eitaa logo
معارف اعتقادی
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
451 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اصول عقاید اسلامی بخش چهارم|•مبحث خداشناسی_ اثبات وجود خدا ⬇️ثانیه۳۸👈🏻مرور سریع جلسه گذشته |•مبحث امروز جهان‌بینی توحیدی ثانیه۵۱👈🏻در جهان‌بینی توحیدی ۵اصل داریم: 1⃣ثانیه۵۴👈🏻خداشناسی و توحید 2⃣ثانیه۵۶👈🏻عدل 3⃣ثانیه۵۸👈🏻نبوت 4⃣ثانیه۵۹👈🏻امامت 5⃣ثانیه۵۹👈🏻معاد دقیقه۱:۱۰👈🏻در بحث توحید و خداشناسی ۳فصل مهم وجود داره: 1⃣دقیقه۱:۱۸👈🏻اثبات وجود خدا 2⃣دقیقه۱:۲۳👈🏻صفات خدا 3⃣دقیقه۱:۲۶👈🏻افعال خداوند ✓این نکات و کلی نکته‌ی مهم دیگه خدمت شما☺️ و کنید 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
24.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد می شود در خلوت نگاه کنید حجت الاسلام امام جمعه محترم چهار دانگه التماس دعا 😭😭😭 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_8736158719.pdf
12.85M
و کاربرد متنوع آن 🔹در این فایل نکات و سایت و اپلیکیشن های خیلی خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی معرفی شده است. 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ملموس ایمان صادق اسلامی: 1. رشد معرفتی 2. کوچک شدن مسائل کم اهمیت در ذهن و روان 3. نشاط و آرامش 4. احساس رضایت از خواست خدا 5. قوت عزم و اراده 6. تغییر مثبت سبک زندگی (قبلا هر روز گریه میکردم و ...) 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
یادداشت روزنامه‌ای حجت‌الاسلام علی‌نقی با موضوع 《مردم، حکومت و تمدن》 فایل pdf 👇🌸
طوبای باغ عشق از بردیا محمدی آیینه‌دار نور خداوندگارِ عشق طوبای سروقامتِ باغ دیار عشق روشن‌ترین ستاره‌ی دنباله‌دار عشق ای سومین محمد ایل و تبار عشق امواج را به سینه‌ی دریا گذاشتی پیغمبرانه، پای به دنیا گذاشتی... 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞فیلم کوتاه و پربیننده «» ✅کاش این رسم و سنت علوی را در هر کجا و لو به گامی و سخنی، رواج دهیم. 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اصول عقاید اسلامی بخش پنجم|•برهان‌های عقلی در اثبات خدا ثانیه 0:56 👈🏻برهان‌های مطرح شده در اثبات خدا دقیقه 1:02 👈🏻برهان حرکت اول :نظام عالم سراسر حرکت است،محرک اول که نیاز به حرکت ندارد،خداست. ثانیه 3:08 👈🏻 وجوب و امکان:هر موجودی نیاز به علت دارد. اگر علت واجب باشه،همون خداست. (ابن برهان برای اثبات اصل وجود خداوند هستش) ✓این نکات و کلی نکته‌ی مهم دیگه خدمت شما☺️ و کنید 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔰📱استوری/ دهم رجب، میلاد با سعادت حضرت علی اصغر علیه السلام مبارک باد. 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
شبهه گفته اند معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند... 🗯پاسخ: 👌در خانواده امام رضاعلیه السلام و در محافل شیعه، از حضرت جواد علیه السلام، به عنوان مولودى پرخیر و برکت یاد مى شد. چنانکه «ابو یحیاى صنعانى» مى گوید: روزى در محضر امام رضا علیه السلام، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است». 📚الارشاد ص۳۱۹ 👌گویا امام، به مناسبت هاى مختلف، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد مى کرده و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا(علیه السلام) معروف بوده است، به گواه اینکه دو تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عبّاد بن اسماعیل» مى گویند: در محضر امام رضا علیه السلام بودیم که ابو جعفر را آوردند، عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آرى، این همان مولودى است که در اسلام بابرکت تر از او زاده نشده است». 📚الکافی ج۶ ص۳۶۱ 🔰شاید در بدو نظر تصور شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد علیه السلام از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت تر بوده است، در حالى که چنین مطلبى قابل قبول نیست، بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن، نشان مى دهد که ظاهراً مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصّى براى شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا علیه السلام عصر ویژه اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى، بى سابقه بوده است؛ 👌زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم علیه السلام گروهى که به «واقفیّه» معروف شدند، براساس انگیزه هاى مادى،امامت حضرت رضا علیه السلام را انکار کردند و از سوى دیگر امام رضا علیه السلام تا حدود چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر حاکى از آن بود که امامان دوازده نفرند که نُه نفر آنان از نسل امام حسین علیه السلام خواهند بود، فقدان فرزند براى امام رضا علیه السلام، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سوال مى برد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده امامت حضرت رضا علیه السلام را انکار مى کردند. 🔹گواه این معنا، اعتراض «حسین بن قیاما واسطى» به امام هشتم در این مورد، و پاسخ آن حضرت است. «ابن قیاما» که از سران «واقفیه» بوده است ، طى نامه اى به امام رضا او را متهم به عقیمى کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشى در صورتى که فرزندى ندارى؟! 🔸امام در پاسخ نوشت: از کجا مى دانى که من داراى فرزندى نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روز نمى گذرد که خداوند پسرى به من عطا مى کند که حق را از باطل جدا مى کند. 📚الکافی ج۱ ص۳۲۰ 👌این شگرد تبلیغى از طرف «حسین بن قیاما» (و دیگر پیروان واقفیه) منحصر به این مورد نبوده است، بلکه این طریق به مناسبتهاى مختلف و در موارد گوناگون تکرار مى شده و امام رضا همواره سخنان و دلائل آنان را رد می کرده است تا آنکه امام جواد به این سم پاشی ها خاتمه داد داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهه تشیّع بالا رفت. 📚الامام الجواد، سید کاظم قزوینی ص ۳۳۷ وسوسه هاى واقفیه و دشمنان خاندان امامت در این مورد، به حدى بود که حتى پس از ولادت امام جواد که واقفیه را خلع سلاح کرد، گروهى از خویشان امام رضا طبعاً بر اساس حسدورزی ها و تنگ نظری ها گستاخى را به جایى رساندند که ادعا کردند که حضرت جواد، فرزند على بن موسى نیست! آنان گفتند: باید بین ما و تو قیافه شناسان داورى کنند یک روز بر اساس قرار قبلى، عموها، برادران و خواهران امام رضا در باغى نشستند و آن حضرت، در حالى که جامه اى گشاده بر تن و کلاهى بر سر و بیلى بر دوش داشت، در میان باغ به بیل زدن مشغول شد، گویى که باغبان است و ارتباطى با حاضران ندارد. آنگاه امام جواد را حاضر کردند و از قیافه شناسان درخواست نمودند که پدر وى را از میان آن جمع شناسایى کنند. آنان به اتفاق گفتند: پدر این کودک در این جمع حضور ندارد، اما این شخص عموى پدرش، و این عموى خود او، و این هم عمه اوست، اگر پدرش نیز در اینجا باشد باید آن شخص باشد که در میان باغ بیل بر دوش گذارده است؛ زیرا ساق پاهاى این دو، به یک گونه است! در این هنگام امام رضا به آنان پیوست. قیافه شناسان به اتفاق گفتند: پدر او، این است. در این هنگام على بن جعفر، عموى امام رضا از جا برخاست و بوسه برلب هاى حضرت جواد زد و عرض کرد: گواهى مى دهم که تو در پیشگاه خدا امام من هستى. 📚الکافی ج۱ ص۳۲۲ 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌متن شبهه چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد!مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود! این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ! 📌پاسخ به شبهه ♦️در کتاب سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛ 🔸مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم می‌خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد اجرا بگذارد. 👈از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می‌رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند. 🔸مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می‌کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد. 🔸بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت، دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد. 🔰انگیزه های مامون ؛ ♦️این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند هدف یاد شده در زیر را تعقیب می‌کرد ؛ 1⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری مامون را خوب انجام می‌داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) . 2⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و خفیف نماید. 3⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان وانمود کند . 4⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی می‌گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند. 📖مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380 ♦️اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج موافقت کرد؟ 🔸 از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می‌دانست و نیز می‌دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر می‌رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد. 📖سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b      
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌متن شبهه آیا عدد 13نحس است ؟!! 📌 پاسخ به شبهه 1⃣ یکی از مسائلی که باعث ضربه زدن به ریشه‌های اعتقادی و فرهنگی ما می‌شود اعتقاد به مسائل خرافی است. مثلاً درباره اعداد، از همه مظلوم تر عدد ۱۳ است. این خرافه فقط مختص ملت ما هم نیست، ملت های به اصطلاح پیشرفته، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بیشتر از ما به این عدد حمله کرده‌اند. 👈مثلاً سازمان ملل طبقه ۱۳ندارد! در ایتالیا پلاک خانه‌ها را به جای سیزده، ۱۲+۱ می‌نویسند! مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز غذا نمی‌خورند! مردم سوئد اگر تعطیلات آخر هفته شان به سیزدهم بیفتد می‌گویند هفته نحسی در راه دارند! در برخي كشورها درون هواپيماها جاي صندلي شماره ۱۳ را خالي مي گذارند! گويا اگر هواپيما خواست سقوط كند فقط صندلی شماره ۱۳ سقوط می‌كند! يا گاه ديده می‌شود كه برخي از ورزشكاران از پوشيدن لباس شماره ۱۳خود‌داری می‌كنند! 2⃣ اعداد و روزها چه جرم و جنایتی مرتکب شده‌اند که آنها را نحس بدانیم!! اصلاً اختیاری دارند؟! ما نتیجه‌ی بدِ افکار و کارهای اشتباه خود را به گردن روزها و اعداد بی‌گناه انداخته‌ایم، به جای اینکه مسئولیت کار خود را بپذیریم. ✖️عطسه می‌کنیم می‌گوییم صبر آمد! ✖️خطای خود را به گردن گربه و کلاغ و جغد بی گناه می‌اندازیم! ✖️با سبزه عید گره زدن از نحسی خارج نخواهیم شد، ۱۳ چه گناهی دارد؟! 3⃣ اگر سیزده عدد نحسی بود 👇 ✅ هجرت پیامبر از مکه به مدینه در سال ۱۳ بعثت نبود، ✅ اگر ۱۳ نحس بود خدا حضرت علی(علیه السلام ) با آن همه عظمت را در خانه خدا روز سیزده رجب به دنیا نمی‌فرستاد. 4⃣ کلمه نحس در قرآن درباره نزول عذاب بر قوم عاد آمده است. آن روزی که مردم با عمل اشتباه، سرنوشت خود را به تباهی می‌کشاند، آن روز، روز نحس است.  5⃣ این حرف‌ها که ایام را گناهکار بدانیم و برای آنها نحوست قائل شویم، نه تنها فایده‌ای به حالمان ندارد، بلکه خدا علیه ما اعلام جرم خواهد کرد و در قیامت از ما سوال خواهد کرد که چرا مخلوق بی‌گناه مرا مجرم دانستید؟ 6⃣ اگر بخواهيم اين مسائل خرافی را ريشه‌يابي كنيم، می‌بينيم كه عدد ۱۳ بر می‌گردد به روز ولادت امير المومنين علي(ع). یا مقدس بودن نعل اسب در برخي مناطق که ريشه آن بر می‌گردد به روز عاشورا كه اسبها توسط حرام زادگان يزيد بر پيكر مطهر امام حسين (ع) تاختند. 🔸یااستفاده از اسم امامان معصوم در ضرب المثل هاي منفي و... مثلا: طرف خودش را زده به كوچه علي چپ!!❌ یا اسامی‌ای كه در مورد چيزهاي بنجول  به كار مي‌برند، مثلاً  فلان چيز جواده!❌ به نظر شما آيا اسم ديگري وجود نداشت كه از اسم امامان معصوم در چنين مواردي استفاده می‌شود؟ ✍برگرفته از کتاب ده گفتار شهید مطهری و سخنرانی دکتر غلامی 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اصول عقاید اسلامی بخش ششم|•برهان‌های‌عقلی‌در اثبات خدا ۲ ثانیه 0:41 👈🏻مرور مطالب به برهان‌های مطرح شده در اثبات خدا ثانیه 0:52 👈🏻برهان فارابی،برهان اسد و اخصر:همه موجودات مشروطند موجودی که وجودش غیرمشروط است خداست. دقیقه 4:40 👈🏻برهان حدوث و قِدَم م۱:هر پدیده‌ای،یک پدیدآورنده لازم داره. م۲:خودِ پدیدآورنده،پدیده نباشه. آن خالق،خداست. ✓این نکات با کلی مثال برای درک دقیق مطلب خدمت شما☺️ و کنید 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقد و بررسی "کشف الشبهات" (📚کتاب بنیانگذار وهابیت محمد بن عبدالوهاب) ✅توسط استاد توحیدی 🕰دوشنبه ها ساعت 21 🌐 از شبکه جهانی ولایت 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
پاسخ به شبهات مجلس خبرگان.pdf
861.3K
📜پرسمان سیاسی (پاسخ به شبهات مجلس خبرگان رهبری) سرفصل‌ها: ●شبهات مجلس خبرگان رهبری ●جایگاه مجلس خبرگان رهبری ●سازوکار مجلس خبرگان رهبری ●روند برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
📌شبهه اگر صدقه دفع بلا می‌کند، چرا مانع شهادت حضرت علی(ع) با آن سابقه نیکوکاری نشد؟ چرا حرز امام جواد(ع) مانع شهادت حضرت جواد(ع) به دست همسرش نشد؟ 📌پاسخ 🔶️ در روایات بسیاری در مورد دفع بلا به واسطه‌ی صدقات سخن گفته شده است. برای نمونه: 👈 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: الصَّدَقَةُ تَمنَعُ سَبعينَ نَوعا مِن أنواعِ البَلاءِ، أهوَنُها الجُذامُ والبَرَصُ. [كنز العمّال، 15982] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: صدقه، هفتاد نوع بلا را دفع مى‌كند كه ساده ترين آنها جذام و برص است. 🔶️ مقدرات الهی گاهی به شکل قطعی در لوح محفوظ ثبت شده‌اند که ثابت و بدون تغییر هستند؛ مثل زمان قطعی و حتمی مرگ انسان. اما برخی از مقدرات الهی در لوح محو و اثبات قرار دارند و قابل تغییر و کم و زیاد شدن هستند؛ مثل زمان غیرحتمی مرگ انسان. صدقه مقدرات قسم دوم را تغییر می‌دهد اما در مقدرات قسم اول تأثیری ندارد. 🔶️ دفع بلا توسط صدقات به معنی این نیست که حتی جلوی مرگ حتمی و تقدیر قطعی الهی را می‌گیرد. عمر انسان وقتی تمام شود هیچ صدقه‌ای آن را بیشتر نمی‌کند. تقدیر خداوند سبحان بر این قرار گرفته بود که حضرت علی علیه السلام و همچنین امام جواد علیه السلام به فیض شهادت نائل شوند که شهادت نه تنها بلا نیست بلکه بزرگترین نعمتی است که نصیب یک شخص می‌شود. 👈 رسول خدا (ص) می فرمایند: بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی در راه خدا کشته شود، و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی وجود ندارد. (وسائل الشیعه، ج11، 10) 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b      
📌متن شبهه   خانه خدا چندین بار به طورکامل ویران شده و از اول ساختن، چطور محل شکافته شدن دیوار برای فاطمه بنت اسد را میبینید؟؟؟ 📌 پاسخ به شبهه در خصوص استمرار وجود ترک بردیواره خانه خدا نیاز به تامل و دقت بیشتر است ، اما لازم است برای رسیدن به پاسخ بهتر این سؤال، تاریخ مختصری از بازسازی این خانه مقدس را بدانیم. آنچه که از منابع روایی اسلام در این مورد به دست می آید، این است که کعبه نخستین خانه توحید است، و باسابقه ترین معبدى است که در روى زمین وجود دارد. هیچ مرکزى پیش از آن مرکز نیایش و پرستش پروردگار نبوده است، خانه اى است که براى مردم و به سود جامعه بشری در نقطه اى که مرکز اجتماع و محلى پربرکت است ساخته شده است.خانه کعبه به دست حضرت آدم (ع) ساخته شد و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیله ابراهیم خلیل (ع) تجدید بنا شد، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در این زمینه می فرماید: « آیا نمى بینید که خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند».[۱]ابن شهرآشوب، از امیر المؤمنین (ع) روایت کرده است که در مورد معناى آیه: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ» در جواب مردى که پرسید: آیا کعبه اولین بیت است؟ حضرت فرموند: نه، قبل از کعبه خانه هایى دیگر نیز بوده، لیکن کعبه اولین خانه مبارکى است که براى مردم بنا نهاده شد. خانه اى که در آن هدایت و رحمت و برکت است و اولین کسى که آن را بنا نهاد ابراهیم بود، و بعد از او قومى از عرب جرهم آن را بنا کردند، و باز روزگار آن را ویران کرد، عمالقه براى بار سوم آن را بنا کردند، و براى نوبت چهارم، قریش آن را تجدید بنا نمودند.[۲] بعد از آن که زمام امر کعبه به دست قصى بن کلاب، یکى از اجداد رسول خدا (ص) افتاد (یعنى قرن دوم قبل از هجرت) قصى آن را خراب کرد و از نو با استحکامى بیشتر بنا نمود و با چوب دوم (درختى شبیه به نخل) و کنده هاى نخل آن را پوشانید، و این بنا همچنان بر جاى بود تا زمانى که عبد اللَّه زبیر در عهد یزید بن معاویه مسلط بر حجاز شد و یزید سردارى به نام حصین را برای ویران کردن آن فرستاد، و در اثر جنگ و سنگ هاى بزرگى که لشکر یزید با منجنیق به طرف شهر مکه پرتاب مى کردند، کعبه خراب شد و آتش هایى که باز با منجنیق به سوى شهر مى ریختند، پرده کعبه و قسمتى از چوب های آن را سوزانید. بعد از آن که با مردن یزید جنگ تمام شد، عبد اللَّه بن زبیر به فکر افتاد، کعبه را خراب نموده بناى آن را تجدید کند، دستور داد گچى ممتاز از یمن آوردند، و آن را با گچ بنا نمود و حجر اسماعیل را جزء خانه کرد، و در کعبه را که قبلا در بلندى قرار داشت، تا روى زمین پائین آورد. و در برابر در قدیمى، درى دیگر کار گذاشت. تا مردم از یک در وارد شوند و از در دیگر خارج شوند و ارتفاع کعبه را ۲۷ ذراع (تقریبا سیزده متر و نیم) قرار داد و چون از بنای آن فارغ شد، داخل و خارج آن را با مشک و عبیر معطر کرد، و آن را با جامه اى از ابریشم پوشانید، و در هفدهم رجب سال ۶۴ هجرى از این کار فارغ گردید. و بعد از آن که عبد الملک مروان متولى امر خلافت شد، حجاج بن یوسف خانه اى را که عبد اللَّه بن زبیر ساخته بود خراب نموده به شکل قبلى اش برگرداند. حجاج دیوار کعبه را از طرف شمال شش ذراع و یک وجب خراب نموده و به اساس قریش رسید و بناى خود را از این سمت بر آن اساس نهاد، و باب شرقى کعبه را که ابن زبیر پائین آورده بود در همان جاى قبلی آن (تقریبا یک متر و نیم یا دو متر بلندتر از کف) قرار داد و باب غربى را که عبد اللَّه اضافه کرده بود مسدود کرد، آن گاه زمین کعبه را با سنگ هایى که زیاد آمده بود فرش کرد. وضع کعبه بدین منوال باقى بود، تا آن که سلطان سلیمان عثمانى در سال ۹۶۰ روى کار آمد، سقف کعبه را تغییر داد و چون در سال هزار و صد و بیست و یک هجرى احمد عثمانى متولى امر خلافت گردید، مرمت هایى در کعبه انجام داد، و هنگامی که سیل عظیم سال هزار و سى و نه بعضى از دیوارهاى سمت شمال و شرق و غرب آن را خراب کرده بود، سلطان مراد چهارم، یکى از پادشاهان آل عثمان دستور داد آن را ترمیم کردند و کعبه دیگر تا به امروز دست کارى نشد .[۳] 👇
✅در مورد ولادت حضرت علی (ع) در کعبه کسی آن را مورد تردید قرار نداده است و همه مسلمانان چه شیعه، چه اهل سنت این اعجاز را پذیرفتند و در منابع معتبر شیعی این گونه آمده است که یزید بن قعنب می گوید: من با عباس بن عبد المطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید: ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روى ناچارى، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نام فرزندت را على بگذار که او على است و خداى اعلى می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بت ها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانه ام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسى که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى او کند.[۴] در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه زیادی به این حقیقت تصریح نموده و آن را یک فضیلت بی نظیر خوانده اند. به عنوان مثال حاکم نیشابوری در مستدرک می گوید: در اخبار متواتر آمده است که «فاطمه بنت اسد»، حضرت على (ع) را در درون خانه کعبه، به دنیا آورد.[۵] همچنین ساعدی به نقل از صحاح ششگانه اهل سنت می گوید: بنا به قولى حضرت على (ع) در روز جمعه، ۱۳ رجب، سى سال از «عام الفیل» گذشته، و ۲۳ سال به هجرت پیغمبر اکرم (ص) مانده، در مکّه مکرّمه درون خانه کعبه متولد شد و به قول دیگر، ۲۵ سال پس از «عام الفیل»، و دوازده سال پیش از بعثت، ولادت یافته است و به قول دیگر، ده سال پیش از بعثت، متولد شده و پیش از حضرت على (ع) هیچ فرزندى در خانه کعبه، تولّد نیافته است.[۶] 💠با توجه به این مطالب روشن می شود که شیعه و اهل تسنن باور دارند که معجزه شکاف کعبه یقینی است و تولد حضرت علی (ع) در داخل کعبه انجام گرفت. بنابراین، با توجه به تخریب و تجدید بنای کعبه در سال های بعد از ولادت و زندگی حضرت علی (ع) به طور طبیعی باید آثار شکاف به وجود آمده در هنگام ورود مادر امیرالمؤمنین (ع) به داخل کعبه از بین رفته باشد و این حقیقتی است که کسی نمی تواند منکر آن باشد و کسی از شیعیان علی (ع) نیز منکر این حقیقت نیست، ولی آنجه که شیعه به آن می بالد این است که این معجزه از آن کسی است که او یگانه مولود کعبه است و شیعه مفتخر به پیروی از او است. و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد؛ چون آنچه که اهمیت دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند. پی‌نوشت: [۱] سید رضی، نهج البلاغه، خطبه قاصعه. [۲] بحرانی، سید هاشم، تفسیر البرهان، ج۱ ، ص۶۶۱، ح ۳۶، بنیاد بعثت ،چاپ اول، تهران، ۱۴۱۶ق. [۳] موسوی همدانی، سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج۳ ،ص ۵۵۵، جامعه مدرسین، قم، ۱۳۷۴ش. [۴] شیخ صدوق، امالی، ترجمه کمره ای، ص۱۳۳، ناشر اسلامیه، چاپ ششم، تهران، ۱۳۷۶ش. [۵] حاکم نیشابوری، محمد، مستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص۴۸۳، ناشردارالمعرفة، چاپ دوم، بیروت، ۱۴۰۶ق. [۶] ساعدی، محمد باقر، فضائل پنج تن (ع) در صحاح ششگانه اهل سنت، ج ۱، ص۳۰۴، فیروزآبادی، چا اول، قم، ۱۳۷۴ش، به نقل از نور الابصار، ص ۶۹. _رجب _امیر المومنین_علیه السلام 👇🌸 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b