🔰مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
🔹انسان در حالى كه از جبرهاى گوناگون مايه مى گيرد، انسان در حالى كه مجبور است، محكوم نيست؛ چون تضاد جبرها، او را به آزادى مى رساند و جبرهاى گوناگون، زمينه ساز انتخاب او مى شوند.
🔹انسان اگر از يك جبر برخوردار بود، محكوم مى شد و توجيه برمىداشت، اما پس از توجه به جبرها، انسان آزاد است كه چگونه انتخاب كند.
🔹اين كه مى گويند هر كس در اين زمينه قرار مى گرفت اين گونه مى شد و اين گونه انتخاب مى كرد، مغالطه اى همراه دارد؛ چون بايد گفت هركس در اين زمينه قرار مى گرفت مى توانست اين گونه باشد و مى توانست اين گونه انتخاب كند. اين توانايى و اختيار انسان را نمى توان نديده گرفت.
🔹مادام كه كشش عرفانى، انتخاب انسان نباشد، چيزى جز مسخ، جز تنوع بدست نخواهد آمد. و اين چنين عرفانى، اصالتى نخواهد داشت.
🔹و براى تحقق انتخاب، جز ارزيابى و آموزش و ايجاد زمينه، راهى نيست، كه تلقين ها مسخ انسان هستند.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۱۰۶
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰بودن یا چگونه بودن!
📍هر كس بايد حسابش را تسويه كند كه؛ من، هستم و من، بزرگ تر يا برابر دنياى هفتاد ساله هستم و من با خودم، با ديگران، با اشياء، رابطه دارم.
📍 آیا من اين رابطه را با غريزه يا عقل يا علم يا عرفان و يا احتياط مى توانم حل كنم و رهبرى كنم و يا نمىتوانم؟
📍در فرض ناتوانى آيا راهى ديگر دارم؟ آيا وحى و دين و يا تأملات عرفانى و شهودى كفايت مى كند و يا راهگشا هست؟
📍با اين طرح از مسأله، حتى در دوره ى ارتباطات و دهكده ى جهانى، ضرورت وحى براى انسانِ بزرگتر از زندگى و مستمر و مرتبط با نيروهاى خود و يا اشياء و يا افراد، به گونه اى مناسب مطرح مى شود.
📍كاوش هاى كلام جديد و مذهب، همه با اين خامى روبرو هستند كه ضرورت و نياز را با انتظار، در هم آميخته اند و به تفسير و توصيف پرداخته اند، در حالى كه بايد از ضرورت و عدم ضرورت شروع كرد و آنگاه از ادراكات حضورى به قدر و استمرار و ارتباط هاى متيقن و محتمل و نامحتمل انسان روى آورد.
📍چون براى انسان محدودِ غير مرتبط، نه تنها مذهب، كه عقل هم زيادى است.
📍 اما اگر «بودن» و «براى چه بودن» و «چگونه بودن آدمى» زير سؤال برود و قدر و استمرار و ارتباط مضاعف او احساس شود، اين ايمان به انسان، ايمان به غيب، ايمان به يوم الآخر، ايمان به اللَّه و ايمان به وحى را به دنبال مى آورد.
📍 در اين قلمرو وسيع، غريزه و علم و عقل و عرفان با مذهب مزاحمتى ندارند. مزاحمت ها آنجا شكل مى گيرد كه مى خواهيم يك كاسه را با رودهاى سيّال و جارى سرشار كنيم، كه زياد مى آوريم و مزاحمت و درگيرى شكل مى گيرد.
📍اما اينجا ديگر صحبت از برترى ايمان يا عقل يا علم نيست كه آدمى براى اين راه دراز، به تمامى اينها نياز دارد.
❛❛ عینصاد
📚 از وحدت تا جدایی | ص ۱۷
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰ذکر بدون فکر
🔸مادام كه وازدگى، از درون انسان مايه نگيرد و هماهنگ با علاقهى انسان نباشد، اين محروميت جز عطش بيشتر و اشتياق زيادتر، دنبالهاى نخواهد داشت.
🔸و اين است كه بلاء و ضربه پس از مرحلهى عشق و ايمان است. هركس عاشقتر است، جام بلايش سرشارتر.
🔸 كسى كه سلامت را نمىخواهد، دواء را تحمل نمىكند و بلا را نمىفهمد. ماشينى كه راه را نمىخواهد و حركتى را نمىطلبد، به جاذبهاى نيازش نيست و فشارى و محركى لازم ندارد.
🔸اين است كه رياضتها را از بالا اندازه مىگيرند. و همين است كه رياضتهاى خود ساخته و ورزشهاى محروميت، گرچه مؤثر باشد، مفيد نيست.
🔸آن اثر و قدرتى كه از اين رياضت بدست مىآيد، خود، هدف مرتاض مىشود و بت او و در نتيجه قتلگاه دلش. مادام كه شناخت و عشق در دل خانه نگيرد، اين تلقينها و رياضتها جز مسخ و نفى انسان و جز خستگى و بت پرستى او، بهرهاى نخواهند داشت.
🔸 عرفانى كه با ذكر بدون فكر و با تلقين بدون شناخت و با رياضت بدون عشق و ايمان بدست مىرسد، خود نردبان قدرت و تسخير است و دستاويز بت سازى و بت پرستى.
🔸آنجا كه فكر و شناخت و عشق در انسان مايه گرفت. ديگر ضربهها و بلاها از بالا حواله مىشوند و اين آيه؛ لنبلونكم بشىء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات، رياضتهايى را وعده مىدهد كه سازنده است و مفيد. بت شكن است و راهساز. اين رياضتهاى آسمانى است كه كمال را بهره مىدهد و انسان را نگه مىدارد.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۸۸
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰انسان، با انتخابش زنده است!
✅ما با پيوند با بزرگترها، بزرگتر مى شويم و در تنهايى خويش از دست مى رويم.
✅ ما ناچار با چيزى قاطى مى شويم و لو با خويش. ما كه خود را با هيچ ها قاطى كرده ايم، چگونه از حق فرار مى كنيم و يا در برابرش سنگر مى بنديم؟!
✅ شخصيت ما، در انتخاب ما متبلور مى شود و شكل مى گيرد.
✅ انسان با انتخابش زنده است.
✅كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است.
✅ انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است.كسانى كه يافته اند در كنار بيشترها و بزرگترها، بزرگتر مى شوند و قطره هايى كه فهميده اند در كنار دريا، دريا خواهند بود، ديگر تكروى نخواهند داشت.
✅كسانى كه يافته اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگترها را انتخاب مى كنند و حق را مى طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى دهند.
✅شخصيت انسان هنگامى مى شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند.
❛❛ عینصاد
📚 مسئوليت و سازندگى | ص ۲۴۲
╭✤ @Einsad ✤╮
May 11
🔰سرگرمی ها و سرمايه ها
🎮 سرگرمى ها براى بيكاره هاست. بازى ها براى آواره هاست.
🎮 آنها كه جايى دارند و آنها كه كارى دارند و آنها كه به مهمانى دعوت شده اند و لباس ضيافت پوشيده اند، ديگر با توپ ها و با بازيچه ها كارى ندارند.
🎮 اينها نه بازيگرند و نه بازيچه و نه تماشاچى. اينها رهرو هستند و به تحرك ها رسيدهاند و از تنوع ها گذشته اند.
🎮 اينها راه را مى بينند و وقت كم را مى بينند و اين است كه شب و روز مى كوشند و آرام ندارند.
🎮 اين است كه همه خوردن و خوابيدن و حركت هاى بى حاصل شان بايد حاصلخيز بشود و بار بياورد.
🎮 هيچ ديده ايد كه كسى خانه اى بزرگ ساخته باشد و در قرضش مانده باشد، چگونه روز و شب مى دود و چگونه حتى در مهمانى هايش در جست و جوى كار خويش است؟
🎮 انسان، بى نهايت سرمايه دارد و بى نهايت راه دارد و فقط هفتاد سال وقت براى تجارت، آن هم، نصفش خوراك و پوشاك و مسكن و نصفش مقدمات اينها.
🎮 واى به روزى كه بقيه اش هم بشود صرف نمايش دادن اينها! كه ديگر سرمايه ها از دست رفته اند يا راكد مانده اند و احتكار شده اند و يا از دست رفته اند و زيان شده اند.
❛❛ عینصاد
📚 رشد | ص ۳۴
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ویدیو | ﮺شیطان تو را رها نمی کند﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #کلیپ #سیر_و_سلوک
📚#شرح_دعای_مکارم_الاخلاق
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
📜 #متن |🔰 من و نسل جدید
🌱آن آموخته هاى ديروز من شايد جواب اين نسل را ندهد.
🌱من بايد بياموزم كه تحصيل من و تبليغ من، تكليف امروز من است.
🌱ممكن است من تا ديروز با آنچه آموخته بودم جواب خيلى از مسائل را مى دادم، ولى امروز در برابر كسانى هستم كه با مشكلات جديدترى آشنا شدهاند.
🌱اصلًا مسأله آنها ديگر اثبات خدا نيست؛ ضرورت خداست. ضرورت دين است.
🌱اگر خدا يا دين به عنوان يك ضرورت مطرح نشود، قطعاً اساس القسمه و اساس تقسيم بندى هاى ديگر من هم نخواهد بود.
🌱چيزى كه به راحتى تساهل مى شود، به راحتى مى توان كنار گذاشت.
🌱در حالى كه تو در همين مراحل، از منافعت، از خط گازت و از چه و چهات نمى توانى بگذرى و با منافع خودت به هيچ وجه سودا نمى كنى!
🌱حال چه كثرت سياسى را بپذيرى، چه كثرت اخلاقى را و چه كثرت دينى را، اما به هر حال اين منافع را مبتلا به كثرت ها نمى كنى، چون اين اصل و اساس توست و ضرورتى است كه تو به آن رسيده اى.
🌱مسأله اين نسل، فهم جديدى است كه بايد برايش شكل بگيرد و امكان جديدى است كه بايد برايش فراهم شود و تشكّل جديدى برایش پيدا كند.
🌱از اين جهت بايد بياموزد كه تحصيل او، تبليغ او، كار جديدى است كه بايد به آن رو بياورد.
❛❛ عینصاد
📚 #خط_انتقال_معارف | ص ۳۱
#⃣ #بریده_کتاب #دین_شناسی
╭✤ @Einsad ✤╮
🌄 #عکس🔰 اثر یک لبخند
❞ عینصاد
📚 #روش_نقد
#️⃣ #عکس_نوشته #دین_شناسی
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
╭✤ @Einsad ✤╮
📜 #متن |🔰 اثر یک لبخند
🔸آنها كه به حقيقت مىرسند و راه را طى مىكنند، آنها مجبورند كه تمام حركتها و حالتها را، با نظام عالى هستى همگام و هماهنگ كنند. و اين است كه در اين سطح، با شرع هماهنگ مىشوند. هر كس كه پختهتر شده و دور بيشتر گرفته، دقت بيشتر خواهد داشت.
🔸حتى در رفت و آمد و آميزش و غذا خوردن و تطهير كردنش، حتى در ناخن گرفتن و عقيق به دست كردنش. در اين سطح ديگر تقليد و تحميل نيست، كه فهم و ديد است. در اين سطح تعادلى كه از شعاع عقيق و اثرى كه در فلان لحظه از زمان و فلان مرحله از نور خورشيد و ماه، بر سلولها و اتمهاى وجود انسان مىافتد، مشهود است و نمودار و پيدا.
امروز كه بىاعتنايى به اينها و ارتكاب سياهىها ما را سياه نمىكند، لباسمان لباسى آلوده است. و لباس آلوده كثافت را مىبلعد و نشان نمىدهد.
🔸آنها كه به لطافت و طهارت مىرسند، آنها اثر يك لبخند و يك نگاه و سياهى، يك تخيل را، حتى بر خويش مشاهده مىكنند. و اينها با اين ديد، بار سنگين تكاليف را به دوش مىكشند. در هستى قانونمند، نمىتوان بىقانون راه رفت و بىحساب زندگى كرد.
چگونه مىتوان از قانونها مستغنى شد. و چگونه مىتوان از شرع گذشت. انسان، پس از گذشتها به شرع مىرسد. و با اين ديدها به شرع رو مىآورد.
📚 #روش_نقد | ص ۱۰۲
#⃣ #بریده_کتاب #دین_شناسی
╭✤ @Einsad ✤╮
🏞 #عکس | 🔰 آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود.
❛❛ عینصاد
📚 #تو_می_آیی
#️⃣ #عکس_نوشته #امامت
☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🌐سایت انتشارات لیله القدر
╭✤ @Einsad ✤╮
📜 #متن |🔰آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود.
🔹 آب تا وقتى كه آب است، به ته ليوان قانع است، جا برايش گشاد است، خيلى هم اضافى دارد. ولى وقتى كه حركتى در آن ايجاد مىشود؛ مولكولها و اتمهايش از هم باز مىشوند، ديگر در آن قرار نمىگيرد، تبخير شده است؛ يعنى در جشن تبخيرش اگر سرپوشى نباشد يك آن قرار نمىگيرد، بيرون مىرود.
🔹 آدمى به اندازهاى كه توسعه پيدا مىكند دنيا برايش تنگ مىشود، سجنش مىشود. «الدنيا سجن المؤمن»، به خاطر عنصر ايمانى است كه در او شكل گرفته؛ يعنى بزرگتر از دنيا شده، دنيا برايش تنگ است. «و جنة الكافر»؛ دنيا براى كافر گشاد است. او چيزى نمىخواهد. آنچه را هم كه مىخواهد، حىّ و حاضر دارد.تازه برايش زياد هم هست!
❛❛ عینصاد
📚 #تو_می_آیی | ص ۶۲
#⃣ #بریده_کتاب #امامت
╭✤ @Einsad ✤╮
📜 #متن |🔰نعمتِ اضطرار
🎁از عظمت و عنايت حق اين است كه وقتى مى خواهد به تو چيزى بدهد، به تو اضطرارت را نشان مى دهد تا اگر تو بعدها به مقامى رسيدى، آنها را از خودت ندانى.
🎁به تو نشان مى دهند كه از حقيرترين، پست ترين چيز نمى گذرى. بعد از آن، در تو حالتى شكل مى گيرد كه از تمامى عوالم مى گذرى، در حالى كه تو همان بودى كه از پوست پيازى نمى گذشتى.
🎁آدمى در تجربه هاى زندگى، خودش و ديگران را مى ديد كه بر سر هیچ، دعوا مى كنند، بعد از آن مشاهده مى كند كه خداوند به همين شخص، آن قدر عنايت مى كند كه بهشت را هم نمى بيند.
🎁اين لطف حق است كه تو اضطرارت را بفهمى تا اگر به تو عنايتى شد، تو خودت را صاحب مال ندانى.
🎁<الهى اوقفنى على مراكز اضطرارى>؛ الهى! مرا به آن ريشه هاى اضطرار و بيچارگيم برسان.
🎁اين است كه اگر ما از بعضى چيزها و حالت ها و انس ها محروم شديم و به اضطرار خودمان رسيديم و مضطر شديم، اجابت حق را به دنبال داريم.
❛❛ عینصاد
📚 #حقیقت_حج | ص ۴۲
#⃣ #بریده_کتاب #سیر_و_سلوک
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ویدیو | وابسته به شرایط نباش
🎙 عینصاد
#⃣ #کلیپ
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
📜 #متن |🔰 اسوه، میزان، می خواهد.
🕯 بدون ميزان در دريايى از آثار غرق مى شويم؛ چون مى بينيم كه دسته هاى مخالف با تمامى اختلافشان از تاريخ و سيره و از اخبار و آثار و از كتاب و سنت، استدلال مطلوب خود را به دست مى آورند و مدارك ارائه مى دهند و راست هم مى گويند.
🕯 چون در سيره ى معصومين هر دو وجه و هر دو شكل برخورد وجود داشته است.
🕯فاطمه (س) مى شورد و على (ع) خاموش مى شود. سلمان به مدائن روى مى آورد و ابوذر و عمار فرياد مى زنند. امام حسن (ع) صلح مى كند و امام حسين (ع) با سر به راه شام مى رود و ...
🕯تو به كدام يك اقتدا مى كنى و از كدام يك اسوه و مقتدا مى سازى؟
🕯اسوه ى حسنه بدون ميزان نيست.
🕯با موازين، حدود و شرايط مشخص مى شود كه چه كسى نماز شكسته بخواند و چه كسى نماز تمام و چه كسى فرياد كند و چه كسى ساكت باشد.
🕯 فاطمه (س) و ابوذر مى شورند كه زبانشان و غضبشان تضمين شده و على (ع) ساكت مى ماند كه هنوز يارانش شكل نگرفته اند و پايه هاى محكم حكومتش از صلب ابىبكر و سعد بن عباده، محكم نشده اند.
🕯رسولان، همراه بينات و كتاب و ميزان آمدند تا انسان برپا بايستد و مستقل و بر ساقه هاى استوار بماند.
🕯بايد آگاهى و فقه و ميزان باشد تا از قسط عدول نكنيم و با قسط، قائم باشيم، وگرنه بى پا و ذليل در برابر هر نقل و هر دليل و هر شخص، از پاى در مى آييم تا آنجا كه مى بينى مى خواهيم با رأى صاحب جواهر صاحب نظرى را محكوم كنيم.
❛❛ عینصاد
📚 #جنگ_یا_صلح | ص ۱۲
#⃣ #بریده_کتاب #دین_شناسی
╭✤ @Einsad ✤╮
📜 #متن |🔰عظمت انسان در بینش اوست نه در دانش او...
🔹شروع حركت كه ضرورت حركت نيز از آن مايه مىگيرد، از لحظهاى است كه تو مىفهمى از همه چيزهايى كه با آنها مأنوس هستى، بزرگترى.
🔹بزرگترى؛ چون آنها به تو ختم شدهاند و تو ميوه اين درختى و هيچ وقت به ريشه و خاك و سنگ، برگشت نخواهى كرد.
🔹يكى از اساتيد ما مىگفت: همه پديدهها به تو ختم مىشوند و وجود تو يك وجود مسلط است. در مقايسه با ديگر حيوانات تو بر روى دو پا ايستادهاى و آنها چهار پا هستند. آنها در دست تو هستند. آنها به تو ختم شدهاند، پس چطور مىشود كه تو دوباره به آنها ختم شوى و رجعت تو به سوى آنها باشد؟
🔹اين بينش را، حتى همان روستايى، همان عوام الناسى كه ما از آنها دست شستهايم، به دست آوردهاند و ابوذر و بلال و سلمان شدهاند. ابوذرهايى كه از خط بهرهمند نبودند، از يك چنين بينشى برخوردار بودند و شروع حركت نيز از چنين بينشى است كه عظمت انسان در بينش اوست، نه دانش او.
🔹مادام كه اين بينش نباشد، مجموعه آگاهى و دانش انسان وسيله و دستاويزى براى قدرتها و طاغوتها مىشود؛ چون انسانى كه بينش ندارد دانش او، نقطه ضعفش مىشود، از او مهرهاى مىسازند تا در نقشههاىِ جهنمىِ خودشان بهرهبردارى كنند.
❛❛ عینصاد
📚 #حرکت | ص ۲۱
#⃣ #بریده_کتاب #تربیت
╭✤ @Einsad ✤╮