eitaa logo
تاملات در ایمان و کفر | هویت
73 دنبال‌کننده
2 عکس
2 ویدیو
2 فایل
🔰 پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی «ایـمــان» مطالبی را مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌دهیم؛ این مطالعات با تاکید به منابع وحیانی و زیر نظر اساتید حوزه علمیه پیگیری می‌شود. ادمین: @omid79mohamad
مشاهده در ایتا
دانلود
بسـم الله الرحمن الرحیـم اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا برحمتک یا ارحم الراحمین🤲🏻✨
به حول و قوه الهی مجموعه تحقیقات، دروس، مستندات و مصاحبه‌ها پیرامون معنویت در لسان قرآن و روایات (وحی) در این کانال منتشر خواهد شد؛ این مطالعات در فرایند پژوهش بنیادین گروه هویت جانمایی شده است.
🌱بسمه تعالی🌱 🔰 بنابر صحبت‌های انجام شده با حجت الاسلام استاد اسماعیل رمضانی جلسه‌ای هفتگی بر مبنای خوانش احادیث باب «ایمان و کفر» الکافی جهت پرسش به سوال «معنای معنویت و ایمان» و سوالات فرعی ذیل آن برگزار خواهد شد. 🔰 جلسات روزهای دوشنبه ساعت ۱۷ در محل حوزه علمیه مروی برقرار است. 🔰 شرکت در جلسات برای عموم نخبگان آزاد است؛ جهت عضویت در کانال و شرکت در کلاس‌ها با آقای امیدبخش در ارتباط باشید: @omid79mohamad
جلسه ۱ باب ایمان_ استاد رمضانی_۲۷ مرداد ۱۴۰۲.m4a
11.71M
🔰 جلسه ۱ باب ایمان و کفر کافی؛ 📌 طینت چیست؟ 🎙 استاد رمضانی ⏱️۲۷ شهریور ۱۴۰۲
🔰 خلاصه جلسه ۱ ایمان و کفر _ استاد رمضانی 📌 حدیث اول فصل طینت مومن و کافر (باب ایمان و کفر) مورد بررسی قرار گرفت؛ این فصل مشتمل بر ۷ حدیث است. ۱_ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ طِينَةِ عِلِّيِّينَ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ وَ خَلَقَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ تِلْكَ اَلطِّينَةِ وَ جَعَلَ خَلْقَ أَبْدَانِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ وَ خَلَقَ اَلْكُفَّارَ مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ فَخَلَطَ بَيْنَ اَلطِّينَتَيْنِ فَمِنْ هَذَا يَلِدُ اَلْمُؤْمِنُ اَلْكَافِرَ وَ يَلِدُ اَلْكَافِرُ اَلْمُؤْمِنَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْمُؤْمِنُ اَلسَّيِّئَةَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْكَافِرُ اَلْحَسَنَةَ فَقُلُوبُ اَلْمُؤْمِنِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ وَ قُلُوبُ اَلْكَافِرِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ . الکافي ج ۲، ص ۲ على بن الحسين عليه السّلام فرمود:به راستى خداى عز و جل پيامبران را از گل و سرشت آسمانى آفريد و دل‌هاى مؤمنان هم نيز از همان سرشت خلق كرد و پيكر آنان را از پائين‌تر از آن و پيكر دل‌هاى كافران را از سرشت سياه‌چال جهنم آفريد،آنگاه اين دو سرشت را(به هنگام خلقت آدم)به هم درآميخت از اينرو مؤمن از كافر و كافر از مؤمن متولد شود و به همين خاطر به مؤمن گناه و بدى مى‌رسد و به كافر ثواب و نيكى (زيرا طينت و سرشت هر يك با ديگرى مخلوط‍‌ است)و از اينجاست كه دل‌هاى مؤمنان متمايل است به آنچه كه از آن آفريده شده‌اند و دل‌هاى كافران نيز همين طور توضيح:عليين بالاترين مرحله قرب و نزديكى به خداوند است كه گل و سرشت پيامبران و مؤمنان از آنجا آورده شده و سجين جهنم و پست‌ترين مراتب و دورترين درجه از خداوند است كه طينت و سرشت كافران از گل آنجا ساخته شده است.(ترجمه آیت اللهی) 📌 سوالاتی که استاد برای فکر تا جلسه بعد مطرح کردند: ۱. چه توضیح روشن و مثالی قابل درک از «خلق طینتی» داریم؟ فرق طین و «طینت» در چیست؟ ۲. اگر عالَمی که در روایت ترسیم شده است وجود نداشت، چه نقصی در فرایند خلقت ایجاد میشد؟ ۳. مقصود از اینکه ارواح مومنین از ابدان انبیا ساخته شده است، چیست؟ بطور کلی رابطه بدن و روح در مسئله ایمان و کفر چیست؟ نکات؛ 👌🏻 یکی از اشکالاتی که در فهم روایات وجود دارد؛ عدم استناد تصوری در استنباط است؛ یعنی مفاهیم را در بستری دیگر معنا میکنیم و فقط در استناد حکمی و تصدیقی از روایت استفاده میکنیم مثلا مفهوم صبر را بدون استناد به روایت اخذ میکنیم و سپس توصیه روایت به صبر را استفاده میکنیم! 👌🏻 مقصود روایت از اختلاط بین طینتین، طینت مومن و کافر است نه طینت انبیا و کفار! 👌🏻 تَحنُّ در روایت به معنای میل و گرایش است و این نکته ای است که در حل مسئله جبر در این باب میتواند مورد استفاده قرار بگیرد
🔰 به مناسبت سالروز رحلت آیت الله سیدعلی قاضی مطلب زیر را بخوانیم و فکر کنیم؛ آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی از آیت الله طباطبائی نقل می‌کردند که: «کتابهای معقول را خواندم ولی وقتی خدمت سید علی آقا قاضی رسیدم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم!» 📌 از نظر شما «تهذیب و معنویت نفس» چطور میتواند در «فرایند فهم» اثرگذار باشد؟! به طور کلی نسبت پاک‌طینتی و «ادراک» چیست؟!