✨ #نشست_علمی: #سلسله_نشستهای_تخصصی_مباحث_اعتقادی
🔅نشست 1: کارکردهای #عقل در نگاه دین
🎤 ارائه دهنده: آیت الله سیدجعفر #سیدان، دکتر رضا #برنجکار
📅 تاریخ برگزاری: 21 آبان 1388
📍 برگزارکننده: #مدرسه_علوم_دینی_ولی_عصر
▫️ مشخصات: 1 جلسه | صوت و فیلم و متن
⭐️ سطح مهارت: #تخصصی
🌐 مشاهده نشست علمی
eklm.ir/PM3Da
🌀پشتیبانی:
t.me/ekalam_ir
🔅راهنمای ثبت نام
#روش_شناسی #منبع_شناسی #علم_و_معرفت
@ekalam
💫چهارمین پیش همایش بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی (رحمه الله علیه) برگزار میشود.
💎سخنران ویژه: حضرت آیت الله سید جعفر سیدان
🎤سخنرانان:
🔸 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی (دبیر علمی همایش)
🔸 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی راد (استاد حوزه و دانشگاه تهران)
🔸 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی پور (نماینده ولی فقیه در هند)
📆 زمان: روز پنج شنبه ۹۸/۱۰/۱۲ از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰
📍مکان: مشهد مقدس. حرم مطهر . بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی سالن اجتماعات شیخ طبرسی(ره)
eklm.ir/3xvm4
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
📸 گزارش تصویری اولین جلسه از مدرسه زمستانی کلام امامیه
📍مشهد مقدس، مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📆چهارشنبه 11 دی ماه 1398
@ekalam
🔶مهفومشناسی نظریههای شناخت خدا
▫️دکتر سید علی #طالقانی
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی طالقانی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در چهارمین مدرسه زمستانی کلام امامیه به تبیین موضوع «مفهومشناسی نظریه های شناخت خدا» پرداخت و منابع معرفتی معرفه الله و امکان آن را بررسی کرد. در نظریه شناخت خدا که همان معرفت شناسی است، خود وجود شناخت به عنوان واقعیت مفروض در نظر گرفته می شود و سؤال اساسی از چگونگی آن است. نظریه معرفت عمومی در سه سطح مطرح است: چیستی معرفت، منابع معرفت و امکان معرفت؛ در موضوع ما این سه محور عبارت است از چیستی معرفت الله، راه های معرفت الله و امکان معرفت الله.
🔹 وی در ادامه به تبیین حقیقت پرداخت و گفت: اساسا معرفت چیزی از جنس باور است و باور یک گرایش گزاره ای است. سوال این است که آیا معرفت الله یک گرایش گزاره ای است یا خیر؟ مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ادامه داد: راسل بین سه نوع معرفت تفکیک قائل شده است؛ شناخت که بر سه نوع «شناخت گزاره ای»، «شناخت چگونه ای» و «شناخت رودررویی و مواجهه ای» است و این سه نوع شناخت به یکدیگر تحویل نمی شود.
🔹 وی بیان داشت: به نظر می رسد در معرفه الله دست کم از معرفت چگونه نمی توان مستقیم بهره برد اما از شناخت مواجهه ای می توان بهره برد. تعریف معرفت به «باور صادق موجه» مربوط به معرفت گزاره ای است و اگر معرفت خداوند از نوع معرفت گزاره ای بماند، چنین تعریفی هم ندارد. به نظر می رسد که بر خلاف دیدگاه رایج معرفه الله از جنس معرفت گزاره ای نیست یا دست کم معرفت گزاره ای از معرفه الله یک معرفت زیربنایی نیست.
🔹 دکتر طالقانی در ادامه به تبیین موضوع «راه های شناخت یا منابع معرفت» پرداخت و گفت: مفروض این است که منابع متعددی در این زمینه وجود دارد، از قبیل «ادارک حسی»، «درون نگری(وجدان)»، «عقل»، «شهود(زبانی)»، «حافظه» و «گواهی». وی اضافه کرد: در این حوزه این سؤال مطرح است که عمق و گستره معنا بخش هر یک از این منابع چقدر است و آیا این منابع تولید کننده معرفت(مولد) هستند یا «یادآوری کننده معرفت(مذکّر)»، یا این منابع «صرفا مُعِد معرفت» هستند. و آیا این منابع موثق هستند؟
🔹مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی گفت: سؤال مهم این است که آیا معرفت به خدا از جنس معرفت به امور عادی است یا اساسا از جنس دیگری است؟ به عبارت دیگر اگر معرفت گزاره ای است، آیا از جنس همان معرفت گزاره ای است که درباره همه امور داریم؟ مفروض متکلمین و حکما (دست کم در کلام و فلسفه رسمی) این است که این دو معرفت از یک جنس هستند. سؤال دیگر این است که آیا معرفت الله از جنس معرفت گزاره ای است یا معرفت آشنایی(فطری)؛ این معرفت آشنایی آیا نسبتی با تجربه دارد؟ آیا این شناخت، نسبتی با عالم ذر یا فطرت دارد؛ و اگر چنین ارتباطی با عالم ذر یا پیشین وجود دارد آیا نیاز به یادآوری دارد یا نیاز به تولید معرفت به صورت بدوی نه یادآوری وجود دارد؟
🔹وی در نهایت پس از بررسی جهات مختلف موضوع افزود: توقع ما این است که نظریه های شناخت خدا که به این پرسش ها پاسخی ارائه می دهند، بررسی شود که به دو شکل «ارائه شده» و «اقتراحی» می تواند باشد. این نظریات عبارت است از : نظریات فطرت بنیاد، نظریات وحی بنیاد، نظریافت معرفه النفس، نظریه های آیت بنیاد و نظریه های شهود بنیاد.
👥 عضویت در کانال
@ekalam