهيز كند و آرزويش را كوتاه كند و اجلش را پيش رو داشته باشد
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 53
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 50 بخش چهارم
در ادامه حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
گفتم: اى جبرئيل! تفسير اخلاص چيست؟ گفت: مخلص كسى است كه هيچ چيز را از مردم درخواست نكند تا خود بيابد و آنگاه كه يافت خوشنود باشد و اگر چيزى در نزد او باقى ماند آن را در راه خدا عطا كند پس اگر از مخلوق درخواست نكند به عبوديّت خداوند اقرار كرده است.
و اگر خواسته خود را يافت و خوشنود بود چنين كسى از خدا خوشنود است و خداوند تبارك و تعالى نيز از او خوشنود است و هنگامى كه به خاطر خداى عزّ و جلّ عطا مىكند چنين كسى در حدّ اعتماد به پروردگار خويش است.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 53
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat