فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ به شبهه نهی از گریه در عزای اهل بیت(علیه السلام)
🔊 استاد لطیف باوی(۱)
📹 تهیه و تنظیم: استاد اقا محمدی
#موسسه_کلامی_احیاء
#شبهات_اعتقادی
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
اللهم عجل لولیک الفرج
#پروفایل
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ به شبهه سیاه پوشی در عزای اهل بیت(علیه السلام)
🔊 استاد لطیف باوی(۲)
📹 تهیه و تنظیم: استاد اقامحمدی
#موسسه_کلامی_احیاء
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ به شبهه نهی از نوحه خوانی در عزای اهل بیت(علیه السلام)
🔊 استاد لطیف باوی(۳)
تهیه و تنظیم: استاد اقامحمدی
#موسسه_کلامی_احیاء
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
🌷🌷🌷
✅پرسش: آیا در منابع اهل سنت روایاتی درباره گریه و عزاداری آمده است؟
✍️پاسخ: موضوع عزاداری و گریه بر مردگان، از موضوعاتی است که طبع انسانی اقتضای آنرا دارد و طبیعی است که انسان در مصیبتها، اندوهگین و گریان بشود.
▪️در دین اسلام هم در منابع شیعی روایات فراوانی وجود دارد که موضوع را برای ما کاملاً حل میکند و اصل این عزاداری را نه تنها منع نمیکند، بلکه آنرا در بسیاری از مواقع تشویق هم میکند.
▫️در طرف مقابل، موضع برخی اهل سنت کاملاً متفاوت است و نیاز به بررسی دقیق دارد.
▪️در اینجا به بررسی عزاداری بر مردگان در اهل سنت و با توجه به روایات آنها میپردازیم:
▫️حدیث مشهوری در میان اهل سنت وجود دارد که دست آویزی برای وهابیها شده است: «إِنَّ المَیِّتَ لَیُعَذَّبُ بِبُکَاءِ أَهْلِهِ عَلَیْهِ»؛مرده، به سبب گریه خانوادهاش بر او دچار عذاب میگردد. این حدیث با کمی تفاوت در منابع دیگر نیز نقل شده است.
▪️اندیشمندان بزرگ شیعی مانند سید مرتضی، تحلیلهایی در مورد این حدیث – با فرض صحت آن – ارائه داشتهاند که با برداشت وهابیت که ناظر به منع عزاداری است، متفاوت میباشد.
▫️چگونه وهابیت میتوانند مادری که در عزای فرزندش نشسته را از گریه و عزاداری محروم دارند؟!
چگونه میتوانند احساس و علقه انسانی را در درون انسانها خاموش کرده و مهر حرمت بر آن نهند؟!
در همین راستا و در نفی اعتقاد وهابیت، روایات بسیاری در منابع اصیل و قابل استناد اهل سنت به نقل از پیامبر خدا(ص) و صحابه وجود دارد که در هریک از آنها، نوعی گریه و عزاداری به چشم میخورد:
1️⃣جابر نقل میکند: «زمانی که پیامبر(ص) پیکر خونین حمزه را یافت، گریست و زمانی که از مثله کردن او آگاهی یافت با صدای بلند گریه سر داد».
2️⃣ «زمانی که رسول خدا(ص) خبر شهادت جعفر و اطرافیانش را شنید، به دیدن فرزندان جعفر رفت، ... وقتی که وارد خانه شد آنها را صدا زد و در حالیکه اشک از چشمان مبارکش جاری بود، آنها را میبویید.
أسماء احساس کرد که برای همسرش جعفر اتفاقی افتاده است؛ لذا سؤال کرد: پدر و مادرم فدایت شوند، آیا از جعفر و یارانش خبری شنیدهای؟ پیامبر(ص) فرمود: بلی، آنان به شهادت رسیدهاند».
3️⃣«همانا پیامبر اسلام بر جنازه عثمان بن مظعون، بوسه میزد و اشک میریخت».
4️⃣ «پیامبر اسلام(ص) همراه اصحاب خود برای حجة الوداع عازم شدند و در راه به قبرهایی رسیدند، پیامبر قبرها را رد میکرد تا اینکه به قبری رسید؛ در کنار آن قبر نشست؛ پس از درنگی بلند شد در حالیکه گریه میکرد و گفت: این قبر مادرم آمنه است».
5️⃣«محمد بن منکدر گوید: جابر را دیدم در حالیکه بر قبر پیامبر(ص) میگریست...».
6️⃣ «روزی عمر بن خطاب از مسجد پیامبر(ص) خارج شد؛ معاذ بن جبل را دید که در کنار قبر پیامبر گریه میکند...».
7️⃣ «عثمان بن عفان، کنار قبری نشست و شروع به گریه کرد تا اینکه محاسنش از گریه خیس شد...».
8️⃣ «[پس از مرگ خالد بن ولید] به عمر بن خطاب گفته شد:
زنانی از بنیمغیره در خانه خالد بن ولید اجتماع کردهاند و گریه میکنند و نگرانیم که از این بابت آزاری به شما برسد. اگر ممکن است آنها را از این کار نهی کن!
عمر گفت: چه اشکالی دارد چند قطره اشک بریزند البته مادامی که به خود ضربه نزنند و به فریاد نینجامد».
اینها، اندکی از روایات بسیار اهل سنت پیرامون گریه و عزادری بر مردگان است که بنا را بر اختصار نهادیم و بسیاری را ذکر نکردیم.
همچنین معتقدیم، مطالب این روایات صحیح بوده و مطابق عقل و طبع انسانی است، اما اینکه چگونه وهابیها در مقابل این روایات و عقل و طبیعت بشری خود میایستند، خود باید پاسخگو باشند.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرنوشت بسیار جالب «ژمی براون»
بانویی که در هالیوود تلاش داشت همکار مسلمانش را مسیحی کند...
ببینید! بسیار الهام بخش و جالب!
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
✅ فروش فرزند از سوی پدر براساس قوانین زرتشتیان
🔻«مادیان هزار دادستان» مجموعه ای از قوانین زرتشتیان در عصر ساسانی است، در آن آمده است که: پدر می توانست فرزند خود را به عنوان برده بفروشد.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
✅ آیا کوروش یکتاپرست بوده یا... 🤔
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ به شبهه نهی از سینه زنی در عزای اهل بیت(علیه السلام)
🔊 استاد لطیف باوی(۴)
تهیه و تنظیم: استاد اقامحمدی
#موسسه_کلامی_احیاء
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
شبهه⁉️
📌خوش به حال كسانی كه ماه #محرم #زنجیر نمی زنند! اما زنجیری از پای گرفتاری باز میكنند...
. سینه نمیزنند! اما سینه دردمندی را از غم و آه نجات میدهند...
اشكی نمیریزند! اما #اشك از چهره انسانی پاك می كنند ..
📌پاسخ 👇👇👇
📌بفرمایید: ما محبان و عزاداران ابا عبدالله الحسین علیه السلام و شما بغض و کینه داران نسبت به ایشان و یاران ایشان در طول زمان هر دو به خوبی میدانیم که نگرانی شما، نه زنجیر پای گرفتاران است، نه شکم خالی گرسنگان و نه درد سینه ی دردمندان، بلکه فقط حرص و بغض نسبت به ایشان و نگرانی و دغدغه از زنده نگهداشتن یاد کربلا و پویایی راه ایشان با همین عزاداری ها میباشد – چنان که محال است کمی از این نبوغ انشا نویسی را در شب چله، شب چهارشنبه سوری، والنتاین یا کریسمس، یا در آغاز فصل سفر به شرق و غرب عالم مصرف کنید.
بفرمایید که ما هدف شما را میدانیم؛ میخواهید عَلَم و پرچم نهضت را از دست ما بگیرید، و به جایش، دستمال دهید، تا شما مرتب اشک چشم درآورید و ما پاک کنیم! از اشک بیدار کننده و حیات بخش میترسید.
اما در عین حال، پاسخ شما این است :
1⃣خوشا به حال آنان که دروغ نمیگویند؛
2⃣خوشا به حال آنان که منافق وار، در میان عزاداران، سنگ دشمن را به سینه نمیزنند؛
3⃣خوشا به حال آنان که قدردان منعمان خود هستند، قدر کسانی که برای نجات آنها، از جان و مال گذشتند را میدانند و پس از تناول از سفره، به جای شاکر بودن، لگد نمی اندازند و پس از صرف نمک، نمکدان نمیشکنند.
4⃣خوشا به حال آنان که انسان چند بُعدی هستند و نه حیوان تک بُعدی و مادهگرا؛
5⃣خوشا به حال آنان که هم «ایمان» دارند و عمل صالح؛
6⃣خوشا به حال آنان که هم «عقل و بصیرت» دارند و هم «محبت، عشق و عاطفه» و وای به حال آنان که هیچ کدام را ندارند و اسفبار وضع آنان است که هم ندارند و هم ادای داراها را در میآورند؛
7⃣خوشا به حال آنان که دوست شناس و «دشمنشناس» هستند؛
8⃣خوشا به حال آنان که هم «زنجیرها» را میشناسند و هم کسانی که به بند کشیدهاند؛
9⃣خوشا به حال آنان که هم «درد» را میشناسند و هم «دردمند» را و هم «دردآور» را خوب میشناسند؛
🔟خوشا به حال آنان که از ظلم، در گذشته و حال و آینده متنفر هستند و دلشان به درد میآید و گریه کنان، و زنجیرزنان از بنیان گذاران ظلم و تعدی، از ریشه و اساس گرفته تا تابعین آنها تا روز قیامت، تبری میجویند و با همین عقل و بصیرت و نیز شور و حال، مواضع عقلی و قلبی خود را علنی ظاهر کرده و با اشک چشم که مُهر امضای صداقت آنهاست، هدف و مقصد خود را صریح و علنی بیان داشته و از ظالمین و طرفداران و حتی دوستان آنها، تا قیامت تبری میجویند و میگویند.
بفرمایید: آن چه میگویید، انجام دهید تا خوش به حالتان گردد :
بفرمایید، شما که نه مصیبت زده هستید و نه غمی دارید، لازم نیست حتی بر اشک چشم ما بخروشید و به ما فرمولی «به جای اشک» تجویز کنید؛ بغض شما از همین جا که حتی گریه کردن ما را بر نمیتابید و ضمن ادعای دموکراسی، به ویژه در حریم شخصی، به آن میتازید، پیداست. اما در عین حال این گوی و این میدان، به آن چه میگویید عمل کنید، تا خوش به حالتان شود.
امروز، زنجیر استعمار و استثمارِ حکومتهای ظالمانه یزیدی، عقول، شعور و بصیرتها را به زنجیر کشیده است، بفرمایید: باز کنید.
امروز، درد سینه ما، سوز آتش برافروخته استکبار است، خاموشش کنید - غصه ما، نوکریها و خودزنی هاست، برطرفش نمایید - اشک چشم ما به خاطر کربلاها و عاشوراهای هر روز است، بفرمایید در میدان، اشکهای ما را در جنگ با دشمنانی چون آمریکا، انگلیس و اسرائیل و اذناب داخلی و نوکران خواسته و ناخواسته آنها، به خنده مبدل نمایید. تا خوش به حالتان شود.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
📌 شبهه
میگویند : مگر امام حسین (ع) به حضرت زینب (ع) نفرمود که برای من #گریه و #شیون مکن ؟! حال درست است که ما پس از 1400 سال در عزای ایشان بگرییم ؟ (به انضمام پاسخی از امام خمینی «ره» در این باره)
📌پاسخ
🔰بدیهی است که دشمنان اسلام و به ویژه تشیع ، اصلاً نگران گریه و خنده ی ما نیستند و برایشان هیچ فرقی نمیکند که ما در عزای کشته های خردسال تا سالخورده ی معاصرمان در ایران ، عراق ، فلسطین ، لبنان و نوار غزه بگرییم یا بر ظلمی که به اماممان در 1400 سال پیش رفته است ،
⬅بلکه آنها نگران شادی و اندوهی از ما هستند که اذهان و قلوب خودمان و دیگران را بیدار کند و منافع آنها را به خطر بیاندازد و از گریه بر مصیبت سیدالشهداء ( علیه السلام) و یاران با وفای او نیز به همین دلیل ناراحت و نگران هستند.
🔮اینک به نکات ذیل توجه فرمایید :
1⃣امام حسین (ع) اصلاً به کسی نفرمود که در مصیبت من گریه نکن . چه رسد به حضرت زینب (علیهاالسلام) . بلکه حتی وقتی صدای گریه و شیون فرزندان را شنید ، به آنها فرمود : «شما این اطفال و زنان را آرام کنید که گریه های زیادی در پیش دارند» و خود نیز در شهادت عزیزانش گریه مینمود . امام (ع) در یک فراز فرمود :
◀«ای خواهرم ! ای ام کلثوم ! ای فاطمه ! ای رباب ! هنگامی که به قتل میرسم ، گریبان چاک نکنید ، صورت نخراشید و سخنی که از شما شایسته نیست بر زبان نرانید» . در فراز دیگری نیز به هنگام وداع میفرماید : «... فلا تشکوا و لا تقولوا بألسنتکم ما ینقص من قدرکم» .
یعنی : هنگام دیدن این مصیبت ، شکایت نکنید و با زبانتان چیزی نگویید که از قدر منزلتتان بکاهد.
💠پس ، میبینیم که امام (ع) ضمن تسلی دادن به خانوادهاش، به آنها توصیه مینمایند که بی تاب نشوید ، گریبان چاک نکنید ، صورت نخراشید ، از خدا شاکی نشوید و چیز نگویید که شایسته شما نیست و یا از مقام و منزلت شما میکاهد . توصیه مینماید که نه اجر خود را ذایل کنند و نه در آن معرکه با بی تابی سبب شادی دشمن گردند. و هیچ نفرمودند که گریه نکنید.
2⃣امام حسین (علیه السلام) ، «قتیل العبرات» است ، یعنی کشته ی اشک ها . منظور آن نیست که ایشان مظلومانه به قتل رسیدند تا عده ای گریه کنند . بلکه با شکسته شدن دل به یاد و خاطر ایشان ، زنگ قلب پاک شود ، پرده های کدر حب و اشتغال به دنیا کنار رود ، انسان بیدار شود و برای مبارزه با ظلم ، با تأسی به امامش به راه بیافتد.
3⃣بدیهی است که این «گریه ی انسان ساز» ، یاد و خاطره ی عاشورا را زنده نگه میدارد ؛ عشق و محبت به حسین(ع) را هم بروز میدهد و زیاد میکند ؛ ذهن را بیدار و قلب را متوجه و پاک میکند ؛ عواطف را نیز به حرکت می اندازد و شناخت و بغض نسبت به دشمن را افزایش میدهد و خلاصه آن که زمینه را برای بیداری و مبارزه با ظلم آماده مینماید و همین اثر است که دشمن را از گریه ها فراری داده و بیزار میکند . لذا به هر دری میزنند تا آن را بی فایده و عبث جلوه دهند و البته هرگز موفق نخواهند شد.
4⃣برای آن که جوانان عزیز نیز گمان نکنند که این شبهه ها جدید مطرح شده ، و بدانند که از همان اول انقلاب یک عده راه افتادند که «چرا باید عزاداری کرد ، چرا باید برای امام حسین (ع) گریه کرد» ، فرازی از سخنان حضرت امام خمینی (ره) در همین موضوع ایفاد میگردد :
«امام حسین با عده ی کم همه چیزش را فدای اسلام کرد ، مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت . هر روز باید ، در هر جا ، این «نه» محفوظ بماند . و این مجالس که هست ، مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد . بچه ها و جوانان ما خیال نکنند که مسئله ، مسئله ی «ملت گریه» است ! این را دیگران القاء کرده اند به شما که بگویید «ملت گریه» . آنها از همین گریه ها میترسند . این گریه ، گریه ایست که گریه بر مظلوم است . فریاد مقابل ظالم است . دسته هایی که بیرون می آیند ، مقابل ظالم هستند ، قیام کرده اند . اینها شعایر مذهبی ما است که باید حفظ بشود . اینها یک شعار سیاسی است که باید حفظ بشود . بازی تان ندهند این قلم فرساها ! بازی تان ندهند این اشخاصی که با اسمای مختلف و با مرام های انحرافی میخواهند همه چیزمان را از دستمان بگیرند و اینها میبینند که این مجالس ، مجالس روضه ، ذکر مصائب مظلوم و ذکر جنایات ظالم ، در هر عصری مقابل ظالم قرار میدهد.» (صحیفه امام ؛ ج 10 ، ص 315
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1