59.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هنر
#معماری
#مسجد_جامع_اصفهان
مسجد جامع اصفهان یکی از شگفتانگیزترین بناهای این شهر تاریخی است و گوشه گوشه مسجد، شاهکارهایی از هنر اسلامی خودنمایی میکند که هر کدام از آنها برای معرفی یک تمدن کافی است. شبستان و محراب اولجایتو یکی از بخشهای خاص و جذاب این مسجد است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اخلاق_در_قرآن
#قرآن_مهر
""قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا- 77فرقان"" بگو: «پروردگارم برای شما ارجی قائل نیست اگر دعای شما نباشد؛ شما (آیات خدا و پیامبران را) تکذیب کردید، و (این عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!»
آیه در روایات: أمیرالمؤمنین: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَهًِْ الْعَفَافُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ. جامع الأخبار، ص۱۳۱
امام علی: محبوبترین عملها نزد خداوند در روی زمین دعاست و بافضیلتترین عبادت پاکی و پاکدامنی است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ.
تبیین: دعا به واسطه اینکه حالت خضوع انسان در برابر خداوند را تقویت میکند، محبوبترین عمل در نزد خداوند نامیده شده است؛ اما در عین حال یادآوری شده در همه حال عفت و پاکی در تمام امور زندگی (امورمادی و اجتماعی و هواهای نفسانی و ...) برترین عمل و عبادت آدمی است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
چهارشنبه 17 مرداد 1403
الاربعاء 2 صفر 1446
شهادت زید بن علی بن الحسین علیهماالسلام (2 صفر سال 122 قمری)
سالروز شهادت شهید محمود صارمی، روز خبرنگار
پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ آتاكُمْ مَعْروفاً فَكافِؤوهُ، وَ اِنْ لَمْ تَجِدوا ما تُـكافِؤونَهُ فَادْعُوا اللّهَ لَهُ حَتّى تَظُـنّوا اَ نَّـكُمْ قَدْ كافَيْتُموهُ؛ [تحف العقول، ص 218.] هر كس به شما نيكى كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن قدر براى او دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى كرده ايد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 89
8- باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن با جهل و نادانى
89- از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: پنج چيز هست كه هر كس اين پنج چيز در او نيست لذّت برخوردارى زيادى در وجودش نخواهد بود. راوى گويد:- عرض كردم: آنها چه هستند؟ حضرت فرمود: عقل و ادب و دين و بخشش و خوش خلقى.
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69
تبیین: منظور این است کسی که چنین خصوصیات اخلاقی را ندارد، بهره فراوانی از زندگی خود نمیبرد، و دیگران نیز بهره درستی از او نخواهند برد؛ گرچه چنین شخصی به لحاظ علمی یا مادی یا جایگاه اجتماعی فردی باشد که دیگران او را بزرگ میدانند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
گربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۵۱
آخرین نماز
ظهر شد و وقت نماز فرا رسید. هنوز زهیر و شمارى اصحاب در اطراف امام(ع) بودند. امام(ع) نماز را به جماعت _در شکل نماز خوف _ اقامه کرد. (217) امام(ع) دو رکعت نماز ظهر را آغاز کرد در حالى که زهیر و سعید بن عبدالله حنفى جلوى امام(ع) ایستادند. گروه دوم نماز را تمام کرده، آنگاه گروه اول رکعت دوم را به امام(ع) اقتدا کردند. در وقتى که سعید جلوى امام(ع) ایستاده بود، هدف تیر دشمن قرار گرفت. بعد از پایان نماز هم، هرچه امام(ع) به این سوى و آن سوى میرفت، سعید میان امام و دشمن قرار میگرفت. به همین دلیل، چندان تیر به وى اصابت کرد که روى زمین افتاد. در این وقت از خداوند خواست تا سلام او را به رسولش برساند و به او بگوید که من از این رنجى که میبرم، هدفم نصرت ذرّیه اوست. وى در حالى به شهادت رسید که سیزده تیر بر بدنش اصابت کرده بود. (218)
سعید بن عبدالله بعد از نماز ظهر که باز درگیرى آغاز شده و شدّت گرفت، در شرایطى که حفاظت از امام حسین(ع) را بر عهده داشت به شهادت رسید. (219) در اینجا بازهم دشمن به تیراندازى به سوى اسبان باقى مانده سپاه امام ادامه داد تا همه آنان را از بین برد. در این وقت زهیر بن قین با رجزى که خواند بر دشمن حمله کرد. در شعرى که از او خطاب به امام حسین(ع) نقل شده، آمده است که امام را هادى و مهدى نامیده و در حال رفتن به ملاقات جدش پیامبر، برادرش حسن، پدرش على(ع) و عمویش جعفر و حمزه میباشد.
دو نفر از کوفیان با نامهاى کثیر بن عبدالله شعبى و مهاجر بن اوس بر وى حمله کرده او را به شهادت رساندند. (220)
عمرو بن خالد ازدى در شمار چنین افرادى است. وى رجزى خواند و جنگید تا به شهادت رسید. (221) فرزندش خالد بن عمرو ازدى نیز پس از پدر به شهادت رسید. (222)
216. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195
217. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195
218. مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 17
219. انساب الاشراف، ج 3، ص 195 ـ 196
220. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441
221. الفتوح، ج 5، ص 192
222. الفتوح، ج 5، ص 192 ـ 193
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
#هنر_و_معارف
امام على عليه السلام: طُوبى لِمَن أنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ و أمسَكَ الفَضلَ مِن كلامِهِ .[بحار الأنوار : 96 / 117 / 9.] خوشا كسى كه زيادى مال خويش را انفاق كند و جلوى زياده گويى خود را بگيرد.
تبیین: در دیگاه دینی، زیادهروی در همه زمینهها مذموم است و آن بخشی از دارایی که انسان به آن نیازی ندارد، همانند زیادهگویی شایسته حذف شدن است.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معارف
#نماز_استغفار
ربیع بن صبیح می گوید: مردی به محضر حضرت امام مجتبی علیه السلام از قحطی و خشکسالی شکایت کرد، حضرت به او فرمود: از خدا برای زدوده شدن گناهانت درخواست آمرزش کن و مردی دیگر به پیشگاه آن حضرت آمد و از تهیدستی و فقر شکوه کرد، حضرت به او فرمود: از خدا درخواست مغفرت کن و دیگری آمد و گفت: دعا کن خدا به من پسری عنایت کند. حضرت فرمود: از خدا آمرزش بخواه، به حضرت گفتیم چند نفر به حضورت آمدند و هر کدام از چیزی شکایت کردند و شما همه آنان را به آمرزش خواهی از خدا فرمان دادی، فرمود: من از پیش خود آنان را به آمرزش خواستن از حق راهنمایی نکردم من به اعتبار گفته خدا که از نوح علیه السلام حکایت کرده است که به قومش گفت: برای رسیدن به انواع نعمت ها از خدا درخواست آمرزش کنید، آنان را به آمرزش خواستن هدایت نمودم. وسائل الشیعة، ج 7، ص 177، باب 23، حدیث 9055.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
27.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معارف
#نماز_استغفار
نماز فوق العاده استغفار برای وسعت رزق
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود :
هرگاه در زندگیت دچار تنگی معیشت و کسادی شدی، حاجتت را به خدا عرضه کن و نماز استغفار را ترک نکن.نماز استغفار دو رکعت است و در هر دو رکعت، چنین عمل کن:
1️⃣در هر رکعت، یک بار حمد، و یک بار سوره قدر را بخوان
2️⃣بعد از خواندن این دو سوره، 15 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
3️⃣سپس در رکوع، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
4️⃣بعد از بلند شدن از رکوع ، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
5️⃣در هر دو سجده، 10 بار فقط بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
6️⃣بعد از هر دو سجده، 10 بار بگو: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ»
مکارم الاخلاق، ص328
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۵۲
خوارزمى از عمرو بن خالد صیداوى نیز یاد کرده و نوشته است: وى نزد امام(ع) آمد و گفت: قصد آن دارم تا به دیگر یاران بپیوندم. امام حسین(ع) به او فرمود: تَقَدَّم فإنّا لاحقون بک عن ساعة. (پیش برو، ما نیز ساعتى دیگر به تو خواهیم پیوست.) (223)
سعد [شعبه] بن حنظله تمیمى مجاهد دیگرى است که با خواندن رجزى به میدان رفته پس از نبردى به شهادت رسید. (224)
عمیر بن عبدالله مَذْحِجى شهید بعدى است که رجزى خواند و به میدان رفت و به شهادت رسید.(225)
سوار بن أبى حُمَیر به میدان رفته مجروح شد و شش ماه بعد به شهادت رسید.(226)
عبدالرحمان بن عبدالله یزَنى شهیدى است که به نوشته ابن اعثم، پس از مسلم بن عوسجه به شهادت رسیده است. شعر وى در میدان، مضمون مهمى در تشیع او دارد؛ به طورى که شاعر خود را بر دین حسین و حسن معرفى میکند.
أنا ابن عبدالله من آل یزن دینى على دین حسین و حسن(227)
زیاد بن عمرو بن عریب صائدى همدانى معروف به ابوثمامه صائدى که نماز ظهر را به یاد امام حسین(ع) آورد، شهید دیگر بعد از ظهر است.(228) رجز زیبایى از وى توسط ابن شهرآشوب نقل شده است.(229)
ابوالشعثاء یزید بن زیاد کندى پیش روى امام حسین(ع) در برابر دشمن ایستاد و هشت تیر (و در برخى نقلها که پیش از این گذشت صد تیر) رها کرد که طى آن دست کم پنج نفر از سپاه کوفه کشته شدند. آنگاه که دشمن درخواستهاى امام حسین(ع) را رد کرد، به سوى دشمن تاخت تا کشته شد.(230)
نافع بن هلال بِجِلى که پیش از این اشاره به نبرد او با تنى چند از کوفیان داشتیم، با تیراندازى دقیق خود دوازده تن از سپاه کوفه را کشت تا آن که بازویش شکست. دشمن وى را به اسارت گرفت و شمر گردنش را زد.(231)
223. مقتل الحسین(ع) ج 2، ص 24 آیا این همان عمرو بن خالد ازدى است؟ در متن خوارزمى از عمر بن خالد صیداوى یاد شده اما در مثیرالاحزان ابن نما (ص 33)، عمرو بن خالد آمده است.
224. التفوح، ج 5، ص 193
225. الفتوح، ج 5، ص 193؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 14
226. انساب الاشراف، ج 3، ص 198
227. الفتوح، ج 5، ص 194
228. انساب الاشراف، ج 3، ص 198
229. بنگرید: المناقب، ج 4، ص 104 ـ 105
230. انساب الاشراف، ج 3، ص 198؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 445 ـ 446
231. انساب الاشراف، ج 3، ص 197
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
""هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ. 23حشر""
و خدایی است که معبودی جز او نیست، حاکم و مالک اصلی اوست، از هر عیب منزّه است، به کسی یتم نمیکند، امنیّت بخش است، مراقب همه چیز است، قدرتمندی شکستناپذیر که با اراده نافذ خود هر امری را اصلاح میکند، و شایسته عظمت است؛ خداوند منزّه است از آنچه شریک برای او قرارمیدهند!
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
پنجشنبه 18مرداد 1403
الخميس 3 صفر 1446
تولد امام محمدباقر علیه السلام به روایتی (سال ۵۷ قمری)
آتش زدن کعبه توسط سپاهیان یزید در جریان تحصن عبدالله بن زبیر در مکه (3 صفر سال 64 قمری)
روز بزرگداشت شهداي مدافع حرم
امام على عليه السلام: إذا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بأحسَنَ مِنها ، و إذا اُسدِيَت إلَيكَ يَدٌ فكافِئْها بِما يُربي عَليها ، و الفَضلُ مَعَ ذلكَ لِلبادِئِ .[نهج البلاغة : الحكمة 62.] هر گاه به تو درودى گفته شد، با درودى بهتر از آن پاسخ گوى و هر گاه احسانى به تو شد، به احسانى بهتر از آن جبرانش كن. با وجود اين، فضيلت از آنِ آغازگر [نيكى ]است.
نکته تاریخی: در قرن اوّل هجری قمری، به دلیل منازعات سیاسی بین یزید بن معاویه و عبدالله بن زبیر، کعبه دچار آتشسوزی گردید و سپس توسط ابن زبیر تخریب و تجدید بنا گردید. همچنین مدتی پس از این ماجرا، به دلیل بالا گرفتن جنگ قدرت، بین ابن زبیر و عبدالملک بن مروان، مکه توسط لشکریان حجاج بن یوسف ثقفی محاصره و کعبه دچار آسیب و ویرانی شد و به دنبال آن، بازسازیها و تغییراتی در ساختمان کعبه انجام گرفت که برخی منابع از نقش امام سجاد (علیهالسّلام) در این بازسازی خبر دادهاند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره 90
9- باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت بر عقل
90- از امام صادق عليه السّلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش عليهم السّلام و آنان از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در حديث مناهى روايت كنند كه فرمود: هر كس كه گناهى يا امر شهوانى بر او عرضه شود و او از ترس خداى عزّ و جلّ از ارتكاب آن خوددارى كند، خداوند آتش دوزخ را بر او حرام مىگرداند و از بيتابى بزرگ روز قيامت او را ايمن مىكند و در مورد او به آنچه كه در كتابش وعده داده است، وفا خواهد كرد خداوند در كتابش فرمود: «و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت باشد. الرحمن 46»
جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 69
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال