⁉️⁉️⁉️
⛔️ متن شبهه ( این سوال یکی از دغدغه برانگیزترین و پرتعدادترین سوالات دینی است) : 👇👇👇
من نمیخواستم به دنیا ییایم و در این امتحان دشوار و کارزار سخت شرکت کنم که ببینم برنده میشم یا بازنده (بهشت یا جهنم) میذاشتن تو همون عدم باشیم.....
❇️ پاسخ به شبهه ❇️👇
◀️ این که میگویند: «من نمیخواستم خلق شوم...»، اساساً حرف غلطی است. چرا که «من» اصلاً نبودم که بخواهم خلق شوم یا نخواهم! دوست داشته باشم که خلق شوم یا دوست نداشته باشم! پس، درست نیست اگر بگویم: «من، نمیخواستم یا دوست نداشتم که خلق شوم».
◀️سؤال درست این است که از خود بپرسم: «حال که خلق شدم، آیا دوست دارم که خلق شدم یا دوست ندارم؟» این یک سؤال منطقی است که خوب است هر انسان عاقلی بدان بیاندیشد و نتیجهی منطقی و عقلی بگیرد. نه این که فقط به زبان بگوید «دوست ندارم» و بعد با تداوم تکرار این یأس را به خود القا کند.
بدون شک و به طور قطع و یقین نه تنها هیچ انسانی نیست که «هستی یافتن»، یا همان خلق شدن را دوست نداشته باشد، بلکه همگان عاشق آن و طبعاً عاشق «هستی بخشي» یعنی خداوند هستند. چرا که خالق کریم عشق به خود و به هستی را در فطرت همه قرار داده است و این خلقت است و تغییری هم در آن ایجاد نمیشود.
💐چه کسی علم، قدرت، قوت، سلامت، رأفت، حکمت، جود، سخا، کرم ... و گاهی شدت، انتقام و ... را دوست ندارد؟! اینها همه عشق به هستی است. چون انسان عاشق هستی بخش است. همه این دوستداشتنیهای ما «اسماء» پروردگار عالم است. او حی است، ما نیز عاشق او و حیات هستیم. او علیم است. ما نیز عاشق او و علم که تجلی اوست میباشیم. او قادر، قوی، سلیم، رئوف، جواد، حکیم، سخی ... شدید، منتقم و ... است و ما نیز عاشق او تجلیاتش هستیم. خلقت تجلی و ظهور اسمای الهی است و همهی این مظهرات، عاشق مبدأ تجلی خود هستند. این که همه عاشق کمال هستند، ریشه در عشق آنها به کمال مطلق «الله» دارد. همه هستی را دوست دارند. چه کسی دوست ندارد که از خاکی بیارزش، مبدل به خلیفهی خدا بشود؟!
«وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىِّ خَلِقُ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ» (الحجر – 28 و 29)
ترجمه: و چون پروردگارت به ملائكه گفت: مىخواهم بشرى از گلى خشكيده از لايهاى سياه خلق كنم * پس چون كار او را به پايان رسانيدم و از روح خود در او دميدم بايد كه برايش بسجده افتيد..
💐حضرت آیتالله جوادی آملی میفرمایند: «ما همه خاک بودیم ... اگر کسی به پشت بام خلقت برود و از بالا نگاه کند، در مییابد این پنج – شش میلیارد انسانی که اکنون روی زمین زندگی میکنند، تقریباً دو قرن پیش در همین بیابانها و مراتع به صورت خاک بودند و دو قرن بعد هم به همان شکل خاک در خواهد آمد.
ذات اقدس الهی به یک مشت خاکی که زیر پاها بود، بهترین شرف و کرامت را عرضه کرد و ارا جانشین خود ساخت...»
پس همگان هستی را دوست دارند. پس «من مخالف خلقت خودم هستم»، واقعیتی در وجود ما ندارد، بلکه یک شعار القایی میباشد.
◀️ اما «چرا خدا ما را خلق کرد تا گناه کرده و به جهنم رویم» نیز از القائات این ابلیس ناامید است. او جهنم را بر خود حتمی کرده و میخواهد انسانها نیز جهنم را بر خود حتمی بدانند و از خلقت و خالق خلقت بیزار شوند! چرا که بیزاری از خلقت، همان بیزاری از خالق کریم است.
📌📌📌خداوند متعال ما را خلق نکرده است تا گناه کنیم و به جهنم رویم. خودش که چنین نفرموده، پس ما چرا اجازه میدهیم تا از طرف او حرف بزنند. کی خداوند فرمود: تو را خلق کردهام تا گناه کنی و به جهنم روی؟! بلکه فرمود: تو را خلق کردهام تا مظهر کامل من باشی، تجلی نور من باشی، خلیفهی من باشی، عاشق و معشوق من باشی و ... . برای رسیدن به این کمالات، باید راهی را طی کنی و به علم و شناخت برسی. برای این طی این طریق، نقشه راه ، چه باید کرد و چه نباید کرد، هادی، الگو و رهبر میخواهی. همهی اینها با من. در ضمن یک سری چیزهایی وجود دارد که میتوانند موانع، سختیها و سدهای راه تو باشند، آنها را هم تماماً به تو معرفی میکنم تا هیچ غصه و نگرانی نداشته باشی. حال اگر در این مسیر دچار اشتباه و غفلت هم شدی، باز مسیر بازگشت و جبران را برای تو باز می کنم که به سعادت خودت برگردی. پ) اگر با این همه ، کسی اصرار بر زشتی و پلشتی و آلوده کردن فطرت خود داشت، دوزخ و آتش آن چیزی نیست جز بازتاب و تجسم اعمال او در دنیا . در واقع ، عذاب چیزی نیست جز باطن همان آلودگی دل و حقیقت عینی همان رفتار و کردار زشت.
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
😊😊😊
⛔️⚠ خیلی جالبه اونهایی که در انتخابات قبل تبلیغ میکردند همه شرکت کنند در انتخابات که رقیب روحانی رای نیاره، الان که میبینن رای رقیب روحانی بالا است میگن کسی شرکت نکنه تو انتخابات تا باز هم رقیب روحانی رای نیاره ‼
🙈😂😂
#لو_رفتید
#رأی_میدهیم
﷽
وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ
و عاقبت همه کارها فقط
در اختیار خداست 😔💞
#سوره_حج_آیه41
معبودم عاقبتم رو بهت میسپارم
🔴🔴🔴
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
✍ شور انتخابات
مشاوره افزون بر عقلانی بودن به تایید دین نیز رسیده و نخستین حکومت اسلامی حکومت پیامبر اسلام(ص) در مدینه بر پایه شُور و مشورت پایه گذاری و تدبیر شده است.
در مشاوره بهره گیری از تجربه و عقل دیگران باعث پیشگیری از خطا و نیل به حقیقت می گردد.
انتخابات نوعی مشاوره اما در سطحی گسترده است که عقول و تجارب آحاد جامعه بر نتیجه آن نقش ایفا می کند.
امید است همه مردم با بینش اجتماعی و تجارب ارزنده ای که دارند در پای صندوق های رآی حضور حداکثری داشته باشند و با انتخاب درست دولتی توانمند و مقتدر را به ریاست جمهوری اسلامی برگزینند.
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
شاید آنوقت که سهراب نوشت: "تا شقایق هست،زندگی باید کرد"...
خبری از دل پردرد گل یاس نداشت...
باید اینگونه نوشت: هرچه گل هم باشد...چه شقایق چه گل پیچک ویاس...
تا نیاید گلِ نرگس زندگی دشوار است...
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️
❓آیا این سخن خداى متعال که مى فرماید: «بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم»، با اختیار منافات دارد؟
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌
◀️خداى متعال در آیه ۱۷۹ سوره «اعراف» مى فرماید: (ما بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم)؛ «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الإِنْسِ».
«ذَرَأْنا» از ماده «ذَرْء» (بر وزن زرع) در اصل، به معنى خلقت، آفرینش، ایجاد و اظهار است، ولى ماده «ذرْو» (با واو) به معنى پراکنده ساختن است. چنان که در قرآن مى خوانیم: «تَذْرُوهُ الرِّیاحَ»؛ (بادها آن را پراکنده مى کنند). (۱)
و این دو ماده را نباید با هم اشتباه گرفت و آنچه در اینجا آمده، از ماده اول است.
در هر حال، اشکال مهمى که در اینجا پیش مى آید این است: چگونه خداوند مى فرماید: «ما بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم؟»
مگر نه این است که: در جاى دیگر مى خوانیم: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ»، (۲) که مطابق آن همه جنّ و انس تنها براى پرستش خدا و ترقى و تکامل و سعادت آفریده شده اند.
به علاوه، این تعبیر بوى جبر در آفرینش و خلقت مى دهد و به همین جهت بعضى از طرفداران مکتب جبر، همچون «فخر رازى» براى اثبات مذهب خود با آن استدلال کرده اند.
ولى اگر آیات قرآن را کنار هم قرار داده مورد بررسى قرار دهیم و گرفتار استنباط هاى سطحى و زودگذر نشویم، پاسخ این سؤال، هم در خود آیه نهفته شده و هم در آیات دیگر به وضوح دیده مى شود به طورى که محلى براى سوء استفاده افراد باقى نمى گذارد؛ زیرا:
◀️این تعبیر درست به آن مى ماند که شخص نجارى بگوید: قسمت زیادى از این چوب هائى را که فراهم ساخته ام براى تهیه درهاى زیبا است و قسمت زیاد دیگرى براى سوزاندن و افروختن آتش، چوب هائى که صاف و محکم و سالمند در قسمت اول مصرف مى کنم، و چوب هاى ناصاف و بد قواره و سست و تکه پاره را در قسمت دوم.
در حقیقت نجار دو گونه هدف دارد، یکى هدف اصلى و دیگرى هدف تبعى.
📌هدف اصلى او ساختن در و پیکر و ابزار خوب است و تمام کوشش و تلاش او در همین راه مصرف مى شود، ولى هنگامى که ببیند چوبى به درد این کار نمى خورد، ناچار آن را براى سوزاندن کنار مى گذارد، این هدف تبعى است نه اصلى (دقت کنید).
📌تنها تفاوتى که این مثال با مورد بحث ما دارد این است که: تفاوت چوب ها با یکدیگر اختیارى نیست، ولى تفاوت انسان ها بستگى به اعمال خودشان دارد و در اختیار خود آنها است.
👌بهترین گواه براى این سخن، صفاتى است که براى گروه جهنمیان و بهشتیان در آیات قرآن مى خوانیم که نشان مى دهد اعمال خودشان سرچشمه این گروه بندى مى باشد.
و به تعبیر دیگر خداوند طبق صریح آیات مختلف قرآن، همه را پاک آفریده و اسباب سعادت و تکامل را در اختیار همگى گذاشته است.
📌ولى گروهى با اعمال خویش خود را نامزد دوزخ مى کنند و سرانجامشان شوم و تاریک است، و گروهى با اعمال خود، خود را نامزد بهشت مى سازند و عاقبت کارشان خوشبختى و سعادت است.
(۱). سوره کهف، آیه ۴۵.
(۲). سوره ذاریات، آیه ۵۶.
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
عدالت خداوند چگونه سازگار است با اين که مردم در يک زمان از حضور چند معصوم بهره مند شوند و در زمان ما امام غائب باشد و از حضور امام بي بهره باشيم؟.mp3
10.09M
⁉️ عدالت خداوند چگونه سازگار است با اين که مردم در يک زمان از حضور چند معصوم بهره مند شوند و در زمان ما امام غائب باشد و از حضور امام بي بهره باشيم؟
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
🔴 در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات 28 خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران تبریک گفتند
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸ملت بزرگ و سربلند ایران!
حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات 28 خرداد، صفحهی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. در میانهی عواملی که هریک بهگونهئی میتوانست مشارکت در انتخابات را کمرنگ کند، مناظر چشمنوازِ اجتماعات شما در مراکز رأیگیری در سراسر کشور، نشانهی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیدهی بیدار بود. پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یکبار دیگر در برابر تبلیغات رسانههای مزدور دشمن و وسوسهی خاماندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالفخوانیهائی که با انگیزهی دلسرد کردن مردم از ماهها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأیگیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاستجمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد.
🔸اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بیپایان میگذارم. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاستجمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافتهاند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری میکنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزههای خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید.
🔸لازم میدانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانهی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همهی کسانی که بهنحوی به این آزمون بزرگ کمک کردهاند تشکر کنم.
🔸به حضرت ولیاللهالاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض میکنم و درود میفرستم، علو درجات امام عزیز که سلسلهجنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
29 خرداد 1400
📎 #انتخاب_درست
📎 #نوسازی_کشور
🗳اخبار فوری #انتخابات 1400👇
🆔 @Entekhabedorost
🌸💫بسم الله الرحمن الرحیم 💫🌸
☘☘☘☘☘☘☘☘
🔷دلایل کاملا منطقی کاهش 15 درصدی مشارکت
1-شیوع کرونا ومراعات افراد محتاط و بخصوص افراد مسن وبیمار و دارای بیماریهای زمینه ای
2-کارشکنی دولت و قطع سیستم و دیر شروع کردن و کمبود تعرفه در برخی نقاط
3-دلخوری برخی از مردم از هشت سال دهن کجی و بی مسئولیتی برخی دولتی ها
4-دخالت بیگانگان و تخریب وتوهین و تمسخر گسترده مردم در رسانه های وهابی و بهایی و منافقین و...
5-گرمای هوا و کمبود برخی امکانات
6-همیشه حدود 25 درصد اصلا نمی آیند مثلا بخاطر عدم احساس وظیفه یا کار ویا اجتماعی نبودن و....
🔷🔶🔹با این همه مشکلات و موانع آمار موجود بسیار عالی است چون فقط 15 درصد کاهش داریم
البته معدل ما درمقایسه با بسیاری از کشور ها عالی است
اما در برخی کشور که مشارکت بیشتر است دودلیل ممکن است
1-اجباری بودن رای گیری در بسیاری کشورها
2-کم بودن تعداد انتخابات در برخی از کشور و تعداد زیاد انتخابات سراسری در تاریخ انقلاب اسلامی
👈جواب توهم فرقه بهاری ها
🍃🍃🌸💫اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم الشریف 💫🌸🍃🍃
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
🔴یکسونگری و دورافتادگی از حقیقت
✍️احمدحسین شریفی
🔶یکی از بزرگترین راهزنان تعقل یکسونگری و تکبعدی دیدن واقعیتهاست.
🔶شاید در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و حتی در داوریهای علمی، هیچ چیز به اندازه یکسونگری انسان را از فهم حقایق باز نمیدارد.
🔶در مطالعات ديني نيز همين آفت ممکن است رخ دهد. مثلاً، کسي که صرفاً در حوزة احکام فقهي اسلام تخصص دارد و از اعتقادات و اخلاقيات آن و يا از منبع اصلي دين، قرآن کريم، اطلاع عميقي ندارد، طبيعتاً دچار نوعي نگاه تک بعدي به دين ميشود. و يا کسي که صرفاً در حوزة معارف اعتقادي و کلامي دين تخصص دارد و از ساير حوزهها بياطلاع يا کماطلاع است، نميتواند نگاهي سيستمي و جامع به معارف اسلامي داشته باشد.
🔶پيامبر اکرم(ص) بر اساس نقلي که در برخي مجامع تاريخي اهل سنت آمده است، فرمودند:
💐لا يَقُومُ بِدِينِ اللهِ إلّا مَن حاطَهُ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ؛
دین خدا را بر پا نمیدارد مگر کسی که از همة جوانب بر آن احاطه داشته باشد.
🌷💐🌷
پرسش ❓❓❓❓
📌برخورد پیشوایان دین با منافقین چگونه بود؟
پاسخ : 📌📌📌📌
◀️برخورد پیشوایان اسلام با منافقین پیچیده بوده است؛ چرا که آنها چهره دوگانه اى داشته اند؛ در باطن، کفر و توطئه و فساد و در ظاهر، اسلام و نماز و قرآن؛ به همین دلیل حذف کردن آنها از صحنه اجتماع منشأ تنشهایى مى شده و دستاویز به دست منافقان دیگر مى داده که چرا مسلمان و نماز خوان به سوى قبله را مى کشند، بخصوص اگر این منافقان، قوم و قبیله نیرومندى داشتند تنشها بیشتر مى شد.
این مشکل به حدیّ بود که رفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) را با منافقان کوردل را که در چهره اسلام ظاهر مى شدند پیچیده و مشکل مى ساخت؛ تا آن جا که در حدیث معروفى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى خوانیم که فرمود: «لَوْلا اَنّى اَکْرَهُ اَنْ یُقالَ اِنَّ مَحَمَّداً(صلى الله علیه وآله وسلم) اِسْتَعانَ بِقَوْم حَتّى اِذا ظَفَرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ اَعْناقَ قَوْم کَثیر»؛ (اگر نه به خاطر این بود که من خوش ندارم افرادى بگویند: محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) از گروهى کمک گرفت و پس از پیروزى بر دشمنان، یاران خود را کشت [اگر چنین نبود] من گردن گروه زیادى را مى زدم). (۱)
◀️آرى! گروهى از منافقین بودند که در صفوف مسلمین خود را پنهان مى کردند و حتّى در میدانهاى جنگ همگام با مسلمانان شرکت مى کردند، و برخورد شدید با آنها یا (قتل آن ها)، این توهّم را براى بعضى از ناآگاهان ایجاد مى کرد که اسلام حافظ خون مسلمین نیست! و به همین دلیل به خاطر نداریم که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) دستور قتل منافقى را در تمام دوران زندگیش داده باشد.
📌ولى این امر مانع از آن نبود که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) و از آن بالاتر قرآن مجید در مورد آنها به طور عام و احیاناً به طور خاص افشاگرى کند تا مردم مراقب آنها باشند و برخورد تند و شدید امام علی(علیه السلام) با اشعث بن قیس منافقِ معروف ـ که در خطبه ۱۹ نهج البلاغه آمده است ـ به جهت همین افشاگری و بیداری افکار عمومی جامعه بوده است.
(۱). وسائل الشیعه، ابواب حدّ المرتد، باب ۵، ح
🌷🌷🌷💐💐💐
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam