eitaa logo
محمود عیسوی
354 دنبال‌کننده
715 عکس
1.7هزار ویدیو
123 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سبعیت صهیونیستها ♦️اظهارات تکان دهنده و خبیثانه کارشناس اسرائیلی که باعث واکنش شدید رسانه‌ها شد! "اگر شما به من دکمه‌ای بدهید که با فشار آن تمام غزه و هر موجود زنده‌ای در آنجا را محو کنم و دیگر کسی فردای آن روز آنجا زنده نماند، بی‌درنگ آن را فشار خواهم داد!" 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟ 🖋عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود. 🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود. 🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند. 🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند. کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند. 🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند. 🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد. 🆔 eitaa.com/eisavim
26.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 خطر بسیار بزرگ کوچه دادن به دشمن در نگاه شهید سلیمانی ♦️توصیه جدی به دیدن 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 دولت و فقدان پیوست عدالت در مدیریت انرژی ♦️برای گران‌سازی برق مشکل را گردن مردم نیندازید 📝زهرا طوسی، روزنامه نگار ♦️مشکل را گردن مردم نیندازید، «مصرف برق در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای اروپایی است». این جملات توسط رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق که انجمن صنفی نیروگاه‌دارهاست، در تلویزیون بیان شد. ♦️می‌گویند اگر مثل آلمان، به جای تخصیص عمومی برق به همه، بازار برق ایجاد کنیم دیگر برق قطع نخواهد شد. می گویند آلمانی‌ها چیزی دارند که اسمش را ‎بازار برق گذاشتند، آن‌جا قیمت انرژی لحظه‌ای و متناسب با عرضه و تقاضا بالا پایین شده و حداکثر برق به تولید و رفاه تبدیل می‌شود! ♦️اما نمی گویند آلمان صدرنشین مرگ و میر بر اثر گرما و سرما در اروپاست و دسترسی مردم به وسایل اولیه سرمایشی مثل کولر و پنکه بسیار محدود است و مردم آلمان شبیه زندگی صدسال قبل ایران را هم تجربه نمی‌کنند! ♦️نمی‌گویند اگر بازار برق ایجاد کنیم ۹۸٪ بنگاه‌های اقتصادی کشور را که گروه خرد و متوسط تشکیل می‌دهد باید فدای اقلیت ۲٪ بنگاه بزرگ رانتی و بزرگ شده و به خاطر ناتوانی در رقابت با ابرسرمایه‌داران در خرید برق از بازار، باید تعطیل کرده و در خانه بنشینند. همان گونه که کریستین کولمان، مدیر شرکت بزرگ آلمانی Evonik Industries AG گفته است که اقتصاد آلمان در خطر «صنعت‌زدایی» است زیرا هزینه‌های بالای انرژی و فقدان هرگونه اقدام حمایتی دولت، کارخانه‌های جدید و مشاغل پردرآمد را به کشورهای دیگر فرستاده است. ♦️نمی‌گویند بیش از ۲۲میلیون بانوی خانه‌دار و ۱۰میلیون کودک و ۱۰میلیون سالمندی که در منازل هستند باید به خاطر ناتوانی در تامین برق مورد نیاز از بازار برق، زندگی سختی را تحمل کنند و حتی خدای ناکرده از سرما و گرما مثل اروپای فقیر، جان خود را از دست دهند. چرا که قطع برق خانگی در حالی که بزرگترین مصرف‌کننده برق کشور، بخش صنعتی است، نادیده‌انگاری مادران و فرزندان و ایجاد زیان رفاه عمومی در ازای منافع گروه کمی از تولیدکنندگان است و فاقد هرگونه پیوست عدالت است. ♦️طبق سالنامه آماری تامین اجتماعی ۹۸٪ بنگاه‌های اقتصادی کشور کمتر از ۵۰نفر نیروی کار داشته و ۶۱٪ کمتر از ۵نفر نیروی کار دارند. همچنین بنابر سرشماری مرکز ملی آمار بیش از ۲۲میلیون بانوی ایرانی شاغل به خانه‌داری بوده و با احتساب ۲۶میلیون خردسال و سالمند، ‏بیماران، معلولین، توان‌یابان و.. بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل مستقر هستند. به عبارتی قطع برق خانگی به خاطر تامین برق شهرک‌های صنعتی یعنی برق بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل و ۹۰٪ نیروی کار کشور شاغل در اصناف و کارگاه‌های خرد و متوسط به کمتر از ۱۰٪ نیروی کار کشور تخصیص یاید! ‏این یعنی ایجاد یک نارضایتی ملی و سلب رفاه کل کشور به خاطر منافع چند شرکت محدود فولادی و.. که از رانت گسترده نیز برخوردارند. ♦️عجیب است دولت برای واردات خودروهای برقی بدون زیرساخت لازم و قیمت‌های نسبی بسیار بالا، مدعی است که به اندازه کافی در کشور برق وجود دارد و در صدد تاسیس چندهزار ایستگاه شارژ خودرو است اما برای آسایش عمومی مردم معتقد است برق نیست و باید قطع شود. ♦️اگر بنای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را داریم، راه آن در تقویت بنیان خانواده و حمایت ویژه از مشاغل کوچک و خانگی مورد اشاره مقام معظم رهبری است نه اختصاص انحصاری منابع در دست گروه محدودی از تولیدکنندگان شهرک‌های صنعتی! باید در کنار جهش تولید برق، علاوه بر تامین برق صنایع، مانع نابرابری در دسترسی به انرژی از جمله برق برای مردم شد و زمینه را به همان میزان برای فعالیت‌های خانگی اعم از خانه‌داری، مشاغل خانگی و رفاه عمومی مردم نیز مهیا نمود. ♦️آقایان! خلاصه اگر می‌خواهید کشور ایران را با کمترین دردسر با سیاست‌های اقتصادی زمینگیر کنید و مقاومت مردم را بشکنید، همین شیوه بسیار کارآمد با پیامدهای ضدرفاهی فراوان در آلمان را در بوق و کرنا کنید ولی حواس مردم به بهانه‌های شما برای گران‌سازی رسمی برق خانگی و قطعی دائمی برق خانگی به خاطر تامین برق صنعتی هست. 🔻مشروح این یادداشت را در قدس آنلاین بخوانید: https://qudsonline.ir/xbBRx 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خانم ها، آقایان لطفا فریب نخورید (۱) ♦️خانم های محترم فریب این حرفهای قشنگ و روشن‌فکرانه را نخورید حتی اگر آن را از دهان یک پیرمرد ریش‌سفید ظاهر الصلاح مثل آقای ملکیان بشنوید. ♦️نباید تصور کرد که خانم ها بدون اینکه سیگنالهای جنسی مردها را تحریک کنند می توانند با آنها در غیر امور ضروری، مکالمات عادی داشته باشند؛ چون دستگاه ذهنی مردها این طور است که در قریب به اتفاق موارد از مکالمات و روابط معمولی، سیگنالهای جنسی را دریافت می‌کنند. ♦️همچنین باید به مردها توجه داد که اگر خواهان آرامش و آسایش و احساس رضایتمندی از زندگی خودتان هستید، در غیر موارد ضروری از همکلامی با خانمها پرهیز کنید. حتی در صورتی که همراه همسر خود هستید، خرید کردن از فروشندگان خانم را به او واگذار کنید. اگر چنین رفتاری داشته باشید مطمئن باشید که اُمل و عتیقه نیستید. ♦️فراموش نکنیم که رعایت اصول و قواعد رفتاری اسلام بهترین و برترین سبک زندگی است. 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خانم ها، آقایان لطفا فریب نخورید (۲) این دو کلیپ را هم از دل تمدن غرب خصوصا محیط دانشگاهی و کتابخانه ای آن ببینید تا متوجه شوید چشم و دل سیری معنا ندارد. 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شنود ذهن ♦️ هر حرفی که می‌زنید توسط گوگل و اینستاگرام شنیده می‌شود! 📚 سه مقالهٔ قدیمی مرتبط با بحث: 1⃣ گوگل؛ مأمنی برای یهود https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/632 2⃣ فیسبوک؛ جهت‌دهی یهود به ارتباطات بشری https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/634 3⃣ پنج چشم؛ هیولای جاسوسی آنگلوساکسون https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-media/9671 🎬 یهود مدیا : 🇮🇷👉 @jewishmedia ♦️حالا اینکه گوشی ها شنود میشود، بحثی نیست! ولی با نگاهی دقیق تر و عمیق تر، متوجه می شویم که مغز ما شنود میشود! یعنی با فکر کردن به یک موضوع، گوگل و فیسبوک و ... آن را برای شما بالا می آورد! بله، حق با نظریه پردازان توطئه جهانی بود! 📝 ابعاد کامل این موضوع را در گزارش راهبردی، روند شکل گیری نظم جدید در منطقه و جهان در پس یک جنگ نامرئی، ببینید. 📝 تکنوجین 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 آغاز سیاست تعدیل از سوی دولت چهاردهم ♦️امروز اعلام افزایش قیمت انواع نان در خبرها آمده است. به زودی افزایش قیمت بنزین، آب، برق و گاز را شاهد خواهیم بود. یکسان سازی نرخ ارز (بخوانید تبعیت نرخ ارز از چهارراه استانبول) هم در راه است. اینها همه همان سیاستهای تعدیل اقتصادی است که در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تحت عنوان سیاست تعدیل اقتصادی (آزادسازی قیمتها و رقابتی کردن اقتصاد) اجرا شد. دوباره سیاست تعدیل رسما به صحنه اقتصاد کشور باز گشته است. نتیجه معلوم است! 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 تحریف و هزینه سازی ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان ادمین خود را عوض کنید. خطاب شما به اسرائیل است اما ادمین شما مطلب را ناقص و تحریف شده آورده است. (برای ایران در سخنان ریاست جمهور وجود ندارد) 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گردشگر استرالیایی و واگن مخصوص زنان در ژاپن! ♦️ژاپن قانون ممنوعیت لمس بدن زنان و ممنوعیت عکس گرفتن از لباس زیر زنان را تصویب کرده است و همزمان واگن هایی را در مترو به زنان اختصاص داده است. ♦️برای گردشگر استرالیایی این پدیده تعجب آور و غیر قابل هضم است. زیرا با فرهنگ لیبرالیستی آنها در تعارض است. ♦️ آنها همه چیز را با معیارهای خود سنجش می کنند و خود را معیار درستی و نادرستی جهان می دانند. خدا را در این میانه حذف کرده اند و اومانیسم را محور قرار داده اند و فطرت الهی انسان را نادیده گرفته و پایمال نموده اند آن وقت با تفرعن تمام از دیگران می خواهند که همچون آنان باشند. ♦️آقای گردشگر چرا قوانین اجتماعی دیگران را نقض می کنی؟ 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آغاز امامت حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بر شیعیان و شیفتگان حضرتش مبارک باد 🌺🌺🌺🌺🌺 🔰الإمامُ العسكريُّ عليه السلام ـ و قد سُئلَ عن الحُجّةِ و الإمامِ بعدَهُ ؟ ـ 🔸 ابْنِي محمّدٌ ، و هُو الإمامُ و الحُجّةُ بَعدي ، مَن ماتَ و لَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً . أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ ، و يَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ ، و يَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ ، ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلَى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ . ♦️آقاامام حسن عسكرى عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از حجّت و امام بعد از ايشان ـ فرمودند: 🔹 فرزندم محمّد، اوست امام و حجّت پس از من. هر كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است. بدانيد كه او را غيبتى است [طولانی ]كه پس از آن ، ظهور مى كند؛ غيبتى كه جاهلان در آن حیران و سرگشته مى شوند و باطل گرايان به نابودى مى افتند و کسانی به دروغ زمان [برای ظهور او] زمان تعیین می کنند. گويى پرچمهاى سفيدى را مى بينم كه در نجفِ كوفه بر فراز سر او در اهتزازند. 📚 بحار الأنوار جلد ۵۱ صفحه ۱۶۰ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آقای محقق داماد و مساله اقتصاد ♦️این فیلم برشی از سخنان خطابه ای آقای محقق داماد در سمینار اخیر بانکداری اسلامی در باب برخی موضوعات اقتصادی (قیمت گذاری و اختیارات دولت) است. ♦️نقد سخنان ایشان را که از اساتید فقه و حقوق دانشگاه شهید بهشتی هستند در پست بعدی (دو قسمت) ملاحظه فرمایید. 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 حکومت اسلامی و حق قیمت‌گذاری کالاها (۱) ♦️یکی از منازعات جدی میان طرفداران اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال در کشور، بحث قیمت‌گذاری است. طرفداران اقتصاد سرمایه داری لیبرال و پیروان آن در ایران به شدت مخالف حق قیمت گذاری کالاها و خدمات از سوی دولت هستند. از نظر اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک، اساسا آزادی مطلق قیمتها ستون فقرات این اندیشه اقتصادی را تشکیل می دهد. ♦️جالب آنکه پیروان اقتصاد نئوکلاسیکی در ایران اساسا اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارند اما برای اینکه جامعه مذهبی و متدین ایران را با خود همراه سازند و علما و اندیشمندان دینی را تحت تاثیر اندیشه ناصواب خود قرار دهند، برای اثبات نظر خود، به ادبیات شرعی و دینی و نیز روایتی از وجود نازنین رسول الله (ص) هم متوسل می شوند که در پاسخ به کسانی که از بالا و پایین شدن قیمتها شکوه و شکایت داشتند و از حضرت ایشان درخواست قیمت گذاری بر برخی کالاها را داشتند فرمود که قیمتها دست خداست و من در این امر مداخله نمی کنم. ♦️جالبتر اینکه خود را در مقام فتوا دادن هم قرار می دهند و می‌گویند تسعیر یا تعیین قیمت در هر شرایطی حرام است و اقتضای مالکیت خصوصی این است که هر کس آزاد باشد کالای خود را به هر قیمتی که می‌خواهد، به فروش برساند. ♦️♦️ در پاسخی کوتاه به این مدعا باید به نکات زیر توجه داشت: ۱ - مالکیت خصوصی در اسلام مطلق و بلاشرط نیست. بهره برداری انسان از مایملک خود تنها در چارچوب قوانین و مقررات شرع مقدس اسلام جایز است. زیرا اموال بنابر آیات و روایت فراوانی همه ابتدءاً ملک خداست و در نزد مردم امانت است. از این رو، بکارگیری اموال خارج از اراده تشریعی خداوند مجاز نیست. (این آموزه اقتصاد اسلامی در نقطه مقابل اقتصاد سرمایه داری است). ۲- دیدگاه اندیشمندان مسلمان همچون شهید صدر نیز این است که آزادی اقتصادی در چارچوب شرع مقدس اسلام معنا و مفهوم دارد. در این مورد خوب است که به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای توجه نمود که در زمینه «آزادی اقتصادی» می‌فرمایند: «اگر فعّالیّت‌هاى اقتصادى را این‌جور معنا کنیم که آن کسانى که قدرت فعّالیّت و مانور اقتصادى دارند اینها آزادنند هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هروقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست». ایشان همچنین می‌فرمایند: «در اقتصاد جامعه اسلامى اگرچه مردم در فعّالیّت‌هاى اقتصادى میدان باز و وسیعى دارند و آزادى‌هاى زیادى دارند و هرکسى این حق را دارد که فعّالیّت و تلاش اقتصادى بکند، امّا در کنار این حق و اختیار براى مردم، یک اختیار و حقّى هم براى دولت اسلامى و قدرت حاکم بر جامعه اسلامى قرار داده شده است و آن حقّ کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق براى حاکم اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاست‌هاى دولت تلاش اقتصادى را شروع کنند و انجام بدهند این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغى، به فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پیش خواهد آمد که در دنیاى سرمایه‌دارى هست». ۳- میان سنت رسول الله (ص) و سنت امیرالمومنین علی علیه السّلام هیچگونه تعارضی وجود ندارد. رسول خدا (ص) در مقام بیان اصل اولی در باب قیمت گذاری می فرمایند که من دخالت نمی کنم اما امیرالمومنین علی علیه السلام در مقام بیان حکم مواردی که نظام اقتصادی جامعه در معرض اختلال و آسیب جدی است در فرمان خویش به مالک اشتر و در جهت تبیین وظایف حاکم اسلامی در باب آزادی اقتصادی و قیمت گذاری می‌فرمایند: «وَ لْیَکُنِ الْبَیعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوازینِ عَدْل وَ اَسْعار لا تُجْحِفُ بِالْفَریقَیْنِ مِنَ الْبایِعِ وَ الْمُبْتاعِ فَمَنْ قارَفَ حُکْرَةً بَعْدَ نَهْیِکَ اِیّاهُ فَنَکِّلْ بِه وَ عاقِبْهُ فى غَیْرِ اِسْراف»؛ "باید معاملات با شرایط آسان صورت گیرد؛ با موازین عدل و نرخ‌هایى که نه به فروشنده زیان برساند ( و در حق او اجحاف شود) و نه به خریدار! و هرگاه کسى پس از نهى تو از احتکار، به چنین کارى دست بزند، او را کیفر کن! و در مجازاتش بکوش، ولى زیاده روى نکن". این جمله از فراز بالا که می فرماید: «نرخی که به هیچکدام از فروشنده و خریدار اجحاف نشود (هیچکدام از فروشنده و خریدار نبابد زیان ببیند)» بیان کلیدی مساله قیمت گذاری و نشان دهنده محدوده آزادی اقتصادی عوامل بازار و گویای شرط مداخله دولت در نظام قیمتهاست. عدالت اقتصادی از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در زمینه نظام بازار جلوگیری از اجحاف در حق فعالان اقتصادی است و این مساله با آزادی مطلق بازار که مورد علاقه نظام سرمایه داری است و بالاترین امر مقدس در نزد آنهاست، در تعارض جدی است. 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 حکومت اسلامی و حق قیمت‌گذاری کالاها (۲) ♦️خلاصه آنکه در شرایط عادی بازار، کسی حق قیمت گذاری ندارد و قیمت را بازار تعیین میکند؛ اما اگر شرایط عادی بازار به دلایلی همچون احتکار، انحصار، تبانی و ... دچار اختلال گردد و سازکار بازار و دست نامرئی آن ناتوان از انجام وظیفه شود، وظیفه دولت است که در نظام بازار دخالت نماید و به کمک دست نامرئی بیاید و آن را به مسیر سلامت هدایت نماید. اگر عوامل اخلال در بازار (محتکر، انحصارگر و تبانی کننده و ...) از این کار خودداری نمایند و از همکاری امتناع ورزند وظیفه دولت است که آنها را به اعمال قیمت عادلانه (غیراجحافی به فروشندگان و خریداران) وادار نماید و اگر این کار را به اختیار خود انجام ندادند دولت وظیفه دارد راسا و البته با رعایت نظر کارشناسان امین اقدام به قیمت گذاری عادلانه نماید. ♦️مساله محدوده جواز قیمت گذاری کالاها و خدمات یکی از وجوه جدی تمایز میان اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری لیبرال است. 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 روایاتی در باب حاکمان (۱)     ♦️گناه کسانی که بدون شایستگی پست میگیرند یا پست میدهند (۱) قال الامام الصادق (علیه السلام): مَن تَوَلّي اَمراً مِن اُمُورِ النّاسِ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ سِترَهُ وَ نَظَرَ في اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقًّا عَلَي اللهِ اَن يؤمِنَ رَوعَتَهُ يومَ القِيامَةِ وَ يدخِلَهُ الجَنّةَ. کسي که کاري از کارهاي مردم را به عهده بگیرد و او درب محل کار خود را روي مردم باز کند، پرده ها و موانع را کنار بزند و با دقت به فکر اصلاح امور مردم باشد، بر خداوند است که روز قيامت او را در امان قرار دهد و به بهشت برد. بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۳۴۰ . (۲) و يروون عن النبيّ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) أنّه قال: من تولّى شيئا من امور المسلمين فولّى رجلا شيئا من أمورهم و هو يعلم مكان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنين هر كه‏ متصدى يك كارى از مسلمانان باشد و مردى را بر يكى از كارهایشان بگمارد و بداند در جایش مردى است كه از او عالم تر است، البته كه خيانت كرده بخدا و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و همه مؤمنان. كنز الفوائد و التعجب، ج‏۲، ص: ۲۸۳.  (۳) النبي (صلّی الله علیه و آله و سلّم): من تقدّم على المسلمين و هو يرى أنّ فيهم من هو افضل منه، فقد خان اللَّه و رسوله و المسلمين. آن كس كه خود را پيشواى مسلمانان قرار دهد، در صورتى كه مى‏داند در ميان آنان كسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسول خدا و به مسلمانان خيانت كرده است. الحياة با ترجمه احمد آرام، ج‏۲، ص: ۵۸۶. (۴) قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمينَ وَ هُوَ يعلَمُ اَنَّ فيهِم اَولَي بِذلِکَ مِنهُ وَ اَعلَمُ بِکِتابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِيهِ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسولَه وَ جَميعَ المُسلِمينَ. هر که در ميان چند مسلمان يک نفرشان را رئيس قرار دهد و بداند در ميان آن چند نفر کسي بهتر و لايق تر و عالم تر به کتاب خدا و سنت نبيش است، به خدا و رسولش و همه مسلمانان خيانت کرده است. جامع الصغير، ج ۱، ص ۴۵۵.  (۵) رَسُولُ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)‏: أَیُّمَا رَجُلٍ اسْتَعْمَلَ رَجُلاً عَلَی‏ عَشَرَةِ أَنْفُسٍ عَلِمَ أَنَّ فِی الْعَشَرَةِ أَفْضَلُ مِمَّنِ اسْتَعْمَلَ فَقَدْ غَشَّ اللَّهَ وَغَشَّ رَسُولَهُ وَغَشَّ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِینَ. هر كس مردى را بر ده تن رياست دهد و بداند كه ميان آنها كسى هست كه از او برتر است پس با خدا و رسول خدا و جماعت مسلمين تقلب كرده است. نهج الفصاحه پاینده، ابوالقاسم ج۱، ص ۳۶۱. (۶) قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله) : اَصلِح وَزيرَکَ فَاِنَّهُ الَّذي يقُودُکَ اِلَي الجَنَّةِ اَوِ النّارِ. وزير خود را صالح گردان، زيرا همانا او کسي است که تو را به بهشت يا جهنم ميبرد. بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۶۶. (۷) قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): مَن وَلّي شَيئاً مِن اَمرِ اُمَّتي فَلَم ينصَح لَهُم وَ يجتَهِد لَهُم کَنَصيحَتِهِ لِنَفسِهِ کَبَّهُ اللهُ عَلي وَجهِهِ يومَ القِيامَةِ فِي النّارِ. کسي که متولي کاري از کارهاي امت من شود و همان طور که براي خود دل مي سوزاند براي امت من دل نسوزاند و خير خواهانه و با تلاش براي آنان قدم بر ندارد، خداوند در قيامت او را با صورت در آتش مي اندازد. تاريخ بغداد، ج ۸، ص ۴۷۲. 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 روایاتی در باب حاکمان (۲) (۸) قال الامام علي (علیه السلام): يستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضييعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقديمِ الاَراذِلِ وَ تَاخيرِ الاَفاضِلِ. چهار چيز باعث شکست دولت ها مي شود: (۱) ضايع کردن اصول (مسائل مهم) (۲) سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) (۳) به کار گماردن آدم هاي پست (۴) کنار گذاردن انسان هاي فاضل. غرر الحکم، ص ۳۴۲. (۹) قال الامام علي (علیه السلام) : اَمّا لا يکُن حَظُّکَ في وِلايتِکَ ما لا تَستَفيدُهُ وَ لا غَيضاً تَشتَفيهِ وَلکِن اَمانَةُ باطِلٍ وَ اِحياءُ حَقٍّ. امام علي (علیه السلام) (به ابن عباس) فرمود: مبادا هدف تو از فرمانروايي، سودجويي و جمع مال، يا خنک کردن خشمي باشد. بلکه بايد هدف تو از بين بردن باطل و احياء حق باشد. مناقب، ج ۲، ص ۱۰۱. (۱۰) قال الامام علي (علیه السلام) : مَن لَم ينصِفِ المَظلوُمَ مِنَ الظّالِمِ سَلَبَهُ اللهُ قُدرَتَهُ. هر صاحب قدرتي که داد مظلوم را از ظالم نگيرد و به ياري مظلوم نشتابد، خداوند قدرتش را از او مي گيرد. غرر الحکم، ص ۳۴۱. (۱۱) قال الامام علي (علیه السلام): اَدِقُّوا اَقلامَکُم قارِبُوا بَينَ سُطُورِکُم وَ احذِفُوا عنّي فُضُولَکُم وَاقصُدُ المَعاني وَ اِياکُم وَ الاِکثارَ فَاِنَّ اَموالَ المُسلِمينَ لا تَحتَمِلُ الاَضرارَ. نوک قلم ها را تيز کنيد، سطرها را نزديک هم قرار دهيد، مطالب اضافي را حذف کنيد، و از زياده روي در نوشتن بپرهيزيد، زيرا اموال مسلمانان تحمل ضرر و زيان را ندارد. وسائل الشيعه، ج ۱۷، ص ۴۰۴. (۱۲) قال الامام علي (علیه السلام): جُودُ الوُلاةِ بِفيء المُسلِمينَ جَورٌ وَ خَتَرٌ. بذل و بخشش کارگزاران از بيت المال، ظلم و خيانت است. غرر الحکم، ص ۳۴۳. (۱۳) قال الامام علي (علیه السلام): مَنِ اختالَ في وِلايتِهِ اَبانَ عَن حِماقَتِهِ. کسي که به مقام خود مغرور شود پرده از حماقت خود برداشته است. غرر الحکم، ص ۳۴۶. (۱۴) قال الامام علي (علیه السلام) : تَجاوَز مَعَ القُدرَةِ وَ اَحسِن مَعَ الدَّولَةِ تَکمُلُ لَکَ السِّيادَةَ. در موقع اقتدار گذشت کن و زماني که به مقام رسيدي، نيکي کن تا رياست و آقايي تو کامل شود. مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۳۴۷. 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تقدیر از یکی از مواضع منطقی دکتر پزشکیان ♦️پاسخ نقضی پدرانه و متین دکتر پزشکیان به خبرنگار هنجارشکنی که در مصاحبه مطبوعاتی خود تلاش کرد دکتر پزشکیان را به نفع خود مصادره کند. 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏🔴 والا محمد 🌺🌺🌺🌺🌺 عالم برای اوست که جهان آشنای اوست نفسم در هوای اوست والا محمد دل مبتلای اوست که مرا جان فدای اوست که خدایم خدای اوست والا محمد 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کودک آلمانی؛ پرچم فلسطین و پلیس آلمان ♦️ده‌ها پلیس آلمانی برای دستگیریِ کودک حامیِ فلسطین هجوم بردند. ♦️دیدن این صحنه با ترکیبی از اندوه و خنده 🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پدرم کارگر معدن بود ♦️به یاد کارگران عزیز مدفون در معدن زعال سنگ طبس 🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 بیچاره کارگر مظلوم معدن... ◾️تا دیروز فلان دلال و پکیج‌فروش، «سرکوب دستمزد» را ضدتورمی! تئوریزه میکرد و تقسیم عمده سود معدن بین سهامداران را توجیه و انباشته‌سازی این سود برای توسعه و بهینه‌سازی را نادیده میگرفت، ولی امروز همه حامی حقوق او شده‌اند. @Economics_Finance 🆔 eitaa.com/eisavim