eitaa logo
تاملات در ایمان و کفر | هویت
76 دنبال‌کننده
2 عکس
2 ویدیو
2 فایل
🔰 پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی «ایـمــان» مطالبی را مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌دهیم؛ این مطالعات با تاکید به منابع وحیانی و زیر نظر اساتید حوزه علمیه پیگیری می‌شود. ادمین: @omid79mohamad
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد محترم برای جلسه هفته آینده مطالعه و تحقیق در سه مسئله زیر را پیشنهاد دادند؛ ۱. معنای «بدن» و ارتباط آن با سه مفهوم «قلب» «روح» «جسم» چیست؟ 👈🏻 ابتدا ریشه لغوی این کلمات 👈🏻 و سپس مراد معصوم از این لغات کشف شود! ۲. تقریر مرحوم صدرا درباره نسبت روح و بدن چیست؟ 👈🏻 اجمالا استاد فرمودند که نظر صدرا این است که «بدن مرتبه نازله روح است» ۳. آیه شریفه «کلا ان کتاب الابرار لفی علیین و ما ادراک ما علییون کتاب مرقوم یشهده المقربون» را بررسی کرده و موارد زیر را در این آیه پیدا کنید؛ الف) "علیین" و "اعلی علیین" چیست؟ ب) "سجین" چیست؟ ج) کتاب الابرار چه دلالتی به موضوع طینت دارد؟ 👈🏻 پیشنهاد میشود روایات ذیل آیه و سپس تفاسیر را مشاهده کنید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۹ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 آیا سنخ بدن شیعیان با بدن کفار متفاوت است؟! 🎙 استاد رمضانی ⏱️۱۸ دی ۱۴۰۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۸ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 تحلیل عقلی ذی‌شعور بودن موجودات غیر انسان 🎙 استاد رمضانی ⏱️۴ دی ۱۴۰۲
«مومن مستبصر» کیست؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۷ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 نسبت اراده و بدن در روایات طینت 🎙 استاد رمضانی ⏱️۶ آذر ۱۴۰۲
باسلام اگر از طلاب محترم تقریری از بیانات استاد در جلسه اخیر(جلسه۶) ارائه دهند، استفاده میکنیم؛ به ادمین پیام بدید: @omid79mohamad
📗 علل الشرایع، ج۲، ص ۶۰۶،حدیث ۸۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۶ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 دال مرکزی روایات طینت مومن و کافر 🎙 استاد رمضانی ⏱️۲۹ آبان ۱۴۰۲ ❌ این صوت را منتشر نکنید!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۵ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 دسته بندی روایات طینت مومن و کافر؛ از منظر علامه طباطبایی (ره) 🎙 استاد رمضانی ⏱️۲۲ آبان ۱۴۰۲
دیدگاه علامه طباطبایی درباره روایات طینت ـ تفسیر المیزان.pdf
343.9K
🔰 ترجمه متن کامل دیدگاه علامه طباطبایی درباره مجموعه احادیث طینت که ایشان ذیل آیه ۳۶ سوره اعراف بیان کرده است 📌 ترجمه تفسیر المیزان، ج۸، ص۱۱۹ الی ۱۳۶ (ترجمه محمدباقر موسوی)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۴ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 دسته بندی روایات طینت مومن و کافر؛ از منظر علامه طباطبایی (ره) 🎙 استاد رمضانی ⏱️۱۵ آبان ۱۴۰۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۳ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 رابطه روایات طینت مومن و مبحث «جبر و اختیار»؛ تقریر علامه طباطبایی (ره) 🎙 استاد رمضانی ⏱️۸ آبان ۱۴۰۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صوت جلسه با موضوع: "ایمان و معنویت" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی ⏱️ پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲
کلاس امروز برگزار نمیشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صوت جلسه با موضوع: "چیستی، چرایی و چگونگی ایمان" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار ⏱️ چهارشنبه 5 مهر 1402
🔰 خلاصه جلسه ۲ ایمان و کفر _ استاد رمضانی 📌 برای توضیح روایات مرتبط با طینت، اقوال علما بررسی شد؛ _ قول امام خمینی (ره)؛ ۱) مسلما اگر روایت دلالت بر جبر داشته باشد، باید کنار گذاشته شد؛ چرا که ارسال انبیا، وعده بهشت و جهنم و اصول تربیتی و... لغو خواهد بود. از طرفی فاعلیت تامه الهی در اعطای فیض منجر به این میشود که همه چیز به قابل بدهد اما ممکن است از ناحیه قابل مانعیتی باشد که نتواند فیض را بپذیرد؛ در واقع اختلاف نفوس، اماره بر نقص فیاضیت خدا نیست بلکه نشانه نقص در قابلیت قابل است؛ البته این نقص مناشئ‌ای دارد که اشاره خواهد شد. ادله این بخش: ۱) عقل عملی ۲) دلیل عقلا ۳) عقل نظری مرتبط با فیاضیت خدا ۲) منشا اختلاف طینت؛ ایشان منشا اثرات طینت را در عالم ماده محقق میداند! مانند غذا، جغرافیا، نطفه و... لذا منشا را به عالَمی غیرمادی مرتبط نمیداند. پدر و مادر موثرترین عامل هستند. ۳)[نکته استاد رمضانی] حقیقت طینت، «نقاط شروع» مسیر بندگی برای افراد است که متفاوت است؛ لذا اشخاص نسبت به پذیرش حق واکنش یکسانی ندارند؛ مثلا تفاوت میان انسان باهوش و کندذهن در فهم مطلب مانند تفاوت طینت خوب و بد است که در اصل انتخابشان مجبور نیستند اما در طی مسیر برای رسیدن به حق یا باطل متفاوت هستند. شخصی که طینت ایمانی دارد با تلاش کوچکی میتواند نتیجه‌ی بسیار به دست بیاورد، اما کسی که طینت کافرانه دارد مسیر بسیاری برای رسیدن به حق باید طی کند و توجه به این نکته که قضاوت خداوند و ملاک تقرب «سعی به نسبت سرمایه» است مسئله عدالت هم حل میشود. [منبع: رساله طلب و اراده،امام خمینی]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۲ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 رابطه روایات طینت مومن و مبحث «جبر و اختیار»؛ تقریر امام خمینی (ره) 🎙 استاد رمضانی ⏱️۳ مهر ۱۴۰۲
🔰 به مناسبت سالروز رحلت آیت الله سیدعلی قاضی مطلب زیر را بخوانیم و فکر کنیم؛ آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی از آیت الله طباطبائی نقل می‌کردند که: «کتابهای معقول را خواندم ولی وقتی خدمت سید علی آقا قاضی رسیدم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم!» 📌 از نظر شما «تهذیب و معنویت نفس» چطور میتواند در «فرایند فهم» اثرگذار باشد؟! به طور کلی نسبت پاک‌طینتی و «ادراک» چیست؟!
🔰 خلاصه جلسه ۱ ایمان و کفر _ استاد رمضانی 📌 حدیث اول فصل طینت مومن و کافر (باب ایمان و کفر) مورد بررسی قرار گرفت؛ این فصل مشتمل بر ۷ حدیث است. ۱_ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ طِينَةِ عِلِّيِّينَ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ وَ خَلَقَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ تِلْكَ اَلطِّينَةِ وَ جَعَلَ خَلْقَ أَبْدَانِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ وَ خَلَقَ اَلْكُفَّارَ مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ فَخَلَطَ بَيْنَ اَلطِّينَتَيْنِ فَمِنْ هَذَا يَلِدُ اَلْمُؤْمِنُ اَلْكَافِرَ وَ يَلِدُ اَلْكَافِرُ اَلْمُؤْمِنَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْمُؤْمِنُ اَلسَّيِّئَةَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْكَافِرُ اَلْحَسَنَةَ فَقُلُوبُ اَلْمُؤْمِنِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ وَ قُلُوبُ اَلْكَافِرِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ . الکافي ج ۲، ص ۲ على بن الحسين عليه السّلام فرمود:به راستى خداى عز و جل پيامبران را از گل و سرشت آسمانى آفريد و دل‌هاى مؤمنان هم نيز از همان سرشت خلق كرد و پيكر آنان را از پائين‌تر از آن و پيكر دل‌هاى كافران را از سرشت سياه‌چال جهنم آفريد،آنگاه اين دو سرشت را(به هنگام خلقت آدم)به هم درآميخت از اينرو مؤمن از كافر و كافر از مؤمن متولد شود و به همين خاطر به مؤمن گناه و بدى مى‌رسد و به كافر ثواب و نيكى (زيرا طينت و سرشت هر يك با ديگرى مخلوط‍‌ است)و از اينجاست كه دل‌هاى مؤمنان متمايل است به آنچه كه از آن آفريده شده‌اند و دل‌هاى كافران نيز همين طور توضيح:عليين بالاترين مرحله قرب و نزديكى به خداوند است كه گل و سرشت پيامبران و مؤمنان از آنجا آورده شده و سجين جهنم و پست‌ترين مراتب و دورترين درجه از خداوند است كه طينت و سرشت كافران از گل آنجا ساخته شده است.(ترجمه آیت اللهی) 📌 سوالاتی که استاد برای فکر تا جلسه بعد مطرح کردند: ۱. چه توضیح روشن و مثالی قابل درک از «خلق طینتی» داریم؟ فرق طین و «طینت» در چیست؟ ۲. اگر عالَمی که در روایت ترسیم شده است وجود نداشت، چه نقصی در فرایند خلقت ایجاد میشد؟ ۳. مقصود از اینکه ارواح مومنین از ابدان انبیا ساخته شده است، چیست؟ بطور کلی رابطه بدن و روح در مسئله ایمان و کفر چیست؟ نکات؛ 👌🏻 یکی از اشکالاتی که در فهم روایات وجود دارد؛ عدم استناد تصوری در استنباط است؛ یعنی مفاهیم را در بستری دیگر معنا میکنیم و فقط در استناد حکمی و تصدیقی از روایت استفاده میکنیم مثلا مفهوم صبر را بدون استناد به روایت اخذ میکنیم و سپس توصیه روایت به صبر را استفاده میکنیم! 👌🏻 مقصود روایت از اختلاط بین طینتین، طینت مومن و کافر است نه طینت انبیا و کفار! 👌🏻 تَحنُّ در روایت به معنای میل و گرایش است و این نکته ای است که در حل مسئله جبر در این باب میتواند مورد استفاده قرار بگیرد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جلسه ۱ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 طینت چیست؟ 🎙 استاد رمضانی ⏱️۲۷ شهریور ۱۴۰۲
🌱بسمه تعالی🌱 🔰 بنابر صحبت‌های انجام شده با حجت الاسلام استاد اسماعیل رمضانی جلسه‌ای هفتگی بر مبنای خوانش احادیث باب «ایمان و کفر» الکافی جهت پرسش به سوال «معنای معنویت و ایمان» و سوالات فرعی ذیل آن برگزار خواهد شد. 🔰 جلسات روزهای دوشنبه ساعت ۱۷ در محل حوزه علمیه مروی برقرار است. 🔰 شرکت در جلسات برای عموم نخبگان آزاد است؛ جهت عضویت در کانال و شرکت در کلاس‌ها با آقای امیدبخش در ارتباط باشید: @omid79mohamad
به حول و قوه الهی مجموعه تحقیقات، دروس، مستندات و مصاحبه‌ها پیرامون معنویت در لسان قرآن و روایات (وحی) در این کانال منتشر خواهد شد؛ این مطالعات در فرایند پژوهش بنیادین گروه هویت جانمایی شده است.
بسـم الله الرحمن الرحیـم اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا برحمتک یا ارحم الراحمین🤲🏻✨