6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ حاج آقا کاشانی به ادعای دهباشی☝
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
پاسخ به شبهات کرونایی. شماره5☝
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام به اطلاع می رساند برای این کلیپِ، روشنگری زحمات زیادی کشیده شده است تا در آن از شبهاتی که در مورد رهبری در اذهان عمومی مردم هست رفع شبهه گردد و
ان شاءالله در انتخابات آینده دقت لازم را داشته باشیم لطفاً این کلیپ را تا جایی که ممکن هست در تمامی گروه ها و اقوام و آشنایان منتشر کنید.
لطفاتاانتهامشاهده وسپس نشر فرمائید.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
پاسخ به شبهات کرونایی. شماره6☝
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
14.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت سوم بررسی منشور کوروش
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل اهانت و بی ادبی غربیها مخصوصا مکرون به ساحت پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله☝
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
پاسخ به شبهات کرونایی. شماره7☝
#کانال_معارف_اعتقادی
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
🔆 شبهه :
چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟
🔆 پاسخ شبهه:
📌قسمت اول
1️⃣ نتیجه رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اگر هم اکنون مشاهده کنیم نمی توان چنین عقیده ای داشت که حضرت در رسالتشان ناموفق بودند، زیرا هم اکنون تعداد شیعیان بسیاری وجود دارد که گواه بر این مدعاست.
در مورد بازگشت به جاهلیت نیز این گونه نیست که بگوییم تمام عقاید آن ها بازگشت به جاهلیت کرد، بلکه در برخی موارد مهم همان راه جاهلیت را در پیش گرفتند و با حکم خدا مخالفت ورزیدند و بعد از مدتی از اشتباه خود بازگشتند.
شیعیان به تبع امامان بزرگوارشان برای صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ارزش بسیاری قائلند. اما نکته ای که شیعیان بر آن اتفاق دارند و عقل سلیم هم می پذیرد این است که صرف صحابی بودن و یا هجرت کردن از دیار خود دلیل نمی شود آن ها همگی سعادت مند شوند و بر هدایت باقی بمانند.
تاریخ اسلام خود بزرگترین گواه بر این ادعاست. چه نفاق هایی که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت و چه خون هایی که بعد از ایشان به زمین ریخته نشد!
2️⃣ برخي از اهل سنت با استناد به برخی از احاديث موجود در كتب شيعه، فرصتی پيدا كرده اند تا به هجمه و افترا عليه شيعه بپردازند و شيعه را گروهي معرفی كنند كه قائلند بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، همه مسلمين به غير از تعداد اندكی كافر و مرتد شدند؛
بريد بن معاويه از ابن جعفر (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: همه مردم بعد از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشتند مگر سه نفر: مقداد بن اسود، ابوذر غفارى و سلمان فارسى. سپس مردم شناخت پيدا كردند و ملحق شدند.(1)
3️⃣ اما امامیه با دلایل مختلف این مطلب را رد می کنند و جدای بحث سندی که بر برخی از روایات اشکال وارد می کنند(2) از لحاظ دلالی نیز چنین سخنی را رد می کنند:كساني كه خلافت علی (عليه السلام) را قبول داشتند محدود به اين چند نفر نبودند بلكه بسياری از بني هاشم و غير بنی هاشم در منزل علی (عليه السلام) تجمع كرده بودند و با آن چه كه در سقيفه اتفاق افتاده بود مخالفت می كردند و از آن جا نرفتند مگر با تهديد و اجبار!
ابن قتيبة می گويد: زمانی که انصار با ابوبکر بيعت کردند، بنی هاشم و زبير بن عوام ـ که خود را از بنی هاشم به شمار می آورد ـ دور علی بن ابی طالب جمع شدند ... (3).
4️⃣ هم چنين يعقوبی در تاريخ خود می گويد: "وکان المهاجرون والأنصار لا یشکّون فی علی"(4) تمام مهاجرین و انصار، در این که علی (عليه السلام) خلیفه است، شکّی نداشتند.
چگونه ممكن است گفته شود مردم مرتد شدند مگر سه نفر در حالی كه صدوق (رحمه الله علیه) تعدای از منكرين خلافت ابوبكر را ذكر می كند كه بالغ بر 12 نفر از مهاجرين و انصار بودند.(5)
چگونه ممكن است منظور از اين روايات معنای ارتداد ايمانی و فقهی باشد در صورتی كه در بين آن ها اشخاصی بودند كه شيعه و سني بر علو درجات آن ها شهادت داده اند؛ امثال: بلال الحبشی، حجر بن عدی، أويس القرنی.(6)
پی نوشت:
(1) الاختصاص، ص 6
(2) بحوث في الملل والنّحل - ج ٦، ص 421-425،
(3) الإمامة و السياسة ـ ج1 ، ص 28،
(4) تاریخ یعقوبی: ج 2، ص 124،
(5) الاحتجاج: 75 ـ 76 طبرسی،
(6) نهج البلاغة، نامه 62.
ادامه دارد..
#کانال_معارف_اعتقادی
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
📌قسمت دوم پاسخ
5️⃣ هم چنين تعداد بسياری از اصحاب در ركاب اميرالمومنين (عليه السلام) بودند و حضرت را در جنگ ها ياری می كردند. هم چنين شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند. علامه مامقانی (رحمه الله علیه) در اين مورد می گويد: شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند، و مراد از آن ها كسانی بودند كه در عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيعت كردند، كه 12 نفر از آن ها قبل از آن با حضرت بيعت كرده بودند كه نقبای انصار شناخته می شدند.(1)
6️⃣ برقی و علامه حلی (رحمه الله علیهما) تعدادی از اصحاب و تابعين را جزو اصفياء اميرالمومنين (عليه السلام) می دانند.(2)
7️⃣ در اين گونه احاديث هيچ اشاره ای نشده كه منظور از مرتد؛ معنای فقهی آن است، بلكه قرائن موجود در روايات حكايت از آن می كنند منظور از ارتداد همان بازگشت آن ها از دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عدم قبول نص بر خلافت اميرالمومنين (عليه السلام) است. تبعيتی كه می توانست باعث هدايت مسلمانان و دوری آن ها از اختلاف و گمراهی شود؛ و معنای ارتداد در حدیث فوق، بازگشت به ارزش های جاهلی است نه ارتداد اصطلاحی.
8️⃣ پس معنای حديث اين است كه مردم بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از چيزی كه به آن در زمان حيات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ملتزم شده بودند كه آن كه بيعت با علی (عليه السلام) به اميری مومنين بود، بازگشتند و با ديگری بيعت كردند و به خاطر اين معنا برای ارتداد است كه ابن اثير اين لفظ كه در احاديث حوض وارد شده است را به ارتداد معنا نكرده است.(3)
1. تنقيح المقال 1: 198 / الفائدة 12
2. همان ص197-198.
3. كشف الحقايق علي آل محسن 158-17
#کانال_معارف_اعتقادی
🌹👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam