هدایت شده از h. q
نقد وهابیت آیت الله سبحانی صوت 1قسمت الف.mp3
15.34M
✡نقد و بررسی وهابیت
✅استاد معظم آیت الله سبحانی
✅صوت شماره ۱ قسمت الف
✅در این فایل مطالب ذیل بحث می شود:
1⃣نواندیشی دینی و زمان ظهور آن
2⃣بیوگرافی احمد بن تیمیه
3⃣کتابها و زمان اندیشهورزی خاص وی
4⃣معنای اشتباه وی از آیه قرآن و جسمانی دانستن خداوند تعالی
5⃣خلاصه مکتب ابن تیمیه:
❗️تجسیم و تشبیه خالق به مخلوق؛
❗️تنزیل مقام اولیاء و انبیاء؛
❗️انکار عصمت؛
❗️انکار فضائل اهل بیت(ع)؛
❗️ انکار حدیث غدیر؛
❗️تفریق و اختلاف بین المسلمین در حالی که مسلمین در حال جنگ با مغولها هستند؛
#معارف_اعتقادی #موسسه_کلامی_احیاء
👇👇👇👇💐👇👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
احمد بن عبدالحلیم مشهور به ابن تیمیه و ملقب به شیخالاسلام در سال ۶۶۱ق در منطقه حران (جایی میان موصل و شام) در خانوادهای از مشایخ حنابله متولد شد.وی در شش سالگی همراه خانواده خود برای گریز از حمله مغولان به دمشق مهاجرت کرد و در آنجا تحصیلاتش را زیر نظر عالمانی از جمله ابن عساکر تکمیل کرد و در ۱۷ سالگی گواهی اجتهاد خود را از علمای حنبلی دریافت کرد.
ابن تیمیه در بسیاری از علوم متداول زمانه خود مانند فقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر، فلسفه و ریاضیات تحصیل کرد و اطلاعاتی درباره دیگر ادیان به ویژه یهودیت داشت. او به دلیل مطالعاتی که در فقه دیگر مذاهب اسلامی داشت، فتاوایی مستقل از تمام مذاهب صادر میکرد.
شهرت ابن تیمیه به دلیل قدرت بیان، خشونت در بحث با مخالفان خود، مخالفت با علمای زمانه خود، بیپروایی در مقابل حاکمان، حضور در کارهای سیاسی، اجتماعی و جنگها و سختگیری در مسأله امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
ابن تیمیه پس از تصدی منصب شیخ الحنابله دمشق با تدوین آثاری از جمله کتاب العقیدة الحمویة الکبری، اعتراضهای گستردهای را در میان علما و مردم برانگیخت. درگیریها و مناظرات او با فرقههای مختلف ادامه داشت تا آنکه در سال ۷۰۵ق به مصر فراخوانده شد و به دلیل آنچه انحرافات عقیدتی خوانده میشد به زندان افتاد. وی بعد از آزادی در مصر ماند و دیدگاههایش را منتشر کرد و به همین دلیل چندین بار به زندان افتاد.
ابن تیمیه در سال ۷۱۳ق همراه با ملک ناصر که برای مقابله با حمله مغولان رهسپار شام بود به دمشق بازگشت و دوباره به تبلیغ و تدریس مشغول شد. در سالهای حضور در دمشق به دلیل اختلاف که با فقهای دیگر مذاهب، چندین بار دیگر به زندان افتاد تا در سال ۷۲۸ق در زندان قلعه دمشق وفات یافت.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
✍ کانال معارف اعتقادی
وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان
◀️ تبیین و توضیح عقاید اسلامی
◀️ پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی
◀️ نقد افکار و فرقه های انحرافی
◀️ معرفی منابع و مراکز علمی کلامی
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
🔰 آیا جنگ فعلی بین #ارمنستان و #آذربایجان از علائم #ظهور است⁉️
💠 باز هم حادثه ای در منطقه رخ داده و عده ای دوباره با دستپاچگی هرچه تمام تر ، آن را به علامات ظهور ربط داده اند و حتی برخی روایات را هم به عنوان مثال ذکر کرده اند
👈 ابتدائا باید بگوییم که قطعا رصد حوادث منطقه ، آن هم در این برهه زمانی که می توانیم زمینه ساز ظهور باشیم، کاری هست عالی و مورد نیاز و قطعا باید صورت بگیرد ، اما اینکه بیاییم بدون داشتن علم حدیث و اینکه مباحث روایی را بدانیم، همه چیز را چیزهای دیگر ربط دهیم، قطعا غلط هست
روایاتی که این افراد به آن استناد کرده اند بصورت زیر است :
1️⃣ ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: «پدرم- امام باقر علیه السّلام- به من فرمود: ناگزیر آتشى از ناحیه آذربایجان زبانه خواهد کشید که هیچ چیز در مقابلش نتواند ایستاد و..... (ادامه دارد)
منبع : الغیبت نعمانی ص 194
👈👈 نقد روایت: در سند این روایت یک راوی به نام احمد بن يوسف بن يعقوب جُعفی که مجهول هست ، همچنین یک روای هم به نام حسن بن علی بن ابی حمزه که از راویان کذاب است .
2️⃣ همانا قائم از فرزندان علىّ علیه السّلام داراى غیبتى است همچون غیبت یوسف، و بازگشتى همانند بازگشت عیسى بن مریم، پس از غیبتش با طلوع ستاره سرخ آشکار خواهد شد. همزمان با ویرانى زوراء که شهر رى است، و فرو رفتن مزوره که همان بغداد باشد، و خروج سفیانىّ، و جنگ فرزندان عبّاس با جوانان ارمنستان و آذربایجان چنان جنگى که هزاران و هزاران نفر در آن کشته مى شوند، هر جنگجو شمشیرى زیور یافته به دست مىگیرد، پرچمهاى سیاه بر آن به اهتزاز در مىآید، آن جنگى است که به مرگ سرخ و طاعون بسیار خطرناک آمیخته است»
منبع : الغیبت نعمانی ص 194
👈👈 نقد روایت : آقایانی که این روایت شماره 2 را دارید پخش می کنید، هیچ نگاهی به سند این روایت انداخته اید؟؟؟
اولا این روایت از معصوم نیست ، ثانیا از کعب الاحبار یهودی هست !!! همان نفوذی یهود در بین مسلمین
متوجه شدید؟؟؟
آمده اید و روایت چنین کسی را به عنوان نشانه ظهور و از قول معصوم نقل کرده اید؟؟؟ واقعا جای تاسف دارد
اینجاست که حضرت آقا فرمودند کار روی علامات ظهور ، کار کسی هست که رجال بلد باشد، سندشناس باشد و...
همینکه کانال هایی که این مطلب را که راوی آن کعب هست را به عنوان حدیث پخش کردند، دیگر معلوم است سطح سوادشان!!!
3️⃣ روایت سوم هم همان روایت معروفی هست که بارها شنیده اید، روایت " شروسی "
از ارمنستان و آذربایجان شروسی «سروسى» به شورش برخیزد و قصد سرزمینهاى وراى رى را داشته باشد هم آنجا که آن کوه سیاه به آن کوه سرخ بهم پیوسته و نزدیک به کوه طالقان است و میان او و مروزى نبرد سختى درگیرد که کودکان در آن پیر شوند و بزرگان در آن به نهایت پیرى رسند و کشتار در میان آنها ظاهر گردد، در چنین هنگامى منتظر خروج او باشید تا به «زوراء» درآید
👈👈 نقد روایت: این روایت در ادامه همان روایتی هست که ابن مهزیار با امام زمان (عج) ملاقات داشته است، و در این روایت صراحتا به وقوع جنگ در ایران اشاره شده که این نکته کاملا خلاف روایات معتبر و زیادی هست که در توصیف صحنه های ظهور ، جنگی را در ایران و سرزمین فارس، اشاره نکردند
هرچند بماند که طبق نظر بلد شناسان، آذربایجان در روایات، ربطی به کشور آذربایجان فعلی ندارد و اصلا آن زمان کشوری به این نام نبود!!!
ابن فقیه همدانی گوید: «آذربايجان [به نام] آذرباد بن ايران بن اسود بن سام بن نوح [ناميده شده] است و گويند: آذرباد بن بيوراسب. آنجا را مغيرة بن شعبه، در سال 22ق با كارزار گشود و بر آن خراج نهاد. واقد مرا خبر داد كه چون عرب به آذربايجان شدند، عشاير آنان نيز از مصر و شام به سوى ايشان آمدند. و هر قوم، بر هر چه توانستند دست يافتند بدين گونه مردم آذربايجان به مزارعه براى آنان به كار پرداختند ... حد آذربايجان از مرز برذعه (بردع) تا مرز زنجان است و از شهرهاى آن است: بر كرى، سلماس، موقان، خوى، ورثان، بيلقان، مراغه، نيريز، و تبريز» ابن فقيه، احمد بن محمد، البلدان، ص 581 – 582
⬅️ این روایات که بررسی کردیم در منابع شیعه بود که وضع آنها را از نظر اعتبار دیدید!
چند روایت دیگر هم هست که آنها منقول از کتاب الفتن جناب ابن حماد هست که بارها وبارها عرض کردیم از ضعیف ترین کتب حدیثی مهدویت است و نویسنده هم یک سنی مذهب است که خود اهل سنت هم به احادیثش نقد دارند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
نقد سها (جلسه ۳).m4a
12.77M
✳️ نقد سها (جلسه 3)
✍استاد دکتر علی نصیری
مباحث این جلسه:
۱. مدعای همطرازی یا برتری اشعار شاعران بزرگ همچون حافظ بر قرآن مردود است؛ زیرا
یک؛ آنان خود اذعان دارند که هر چه کردند از دولت قرآن بوده است.
دو؛ چنان نیست که قصاید و غزلیات آنان همه در اوج فرازمندی باشد.
سه؛ خبط و خطا و مطالب دور از ادب و اخلاق در میان شعر آنان وجود دارد.
این در حالی است که همه سوره ها و آیات قرآن فرازمند است و خبط و خطا در آنها راه ندارد. @alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
نقد سها (جلسه ۴).m4a
13.49M
✳️ نقد کتاب سها (جلسه 4)
✍استاد دکتر علی نصیری
مباحث این جلسه:
بر اساس گفته مولف منابع کتاب اعم از منابع تاریخی، روایی و تفسیری همه از منابع عامه است که عموما مدالیل آیات را از مدار درست خارج کرده اند.
چرا از منابع شیعه در این کتاب استفاده نشده است؟!@alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
✍ باتوجه به شرایط کرونایی که برگزاری دوره های آموزشی کلام اسلامی در همدان به صورت حضوری میسر نیست طبق هماهنگی های به عمل آمده بین #موسسه_کلامی_احیاء_همدان با انجمن کلام حوزه علمیه قم، ثبت نام دوره های #مجازی_آموزش_کلام_اسلامی(با ارائه مدرک و به صورت رایگان) آغاز شده و تا ۲۵ مهر ادامه دارد.
💠 دوره ها
1⃣ آشنایی با قواعد کلامی
2⃣ کلام جدید (بحث نقد الحاد مدرن)
3⃣ تاریخ مدارس کلامی
4⃣ نقد کتاب منهاج السنه ابن تیمیه
5⃣ منبع شناسی علم کلام
6⃣ زبان تخصصی کلام و فلسفه دین
👈 جهت ثبتنام، نام درس، نام و نام خانوادگی (+ از موسسه احیاء) ، نام پدر، نوع شرکت(مجازی) و کد ملی خود را به شماره ۳۰۰۰۷۲۲۷۰۰۷۷۰۵ پیامک کنید.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
❔این که حق حضانت طفل پس از طلاق بر عهده پدر نهاده شده است ایا ظلم در حق زنان نمی باشد❕
🗯پاسخ :
👌توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣ حق حضانت به معنای حق اولویت در تربیت و نگه داری از فرزند است که در فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر و در فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.
2⃣ مستند این حکم روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است؛
📚وسائل الشیعه ج21 ص470 باب81
📚مستدرک الوسائل ج15 ص162 باب58
3⃣ حضانت تنها یک حق اولویت است یعنی طوری نیست که بگوییم حتما باید این طور باشد بلکه در صورت رضایت طرفین هر کدام از زوجین خواستند می توانند از فرزند نگه داری کنند .
4⃣ در ایام حضانت هر یک از والدین فرد دیگر در حد متعارف می تواند فرزند خود را ببیند و کسی نمی تواند مانعش شود
📚توضیح المسائل ؛ ایت الله بهجت؛مساله 1986
5⃣ فرزند تا سن بلوغ در حضانت والدین است لذا پسر دو سال در حضانت مادر است و سیزده سال در حضانت پدر و دختر هفت سال در حضانت مادر است و دو سال در حضانت پدر و پس از آن خود فرزند تعیین می کند که با چه کسی زندگی کند.
👌درست است که فرزند پسر مدت زیادی از ایام حضانت را در اختیار پدر است اما باز در مقابل فرزند دختر بیشتر ایام حضانت خود را در اختیار مادر است پس این سخن که حضانت فرزند بر عهده پدر است صحیح نمی باشد .
6⃣ در این حکم حقوق والدین و فرزند به بهترین وجه مورد توجه قرار گرفته است .
❗️روشن است که مهر مادری و پدری هر دو برای رشد فرزند ضروری است ودر صورت ناکامی فرزندان از این مهر پدری و مادری باید به میزان حد اقل از آن بهره مند شوند.از همین روی در سنین نخست زندگی چون تغذیه جسم و جان نوزاد با شیر و عواطف مادر پیوند دارد باید فرزند در نزد مادر باشد تا حد اقل نیازهای عاطفی فرزند تامین شود و بعد از آن چون فرزند از نظر رشد فکری و اجتماعی نیاز به الگو پذیری دارد و این الگو پذیری پس از دو سال زندگی از طریق پدر بهتر حاصل می شود لذا پسر را به مرد می سپارند زیرا پدر نقش اساسی را در این زمینه ایفا می کند و دختر را به مادر می سپارند زیرا مفیدتر به رشد فرزند می باشد.
7⃣ اگر به صورت مطلق حق حضانت فرزندان به زنان واگذار می شد زمینه ازدواج مجدد زنان را از بین می برد و فرصت تشکیل خانواده جدید و سامان یابی مجدد را از او سلب می کرد زیرا مردان کمتر حاضر هستند که مخارج فرزندان مرد دیگری را پرداخت کنند .
8⃣ از سوی دیگر وجود فرزند در خانه مرد بیگانه نوعی سر شکستگی که احیانا همراه با منت و آزار نیز بود برای او به ارمغان داشت در حالی که در نزد پدر در خانه خود و زیر سایه سرپرست خود است چه آنجا نامادی باشد و چه نباشد .
9⃣ در مساله حضانت مهم ترین مساله رعایت حال فرزندان است لذا زمانی که حضانت هر یک از طرفین یا هر دو آنها ناسازگار با مصالح فرزند تشخیص داده شود دادگاه می تواند حضانت را بر عهده دیگری بگذارد .
❗️توجه به این نکات نه گانه فوق الذکر روشن می سازد که در مساله حق حضانت به هیچ یک از والدین و فرزندان ظلم و کوتاهی صورت نگرفته است.
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
چی بگم آخه؟.pdf
2.53M
#چی_بگم_آخه؟🤔
کتابی بسیار مفید درباره نحوه امر به معروف و نهی از منکر کردن
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam