eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
465 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال❓❓ چرا خدا باید منتقم باشد؟ چرا یکی از خصوصیات خدا منتقم است؟ مگر انتقام کار زشتی نیست؟ مگر بزرگان دین، بر انتقام نگرفتن از ظالم، توصیه نکرده‌اند؟ پاسخ:📌📌📌 ◀️- ابتدا یک حکم قطعی صادر می‌کنند که "انتقام زشت است"، سپس می‌پرسند: «چرا یکی از اسم‌های خدا منتقم است؟!»، در حالی که اصل آن حکم خطاست. ظالمان، با چنین تعاریف نادرستی می‌خواهند القا کنند که ما هر بلایی که دلمان بخواهد بر سر شما می‌آوریم، هر گونه ظلم و جنایتی که بخواهیم علیه شما انجام می‌دهیم، شما هم خفه و تسلیم شوید و مبادا به فکر انتقام بیفتید که کار خیلی زشت و بدی است! 📌- واژۀ "خصوصیات" نسبت به خداوند سبحان، زیاد صحیح نیست، بهتر است گفته شود که یکی از اسمای الهی "منتقم" است، چرا که "انتقام" یک فعل است، یک کاری در مقابل کار دیگر است. همین که "مُنتقم" از اسمای الهی و هم چنین از القاب مبارک حضرت امام مهدی علیه السلام می‌باشد، معلوم می‌شود که مطلق "انتقام" نه تنها بد و مذموم نیست، بلکه بسیار عالی، لازم و ضروری می‌باشد، وگرنه حق و باطل مساوی می‌شوند و هر دو به یک نتیجۀ پوچ می‌رسند.   ❓آیا خداوند سبحان در قرآن کریم، نامی زشت روی خود گذاشته و کار خود را بدان توصیف نموده است؟! 📌 "انتقام"، معانی و مصادیق گوناگونی دارد که از جمله آنها: برپا کردن عدل - گرفتن حق - کیفر ظلم - بازگرداندن نتیجۀ کار بد به انجام دهندۀ آن - مجازات مجرم - برگرداندن نقمت به ایجاد کنندۀ آن و ...، می‌باشد. 🔴«وَمَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ أَلَيْسَ اللَّهُ بِعَزِيزٍ ذِي انْتِقَامٍ» (الزّمر، 37) - و هر كس را خدا هدايت كند، هيچ گمراه كننده‌اى نخواهد داشت آيا خداوند توانا و داراى مجازات (کیفر) نيست‌؟! 🔴«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» (السجدة، 22) - چه كسى ستمكارتر است از آن كس كه آيات پروردگارش به او يادآورى شده و او از آن اعراض كرده است‌؟! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت (آنها را کیفر خواهیم داد).  🔴«مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ» (آل عمران، 4) - پيش از آن، براى هدايت مردم فرستاد؛ و (نيز) كتابى كه حق را از باطل مشخّص مى‌سازد، نازل كرد؛ كسانى كه به آيات خدا كافر شدند، كيفر شديدى دارند؛ و خداوند (براى كيفرِ بدكاران و كافران لجوج،) توانا و صاحب انتقام (کیفر و مجازات) است. 📌نکته: هر صفت، ویژگی و توانی در انسان، می‌تواند ظهور، بروز و استفادۀ به حق یا به باطل - به عدل یا به ظلم - خوب یا بد داشته باشد؛ لذا از ظهور و بروز و استفادۀ نادرست آنها منع شده است، نه آن که مطلق آن را بد و مذموم گفته باشند. بدیهی است که اگر هر کدام از این صفات و نیروها بد بود، خداوند متعال نمی‌آفرید و در وجود آدمی نهادینه نمی‌نمود. ◀️چه چیزی برای انسان، بهتر از علم، قدرت، توانگری (غنا) و شهرت می‌باشد؟ اینها همه عواملی برای رشد شخص و جامعه می‌باشند، اما می‌توان از تمامی این دارایی‌ها و توان‌ها، استفادۀ نادرست نمود و آنها را وسیله‌ای جهت تحمیل ظلم به دیگران قرار داد. 📌- "انتقام" نیز یکی از همین صفات و کارهاست. "انتقام" می‌تواند نتیجۀ "کینه‌توزی"، آن هم بیشتر در مسائل شخصی باشد. یکی به دیگری بدی کرده، او به جای احقاق حق و یا گذشت، کینۀ او را به دل بگیرد تا سر فرصت پدرش را درآورد! این نوع "کینه‌توزی" و این مصداق "انتقام" بد است و از آن نهی شده است. اما نه خداوند سبحان کینه‌توز است، و نه امام مهدی علیه السلام و نه انسان‌های مؤمن کینه‌توز هستند؛ اما این دلیل نمی‌شود که در مقابل انحراف، ظلم، جنایت و تعدی، سکوت کنند، تسلیم شوند، احقاق حق نکنند، مجازات و کیفر ننمایند و بگویند: «انتقام بد است»! به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دادن به مردم در سخت ترین شرایط.. 🎥 رهبر انقلاب: پیغمبر اکرم در سخت‌ترین شرایط، می‌فرماید که من کاخ کسریٰ را می‌بینم که شما می‌گیرید؛ من امپراتور روم را می‌بینم که شما شکست می‌دهید؛ 👈 یعنی ، اعتمادبه‌نفس... تحلیل سیاسی و جنگ نرم
▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️ 💠 مرحوم استاد فاطمی نیا اگر می خواهی ببینی از چشم خدا افتاده ای یا نه، یک راه بیشتر ندارد؛ هر وقت دیدی گناه می کنی و بعد غصه می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوری، بدان که از چشم خدا نیفتاده ای اما اگر گناه می کنی و می گویی «مهم‌نیست» بترس که خط دورت کشیده شده باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4⃣ زمانی که عرب را ام‌جهل می‌خواندند.. شاه کشور من اولین منشور حقوق بشر را نوشت(یعنی هنر) ⁉️ جهت دریافت پاسخ شبهات خود به صفحات مجازی بپیوندید👇🌷 https://chat.whatsapp.com/Cfj75w2deq93LaMfYYYH8E https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://eitaa.com/joinchat/1120272523Cfbc7256076
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 خوراندن "شربت‌ مرگ" به والدین توسط فرزندان! ♻️ در فیلم فوق یک پدر توسط فرزندان و همسرش کشته می‌شود؛ خیلی شیک و با متانت! در بعضی از کشورهای غربی مانند انگلیس، شربتی ساخته‌اند بنام "شربت مرگ" این شربت برای افراد پیر یا معلول و از کار افتاده است که شرایط نگهداری از آنها برای دولت و خانواده هزینه‌بر است! در دنیای لیبرال‌ دمکراسی، انسان‌های عادی به اندازه‌ سودی که تولید می‌کنند ارزش دارند، نه به اندازه آدم بودن و اشرف مخلوقات بودنشان! وقتی نگاه الهی از آدمی برداشته شود، همین می‌شود که انسان در حد ابزار دیده می‌شود. وقتی تربیت الهی از انسان گرفته شود تربیتی مانند تربیت لیبرال دموکراسی غرب حاکم می‌شود و نتیجه‌اش این می‌شود که فرزندان پدر را بکشند تا خودشان از زندگی لذت بیشتری ببرند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله مباحث مهدویت : ⬅️ ▪️مرحوم آیت الله فاطمی نیا (((((بنیادفرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان همدان )))) @bonyadmahdaviiat99
❓❓علم نجوم حرام است؟ یا حلال؟ 🔵سیّدبن‎طاوس رحمه الله صاحب کتاب فرج المهموم که جزء افراد ثقه شیعه می باشند از محمّد و‌ هارون پسران ابی‎سهل روایت کرده است که گفتند ما نامه‌ای به امام صادق(علیه السلام) نوشتیم که پدر و جدّ ما نظر در نجوم می‌کردند. آیا این کار حلال است؟ حضرت نوشت، بلی... نظرکردن در علم نجوم حلال است مادامی‌که از توحید بیرون نروی یعنی کواکب را مؤثّر و علّت تامّه ندانی از برای حدوث ‌اشیا.   🔵مرحوم طبرسی رحمه الله در کتاب «احتجاج» روایت کرده‎ است که چون حضرت علی(علیه السلام)خواست از کوفه به‌سویِ سرزمین ‎حروریّه برای نبرد رود، در میان اصحاب حضرت، منجّمی ‌بود. عرض کرد که یا امیرالمؤمنین در این ساعت نروید بلکه بعداز آنکه سه ساعت از روز گذشت، بروید. اگر در این ساعت بروید، ضرر شدیدی به شما و یارانت خواهد رسید و اگر در آن ساعت که گفتم بروید، بر دشمنان غالب گردید. حضرت به او فرمود: تو می‌دانی در شکم این اسب من کره نر است یا ماده؟ منجّم گفت اگر حساب کنم می‌دانم. حضرت فرمود هر کس تصدیق تو کند، تکذیب «قرآن» کرده است زیرا خداوند متعال در «قرآن» فرموده است که نزد خدا است علم قیامت و علم نزول باران و علم آنچه در رحم‎ها هست. آنگاه فرمود که محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) ادّعا نکرد آنچه را که تو ادّعا کردی. یعنی آن حضرت بی‌وحی الهی به آن خبر نمی‌داد. و فرمود که گمان می‌کنی تو هدایت می‌کنی مردم را به ساعتی که در آن ساعت به نفع می‌رسند و برمی‌گردانی از مردم ساعتی را که در آن بدی هست؟ پس هر کس تو را تصدیق کند، بی‎نیاز شده است از خداوند عزّوجلّ در ردّکردن بدی‎ها و ضررها و لازم است بر هرکسی‌که این را یقین کند، تو را حمد کند نه خدا را زیرا که به گمان تو، تو او را به ساعت نیک و نفع دلالت کردی و ساعت بد و ضرر را از او منع کردی و هر کس این امر را اعتقاد نماید برای خدا ضدّ و شریک قرار داده است. پس حضرت علی(علیه السلام) فرمود مخالفت تو می‌کنیم و در آن ساعت که نهی کردی می‌رویم. آن‌گاه حضرت به اصحابش فرمودند: ای مردم، بپرهیزید از آنکه نجوم را تعلیم گیرید مگر آن‎قدر که هدایت یابید در تاریکی‎های بیابان و دریا. به‎درستی‌که منجّم مثل کاهن است و کاهن مثل کافر است و کافر در آتش است و به آن منجّم فرمود و الله که اگر به من خبر برسد که تو عمل به نجوم می‌کنی، پیوسته تو را در زندان حبس می‌کنم و تو را از عطا محروم  می‌کنم. ◀️پس در آن زمانی که منجِّم نهی کرد رفت و بر اهلِ ‎نهروان پیروز شد و فرمود اگردر آن ساعت می‌رفتیم که منجّم گفته بود، مردم می‌گفتند که به ساعت و گفته منجّم رفت و فتح کرد. سپس فرمود پیامبر منجّمی ‌نداشت ولی به توفیق الهی، بلاد کسری و قیصر را فتح کرد.‌ ای مردم، توکّل به خدا کنید و به او اعتماد  ‌نمایید. ❓سوال کدام منجم؟ و چه نجومی حرام است؟ مراد و مقصود از آن اخباری که وارد شده است، منجّم ملعون است یا منجّم مانند کاهن است و کاهن مانند کافر است و کافر در آتش است 👇👇 📌 آن منجمّی است که کواکب را مؤثّر در حوادث و وقایع بداند. 📌بنابراین نجومی که در آن قائل باشیم کواکب مؤثّر نیست زیرا کواکب قدرت و حیاتی ندارند و امور و حوادث عالَم به قدرت و تدبیر خداوند متعال است و همه چیز تحت اراده الهی هست این نوع از حرام نیست چون همه چیز را تحت اراده الهی می دانیم و نجوم از خود استقلالی ندارد. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ (آیه 199 سوره اعراف) عفو و گذشت را پیشه کن، و به کار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅b2n.ir/f.din
AUD-20220517-WA0031.mp3
14.64M
سلام فرمانده به زبان شیرین آذری
فردا بازدید از موزه‌ها رایگان است 🔹وزارت میراث فرهنگی: به‌مناسبت روز جهانی موزه، روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت بازدید از موزه‌ها، مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی تحت پوشش وزارت‌خانه رایگان است. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ◀️پرسش: میخواستم بدونم پیامبران ، امامان در عالم برزخ با بقیه مردم ملاقات می کنند یا ارواح می توانندآنها را ببینند ؟ 📌 پاسخ: در برخی از منابع دینی درباره حیات برزخی آمده که روح هر انسانی بعد از مرگ، تا قبل از قیامت، در برزخ به سر می برد. این مطلب شامل انبیاء و پیامبران نیز می شود. 🔹همچنین آمده که ارواح مومنین آنجا همدیگر را ملاقات می کنند و به دیدار هم می روند. طبیعتا این مطالب نیز شامل انبیاء و امامان نیز می شود. در همین راستا، در برخی از منابع روایت شده که ارواح مؤمنین به عالم برزخ، گاهگاهی خدمت ارواح ائمّه هدي علیه السلام مشرّف می شوند، از خوردنی ها و نوشیدنی هایشان می خورند و می نوشند و در مجالس آن ها شرکت کرده و با آن ها صحبت می کنند، تا اینکه قائم ما اهل بیت قیام کند. 🔸در آن هنگام، خداوند آنان را مبعوث خواهد کرد. آن وقت آن ها گروه گروه، لبیک گویان به حضرتش ملحق می شوند.(1) فراز اخیر این روایت، به مبحث رجعت و بازگشت مومنان به دنیا هنگام ظهور امام زمان (عج) اشاره دارد. 📒 پی نوشت: 1. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج 6، ص243 به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1