eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
467 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه⁉️ 📌خوش به حال كسانی كه ماه نمی زنند! اما زنجیری از پای گرفتاری باز می‌كنند... . سینه نمی‌زنند! اما سینه دردمندی را از غم و آه نجات می‌دهند... اشكی نمی‌ریزند! اما از چهره انسانی پاك می كنند .. 📌پاسخ 👇👇👇 📌بفرمایید: ما محبان و عزاداران ابا عبدالله الحسین علیه السلام و شما بغض و کینه داران نسبت به ایشان و یاران ایشان در طول زمان هر دو به خوبی می‌دانیم که نگرانی شما، نه زنجیر پای گرفتاران است، نه شکم خالی گرسنگان و نه درد سینه‌ ی دردمندان، بلکه فقط حرص و بغض نسبت به ایشان و نگرانی و دغدغه از زنده نگهداشتن یاد کربلا و پویایی راه ایشان با همین عزاداری ‌ها می‌باشد – چنان که محال است کمی از این نبوغ انشا نویسی را در شب چله، شب چهارشنبه سوری، والنتاین یا کریسمس، یا در آغاز فصل سفر به شرق و غرب عالم مصرف کنید. بفرمایید که ما هدف شما را می‌دانیم؛ می‌خواهید عَلَم و پرچم نهضت را از دست ما بگیرید، و به جایش، دستمال دهید، تا شما مرتب اشک چشم درآورید و ما پاک کنیم! از اشک بیدار کننده و حیات بخش می‌ترسید. اما در عین حال، پاسخ شما این است : 1⃣خوشا به حال آنان که دروغ نمی‌گویند؛ 2⃣خوشا به حال آنان که منافق‌ وار، در میان عزاداران، سنگ دشمن را به سینه نمی‌زنند؛ 3⃣خوشا به حال آنان که قدردان منعمان خود هستند، قدر کسانی که برای نجات آنها، از جان و مال گذشتند را می‌دانند و پس از تناول از سفره، به جای شاکر بودن، لگد نمی ‌اندازند و پس از صرف نمک، نمکدان نمی‌شکنند. 4⃣خوشا به حال آنان که انسان چند بُعدی هستند و نه حیوان تک بُعدی و ماده‌گرا؛ 5⃣خوشا به حال آنان که هم «ایمان» دارند و عمل صالح؛ 6⃣خوشا به حال آنان که هم «عقل و بصیرت» دارند و هم «محبت، عشق و عاطفه» و وای به حال آنان که هیچ کدام را ندارند و اسف‌بار وضع آنان است که هم ندارند و هم ادای داراها را در می‌آورند؛ 7⃣خوشا به حال آنان که دوست شناس و «دشمن‌شناس» هستند؛ 8⃣خوشا به حال آنان که هم «زنجیرها» را می‌شناسند و هم کسانی که به بند کشیده‌اند؛ 9⃣خوشا به حال آنان که هم «درد» را می‌شناسند و هم «دردمند» را و هم «دردآور» را خوب می‌شناسند؛ 🔟خوشا به حال آنان که از ظلم، در گذشته و حال و آینده متنفر هستند و دلشان به درد می‌آید و گریه کنان، و زنجیرزنان از بنیان گذاران ظلم و تعدی، از ریشه و اساس گرفته تا تابعین آنها تا روز قیامت، تبری می‌جویند و با همین عقل و بصیرت و نیز شور و حال، مواضع عقلی و قلبی خود را علنی ظاهر کرده و با اشک چشم که مُهر امضای صداقت آنهاست، هدف و مقصد خود را صریح و علنی بیان داشته و از ظالمین و طرفداران و حتی دوستان آنها، تا قیامت تبری می‌جویند و می‌گویند. بفرمایید: آن چه می‌گویید، انجام دهید تا خوش به حالتان گردد : بفرمایید، شما که نه مصیبت زده هستید و نه غمی دارید، لازم نیست حتی بر اشک چشم ما بخروشید و به ما فرمولی «به جای اشک» تجویز کنید؛ بغض شما از همین جا که حتی گریه کردن ما را بر نمی‌تابید و ضمن ادعای دموکراسی، به ویژه در حریم شخصی، به آن می‌تازید، پیداست. اما در عین حال این گوی و این میدان، به آن چه میگویید عمل کنید، تا خوش به حالتان شود. امروز، زنجیر استعمار و استثمارِ حکومت‌های ظالمانه یزیدی، عقول، شعور و بصیرت‌ها را به زنجیر کشیده است، بفرمایید: باز کنید. امروز، درد سینه ما، سوز آتش برافروخته استکبار است، خاموشش کنید - غصه ما، نوکری‌ها و خودزنی‌ هاست، برطرفش نمایید - اشک چشم ما به خاطر کربلاها و عاشوراهای هر روز است، بفرمایید در میدان، اشک‌های ما را در جنگ با دشمنانی چون آمریکا، انگلیس و اسرائیل و اذناب داخلی و نوکران خواسته و ناخواسته آنها، به خنده مبدل نمایید. تا خوش به حالتان شود. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شبهه میگویند : مگر امام حسین (ع) به حضرت زینب (ع) نفرمود که برای من و مکن ؟! حال درست است که ما پس از 1400 سال در عزای ایشان بگرییم ؟ (به انضمام پاسخی از امام خمینی «ره» در این باره) 📌پاسخ 🔰بدیهی است که دشمنان اسلام و به ویژه تشیع ، اصلاً نگران گریه و خنده‌ ی ما نیستند و برایشان هیچ فرقی نمیکند که ما در عزای کشته ‌های خردسال تا سالخورده‌‌ ی معاصرمان در ایران ، عراق ، فلسطین ،‌ لبنان و نوار غزه بگرییم یا بر ظلمی که به اماممان در 1400 سال پیش رفته است ، ⬅بلکه آنها نگران شادی و اندوهی از ما هستند که اذهان و قلوب خودمان و دیگران را بیدار کند و منافع آنها را به خطر بیاندازد و از گریه بر مصیبت سیدالشهداء ( علیه‌ السلام) و یاران با وفای او نیز به همین دلیل ناراحت و نگران هستند. 🔮اینک به نکات ذیل توجه فرمایید : 1⃣امام حسین (ع) اصلاً به کسی نفرمود که در مصیبت من گریه نکن . چه رسد به حضرت زینب (علیها‌السلام) . بلکه حتی وقتی صدای گریه و شیون فرزندان را شنید ، به آنها فرمود : «شما این اطفال و زنان را آرام کنید که گریه ‌های زیادی در پیش دارند» و خود نیز در شهادت عزیزانش گریه مینمود . امام (ع) در یک فراز فرمود : ◀«ای خواهرم ! ای ام کلثوم ! ای فاطمه ! ای رباب ! هنگامی که به قتل میرسم ، گریبان چاک نکنید ، صورت نخراشید و سخنی که از شما شایسته نیست بر زبان نرانید» . در فراز دیگری نیز به هنگام وداع میفرماید : «... فلا تشکوا و لا تقولوا بألسنتکم ما ینقص من قدرکم» . یعنی : هنگام دیدن این مصیبت ، شکایت نکنید و با زبانتان چیزی نگویید که از قدر منزلتتان بکاهد. 💠پس ، میبینیم که امام (ع) ضمن تسلی دادن به خانواده‌اش، به آنها توصیه مینمایند که بی ‌تاب نشوید ، گریبان چاک نکنید ، صورت نخراشید ، از خدا شاکی نشوید و چیز نگویید که شایسته شما نیست و یا از مقام و منزلت شما میکاهد . توصیه مینماید که نه اجر خود را ذایل کنند و نه در آن معرکه با بی ‌تابی سبب شادی دشمن گردند. و هیچ نفرمودند که گریه نکنید. 2⃣امام حسین (علیه‌ السلام) ، «قتیل العبرات» است ، یعنی کشته ‌ی اشک ها . منظور آن نیست که ایشان مظلومانه به قتل رسیدند تا عده ‌ای گریه کنند . بلکه با شکسته شدن دل به یاد و خاطر ایشان ، زنگ قلب پاک شود ، پرده‌ های کدر حب و اشتغال به دنیا کنار رود ، انسان بیدار شود و برای مبارزه با ظلم ، با تأسی به امامش به راه بیافتد. 3⃣بدیهی است که این «گریه ‌ی انسا‌ن ‌ساز» ، یاد و خاطره ‌ی عاشورا را زنده نگه‌ میدارد ؛ عشق و محبت به حسین(ع) را هم بروز میدهد و زیاد میکند ؛ ذهن را بیدار و قلب را متوجه و پاک میکند ؛ عواطف را نیز به حرکت می ‌اندازد و شناخت و بغض نسبت به دشمن را افزایش میدهد و خلاصه آن که زمینه را برای بیداری و مبارزه با ظلم آماده مینماید و همین اثر است که دشمن را از گریه‌ ها فراری داده و بیزار میکند . لذا به هر دری میزنند تا آن را بی ‌فایده و عبث جلوه دهند و البته هرگز موفق نخواهند شد. 4⃣برای آن که جوانان عزیز نیز گمان نکنند که این شبهه‌ ها جدید مطرح شده ، و بدانند که از همان اول انقلاب یک عده راه افتادند که «چرا باید عزاداری کرد ، چرا باید برای امام حسین (ع) گریه کرد» ، فرازی از سخنان حضرت امام خمینی (ره) در همین موضوع ایفاد میگردد : «امام حسین با عده‌ ی کم همه چیزش را فدای اسلام کرد ، مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت . هر روز باید ، در هر جا ، این «نه» محفوظ بماند . و این مجالس که هست ، مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد . بچه ‌ها و جوانان ما خیال نکنند که مسئله ، مسئله‌ ی «ملت گریه» است ! این را دیگران القاء کرده ‌اند به شما که بگویید «ملت گریه» . آنها از همین گریه‌ ها میترسند . این گریه ، گریه ‌ایست که گریه بر مظلوم است . فریاد مقابل ظالم است . دسته‌ هایی که بیرون می ‌آیند ، مقابل ظالم هستند ، قیام کرده‌ اند . اینها شعایر مذهبی ما است که باید حفظ بشود . اینها یک شعار سیاسی است که باید حفظ بشود . بازی ‌تان ندهند این قلم‌ فرساها ! بازی تان ندهند این اشخاصی که با اسمای مختلف و با مرام های انحرافی میخواهند همه چیزمان را از دستمان بگیرند و اینها میبینند که این مجالس ، مجالس روضه ، ذکر مصائب مظلوم و ذکر جنایات ظالم ، در هر عصری مقابل ظالم قرار میدهد.» (صحیفه امام ؛ ج 10 ، ص 315 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️⁉️شبهه: 📌بعضیا میگن فرق ما ک دینداریم و دعا میکنیم بااونایی ک بی دین هستن و تو کشورا خارجی ان چیه...هردو ما دچار کرونا هستیم و وضع ناجور...پس اثر دعا کردن چی شده؟ پاسخ شبهه: ◀️نفس دعا و درخواست از خدا برای برآوردن حاجت نیست بلکه برای تقرب است. چه بسیار دعاهایی که می دانیم امکان اجابتش نیست ولی دعا می کنیم مانند « اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» ما می دانیم که امسال به حج نمی رویم ولی نه تنها برای امسال که برای تمام سال های پیش رو دعا می کنیم ◀️اما آیا می توان گفت که چون ما مسلمانیم و ائمه ع قدرت تکوینی دارند و می توانند بیماری ها را شفاء دهند ، پس شیعیان مجاز هستند که خودشان را در ورطه بیماری و هلاکت بیندازند به این امید که ائمه ع پشتیبان آنها هستند! 🔹این تصور اشتباه است ، بهره گیری ائمه ع از قدرت غیبی ، منوط و مشروط به اذن الهی است و مطلق نیست ، چنان که امام کاظم ع فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» ان الله جعل قلوب الائمه ، موردا لارادته ، فاذا شاء الله شیئا ، شاءوه ... بحار الانوار ج 5 ص 114 🔹اراده خداوند نیز بر این تعلق گرفته است که اسباب طبیعی در عالم کارایی خود را داشته باشند و ائمه ع ، اجازه نداشتند که به صورت مطلق ، با قدرت غیبی خود ، خرق عادت کنند و اسباب طبیعی را بی اثر کنند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ 📌خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری باشد « أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً » الکافی : ج 1ص 183 🔹بر این اساس ، خداوند دستور می دهد که همگان موظفند بر اساس اسباب طبیعی ، جان خود را حفظ کنند ، و ائمه ع نیز به این دستور ، هم خود عمل می کردند و هم شیعیان را به آن امر می کردند که عمل کنند و چنین نبود که بگویند شما بروید مریض بشوید ، اما خیالتان راحت باشد ، ما شما را شفاء می دهیم ، یا خودشان بگویند ما چون قدرت غیبی داریم ، نیازی به مواظبت نداریم و با قدرت غیبی مشکل خود را برطرف می کنیم. 🔹در نقلی آمده است ؛ مجذومی به نزد پیامبر آمد تا با ایشان بیعت کند ، پیامبر دستش را به سوی او دراز نکرد ، و گفت دستت را دراز نکن ( بدون دست دادن ) با تو بیعت کردم « أَنَّهُ ص أَتَاهُ مَجْذُومٌ لِيُبَايِعَهُ فَلَم‏ يَمُدَّ يَدَهُ إِلَيْهِ بَلْ قَالَ أَمْسِكْ يَدَكَ فَقَدْ بَايَعْتُكَ» بحار الانوار : ج 62 ص 83 📌بنابراین ، ماسک نزدن و خود را در معرض بیماری کرونا قرار دادن ، عملکردی است که مطابق آیات و روایات فوق و فرامین خداوند و اهلبیت ع نمی باشد . 📌خداوند تصریح کرده توسل به ائمه ع در رفع گرفتاری و بیماریها بسیار راهگشاست ، چنان که در حدیث قدسی آمده: « بندگانم بدانید که محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارند به آنان توسل کنند زیرا هر کس در دعا به آنان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم » « فَمَنْ كَانَتْ لَهُ حَاجَةٌ إِلَيَّ فَلْيَتَوَسَّلْ إِلَيَّ بِهِمَا فَإِنِّي لَا أَرُدُّ سُؤَالَ سَائِلٍ يَسْأَلُنِي بِهِمَا وَ بِالطَّيِّبِينَ مِنْ عِتْرَتِهِمَا فَمَنْ سَأَلَنِي بِهِمْ فَإِنِّي لَا أَرُدُّ دُعَاءَه‏» وسائل الشیعه : ج 7 ص 102 📌اما تصریح کرده اند که زمانی عنایت خداوند و اهلبیت علیهم السلام شامل حال ما می شود تا مثلا گرفتاری بیماری کرونا نشویم ، که ما نیز نهایت سعی و تلاش خود را در مراقبت و عدم مبتلا شدن به بیماری انجام دهیم و آنجایی را که قدرت نداریم ، واگذار به خداوند و اهلبیت ع کنیم ، نه آنکه به امید خدا و اهلبیت ع ، خود مراقبتی و توجه به پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیریم و ترک سعی و تلاش کنیم . 📌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در استجابت دعا و توسل ، سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعا و درخواست فرد مستجاب نمیشود : بحار الانوار : ج 90 ص 354 باب 22 _ وسائل الشیعه : ج 7 ص 123 باب 50 بنابراین : مفهوم دعا و توسل این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا و توسل کنیم که خدایا و یا اهل بیت ، حل بقیه مشکل با شما باشد و شما سعی مرا موثر واقع کنید . در موضوع کرونا هم ما موظفیم ، نهایت تلاش خود را جهت مقابله با آن انجام دهیم و حتی در حرم ائمه ع ماسک بزنیم و خود مراقبتی کنیم و آنجایی را که توانایی نداریم به خود ائمه ع واگذار کنیم . به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
عاقبت به شر در لشگر یزید، آدمی بود، که از رزمندگان زمان امام علی(ع) بود، جانباز جنگ صفین بود، یعنی اگر در جنگ صفین شمشیر کمی محکم تر به او میخورد، الان شهید بود ! شهید شمر!!!! اگر بصیر نباشیم چ می شووود...😳 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
✅اثرقرائت 💭 مرد بیسوادی قرآن میخواند ولی معنی قرآن را نمیفهمید. روزی پسرش از او پرسید: چه فایده ای دارد قرآن میخوانی، بدون اینکه معنی آن را بفهمی؟ پدر گفت: پسرم! سبدی بگیر و از آب دریا پرکن و برایم بیاور. پسر گفت: غیر ممکن است که آب در سبد باقی بماند. 💭 پدر گفت: امتحان کن پسرم. پسر سبدی که در آن زغال میگذاشتند گرفت و به طرف دریا رفت. سبد را زیر آب زد و به سرعت به طرف پدرش دوید ولی همه آبها از سبد ریخت و هیچ آبی در سبد باقی نماند. پسر به پدرش گفت؛ که هیچ فایده ای ندارد. پدرش گفت: دوباره امتحان کن پسرم. پسر دوباره امتحان کرد ولی موفق نشد که آب را برای پدر بیاورد. برای بار سوم و چهارم هم امتحان کرد تا اینکه خسته شد و به پدرش گفت؛ که غیر ممکن است...! 💭 پدر با لبخند به پسرش گفت: سبد قبلا چطور بود؟ پسرک متوجه شد سبد که از باقیمانده های زغال، کثیف و سیاه بود، الان کاملاً پاک و تمیز شده است. پدر گفت: این حداقل کاری است که قرآن برای قلبت انجام میدهد. ٭٭دنیا و کارهای آن، قلبت را از سیاهی ها و کثافتها پرمیکند؛ خواندن قرآن همچون دریا سینه ات را پاک میکند، حتی اگر معنی آنرا ندانی...!! به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از همه ناشکری هایم خجالت کشیدم!🍃 وقتی پسربچه فلجی را دیدم که میگفت: خدایا از تو ممنونم که مرا در مقامی آفریدی که هرکس مرا میبیند تورا شکر میکند🍃 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
💢 پاسخی به شبهات پایان صفر  ❓آیا مژده‌ی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دق‌الباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟ ♦️یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژده‌ی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دق‌الباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیع‌الاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند. ♦️هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفت‌وگو نشانه‌ای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسول‌خدا(ص)، ابوذر غفاری است. 🔴روایت وارده چنین است:  ♦️«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحاب‌شان در مسجد قبا نشسته بودند،رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماه‌های رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراه‌شان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدام‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور این‌گونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام می‌دهند، به واسطه‌ی تو خوشبخت می‌شوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.»   📚علل الشرایع شیخ صدوق (ج 1 / ص 175) 🔴چنانچه ملاحظه کردید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگی‌ناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانه‌ای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل‌ بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است. ♦️همچنین در «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. . ♦️اکنون که با رشد شبکه های اجتماعی هم این باور در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است بر اهل ولاء فرض است که بدعت آشکار را به سمع و نظر همگان برسانند 🔴دق الباب مساجد: ♦️این خرافه، از خرافه‌ی مژده پایان صفر بی سندتر و بی منطق‌تر است و به همین دلیل شاهدیم که بیشتر بازیچه و دستآویز کسانی شده است که حتی برای حضور در مقابل مساجد، تقیّدی نداشته و شئون مسجد را نیز رعایت نمی‌کنند. حتی دیده شده که دختر و پسر نامحرم، در کنار هم و با بدحجابی کامل، نصف شب مقابل مساجد می‌ایستند که مثلاً دق الباب کرده و مژده دهند و در عین حال که در همان حالت نیز غرق در گناه هستند، وارد بهشت شوند! ♦️این رفتارها که بیشتر تقلید از فرهنگ و رسوم کلیسایی می‌باشد، نه تنها در اسلام و بالتبع عقلانیت جایی ندارد و خرافه است، بلکه موجب وهن (اهانت) اسلام نیز می‌شود و به همین دلیل شاهد ترویج آن از سوی کسانی هستیم که گرایش و تقید خاصی هم به اسلام ندارند. لذا مردم مسلمان، مسئولین مساجد و هم چنین دوایر ذیربط باید به شدت این گونه خرافات را تکذیب کرده و اجازه انجام و رواجش را ندهند. چنان چه مقام معظم رهبری در پاسخ استفتایی در مورد دق الباب مساجد، ضمن نهی، امر به جلوگیری از آنان نمودند: 🔲«عمل فوق‌الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مؤمنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند» 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ --------------------------- @ehyakalam https://t.me/porseman20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️⁉️⁉️ ✅پرسش: زمین حدود 8 میلیارد جمعیت داره ما میگیم ۵۰۰ میلیون شیعه ، یعنی 7.5 میلیارد انسان جهنمی می شوند؟ ✍️پاسخ: این تصور غلطی است که فکر کنیم فقط شیعیان به بهشت می روند. در آموزه های دینی کسانی که به بهشت می روند، به رستگاران نام برده می شود. مردم جهان چند دسته هستند: 1️⃣پیروان هر پیامبر در زمان همان پیامبر، به شرط ایمان و عمل صالح: این گروه از رستگاران هستند. 2️⃣ قاصرین: کسانی که تلاش دارند حق را بشناسند. اما بنابر شرایطی نمی توانند بشناسند. مثلا حرف حق به آنان نرسیده است یا تبلیغات منفی بسیار زیاد است و آنان نمی توانند بشناسند. این گروه اگر حرف حق را بشنوند، ایمان آورده و عمل صالح انجام خواهند داد. این گروه نیز از رستگاران هستند و غالب مردم جهان نیز از این گروه می باشند. 3️⃣مقصرین: کسانی هستند که برای رسیدن به حرف حق تلاش نمی کنند. این گروه در رسیدن به حق کوتاهی نموده و اهل جهنم هستند. 4️⃣ مکابرین: این گروه کسانی هستند که حرف حق را شنیده اند و تشخیص داده اند که حق است. اما باز هم از پذیرش آن کوتاهی می کنند. این گروه نیز اهل جهنم هستند و تعداد آنها بسیار کم است. با این توضیح، شیعیان نیز به شرط عمل صالح اهل بهشت هستند. غیر این صورت آنان نیز اهل بهشت نخواهند بود. 🌷🌷🌷 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
✅ برخی از مخالفین و ملی گرایان به چند همسری پیامبر ایراد گرفته و از آن برای تخریب اسلام استفاده می‌کنند. 🔴 بد نیست اشاره‌ای شود به زنان در دربار حکومت هخامنشی 👈در حرم شاهان هخامنشی زنان بسیاری زندگی می کرده اند، داریوش پس از به دست گرفتن قدرت، طبق سنت، زنان دربار کمبوجیه را نیز در اختیار گرفت؛ این گامی بود برای پیوند زناشویی با آتوسا و ارتیسونه دختران کوروش، پیداست که چند همسری جایگاه مهمی در زندگی سلطنتی ایرانیان داشته است، داریوش علاوه بر همسران خود، زنان غیر رسمی ای هم داشت که در حرمسرای او اقامت داشتند. ایرانیان می پنداشتند شاه با داشتن همسران، زنان و فرزندان بیشتر، بر ثروت و دارایی و اقتدار خود تسلط بیشتری دارد و از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. 🔹اما زندگی انبوه مردمِ عادی، به صورت تک همسری می گذشت، از اسناد بر می آید که در دیگر بخش های امپراتوری هخامنشیان، مثل بابِل و مصر تک همسری شیوه ی معمول و همگانی زندگیِ خانوادگی بوده است، اما در زندگی شاهانه اینطور نبود، زنان به عنوان اسیر جنگی وارد قصر می شدند، هرودوت چنین می گوید که: بعد از تصرف چندین شهر یونیه، افسران پارسی، زیباترین دختران را برگزیدند و آنان را نزد شاه فرستادند. 🔸به گفته دیودور هر یک از آنها از جمله مادر داریوش تعداد زیادی از ایشان را در اختیار داشتند، همچنین هرودوت نیز از قول آتوسا همسر داریوش این چنین نوشته که: آتوسا برای تحریک داریوش به جنگ علیه یونان، به او گفته که مشتاق است خدمتکارانی از سدمون، ارژیان، آتن و کورنت در حضور داشته باشد، همخوابه های شاه هم تعداد زیادی خدمه داشته اند که در این میان می توان از استه نام برد که هفت خواهر جوان را که از دربار شاه انتخاب شده بودند، به عنوان هدیه دریافت کرده بود. ⁉️360 همخوابه شاه کبیر🤭 مورخانی همچون پلوتارک، دیودور، کنت کورث و دی سئارک، همگی از حضور 360 زن در حرم اردشیر دوم و داریوش سوم روایت کرده اند. ⁉️زندگی عشقی شاه کبیر 👈هر شب زنان بر درِ اتاق خوابِ شاه به انتظار می ماندند تا او هر که را که مایل باشد از میام آنان برگزیند، در مورد خشایارشا در کتاب استر، با صراحت در می یابیم که وقتی اِستر به دربار رسید، خواجه ای به نام اژه، برای او عطرهای گوناگون و طعام های فراوان مهیا ساخت، هنگامی که شب توسط شاه احضار شد، به اتاق او رفت و صبح باز آمد. ✨ در آخر مجدداً به این نکته توجه داشته باشید که این نوع رفتارهای سو استفاده گرانه، در نزد شاهان هخامنشی وجود داشت و مردم عادی سرگرم زندگی معمولی و تک همسری خود بودند. 📚منابع: 🔹هاید ماری کخ، کتاب از زبان داریوش ، مترجم پرویز رجبی، ص 276 -277 🔹پیر برایان، از کوروش تا اسکندر، ص 236 تا 239 🔹هینتس والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، نشر ماهی، 1387، صفحه 139 و 140؛ 🔹ادی سموئیل کندی، آئین شهریاری در شرق، ترجمه فریدون بدره‌ای، تهران ص 136 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
🔴 *متن شبهه:* اول_ماه_صفر_است  خونریزی یا شکستن تخم مرغ وصدقه ودود کردن اسفند فراموش نشود... ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید.  ✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين  حضرت رسول فرمودند   هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود  🔵پاسخ شبهه: 1⃣ *این خرافات را منتشر نکنیم. این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند.* اسفند را به عربي "حَرْمَل" گويند و در دائرة المعارف آمده: گياه اسفند به سبب داشتن خاصيت‏هاي طبي در درمان برخي از بيماري‏ها به كار مي‏رود". 📚دائرة المعارف بزرگ اسلامي، ج 6، ص 333، ماده اسفند. در مورد دود كردن اسفند حديثي نيافتيم ولي درباره روياندن اسفند و خواص آن رواياتي وارد شده ؛ در حديث است كه پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: *از اسفند درخت يا برگ يا ميوه‏اى نمي رويد، مگر آن كه فرشته‏اى بر آن گماشته شده است تا آن را به آن كه بايد برساند، يا خشك شود، و در ريشه و ساقه‏اش شفا است، و در دانه آن داروى 72 بيمارى* 📚مكارم الأخلاق،ترجمه مير باقرى، ج‏1، ص 355 نيز از محمد بن حكم نقل شده است: پيغمبرى به خداوند از ترسويى امتش شكايت كرد، خداوند به وى وحى فرمود: دستور ده امتت اسفند بخورند كه شجاعت را زياد مى‏كند. 📚بحار، ج‏6، ص 184 باب هشتاد و سوم: اسفند و كندر، ص182. *اما شكستن تخم مرغ براي چشم زخم از خرفات است كه متاسفانه مرسوم شده به جاي شكستن و دور انداختن آن كه نوعي اسراف است آن را به فقير صدقه بدهيد* 2⃣معنای صفر چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. 3⃣ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(علیهم السلام) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد. 4⃣بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ... 5⃣اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. 6⃣مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. 7⃣حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد. 8⃣اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد: این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(صلی الله علیه و آله) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. 9⃣خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم. 🔟درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید: پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. واما_در_مورد_روایتی_که_آورده_شده: (سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇 *چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید.*
  1⃣1⃣متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند. البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد *اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد.* به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️مفتی وهابی: اگه وسط نماز حواست پرت میشه، سمت چپت سه بار تف کن 😐😂 اونم یواشکی😂🙈 تقبل الله 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️ به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
📌جهت شرکت در جشنواره مواسات و هم دلی مهدوی با 10 ها میلیون تومان جوایز نقدی به کانال ایتایی بنیاد حضرت مهدی موعود عج استان همدان به آدرس زیر مراجعه نمایید @bonyadmahdaviiat99
🖌طرحی از احمد درخشنده/ به مناسبت سالروز واقعه خونین هفده شهریور، نقطه آغازین پویش های مردمی انقلاب اسلامی
⁉️⁉️شبهه: 📌بعضیا میگن فرق ما ک دینداریم و دعا میکنیم بااونایی ک بی دین هستن و تو کشور خارجی ان چیه...هردو ما دچار کرونا هستیم و وضع ناجور...پس اثر دعا کردن چی شده؟ پاسخ شبهه: ◀️نفس دعا و درخواست از خدا برای برآوردن حاجت نیست بلکه برای تقرب است. چه بسیار دعاهایی که می دانیم امکان اجابتش نیست ولی دعا می کنیم مانند « اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» ما می دانیم که امسال به حج نمی رویم ولی نه تنها برای امسال که برای تمام سال های پیش رو دعا می کنیم ◀️اما آیا می توان گفت که چون ما مسلمانیم و ائمه ع قدرت تکوینی دارند و می توانند بیماری ها را شفاء دهند ، پس شیعیان مجاز هستند که خودشان را در ورطه بیماری و هلاکت بیندازند به این امید که ائمه ع پشتیبان آنها هستند! 🔹این تصور اشتباه است ، بهره گیری ائمه ع از قدرت غیبی ، منوط و مشروط به اذن الهی است و مطلق نیست ، چنان که امام کاظم ع فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» ان الله جعل قلوب الائمه ، موردا لارادته ، فاذا شاء الله شیئا ، شاءوه ... بحار الانوار ج 5 ص 114 🔹اراده خداوند نیز بر این تعلق گرفته است که اسباب طبیعی در عالم کارایی خود را داشته باشند و ائمه ع ، اجازه نداشتند که به صورت مطلق ، با قدرت غیبی خود ، خرق عادت کنند و اسباب طبیعی را بی اثر کنند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ 📌خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری باشد « أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً » الکافی : ج 1ص 183 🔹بر این اساس ، خداوند دستور می دهد که همگان موظفند بر اساس اسباب طبیعی ، جان خود را حفظ کنند ، و ائمه ع نیز به این دستور ، هم خود عمل می کردند و هم شیعیان را به آن امر می کردند که عمل کنند و چنین نبود که بگویند شما بروید مریض بشوید ، اما خیالتان راحت باشد ، ما شما را شفاء می دهیم ، یا خودشان بگویند ما چون قدرت غیبی داریم ، نیازی به مواظبت نداریم و با قدرت غیبی مشکل خود را برطرف می کنیم. 🔹در نقلی آمده است ؛ مجذومی به نزد پیامبر آمد تا با ایشان بیعت کند ، پیامبر دستش را به سوی او دراز نکرد ، و گفت دستت را دراز نکن ( بدون دست دادن ) با تو بیعت کردم « أَنَّهُ ص أَتَاهُ مَجْذُومٌ لِيُبَايِعَهُ فَلَم‏ يَمُدَّ يَدَهُ إِلَيْهِ بَلْ قَالَ أَمْسِكْ يَدَكَ فَقَدْ بَايَعْتُكَ» بحار الانوار : ج 62 ص 83 📌بنابراین ، ماسک نزدن و خود را در معرض بیماری کرونا قرار دادن ، عملکردی است که مطابق آیات و روایات فوق و فرامین خداوند و اهلبیت ع نمی باشد . 📌خداوند تصریح کرده توسل به ائمه ع در رفع گرفتاری و بیماریها بسیار راهگشاست ، چنان که در حدیث قدسی آمده: « بندگانم بدانید که محبوبترین افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارند به آنان توسل کنند زیرا هر کس در دعا به آنان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم » « فَمَنْ كَانَتْ لَهُ حَاجَةٌ إِلَيَّ فَلْيَتَوَسَّلْ إِلَيَّ بِهِمَا فَإِنِّي لَا أَرُدُّ سُؤَالَ سَائِلٍ يَسْأَلُنِي بِهِمَا وَ بِالطَّيِّبِينَ مِنْ عِتْرَتِهِمَا فَمَنْ سَأَلَنِي بِهِمْ فَإِنِّي لَا أَرُدُّ دُعَاءَه‏» وسائل الشیعه : ج 7 ص 102 📌اما تصریح کرده اند که زمانی عنایت خداوند و اهلبیت علیهم السلام شامل حال ما می شود تا مثلا گرفتاری بیماری کرونا نشویم ، که ما نیز نهایت سعی و تلاش خود را در مراقبت و عدم مبتلا شدن به بیماری انجام دهیم و آنجایی را که قدرت نداریم ، واگذار به خداوند و اهلبیت ع کنیم ، نه آنکه به امید خدا و اهلبیت ع ، خود مراقبتی و توجه به پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیریم و ترک سعی و تلاش کنیم . 📌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در استجابت دعا و توسل ، سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعا و درخواست فرد مستجاب نمیشود : بحار الانوار : ج 90 ص 354 باب 22 _ وسائل الشیعه : ج 7 ص 123 باب 50 بنابراین : مفهوم دعا و توسل این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا و توسل کنیم که خدایا و یا اهل بیت ، حل بقیه مشکل با شما باشد و شما سعی مرا موثر واقع کنید . در موضوع کرونا هم ما موظفیم ، نهایت تلاش خود را جهت مقابله با آن انجام دهیم و حتی در حرم ائمه ع ماسک بزنیم و خود مراقبتی کنیم و آنجایی را که توانایی نداریم به خود ائمه علیه السلام واگذار کنیم . به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
این پول برکت ندارد یعنی چه ؟! 📌از بزرگی پرسیدند برکت در مال یعنی چه؟ 🔹درپاسخ مثالی زد و گفت: گوسفند درسال یکبار زایمان می کند وهر بار هم یک بره به دنیا می آورد . سگ در سال دو بار زایمان میکند و هربار هم حداقل ۷-۶ بچه. به طور طبیعی شما باید گله های سگ را ببینید که یک یا دو گوسفند در کنار آن است. 🔸ولی در واقع برعکس است. گله های گوسفند را می بینید و یک یا دو سگ درکنار آنها چون خداوند برکت را در ذات گوسفند قرار داد و از ذات سگ برکت را گرفت . مال حرام اینگونه است. فزونی دارد ولی برکت ندارد... به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d