واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۲
تأثیر نهضت امام حسین(ع) در سقوط امویان
براى زوال و سقوط یک دولت، یک سرى عوامل نزدیک وجود دارد، یک سرى عوامل دور که هر دو در جاى خود اهمیت دارند. عوامل دور ممکن است از نظر زمانى با زمان سقوط فاصله داشته باشد، اما بىتردید و به دلایل تاریخى، نقش مهمى در زوال یک دولت دارد. در سقوط یک دولت عوامل نزدیک، مثل انقلابى فراگیر یا حمله خارجى، وقتى مؤثرند که بنیاد دولت حاکم ضعیف شده باشد؛ یعنى در جذب پشتوانه مردمى و ملى براى حمایت از خود ضعیف باشد. اگر این ضعف نباشد، انقلاب فراگیر محقق نمى شود، یا اگر حمله خارجى صورت گیرد، حمایت مردمى، میتواند دولت را نجات دهد.
بنى امیه سال 41 به قدرت رسیدند. سال 61 انقلاب عاشورا بود، سال 132 یعنى هفتاد و یک سال بعد، امویان سقوط کردند.
اکنون پرسش این است: عاشورا چه تأثیرى بر سقوط امویان داشت؟ به نظر میرسد عاشورا از دو زاویه در سقوط دولت اموى تأثیر داشت:
جهت اوّل: زیر سؤال بردن اسلامیت دولت بنى امیه؛ این مطلب در سخنان حضرت امام حسین(ع) آنجا که به معرفى یزید و ویژگىهاى وى میپردازد فراوان است. آن حضرت با تعبیر (و عَلَى الإسلام السّلام) اسلامیت دولت یزید و طبعا دولت اموى را زیر سؤال میبرد. امام(ع)، روى سگبازى و مشروبخوارى یزید انگشت میگذارد و از تغییر احکام و رواج بدعت ها سخن میگوید. دولت اموى که اساس آن با حیلهگرى معاویه آغاز شده بود، تلاش زیادى داشت تا خود را اسلامى نشان دهد. در اوج فساد اخلاقى حاکم بر دستگاه اموى، مسجد سازى وجود داشت. عبدالملک در اوج حمله به حجاز و مسلط کردن حجاج بر مردم، جامع اموى میساخت، مسجد الاقصى و مسجد صخره را در بیت المقدس تعمیر میکرد. حتى در زمان ولید مسجد پیامبر(ص) در مدینه را بازسازى و طلا کارى کردند.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
قرآن:
✨✨(الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَــلَـتِ اللَّهِ ويَخْشَوْنَهُ وَ لَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَا اللَّهَ وَ كَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا) . [ الأحزاب : 39 . ]✨✨
💠«آنان كه پيامهاى خدا را مى رسانند و از او بيم دارند و از كسى جز خدا بيم به دل راه نمى دهند. و خدا براى حسابرسى كافى است».💠
✨✨رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قُل الحَقَّ ، وَلا تَأخُذكَ في اللّه ِ لَومُةُ لائِمٍ . [ حلية الأولياء : 1/ 241 . ]✨✨
♦️رسول اللّه صلى الله عليه و آله : حق را بگو و در راه خدا از سرزنش هيچ ملامت گرى طرفى به خود راه مده.♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۳
-امویان بعلاوه این ظاهرسازیها- به علاوه فتوحات را پیش میبردند. به طور مسلّم فتوحات عصر بنى امیه بیشتر از زمان خلفاى اول و یا زمان عباسیان بوده است. اما آیا اینها اسلامیت بود؟
اسلامیت اهل بیت، اسلامیت دیگرى بود. اسلام اموى متفاوت با این اسلام بود. این فریبکارى دولت اموى به جاى آن که در جهت حفظ هویت دینى مردم، حفظ اخلاق اسلامى، زنده نگاه داشتن عرفان حقیقى، رعایت عدالت اسلامى و رسیدگى به حقوق مردم تلاش کند، براى بدست آوردن غنائم بیشتر کشورگشایى میکرد و براى فریب مردم مساجد باشکوه میساخت. در قرآن وقتى صحبت از آبرسانى به حجاج و جهاد فى سبیل الله و مقایسه آنهاست، خداوند به روشنى، جانب جهاد فى سبیل الله را میگیرد. البته فتوحات، میتوانست جهاد فى سبیل اللّه باشد، اما بنى امیه در اندیشه منافع مادى آن بودند. همین امویان فاسق، براى گرفتن پول بیشتر، اسلام آوردن مردم خراسان را نمى پذیرفتند و تا مدتها با این که آنها مسلمان شده بودند، هنوز آنها را ذمّى دانسته جزیه از آنان میگرفتند.(296)
البته مسلمانانى که در جبهههاى نبرد میجنگیدند؛ طارق بن زیادها و دیگران، شاید واقعا مجاهد فى سبیل الله بودند. وقتى ماهیت دولت اموى براى چنین مردمانى آشکار میشود، فتوحات هم متوقف میشود. چنان که در خراسان چنین شد. در قیام دیرالجماجم وقتى مردم عراق به فرماندهى عبدالرحمان بن محمد بن اشعث بن قیس در سال 71 براى فتح سیستان رفته بودند، به خاطر شدت فشار و ستم حجاج، با همان لشکر، به سوى عراق بازگشتند تا دولت اموى را سرنگون کنند.
296. تاریخ الطبرى، ج 7، ص 55؛ الکامل، ج 5، ص 148
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_اسلامی
#معماری
#مسجد_جامع_اصفهان
شبستان صفوی
در انتهای قسمت جنوب غربی مسجد جامع اصفهان شبستان صفوی قرار گرفتهاست. کارشناسان معتقدند شبستان بر روی بقایای آثار دورهٔ تیموری ایجاد گشتهاست. قسمت شرقی از ستونهای بسیار به صورت مربعی و شطرنجی و ۲۸ چشمه در سقف تشکیل شدهاست. قسمت دوم آن نیز از ۶ طاق با دهانهٔ ۹ متری، ۷ چشمهٔ باریک روی طاقها و به صورت باریک ایجاد شدهاست.
در کاوشهای باستانشناسی معاصر ستونهایی از آن به دست آمد که مربوط به دورهٔ آلبویه بود. در بخش شمالی این شبستان در زیبایی به صورت تزئینات گرهچینی قرار گرفتهاست.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
یکشنبه 28 مرداد 1403
الاحد 13 صفر 1446
کودتای 28 اَمرداد
سالروز فاجعه آتش زدن سینما رکس آبادان
✨✨... وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ✨✨
💠... با یکدیگر بر نیکی و پرهیزکاری همکاری نمایید و همدیگر را بر انجام گناه و تجاوز یاری نکنید.و تقوای الهی پیشه سازید که به راستی مجازات الله، سخت و شدید است💠
المائده(آيه: 2)
صفحه : 106
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۹۹
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠99- امام صادق (ع) فرمودند: ثروتمندى و عزّت سير و گردش مىكنند، پس هر گاه به موضع توكّل دست يافتند در همان جا اقامت مىگزينند.. (یعنی هرگاه توکل در وجود فردی دائمی شود، ثروت و عزت هم در وجودش ثبات پیدا می کنند.)💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۳♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا ار آغاز تا پایان
قسمت ۷۴
جهت دوم تأثیر نهضت امام حسین(ع) در سقوط دولت اموى آن بود که پس از رحلت رسول خدا (ص) از همان ابتدا دو گروه براى به دست گرفتن رهبرى جامعه اسلامى مطرح بودند. بنىهاشم و بنى امیه. این دو گروه به دلایل متفاوتى پس از رحلت آن حضرت نتوانستند حکومت را در دست بگیرند و در عوض، برخى از گروههاى میانى موفق به تصاحب قدرت سیاسى شدند. اندکى بعد، بنى امیه، طى حوادث دوران عثمان تا شهادت امام على(ع) بر اوضاع غلبه کردند. در این وقت، تنها رقیب آنان بنىهاشم بودند که در حکومت امام على(ع) و فرزندش امام حسن(ع) این مسأله نمودار شد. نهضت کربلا بار دیگر نشان داد که گروه دیگر، همچنان فعال است و رهبرى جریان مخالف را بر عهده دارد و آماده است تا با ساقط کردن حکومت اموى، یک دولت هاشمى و علوى تأسیس کند. به لحاظ سیاسى و براى عمق بخشیدن به ادعاى علویان براى حکومت در دوره بعد، این نکته کمى نبود. به واقع، در اوج فشار امویان، نهضت کربلا، فعّال بودن بنىهاشم و اهل بیت(ع) را نشان داد. براى مثال، سالهای پایانى دولت اموى شعار الرضا من اهل بیت(ع) بود که جوهره رهبرى را در مبارزه سیاسى بر ضد امویان تعریف کرد. این بنى هاشم بودند که دولت اموى را سرنگون کردند و در واقع عشق به اهل بیت بود که دولت اموى را برانداخت.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
✨✨رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : مَن قضى لأخيهِ المؤمنِ حاجَةً كانَ كمَنْ عَبدَ اللّه َ دَهرَهُ .[الأمالي للطوسي : 481/1051 .]✨✨
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس براى برادر مؤمن خود حاجتى برآورد، چنان است كه همه عمرش را به عبادت خدا سر كرده باشد.💠
♦️تبیین: مساوات و اخوت در جامعه ایمانی یکی از بالاترین نمودهای دینداری در دین اسلام است؛ به گونهای که گویی این امر مغز دین اسلام است. در روایات و بشارتهایی که در مورد دوره ظهور وارد شده است، اشارات بسیار زیادی به این مساله شده است. گویی در دورهای که دینداری مردم به نهایت خود میرسد این مساوات بین مومنان شکل میگیرد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۷۵
اهل بیت(ع) این قداست خود را از کجا آوردند. این احساس سیاسى هواداران بنىهاشم از کجا آمده است؟ به نظر میرسد یکى از بزنگاههاى اصلى درایجاد این احساس، کربلا بوده است. در آن حادثه، شمار زیادى از افراد خاندان پیامبر(ص) بین شانزده تا بیست و پنج تن به شهادت رسیدند .
البته نباید تصور کرد که علت سقوط بنىامیه تنها در همین جهت بوده است. مهم آن است که وقتى رهبرى ماجرا به دست بنىهاشم میافتد، باید ریشه بخشى از سقوط را در مظلومیت این خاندان جستجو کرد. البته و مع الاسف، شاخه بنى عباس (از بنى هاشم) از فرصت استفاده کرد و آنچنان که شرح آن در تواریخ آمده، با توجه به ابهامى که براى بسیارى از مردم در تعریف اهل بیت(ع) و الرضا من آل محمد(ع) به وجود آورد و با تلاش برخى از ایادى خود مانند ابومسلم خراسانى، سوار بر مرکب خلافت شد. هر چند ابومسلم خود اولین قربانى این دولت بود و پاداشش را خیلى زود گرفت.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید_در_قرآن
#قرآن_مهر
قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ ﴿٦٣﴾ قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ ﴿٦٤﴾ قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ ﴿٦٥﴾
بگو: چه کسی شما را از تاریکی هایِ خشکی و دریا نجات می دهد؟ در حالی که او را [برای نجات خود] از روی فروتنی و زاری و مخفیانه به کمک می طلبید؛ [و می گویید] که اگر ما را از این [تنگناها و مهلکه ها] نجات دهد، بی تردید از سپاس گزاران خواهیم بود. (۶۳) بگو: خدا شما را از آن [سختی ها] و از هر اندوهی نجات می دهد، باز شما به او شرک می ورزید [و به ناسپاسی می گرایید.] (۶۴) بگو: او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما برانگیزد، یا شما را گروه گروه و حزب حزب به جان هم اندازد، [تا به اختلافات و کینه های سخت بیانجامد،] و مزه تلخ جنگ و خونریزی را به هر گروه شما به وسیله گروه دیگر بچشاند؛ با تأمل بنگر چگونه آیات خود را به صورت های گوناگون بیان می کنیم تا بفهمند. (۶۵)
آیه در روایات: امام باقر (ع) أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً و آن عبارت است از اختلاف در دین و تهمتزدن به یکدیگر. تفسیر اهل بیت (ع) ج۴، ص۴۲۰
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
دوشنبه 29 مرداد 1403
الاثنین 14 صفر 1446
✨✨امام على عليه السلام: فَهَلُمَّ اَيُّهَا النّاسُ اِلَى التَّعاوُنِ عَلى طاعَةِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْقيامِ بِعَدْلِهِ وَالْوَفاءِ بِعَهْدِهِ وَ الاِْنْصافِ لَهُ فى جَميعِ حَقِّهِ فَاِنَّهُ لَيْسَ الْعِبادُ اِلى شَىْ ءٍ اَحْوَجَ مِنْهُمْ اِلَىالتَّناصُحِ فى ذلِكَ وَ حُسْنِ التَّعاوُنِ عَلَيْهِ ؛✨✨
💠اى مردم! بيايد يكديگر را بر اطاعت خدا يارى كنيد و عدالتش را بپاداريد و به عهدش(در عبوديت او و ترك طاعت شيطان) وفا كنيد و در تمامى حقوق الهى منصفانه رفتاركنيد، زيرا كه بندگان خدا به چيزى نيازمندتر از اين نيستند كه در اين امور يكديگر رانصيحت و خوب يارى كنند. [كافى، ج 8 ، ص 354، ح 550]💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۰
11- باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او✨✨
💠100- راوى گويد: از حضرت موسى بن جعفر(ع) در مورد گفتار خداى عزّ و جلّ پرسيدم كه مىفرمايد:«و كسى كه بر خدا توكّل كند پس خدا او را بس است»(سوره طلاق آیه ۳) حضرت فرمود:
توكّل نمودن بر خدا داراى درجاتى است يكى از آنها اين است كه در تمامى كارهايت بر خداوند توكّل كنى. پس هر چه خداوند با تو كند از او خوشنودى زيرا مىدانى كه او در رساندن خير و فضل بر تو كوتاهى نمىكند و مىدانى كه حكم در تمامى امور از آن اوست پس با سپردن تمامى كارهايت به خداوند بر او توكّل كن و در همه امور به او اعتماد كن.💠
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال