eitaa logo
قَبَسُ النُّورِ
437 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
132 فایل
این کانال تحت إشراف #سید_سلمان_هاشمی امام جمعه شهرستان رامشیر می باشد. Eitaa.com/ejta_ir https://eitaa.com/seyed_salman_hashemi hashemi.ir" rel="nofollow" target="_blank">www.s-hashemi.ir سایت رسمی اینستاگرام www.s_hashemi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 گزارش تصویری | دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت با رهبر انقلاب. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
💢 مسح سر با وجود تافت مو 💠 سوال: آیا استفاده از تافت (حالت دهنده مو)، چسب مو، مواد نگه دارنده و حالت دهنده مو برای وضو و غسل اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ اگر مانع رسیدن آب و رطوبت به مو باشد باید برطرف شود، البته در وضو در صورتی که به مقدار مسح واجب (مثلا دو سانتیمتر از محل مسح سر) مانع وجود نداشته باشد، یا فرق سر را باز کند و بر پوست سر مسح کند، وضو صحیح است. 💢 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 🆔eitaa.com/ejta_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقاد سید سلمان هاشمی امام جمعه شهرک طالقانی نسبت به عدم پاسخگویی برخی از مسئولین به وضعیت خطرناک جاده های ترانزیتی شهرستان/ 🔴وضعیت روشنایی مسیرهای ورودی و دوربرگردان شهر چمران به شهرک طالقانی اسفبار است خطبه های نماز جمعه شهرک طالقانی ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰
💢 بالا بردن دستها هنگام تکبیرة الاحرام 💠 سوال: آیا هنگام گفتن تکبیرة الاحرام نماز باید دستها را تا مقابل صورت بالا ببریم؟ ✍🏻 پاسخ: مستحب است نمازگزار هنگام تکبیرة‌الاحرام، دستها را تا مقابل گوشها یا صورت بالا ببرد، به این صورت که با آغاز تکبیر، دستها ـ در حالی که انگشتان به هم چسبده و کف دستها به سمت قبله است ـ را به سمت بالا ببرد و در پایان تکبیر، دستها را برابر گوش یا صورت برساند. 🔺 سایت آیت الله خامنه ای / فقه و احکام شرعی / استفتائات جدید (آذر ماه 98) 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 🆔eitaa.com/ejta_ir
🔴اگر این چند مورد را رعایت نمیکنید،از خرید کردن یا فروشندگی، خودداری کنید! 🌻پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: کسی که خرید و فروش می‏‌کند باید از پنج کار دوری ورزد وگرنه نباید خرید و فروش کند: 1⃣ربا 2⃣ قسم خوردن 3⃣ پوشاندن عیب کالا 4⃣ تعریف و تبلیغ در موقع فروش 5⃣و بدگویی از کالا در موقع خرید آن. 💖 امام علی علیه‏‌السلام به بازار می‏‌آمد و در جایگاه خود می‏‌ایستاد و می‏‌فرمود: درود بر شما ای بازاریان، از خدا بترسید و سوگند نخورید؛ ⛔ زیرا سوگند خوردن کالا را رونق می‏‌دهد و برکت را می‏‌برد. ای جماعت دلاّل! کمتر سوگند خورید که این کار اگرچه کالا را به فروش می‏‌رساند اما سود (حقیقی) را می‏‌برد. 💐امام صادق (علیه السلام) نیز در این باره می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی از کسی که با قسم و سوگند خوردن کالای خود را به فروش رساند نفرت دارد. ⛔️پنهان کردن عیب کالا! 🔘تدلیس به معنای فریب دادن و پنهان کردن واقعیت است. پس هرگاه فروشنده کالایی، برای فریب دادن خریدار، عیبی را که در آن است بپوشاند، در معامله فریبکاری کرده و از اعتماد طرف مقابل سو استفاده کرده است..   ⛔️تعریف و تبلیغ در موقع فروش! 🔷وقتی فروشنده می خواهد جنس خود را بفروشد،از آن جنس به حدی تعریف می کند که خریدار به آن رغبت پیدا کند که این کار از کارهایی است که از آن نهی شده است. 🌿البته معرفی جنس مشکلی ندارد ، نکته ای که از آن نهی شده ایم این است که از جنس به طور اغراق آمیز و غیر واقعی تعریف نکنیم.   ⛔️بدگویی از کالا در موقع خرید آن! 🔷متأسفانه دیده می شود که فروشندگانی هستند که وقتی می خواهند جنسی را بفروشند بسیار از آن تعریف می کنند تا با قیمت بالاتری بفروشند اما اگر همان جنس را بخواهند از دیگری بخرند، برای آنکه قیمت کمتری بدهند و به قول کاسب ها تو سر مال بزنند ، از آن جنس بدگویی می کنند که این نیز جایز نیست. 🆔 @ejta_ir 🌿🍂🍁🌿🍁🍂🌿🍁🍂 📙منابع: أمالی الصدوق: 390 / 6 منتخب میزان الحکمة: 92
مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر استان گلستان و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خطبه نمازجمعه که در روز ۱۹ آذر ماه ایراد کرد، اشاراتی به ماجرای ازدواج امام حسین (ع) و شهربانو مادر امام سجاد(ع) داشت. در این سخنان، او به ماجرای اسارت شهربانو و نقش خلیفه دوم در این ازدواج پرداخته است. این در حالی است که در پی انتشار بخشی از سخنان مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت شهر آزادشهر، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من کمپین «برخورد با سخنان تفرقه افکن امام جمعه آزادشهر» را به ثبت رساندند. در بخشی از این مطالبه مردمی آمده است: «ما ملت و امتی هستیم که در سایه وحدت و اخوت، همیشه در کنار یکدیگر در صلح و آرامش زندگی کرده‌ایم، متاسفانه در این بین، برخی با سوءاستفاده از احساسات و عواطف مذهبی مردم، آب در آسیاب دشمن ریخته و باعث رنجش خاطر هموطنان و در نهایت جنگ مذهبی می‌شوند». به همین منظور با حجت‌الاسلام جواد ابوالقاسمی استاد حوزه و دانشگاه درباره شبهات مطرح شده گفت‌وگو کردیم. ابوالقاسمی با استناد به منابع سنی و شیعه ضمن پاسخ به اینکه خطبه عقد امام سجاد (ع) را چه کسی قرائت کرد، به بیان یک حکم فقهی درباره غنیمت‌های به دست آمده مسلمانان پرداخت که در ادامه می‌خوانیم: ایرانی بودن مادر امام سجاد (ع) امری مشهور در تاریخ است مادر امام سجاد (ع) چه زمانی وارد عربستان شدند؟ ایرانی بودن مادر امام زین العابدین (ع) امری مشهور در تاریخ است، اما درباره اینکه چه زمانی ایشان را به سرزمین عرب آوردند، اختلاف وجود دارد؛ طبق برخی نقل­‌ها، این رخداد در زمان خلافت امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (دینوری، الأخبار الطوال، ص ۲۲۲؛ فتال نیشابوری، روضۀ الواعظین، ص۲۰۱؛ قاضی نعمان مغربی، شرح الأخبار، ج۳، ص۲۶۷؛ شیخ مفید، الإرشاد، ج۲، ص۱۳۷) و بر اساس برخی دیگر از گزارش‌ها در دوره خلیفه سوم اتفاق افتاده است. (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا (ع، ج۲، ص۱۳۵- ۱۳۶). صحیح‌ ترین قول درباره زمان اسارت مادر امام سجاد (ع) درباره زمان اسارت مادر امام سجاد (ع) کدام گزارش را علمای مسلمانان قبول دارند؟ بر اساس نقل‌­های تاریخی، گزارش اسارت این بانوی بزرگوار در زمان خلیفه سوم صحیح به نظر می‌رسد. زیرا یزدگرد در سال ۳۰ هجری به خراسان فرار (طبری،‌ تاریخ الطبری ج۲، ص ۶۱۶-۶۱۷) و عامر بن کریز سال ۳۰هجری خراسان را فتح کرد و دختر یزدگرد در همین سال اسیر شد.(صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص ۱۳۵- ۱۳۶). بنابراین اصل وقوع این مسأله در دوران خلیفه دوم مورد تردید است! محمد بن ابوبکر در سال ۱۰ هجری به دنیا آمده است آیا زمان ازدواج مادر امام سجاد (ع) و خواهرش در دوران خلیفه دوم اتفاق افتاده است؟ بر اساس گزارش منابع اسلامی این بانو با امام حسین (ع) و خواهر دیگرش با محمد بن ابی‌بکر ازدواج کرد. (زمخشری، ربیع الأبرار، ج۳، ص۳۵۰ – ۳۵۱؛‌ ابن حمدون، التذکرة الحمدونیة،‌ ج۹، ص ۱۹۱؛ عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج۳، ص۳۷۸). با توجه به اینکه محمد بن ابوبکر در ذی‌القعده سال ۱۰ هجری به دنیا آمده (ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۳، ص ۱۳۶۶) و فتح ایران در جنگ نهاوند سال «۱۹ یا ۲۰» (بلاذری، فتوح البلدان، ص ۳۰۲) یا «۲۱» هجری (یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص ۱۵۶) صورت گرفته است، در آن زمان محمد بن ابی بکر ۹ یا ۱۰ یا ۱۱ ساله بود، بنابراین وقوع چنین ازدواجی در زمان خلیفه دوم بسیار بعید است! شهربانو، امام حسین (ع) را انتخاب کرد خب! در این زمینه قولی وجود دارد که ازدواج را در دوران خلیفه دوم مطرح می‌کند؟ بر پایه قولی که این ازدواج را در دوران خلیفه دوم دانسته، «خلیفه دوم» قصد فروش آن‌ها را داشت، اما امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: دختران پادشاهان فروخته نمی­‌شوند (زمخشری، ربیع الأبرار، ج۳، ص۳۵۰ – ۳۵۱؛‌ ابن حمدون، التذکرة الحمدونیة،‌ ج۹، ص ۱۹۱؛ ابن خلکان، وفیات الأعیان، ج۳، ص ۲۶۷؛ الأبشیهی،‌ المستطرف فی کل فن مستظرف، ج۲، ص ۱۶۸،‌حلبی، السیرة الحلبیة، ج۲، ص ۲۲۲) و بر اساس دستور رسول خدا (ص)، باید با آنان کریمانه برخورد شود و با هر کسی که می‌خواهند ازدواج کنند، شهربانو نیز امام حسین (ع) را انتخاب کرد (ابن شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب، ج۴، ص۵۵/ یوسف بن حاتم شامی، الدر النظیم، ص۵۷۹)، بنابراین خلیفه دوم او را مِلک امام حسین (ع) نکرد. مترجم عقد امام حسین (ع) و شهربانو، سلمان فارسی بود خطبه عقد امام حسین (ع) و شهربانو توسط چه کسانی خوانده شد؟ بر اساس حکم شرع، در ازدواج، زن صیغه ازدواج را می­‌خواند (ایجاب) و مرد آن را تکمیل می‌کند(قبول)، و آنچه اکنون به عنوان وکالت دادن به وکیل صورت می‌گیرد، رسمی است که ظاهراً در گذشته رایج نبوده است. در این ماجرا بعد از ابراز رضایت حضرت شهربانو، امیرمؤمنان (ع) او را برای امام حسین (ع) خواستگاری کرد. (مبرد، الفاضل، ص ۱۰۶) حضرت شهربانو (س) با اشاره امیرمؤمنان (ع) جملات ابتدایی را ابراز کرد و مترجم نیز جناب
سلمان بود! (ابن فندمه، لباب الأنساب والألقاب والأعقاب، ج۱، ص۲۱). بر اساس روایات شیعی نیز خطبه عقد توسط جناب حذیفه یمان یکی از شیعیان امیرمؤمنان علی (ع) خوانده شد. (ابن شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب، ج۴، ص۵۵/ یوسف بن حاتم شامی، الدر النظیم، ص۵۷۹) شهربانو از طریق عقد به ازدواج امام حسین (ع) درآمد مولوی محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه نمازجمعه در روز ۱۹ آذر ماه مطرح کرد که خلیفه دوم، شهربانو را به ملکیت امام حسین (ع) در آورده است،‌ آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر مقصود مولوی گرگیج این است که این بانو در زمان خلیفه دوم اسیر شده و «خلیفه دوم» او را به ملکیت سیدالشهدا (ع) در آورده و بدین سبب حکومت او مشروع است، در پاسخ باید گفت که شهربانو از طریق عقد به ازدواج امام حسین (ع) درآمد. همچنین اگر از طریق مالکیت هم باشد، مشروعیت خلافت خلفا از آن به دست نمی‌آید. چرا اعتقاد دارید مشروعیت خلافت خلفا در این ماجرا حاصل نمی‌شود؟ زیرا اگر پذیرش هدیه از سلطان نشان از مشروعیت حکومت او باشد، در دوره نبوی نیز «مقوقس» پادشاه مصر ماریه قبطیه را به پیامبر (ص) هدیه داد، پس بنابر مبنای مولوی گرگیج باید حکومت پادشاه مصر نیز مشروع باشد، در حالی که طبق مبانی اسلامی چنین نیست. مادر حضرت زید بن علی (ع) نیز کنیزی بود که جناب مختار به امام سجاد (ع) هدیه داد. (ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبیین، ص١٢۴)، ولی اهل سنت، این مسأله را دلیل مشروعیت خلافت مختار نمی‌دانند! بر این اساس پذیرش کنیز از عمر بن خطاب نیز دلیل قبول خلافت او نیست. به دست آوردن غنیمت جنگی در زمان امام معصوم (ع) از منظر فقه شیعه چه حکمی دارد؟ بر اساس فقه شیعه و روایات معتبر معصومان (ع)، اگر فردی به جنگی غیر مشروع برود و در آن جنگ غنیمت به دست آورد، تمام غنایم، ملکِ امام معصوم است و ایشان هر گونه بخواهد در آن تصرف می‌کند(کلینی، الکافی، ج۵، ص۴۳- ۴۴، ش۱). حال اگر جنگ ایران از نظر امامان معصوم (ع) مشروع نباشد، تمامی غنیمت­‌ها مِلک شخصیِ امام است و اگر کسی بدون اجازه در آن تصرف کند، کار حرام انجام داده است، و با دادن آن اموال به امام، مشروعیت جنگ آن فرد ثابت نمی‌­شود. همچنین بر اساس دیدگاه شیعه، هر چه در زمین است، متعلق به امام بوده و امام مالکِ اصلی آن است و مالکیت دیگران، فرعی و با اذن امام است؛ یعنی امامِ منصوب از طرف خداوند، هر گونه صلاح بداند در آن‌ها تصرف می­‌‌کند. زیرا اراده او تابع اراده خدا است! از این رو اگر جنگ‌های خلفا مشروع نباشد، امام می‌تواند به عنوان مالک اصلی در همه اموالی که به غنیمت گرفته شده، هر گونه بخواهد تصرف کند. (شیخ کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۰۷) با این توضیحات، اگر حکام غیر مشروع هدیه‌ای دادند، نباید قبول کرد؟ یکی از مسائل شرعی که حتی در مورد غیر امام نیز جاری است، مسأله هدایای حاکمان غیر مشروع است، که در صورتی که آن حاکم هدیه‌ای به شخص مؤمن بدهد، در بعضی موارد تصرف در آن جایز است. که یکی از آن‌ها تصرف به خاطر تقیه است. ــــــــــــــ https://www.farsnews.ir/amp/14000923000204
پاسخ علمی و مستندل به اظهارات گرگیج.mp3
8.9M
🎙 پاسخ کامل و مستدل آیت الله قزوینی به شبهه افکنی های امام جمعه اهل سنت ⭕️ ما باید در عین حفظ وحدت با تمام قوا از کیان مذهب بر حق تشیع دفاع کنیم. @ejta_ir
😓کم رویی و خجالت در غسل😓 سوال: 🚦 آیا مواردی مثل خجالت، مهمان بودن در جایی، تنبلی یا ... مجوز تیمم بدل از غسل یا وضو می شود؟ پاسخ: 📝همه مراجع: موارد مزبور مجوز تیمم نیست. اگر به وظیفه اش عمل نکرد و درتنگی وقت تیمم کرد، معصیت کرده، ولی عبادتش صحیح است. --------------- منبع: امام خمینی، استفتائات، ج 1، تیمم، س 236؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 215؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، م 173؛ بهجت، استفتائات، ج 1، ص 315؛ شبیری، پایگاه اطلاع رسانی، استفتائات، س 163؛ مکارم، پایگاه اطلاع رسانی www.makarem.ir؛ صافی، پاسخ کوتاه به 570 پرسش و پاسخ از احکام، س 50؛ سیستانی، نوری و وحید، دفتر. ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 🆔eitaa.com/ejta_ir
حدیث روز 💠 💎توصیه قابل تأمل از أمیرالمؤمنین (ع) 🔻امام علی علیه السلام: اِنَّ اَنْفاسـَکَ اَجـْزاءُ عُمـْرِکَ، فَلا تُفْنِها اِلاّ فی طاعَةٍ تُزْلِفُکَ؛ ✳نَفَـس ‏های تـو، اجـزاء و بخش های عمر توست؛ پس این نَفَس ‏ها را جز در مسیر طاعتی که تو را به خدا نزدیک کند، از دست مده و صرف مکن. 📚غررالحکم: ج ۲، ص ۴۹۹ 🌐 💠 "شبکه امامت" را در ایتا و سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی از طریق این نشانی مشاهده کنید: 🔻🔻🔻 @shabake_emamat
⭕️ 🔸امام علی علیه السلام 🔹مَن جاهَدَ عَلى إقامَةِ الحَقِّ وُفِّقَ. 🔹آن كه در به پا داشتن حق بكوشد ، موفّق گردد . 🔺غرر الحكم : ح ٨٦٥١ 🆔 @ejta_ir
⭕️ 🔸امام صادق (علیه السلام ): 🔹إنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزِلِهِ وعِيالِهِ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وإن لَم يَكُن في طَبعِهِ ذلِكَ : مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ ، وسَعَةٍ بِتَقديرٍ ، وغَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ. 🔹مرد در [ اداره ] خانه و خانواده اش ، به سه خصلت نياز دارد كه بايد آنها را به كار بَرَد، اگر چه اين ويژگى ها در طبيعت (درون) او نباشد: خوش رفتارى، گشاده دستىِ سنجيده و غيرت براى ناموس دارى. 📘تحف العقول: ص ٣٢٢ 🆔 @ejta_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ▫️چقدر برای دین هزینه می کنیم؟ 🔊حجت الاسلام والمسلمین رفیعی @ejta_ir
💢 بازی های رایانه ای 💠 سوال: آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ ✍🏻 پاسخ: به طور کلی استفاده از بازی هایی که برخی از خصوصیات زیر را دارد، جایز نیست: ۱. صحنه های محرک شهوت دارد. ۲. نمادها و مطالب باطل و ضد اسلامی مانند شیطان پرستی، صهیونیسم و امثال آن را ترویج می کند. ۳. درآن به نمادهای اسلامی یا مسلمانان توهین می شود. ۴. از بازنده چیزی که ارزش مادی دارد گرفته و به برنده داده می شود. ۵. غیر قانونی و خلاف مقررات است. 💢 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 📎 📎 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 🆔eitaa.com/ejta_ir
💢 حیض و پاک شدن از خون 💠 سوال: خانمی حیض است در ‌روز هشتم ‌خونریزیش‌ قطع‌ می شود، آیا ‌غسل‌ حیض‌ نمی تواند انجام دهد، زیرا ‌شنیده ام غسل حیض فقط روز هفتم ‌یاروز دهم صحیح است؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ هر زمان خونریزی قطع شد، باید غسلتان را انجام دهید و صحیح می باشد. 🔶 غسل حیض زمان معین و به خصوصی ندارد و چون دوره حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نیست؛ پس، از روز چهارم تا دهم، هر روز و هر وقت و ساعتی که پاکی حاصل می‌شود، برای انجام عبادت مثل نماز و روزه، و کارهایی که مشروط به طهارت است مانند توقف در مسجد، باید غسل کرد. 🔹بنابراین این سخن که فقط در روز هفتم یا دهم می توان غسل کرد؛ سخن نادرستی است. 💢 تحریرالوسیله ،ج‌1، ص: 54 . 📎 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 🆔eitaa.com/ejta_ir