eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
467 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر صبح طلوع چشمانت سلام آقای مهربونی ها💔 🔹دلمان به مستحبی خوش است،که جوابش واجب است: عجل لولیک الفرج https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
‼️آیا امام زمان (عج)در حال حاضر نائب دارد؟ 💠نائب به معنای جانشین است.نیابت به صورت خاص و عام است. 🔹 در دوران غیبت صغرا، امام مهدی(ع) از طریق نواب اربعه با شیعیان ارتباط داشت. پس از درگذشت علی بن محمد سَمَری، چهارمین نایب خاص امام زمان(ع)، در سال ۳۲۹ق، نماینده دیگری منصوب نشد و ارتباطات مستقیم امام دوازدهم شیعیان با مردم و همچنین دوران وکالت مستقیم امام مهدی پایان یافت. 🔹نیابت عامه به معنای جانشینی عموم فقیهان ،به جای امام معصوم پس از پایان دوران نیابت خاصه است. 🔹کلمه «عام» در «نیابت عامه» در برابر «خاص» است؛ به این معنا که پس از چهار نائب خاص، هیچ فرد خاصی نیابت مشخص از امام مهدی ندارد؛ بلکه هرکس دارای شرایط نیابت (مثل فقاهت و عدالت و ...) باشد، جانشین امام معصوم محسوب شده و دارای اختیارات و وظایف مشخصی خواهد بود. 🔹در احادیث شیعه، کسانی که منصب نیابت عامه را برعهده می‌گیرند، با عناوینی مثل راویان حدیث، کسانی که حلال و حرام را می‌شناسند، فقیهان و علما معرفی شده‌اند. 🔹بر اساس این احادیث، در دوران غیبت، فقیهان و عالمان شیعه جانشینی امامان را برعهده دارند. محمد سَنَد این احادیث را در کتاب دعوی السفارة فی الغیبة الکبری،جمع آوری کرده است. ♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔻 قورباغه آرام پز؛ تکنیک داغ فرقه ها برای جذب 🔸 اگر قورباغه را روی سطح آب داغ رها کنید به محض احساس حرارت، از آب بیرون می پرد. اما اگر همین قورباغه را در قابلمه آب سردی قرار دهیم و و حرارت را به تدریج بالا ببریم، زمانی متوجه قضیه می شود که دیگر کار از کار گذشته؛ میخواهد خیز بردارد و خود را از مهلکه نجات دهد اما دیگر فلج شده و فقط می تواند سرش را تکان دهد... 🔸هیچ فرد و جامعه ای، یک شبه دچار تغییر فکر یا تغییر هویت نمی شود. 🔸فرقه ها برای جذب دیگران، از تکنیک هایی استفاده می کنند تا ابتدا اطمینان و اعتماد سوژه خود را جلب کنند، وابستگی عاطفی افراد، باعث می شود کلام او را بپذیرند و از آن ایدئولوژی به دلیل وابستگی به آن فرد، استقبال می کنند. 🔸فکر، سبک زندگی و ایدئولوژی بصورت تدریجی و نامحسوس وارد زندگی افراد میشود، اما نشانه اول این است که حساسیت افراد نسبت به موضوعات کم می شود و ترکیب بی تفاوتی، نبود حساسیت و علاقمندی، درجه های حرارتی هستند که به تدریج زیاد میشود 🔸گاهی بدلیل علاقه به یک دوست، حرفهایش را زندگی می کنیم و زمانی متوجه خطر آن میشویم که راه برگشتی نمی یابیم... ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
لینک ثبت‌نام 👇🌷 https://formafzar.com/form/h21pj
📌متمایز شدن شیعه به دینداری و پایبندی به آن است. امام حسن (ع) برای متمایز کردن جامعه اعتقادی از دیگران، به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری که در دینداری کوتاهی کرده بود، تذکر داده و خطاب به جامعه شیعه فرمود: «شیعیان- اعتقادی- کسانی هستند که از احادیث ما کرده، در تمام و از ما می کنند و کسانی که در بسیاری از دستورات الهی با ما مخالفت کنند، شیعه نیستند.» 📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص484، ص487؛ 📚قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص684. 👇👇 🌸@ahlebait110 ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ ✳️ حمید پارسانیا در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. ⭕️ @parsania_net https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔍آیا امام حسن علیه السلام در صلح با معاویه رفراندوم انجام داد!؟ ✍️در طول تاریخ پس از اسلام یکی از مباحث مهم که نظریه های گوناگونی را به خود اختصاص داده است، سخن پیرامون حاکمیت و منشأ مشروعیت حکومت و هر نظام سیاسی است. به طور حتم هر نظام سیاسی باید پاسخگوی منشأ حاکمیت و مشروعیت خود باشد. در این میان همیشه سوالات و نظراتی نسبت به صلح امام حسن علیه السلام و معاویه اذهان را به خود مشغول نموده است؛ آیا امام حسن علیه السلام در صلح با معاویه با رفراندوم حکومت اسلامی را تحویل داد!؟... 🖇یادداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق قماشی را در پایگاه جامع اطلاع‌رسانی امامت ببینید. https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نقد و بررسی روز جهانی کوروش هخامنشی 💠 روز ۷ آبان در تاریخ 💠 اولین بار در اوایل دهه ی ۸۰ مطرح شد. 💠 بررسی در وب سایت های رسمی جهانی 💠 تاریخ مقبره و سرگذشت آن 💠 جریان مرگ و دفن کوروش دوم هخامنشی 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فيلترينگ؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها.pdf
1.06M
⏹ فایل pdf کتابچه "فیلترینگ؛ پرسشها و پاسخها" و مبانی آن 🔵پاسخ‌هاي کوتاه و مستدل به شبهات درباره فيلترينگ ✍️ به کوشش جمعی از کارشناسان فضای مجازی ✅بخشي از عقب‌ماندگي و وابستگي فضاي مجازي ايران، نشئت‌گرفته از ابهامات و پرسش‌هايي است که نه‌تنها ذهن عامه مردم، بلکه ذهن نخبگان و تصميم‌گيران را به خود مشغول کرده است. اين شبهات مانند سدي در برابر کسب مؤلفه‌هاي قدرت در عرصه فضاي مجازي عمل مي‌کنند. ✅ از مباحث و مسائل مهم ‌درباره فضاي مجازي، موضوع فیلترینگ و مبانی آن است. سؤالات و شبهات درباره فيلتر برخي امکانات فضاي مجازي، با توجه به شرايط خاصي که در نتيجه اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در ايران شکل گرفت و دو سکوي مهم خارجي (اينستاگرام و واتساپ) مسدود گرديد، گسترش يافت و با برخي پرسش‌هاي موردي و مصداقي ناظر به شرايط ايجادشده همراه گرديد. ✅در چنين شرايطي، بررسي شبهات کلي و موردي در زمينه فيلترينگ و مبانی آن ضرورت و اولويت پيدا کرد و کتابچه "فيلترينگ؛ پرسش‌ها و پاسخها" در پاسخ به اين نياز (و با بررسی بیش از ۳۰ سوال و شبهه)، توسط برخي کارشناسان فضاي مجازي و فعالان فرهنگی تدوين شد. این اثر، با تایید "مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه" در زمستان سال ۱۴۰۱ از سوی نشر عاکف در ۶۰ صفحه رقعی به صورت رسمی انتشار یافت. ✅با توجه به لزوم نشر گسترده پاسخ به شبهات درباره فضای مجازی، فایل pdf کتاب به صورت رایگان تقدیم می‌شود. لطفا در نشر آن اهتمام نمایید. 🚨 کانال تخصصی ضد شایعات: @zshayeat 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرسه چهارباغ اصفهان😍 و نشانه‌ای از بزرگی و زیبایی آفریننده اوست، از این رو‌ گهگاه این نشانه‌ها رو به‌ ساحت چشمانتان تقدیم می‌کنیم. 🍃 ‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‎‎‌‌‎‌‌‍‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎ https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن فلسطینی ها زمین هاشون رو فروختن به اسرائیلیها....خب با این وجود اشغالگر اینا هستن چرا من ایرانی و باید از اینا حمایت کنم؟؟؟ تعصب رو بذار کنار 🎥 ۴۰ ثانیه وقت بذار و جوابی متفاوت و حیرت انگیز رو ببین 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
پاک از خطا.pdf
28.07M
📗پاک از خطا 📝مولف: محمد بن حسن حر عاملی (شیخ حرعاملی) تعداد صفحات:۱۷۳ زبان:فارسی 🔹توضیح: مؤلف محترم در این کتاب که به نام دوازده امام، مشتمل بر دوازده فصل می‌باشد، نظر خود را درباره نفی سهو از اهل بیت (علیهم السلام) بیان میدارد و همچنین احادیثی که به ظاهر دلالت بر سهو دارد را همراه با دلایل عقلی و نقلی رد می‌کند. لینک دانلود مستقیم ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy
♨️ ابن شهر آشوب میگوید: 🖋 احمد بلاذری 🖋 ابوالقاسم کوفی 🖋 سید مرتضی در الشافی 🖋 شیخ طوسی در تلخیص الشافی 🔆 برآنند که امّ المومنین خدیجه هنگام تزویج با پیامبر اسلام، باکره بوده است. 📚 مناقب آل ابی‌طالب ج۱ ص ۲۰۶ 🗃 چاپ دارالاضواء 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔻واقعیت باطنی سران بعضی از کشورهای عربی #سیب_زمینی https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معنای نزول قرآن در کلام علام مصباح یزدی ‼️معنای حسی که ما از نزول قرآن تصور میکنیم درست نیست. ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔹🔹سگ فرزندی🔹🔹🔹 تجمع سگ بازان در پارک تندرستی فردیس کرج،لطفا" این کلیپ را که در رابطه با خطرهای سگ گردانی برای صاحب سگ و 🔹بویژه مردم🔹 هست را ببینید . عاجزانه استدعا دارم نشر دهید نشر این کلیب حتما" وحتما"صدقه جاریه خواهد بود ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⁉️⁉️ بفرمایید که:1. در حالی که چیزی از نجاست سگ در قرآن ذکر نشده است، چطور در فقه اسلامی بیان می شود که سگ نجس است؟ 2. اگر نجس است بفرمایید که چرا شکار کردن (که شکار با دهان سگ حمل می شود) و نگهبانی با آن اجازه داده شده است؟ ✅پاسخ اجمالی احکام اسلام منحصراً از قرآن کریم استفاده نمی‌شود، بلکه احادیث پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) و سنت و سیرۀ آن بزرگواران نیز از منابعی است که احکام و دستورات شرعی از آنها استفاده می‌شود. نجاست سگ در قرآن نیامده، ولی با توجه به روایات و احادیث، نجاست آن ثابت شده است. ✅پاسخ تفصیلی 📌احکام اسلام منحصراً از قرآن کریم استفاده نمی‌شود، بلکه احادیث پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) و سنت و سیرۀ آن بزرگواران نیز از منابعی است که احکام و دستورات شرعی از آنها استفاده می‌شود. بسیاری از جزئیات احکام در قرآن نیامده ولی در کلام معصومان(ع) به آن اشاره شده است، به عنوان مثال تعداد رکعات نماز در قرآن نیامده ولی با توجه به احادیث و سنت پیامبر(ص) همۀ مسلمانان جهان در تعداد رکعات نماز اختلافی ندارند. بنابراین، اگر نجاست سگ در قرآن نیامده اما با توجه به روایات و احادیث، نجاست آن ثابت شده است. 🔵بله اگر چه سگ نجس است[1] ولی برای برخی از کارها می‌توان از آن استفاده کرد، نگهبانی از خانه و مزرعه و..، و شکار از جمله اموری است که سگ به خوبی آن‌را انجام می‌دهد؛ لذا در اسلام از آن منع نشده است، بلکه خرید و فروش سگ شکاری یا سگ نگهبان به علت همین استفادۀ عقلایی که دارد، در اسلام مجاز شمرده شده است.[2] 🔵پس نجس بودن آن باعث نمی‌شود از برخی از منافع عقلایی آن چشم پوشی کرد، امروزه خون و فرآورده‌های آن، اگر چه نجس می‌باشد ولی به جهت فواید عقلایی زیادی که دارد و موجب زنده نگه‌داشتن افراد زیادی می‌شود در تمام جهان به صورت گسترده این نوع خرید و فروش رایج است و اسلام نیز آن‌را مشروع می‌داند.[3] 🔵شکار کردن با سگ شکاری نیز دارای آدابی است که در صورت رعایت شدن آن، می‌توان از شکار استفاده کرد: 1. شکار مورد نظر از حیوانات وحشی و حلال گوشت باشد. 2. سگ به طوری تربیت شده باشد که به فرمان صاحبش عمل کند و هر وقت او گفت به دنبال شکار برود. 3. هنگامی که سگ به شکار می‌رسد عادت نداشته باشد از شکار بخورد. 4. صاحبش آن‌را به دنبال شکار بفرستد، پس اگر از پیش خود برود خوردن شکار حرام است. 5. کسی که سگ را دنبال شکار می‌فرستد باید مسلمان باشد. 6. در وقت فرستادن سگ به سمت شکار، صاحبش باید نام خدا را بر زبان جاری کند. 7. شکار باید به وسیلۀ زخم دندان سگ مرده باشد، پس اگر به واسطۀ دویدن یا ترس یا خفه شدن توسط سگ مرده باشد، شکار حرام است. 8. وقتی شکارچی به شکار می‌رسد باید شکار مرده باشد، پس اگر هنوز زنده است و وقت هم هست، باید شکار را ذبح شرعی کند، در غیر این صورت خوردن شکار حرام است.[4] با تمام این تفاصیل شکاری را که سگ برای صاحبش می‌آورد به این علت که سگ نجس است، باید محل دهان و دندان سگ تطهیر و پاک شود تا بتوان از آن شکار استفاده کرد.[5] [1]. امام خمینی، سید روح الله، توضيح المسائل، (محشى)، ج‌1، ص 67، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1424ق. [2]. توضيح المسائل (محشى)، ج‌2، ص 198‌. [3]. امام خمینی، سید روح الله، توضيح المسائل، مصصح، مسلم قلی پور، ص 615، بی‌جا، 1426ق. [4]. توضيح المسائل (محشى )، ج ‌2، ص 587. [5]. بهجت، محمد تقی، استفتاءات، ج ‌1، ص102، دفتر معظم له، قم، 1428ق. ♻️معارف اعتقاری را یا لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجمین پیش نشست همایش بین المللي الهیات پخش آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔰 🇵🇸 پویش مجازی اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین... 🔹برای شرکت در این پویش به آدرس زیر مراجعه کنید: 👇👇 alaqsastorm.com 🔹ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره ۳۰۰۰۲۱۲ 👈 هم استانی عزیز لطفا این پویش را برای تمامی دوستان و آشنایان ارسال کنید. @nehzat_eslami_ham ─┅─🌿🔹🌿─┅─ 🔹مرکز رسانه و روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی همدان