eitaa logo
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
303 دنبال‌کننده
732 عکس
26 ویدیو
119 فایل
ا
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست سوم، «الگوی تعامل مسجد، مدرسه و خانواده (مورد کاوی مساجد موفق کشور)» 👤ارائه دهنده:دکتر علیرضا شریف فرد 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : پنج شنبه 25 فروردین ماه 1401 مصادف با دوازدهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11265
🔰 معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س)گنبدکاووس بامشارکت معاونت های پژوهشی مدرسه الزهرا(س)آزادشهروفاطمه الزهراکلاله برگزارمیکند نشست علمی پژوهش باموضوع: امام حسن وجریان صلح 🎙️با حضور: حجت السلام والمسلمین دکترحمیدرضامطهری مدیرپژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت 📆 زمان شنبه :۱۴۰۱/۱/۲۷ ⏰ *ساعت ۱۶ 🔰ازطریق لینک مجازی https://ac.whc.ir/r765njqruieo لینک ورودبه نشت👆👆👆👆 مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان گلستان معاونت پژوهشی 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست چهارم، «کار ویژه های مسجد برای سالم سازی محیط پیرامون» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سید حامد شریعتمداری 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : شنبه 27 فروردین ماه 1401 مصادف با چهاردهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11265
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست چهارم، «یهود در قرآن» 👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی 💠زمان : دوشنبه 29 فروردین ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام اَللَّهُمَّ صَلَّ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ سَیَّدَ النَّبِیَینَ وَ وَصِیَّ اَمیرِالْمؤمِنینَ السَّلام ُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیَّدِ الْوَصَیّینَ اَشْهَدُ اَنَّکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمْؤمِنینَ اَمینُ اللّهِ وَ ابْنُ اَمیِنِه عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَیْتَ شَهیداً واَشْهَدُ اَنَّکَ الْأِمامُ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمهْدِیَّ اَللّهُمَّ صَلَّ عَلَیْهِ وَ بَلَّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنّی فی هذهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ الْتَّحِیَّة و الاسَّلام. (ع) 🌹 الّلهُمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّکَ‌الْفَرَج🌸 https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست پنجم، «تعامل فرهنگی مسجد و جامعه از منظر آموزه های دینی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قنبری نیک 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : دوشنبه 29 فروردین ماه 1401 مصادف با شانزدهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست چهارم، «یهود در قرآن» 👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی 💠زمان : دوشنبه 29 فروردین ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
پوستر سلسله نشست‌های ماه مبارک رمضان-دکتر محمد جاودان-1401.01.31.jpg
29.2M
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست پنجم، «مسأله اختلاف قرائات و بازخوانی تواتر متن قرآن کریم» 👤ارائه دهنده: دکتر محمد جاودان 💠زمان : چهارشنبه 31 فروردین ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست ششم، «آیه به مثابه تاریخ؛ نگاهی به کاربردهای تاریخی واژه آیه در قرآن» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری 💠زمان : پنج شنبه 1 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست ششم، «ارتقای حیات مدنی براساس وقفنامه مسجد-مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) در گستره میدان بهارستان» 👤ارائه دهنده: دکتر فاطمه روحانی قوچانی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : چهارشنبه 31 فروردین ماه 1401 مصادف با هیجدهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
شهادت امیرالمؤمنین (ع) از منظر تاریخی (1) امام علی(ع) در سال چهلم هجری در حالی که در پی تجهیز لشکری جهت برخورد مجدد با شامیان بود، توسط عبدالرحمن بن ملجم مرادی یکی از خارجیانی که از جنگ نهروان جان به در برده بود، ضربت خورد. گفته می‌شود این فرد در مکه با دو تن از همفکرانش تصمیم گرفتند در شب نوزدهم ماه رمضان سال 40 هجری، علی(ع) را به همراه معاویه و عمروعاص- که از نظر آنها باعث خون ریزی و برادرکشی در جامعه اسلامی شده بودند- به قتل برسانند. ابن ملجم که با این هدف و با هدف انتقام از کشتگان نهروان، در ماه شعبان سال 40 هجری به کوفه آمد بود، در این شهر خواستار ازدواج با دختری خارجی مسلک - از آشنایان خویش- به نام قطام که پدر و برادر و عمویش در جنگ خوارج توسط سپاهیان امام علی (ع) کشته شده بودند، شد. قطام نیز- که در پی انتقام از علی(ع) بود- بخشی از مهریه‌اش را کشتن امام علی(ع) قرار داد و ابن ملجم را جهت کشتن امام علی(ع) تحریک کرد. سرانجام ابن ملجم- که بر اساس روایتی از رسول خدا (ص) از شقی‌ترین انسان‌ها بوده- در سحر هفدهم یا- طبق نقل مشهور- نوزدهم ماه مبارک رمضان هنگام ورود امیرالمومنین(ع) به مسجد کوفه، یا هنگام عبادت ایشان در محراب مسجد، يا طبق روايتي از امام باقر(ع) هنگام بيدار ساختن خفتگان در مسجد، با شمشیری که آن را به زهری کشنده آغشته کرده بود و با سردادن شعار «الحكم لله» به فرق علی(ع) زد. در این جنایت به جز قطام، افرادی چون مجاشع بن وردان یا -طبق نقل مشهور- وردان بن مجالد تمیمی (شخصی از قبیله تیم الرباب که پدر و عمویش خارجی بودند) ، شبيب بن بجرة یا شبیب بن نجده(یکی از خوارج) با این بهانه که علی (ع) حکمیت افراد را در دین پذیرفته و برادران صالحشان را کشته، با وی همکاری داشتند. بر اساس نقلی از ابوالفرج اصفهانی و مورخانی دیگر، اشعث بن قیس (م۴۰ یا ۴۲ق) نیز با ابن ملجم همکاری داشته و بر اساس نقلی دیگر میزبان وی بوده است. اشعث پیش از این نیز امام علی (ع) را به قتل تهدید کرده بود. نویسنده: حجت الاسلام دکتر یدالله حاجی زاده
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست هفتم، «بیعت‌های عصر نبوی (ص) در قرآن» 👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری 💠زمان : دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
شهادت امیرالمؤمنین (ع) از منظر تاریخی (2) امام علی(ع) که پس از این حادثه تنها دو روز زنده بود، ضمن اعتراض به ابن ملجم درباره جنايتي كه مرتكب شده بود، درباره خوش‌رفتاری با وي- تا زماني كه خود زنده است- به فرزندش امام حسن(ع) سفارشاتی داشت كه در روايات اهل بيت(ع) نيز انعكاس يافته است. همچنين آن حضرت وصایای اخلاقی نیز داشت که برخي از آنها در قالب نامه‌ای تنظیم شده است. در این وصیت نامه، علی(ع) در مرحله اول فرزندان و خاندانش و در مرحله بعد عموم مسلمانان را به رعایت تقوا، پرهیز از دنیا، ایجاد اصلاح بین مردم، توجه به اقشار نیازمند، خوش رفتاری با همسایگان، عمل به قرآن، برپاداشتن نماز و حج و جهاد، دوستی و همراهی با دیگران، امر به معروف و نهی از منکر و اموری دیگر سفارش کرده است. امام حسن(ع) در روايتي، وصاياي اميرالمومنين(ع) را به صورت مفصل نقل كرده است. امام باقر و امام كاظم(عليهما السلام) نيز به برخي از وصاياي حضرت اشاره كرده اند. در ايامي كه امام بستري بود اثیر بن عمرو که از پزشکان حاذق كوفه بود و در درمان جراحات تخصص داشت، امام را معاينه كرد ولی از بهبودي امام اظهار ناامیدي كرد. سرانجام با گذشت دو روز از ضربت ابن ملجم آن حضرت - بر اساس قول مشهور- در بیست و یکم ماه مبارک رمضان سال 40 هجری در کوفه و در سن 63، 64 يا 66 سالگي (جمعه دهم بهمن سال 39 هجری شمسی) و در حالی که چهار سال و اندی از خلافتش می‌گذشت به آرزوی دیرینه‌اش که پیش از این توسط رسول خدا(ص) به وی خبر داده شده بود و مشتاقانه منتظرش بود، رسید و شهید شد. بر اساس نقلي با انتشار خبر شهادت آن حضرت صداي گريه مردم در شهر كوفه همه جا را پر كرد و مردم همانند روز رحلت رسول خدا (ص) در هراس افتادند. شهادت علی(ع) در این زمان و توسط این فرد خارجی، ضربه سختی بر پیکره جامعه اسلامی وارد کرد. چرا که این فاجعه- همان گونه که امیرالمومنین(ع) نیز در روزهای پایانی عمر خویش به آن اشاره کرده- راه را برای زیاده خواهی‌های حاکمانی چون معاویه باز کرد. گفته عایشه که «عرب زین پس هر چه بخواهد انجام دهد که کسی جلودارش نیست»، مؤید این مطلب است. امیرالمومنین(ع)- طبق نقل شیعیان- پیش از شهادتش، فرزند ارشد خویش امام حسن(ع) را عنوان جانشین خویش معرفی کرد. آن حضرت این جانشینی را به دستور رسول خدا (ص) دانست و از امام حسن(ع) نیز خواست، هنگام رحلت، برادرش حسین(ع) را برگزیند. علاوه بر این آن حضرت ضمن وصایای دیگری، خواستار اجرای عدالت (قصاص) درباره قاتل خویش شد و از اهل بیت خویش و فرزندان عبدالمطلب به خصوص وصی خویش امام حسن(ع) خواست پس از رحلتش زیاده روی نکنند و در صورت تصمیم به انجام قصاص، تنها قاتل را، آن هم فقط با یک ضربت- که وی بر حضرت زده- قصاص کنند. ‏ پيشتر نيز آن حضرت كه خبر شهادت خويش را داده بود، مسلمانان را سوگند داده بود كه به جز قاتل خويش، كس ديگري را به قتل نرسانند. امام حسن(ع) پیکر آن حضرت را غسل داد و کفن کرد و خود بر وی نماز خواند. آن حضرت که از نبش قبر امیرالمومنین(ع) توسط گروههایی چون خوارج، منافقان، بنی مروان و بنی امیه هراس داشت، پیکر امام را به همراه برادرانش و تعدادی از شیعیان مورد اعتماد، مخفیانه در محلی خارج از کوفه موسوم به غَرِيّ یا- طبق روایتی از امام باقر(ع)- غریّین، که امروزه به آن نجف( نجف) گفته می‌شود، به خاک سپردند. بر اساس روايتي از امام صادق(ع)، اميرالمومنين(ع) ضمن وصيت به حسنين(ع) درباره تجهيز خويش، آنان را به محل قبرِ آماده خويش راهنمايي كرده است. روایات دیگری نیز از اهل بیت(ع) هست که آن حضرت در قبری که پیشتر حضرت نوح(ع) دفن شده بود، به خاک سپرده شده است. دفن پنهانی امام علی(ع)-که بر اساس روایتی از امام صادق(ع) دستور خود آن حضرت بوده- سبب شده درباره مکان قبر آن‌حضرت اقوال دیگری چون مسجد کوفه، رَحبه، مدینه و حتی محله کرخ بغداد هم مطرح شود. مکان قبر امام علی(ع) تا زمان امام صادق(ع) و پایان یافتن دولت بنی امیه نامعلوم بود به گونه‌ای که به جز تعداد معدودی از خواص شیعه، کسی از محل آن خبر نداشت. در این زمان امام صادق(ع) محل آن را برای شیعیان آشکار ساخت. در روایات اهل بیت(ع) از ثواب بسیار زیاد زیارت قبر آن حضرت سخن به میان آمده و به آن سفارش شده است. در یکی از این روایات رسول خدا (ص) زیارت امیرالمومنین(ع) را همانند زیارت خویش دانسته و از پاداش بسیار زیاد آن سخن گفته است. در روایات اهل بیت(ع) ضمن بیان آداب زیارت آن حضرت، زیارت نامه‌هایی نیز برای ایشان نقل شده است. طبق وصیت امام علی(ع) که خواستار قصاص قاتل خویش پس از رحلتش شده بود، امام حسن(ع) وی را به قتل رساند. نویسنده: حجت الاسلام دکتر یدالله حاجی زاده
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست ششم، «فعالیت‌های اجتماعی مساجد مصر عصر فاطمی در ماه رمضان» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و سوم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
«امیر المؤمنین امام علی (ع) اسوه برای تمام عصرها» امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) از یاران خاص و مخلص رسول خدا(ص)، و اولین مرد مسلمان بود. او شاگرد ممتاز مکتب پیامبر بود که در جهان اسلام از آغاز تا کنون همتایی ندارد. دارای ویژگی‌ها و فضائل برجسته‌ای‌‌ است که از دیگر صحابه وی را ممتاز می‌‌نماید. خصلت‌هایی که به حسب ظاهر متضاد می‌‌نماید اما به جهت اخلاص و ایمان و توانائی بالا، در وجود آن حضرت جمع شده است. او در عین زهد و پارسائی مرد کار و تلاش، در عین شجاعت، مرد رعایت ضوابط اسلامی و اصول اصیل الهی و انسانی بود. در عین توان مدیریتی بالا بدور از ریاست طلبی و مقام خواهی بود. در عین علم و دانش وافر بدور از تکبر و حسد، مؤسس دانش علم نحو و پیشنهاد دهنده نکات ارزشمند در حل مشکلات اسلامی در دوران خلفا بود. او ارزش‌های‌‌ انسانی را پاس می‌‌داشت و عدالت، آزادی خواهی، سخاوت و بخشش‌هایش نمونه و زبانزد بود که نزول آیات متعددی را در باره وی مانند آیه ولایت و ایثار و انفاق نهان و آشکار و به مقدار سیصد آیه دانسته‌اند. هر مأموریتی که رسول خدا (ص) به او محول کرد به خوبی از عهده آن برآمد. پرچمدار سپاه پیامبر در جنگ‌های مختلف بود. او در جنگ خندق و خیبر در انجام مأموریت خود به خوبی عمل کرد. به دستور خدا و پیامبرش مسئول ابلاغ آیات اولیه سوره برائت در حج شد. در مأموریت یمن موفق عمل کرد و افراد قبیله همدان و مردم یمن ایمان آوردند و در کسب رضایت مردم قبیله بنی جُذَیمه چنان عمل کرد که خوشنودی و رضایت پیامبر (ص) را به دنبال داشت. و در جریان جنگ تبوک در مدینه، مانع هر گونه توطئه منافقان گردید. شخصیتی که دوست و دشمن را را وادار به اعتراف به فضل خود کرده و مسیحی و مسلمان و دیگران، زبان به مدحش ستوده‌اند مگر آنان که از عدالتش ناراحت شده و یا پیرو اندیشه‌‌ها‌ی باطل و یا طرفدار امویان بودند که خلافت را برای رسیدن به قدرت می‌دانستند. بسیاری از اصناف خود را منتسب به علی(ع) می نمایند از عرفا و اهل فتوت گرفته تا مردان میدان مبارزه و جهاد. سیره امام علی (ع) نسخه شفا بخشی است که در هر زمان و مکانی قابل استفاده است. بیش از 1400 سال از دوران زندگی ایشان می‌گذرد اما مردانی غیر مسلمان هم آرزوی حضور وی را در عصر حاضر دارند. اما در هر زمانی گروهی اندک با تبلیغات وسیع در صدد تخریب چهره وی برآمدند، از یاران منقطع حضرت به نام خوارج گرفته تا بنی امیه، بنی زبیر و بنی عباس تا نیروهای مزدوری که امروزه در فضای مجازی تلاش می‌کنند این چهره نورانی و اسوه تقوا و عدالت را در زمینه‌های مختلف تخریب کنند و فاصله‌ای مخصوصاً بین مردم ایران و رهبرشان امام علی (ع) ایجاد کنند و انواع اتهامات و شبهات را منتشر می‌کنند. گویا سخن رسول گرامی اسلام (ص) در همه مقاطع تاریخی مصداق دارد که فرمود: ای علی هرگز مؤمن با تو دشمن نیست و هرگز منافق تو را دوست ندارد. آری چراغی را که ایزد بر فروزد هر آن کس پوف کند ریشش بسوزد. نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست هفتم، «بیعت‌های عصر نبوی (ص) در قرآن» 👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری 💠زمان : دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست نهم، «رمضان در مساجد اهل سنت» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد فلاح زاده 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : چهار شنبه 7 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و چهارم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های تاریخ در قرآن. 📒نشست هشتم، «تاریخ در قرآن» 👤ارائه دهنده:آیت الله محمد هادی یوسفی غروی 💠زمان : پنج شنبه 8 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 12 الی 13 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست دهم، «مساجد شیعی در ایران پیشا صفویه» 👤ارائه دهنده: دکتر محمد حسین افراخته 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : شنبه 10 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و هشتم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست یازدهم، «جایابی و الگوی مسجد؛ بررسی موردی مسجد النبی در عصر پیامبر(ص)» 👤ارائه دهنده: دکتر مهدی حمزه نژاد 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : یک شنبه 11 اردیبهشت ماه 1401 مصادف با بیست و نهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست دوازدهم، «نقش و کارکرد مساجد در حوزه پاسخگویی دینی و مقابله با شبهات و هجمه های اعتقادی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : سه شنبه 20 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست سیزدهم، «نقش مسجد-مدرسه ها در پویایی حوزه های علمیه» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی 💠زمان : سه شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست چهاردهم، «نقش مسجد در پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : سه شنبه 3 خرداد ماه 1401 ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/eiscahistory
کتاب مذهب شیعه منتشر شده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اثر دوايت .م. دونالدسن نخستین اثر مفصل یک خاورشناس در وصف مشهدالرضا(ع) به شمار می‌رود. او شانزده سال در ايران بوده و در مشهد سكونت داشته و تاریخ این شهر و زائران آن در حدود 100 سال پیش را گزارش می‌کند. پژوهشکده تاریخ و سیره به جهت ارزش علمی این کتاب و اینکه نقطه آغاز مطالعات مستند اماميه در غرب به شمار می‌رود، به ترجمه و تعلیقات آن به قلم دو تن از اساتید تاریخ اقدام کرده است. به مناسبت ولادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برشی از این کتاب درباره حرم مطهر رضوی که مؤلف از کتب جغرافیای تاریخی گزارش کرده است، (صفحه 294 ـ 296 از جلد اول) در پی می‌آید: در قرن ششم هجرى (دوازدهم ميلادى)، و در دوران حكومت سلطان سنجر سلجوقى [سال حكومت 511-552ق]، مردى به نام ابوطاهر قمى، با هزينه شخصى خود و يا به خرج سلطان، اين بنا را بازسازى كرد. ساختمان جديد صد سال پابرجا ماند؛ ولى هنگام حمله مغولان به‏شدت خسارت ديد. چون در سال 617ق/1220م، پس از قتل‏عام نيشابور به دست تُولوگ‏خان، وى با سپاه فراوانى به توس رسيد و همان كار را تكرار كرد. او شهر توس (طابران قديم) را ويران و مرقد واقع در مشهد را كه قبور على بن موسى‏الرضا عليه‏السلام و هارون الرشيد در آن قرار دارد، تاراج كرد؛ ولى مغولان مرقد را كاملاً ويران نكردند؛ زيرا چند كتيبه موجود در ضريح كنونى به تاريخ 612 ق/1215م، يا پنج سال پيش از اين حمله مغول بازمى‏گردد.
اين مقبره در آغاز قرن چهاردهم ميلادى (هشتم هجرى)، در دوران حكومت سلطان محمد الجايتو [سال حكومت 703-716ق] كه نخستين [ايلخان] مغول شيعه بود، بازسازى و نوسازى شد. در كتاب تاريخ ‏مغولان مى‏خوانيم مادر الجايتو، فرزندش را مسيحى تربيت كرد و او را به نام نيكولاس غسل تعميد دادند؛ اما پس از مرگ مادر، همسرش وى را به مسلمانى ترغيب كرد. الجايتو اسلام را دين رسمى قرارداد؛ حال آن‏كه ياساى غازان نيز اجرا مى‏شد. مبالغ حاصل از اوقاف مرقد، بنابر وصيت بانيان آن‏ها مصرف گرديد و در اين زمان؛ كه درآمد بقعه به دست شيعيان افتاد، مزار امام رضا عليه‏السلام در مشهد تجديد بنا شد. با اين‏كه الجايتو در اعتقاد مذهبى خويش، به‏ويژه موقعى كه بشدت از نزاع حنفيه و شافعيه بر سر احكام نكاح خشمگين شد، ثابت‏قدم نبود؛ اما بر سكه‏هاى اواخر دوران او نقش سلام و صلوات خداوند بر ائمه اثنى عشر به چشم‏ مى‏خورد. ابن‏بطوطه سيّاح [م 779ق] نيز چند سال بعد در قرن هشتم‏هجرى (734ق/1333م) از اين مرقد بازسازى شده ديدار كرده، مى‏گويد مشهد را شهرى بزرگ، پرجمعيت و سرسبز يافته است، او مى‏نويسد: بالاى مزار، گنبدى عظيم قراردارد كه با پرده‏هاى ابريشمين و قنديل‏هاى زرين آراسته شده است و زير گنبد و مقابل مزار امام، قبر هارون‏الرشيد است. خدّام پيوسته بر سر مزار شمعدان‏هايى [روشن] قرارمى‏دهند؛ اما وقتى شيعيان على عليه‏السلام براى زيارت وارد حرم مى‏شوند، بر قبر هارون‏الرشيد لگد مى‏زنند و در عوض به حضرت رضا عليه‏السلام درود مى‏فرستند.