eitaa logo
مرکز تخصصی احیاء امر
988 دنبال‌کننده
320 عکس
37 ویدیو
7 فایل
تا رسیدن به سبک زندگی حسینی اندیشکده مطالعات حسینی روضه خانگی | طرح سدره @sedreh_com فصلنامه مطالعات آیینی «ع» @ainmag_ir محصولات آیینی لواء @lewaa_ir همایش علمی هیأت @heyat_conf 👤 پشتیبانی @ehyadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
*پیشنهاد ویژه* 🔰 دو کتاب « ** » و « ** علیه‌السلام» از مجموعه کتاب‌های هیئتی هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به مناسبت ایام اربعین حسینی با تخفیف ویژه عرضه می‌شود: 📚1. قدم عاشقی: حرکت کاروانی اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور بیانات و تحقیق 📚2. هم‌سفر حسین علیه‌السلام: تحلیلی نو از سلوک عاشواریی عزاداران حسینی در چهار سفر عرفانی به قلم و تحقیق قیمت 2جلد کتاب با تخفیف ویژه و ارسال رایگان به سراسر کشور 👈 64000 تومان https://rushda.ir/?p=8595 ✳️ @heyatiha72
*عزاداری بدون اربعین ناقص است* جاری کردن جریان و به فعلیت رساندن ظرفیت های آن، امروزه به وسیله *مجالس عزای حسینی* که در اطراف و اکناف کل عالم در حال برگزاری است، در حال محقق شدن است. اما.... جریان ، مأموریت متفاوت و البته مکملی را دنبال می‌کند که جهانی کردن جریان عاشورا و تکمیل مأموریت آن است و *اگر این ظرفیت مورد استفاده قرار نگیرد، جریان عاشورا ناقص و ابتر می‌ماند.* به تعبیر دیگر، ، حادثۀ را حفظ ‌می‌کنند و جریان ، این حادثه را گسترش ‌می‌دهد و موجب بیداری دل‌های جهانیان می‌شود. در جریان اربعین، *«حرکت»* صورت می‌گیرد که این مرتبۀ بالاتری از تحقق عاشوراست که در مجالس عزاداری دنبال می‌شود. *یعنی مجالس عاشورایی در پیاده‌روی اربعین به فعلیت بالاتر خود نزدیک می‌شوند و نصرت امام و پیام‌رسانی و تبلیغ، توأمان محقق می‌گردد.* *جریان اربعین برخلاف عزاداری‌ها که سبقه محلی و منطقه‌ای دارد، جریانی یک‌پارچه و جهانی است که کثرت عزاداری‌‌‌ها به وحدت عزای جهانی و مرتبط با عالم انسانی بدل می‌شود.* لذا مأموریت و ، مکمل یکدیگر بوده و بسیار زیرکانه و دقیق برنامه‌ریزی شده است. هرکدام کارایی خاصی دارند و عزاداری های بدون وجود جریان عظیم اربعین، کامل نمی‌شود و *اثر نهایی خود را ندارد.* 📚 ۹۴_۹۵ ✳️@heyatiha72
شب‌های جمعه حتماً تابه‌حال طعم متفاوت زیارت برخی از معصومین علیهم‌السّلام را چشیده‌اید و می‌فهمید که طعم زیارت امام رضا علیه‌السّلام در مشهد با طعم زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در نجف و *طعم زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام* در کربلا فرق می‌کند. هرکدام از این زیارت‌ها رنگ و بویی دارد و شاید رنگ و بوی زیارت حضرت سیدالشّهدا علیه‌السّلام، رنگ *چشیدن مقام فناء* را داشته باشد. از آداب زیارت این است که ابتدا استراحت نمایی و سپس غسل کنی و بعد با لباسی معطر و پاکیزه، با طمأنینه به بارگاه امام معصوم علیه‌السّلام وارد شوی؛ امّا در زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام ادب، چیز دیگری است. آن‌جا، *ادب فنای مقرّبان* است. آن‌جا باید همان‌طور خاک‌آلوده و خسته و سراسیمه، خود را به درگاهش رسانی و به‌جای عرض ادب، عرض جان نمایی! وقتی‌که در دیدار نخست به یاد مصائبش، تمام جانت آتش گرفت، آرزو کنی که ای کاش تو نیز در معرکه بودی تا جانت را فدایش می‌کردی! و آن‌گاه از این‌که آن‌جا نبودی تا جانت را فدایش کنی، بُغضی گلویت را می‌فشرد و نمی‌دانی چگونه رهایش کنی هر قدر هم که می‌گریی این بغض رهایت نمی‌کند. شاید اگر جانت به درآید، این بغض فروخفته هم مجال رهایی یابد. 📚 ۸۱ ✳️@heyatiha72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎶 نواهنگ قسمت اول: «همراهی با حسین علیه‌السلام» 🚩 🏴 برگرفته از صفحه ۱۲۰ ▪️▪️▪️ ✳️ @heyatiha72
*یزیدیان زمان* و اقامه عزای نیازی به پیوست سیاسی ندارد، *بلکه سیاست در ظاهر و باطن آن موج می‌زند.* این ندای هر عاشورایی در است که من تا روز قیامت *با هرکس که با شما در سلم و سلامت است، در سلم و سلامت هستم و با هرکس که با شما سر جنگ دارد، در جنگم.* با این حساب آیا می‌شود کسی خودش را اهل بداند، امّا نسبت به حسینیان زمان و یزدیان زمان بی‌تفاوت باشد؟! 📚 ۱۸۱ ✳️@heyatiha72
خودت را به کاروان برسان از مطالعه حوادث ، این مطلب به دست می‌آید که این جریان یک «حرکت کاروانی» است که بر اساس الگوی کامل جمعی به پیش می‌رود. طراحی حرکت از ابتدا به صورت یک کاروان است. در این کاروان، مردان، زنان و کودکان، همه با هم در یک مسیر حرکت ‌می‌کنند. ثمرۀ این طراحی کاروانی آن است که اگر کسی بخواهد با جریان اباعبدالله الحسین‌ ع ارتباط برقرار کند، ارتباط او، ارتباط با یک کاروان و ارتباط با یک جمع خانوادگی خواهد بود که این جمع، مبتنی بر نظام اصیل خانواده با تمام اشکال خانوادگی اعم از پدر، مادر، همسر، فرزندان، عمو، دایی و... شکل گرفته است. اساسا محب و زائر باید ارتباط خودش را با این حرکت به صورت طراحی کند و با خانواده اش ، خود را به این جریان برساند. با این نگاه، هرکس می‌تواند به اقتضای خودش، الگوی خود را در این کاروان بیابد و حرکتش را با او آغاز نموده و را همراهی کند. گویی خانواده او نیز به می پیوندد و این مسأله به زیباترین صورت در جریان پیاده روی اربعین طراحی و نمود یافته است که نشان از همراستایی این جریان با جریان اصیل عاشورادارد. 📚 ۱۰۲_۱۰۳ ✳️ @heyatiha72
انقلابی ماندن اگر مضمون توصیه‌های رهبری در یک کلام این است که باید بمانیم، این روحیه انقلابی از پای مجالس حسینی در رگ‌های جامعه جاری می‌شود و نمی‌گذارد تا گذر ایام و هزاران نواقص گذشته و موانع پیش رو، ما را از ادامه مسیر باز دارد. 📚 ۱۷۷ ✳️ @heyatiha72
*آتش فراق* ما مفلسان دنیازده که ادّعایی در میان محبّان نداشتیم و مشغول دنیای خود بودیم..... این بود که ناگاه ما را از دالان بلای عظیمش به محبّان کشاند. ما اهل چنین مجالسی نبودیم و در همان لذائذ پست دنیا غرق بودیم که او یکباره دستمان را گرفت و در طوفان بلای خویش ما را به ساحل *بزم محبّان* رساند. این *حسین ع* بود که ما را بد عادت کرد و درحالی‌که در اوج غرق بودیم، هوای می و مطربِ بزم محبّان را در قلب‌مان روشن کرد. *او* خودش بود که ما را به یک‌باره میان انبوه محبّانش در جاده‌های ** راه ‌داد. امّا حالا... حالا که بعد از چند سال به بزم محبّتش عادت کرده‌ایم این چه تقدیری است که را به جان محبّانش انداخته است؟! ~ دلمان خوش بود سالی یکبار در *گلستانی میان نجف تا کربلا* در میان محبّانش به تفرّج می‌رویم. ~ دلمان خوش بود به جام شرابی که هرسال از می‌نوشیدیم و تا سال بعد به یادش گرم و مست بودیم. ~ دلمان خوش بود که ما را هم میان جمع محبّانش راه داده‌اند. ~ دلمان خوش بود که ما هم همچون محبّان و عاشقانش، آواره دشت و بیابان می‌شویم. تازه در این وانفسای دل‌خوشی شیرینی از جنس حسین ع یافته بودیم. روزها را می‌شمردیم تا اربعینش فرا رسد و خود را در میان *اقیانوس محبّانش* چون *قطره‌ای ناچیز* غرق کنیم.♡ 📚 ۱۶۲ ✳️ @heyatiha72
مرکز تخصصی احیاء امر
*دریچه نگاه * حسین ع سالکان روضه‌هایش را با خود می‌برد. چه بدانی و چه ندانی اگر دل به داده باشی، او تو را خواهد برد. منزل به منزل و سفر به سفر و در میانه این سفر، تو ناگهان خود را در میان انبوه پیاده‌روان به‌سوی کربلا خواهی یافت. تو کجا و اینجا کجا؟! تا به خودت بیایی یک نفر چای تعارفت می‌کند، دیگری با اصرار از تو می‌خواهد که شبی را او باشی، کودکی پابرهنه لیوان آب در دستش گرفته و پیرزنی سینی خرما بر سر گذاشته و میان جمعیّت نشسته است. همه تو را حسینی می‌نگرند و تو هم از دریچه نگاه حسین ع به همه می‌نگری. همه در سفر سوم از اسفار حسینی‌اند و گویی این رزمایشی است برای سالکان حسینی تا طعم را چند روزی با تمام وجود حس کنند. حتّی نازل‌ترین ابعاد وجودت با حسین ع و در راه او متعالی شده است. خوردنت، خوابیدنت و همه شیرینی‌های این راه به‌جای این‌که شیرینی‌هایی نفسانی و شهوانی باشند، همه رنگ او را برداشته است. اینجا تو همچون عارفانِ بلاکش از سختی‌های راه لذّت می‌بری و این لذّت عارفانه ، تو را هرسال بی‌تاب‌تر از قبل می‌کند. اینجا تو مثل بقیه سفرها دنبال رفاه و تفریح و آسایش‌های معمول نفسانی نمی‌گردی، بلکه لذّت تو در خوابیدن در همان خاکی است. تو در خسته شدن پایت در راه حسین علیه‌السّلام است. لذّت تو در خاکی است که از پای زائران بر چهره‌ات می‌نشیند. لذّت تو در فشردن میان جمعیّتی است که همه به‌سوی حسین علیه‌السّلام رهسپارند. اینجا لذّت تو در این است که میان حسینیان می‌خوابی، بلند می‌شوی، راه می‌روی، غذا می‌خوری و ... . اینجا حسین علیه‌السّلام همه جا را پر کرده است و جایی برای غیر نگذاشته است! 📚 ۱۵۹ ✳️ @heyatiha72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎶 نواهنگ قسمت سوم: «نوح زائر؛ جبرئیل روضه خوان» 🚩 🏴 برگرفته از صفحات ۳۹ الی ۴۲ ▪️▪️▪️ ✳️ @heyatiha72
-1049420031_-211295.mp3
3.5M
⁦🎙️⁩ | آیت‌الله سیدمحمدمهدی : روضه، زیارت و سفر جلوه‌ای از *ضیافت امام* است... ⁦⏱️⁩ مدت: ۷ دقیقه 📌 باز نشر از @7minutes_ir 🖇️کانال بله و ایتا هیئتی‌ها: ⁦✳️⁩ @heyatiha72
** تا از حیوانیّت‌هایمان قدری نمیریم، به انسانیّت راه نمی‌یابیم و برای ما که از همان حیات حیوانی آغاز نموده‌ایم، این مردن کار دشوار و خلاف عادتی است. این است که انبیاء علیهم‌السّلام خون دل‌ها خورده‌اند تا ما را از سطح آن حیات مأنوس حیوانی به حیاتی انسانی دست‌گیری کنند. امّا *حسین علیه‌السّلام این راه دشوار را با بلایش آسان کرده است* . ** ، همان استجابت دعوت خدا و رسول صلّی‌الله‌علیه‌وآله است و ما در این لبیک، طعم حیات دیگری را چشیده‌ایم. ما با حسین علیه‌السّلام از سطح حیات حیوانی رهیده‌ایم. ما با حسین علیه‌السّلام طعم انسانیّت را چشیده‌ایم. گریه‌های بر حسین علیه‌السّلام، ما را از رِجس شهوات و امیال حیوانی پاک می‌کند و به ما اجازه می‌دهد تا همچون انسان‌ها زندگی کنیم. *«حسین علیه‌السّلام هست، یعنی هست.»* این را اهل روضه‌های حسین علیه‌السّلام فهمیده‌اند. آن‌ها حیات قلب‌شان را مدیون حسین علیه‌السّلام اند و اگر چند وقتی از روضه‌های او دور بمانند، مردن قلبشان را حس می‌کنند. برای همین زود به زود بی‌تاب روضه‌اش می‌شوند و در بیابان برهوت دنیا، تا چند جرعه از آب حیات او ننوشند، آرام نمی‌گیرند. 📚 ۱۵۴ ✳️ @heyatiha72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎶 نواهنگ قسمت چهارم: «نوکر مستحق این همه لطف نیست...» 🚩 🏴 برگرفته از صفحات ۱۱۲ الی ۱۱۴ ▪️▪️▪️ ✳️ @heyatiha72
هدایت شده از استاد عابدینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌 آنهایی که نمی‌توانند بروند چه کنند؟ 💬 گفتاری از 🔗 دریافت کلیپ با کیفیت اصلی از اینجا ✅ کانال استاد عابدینی @Abedini
مرکز تخصصی احیاء امر
سرباز مکتب حسین علیه‌السلام حاج قاسم تافته‌ای جدابافته نبود، او یکی از همان سربازان عاشورایی خمینی رحمة‌الله‌علیه بود! در جنگ، خمینی ره هزاران هزار از این بسیجیان پروریده بود. همان شهیدانی که در قهقهه مستانه‌شان عند ربهم یرزقونند. آن زمان که بسیجیان خمینی ره مظلومانه در طلائیه‌ها و فکّه‌ها و شلمچه‌ها پَرپَر می‌شدند، چه کسی گمان می‌کرد که روزی این فرهنگ و مکتب جهانی شود و جبهه مقاومت تمام معادلات جهانی را تغییر دهد. هرجا می‌رفت همان فرهنگ عاشورایی بسیجیان خمینی ره را با خودش می‌برد و * حاج قاسم همان مکتب سربازی برای حسین علیه‌السّلام است* . 🔸سربازی که در ، راه‌ورسم سر باختن آموخته. 🔹سربازی که در ع از انانیّت‌هایش گذر نموده و حتّی اگر سپهبد باشد، باز خودش را چیزی جز سرباز حسین ع نمی‌بیند. 🔸سربازی که از بزم لقاء حسین ع سیراب گشته و با نور حسین ع می‌نگرد. 🔹سربازی که با تکیه بر فرهنگ حسینی، نیروی مردم را در تمام منطقه، به پای جبهه مقاومت می‌کشید و این‌چنین با نیروی مردمی که حسینی شده بودند، در برابر تمام هجمه‌ها ایستادگی می‌کرد. 🔸سربازی که جمهوری اسلامی ایران را حرم حسین ع می‌بیند 🔹و سربازی که شعاعی از مقام شفاعت مولایش شده است و نور شفاعتش، مرز ملیّت‌ها را در نوردیده است. هنوز ترنّم آن صدای دلنشین، با دل‌ها بازی می‌کند. وقتی‌که می‌گفت: *«ما ملت امام حسینیم»* . 📚 ۱۸۴ ✳️ @heyatiha72
مرکز تخصصی احیاء امر
حسین علیه‌السّلام ✳️ آن قله ** که سایه بر عرش الهی انداخته، با دامنه‌هایی به دشت زمین وصل می‌شود و یاران حسین ع هرکدام دامنه‌ای از آن قله دست نایافتنی هستند. اصحاب و یارانش بعدازاین‌که خود از بزم بلای او سیراب شدند، بعد از آن‌که به بزم لقاء او راه یافتند و بعد از آن‌که با نور حسین ع عالم را مشاهده کردند، می‌توانند هرکدام به‌اندازه وسعشان، شعاع نور شفاعت حسین علیه‌السّلام باشند و ظلمتکده دنیا را با نور حسین علیه‌السّلام روشن کنند. ✴️ حالا سالک روضه‌ نیز به‌اندازه وسعش به این مقام راه می‌یابد. ✴️ حالا او هم دامنه‌ای هرچند کوتاه از آن کوه بلند است که سیلاب شفاعت را از قله حسین ع به دشت زمین می‌رساند. ✴️ حالا او باید دیگران را هم بر سر سفره حسین ع بنشاند و همه را نمک‌گیر حسین ع کند. و این‌چنین زبان حالش با زبان قالش یکی می‌شود: « وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي اَلْمَقَامَ اَلْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اَللَّه » . 📚 ۱۶۸ ✳️ @heyatiha72