✳️ با توجه به تضمین سلامتی امام عصر (علیه السلام) از سوی خداوند، چرا برای سلامتی ایشان دعا می کنیم؟
🔹 سلام عليكم
استاد گرامي جناب آيه الله نصيري زيد عزه
احتراما سوال يكي از دانشجويان جهت بررسي و ارائه پاسخ خدمتتان تقديم مي گردد:
سوال:
راستش من مدتهاست دنبال جواب این سوالم و اشخاص مختلفی هم یک سری جوابهارو دادن ولی بنده قانع نشدم.اینکه ما در دعاها میگیم جهت تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی ایشون صلوات...
جهت تعجیل بسیار دعای خوبی است
ولی وقتی میگیم سلامتیشون ایا این دعای درستیه؟
هرچند ایشون همانند تمامی ما انسانها از نوع بشر هستند ولی مگر در پرده ی غیبت در پناه امن الهی نیستند تا روزی که به اذن الله فرج حاصل بشه؟!و یکی از معجزات خداوند همین عمرطولانی ایشونه
پس اگر سلامتی ایشون در دوران غیبت در خطر هست نعوذوبلله از کجا معلوم همین الانشم آقا دچار حوادثی نشده باشن!؟
آیا از نظر شما دعای برای سلامتی ایشون صحیحه؟!
🔹 علیکم السلام
برای حفظ و مراقبت خداوند از امام زمان (ع) در دوران غیبت دو حالت متصور است:
یک؛ حفظ با اراده تکوینیه؛ یعنی خداوند قاهرانه و با دخالت مستقیم یا غیر مستقیم مانع توجه هر گونه آفت و آسیب به آن حضرت شود و نگذارد هیچ قدرتی کوچکترین خطری را متوجه ایشان سازد. در این صورت همه فرشتگان و همه اجزای عالم بار مراقبت از ایشان را بر عهده خواهند داشت.
دو؛ حفظ با اراده تشریعیه؛ یعنی خداوند بدون اراده قاهرانه و بدون دخالت مستقیم یا غیر مستقیم از امام عصر (ع) مراقبت می کند؛ نظیر مراقبتی که از خود پیامبر و حضرت امیر (علیهما السلام) انجام گرفت. در این فرض احتمال توجه هر گونه خطر به ایشان وجود دارد؛ بی آن که خداوند دخالت کند؛ چنان که حضرت امیر (ع) در نماز به شهادت رسید. در این فرض مراقبت از امام عصر (علیه السلام) بر عهده مومنان خواهد بود و آنان طبق وظیفه شرعی موظف به حفظ و صیانت از آن حضرت خواهند بود.
آن چه در باره حضرت حجت (سلام الله تعالی علیه) اتفاق افتاد، اراده تکوینیه محدود است. اراده تکوینیه جامع نیست؛ زیرا در این صورت اساساً نیاز نبود که ایشان پنهان و دور از نظر باشد؛ یعنی خداوند می توانست در عین حضور فیزیکی میان مردم، به اراده قاهر خود مانع رویکرد هر خطری به ایشان باشد؛ چنان که دعا برای حفظ و حراست از ایشان معنا نداشت.
بنابر این اراده قاهرانه تحقق یافته تا ایشان از چشم ها پنهان بماند و دست کسی تا عصر ظهور به ایشان نرسد که به حیات مبارک ایشان پایان داده شود، با این حال این اراده فراتر از این نیست؛ زیرا ممکن است که آن حضرت در ایام غیبت در معرض بیماری قرار گیرد یا به خاطر آگاهی از شدت حوادث علیه مسلمانان یا شیعیان به صورت عام یا برای یکی از دوستان خاص خود دچار تکدر خاطر شدید شود و طوفانی از غم و اندوه متوجه ایشان گردد؛ چنان که طبق برخی از روایات یاد مصایب سالار شهیدان (ع) چنین اندوهی را برای آن حضرت در پی دارد.
بنابر این دعا برای سلامتی امام عصر (ع) در دوران غیبت ناظر به دور شدن خطر قتل نیست، بلکه می تواند به یکی دو معنای ذیل باشد:
یک؛ دعا برای سلامتی امام عصر (علیه السلام) مراتب دیگری از آفات و آسیبب های جسمی یا روحی را دربر می گیرد.
دو؛ معنای دعا برای سلامتی امام زمان (روحی فداه)، طلب استمرار اراده تکوینیه خداوند مبنی بر حفظ و حراست از آن حضرت است؛ یعنی از خداوند می خواهیم که آن اراده قاهرانه آغازین را تا زمان ظهور آن حضرت استمرار بخشد.
مهم ترین شاهد درستی دعا برای سلامتی امام عصر (روحی فداه) به معنای پیشگفته، دعای فرج است که در منابع معتبر شیعه؛ همچون کافی شریف بازتاب یافته است و در بخشی از آن از خداوند می خواهیم که ولی، حافظ، قائد، راهنما و چشم ایشان باشد: «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فِي هَذِه السَّاعَةِ وفِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وحَافِظاً ونَاصِراً ودَلِيلاً وقَاعِداً وعَوْناً وعَيْناً حَتَّى تُسْكِنَه أَرْضَكَ طَوْعاً وتُمَتِّعَه فِيهَا طَوِيلاً»
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 عراقیها زائرای امام حسین رو پوست مال کردن😳🤔
اربعین هم داستان عجیبی دارهها
عراقیها به کسایی که شناختی ندارن و تنها نقطه اشتراکشون "حُب الحسین" هست، خدمت میکنن؛
با سر و روی خاکی و خسته، روی فرشهای تمیز خونهاشون محبین امامحسین رو میپذیرن...
حالا نوبت ما مشهدیاست؛
تا پذیرای کسایی باشیم که فقط یک ویژگی از اونهارو میشناسیم؛ "دوستدار امامرضا(ع) هستند"
اگه شمام دوستدارید در دهه آخر صفر، به مهمونهای اماممهربانیها خدمت کنید (اعماز: اسکان، تغذیه، ایابوذهاب، کمکنقدی)؛
1⃣ فقط کافیه وارد سایت www.razavi.city بشید؛
2⃣ و یا عدد " ٨ " رو به سامانه ٩٠٠٠٢٠٠٨ پیامک کنید.
بسم الله...
برای آغاز عظمتی دیگر!
✨ با اطلاع رسانی خودتون در ثواب این کار خیر شریک کنید.
#همه_خادم_الرضائیم
#هرخانه_یک_زائرسرا
هرخانهیکزائرسرا →
❁ | @razavi_city | ایتا ❁
❁ | www.razavi.city | سایت ❁
🔴 شبهه:
وقتی ما حاجتی از اهل بیت علیهم السلام میخواهیم باید پول یا صلوات یا نماز یا.... نذر کنیم آیا اینها باج دادن نیست؟! چرا بعضی اوقات امامان بدون نذر حاجت ما را نمیدهند؟
پاسخ
👇👇👇
🔶 اول: باج دادن با زور و اجبار است و شما را مجبور میکنند باج بدهید، ولی در نذر شما را کسی مجبور نکرده و شما با اختیار خود نذر میکنید.
🔷 دوم: چه کسی گفته با دادن نذر حتما حاجت میگیرید اگر نذر هم کنید احتمال دارد حاجتتان برآورده شود احتمال دارد بنابر مصلحت برآورده نشود.
🔻 چون بنابر روایت که فرمود: «دعا یا برآورده میشود یا بلایی را رفع میکند یا ذخیره آخرت میشود».(1)
🔶 سوم: نذر در واقع برای نشان دادن شایستگیهای دریافت حاجت است. شما وقتی میخواهید شایستگی خودتان را به دیگری نشان دهید سعی میکنید کاری کنید که این مسأله را اثبات کند. در حالی که او اصلا به این کار شما نیاز ندارد و سود این کار به او نمیرسد فقط میبیند شما لیاقت کافی برای دریافت نعمت جدید را دارید.
🔷 چهارم: بنابراین خیر و سود نذر به دیگران میرسد و چیزی به اهل بیت علیهم السلام نمیرسد که بگویید ما به اهل بیت علیهم السلام باج دادیم تا حاجت ما را برآورده کنند.
🔶 پنجم: علاوه بر همه اینها نذر برای اهل بیت علیهم السلام نیست، بلکه برای خود خداست چون نذری درست است که نیت قربة الی اللّه داشته باشد یعنی در واقع شما نذر را برای خدا و یک عبادت انجام دادید.
📚منابع: (1)ـ تحف العقول، ص 287. «اَلمؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلی ثَلاثٍ: إما یُدَّخَرُ لَهُ، و إمّا یُعَجَّلُ لَهُ، وَ إمّا اَن یُدفَعَ عَنه ُبلاءٌ یُریدُ اَن یُصیبَهُ»
#شبهه
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 هدف انبیا
🎙#امام_خمینی (ره)
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
📌مغازهدار محل، هر روز، صبح زود ماشین سمندش را در پیاده رو پارک میکند، مردم مجبورند از گوشه خیابان رد شوند.
📌سوپرمارکتی، نصف بیشتر اجناس مغازه اش را بیرون چیده، راه برای رفت و آمد سخت است.
📌کارمند اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند.
📌بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لولهها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است.
📌کارمند بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد!
📌استاد دانشگاه، هر جلسه بیست دقیقه دیر میاد و قبل از اتمام ساعت، کلاس را تمام میکند جالبتر اینکه مقالات پژوهشی دانشجویان را به نام خودش چاپ میکند.
📌دانشجو پول میدهد، تحقیق و پایان نامه را کپی شده میخرد و تحویل دانشگاه میدهد تا صاحب مدرک شود.
📌پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمیکند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود.
✍همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از فساد، رانت، بی عدالتی، تبعیض و گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پستهای روشنفکری را لایک میکنند. همه هم در ستایش از نظم و قانونمداری در اروپا و آمریکا یک خاطره دارند اما وقتی نوبت خودشان میرسد، آن میکنند که میخواهند.
✅جامعه با من و تو، ما میشود، قبل از دیگران به خودمان برسیم.
#تلنگر
#سبک_زندگی_الهی
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
11.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 خاطرات کشیش مسیحی آمریکایی از زیباییهای مراسم پیادهروی اربعین؛
بزرگترین گردهمایی سالانه صلحآمیز در جهان
🔸"از یکی از مقدسترین شهرهای سیاره زمین دیدن کردم"
🔹 جان شاک، کشیش مسیحی اهل پورتلند آمریکا با اشاره به سفر خود به عراق و پیادهروی اربعین:
🔸اربعین بزرگترین گردهمایی سالانه صلحآمیز در جهان است که اکثر مردم آمریکا هیچ اطلاعی از آن ندارند؛ ایمان دوبارهای به تلاش عیسی و حسین( علیهما السلام) برای عدالت و حقیقت پیدا کردم.
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
لیبرالیسم و اسلام- استاد شاکرین.pdf
389.2K
📕 #مقاله لیبرالیسم و اسلام
✍استاد حمیدرضا شاکرین
🔸در این مقاله پنج مسئله از دیدگاه لیبرالیسم و اسلام کاویده شده است. این مسائل عبارت اند از: ۱. جایگاه فرد و جامعه؛ ۲. #آزادی؛ ۳. دولت وحکومت؛ ۴. #عدالت؛ ۵. اخلاق.
#نقد_لیبرالیسم
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
متن پياده شده 4 جلسه--.pdf
531.1K
🔺رابطه دین، انسانیت و معنویت
🔹بررسی کلیپ جذاب و پرمخاطب جناب آقای تمسکی
🖌 ابوالفضل ساجدی
لینک فايلهای صوتی:
https://eitaa.com/sajedi_ir/3445
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#معرفی_کتاب
✍️ محمد جعفری
📮آغازگر و خاستگاه نگارش این کتاب، سوالاتی است که از اوان نوجوانی در ذهنم چالش ایجاد می کرد؛ سوالاتی از قبیل آیا دین، تسلیم محض و بی چون چرا نسبت به تعالیم خدا است ؟ آیا شخص متدین نباید در مسائل و آموزه های دینی بیندیشد و تفکر کند؟ آیا خردورزی و تأمّل در مسائل دینی، از ایمان انسان می کاهد و او را بیش از آن که خداجو و خداپرست باشد، عقل محور و خردپرست می نماید ؟ آیا می توان در مسائل دینی هم چون و چرا کرد و آنها را به نقد و وزن کشی خواند؟
شاید امروزه همین سوالات را در ذهن و ضمیر بسیاری از جوانان و خصوصاً دانشجویان و قشر تحصیلکردة جامعه هم مشاهده می کنیم که البته سوالاتی در خور توجه و بررسی است. امروزه ما در فضای آزاد و چه بسا حتی افسار گسیخته اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته ایم و برخورد ما با دنیای مدرن و علوم و عقلانیت جدید، هزاران از این دست سوالات را در جامعه ما که جامعه ای دینی است و بر اساس قوانین دینی هم اداره می شود، ایجاد و تشدید می کند.
بی تردید برای تبیین اندیشه دینی و دفاع از کیان آن، باید به بحث و گفتگویی کاملا علمی در این مورد و سایر موارد مشابه بنشینیم و ذهن پر سوال جوانان خود را در مورد دین اِقناع نماییم . البته نا گفته روشن است که برخی نویسندگان دیار ما و خصوصا روشنفکران دینی در دهه های اخیر به دامن زدن به این ذهنیت کمک کرده اند که دین با عقلانیت و خرد ورزی و تفکر، میانه ای ندارد . آنها اساس و محور دین را تعبد دانسته اند و تعبد را هم در نقطه مقابل عقلانیت قرار داده اند.
سوال)
آیا معجزه با اصل علیت در تعارض است؟
👇👇👇
پاسخ
🔆 بخش کوتاهی از پاسخ قرآنی علامه طباطبائی به این سوال:
✅قرآن حوادث خارق عادت را مىپذيرد.
قرآن كريم در عين اينكه قانون عليت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر ميدهد كه با جريان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده، و جز با عواملى غير طبيعى و خارق العاده صورت نمى گيرد، و اين حوادث همان آيتها و معجزاتى است كه به عدهاى از انبياء چون نوح، هود، و صالح و محمد (ص) نسبت داده است.
حال بايد دانست كه اينگونه امور خارق العاده هر چند كه عادت، آن را انكار نموده و بعيدش مى شمارد، الا اينكه فى نفسه امور محال نيستند، و چنان نيست كه عقل آن را محال و از قبيل اجتماع دو نقيض بداند. یعنی این امور مانند اين نيست كه بگوئيم گردو گردو نباشد، و يا بگوئيم: يكى نصف دو تا نيست، و امثال اينگونه امورى كه بالذات و فى نفسه محالند، و بنابراین خوارق عادات از اين قبيل نيستند. و چگونه ميتوان آن را از قبيل محالات دانست با اينكه مليونها انسان عاقل كه پيرو دين بودند، در اعصار قديم، معجزات را پذيرفته، و بدون هيچ انكارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش كردهاند، اگر معجزه از قبيل مثالهاى بالا بود، عقل هيچ عاقلى آن را نمىپذيرفت، و با آن به نبوت كسى و هيچ مسئله ديگری استدلال نمىكرد، و اصلا احدى يافت نميشد كه آن را بكسى نسبت دهد. علاوه بر اينكه اصل اينگونه امور، يعنى معجزات را عادت طبيعت، انكار نمىكند، چون چشم نظام طبيعت از ديدن آن پر است، و برايش تازگى ندارد، در هر آن مىبيند كه زندهاى بمرده تبديل ميشود، و مردهاى زنده ميگردد، صورتى بصورت ديگر، حادثهاى بحادثه ديگر تبديل مىشود، راحتىها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى ميدهند.
(ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص117).
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b