eitaa logo
معارف اعتقادی
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.7هزار ویدیو
454 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به شبهه دهباشی" آیا در صدر اسلام خانه های مردم مکه و مدینه درب نداشت؟ و اصولا خانه اهل بیت علیهم السلام به چه شکلی ساخته شده بود؟ کارشناس پاسخگو: 🍂 @kashkool_mashkool 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
در پاسخ به شبهه سید کمال حیدری.
پاسخ به شبهات کرونایی. شماره5☝ 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام به اطلاع می رساند برای این کلیپِ، روشنگری زحمات زیادی کشیده شده است تا در آن از شبهاتی که در مورد رهبری در اذهان عمومی مردم هست رفع شبهه گردد و ان شاءالله در انتخابات آینده دقت لازم را داشته باشیم لطفاً این کلیپ را تا جایی که ممکن هست در تمامی گروه ها و اقوام و آشنایان منتشر کنید. لطفاتاانتهامشاهده وسپس نشر فرمائید. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل اهانت و بی ادبی غربیها مخصوصا مکرون به ساحت پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله☝ 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
پاسخ به شبهات کرونایی. شماره7☝ 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
🔆 شبهه : چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟ 🔆 پاسخ شبهه: 📌قسمت اول 1️⃣ نتیجه رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اگر هم اکنون مشاهده کنیم نمی توان چنین عقیده ای داشت که حضرت در رسالتشان ناموفق بودند، زیرا هم اکنون تعداد شیعیان بسیاری وجود دارد که گواه بر این مدعاست. در مورد بازگشت به جاهلیت نیز این گونه نیست که بگوییم تمام عقاید آن ها بازگشت به جاهلیت کرد، بلکه در برخی موارد مهم همان راه جاهلیت را در پیش گرفتند و با حکم خدا مخالفت ورزیدند و بعد از مدتی از اشتباه خود بازگشتند. شیعیان به تبع امامان بزرگوارشان برای صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ارزش بسیاری قائلند. اما نکته ای که شیعیان بر آن اتفاق دارند و عقل سلیم هم می پذیرد این است که صرف صحابی بودن و یا هجرت کردن از دیار خود دلیل نمی شود آن ها همگی سعادت مند شوند و بر هدایت باقی بمانند. تاریخ اسلام خود بزرگترین گواه بر این ادعاست. چه نفاق هایی که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت و چه خون هایی که بعد از ایشان به زمین ریخته نشد! 2️⃣ برخي از اهل سنت با استناد به برخی از احاديث موجود در كتب شيعه، فرصتی پيدا كرده اند تا به هجمه و افترا عليه شيعه بپردازند و شيعه را گروهي معرفی كنند كه قائلند بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، همه مسلمين به غير از تعداد اندكی كافر و مرتد شدند؛ بريد بن معاويه از ابن جعفر (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: همه مردم بعد از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشتند مگر سه نفر: مقداد بن اسود، ابوذر غفارى و سلمان فارسى. سپس مردم شناخت پيدا كردند و ملحق شدند.(1) 3️⃣ اما امامیه با دلایل مختلف این مطلب را رد می کنند و جدای بحث سندی که بر برخی از روایات اشکال وارد می کنند(2) از لحاظ دلالی نیز چنین سخنی را رد می کنند:كساني كه خلافت علی (عليه السلام) را قبول داشتند محدود به اين چند نفر نبودند بلكه بسياری از بني هاشم و غير بنی هاشم در منزل علی (عليه السلام) تجمع كرده بودند و با آن چه كه در سقيفه اتفاق افتاده بود مخالفت می كردند و از آن جا نرفتند مگر با تهديد و اجبار! ابن قتيبة می گويد: زمانی که انصار با ابوبکر بيعت کردند، بنی هاشم و زبير بن عوام ـ که خود را از بنی هاشم به شمار می آورد ـ دور علی بن ابی طالب جمع شدند ... (3). 4️⃣ هم چنين يعقوبی در تاريخ خود می گويد: "وکان المهاجرون والأنصار لا یشکّون فی علی"(4) تمام مهاجرین و انصار، در این که علی (عليه السلام) خلیفه است، شکّی نداشتند. چگونه ممكن است گفته شود مردم مرتد شدند مگر سه نفر در حالی كه صدوق (رحمه الله علیه) تعدای از منكرين خلافت ابوبكر را ذكر می كند كه بالغ بر 12 نفر از مهاجرين و انصار بودند.(5) چگونه ممكن است منظور از اين روايات معنای ارتداد ايمانی و فقهی باشد در صورتی كه در بين آن ها اشخاصی بودند كه شيعه و سني بر علو درجات آن ها شهادت داده اند؛ امثال: بلال الحبشی، حجر بن عدی، أويس القرنی.(6) پی نوشت: (1) الاختصاص، ص 6 (2) بحوث في الملل والنّحل - ج ٦، ص 421-425، (3) الإمامة و السياسة ـ ج1 ، ص 28، (4) تاریخ یعقوبی: ج 2، ص 124، (5) الاحتجاج: 75 ـ 76 طبرسی، (6) نهج البلاغة، نامه 62. ادامه دارد.. 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
📌قسمت دوم پاسخ 5️⃣ هم چنين تعداد بسياری از اصحاب در ركاب اميرالمومنين (عليه السلام) بودند و حضرت را در جنگ ها ياری می كردند. هم چنين شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند. علامه مامقانی (رحمه الله علیه) در اين مورد می گويد: شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند، و مراد از آن ها كسانی بودند كه در عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيعت كردند، كه 12 نفر از آن ها قبل از آن با حضرت بيعت كرده بودند كه نقبای انصار شناخته می شدند.(1) 6️⃣ برقی و علامه حلی (رحمه الله علیهما) تعدادی از اصحاب و تابعين را جزو اصفياء اميرالمومنين (عليه السلام) می دانند.(2) 7️⃣ در اين گونه احاديث هيچ اشاره ای نشده كه منظور از مرتد؛ معنای فقهی آن است، بلكه قرائن موجود در روايات حكايت از آن می كنند منظور از ارتداد همان بازگشت آن ها از دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عدم قبول نص بر خلافت اميرالمومنين (عليه السلام) است. تبعيتی كه می توانست باعث هدايت مسلمانان و دوری آن ها از اختلاف و گمراهی شود؛ و معنای ارتداد در حدیث فوق، بازگشت به ارزش های جاهلی است نه ارتداد اصطلاحی. 8️⃣ پس معنای حديث اين است كه مردم بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از چيزی كه به آن در زمان حيات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ملتزم شده بودند كه آن كه بيعت با علی (عليه السلام) به اميری مومنين بود، بازگشتند و با ديگری بيعت كردند و به خاطر اين معنا برای ارتداد است كه ابن اثير اين لفظ كه در احاديث حوض وارد شده است را به ارتداد معنا نكرده است.(3) 1. تنقيح المقال 1: 198 / الفائدة 12 2. همان ص197-198. 3. كشف الحقايق علي آل محسن 158-17 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😳😳می گوید «دینی را که شلاق می زند، دوست ندارم!!!» 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به شبهات کرونایی. شماره8 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد و بررسی قسمت چهارم- دروغ شاخدار خلاصه: کورش فقط بر 2 % از مساحت زمین حکومت می‌کرد اما در منشور، به دروغ خود را / می‌نامد! 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
1_535488728.pdf
1.4M
📚دانلود کتاب «غلبه بر شک» تألیف اندیشه خدابنده خیلی از ما در امور اعتقادی دچار شک و تردید می شویم. کتاب «غلبه بر شک»، در وسع خود، کمک زیادی به حل این شک و تردیدها می کند. 🌹👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شخصی که به جهنم میرود مدت اقامتش چقدر است و چرا یک انسان با عمر کوتاه می بایست تا آخر در جهنم باشد؟ نسبت به بهشت هر کس که وارد آن شود دیگر از آن بیرون نخواهد آمد چون بهشتیان جاودانه اند. 🔰 اما نسبت به جهنم افراد دو دسته می شوند: 1⃣ یک دسته در جهنم جاودانه باقی می مانند. 2⃣ دسته دیگر به تدریج از جهنم نجات پیدا می کنند. ✍ اما آنهایی که در جهنم جاودانه باقی می مانند کسانی هستند که کفرشان کفر عنادی و جحودی است و به آنها راه بهشت نشان داده شده اما خود قبول نکردند و ذاتشان نیز با رحمت الهی سنخیت ندارد و یک ملکه ثانویه پیدا کردند که بیشتر با غضب مسانخ است تا رحمت خدا متعال. 💠 امام کاظم علیه السلام می فرمایند: لاَ يُخَلِّدُ اَللَّهُ فِي اَلنَّارِ إِلاَّ أَهْلَ اَلْكُفْرِ وَ اَلْجُحُودِ وَ أَهْلَ اَلضَّلاَلِ وَ اَلشِّرْكِ وَ مَنِ اِجْتَنَبَ اَلْكَبَائِرَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ لَمْ يُسْأَلْ عَنِ اَلصَّغَائِرِ.(التوحید، ج1 ص 407) امام کاظم علیه السلام در این روایت دو نکته را فرموده است اول این که جز کافران و معاندان کسی در جهنم جاودانه باقی نمی ماند. 👌و نکته دوم این است که اگر مومنان از گناهان کبیره اجتناب کنند خداوند از گناهان صغیره آنها می گذرد. اما اگر از گناهان کبیره اجتناب نکنند و با همان حال بدون توبه از دنیا بروند اینها وارد جهنم می شوند اما در آن جاودانه باقی نمی مانند و مدتی در آنجا می مانند تا پاک شوند و شایستگی بهشت رفتن را پیدا کنند بعد آن وارد بهشت خواهند شد. ✍ پس این معاندین هستند که در جهنم جاودانه هستند و پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند اگر کسی ذره ای ایمان در دلش باشد از آتش جهنم بیرون خواهد آمد. امام باقر علیه السلام نیز می فرماید: گروهی از مردم وارد آتش می شوند و خوب که در آن سوختند و خالص شدند شفاعت می رود سراغشان و با شفاعت از جهنم نجات پیدا می کنند. البته زمان ماندگاری این افراد بستگی به جرم و گناهشان دارد اگر کم باشد زودتر و اگر زیاد باشد دیر تر که حداکثر ماندگاری این افراد در جهنم به مدت 300 هزار سال می باشد و بیشتر از آن باقی نخواهند ماند. اما این که چرا با عمر کمی که در دنیا کرده است باید جاودانه و خیلی بیشتر از آن را در جهنم باشد در حالی که مثلا اگر در دنیا 80 سال عمر کرده همین مقدار هم در جهنم عذاب ببیند.؟؟ 🔰 برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد اول اینکه عذاب جهنم قراردادی نیست که مثلا بگویند این گناه عذابش این قدر هست. مثل جریمه های رانندگی که سرعت غیر مجاز یا سبقت و... فلان مقدار جریمه دارد. بلکه عذاب جهنم عین همان عملی است که ما در دنیا انجام می دهیم به عبارت دیگر اعمال ما یک ظاهری دارد و یک باطنی که باطن آن در قیامت دیده می شود که مثلا خوردن مال یتیم چگونه شکلی دارد. 👈 پس عذاب جهنم یک چیز جدای از عمل ما نیست بلکه خود عمل ما است که خود را در قیامت نشان می دهد. ✳️گاهی شما در عرض چند ثانیه کار اشتباهی می کنید که تا ابد دیگر اصلاح نمی شود مثلا در عرض چند ثانیه با چاقو رگ دست خود را می زنید و برای همیشه فلج می شوید حال شما نمی توانید بگویید که چون من در عرض چند ثانیه رگ دستم را زدم نبای برای همیشه فلج شوم. ✅ از امام صادق علیه السلام نیز سوال شد چرا بعضی ها در جهنم باید جاودانه باشند؟ حضرت فرمودند: چون اینها نیتشان در دنیا این بود که اگر در دنیا جاودانه باشند تا ابد خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان نیز مثل همین نیتی داشتند که تا ابد از خدا فرمان برداری کنند. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam