▫️روزی پیامبر صلی الله علیه و آله، در جمع اصحاب دو بار فرمودند: «خدايا! برادرانم را به من نشان بده».
اصحاب گفتند: مگر ما برادران شما نيستيم؟!
فرمود: «نه. شما اصحاب من هستيد.
برادران من، مردمانى در آخرالزمان هستند. با اینكه مرا نديده اند، به من ايمان آورده اند. پایداری آنها به دينشان، بیشتر و سختتر از کسی است که در شبِ تاريك با دستش، درخت پر خار را بتراشد و يا مثل کسی که آتشی پر دوام را با کف دست نگه دارد.
آنان، چراغ هاى تاريكى اند. خداوند، ايشان را از هر فتنه تاریکی، نجات میدهد».
📚 بصائر الدرجات، ج1، ص84.
✋ با این اوصاف، آیا جز با توسل به حضرت صاحب الزمان علیه السلام، میتوانیم دینمان را حفظ کنیم؟!
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
تشکر از همه ی عزیزانی که برامون عکس ارسال کردند🙏
خدا فرزندانتون رو براتون حفظ کنه و زیاااااد.
📌یک شماره کارت در، شخصی برا من ارسال کنید، ان شاء الله یه هدیه خیلی کوچولو🙈و ناقابل براتون واریز میشه☺️
#حاج_قاسم
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
بزرگواران، برای دست یابی به مطالبِ کانال از پیام سنجاق شده و هشتک ها، استفاده نمایید.
⁉️ سوال:
🔰اگر خدا از مادر مهربان تر است، چطور پس حاضر است ساليان سال بندگانش در عذاب باشند در حالی که مادر حتی نمیتواند فكرش را بکند ولی خدا انجامش می دهد؟
✍️پاسخ:
🔰شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوه هایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند.
📌بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست.
📌مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست. خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه؛ (۱) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است.»
📌همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد. در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد. اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است.
🔵اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است.
پی نوشت:
۱ . صحيفه علويه، ص ۳۱۲
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
1_1142685713.apk
27.74M
هدیه ی امروز ما به جویندگان علم🌺☺️
📲 نرم افزار اندروید:
✅#کتابخانه آیت الله جوادی آملی
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🌺🌺🌺
📌الف. بدیهى است که منظور از «مَنْ یَشاءُ» (هر کس را که بخواهد) این نیست که خداوند بدون هیچ علتى روزی بدون حساب را به این و آن میدهد، بلکه اراده و مشیت خداوند در همه جا با شایستگیهاى افراد آمیخته است همین است که درآیه ای دیگر قرآن آمده: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ.
ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺰ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻠﺎﺵ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ؛
یعنى هر کس را شایسته ببیند به او روزی بیحساب میدهد. به بیان دیگر، خواست و اراده او از روی گزاف نیست، بلکه آنچه انجام میدهد از روى حکمت و عدالت است.
البته ممکن است منظور از «هر کس را بخواهد به غیر حساب روزی میدهد»، اهل بهشت باشند؛ زیرا خداوند بهشتیان را آنقدر روزی میدهد که به حساب نمیآید و حد و مرز ندارد؛ به دلیل آنکه بهشت محدود نبوده و نهایت ندارد.
📌ب. توصیف رزق به «بیحساب و کتاب»، از این رو است که؛
1. رزق از ناحیه خداى تعالى بر طبق حال مرزوق صورت میگیرد، نه عوضى در آن است، نه روزی خورنده، طلبى از خدا دارد، و نه استحقاقى نسبت به رزق! آنچه روزیخورندهها دارند حاجت ذاتى، یا زبانى ایشان است که هم ذاتشان ملک خدا است، و هم حاجت ذاتشان، و هم احتیاجاتى که به زبان درخواست میکنند، پس رزق دادن خدا در مقابل چیزى از بندگان قرار نمیگیرد، و به همین جهت حسابى در رزق او نیست.
📌2. بعضی معتقدند، بدون حساب یعنی بدون بخل و سختگیرى روزى میدهد.
📌3. برخی نیز گفتهاند؛ یعنی نباید به کسی حساب پس دهد؛ زیرا بالاتر از وی احدی نیست. تا او را مورد حساب رسی قرار دهد.
🔵با توجه به آنچه بیان شد، روشن میشود که بیحساب بودن روزی، با هر فرضی با عدالت خدا ناسازگاری ندارد.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b