eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
15.5هزار دنبال‌کننده
595 عکس
365 ویدیو
131 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پاسخ های صحیح به پرسش های درس استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی با موضوع اندیشه سیاسی اسلام ▫️پرسش ۱- ارزش ها چگونه تعیین می شوند؟ ▪️از واقعیت‌های خارجی استخراج می شود✔️ ▪️قراردادهای نانوشته بین عقلاست ▪️خداوند آنها را تعیین می کند ▫️پرسش ۲- دین شامل چه حیطه هایی می شود؟ ▪️امور مربوط به آخرت ▪️امور عبادی در دنیا و آخرت ▪️همه حیطه‌های زندگی بشر✔️ ▫️پرسش ۳- ملاک مشروعیت حکومت از دیدگاه اسلام چیست؟ ▪️ امضای الهی و همراهی مردم ▪️امضای الهی✔️ ▪️امضای الهی و تحقق خارجی حکومت ▫️پرسش۴- معیار مقبولیت چیست؟ ▪️رأی اکثریت ▪️پذیرش اندیشمندان و نخبگان جامعه ▪️وجود عده‌ای که بتوان با کمک ایشان تشکیل حکومت داد✔️ ▫️پرسش ۵- مراد از اصل تنزل تدریجی در اندیشه سیاسی چیست؟ ▪️در صفات حاکم اگر معصوم حضور نداشت نوبت به کسی می رسد که نزدیکترین فرد به اوست و همینطور در رتبه‌های بعد✔️ ▪️در عصر غیبت باید به تدریج حکومت اسلامی را شکل داد ▪️اصل بر این است که حاکم در برابر خواست مردم به تدریج تنزل کند و خواست آنها را بپذیرد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍ اسامی عزیزانی که به همه سوالات در آزمون پاسخ صحیح ارائه نموده اند. به زودی قرعه کشی انجام و اسامی برندگان اعلام خواهد شد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلسبیل؛ نکات اخلاقی از علما🍀 🔷 رهبر معظم انقلاب دامت برکاته 🔶 درس اخلاق تکان دهنده درباره مرگ و قبر و حساب 📌روزهای ماه مبارک رمضان ساعت :17 🗓سه شنبه هشتم ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
مشروطه بخش هشتم.mp3
20.57M
🌀 بخش هشتم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ» 🎧 فصل علمای مجاهد ♨️ آنچه امروز هشتم ماه مبارک رمضان خواهید شنید: 🔹 اختلاف‌افکنی استعمار بین علما و مردم پس از تشکیل مجلس؛ 🔹 صوت مهم امام خمینی درباره نقش استعمار در اختلاف‌افکنی بین علما و عبرت‌ از مشروطه؛ 🔹 بررسی قانون اساسی مشروطه که مصوب مظفرالدین شاه شد و نقایص بسیار آن؛ 🔹 شیخ فضل‌الله و حس خطر جدی + آماده‌شدن برای جهادی عظیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📌پادکست هر روز ساعت ۲۰:۳۰ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه (9) 💠 اهداف شیاطین (1) گمراه سازی أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً. (النساء : 60) ✍ ترجمه: آيا به كسانى كه گمان مى‏كنند به آنچه بر تو و پيش از تو نازل شده ايمان آورده‏اند، ننگريستى، كه مى‏خواهند [در موارد نزاع و اختلافشان‏] داورى و محاكمه نزد طاغوت برند؟ در حالى كه فرمان يافته‏اند به طاغوت كفر ورزند، و شيطان [با سوق دادنشان به محاكم طاغوت‏] مى‏خواهد آنان را به گمراهى دورى [كه هرگز به رحمت خدا دست نيابند] دچار كند. نکات: 🔹 1- شیطان در صدد این است که انسان را دچار گمراهی کند و لذا باید به او و راهی که او به آن راه فرامی خواند کفر ورزید. 🔹 2- گمراهی ای که شیطان به صدد ایجاد آن است گمراهی عمیقی است و نه فقط یک تخلف رفتاری ساده. در نتیجه همراه شدن با زندگی شیطانی انسان را تا دوردست ترین گمراهی ها که امکان بازگشت را از انسان می گیرد، می برد. 🔹 3- با توجه به آیه 116 سوره نساء این گمراهی دور همان شرک است: «وَ مَن يُشرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالَاً بَعِيدًا». 🔹 4- درست است که شیطان گمراهی ایجاد می کند ولی این انسان است که انتخاب کند که با شیطان همراه شود و خود را به دست گمراه سازی او بسپارد. جامعه ای که از تحت ولایت شیطان خارج شده است هدایت شده است و جامعه ای که شیطانی است گمراه شده است: « فَرِيقًا هَدَى‏ وَ فَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُون‏» (اعراف:30) ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علی ربیع الأنام و نضرة الأیام☘ 🤲 خداوندا سالی که گذشت را به امضای رضایت حضرت صاحب الأمر عج برسان و سالی که می آید را سال ظهورش قرار بده 🤲 اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳. سال "جهش تولید با مشارکت مردم" ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
نظام حقوقی زن در اسلام2؛استادشیخ تبار.mp3
10.32M
مدرسه مجازی رمضانیه ✅ 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ تبار 🔸موضوع:حقوق زن در اسلام 🎤جلسه :۲ از ۵ 🗓 چهارشنبه نهم ماه مبارک رمضان 📌مدرسه مجازیه رمضانیه هر روز ساعت۱۴ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلسبیل؛ نکات اخلاقی از علما🍀 🔷حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته 🔸نوروز ایرانی 🔷همراه کردن عید ملی با مناجات و دعا 🔸بهار مظهر و پیام آور امید است 📌روزهای ماه مبارک رمضان ساعت :17 🗓چهارشنبه نهم ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
مشروطه بخش نهم.mp3
12.09M
🌀 بخش نهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ» 🎧 فصل علمای مجاهد ♨️ آنچه امروز نهم ماه مبارک رمضان خواهید شنید: 🔹 نامه زیرکانه محمدعلی شاه به مجلس بعد از تاج‌گذاری 🔹 کنستیتوسیون چیست و چرا در ادبیات دوره مشروطه زیاد به چشم می‌خورد؟! 🔹 نطق تقی‌زاده در نقد اسلام در مجلس مسلمانان! 🔹 متمم قانون اساسی توسط چه کسانی نوشته شد؟! 🔹 آغاز اقدامات شیخ برای گنجاندن متمم دوم قانون اساسی برای جلوگیری از حذف دین! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📌پادکست هر روز ساعت ۲۰:۳۰ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
✍ اسامی عزیزانی که به همه سوالات در آزمون پاسخ صحیح ارائه نموده اند. به زودی قرعه کشی انجام و اسامی
🔹 اسامی منتخبین قرعه کشی آزمون درس حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی با موضوع اندیشه سیاسی اسلام 🔸۱) آقای مصطفی بامری جو از سیستان و بلوچستان 🔸۲) سیده زینب صیادی از استان قم 🔸۳) سیده فاطمه دهقان بنادکی از استان فارس 🔸۴) علی اکبر سالاری کیا از استان قم 🔸۵) مبینا طورجی اطهر از استان همدان 🔸۶) سجاد رحیمی از استان قم 🔹جوایز منتخبین( ۵۰۰ هزار تومان) به شماره کارت اعلامی واریز خواهد شد.🔹 ✍ پس از اتمام جلسات درسی هر استاد آزمون مجازی برگزار و به منتخبین جوایز نقدی تقدیم خواهد شد. 🔷 لطفا در اطلاع رسانی مدرسه مجازی رمضانیه به علاقمندان این مباحث ما را همراهی فرمایید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✅ مدرسه مجازی رمضانیه ✅ ✍ در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 14 با ما همراه باشید ▫️ موضوع ارائه شده تاکنون : اندیشه سیاسی اسلام/ استاد حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی 🎤جلسه : 1 🎤جلسه : 2 🎤جلسه : 3 🎤جلسه : 4 🎤جلسه : 5 🎤جلسه : 6لینک شرکت در آزمون مباحث مربوط به استاد حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی https://survey.porsline.ir/s/4XiChbVc 🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد 🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت ۱۴ روز ۲۹ اسفند ماه ✍ لینک مربوط به آزمون مباحث اساتید دیگر نیز بعد از بارگزاری روزانه مباحثشان در کانال تقدیم خواهد شد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🌱 أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب؛/
بحار الأنوار : ج‏43 ، ص131
▫️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم: مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍نمونه ای از لطف و نظرات دلگرم کننده عزیزان با تشکر از لطف همه لطفا با معرفی کانال به دوستان علاقمند به این گونه مباحث ما را یاری کنید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه (10) 💠 اهداف شیاطین (2) ایجاد کینه و دشمنی إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ(المائدة : 91) ✍ ترجمه: مسلماً شيطان مى‏خواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه [سخت‏] اندازد. نکات: 🔹 1- همانطور که در آیه قبل از آیه فوق آمده است شراب و قمار امور پلید و شیطانی هستند و شیطان این امور را برای ایجاد دشمنی و کینه در بین بشر رواج می دهد. پس یکی از اهداف شیطان ایجاد دشمنی و کینه در بین انسانهاست و از مهمترین ابزارهای آن ترویج شراب و قمار است. 🔹 2- این هدف شیطانی در حوزه روابط اجتماعی دقیقاً در مقابل آن چیزی است که خداوند متعال در ساخت جامعه الهی اراده کرده است: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (آل عمران:103) «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده و گروه گروه نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آن گاه كه با يكديگر دشمن بوديد، پس ميان دل‏هاى شما پيوند و الفت برقرار كرد، در نتيجه به رحمت و لطف او با هم برادر شديد، و بر لب گودالى از آتش بوديد، ولى شما را از آن نجات داد؛ خدا اين گونه، نشانه‏هاى [قدرت، لطف و رحمت‏] خود را براى شما روشن مى‏سازد تا هدايت شويد.» 🔹 3- با توجه به این دو سیاست کلی، جامعه شیطانی و جامعه الهی به لحاظ کیفیت پیوند اجتماعی تفاوت مهمی با یکدیگر دارند. در جامعه شیطانی قلوب از یکدیگر جداست و اساساً هدف مشترکی دنبال نمی شود هر چند ممکن است برای رسیدن به نفع شخصی، یکدیگر را تحمل کنند: «تَحْسَبُهُمْ جَميعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى‏»(حشر:14) و حال آنکه در جامعه الهی رابطه اخوت برقرار است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» (حجرات:10) و مؤمنین در مقابل یکدیگر فروتن هستند: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرين‏»(مائده:54). 🔹 4- عداوت و بغضاء در واقع از جمله عقوبتهای الهی است که یک امت یا جامعه ممکن است به آن دچار شوند و شیطان در صدد این است که انسان را به ورطه این عقاب الهی بکشاند، کما اینکه یهود و نصاری به آن مبتلا شدند: « وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» (مائده:64) و «وَ مِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ أَخَذْنا ميثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ» (مائده:14). 🔹 5- اینکه در جامعه مؤمنین عداوت و دشمنی وجود ندارد به معنای این نیست که اساساً چنین روحیه ای نسبت به هیچ کس در نهاد و ضمیر مؤمنین وجود ندارد و به قول معروف مؤمنین صلح کل هستند. به هیچ وجه اینگونه نیست. مؤمنین در بین خود که دلهای متوجه به خداوند متعال دارند عداوت و دشمنی ندارند ولی در برابر شیطان و شیطانیان کاملاً دارای روحیه دشمنی و کینه هستند: «إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» (فاطر:6) و «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ» (ممتحنه:4) ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش حجت الاسلام رضازاده از گفتگو با اساتید معظم آقایان فاضل لنکرانی و قائنی پیرامون حواشی مرتبط با درمانگاه قم بخش اول بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین در آخرین روز از سال 1402 توفیق شد و خدمت 2 تن از اساتید شاخص حوزه علمیه قم رسیدم. ابتدا جلسه ای در محضر حضرت استاد فاضل لنکرانی هماهنگ شد و بعد از آن توفیق شد و خدمت حضرت استاد قائنی شرفیاب شدم و نزد هر دو بزرگوار گفتگویی گرم و صمیمی نسبت به موضوعات مختلفی داشتم. در ضمنِ مطالبی که گفتگو شد بحث به سمت حواشی ای که پس از ماجرای درمانگاه قم پدید آمد نیز رفت و راجع به این موضوع نیز مباحثی مطرح شد. از آنجا که حقیر در رتبه شاگردی هر دو استاد گرامی هستم و قلباً ارادتمند هر دو بزرگوار می باشم و احساس می کنم که برخی دانسته و برخی نیز ندانسته در انعکاس دیدگاه این دو بزرگوار به خطا رفته اند و بعضاً سخنانی گفته شد که دور از شأن ایشان بود از هر دو استاد ارجمند اجازه گرفتم تا خلاصه ای از گفتگوها را منتشر کنم. مقدمتاً عرض کنم که همه کسانی که در حوزه علمیه سابقه ای در حضور در دروس، خصوصاً دروس فقه و اصول دارند می دانند که اختلاف نظر و اختلاف فتوا در مسائل فقهی امری کاملاً طبیعی و کاملاً قابل پذیرش است و اساساً به نظر حقیر این جزو امتیازات فقه شیعه است که علی رغم اینکه فقاهت در شیعه از یک چهارچوب محکم و قوی و مبانی تخطی ناپذیری برخوردار است در عین حال فقیه و مجتهد، دگم اندیش و بسته نیست بلکه آزادانه ادله را بررسی می کند و حکم کلی را بدست می آورد و بعد از دقت در موضوع و تشخیص جوانب در آن، حکم را بر موضوع تطبیق می دهد. در این ماجرای اخیر هم برخی از فروعات و تطبیقات بحث امر به معروف و نهی از منکر و یا احکام دیگر ممکن است نزد آقایان محل بحث باشد و این هیچ ایرادی ندارد بلکه امروز ما بیش از گذشته به این مباحث علمی نیازمندیم و حوزه علمیه باید با استفاده از ظرفیت اساتید مبرز و تضارب آراء، نرم افزار و دستور العمل زیست مؤمنانه را به جامعه و نظام ارائه دهد. اما از این مقدمه که بگذریم مسئله این است که اگر کسی به فرمایشات این دو بزرگوار مراجعه کرده بود به وضوح متوجه می شد که نظر هر دو استاد معظم نسبت به مسئله حجاب و امر به معروف و نهی از منکر روشن است و به هیچ وجه عقب نشینی و یا کوتاه آمدن از احکام شرع مقدس و مانند این حرفهای غلط از سخنان ایشان برداشت نمی شود. حضرت استاد فاضل لنکرانی همانطور که خود معظم له به این حقیر فرمودند سالیان درازی است که در مقوله حجاب سخن گفته اند و در مقابل هجمه های بیگانگان و دگراندیشان به تبیین این حکم الهی و ضرورت آن همت گماشته اند. برخی از کتبی که ایشان برای نسل جوان در این موضوع تألیف کرده اند چند صد هزار تیراژ داشته است. تدریس آیات مرتبط با حکم حجاب، بررسی ابعاد فقهی حجاب، و کارهای متنوع دیگر در این زمینه و حتی حضور در سیما و پاسخگویی نسبت به شبهات مرتبط با حجاب و مانند آن از دیگر فعالیتهای ایشان در این مقوله بوده است. حتی در جریان اغتشاشات سال 1401 که هجمه های سنگینی علیه حجاب و امر به معروف و مانند آن شکل گرفت و حتی برخی از افرادی که لباس روحانیت بر تن دارند متأسفانه نسبت به حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه داشتن حاکمیت در قبال احکام شرع مقدس مواضع منفعلانه و بعضاً التقاطی داشتند، حضرت استاد فاضل لنکرانی با قاطعیت و صلابت تحسین برانگیزی از این احکام الهی دفاع کردند و به تبیین مسئله پرداختند. نسبت به استاد بزرگوار حضرت آقای قائنی نیز همینطور. ایشان تأکید داشتند که اولاً اینکه از ایشان نقل شد که با دیدن فیلم درمانگاه متأثر شده اند منظورشان این بوده است که از اینکه لباس روحانیت در معرض هتک حرمت قرار بگیرد و مورد اهانت واقع شود متأثر شده اند و ثانیاً مطالب ایشان نکات کلی ای بوده است که باید در امر به معروف و نهی از منکر به آن دقت کرد و این نکات مطلب جدیدی نیست بلکه در کتب فقهی و فتوایی از جمله تحریر الوسیله نیز آمده است. حضرت استاد قائنی تأکید کردند که دل مؤمنین از برخی مظاهر ولنگاری خون است و این جور مظاهر فساد پذیرفتنی نیست و باید با تدبیر از این گونه مسائل جلوگیری شود. نکته جالب توجه در فرمایشات ایشان این بود که فرمودند انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ثمره مجاهدت هزار و چند صد ساله علمای شیعه است که به توفیق الهی توسط مرحوم امام خمینی در ایران امکان تحقق پیدا کرد و لذا همانطور که باید اصل این انقلاب حفظ شود باید مسئولین نیز با درایت کامل سعی خود را در جهت حفظ و نشر و تحقق احکام شریعت داشته باشند و حوزه های علمیه نیز باید به لحاظ فکری و عملی کمک کنند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش حجت الاسلام رضازاده از گفتگو با اساتید معظم آقایان فاضل لنکرانی و قائنی پیرامون حواشی مرتبط با درمانگاه قم بخش دوم خلاصه آنکه مواضع هر دو استاد بزرگوار روشن و مطابق مبانیِ شناخته شده است و نباید کسانی دانسته یا ندانسته برداشت غلطی از فرمایشات ایشان بکنند و با این کار عملاً دل مؤمنین را به رنج آورند و دشمن را شاد کنند. حقیر عرائضم را با یک هشدار و یک توصیه ختم می کنم. هشدار نسبت به دشمنان و کسانی که به نوعی در حال پیشبرد اهداف دشمن هستند؛ به این دسته می گویم که امروز به حمد الهی حوزه های علمیه مصمم و با اراده کامل و متحد در سنگر دفاع از مبانی دینی و احکام شریعت ایستاده اند و نه تنها بی تفاوت نسبت به این امور نیستند بلکه مطالبه علمای اعلام و حوزه های علمیه از مسئولین این است که با رعایت جوانب گوناگون در جهت اجرای حدود الهی بکوشند و نگذارند که تخلف از احکام دین در جامعه عادی شود و با خدمت به مردم و رفع مشکلات مردم هر چه بیشتر بستر را برای رعایت احکام الهی فراهم آورند. و اما توصیه حقیر خطاب به دوستان است. گاهی اوقات برخی از دوستان به جهت دغدغه های دینی و متأثر از فضای مجازی موضعگیری هایی می کنند که خدای ناکرده احترام علما و اساتید در آن رعایت نمی شود. ما این همه در کتب اصولی از مفهوم آیه نباء بحث می کنیم ولی گاهی احساس می شود که از منطوق این آیه شریفه غفلت می کنیم، نباید موضع گیری ما رجماً بالغیب و بدون بررسی باشد. اگر مطلبی در رسانه ای پخش شد یا تیتری زده شد نباید به آن اکتفا کرد و حتی مصاحبه‌های جهت‌دار نمی تواند مبنای قضاوت قرار بگیرد بلکه باید با توجه به محکمات تفکرات اساتید و نیز در موارد ابهام با مراجعه به خود این بزرگواران که در دسترس هم هستند، مطلب را به دست آورد و خلاصه باید در هر قضاوتی و ابراز نظری اخلاق و تقوا را رعایت کرد و شأن اساتید معظم را در نظر گرفت. إن شاء الله که خداوند متعال به همه ما توفیق سربازی برای دین و دفاع از شریعت اسلام عزیز را عنایت فرماید. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش حجت الاسلام رضازاده از گفتگو با اساتید معظم آقایان فاضل لنکرانی و قائنی پیرامون حواشی مرتبط با درمانگاه قم حجت الاسلام رضازاده طی مصاحبه‌ای ابراز داشت: 🎤 ... حتی در جریان اغتشاشات سال 1401 که هجمه های سنگینی علیه حجاب و امر به معروف و مانند آن شکل گرفت و حتی برخی از افرادی که لباس روحانیت بر تن دارند متأسفانه ... مواضع منفعلانه و بعضاً التقاطی داشتند، حضرت استاد فاضل لنکرانی با قاطعیت و صلابت تحسین برانگیزی از این احکام الهی دفاع کردند و به تبیین مسئله پرداختند. 🎤 حضرت استاد قائنی تأکید کردند که دل مؤمنین از برخی مظاهر ولنگاری خون است ... نکته جالب توجه در فرمایشات ایشان این بود که فرمودند انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ثمره مجاهدت هزار و چند صد ساله علمای شیعه است که به توفیق الهی توسط مرحوم امام خمینی در ایران امکان تحقق پیدا کرد و لذا همانطور که باید اصل این انقلاب حفظ شود باید مسئولین نیز با درایت کامل سعی خود را در جهت حفظ و نشر و تحقق احکام شریعت داشته باشند متن کامل مصاحبه👇 بخش اول بخش دوم ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
نظام حقوقی زن در اسلام 3؛استادشیخ تبار.mp3
12.95M
مدرسه مجازی رمضانیه ✅ 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ تبار 🔸موضوع:حقوق زن در اسلام 🎤جلسه :۳از ۵ 🗓 پنج شنبه دهم ماه مبارک رمضان 📌مدرسه مجازیه رمضانیه هر روز ساعت۱۴ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍نمونه ای دیگر از لطف و نظرات دلگرم کننده عزیزان با تشکر از لطف همه لطفا با معرفی کانال به دوستان علاقمند به این گونه مباحث ما را یاری کنید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش تصویری واریز هدایای آزمون درس حجت‌الاسلام والمسلمین ابوطالبی با موضوع اندیشه سیاسی اسلام پس از پایان درس هر استاد در مدرسه رمضانیه آزمون مجازی برگزار خواهد شد و به قید قرعه به ۶ نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح داده باشند ۵۰۰ هزار تومان تقدیم خواهد شد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلسبیل؛ نکات اخلاقی از علما🍀 🔷حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته 🔸جایگاه حضرت خدیجه سلام الله علیها 🔷ایشان حقیقتا مظلوم اند. 📌روزهای ماه مبارک رمضان ساعت :17 🗓پنجشنبه دهم ماه مبارک رمضان ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
مشروطه بخش دهم.mp3
10.92M
🌀 بخش دهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ» 🎧 فصل علمای مجاهد ♨️ آنچه امروز دهم ماه مبارک رمضان خواهید شنید: 🔹 نامه شیخ فضل الله در ۷ ربیع الاول ۱۳۲۵ و شروع پیگیری اصل دوم متمم قانون اساسی؛ 🔹 نامه محرمانه شیخ_فضل_الله به آخوند خراسانی؛ 🔹 حمایت قاطع از شیخ فضل الله و نامه حمایتی آخوند به مجلس؛ 🔹 تروریستهای غربی روزنامه‌ای که نامه شیخ را منتشر کرد غارت می‌کنند! 🔹 غربگراها چطور پس از حمایت آخوند، شیخ فضل الله را تحت فشار گذاشتند؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📌پادکست هر روز ساعت ۲۰:۳۰ ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه (11) 💠 اهداف شیاطین (3) جلوگیری از راه راست قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ(16) ثُمَّ لَاَتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمَانِهِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ وَ لَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ (17). (الأعراف) ✍ ترجمه: [شیطان] گفت: به سبب اينكه مرا به بيراهه و گمراهى انداختى، يقيناً بر سر راه راست تو [كه رهروانش را به سعادت ابدى مى‏رساند] در كمين آنان خواهم نشست. (16) سپس از پيش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان مى‏تازم و [تا جايى آنان را دچار وسوسه و اغواگرى مى‏كنم كه‏] بيشترشان را سپاس‏گزار نخواهى يافت. (17). نکات: 🔹 1- خداوند متعال برای سعادت بشر الگوی خاصی را قرار داده است که اگر مطابق آن الگو عمل شود نیازهای انسان به درستی پاسخ داده می شود و حیات طیبه و سعادت همه جانبه نصیب انسان می گردد. از این الگو در قرآن به صراط و سبیل یاد می شود. شیطان و رهبران شیطانی در صدد این هستند که از حرکت بشر در این مسیر جلوگیری کنند. 🔹 2- تقابل بین دستگاه الهی و دستگاه شیطانی در این موضوع نیز به وضوح دیده می شود. شیطان در صراط مستقیم می نشیند و از این صراط دیگران را کنار می زند ولی خداوند متعال به صراط مستقیم هدایت می کند: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» و «وَ هَدَيْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏». شیطان از سبیل و راه خداوند جلوگیری می کند: « وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبيلِ» (عنکبوت:38) و حال آنکه خداوند متعال به سبیل و آن راه معهود هدایت می کند: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» (انسان:3). 🔹 3- هجمه شیطان برای کنار زدن انسان از مسیر درست و راه راست همه جانبه است و از پیش رو و پشت سر و راست و چپ می تازد و این نشان می دهد که در مقابل این هجمه سنگین آمادگی زیادی لازم است و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. 🔹 4- طبیعی است که نشستن شیطان بر سر راه راست و جلوگیری از حرکت انسان در این مسیر نسبت به کسانی است که در این مسیر گام برداشته اند و الا کسانی که به طور کل از مسیر خداوند متعال گمراه شده اند و سرگردان در وادی اندیشه ها و مکتب های گوناگون پرسه می زنند، شیطان نسبت به آنها کار خود را کرده است. زراره چنین نقل می کند: « قُلْتُ لَهُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- "لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ‏ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ‏ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ" قَالَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ فَأَمَّا الْآخَرُونَ فَقَدْ فَرَغَ مِنْهُمْ.»(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص: 145). امام باقر علیه السلام در پاسخ زراره نسبت به آیه محل بحث فرمودند: ای زراره مقصود شیطان تو و اصحاب تو هستید (یعنی شیعیان) و اما دیگران که شیطان از گمراه ساختن آن ها فارغ شده است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d