eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
467 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالات مسابقه.docx
19.7K
👆👆👆 سوالات مسابقه کتاب‌خوانی به مناسبت نیمه شعبان نحوه شرکت در آزمون 👇🌷 💠ضمن تبریک به شما شرکت کنندگان در مسابقه که توفیق مطالعه کتاب در مورد امام عصر عجل‌الله فرجه نصیب‌تان شد. 🔹ساعت ۸ صبح امروز ۲۵ اسفند ۱۵ سوال چهارگزینه‌ای در این کانال بارگزاری شد که تا ساعت ۱۸ عصر امروز فرصت پاسخ به آن را دارید. 🔹پاسخ‌ها را بصورت پشت سر هم از راست به چپ تایپ کرده و به آیدی @sadmoradi در ایتا ارسال فرمایید. (مثلا ج الف د ب ج د الف ب ....) که حرف اول پاسخ سوال اول، حرف دوم پاسخ سوال دوم الی آخر است. 🔹۳۰ امتیاز برتر مسابقه برندگان ما هستند که اسامی آنان در روز نیمه شعبان در کانال https://eitaa.com/ehyakalam اعلام‌ خواهد شد تا شماره کارت بانکی بفرستند و جوایز نقدی _ به‌مبلغ صد هزار تومان _ به حساب‌شان منتقل شود. 🔹پاسخ‌های غلط نمره‌ منفی ندارند. در صورت تساوی امتیازات قرعه‌کشی خواهد شد. 🔹منبع مسابقه در کانال https://eitaa.com/ehyakalam 🔹شرکت برای عموم از هرجای میهن اسلامی آزاد است. 💢 این‌مسابقه به همت و برگزار می‌گردد.
❓❓❓شبهه اگر پیامبران معصوم بوده اند، مقصود از گناه و نافرمانى هایى که به آنان نسبت داده شده پس چیست؟ پاسخ: ◀️در پاسخ به این سؤال لازم است به اختصار گونه هاى احکام الهى و واژه هایى چون «ذنب» در زبان عربى و «گناه» در فارسى را بررسى کنیم، تا در پرتو آن بتوان به تحلیل درستى از کنش هاى انبیا و آنچه به ایشان نسبت داده شده پرداخت. گونه شناسى احکام: 📌دستورات یا اوامر و نواهى الهى بر دو قسم است: مولوى و ارشادى. الف. احکام «مولوى» یا قانونى، دستوراتى الزامى، تکلیف آور است. این گونه دستورات را خداوند به طور جدّى خواستار پیروى و رعایتش مى باشد و براى انجام و تبعیّت از آنها پاداش و براى سرپیچى از آنها، کیفر قانونى در این جهان و یا عذاب در آخرت قرار داده است. در رابطه با احکام ترجیحى نیز شایان ذکر است که رعایت آنها پاداش آور است؛ ولى مخالفتشان عقوبتى در پى ندارد. ب. اوامر و نواهى «ارشادى» دستوراتى است که از نظر شرعى غیرالزامى است و چه بسا در دایره مستحبّات و مکروهات شرعى هم قرار نگیرند. احکام ارشادى نیز بر دو قسم اند: 📌۱. ارشادکننده به احکام لازم و ضرورى عقلى؛ مانند اطاعت از خالق و مالک بر مخلوق و مملوک که از نظر عقلى لازم است. 📌۲. ارشاد کننده به احکام ترجیحى و غیر ضرورى در نظر عقل، یعنى امورى که رعایت آنها بهتر و پسندیده تر است. سرپیچى از این گونه فرامین، که اصطلاحا ترک اولى نامیده شود، منافى با عصمت پیامبران نیست. در مجموع فرامین ارشادى الهى صرفا نقش روشنگرى و ارشاد به حکم عقل دارند. مانند طبیبى که به مریض دستور مى دهد فلان غذا را نخور. این دستور یک تکلیف قانونى نیست که اگر خلاف کند او را به مجازات رسانند؛ بلکه به این معنا است که تخلّف از آن با بهبودى او ناسازگار است و زیان هایى براى شخص در پى دارد. اما این که رعایت این دستور در نظر عقل ضرورى است یا غیر ضرورى، وابسته به میزان و چگونگى تأثیر آن در سلامت و بهبود شخص و عدم آن است. معناشناسى «ذنب» : «ذَنَب» (بر وزن قَلَم) به معنى دُم حیوان و غیرحیوان است؛ و ذَنْب (بر وزن عقل) در اصل به معنى گرفتن دُم حیوان و غیرحیوان است. هر فعلى که عاقبتش وخیم و ناگوار است آن را ذنب گویند زیرا که عاقبت وخیم آن مانند دُم حیوان در آخر است. گناهان را تبعات هم گویند؛ چرا که جزایش در آخر و تابع آن است.[۱] واژه ذَنْب به نحو استعاره در هر کارى که عاقبتش ناروا و ناگوار است به کار رفته است؛ از این رو «ذنب» به اعتبار نتیجه اى که از گناه حاصل مى شود، بدفرجامى و تنبیه نامیده شده است.[۲] کلمه «ذنب» در قرآن مجید نیز کاربردهاى گوناگونى دارد.[۳] با توجّه به این که لغت شناسان معناى اصلى «ذنب» را گناه شرعى ندانسته اند، نمى توان همه استعمالات کلمه ذنب در قرآن و روایات را به معنى گناه گرفت و از ظاهر آنها گناهکار بودن کسى را اثبات نمود؛ به ویژه در مورد انبیا (علیهم السلام)  که دلایل متعدّد عقلى و نقلى بر عصمت آنها وجود دارد. واژه «گناه» کاربردهاى مختلفى دارد از جمله: ◀️الف. گناه فقهى؛ گناه در اصطلاح فقهى به معناى سرپیچى و تمرّد از فرامین الزامى خداوند، یعنى ترک واجب و ارتکاب محرّمات است. پیامبران خدا براساس دلیل هاى عقلى و نقلى از آلودگى به این امور پاک بوده اند و قرآن کریم چنین گناهى را به آنان نسبت نداده است. ◀️ب. گناه شأنى؛ مراد از گناه شأنى، ترک واجب یا ارتکاب حرام نیست، بلکه عبارت از ترک اولى و انجام کارى است که مناسب شأن فاعل آن نمى باشد. ارتکاب چنین امورى در موارد محدودى از پیامبران صادر شده و آنچه در قرآن به آنان نسبت داده شده حداکثر از این سنخ است. به بیان دیگر از هر کسى به مقدار درک و بینش، دانش، ایمان، اعتقاد، قدرت و توانایى او مى توان انتظار داشت. بعضى از انبیاى الهى گاهى بر اثر یک غفلت کوچک و کم توجّهى به مقام شامخ ربوبیت، کارهایى که مناسب با مقام معرفت آنها نبوده انجام داده و از این رو مورد اعتراض خداى بزرگ قرار گرفته اند. در حقیقت آن کار، نافرمانى از دستور الزامى خدا نبوده، اما چون با مقام پیامبرى و اوج بندگى و عبودیّت مطلق آنان تناسب نداشته، گناه خوانده شده است، لیکن چنین مواردى فراتر از حدّ عصمت لازم براى نبوّت است و با آن تعارض ندارد. [۱]. ر.ک: قاموس قرآن، سید على اکبر قرشى. [۲]. ر.ک: مفردات، راغب، کلمه ذنب. [۳]. جهت آگاهى بیشتر بنگرید: التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوى، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ اول، ۱۳۶۰، ج ۳، ص ۳۳۳ ـ ۳۳۷. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
💠 مصاحبه با روزنامه هگمتانه همدان در خصوص اهداف و فعالیت‌های 👇🌷 http://www.hegmataneh-news.ir/sl/35053
✅ از غروب امروز (چهارشنبه ۲۵ اسفند) تا غروب پنج شنبه ۲۶ اسفند، جشن یهودیان است‌. 👈🏻 طبق تورات، کتابِ اِستِر، در زمان خشایارشاهِ هخامنشی، یهودیان با همدستی دربارِ هخامنشی(اِستِر همسر خشایارشاه و مُرد خای عموی اِستِر) ، حدود ۸۰ هزار ایرانی را قتل عام کردند. 👈🏻 یهودیان از آن روز تاکنون، هر سال، یادِ روز پوریم و کشتار ایرانیان را جشن می‌گیرند. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞| نماهنگ بسیار زیبا ⚜بی هَمگان به سر شود، بی تو به سر نمی‌شود... 🌀همخوانی موزیکال و شاد ویژه نیمه شعبان 🌼به مناسبت ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، حضرت امام زمان(عج) 🔅جدیدترین اثر: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 📺مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت: 🌐 aparat.com/v/MLXG9 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ عالم اهل سنت: همه علما در برابر امام صادق علیه السلام از نظر علمی احساس حقارت می کردند. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓ سؤال  اگر پیامبران معصومند چرا حضرت یونس (علیه السلام)  از دست مردم عصبانى شد و از شهر بیرون رفت؟ پاسخ: 👇👇👇 📌قرآن داستان حضرت یونس را چنین نقل مى کند: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمِینَ»[1]؛ «و [به یادآر] ذوالنون (یونس) را، آن گاه که خشمگینانه [از شهر] خارج شد. پس گمان برد که بر او تنگ نمى گیریم. پس در تاریکى ها (در درون شکم ماهى) ندا داد: نیست خدایى جز تو! منزهى تو! همانا من از ستمکاران بودم». ◀️حضرت یونس (علیه السلام)  سال هاى بسیارى در میان قوم خویش به دعوت و ارشاد مردم به راه حق و دین الهى مشغول بود، اما آنها ایمان نیاورده، پیامبرى او را برنتافتند. از این رو، پس از نفرین قوم خویش در حالى که از آنان خشمگین بود، از شهر بیرون رفت و گمان مى کرد که خداوند به خاطر این عمل، بر او سخت نمى گیرد. ولى خروج او به اذن و فرمان خاص الهى نبود؛ هر چند از آن نهى نیز نشده بود و از باب آنکه «حسنات الابرار سیّئات المقرّبین»؛ «خوبى نیکوکاران، بدى مقرّبان به شمار مى آید» بهتر آن بود که صبر مى کرد و مهاجرت خویش را به دستور خاص الهى انجام مى داد. بنابراین، به خاطر همین ترک اولى بود که آن گرفتارى ها و مصائب پیش آمد.[2] پس آنچه حضرت یونس کرد نه گناه شرعى بود و نه بر خلاف حکم الزامى عقل، بلکه شایسته مقام و رتبه وجودى او نبود. از این رو اگر افراد دیگر، شهر را ترک مى کردند مجازاتى نداشتند، ولى خداوند یونس (علیه السلام)  را مجازات نمود تا همواره متوجّه جایگاه بلند خویش و لوازم آن باشد و با توبه و استغاثه به درگاه خدا کمترین اثرى از این غفلت در وجودش باقى نماند. [1]. انبیا ۲۱، آیه ۸۷. [2]. مجمع البیان، ج ۷ - ۸، صص ۸۲ - ۸۳ . به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 اولین تقویم مذهبی رایانه ای توسط مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در نسخه ویندوز به روز رسانی و انتشار یافت. 🔹به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، این تقویم برای سال 1401 به روز رسانی و در اختیار کاربران قرار گرفت. لینک دریافت نسخه ویندوز: https://b2n.ir/h72940 💠 📅 1400/12/25 ❓ کانال همکاران مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
4_5976646180082289070.pdf
530.7K
💠 معرفی «معجم احادیث الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» در پرتو اصول حاکم بر جوامع حدیثی 🖌 نویسندگان: مجید معارف؛ فرزانه روحانی مشهدی https://eitaa.com/ehyakalam
🔰سایت های مفید و قابل استفاده در ثبارخ اندیشه مهدویت 👇👇👇🌷 🔸پرتال جامع مهدویت 🌐mahdaviat.ir 🔸مرکز آموزش مجازی مهدویت 🌐mahdaviat.org 🔸مجمع راهبردی اندیشه مهدویت 🌐majmamahdaviat.ir 🔸مرکز تخصصی مهدویت 🌐mahdi313.org 🔸مرکز موعود 🌐mouood.com 🔸بنیاد مهدویت و آینده پژوهی 🌐313adine.ir 🔸پایگاه مرجع مهدویت 🌐yaremahdavi.ir 🔸بیت ظهور 🌐beitezohoor.ir 🔸جامعه مجازی مهدی یاوران 🌐mahdiblog.com 🔸مرکز جهانی آل البیت 🌐montazar.net 🔸مبین مدیا 🌐mobinmedia.ir 🔸سایت مسجد جمکران 🌐jamkaran.ir 🔸ویکی مهدویت 🌐wikimahdaviat.ir 🔸منجی دوازدهم 🌐monji12.com 🔸مهدی موعود 🌐mahdimouood.ir 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدویت.pdf
5.63M
📚 موعود شناسى و پاسخ به شبهات ✍استاد علی اصغر رضوانی 🗃ناشر : مسجد مقدس جمكران 📥دانلود نسخه های مختلف کتاب(انروید و...)👇 🌐 yun.ir/t2cp4f 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پایگاه_اطلاع_رسانی_بلاغ_یاران_امام_زمان.mp3
1.11M
🎙 یاران امام زمان (عج) 👤 حجةالإسلام عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا