eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
16.6هزار دنبال‌کننده
266 عکس
118 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تجمع حوزویان در حمایت از عملیات «وعده صادق» تجمع طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (3) موارد تعزیر 🔳 ۳_ تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مُحْرِمٌ قَتَلَ طَيْراً فِيمَا بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُعَزَّرُ قَالَ قُلْتُ: فَإِنَّهُ قَتَلَهُ فِي الْكَعْبَةِ عَمْداً قَالَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ وَ الْجَزَاءُ وَ يُضْرَبُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ لِلنَّاسِ كَيْ يَنْكُلَ غَيْرُهُ.(وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 89) حمران بن اعین نقل می کند که به امام باقر علیه السلام عرض کردم: شخص مُحرمی از روی عمد پرنده ای را بین صفا و مروه کشته است، [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بپردازد و قیمتش را بپردازد و تعزیر شود؛ حمران بن اعین می گوید: عرض کردم اگر پرنده را عمداً در کعبه بکشد [حکمش چیست؟] فرمودند: باید کفاره بدهد و قیمتش را بپردازد و کمتر از میزان حد تازیانه می خورد و به مردم معرفی می شود تا دیگران مرتکب نشوند. روشن است که تعزیر در این مورد نیز برای گناهی قرار داده شده است که تخلف از یک واجب غیر اجتماعی و شخصی است و نکته آن همانطور که در پایان روایت مورد توجه قرار داده شده است پرهیز دادن دیگران از ارتکاب این حرام است. به عبارت دیگر حفظ و صیانت از احکام الهی یکی از مهمترین اغراضی است که حاکم اسلامی بوسیله تعزیر آن را دنبال می کند و فلسفه تعزیر به تنظیم روابط اجتماعی محدود نمی شود. سند این روایت صحیح است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅موضوع : شیطان شناسی در قرآن ✅ 🔹تهیه شده توسط دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه 🌐 لینک محتواهای ارائه شده در ماه مبارک رمضان با عنوان سی روز سی آیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/830 🌐 آدرس آزمون: https://survey.porsline.ir/s/LnNSPdgO 🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد 🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت 24 روز جمعه سی و یکم فروردین ماه تمدید شد. 🙏لطفا با ارسال در کانال ها و گروه های مختلف همراهی فرمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (4) موارد تعذیر 🔳 ۴_ تعزیر کسی که استمناء کرده است عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أُتِيَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَكَرِهِ فَضَرَبَ يَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 363) طلحة بن زید از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که مردی را نزد امیر المؤمنین علیه السلام آوردند که با آلتش بازی کرده بود، امیر المؤمنین علیه السلام آن قدر به دست آن مرد زدند تا سرخ شد و سپس با هزینه بیت المال آن شخص را به ازدواج درآورند. زدن شخص گناهکار توسط حاکم همان تعزیر است و میزان و مقدار آن بر اساس روایات در اختیار حاکم و امام است. نکته دیگر در این روایت این است که این مورد نیز از جمله امور خصوصی و شخصی است و یک پدیده اجتماعی نیست. «گناه اجتماعی» یک اصطلاح فقهی و روایی نیست بلکه مطلبی است که در دوران جدید باب شده است و می توان 2 معنا برای آن ذکر کرد: 1- گناهی که به روابط اجتماعی مرتبط می شود مانند تصرف در ملک دیگری بدون اجازه. 2- گناهی که در ملاء عام و در منظر عمومی انجام می گیرد. گناه اجتماعی را به هرکدام از این دو معنا تفسیر کنیم به نظر می رسد که این روایت و برخی روایات دیگر تعزیر را برای یک گناه غیر اجتماعی ثابت دانسته اند و حاکم اسلامی حق و بلکه وظیفه دارد که برای جلوگیری از تحقق معصیت اقدام تنبیهی انجام دهد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (5) موارد تعزیر 🔳 ۵- تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است عَنْ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي الرَّجُلِ يَأْتِي الْبَهِيمَةَ قَالَ يُجْلَدُ دُونَ الْحَدِّ وَ يَغْرَمُ قِيمَةَ الْبَهِيمَةِ لِصَاحِبِهَا لِأَنَّهُ أَفْسَدَهَا عَلَيْهِ وَ تُذْبَحُ وَ تُحْرَقُ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُؤْكَلُ لَحْمُهُ وَ إِنْ كَانَتْ مِمَّا يُرْكَبُ ظَهْرُهُ غَرِمَ قِيمَتَهَا وَ جُلِدَ دُونَ الْحَدِّ وَ أَخْرَجَهَا مِنَ الْمَدِينَةِ الَّتِي فَعَلَ بِهَا فِيهَا إِلَى بِلَادٍ أُخْرَى حَيْثُ لَا تُعْرَفُ فَيَبِيعُهَا فِيهَا كَيْلَا يُعَيَّرَ بِهَا (صَاحِبُهَا). (وسائل‏الشيعة ج:28 ص:358) سدیر از امام باقر علیه السلام در رابطه با مردی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است، نقل کرده است که فرمودند: این شخص کمتر از میزان حد شلاق می خورد و باید قیمت این حیوان را به صاحبش بپردازد زیرا این حیوان را خراب کرده است و آن حیوان اگر از حیواناتی است که از گوشتش استفاده می شود ذبح می شود و بعد آتش زده می شود و اگر از حیواناتی است که به عنوان مرکب استفاده می شود علاوه بر اینکه شخص گناه کار کمتر از میزان حد شلاق می خورد و قیمت حیوان را ضامن است آن حیوان را از شهر محل وقوع این گناه به شهر دیگری خارج می کنند به طوری که شناخته نشود که این، چه حیوانی است پس در آن شهر دیگر فروخته می شود تا صاحب آن به جهت آن حیوان سرزنش و مورد عیبجویی واقع نشود. در این روایت نیز تعزیر نسبت به کسی مطرح شده است که گناهی غیر اجتماعی را انجام داده است چراکه عمل جنسی با حیوان نه به حوزه روابط انسانی مربوط است و نه غالباً در ملاء عام و در مقابل دید عمومی انجام می شود و اگر چنین خصوصیتی در رابطه با شخص محل بحث در روایت مطرح بود یقیناً راوی تذکر می داد و یا امام علیه السلام از راوی سؤال می کردند که این شخص در محل دید عمومی این کار را کرده است یا در خفاء مرتکب این گناه شده است؟ طبق اصطلاح علم اصول این روایت اطلاق ترک استفصالی دارد و لذا حتی اگر ثابت شود که شخصی در مخفی ترین حالت چنین گناهی را مرتکب شده است حاکم اسلامی او را باید تعزیر نماید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱 اگر اینها جرأت میکردند قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند! 🎤 نظرات صریح رهبر انقلاب درباره تخریب ، وهابیت و جریان تکفیری خبیث! 😔 کسانی با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی، تجلیل از چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند؛...واقعاً این مصیبتی است. 🏴 🇸🇦 اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. ⛔️ چه فکر باطلی! چه روحیه‌ی پلیدی! چه انسانهای بداندیشی! 🥷 جریان تکفیری خبیث، یکی از مصائب اسلام است! 🎙 آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (6) موارد تعزیر 🔳 ۶_ تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است ◻️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّجُلِ يَأْتِي الْمَرْأَةَ وَ هِيَ حَائِضٌ قَالَ يَجِبُ عَلَيْهِ‏ فِي اسْتِقْبَالِ الْحَيْضِ دِينَارٌ وَ فِي اسْتِدْبَارِهِ نِصْفُ دِينَارٍ قَالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَجِبُ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَدِّ قَالَ نَعَمْ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ سَوْطاً رُبُعُ حَدِّ الزَّانِي لِأَنَّهُ أَتَى سِفَاحاً. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص:377-378) ◽️محمد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر علیه السلام از حکم مردی که در حالی که همسرش حائض بوده است با او همبستر می شود سؤال کردم، امام علیه السلام فرمودند: اگر در ابتدای حیض بوده است باید یک دینار کفاره بدهد و اگر در انتهای حیض بوده است نصف دینار بدهد. محمد بن مسلم می گوید عرض کردم: فدای شما بشوم آیه چیزی از حد نیز بر او واجب است؟ فرمودند: بله، 25 ضربه شلاق، یک چهارم حدی که به زناکننده می زنند، زیرا این، یک عمل جنسی ممنوع بوده است. ▫️روشن است که تعیین تعزیر در این مورد نیز تعزیر بر عملی است که به هیچ عنوان گناه اجتماعی نیست. همبستر شدن با همسر در حال حیض عملی است کاملاً مخفیانه و شخصی و نه ربطی به روابط اجتماعی دارد و نه کاری است که در حضور دیگران انجام شود و نه غالباً کسی از آن با خبر می شود ولی طبق این روایت اگر نزد حاکم ثابت شود 25 ضربه شلاق دارد. نکته دیگری که در این روایت وجود دارد این است که در این روایت از تعزیر به حد تعبیر شده است؛ این نکته ای است که آینده در بررسی روایات عامه بحث تعزیر به آن نیاز پیدا خواهیم کرد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🟩سلسله مباحث دانش افزائی بصیرتی🟩 🔷با موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🔸توسط استاد محترم و مولف کتاب غرب شناسی علما شیعه؛ حجت الاسلام والمسلمین رهدار 🗓انتشار جلسات از روز شنبه 1 اردیبهشت ماه 📌همراه با آزمون و جوایز ارزنده ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🙏لطفا این پست را برای اطلاع رسانی و بهره مندی دیگران برای مخاطبین خود ارسال و در کانال ها و گروه ها منتشر نمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فرصت جهت شرکت در آزمون فقط تا ساعت ۲۴ امروز جمعه ۳۱ فروردین ماه است و تمدید نخواهد شد. لطفا بعداً پیام درخواست تمدید نفرستید که شرمنده نشویم ضمنا از فردا روز شنبه اول اردیبهشت ماه تدریس استاد رهدار با موضوع غرب شناسی علمای شیعه همراه با آزمون و تقدیم جوایز در خدمت عزیزان خواهیم بود.
🟩برندگان سی روز سی آیه با موضوع شیطان شناسی در قرآن ویژه ماه مبارک رمضان 🔷اسامی افرادی که در آزمون جلسات سی روز سی آیه شرکت نموده و به تمام سوالات پاسخ صحیح داده اند.👆 📌اسامی برندگان که به قید قرعه انتخاب شده اند: 🧔۱.ابوالقاسم فتحی از استان خراسان رضوی 🧔۲.ابراهیم مهدی نیائی از استان قم 👨‍🦰۳.علی علمداری از استان تهران 🧕۴.ساجده روستایی زاده از استان یزد 🧔۵.رضا قایقران از استان گیلان 🧕🏻۶.فاطمه زهرا بهمنی از استان فارس ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش تصویری واریز هدایای آزمون جلسات سی روز سی آیه ویژه ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d