eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
352 دنبال‌کننده
1هزار عکس
207 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️☝️ ظهرها هم که جمعیت بیشتری در مسجد حضور داشتند پس از نماز ظهر و عصر، در حد پنج دقیقه مساله شرعی می‌گفتند و سپس در جایگاه خود می‌نشستند و به مراجعات مردمی رسیدگی می‌کردند که گاهی تا یک ساعت هم به طول می‌انجامید. شب‌ها هم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء بیان کوتاهی از احادیث اهل بیت (ع) داشتند که بیشتر جنبه اخلاقی و سازنده داشت و مجددا در جایگاه خود می‌نشستند و به پرسش‌های مردم جواب می‌دادند و هر کس کاری داشت با ایشان مشورت می‌کرد و از راهنمایی ایشان بهره می‌برد، البته مراجعات مردمی و در دسترس بودن ایشان به مسجد ختم نمی‌شد بلکه هر روز یک ساعت به ظهر مانده و عصرها یک ساعت به غروب مانده در کتابخانه بزرگی که به نام مبارک امیرالمومنین ساخته بود حضور پیدا می‌کرد و باز به مراجعات مردمی رسیدگی می‌کرد.   دفتری در اتاقک شیشه‌ای که همه مردم او را ببینند کتابخانه ایشان در بر خیابان احمدآباد و چهارراه شکرشکن بود و اتاق ملاقات ایشان هم در جلوی کتابخانه یک اتاقک شیشه‌ای بود که تمام مردم و مسافرانی که از خیابان رد می‌شدند ایشان را پشت یک میز چوبی ساده در اتاقی ساده با ده صندلی برای مراجعان می‌دیدند و یادم می‌آید زمانی به ایشان عرض کردم حاج آقا این کتابخانه به این وسعت، چرا شما دفترتان را در جلوی کتابخانه آن هم در اتاقکی شیشه‌ای که از هر طرف شما را می‌بینند قرار داده‌اید؟! که ایشان پاسخ داد من باید در دسترس مردم باشم و اگر اتاقم دیواری داشته باشد که مانع دید مردم باشد، رهگذران نمی‌دانند من هستم و یا نیستم ! بنابراین به جای دیوار، شیشه گذاشته‌ام تا هر کس از خیابان رد می‌شود ببیند من اینجا نشسته‌ام و اگر کاری دارد بیاید! ببینید این معنای روحانی مردمی است که واقعا باید الگوی همه علما و روحانیون مساجد و حتی مسئولین باشند که خود را در معرض و در دسترس همیشگی مردم قراردهند. 👇👇
☝️☝️ روزی پنج بار و در مجموع چندین ساعت در خدمت مستقیم مردم بود و لذا مردم هم به ایشان بسیار علاقه داشتند و بیشترین وجوهات خود را به ایشان می‌دادند و ایشان هم با بسط ید به رتق و فتق امور مردم می‌پرداخت، هر زن و شوهری که به اختلاف بر می‌خوردند به پیش حاج آقاکمال می‌آمدند و او با زبان شیرین و با چهره نورانی و متبسمی که داشت، مشکل آنها را حل می‌کرد و قلوب آنها را به هم پیوند می‌داد. حلال مشکلات مردم مرحوم حاج آقاکمال تنها به امور شرعی مردم رسیدگی نمی‌کرد بلکه بسیاری از مشکلات اجتماعی آنان را نیز حل می‌کرد و تنوع کارهایی که مردم به ایشان رجوع می‌کردند بسیار عجیب و غریب بود و این نتیجه انس مردم با ایشان بود. قبل از انقلاب و تا سال‌ها بعد از انقلاب هم که هنوز کتابخانه ساخته نشده بود، ایشان حجره‌ای کوچک در مدرسه ملاعبدالله اصفهان در جنب بازار داشت که در آنجا هم معمولا هر روز صبح‌ها حدود دو ساعت تا اذان ظهر در خدمت مراجعات مردم و بازاریان بود و سپس به مسجد می‌رفت و دوباره در مسجد هم عده‌ای دیگر به نوبت می‌ایستادند و هر کدام چند دقیقه ایشان را می‌دیدند و گفت‌وگو می‌کردند و می‌رفتند. رویه یک روحانی در مسجد باید این چنین باشد نه این‌که روحانی مسجد زودتر از نمازگزاران از مسجد خارج شود! به مرحوم حاج آقا کمال بعد از انقلاب پست‌های زیادی از امامت جمعه اصفهان گرفته تا دیگر مشاغل پیشنهاد شد و ایشان هیچ کدام را نپذیرفت و خود را وقف تمام عیار مردم کرده بود و دوست داشت در خدمت پیوسته و مستقیم مردم باشد و لذا از رهگذر این اعتماد مردمی به ایشان، موفق شدند چندین بیمارستان مهم و بیش از بیست درمانگاه برای مردم اصفهان و مناطق محروم بسازند. دائره خدمات ایشان به شهر اصفهان محدود نبود بلکه در بازسازی مناطق جنگی هم نقش مهمی داشت و حوزه علمیه مهمی را در مشهد به نام حجتیه بنیان نهادند و در اصفهان هم مدرسه دارالحکمه باقر‌العلوم (ع) را تاسیس کردند و در مجموع بیش از یک هزار نفر از طلاب را در مدارسشان شهریه می‌دادند. 👇👇
☝️☝️ خدمات علمی آیت‌الله فقیه ایمانی/ سفارش حضرت امام بر نگارش تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و اما نگاهی هم به خدمات علمی ایشان داشته باشیم که در جای خود بسیار حائز اهمیت و منحصر به فرد است. یکی از کارهای بسیار مهم «حاج آقاکمال» که البته به توصیه حضرت امام خمینی (ره) آغاز کردند، اهتمام بر تفسیر قرآن به زبان انگلیسی بود، ایشان در این زمینه گفت یکبار که خدمت حضرت امام رفته بودم ایشان به من فرمودند: «آقای فقیه! علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی بنویسند، ترجمه بعضا داریم اما تفسیر نداریم، خواهش می‌کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود» من هم گفتم: چشم، اطاعت می‌کنم، باز گفتند «هر کاری هم داری من در خدمتم» من هم عرض کردم: خیر، من فقط می‌خواهم دعا بفرمایید تا من بتوانم موفق به این کار شوم و ایشان هم فرمودند: سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه الهی این کار انجام شود. آیت‌الله فقیه ایمانی برایم تعریف کرد که بلافاصله پس ازدستور حضرت امام من مشغول به کار شدم ودیدم ما برای این‌که تفسیری برای همه جهان داشته باشیم باید از مجموع تفاسیر شیعه و اهل سنت، تفسیر جدید را با اقتباس از آنها تدوین کنیم و سپس آن تفسیر را به دست ترجمه بسپاریم که بالاخره پس از بررسی‌های مختلف هشت منبع تفسیری از منابع روایی شیعه و اهل سنت انتخاب شد و متون همه این تفاسیر بررسی می‌شد و مواردی که روی آنها حساسیت بود را نمی‌آوردم تا مبادا موجب اختلاف شود و حتی برای این‌که نگویند یک عالم شیعی این تفسیر را نوشته، اسم خود را براین تفسیر نگذاشتم و امضاء آن را به نام «مجموعه‌ من علماء المسلمین» گذاشتم یعنی جمعی از علمای مسلمان این تفسیر را نوشته‌اند و الحمدلله کارها به سرعت پیش رفت، لجنه‌ای هم از اساتید زبان انگلیسی در اصفهان همزمان با تدوین متن فارسی تفسیر مشغول ترجمه به زبان انگلیسی شدند که مجموعا در ۲۰ جلد این تفسیر به نام «نورالقرآن فی تفسیر القرآن» منتشر شد و با اقبال عجیبی در اروپا و آمریکا و سراسر کشورهای جهان مواجه شد به طوری که گونی گونی نامه از پست از تقاضاهای خارج کشور و انعکاس این تفسیر می‌رسید و ما باید به تک تک این نامه‌ها پاسخ می‌دادیم. 👇👇
☝️☝️ ترجمه تفسیر قرآن به زبان روسی ترجمه به زبان روسی تفسیر «نورالقرآن» هم به اهتمام گروهی از مترجمان متخصص در سن پترزبورگ روسیه انجم شد که با همکاری انتشارات شرق شناسی سن پترزبورگ و موسسه انتشاراتی صدرا در۱۲ جلد در مسکو منتشر شد و مراسم رونمایی آن نیز در تیرماه سال ۱۳۹۴ در نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن مسکو با حضور شخصیت‌های علمی و نمایندگان سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور مرحوم آیت‌الله تسخیری برگزار شد. این تفسیر تنها تفسیر ترتیبی و کامل قرآن است که به زبان روسی منتشر شده و مورد اقبال گسترده مسلمانان روسی زبان قرار گرفته است. تاثیر گسترده تفسیر قرآن به زبان انگلیسی در جهان همانطور که اشاره کردم تفسیر قرآن به زبان انگلیسی در اروپا و آمریکا بسیار اثرگذار بود بطوری که نامه‌های زیادی حتی از زندانهای آمریکا می‌رسید و تفاضای این تفسیر را داشتند و آیت‌الله فقیه‌ ایمانی این مجلدات انگلیسی تفسیر قرآن را با هزینه خود با پست برای آنها ارسال می‌کرد و حتی برای کتابخانه‌های آنها می‌فرستاد و گاهی آنها اگر پول هم می‌خواستند بدهند آیت‌الله فقیه ایمانی قبول نمی‌کرد و متن آن را هم در اینترنت رایگان برای استفاده همگان قرار داده است. آیت الله فقیه ایمانی به سبب نگارش تفسیر «نورالقرآن» و انتشار آن به زبان انگلیسی در سال ۱۳۷۴ در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در زمره خادمان قرآن معرفی شد و مورد تجلیل ایشان قرار گرفت، ایشان همچنین در یازدهمین دوره مجمع اساتید تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی مورد تکریم و تجلیل حوزه علمیه قم قرار گرفت و لوح تقدیر ایشان را حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی امضا و اهدا فرمودند. 👇👇
☝️☝️ نامه بیل کلینتون ریاست جمهور آمریکا به آیت‌الله فقیه ایمانی در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون دایره اثرگذاری این تفسیر قرآن به خانه او می‌رسد و روزی می‌بیند که دخترش مشغول خواندن کتابی به نام «نورالقرآن» است که آن را بررسی می‌کند و می‌بیند این کتاب تفسیر قرآن است و از منشورات موسسه تحقیقاتی امام امیرالمومنین (ع) در اصفهان است و متعاقب آن نامه‌ای برای آیت‌الله فقیه ایمانی رییس این موسسه می‌‌فرستد و از اینکه این تفسیر را دخترش مطالعه می‌کند خبر می‌دهد و اذعان می‌کند که من و مادرش متوجه هستیم او چه می‌خواند و در نهایت هم از ارسال این یک جلد تفسیر قرآن تشکر می‌کند. البته آیت‌الله فقیه ایمانی برایم تعریف کردند که ما این تفسیر را شخصا برای او نفرستاده بودیم، مجلداتی از این تفسیر را برای همه ایالات آمریکا فرستاد بودیم و ظاهرا در یک کنفرانس که مربوط به زنان بوده است و دختر کلینتون یعنی چلسی هم در آنجا حضور داشته این کتاب تفسیر چون به زبان انگلیسی بوده است به او هدیه داده می‌شود و او هم جذب مطالعه این تفسیر می‌شود. البته آیت‌الله فقیه ایمانی گفتند من بلافاصله کل ماجرا را برای مقامات عالیرتبه کشور منتقل کردم اما از انتشار نامه کلینتون خودداری کردیم تا مبادا تصور شود ما قصد بهره‌برداری داریم. ماجرای پرغصه آیت‌الله فقیه ایمانی آیت‌الله فقیه ایمانی بی‌سر و صدا توانست ندای قرآن را به تمام نقاط آمریکا و حتی ‌زندانهای آنجا برساند و چه گرایشی به اسلام در پرتو این تفسیر در اروپا و آمریکا پدید آمد. علاقمندی چلسی به کتاب تفسیر قرآن، حساسیت صهیونیست‌ها که در هیات حاکمه آمریکا حضور جدی دارند را برانگیخت و چلسی را با یک جوان یهودی به ازدواج درآوردند و حواسشان جمع بود تا مبادا جذب اسلام شود، آنها به نظر من به همین میزان بسنده نکردند و در حقیقت اقدام به یک پاتکی کردند که ای کاش اتفاق نمی‌افتاد، چون این ماجرا بسیار مرحوم آیت‌الله فقیه ایمانی را رنجیده خاطر کرد و بسیار غصه خورد و دلشکسته شد و از این غم رنجور و ضعیف شد و در این دو سال اخیر عملا بیشتر مریض و در منزل بستری بود و این غصه جانکاه او را رها نمی‌کرد. اما این غصه جانکاه چه بود؟ چند سال پیش یکی از دختران آیت‌الله فقیه ایمانی در مالزی مشغول تحصیل بود، آن پاتکی که می‌گویم صهیونیست‌ها زدند اینجا بود که وقتی دیدند چلسی دختر کلینتون دارد جذب اسلام می‌شود و این کار را در اصل آیت‌الله فقیه ایمانی با انتشار تفسیر قرآنش به زبان انگلیسی انجام داده است، درصدد مقابله برآمدند و با عواملی به فرزندشان که در مالزی مشغول درس خواندن بود نزدیک شدند و رفاقت کردند و پس از پایان تحصیلات هم به اروپا رفت و به ایران برنگشت و حتی موسسه‌ای برای دوستی با اسرائیل پایه‌گذاری کرد و با برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها به دیدار شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی رفت و‌ آنها از این ماجرا بسیار بهره‌برداری رسانه‌ای کردند و در حقیقت قلب آیت‌الله فقیه ایمانی را نشانه رفتند و او را در غصه دختر فریب‌خورده‌شان عمیقا فرو بردند! به هر حال آیت‌الله فقیه‌ ایمانی یک چهره بسیار خدوم و مردمی بود که شعاع وجودی‌اش نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان پدیدار است و خدمات و آثار علمی او که تنها یک نمونه آن را در این مقال گفتم و مرکز تحقیقاتی ایشان بسیاری از آثار و متون کهن و حدیثی را احیاء کرده است که یک نمونه آن تصحیح و بازبینی نسخه قدیمی کتاب شریف «وافی» است که مجموعا در ۱۹ جلد منتشر شده است. احیاء آثار اهل بیت‌ (ع) وجهه همت ایشان بود و کتاب «دسته گلی از بوستان اهل بیت» شامل احادیثی بسیار کاربردی و اخلاقی از ائمه اطهار (ع) در تیراژهای زیاد و به زبانهای مختلف تاکنون منتشر شده است. تاسیس صندوق خیریه برای جهیزیه نیازمندان و بسیاری از موسسات عام‌المنفعه که ایجاد کردند همگی از برکات این شجره طیبه است. جا دارد در این مقال از برادر بزرگترشان حضرت ‌آیت‌الله سید‌جلال‌الدین فقیه ایمانی هم یادی بکنیم که داماد مکرم مرجع عظیم الشان حضرت‌ آیت‌الله العظمی سید‌ابوالقاسم خویی (رض) بودند و ایشان هم وجودی بسیار ارزشمند و نافع جامعه و حوزه‌های علمیه بودند و آثار و باقیات صالحاتشان از مدینه‌العلم مشهد و مدینه‌العلم قم و بسیاری دیگر از موسسات علمی و حوزوی و خیریه همچنان باقی است. 👇👇
☝️☝️ از مرحوم آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی بحمدالله اولاد صالحی از دختر و پسر باقی هستند که انشاء‌الله راه ایشان را به نحو احسن ادامه می‌دهند و مردم شریف اصفهان نیز که دهها سال با مرحوم حاج‌ آقا کمال از نزدیک مآنوس بودند، در غم از دست دادن ایشان بسیار متاثرند و من شاید در مردمی بودن کمتر روحانی و عالمی را مثل ایشان دیده‌ام. شرح مبارزات انقلابی آیت‌الله فقیه ایمانی نیازمند مقاله مستقلی است چرا که وی یکی از ارکان و محورهای مبارزات انقلاب مردم اصفهان بود که این ماجرا داستانهای زیادی دارد و من خودم نام خمینی را در قبل از انقلاب و در اوان نوجوانی در جلسات تفسیر قرآن صبحهای جمعه مکتب‌الرضا (ع) که مخصوص عده‌ای از بازاریان و معتمدین ایشان بود، شنیدم. اما آنچه که برای نیاز امروز جامعه بشری احساس می‌شد، توجه به سلوک مردمی ایشان بود که امیدوارم الگوی خوبی برای جامعه روحانیت و اهل علم باشد و ارتباط علماء و مردم هیچگاه منقطع نگردد. امیدوارم خداوند به لطف و عنایت ولی‌الله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه شر این ویروس منحوس را از جامعه بشری و مخصوصا شیعیان اهل بیت‌‌ (ع) دور بفرماید که تاکنون نفوس زیادی را از دست داده‌ایم و امیدواریم خدای متعال به خانواده‌هایشان صبر عنایت کند و همه جانباختگان کرونا را هم با شهدا محشور بفرماید و در روضات جنات خود ماوی دهد، فاصبر ان وعد الله حق. @ejtehadjame
🔸 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت الله فقیه ایمانی ☑️ متن این پیام به شرح زیر است: بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹 درگذشت عالم فرزانه جناب حجت الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی رضوان‌الله‌علیه را به علمای اعلام و جامعه‌ی روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، به ویژه خاندان مکرّم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان بیشمار آن روحانی جلیل القدر تسلیت عرض می کنم. 🔹 ایشان نمونه‌ی بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعیِ علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار داده و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت می کنم. سید علی خامنه‌ای ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ 🆔 @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
🔴 اسباب غضب خدا @ejtehadjame #نقد_این_کلیپ👇👇👇👇👇👇
نکته ای در : ایشان اجمالا در سخنرانی خود می گویند عملکرد علما و فقها در نشر این دین ظاهری با همه احکام ظاهری آن، شبیه عملکرد عالمی مثل شمر است که به ظواهر دین خوب عمل می کرد حج را با همه مستحبات با پای پیاده 16 بار انجام داد. در کنار کعبه مناجات می خواند مردم پای مناجاتش می نشستند. جانباز جنگ صفین بود ولی عمل به این ظواهر در دل او رحمی ایجاد نکرد عاقبت قاتل امام شد. ولی حضرت حر با اینکه راه را بر امام حسین علیه السلام بست. مانع شد تا خیمه های امام نزدیک آب باشد. امام هم به او چیزی از ظواهر دین مثل نماز و روزه... نگفتند فقط رفتار امام با حر و لشکرش در آب دادن به انها حتی اسب هایشان، با بچه ها، با دیگران... در طول ده روز باعث شد حر تحت تأثیر قرار بگیرد و توبه کند و شهید شود. بعد می گوید ترویج این دین ظاهری توسط علما در این چهل سال انقلاب چه خروجی و ثمره ای داشته. در طول تاریخ به اندازه این چهل سال احکام گفته نشده، روضه و هیأت گرفته نشده، مردم کوفه مذمت نشده اند. نماز خوانده نشده. اما نتیجه اش این شده که از سر تا پای این مملکت کفر بیرون زده و نا مسلمانی آشکار شده. نقد: ۱-چرا از بین همه کسانی که از مدینه تا روز عاشورا، بلکه تا لحظه بازگشت اسرا به مدینه که با محوریت امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب علیهاالسلام انجام شد هیچ کس غیر از عده محدودی مثل یاران امام حسین علیه السلام و حضرت حُر، کس دیگری توبه نکرد و مثل حُر نشد مگر آنها رفتارهای خوب امام را ندیدند. ۲-چرا خود شمر، تحت تأثیر قرار نگرفت. مگر رفتارهای امام علی علیه السلام با امام حسین علیه السلام فرق می کرد؟ چرا شمر تحت تأثیر امام علی علیه السلام قرار نگرفت؟ چرا تحت تأثیر امام حسین علیه السلام قرار نگرفت آیا او شاهد عملکرد امام نبود؟ ۳-دوران 23 سال پیامبری پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به دوران چهل سال انقلاب اسلامی از جهاتی شباهت دارد. پیامبر در طول این 23 سال با گفتار و عملکردش دین واقعی را به مردم نشان داد. بیشترین عبادت، نماز، روزه، جهاد، انفاق، قرائت قرآن، گریه و عزاداری... در این 23سال با محوریت پیامبر انجام شد. بیشترین تأکید بر ولایت امیرالمؤمنین و حقانیت حضرت زهرا علیها السلام و معصوم بودن اهلبیت با محوریت آیه تطهیر در این 23 سال انجام شد. ولی با رحلت پیامبر کفر و نفاق و نامسلمانی و ظلم و دنیاخواهی از سرتاپای جامعه اسلامی بلند شد و هنوز بدن پیامبر دفن نشده که سقیفه تشکیل شد و ولایت غصب شد. بعد فدک غصب شد. بعد قضایای فاطمیه، بعد شهادت امیر المؤمنین، بعد شهادت امام حسن بعد حادثه عاشورا..... تا غیبت امام زمان علیه السلام. حضرت زهرا علیها السلام جلوی چشم امت اسلامی بین در و دیوار سوخت و شهید شد هیچ کس هم کاری نکرد. در روایات آمده که مردم بعد پیامبر مرتد شدند مگر سه چهار نفر. این است که ریشه این مسائل و مشکلات و کفر و نفاق ها در حکومت های دینی چیست؟ آیا مشکل در تبلیغ دین ظاهری توسط پیامبر است؟ آیا عملکرد پیامبر و اهلبیت مشکلی داشته؟ آیا پیامبر نتوانسته مثل امام حسین عمل کند تا مردم مثل حضرت حر توبه کنند؟ در قرآن آمده: در اول خلقت عالم و آدم و شیطان و ملائکه، وقتی ابلیس از سجده بر آدم و بنی آدم امتناع کرد و از درگاه قرب الهی رانده شد و از خدا مهلت گرفت. به خدا عرض کرد من تمام تلاش خود را می کنم و تمام بندگان تو از مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی، کافر و مؤمن... را اغوا و گمراه می کنم و به شرک و کفر و نفاق و ناخالصی دچار می کنم. مگر عده ی بسیار بسیار قلیل و نادری که خیلی خیلی خالص باشند. خداوند متعال هم کلام ابلیس را تأیید می کند و می فرماید بله، تو همه را گمراه می کنی من هم تو و همه آنها را به جهنم می فرستم. در سراسر قرآن آمده که عده ی بسیار بسیار ناچیزی از بندگانم شاکر هستند. متذکر می شوند. ایمان حقیقی می آورند. در مشکلات و امتحانات صبور هستند و ایمان خود را حفظ می کنند. ثمره تلاش های هزار ساله حضرت نوح علیه السلام، این بود که فقط 80 نفر ایمان آوردند. حضرت موسی بعد از غرق کردن فرعون در جلوی چشم بنی اسرائیل، وقتی از دریا گذشت به شهری رسید که مردمش بت پرست بودند بنی اسرائیل به موسی پیشنهاد کردند برای ما بتی بساز تا ما هم آنرا بپرستیم. بعد از اینکه موسی چهل روز به کوه طور رفت علیرغم اینکه هارون نبی، برادر موسی جانشین او بود. ولی امت به خاطر تأخیر ده روزه موسی، کافر و مرتد شدند و به گوساله پرستی مدنظر سامری پرداختند. ادامه👇 @ejtehadjame
☝️ادامه 👇 پس معلوم می شود حاصل تمام حکومت ها و تلاش های انبیاء و امامان این است که بعد مدتی کفر و نفاق و شرک و دنیاخواهی از سر تا پای امت باریدن می گیرد به حساب همان حرفی که شیطان به خدا گفت و خداوند متعال تأیید کرد. در این قضیه بین حکومت پیامبران و امامان و بین حکومت فقها در عصر غیبت مثل حکومت جمهوری اسلامی ایران فرقی نیست. اساساً تمام حکومت های دینی از حضرت آدم علیه السلام در اول عالم تا زمان ظهور امام عصر علیه السلام از نظر موفقیت در ایجاد ایمان حقیقی در قلب مردمش ناکام است مگر در حد ایمان و اسلام ظاهری و حداقلی. این دوران، دوران امتحان و گزینش است یعنی قلیلی از مردم مؤمن واقعی می شوند. و قلیلی هم کافر و منافق و مشرک حقیقی. بقیه مردم در درجات پایین و ضعیف ایمان و کفر هستند و در دوران ظهور امام زمان علیه السلام و رجعت، فقط همین دو گروه قلیل حضور دارند و مومنین در سلامتی و امنیت و حکومت ایده آل ایمانی هستند و کافران در عذاب و گرفتاری. نتیجه: حرف های استاد آقامیری، ناپخته و سطحی است و با مبانی محکم آیات و روایات سازگار نیست. بیشتر عوام پسند و ظاهری است. اگر کسی بیانات آقامیری را بپذیرد لازمه اش ابن است که همین اشکالات را به انبیاء و پیامبر اکرم و اهلبیت علیهم السلام وارد بداند. و اشکالات اهلسنت در قضایای فاطمیه را وارد می داند چون اهلسنت می گویند چه طور ممکن است امت پیامبر بعد از تلاش 23ساله پیامبر، علیرغم جانفشانی ها در جنگ های صدر اسلام. با مرگ پیامبر به یکباره کافر و مرتد شوند و سقیفه و فاطمیه را خلق کنند پس ثمره 23 سال پیامبری حضرت رسول اکرم به کجا رسید.؟ آیت الله محمد شجاعی(رضوان الله علیه) می فرمود: همانطور که حقیقت صراط مستقیم و دین و طریق بندگی از مو باریکتر و از لبه شمشیر تیزتر است. فهم و درک و تبیین این حقیقت هم از مو باریکتر و از لبه شمشیر تیزتر است اگر عالم و سخنرانی سر سوزنی مباحث دینی را جا به جا بفهمد دین و صراط را غلط فهمیده و غلط بیان می کند. عمق مباحث دینی آنقدر دقیق است که به همین سادگی به دست اشخاصی با بن مایه ضعیف علمی حوزوی مثل آقامیری و امثال ایشان نمی رسد. اذا اراد الله بعبد خیراً فقّهه فی الدین. اگر خداوند خیر بنده ای را بخواهد فهم عمیق دین را به او عطا می کند و امثال این جور افراد خیلی کم هستند. مرحوم میرزای شیرازی به آخوندی که همه مردم شهر از مومن و فاسق، خوب و بد بدون استثنا از او تعریف می کردند فرمودند معلوم هست چه حرف غلطی را به اسم دین به خورد خلق الله می دهی؟؟ چطور ممکن است تمام انبیاء و امامان با آن همه عظمت و معجزه وقتی حرف دینی می زدند اکثر جامعه به دشمنی و مخالفت بر می خواستند ولی تو جوری حرف می زنی که همه قبول می کنند؟؟ معلوم می شود گفتار و کردار مطابق انبیاء و امامان نیست. @ejtehadjame
🔸 تحقق همه اهداف انقلاب آرزوی مرحوم حکیمی بود ✅ آیت الله رمضانی، استاد فلسفه و حکمت اسلامی: 🔹 مرحوم حکیمی آرزو داشت اهداف انقلاب به وقوع بپیوندند و اگر به انتقاد می پرداخت از منتقدان عملکرد بود نه اصل نظام چرا که او معتقد بود قبل از انقلاب سه طاغوت سیاسی فرعونی، فرهنگی هامانی و اقتصادی قارونی بلای جان امت اسلامی بود که با انقلاب فقط طاغوت سیاسی از بین رفت. 🔹 استاد حکیمی مدعی بود که طاغوت اقتصادی از بین نرفته چرا که سرمایه داران پس از انقلاب غنی تر شده و فقرا فقیر تر شدند و در بعد فرهنگی هم فلسفه و عرفان توسط تلویزیون ترویج می شود که همان طاغوت فرهنگی است؛ اینکه طاغوت سیاسی به واسطه انقلاب از بین رفته مورد تأیید است اما در بقاء کامل طاغوت اقتصادی و فرهنگی حرف است. 🆔 @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
نکته ای در #نقد_سخنان_آسید_حسن_آقامیری: ایشان اجمالا در سخنرانی خود می گویند عملکرد علما و فقها در
🌺 حُرّ از اول حُرّ بود. 🌺 روزی عارف بزرگ، مرحوم آیه الله بهاءالدینی می خواستند پس از نماز به جائی بروند؛ شخصی به نام مرتضی باسرعت نَعلَین ایشان را آورد و کنار سجاده شان جفت کرد. آقا بهاءالدینی فرمودند: "این کارها چیست که می کنی؟!" مرتضی - که داستان 'عَبد الفَرّار (لاتی که در کربلا تحت تأثیر کلام ملاحسینقلی همدانی توبه کرده بود) به گوشش خورده بود - گفت: "با این کارها می خواهم بلکه شما نظری به من کنید، مانند عبدالفَرّار." اما آقا بهاءالدینی فرمودند: "حُرّ از اول حُرّ بود آقا!" و داستان روزهای بعدِ آن مرتضی، گواه درستی فرمایش آقا بهاءالدینی هم شد ... - - - - - - - - - - ✍ نکاتی هم که در کتابها و مَقتَلها از جناب حُر نقل کرده اند، شاهد صدق دیگری بر فرمایش آقا بهاءالدینی درباره ی حُر ریاحی ست. 💧این را این جا نوشتم "تا غول بیابان نفریبد به سرابت!" @ejtehadjame
🔆 تنها یک .. 🤔 آیا می دانید یکی از عوامل تنها ماندن مسلم در کوفه و شهادت امام حسین (ع) تنها یک شایعه بود؟ مردمی که بترسند و اسیر شایعات شوند، ... 🏴 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. @ejtehadjame
Part19_آه ترجمه مقتل نفس المهموم.mp3
13.36M
شهادت حضرت رقیه (س)، ورود اسرا به کربلا و بازگشت به مدینه_ پایان @audio_ketab @ejtehadjame
بسمه تعالی: ☑️ما محتاج قرآن و اسلام هستیم....... ‍ ▪️حاج محمد اسماعيل دولابي: اوّلین بارقه‎ی نهضت روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسه‎ی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل می‎شد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس می‎داد، تماشا می‎کردم. آن روز کسبه‎ی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانه‎ی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبه‎ها نشستند. ▪️آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمده‌اند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بی‌‎اجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کرده‎اید و اینجا آمده‎اید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این‎ که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بی‌‎معناست. فرد دومی بی‌اجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بی‌معناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب. ▪️بعد خطاب به طلبه‎ها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همه‎ی هم نمی‎گنجد و در همه‎ی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما می‎خواهیم و را حفظ کنیم، بلکه این است که ما از قرآن و اسلام . (یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمی‎تواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.) ◾️ ص ٤٩٠◾️ @ejtehadjame
1-اسرار مقتل سیدالشهداء علیه السلام.mp3
20.39M
1-(علیه السلام) 🌹🌹 شرح معارف معنوی مقتل امام حسین(علیه السلام) از نوشته آیت الله علی پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه) @ejtehadjame
2-اسرار مقتل سیدالشهداء علیه السلام .mp3
20.17M
2-(علیه السلام) 🌹🌹 شرح معارف معنوی مقتل امام حسین(علیه السلام) از نوشته آیت الله علی پهلوانی تهرانی(رحمةالله علیه) @ejtehadjame
2.56M
نقدی بر بعضی مطالب آقای سید حسن چرا اکثر آدم ها،هدایت نمی شوند؟ آیا حکومت های دینی در اهداف خود موفق اند؟ فایده ایمان و اسلام ظاهری چیست؟ @ejtehadjame
بسم الله الرحمن الرحیم فلسفه وجودی سلفی گری خداوند احکام شرع و امور عبادی را جز برای رشد و تعالی معنوی و عرفانی و علمی و روحانی بشر نازل نکرده و به پیامبرانش ابلاغ ننموده است. و اين همان مقصود دین خداست که بشر را از حیوانیت و شقاوت و توحش و جهل و تبعید در زمین برهاند و به ذات الهی متصل سازد و عزت و روحانیت اعطا نماید و او را جانشین خود در جهان کند. غذائی که میخوریم اگر در دستگاه گوارش ما بدرستی هضم و جذب نشود تن ما را دچار ثقل و یبوست و عفونت و مسمومیت نموده و ما را بسوی مرگ در زندگی می کشاند. احکام شرع و عبادات هم اینگونه است اگر در دل و اندیشه و روان ما تأویل و تبدیل به روحانیت و نورانیت و الهیت حق نشود ما را دچار ظلمت و شقاوت و جنون و سقوط در درک اسفل نموده و با اجنه و شیاطین محشور ساخته و از جنس آنها می سازد. و آنچه که دین را در جان بشر روحانی و نورانی می سازد معرفت نفس و ذکر و تأملات درونی بهمراه تقوای عملی و رعایت اخلاق کریمه همچون صدق و عصمت و عدل و رأفت و محبت و گذشت و خویشتن داری است. و اما کسی که بدون رعایت این امور شبانه روز مشغول نماز و روزه و ورد و تقوای صوری و ظاهری باشد تدریجاً دچار جنون٬ خودشیفتگی شیطانی و نفرت از عالم و آدم می شود و چون دیوی به جان خود و اطرافیانش می افتد و اين راز پیدایش سلفی گری و داعشی گری و طالبانیزم و فرقه سازان شقی و خونخوار است که همچون ابلیسی به غرور عمری عبادت، کوس انالحق می زنند. عمر هر فرد بشری و تاریخ بشری مهلتی است که خداوند به بشر بر روی زمین داده تا راهی به سویش بجوید و رستگار گردد. و اینک آخرالزمان است که به معنای پایان اين مهلت است. از این رو اهالی شرع که راهی بسوی حق نيافته اند یا بکلی دچار انکار و کفر می شوند و یا در نفاق در درک اسفل سقوط کرده و با هویت دد و دیو و اجنه و شیاطین در صورت بشر ظهور می کنند که همین داعشیان و طالبانیزم و القاعده و امثالهم هستند. این جماعت می پندارند که برای ملحق شدن به دین خدا و رسول خاتم بایستی در تاریخ به عقب بازگردند و به سلف روی آورند که بوالعجب تصوّر کودکانه و مالیخولیانی است. برای الحاق به حق و روح خدا و رسول اکرم نبایستی به گذشته بلکه به خود بازگشت که خود فرموده که: رسول در خود شماست! قرآن کریم- شریعتی که در جان اهلش تاویل و تبدیل به نور حقیقت نشود در آخرالزمان از آدمی یا یک جن اینترنتی می پرورد یا یک شیطان داعشی! و آنچه شریعت را در دل آدمی تأویل به حقیقت می کند هم فوت و فن های درویشی گریهای خانقاهی و عرفانهای اینترنتی نیست بلکه اخلاق عملی است همانطور که ذکرش رفت. تقواست که شریعت را در دل اهلش تاویل به علم و معرفت میکند: خداوند اهل تقوا را خود تعلیم می دهد: قرآن- کسی که در مقابل اجنه و شیاطین اینترنتی و ماهواره ای قادر به حفظ تقوایش نیست تمدن غرب را مسبب بی تقوانی خود می خواند و با آن به جنگ می پردازد. او غافل از این امر است که در آخرالزمان دوزخ آشکار شده است و اهالی اش رخ نموده اند. پس او باید از دوزخ و دوزخیان روی برگرداند نه اينکه به جنگ با آن برخیزد چون تمدن حاکم بر جهان مدرن یک تمدن دوزخی است. راه رجعت الی الّله از درب دل گشوده می شود نه بازگشت توهمی و مالیخولیانی در تاریخ! و درب دل بر کسی گشوده میشود که اهل ذکر عرفانی و تقوای فزاینده باشد! همانطور که قرآن کریم می فرماید دوزخ آشکار شده است و اين سلفی ها از گذشته دوزخی تاریخ به بیرون جسته اند. یعنی اين جماعت خود ظهور طبقه ای از جهنم آخرالزمان هستند همچون قوم لوط و عاد و ثمود که با نشانه هایشان در سراسر جهان قابل مشاهده هستند زیرا آخرالزمان عصر رجعت است که همه گذشتگان بر روی زمین محشور می شوند و اینست راز حیرت آور انفجار جمعیت در اين دوران. که آخرین رجعت همانا بازگشت انبیاء و اولیاء سلف است که با ظهور ناجی موعود جمع می آید: زمین به نور پروردگارش روشن می شود و کتاب نهاده می شود و انبیاء و شهداء جمع می آیند و عدالت برپا میگردد.... قرآن کریم- @ejtehadjame
: طرفداران فرقه مدعی یمانی که ادعا دارند احمد الحسن(لعنت الله علیه) یمانی موعود است که باید با او بیعت کرد برای اثبات حقانیت خود به توسل و روزه سه روزه که منجر به خوابی شود که در آن خواب احمد الحسن تأیید می شود تمسّک می کنند. آیا خوابی که از این راه حاصل می شود حجت است.؟ این مدعیان، برای اثبات حجیت این خواب ها به روایات زیر 👇👇تمسک می کنند، آیا از نظر این روایات، خواب حجیت دارد؟ در چه محدوده و چارچوبی؟ این سؤالات را در صوتی که بعد از روایات ذیل بارگزاری کرده ایم ببینید. @ejtehadjame 👇👇👇
پله پله تا اجتهاد جامع
#سؤال: طرفداران فرقه مدعی یمانی که ادعا دارند احمد الحسن(لعنت الله علیه) یمانی موعود است که باید با
روایاتی که فرقه مدعی یمانی برای اثبات حجیت خواب به آن تمسک می کنند: 👇👇 1⃣ جابر بن عبدالله انصاری گوید: (جُندَب بن جُناده یهودی از خیبر نزد رسول‌الله (ص) آمد و عرض کرد: ای محمد، از آن‌چه خداوند ندارد و از آن‌چه خداوند نمی‌کند و از آن‌چه خداوند نمی‌داند، به من خبر ده. رسول‌الله فرمود: اما چیزی که خداوند ندارد، خداوند شریکی ندارد. اما آن‌چه خداوند نمی‌کند، خداوند ستمی به بندگان نمی‌کند. اما چیزی که خداوند نمی‌داند، این سخن شما ای جماعت یهود است: «عُزیر فرزند خداوند است»؛ و خداوند برای خودش فرزندی نمی‌داند. جندب عرض کرد: شهادت می‌دهم که خدایی به جز الله نیست و تو به حق رسول‌الله هستی. سپس عرض کرد: ای رسول‌الله! من دیشب در خواب، موسی بن عمران(ع) را دیدم که به من فرمود: ای جندب! به دست محمد (ص) اسلام بیاور و به اوصیای مابعدش تمسُّک بجوی...). 📚كفایة الأثر، خزاز قمی: ص ۵۷ تا ۵۸؛ بحار الأنوار، مجلسی: ج ۳۶ ص ۳۰۴. 2⃣ از سلمان فارسی چنین نقل شده است: جاثلیق مسیحی پس از وفات رسول خدا ص به مدینه آمد و گفت: ما در انجیل [خبرِ آمدنِ] رسولی را دیدیم که پس از عیسی می‌آید، و همانا خبرِ آمدنِ محمد بن عبدالله به ما رسیده، و مطابق چیزی که در کتبمان خوانده‌ایم: "پیامبران پیش از مرگ و خروج از این دنیا اوصیائی را برای خود قرار میدهند که جانشینی آنها را در امّتشان برعهده دارند و در اشکالاتی که مطرح میشود میدرخشند .." سپس چنین مطرح شد که ابابکر مدعی خلافت و جانشینی رسول خداست، پس از او سوالاتی پرسیده شد که نتوانست به آن پاسخ شایسته دهد پس از آن سوالات را از علی ع پرسید و علی ع پاسخی داد که رضایت و حیرت جاثلیق را برانگیخت، پس جاثلیق از امیرالمومنین ع دلیلی را بر درستی ادعایش مطالبه کرد، و حضرت چنین پاسخ فرمود: "ای نصرانی، از محل اقامتت بیرون آمدی در حالیکه از کسیکه از او سوال میپرسی بیزار بودی و در درونت خلافِ این طلب هدایت را که به آن تظاهر میکنی، پنهان کرده‌ای ، تو در خوابت مقام مرا دیدی و درباره آن صحبت کردم، و نسبت به مخالفت با من، به تو هشدار داده شد، و به پیروی از من دستور داده شد" نصرانی گفت: "راست میگویی، سوگند به خدایی که مسیح را مبعوث کرد، نسبت به چیزی که برای من از آن خبر دادی، بجز خداوند بلندمرتبه کسی اطلاع نداشت، و من شهادت میدهم که لا اله الا الله(معبودی جز خداوند نیست) و اینکه محمد رسول خداست و تو وصیِ رسول خدا محمد ص هستی و سزاوارترین فرد به مقام او هستی." 📚 إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۳ ص۴۶۳ . بحارالانوار، ج۵۸ ص۲۴۲ با اندکی تفاوت 3⃣ حسن بن علی وشّاء میگوید: در مرو (خراسان) نزد مردی بودیم و همراه ما یکی از پیروان مذهب واقفیه بود. به او گفتم: از خدا بترس. من هم مثل تو (واقفی) بودم؛ سپس خداوند قلبم را نورانی کرد. پس چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیر و غسل کن و دو رکعت نماز بخوان و از خدا بخواه که در خوابت چیزی به تو نشان بدهد که این امر (ولایت امام رضا علیه السلام) برایت اثبات شود. پس به خانه برگشتم در حالی که نامه ای از سوی امام رضا (ع) به من رسیده بود که در آن نامه مرا امر میکرد که آن شخص واقفی را تبلیغ و دعوت کنم به این امر. پس به سمت او رفتم و از این امر آگاهش کردم و به او گفتم که خدا را حمد کن و صد بار استخاره (طلب خیر) کن و گفتم که من نامه امام رضا (ع) را یافتم که مرا توصیه کرده به تو بگویم در باره آنچه در آن بودیم. و من امیدوارم که خداوند قلبت را نورانی کند. پس آنچه گفتم یعنی روزه و دعاء را انجام بده. پس آن مرد واقفی روز شنبه هنگام سحر نزد من آمد و گفت شهادت میدهم که علی بن موسی الرضا (ع) امام مفترض الطاعة است. گفتم: چطور؟ گفت: دیشب ابو الحسن (ع) در خوابم آمد و فرمود: ای ابراهیم، بخدا سوگند حتماً به سوی حق برمیگردید. و گمان داشت که غیر از خدا هیچ کس بر این قضیه مطلع نبوده. 📚الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 366 ادامه👇👇
☝️☝️ادامه قبلی👇👇 4⃣ ابن عساکر در داستان اسلام آوردن سعد بن ابی ‌وقاص با سند خودش آورده است: عایشه دختر سعد گوید: (از پدرم شنیدم که گفت: سه روز پیش از اسلام آوردن، در خواب دیدم: انگار در تاریکی هستم که چیزی نمی‌بینم. ناگهان ماهی برای من تابید و دنبال آن رفتم. انگار به فردی نگاه می‌کنم که پیش از من به این ماه رسیده است. به زید بن حارثه و به علی بن ابی‌طالب و به ابوبکر نگاه می‌کنم. انگار از آنان می‌پرسم: چه زمانی به این‌جا رسیدید؟ گفتند: همین ساعت. به من رسیده است که رسول‌الله (ص) پنهانی به اسلام دعوت می‌کند. با او در «دره‌ی اجیاد» دیدار کردم و به ایشان عرض کردم: به چه چیز دعوت می‌کنی؟ فرمود: آیا گواهی می‌دهی که خدایی جز الله نیست و من رسول‌الله هستم؟ عرض کردم: گواهی می‌دهم که خدایی جز الله نیست و تو محمد رسول‌الله هستی). 📚تاریخ مدینة دمشق ابن عساكر، ج ۲۰، ص ۲۹۹؛ أسد الغابة، ابن الأثیر، ج ۲ ص ۲۹۲؛ 5⃣ ابن سعد و حاکم و غیر آنان روایت نمودند: محمد بن عبدالله بن عمر بن عثمان گوید: (اسلام خالد بن سعید، قدیمی بود و در میان برادرانش اولین کسی بود که اسلام آورد. آغاز اسلامش این‌گونه بود که در رؤیا دید که در دهانه‌ی آتش ایستاده است. از وسعت آن چیزی را ذکر می‌کرد که خداوند به آن داناتر است؛ و در خواب دید که پدرش او را در آن می‌کِشاند و رسول‌الله را می‌بیند که کمربندش را گرفته است تا در آتش نیفتد. با ترس از خواب برمی‌خیزد و می‌گوید: قسم به خدا که این رؤیا حق است... با رسول‌الله (ص) در حالی که در "اجیاد" بود، دیدار می‌کند و عرض می‌کند: ای محمد، به چه چیزی دعوت می‌کنید؟ فرمود: به خداوندی که یکتاست و شریکی ندارد، دعوت می‌کنم و این‌که محمد بنده و فرستاده‌اش است؛ و این‌که از پرستش سنگی که نمی‌شنود و نمی‌بیند و زیان نمی‌رساند و سودی نمی‌رساند و بین فردی که او را می‌پرستد از فردی که او را نمی‌پرستد تمیز نمی‌دهد، از همه‌ی این‌ها دست برداری. خالد عرض کرد: من گواهی می‌دهم که خدایی جز الله نیست و گواهی می‌دهم که تو رسول‌الله هستی. رسول‌الله (ص) از اسلام او خوشحال شد...). 📚الطبقات الكبری، ابن سعد، ج ۴، ص ۹۴؛ المستدرك، الحاكم، ج ۳، ص ۲۴۸؛ أسد الغابة، ابن الأثیر، ج ۲، ص ۸۲. به سؤال بالا در صوت زیر👇👇
5.25M
: طرفداران فرقه مدعی یمانی که ادعا دارند احمد الحسن(لعنت الله علیه) یمانی موعود است که باید با او بیعت کرد برای اثبات حقانیت خود به توسل و روزه سه روزه که منجر به خوابی شود که در آن خواب احمد الحسن تأیید می شود تمسّک می کنند. آیا خوابی که از این راه حاصل می شود حجت است.؟ این مدعیان، برای اثبات حجیت این خواب ها به روایات بالا ☝️☝️☝️تمسک می کنند، آیا از نظر این روایات،این نوع خواب ها حجیت دارد؟ در چه محدوده و چارچوبی؟ سؤالات را در این صوت ببینید. @ejtehadjame