واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت ۸۲
در آنجا در یک مورد چنین میخوانیم: بأبى أنت و اُمّى، لقد عَظُم مصابى بک فأسئل اللّه الّذى أکرم مقامک و أکرمنى بک بأن یرزقنى طلب ثارک مع إمام منصور من أهل بیت محمّد صلى الله علیه وآله.
و در جایى از همین زیارت عاشورا آمده است: وأسئله أن یبلّغنى المقام المحمود لکم عنداللّه و أن یرزقنى طلب ثارى مع إمام هُدًى ظاهر ناطق بالحقّ منکم.
از این عبارات به دست میآید که حرکت امام حسین(ع) به یک معنا، به صورت یک ثار دائمى مطرح شده است؛ ثارى که یک شیعه در هر زمان باید در گرفتن آن سهیم باشد. یعنى در مسیر حق و باطل، حرکت امام حسین(ع) نه تنها یک اسوه و الگوست، بلکه چنان تصویر شده است که گویى همه چهرههاى باطل در ریختن خون امام حسین(ع) دخالت داشتهاند و هر بار باید انتقام آن ثار را گرفت
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#توحید_در_قرآن
#الهی_قمشهای
(هو معکم این ما کنتم)
✨✨هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَرضَ في سِتَّةِ أَيّامٍ ثُمَّ استَوى عَلَى العَرشِ يَعلَمُ ما يَلِجُ فِي الأَرضِ وَما يَخرُجُ مِنها وَما يَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وَما يَعرُجُ فيها وَهُوَ مَعَكُم أَينَ ما كُنتُم وَاللَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ✨✨
💠او ذاتی است که آسمان ها و زمین را در شش روز آفرید و بر عرش استقرار یافت.از آنچه وارد زمین می شود و از آنچه از آن خارج می گردد، آگاه است و هر چه از آسمان فرود می آید و هر چه در آن بالا می رود، (همه را) می داند.و هر جا که باشید، او با شماست.و الله به کردارتان بیناست💠
الحدید(آيه: 4)
صفحه : 538
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از ٱغاز تا پایان
قسمت ۸۳
بُعْد معنوى کربلا
مع الاسف بخش سیاسى کربلا تا اندازهای و در دورههایى به طور کامل در میان شیعیان مورد غفلت قرار گرفته است. این مسأله ناشى از نوعى برداشت غیر صحیح از متون روایى و زیارتى ماست. این خلط، خلط میان وسیله و هدف است. در این نگرش، کربلا آئینه مبارزه حق و باطل نیست، نوعى حالت و وسیلهای براى رسیدن به اهداف والاى انسانى نیست؛ وسیله عبرت نیست. بلکه خودش فى حدّ نفسه بدون این جنبه، اهمیت پیدا میکند. این در حالى است که در زیارت عاشورا آمده است: الّلهم اجْعل محیاى محیا محمد و آل محمد و مماتى ممات محمد و آل محمد؛ اما مع الاسف بسیارى از شیعیان ما از طبقات مختلف، وقتى زیارت عاشورا را میخوانند، به این جمله نظر آینهای دارند بلکه نفس خواندن این جمله را ثواب میدانند و بس.
این گروه از شیعیان، روایاتى را که درباره اهمیت زیارت است، مشاهده کرده و از آنها برداشت ناقصى کردهاند. طبیعى است که همین خواندن محض زیارت عاشورا هم ثواب دارد؛ چون سبب تجدید خاطره نهضت امام حسین(ع) و جاودانه شدن عاشورا میشود که مشتمل بر همان اهداف مقدس است. درست مثل این که بگوییم حتى اگر کسى معناى آیات قرآن را نمى فهمد، باز خواندن آن ثواب دارد.
به بیان دیگر، وقتى روى زیارت کربلا تکیه میشود، مسأله دو جنبه دارد. یکى نفس زیارت و ثواب آن؛ دیگرى جهتدار بودن آن براى تأثیرى که این مسأله بر روى زنده نگاه داشتن شریعت و عدالت دارد. ما این نکته را از فرمایشات خود امام حسین(ع) نیز در مییابیم.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معارف
#سلام_بر_حسین
شب جمعه، شب زیارتی اباعبدالله الحسین علیه السلام
🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله
💠 #روضه خوانت می شوم با روضه ای تک مصرعی
✨ای ضریح حسین دلتنگم✨
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#تقویم_قرآنی_حدیثی
جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳
الجمعه ۱۸ صفر ۱۴۴۶
آغاز هفته دولت
شهادت مبارز انقلابی سید علی اندرزگو (۱۹ رمضان ۱۳۵۷ ش)
✨✨امام على عليه السلام: خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ فى خَصْلَتَيْنِ الْغِنى وَ التُّقى وَ شَرُّ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ فى خَصْلَتَيْنِ الْـفَقْرِ وَ الْفُجورِ؛✨✨
💠 خير دنيا و آخرت در دو خصلت بى نيازى و تقواست و شر دنيا و آخرت در دو خصلت نيازمندى و گناه است. [نهح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج20،ص301، ح446]💠
♦️تبیین :
با توجه به اینکه غنا حالت بی نیازی درونی انسان است و معنای ثروتمندی ندارد و در کنار تقوی قرار گرفته است؛ بنابراین فقر که در فقره دوم از آن یاد شده به معنی بی پولی نیست بلکه به معنی نیازمندی روحی شدید به مادیات است که ممکن است در انسان های ثروتمند نیز وجود داشته باشد.
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۲ بخش سوم
✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨
102- در ادامه حدیث قدسی قبل امام صادق(ع) از برخى از كتابهای آسمانی از خداى تبارك و تعالى این گونه نقل مىفرمايند:
💠پس چه شده است كه او را مىبينم كه از من غافل گشته است؟ با وجود و بخشش خودم چيزى را كه از من درخواست نكرده است به او عطا كردهام سپس آن را از او گرفتهام پس او باز گشت آن را از من نخواسته و از غير من آن را درخواست مىكند آيا در مورد من مىپندارى كه منى كه پيش از درخواست عطا مىكنم اگر از من درخواست شود سائل خود را اجابت نمىكنم؟💠
❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
واقعه طف
#کربلا از آغاز تا پایان
قسمت 85 و ٱخرین قسمت
جدا کردن این دو مورد از هم مشکل ایجاد کرده است. مشابه این نوع برخورد را در برخى دیگر از مسائل مذهبى نیز میتوان مشاهده کرد. ائمه به محض آن که احساس میکردند حکمى از احکام دین رو به فراموشى است یا بدعتى در حال جایگزین شدن است، شیعیان را به سوى عمل به آن حکم ترغیب کرده و به مخالفت با بدعت تحریک میکردند.
زمانى که امام باقر(ع) از زیارت امام حسین(ع) سخن میگوید، هنوز بنى امیه بر سریر قدرت نشستهاند و رفتن به زیارت امام حسین(ع) مبارزه با بنى امیه و زنده نگاه داشتن اهداف عاشورا است. البته عاشورا باید جاودانه باشد، رسم و رسوم آن هم باید جاودانه باشد، چرا که ما همیشه به اهداف عاشورا نیازمندیم. نکتهای که باید در تبیین حادثه عاشورا براى تودههاى مردم تأکید شود، وصل کردن حادثه عاشورا به اهداف عاشورا است. اگر این ارتباط و اتصال به وجود آید در آن صورت اسوه بودن و عبرت واقع شدن کربلا میتواند ملموستر باشد.
همچنین باید توجه شود که اگر گریه کردن براى امام حسین(ع) زایلکننده گناهان است، ناشى از تأثیر معنوى کربلا در ایجاد شرایط تحول درونى و آماده کردن یک شیعه براى دفاع و پاسدارى از دین و احیانا فداکارى و جانبازى در راه آن است. با این حال باید تأکید کرد که تکیه روى جنبه سیاسى کربلا، نباید توجه ما را به این رخداد به عنوان یک پدیده کاملا برتر، یک امر جاودانه، یک امر تقدیر شده و تعریف شده از سوى بارى تعالى، کم رنگ کند. کربلا یک نهضت زمینى صرف نیست؛ بخشى از وحى مجسم شده و قرآن عینیت یافته است. همانطور که نظریه امامت در شیعه، صرفا مشتمل بر جنبه سیاسى نیست، قیام عاشورا هم تنها یک حرکت سیاسى نیست.
و من الله التوفیق
رسول جعفریان
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
#هنر_و_معارف
#اخلاق_در_روایات
#خوشنویسی
✍ تابلویی که سال ۱۳۹۸ نوشتم. به خط ثلث و نستعلیق.
✨✨امام باقر عليه السلام : اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّه ِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ؛✨✨
💠گرامى ترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد. [وسائل الشيعه ، ج 15، ص 58 ، ح 6]💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#احادیث_ناب
#نهج_اابلاغه
✨✨پس، از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوشش هاى مداوم او را با تکبّر از بین برد.
شرح:
یا نکته:(چون احساس میشود این مطلب هم ادامه حدیث است).
او شش هزار سال عبادت کرد که مشخّص نمى باشد (نیست) از سالهاى دنیا(ست) یا آخرت، امّا با ساعتى تکبّر همه را نابود کرد، (.) چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگرى همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند (؟) نه، هرگز(،) خداوند هیچ گاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمى کند که براى همان عمل فرشته اى را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمین یکسان است ، و بین خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد که به خاطر آن، حرامى را که بر جهانیان ابلاغ فرموده حلال بدارد.✨✨
💠ترجمه بخشی از خطبه 192 نهج البلاغه که به خطبه «قاصعه»نامیده شده است. (این خطبه را «قاصعه» یعنى تحقیر کننده نامیدند که در آن ارزش هاى جاهلى را کوچک و خوار شمرد و از طولانى ترین سخنرانى هاى امام است که در سال 40 هجرى در حالیکه سوار بر اسب بود ایراد فرمود)💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال
🌺 کانال جهاد فرهنگی در محله
😇ویژه #مربیان و #نیروهای_فرهنگی
🔅 برنامه فرهنگی برای یاری امام زمان عج
🌟 در چهار میم اصلی محله:
✍🏻 مدارس
🤲🏻 محافل دینی
🏠 منازل
🕌 مساجد
🔰 برای عضویت در کانال جهاد فرهنگی محله
👇🏻روی این لینک بزنید تا عضو بشید:
👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2108817412C13d09cd11d
#تقویم_قرآنی_حدیثی
شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳
السبت ۱۹ صفر ۱۴۴۶
سالروز اشغال ایران توسط نیروهای متفقین ۱۳۲۰
✨✨... وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا
وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا (۳) الطلاق(آيه: ۲و۳) صفحه : 558✨✨
💠 ... و هر کس تقوای الله پیشه کند، (الله، راه حل و) برون رفتی (از مشکلات) برایش فراهم می کند (۲) و به او از آنجا که گمانش را ندارد، روزی می دهد.و هر کس بر الله توکل کند، الله برایش کافی است.همانا الله، فرمان و خواسته اش را به انجام می رساند.به راستی که الله برای هر چیزی اندازه ای نهاده است(۳) 💠
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
لینک معرفی کانال👇🏻
https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب #جهادالنفس شماره ۱۰۲ بخش چهارم
✨✨12- باب عدم جواز اميد و آرزو داشتن به غير خدا✨✨
102- در ادامه حدیث قدسی قبل امام صادق(ع) از برخى از كتابهای آسمانی از خداى تبارك و تعالى انتهای حدیث را این گونه نقل مىفرمايند:
💠 آيا من بخيل هستم كه بندهام مرا بخيل پندارد؟ آيا جود و كرم از آن من نيست؟ آيا عفو و رحمت به دست من نيست؟ آيا من محلّ [بر آورده شدن] آرزوها نيستم؟ پس چه كسى به جز من آرزوها را قطع مىكند؟ آيا آرزوكنندگان از اينكه به غير من چشم آرزو بستهاند نمىترسند؟ پس اگر همه اهل آسمانها و زمين من آرزو كنند و من آرزوى همه را بر آورده سازم از ملك من به اندازه ذرّهاى كم نمىشود و چگونه ملكى كه من متولّى و متصدّى آن هستم كم مىشود؟ پس اى تيره بختى باد بر نوميدان از رحمت من و اى تيره بختى باد بر كسى كه مرا عصيان كند و مراقب من نباشد.💠
❄️ این حدیث شریف ادامه دارد. این حدیث به سبب مضامین توحیدی والایی که دارد سبب شده در زمان های گذشته توسط بزرگان به عنوان متن دروس اخلاقی و سلوکی مورد استفاده قرار گیرد.❄️
♦️جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص:۷۵♦️
احسان پورنعمان
درنگی بر فرهنگ
https://eitaa.com/ehsankhattat👈 لینک معرفی کانال