#نشست_علمی
#الهیات_کاربردی
#محمدتقی_سبحانی
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی سلسله نشست های الاهیات کاربردی برگزار میکند:
🔶نشست اول: لزوم الهیات کاربردی
🔸هدف نشست: چرا باید از الهیات در مسائل علوم انسانی و مسائل عملی زندگی استفاده کرد؟ این فرایند چگونه صورت میگیرد؟ از علوم الهیاتی مثل فلسفه، فقه و عرفان به چه میزان و چگونه استفاده میکنیم؟
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
سلسله نشست های الهیات کاربردی نشست اول لزوم الهیات کاربردی.mp3
28.86M
#صوت_نشست
📒سلسله نشست های #الهیات_کاربردی
🗒نشست اول: لزوم الهیات کاربردی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر #محمدتقی_سبحانی
🔰مجری: انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
39.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری
◀️نگاهی به #آتئیسم (#الحاد و #خداناباوری)
بخش نهم
دکتر میثم #توکلی_بینا
در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است.
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری
◀️نگاهی به #آتئیسم (#الحاد و #خداناباوری)
بخش دهم
دکتر میثم #توکلی_بینا
در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است.
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
#اندیشهٔ_اِلحادی؛
قسمت اول: چیستی اِلحاد
🔺 A+theos+ism=Atheism
واژهای یونانی است که از لحاظ لغوی به معنای «بیدینی» به کار میرود.
پیشوند «a» به معنای نفی: «هیچ» یا «نه» به کار میرود. واژهٔ «theos» بدین معناست که به وجود یک یا چندین خدا ایمان داشته باشید که همگی در امور کائنات دخالت داشته باشند.
🔸در زبان عربی، واژهٔ «الحاد» به معنی انحراف از چیزی به کار رفته است؛ همان طور که در قرآن به آن اشاره شده است:
«وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِيٓ أَسۡمَٰئِهِۦۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ» [الأعراف:١٨٠]
امروزه الحاد به معنی انکار وجود خالق و پروردگار بە کار میرود. الحاد به عنوان یک مکتب فلسفی شناخته میشود که بر عقیدهٔ عدمیت (نبود و نیستی) استوار است و اساس آن انکارِ وجود خداوند است.
🔸شماری از محققین الحاد را اینگونه تعریف میکنند: الحاد مفهومی برای توصیف مکتبی فلسفی و فکری میباشد که اساس اندیشهٔ آن، رد و انکار وجود خداوند یا هر قدرت فعال دیگری است؛ به بیانی سادهتر، الحاد یعنی انکارِ وجود خدا.
در گذشته الحاد به عنوان یک مکتب یا یک مجموعه و یک نهاد وجود نداشته، بلکه هرچه بوده، پدیدهای شخصی بوده است که از اخلاق و رفتار مردم آن دوران بیزار گشته و طریق الحاد را برگزیده است؛ یعنی به دلیل وضعیت اجتماعی یا وضعیت روحی-روانی این مکتب را انتخاب کرده است.
👇🏻ادامه
noatheism.com
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
...
🔹تا قرن هفتم اینگونه بوده است، سپس الحاد خود را به فلسفه متکی میسازد.
در گذشته فیلسوفان مجموعهای از سؤالات مبهم فلسفی برایشان پیش میآمده که از مهمترین آنها عدالت خداوند و برهان شر بوده است؛ مثلا: «اگر خداوند میتواند مانع از شر و بدی شود، پس چرا این کار را انجام نمیدهد؟ اگر نمیتواند! پس بر همهٔ امور قادر نیست و اگر میتواند مانع شود، ولی این کار را انجام نمیدهد! پس او خدا نیست.»
🔺 علاوه بر اینها، شمار زیادی شبهه و سؤالات فلسفی دیگری برایشان پیش میآمد. بعدها سؤالات مربوط به برهان شر به صورت اصولی توسط آلوین پلانتینگا پاسخ داده شدند. اما در حال حاضر الحاد به علم تکیه کرده و از قالب فلسفه خارج گشته است. ملحدان میخواهند از طریق علم، اندیشهٔ خود را پیش ببرند؛ مثلا: تئوری داروین را مطرح میکنند و میخواهند از طریق زیستشناسی با ادیان به ستیز بپردازند؛ یا میخواهند از طریق علم فیزیک از ازلی بودن جهان یا شیوهای از شیوههای خلقت جهان سخن بگویند و به عنوان دلیل علمی برای مخالفت با ادیان آن را به کار گیرند.
دانشمندان ملحدی که فقط به نظریات علمی اعتماد دارند عبارت اند از: استیون هاوکینگ، لاورنس کراوس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت، سم هریس.
🔺بهطور کلی، ظهور الحاد از قرن شانزدهم به بعد اتفاق افتاده و اندک اندک تا قرون هجدهم و نوزدم به اوج قدرت رسیده و گسترش یافته است. این در حالی است که تعدادی از محققین در زمینهٔ الحاد بر این باورند که الحاد از قرن هجدهم ظهور یافته است.
انشاءالله در قسمت بعدی به بررسی جایگاه الحاد و انواع آن میپردازیم.
noatheism.com
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
#معرفی_کتاب
کتاب «توحید باوری و روانشناسی دین» اثر #آرش_رجبی و #سیده_معصومه_طباطبایی است که در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ۱۷۶ صفحه تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
از منظر قرآن کریم و میراث مکتوب اسلام، ایمان و باور صحیح به آموزههای اعتقادی اسلام، به ویژه توحید، نقش خاصی در بهداشت روانی و معنوی انسان دارد، به گونهای که اساس خودسازی، جامعهسازی و بهداشت روانی فردی و اجتماعی مبتنی بر باور صحیح به توحید است.
کتاب حاضر، در قالب سوال و جواب که صیغهای قرآنی و تأثیری کارآمد دارد، در زمینه توحید باوری و روان شناسی دین به سامان رسیده است تا بخش مهمی از پرسشها و دغدغههای جامعه امروز را پاسخ بدهد و شبهات را از چهره دین بزداید.
ساختار اثر
این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان مفاهیم پژوهش به بیان دین و توحید پرداخته و روانشناسی دین، بهداشت روانی و سیر تاریخی رابطه دین و روانشناسی را بررسی کرده است.
نویسنده در فصل دوم با عنوان «مبانی و اصول نظریه پژوهش» به تبیین نظام واره جامع توحیدی (تبیین حقیقت توحید و مراتب آن: توحید ذاتی، توحید در خالقیت و… و روابط چهارگانه انسانی: رابطه انسان با خداوند، رابطه انسان با خویشتن، رابطه انسان با جامعه انسانی و رابطه انسان با نظام هستی) پرداخته و نظام واره بهداشت روانی و مبانی انسان شناختی بهداشت روانی (فطرت و طبیعت مشترک انسانی، اصل کرامت ذاتی انسان و توسعه زندگی از طبیعت تا ماورا طبیعت و زندگی پس از مرگ) را به رشته تحریر درآورده است.
«کارکردهای توحید باوری در بهداشت روانی فردی» عنوان سومین فصل از کتاب مذکور است.
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری
◀️نگاهی به #آتئیسم (#الحاد و #خداناباوری)
بخش یازدهم
دکتر میثم #توکلی_بینا
در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است.
┄┅═══❉☀️❉═══┅┄
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
📚 الاهیات در عصر جدید
❇️@elaheeyat