eitaa logo
الاهیات در عصر جدید
166 دنبال‌کننده
151 عکس
62 ویدیو
35 فایل
در جستجوی حقیقت... ارائه مباحث و منابع مطالعاتی در حوزه الاهیات اسلامی معرفی نشست ها کتب و مقالات صوت جلسات و... @elaheeyat 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 @true_truth_seeker
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه دین جلسه ۱.mp3
17.86M
درس استاد بر پایه کتاب ، درآمدی بر فلسفه دین. نوشته مایکل پترسون و دیگران، همراه با نقد و بررسی. جلسه اول ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست ششم : «بررسی مبانی فلسفی علم جدید در نسبت با الهیات اسلامی» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: 📅زمان: پنجشنبه 1402/04/15 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست ششم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
51.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری ◀️نگاهی به ( و ) بخش ششم دکتر میثم در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است. ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
دکتر شاکرین 2.pdf
226.7K
دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا تبیین و نقد دیدگاه داوکینز ✍️دکتر حمیدرضا * 🔻درآمد ریچارد استاد «رفتارشناسی حیوانات» در یکی از دانشگاه‌های انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. اکنون به بررسی هر یک از دو دلیل وی پرداخته و آنها را به نقد می‌‌گذاریم. ❇️ دلیل اول: اصل انتخاب طبیعی داوکینز در کتاب "ساعت سازکور" ادعا می‌کند که بر اساس نظریه تکامل داروین پیدایش گونه‌‌های مختلف زیستی از جمله انسان توسط خالقی هوشمند، مانند خدا طراحی نشده، بلکه همه برآمده از "اصل انتخاب طبیعی" است. او بر این مساله تاکید می‌‌ورزد که در گذشته مواجهه با دنیای شگفت‌انگیز زیستندگان، بشر را بر سر یک دو راهی قرار می‌‌داد: پیدایش تصادفی، یا طراحی آفریننده‌‌ای دانا و توانا! اما چون تصادف نامعقول و محال به نظر می‌‌رسید تنها راه معقول، توجیه جهان آفرینش الهی بود. به نظر وی داروین با قرار دادن اصل انتخاب طبیعی، دوگانه خدا یا تصادف را بر هم زد و نشان داد که تنوع زیستی می‌‌تواند از طریق انتخاب طبیعی، بدون دخالت خالق حکیم پدید آید و در عین حال تصادفی هم نباشد. 📚منبع: نشریه معارف 113.•👇 @maarefmags_ir ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ هجدهم ذی الحجه، عید غدیر،عید ولایت، عید الله اکبر و عید آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد💐 ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
47.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری ◀️نگاهی به ( و ) بخش هفتم دکتر میثم در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است. ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار می‌کند: 💠 درس باب حادی‌عشر علامه حلی ره 🎙مدرس: حجت الاسلام محمدحسن معین ⏰ زمان برگزاری جلسات: ۲۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲. شنبه تا پنجشنبه؛ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴. 🔹 حضوری و مجازی امکان شرکت مجازی بانوان نیز وجود دارد. ✅ امتیازات شرکت در دوره: 🔸آموزش یکی از متون محوری کلام امامیه 🔸اعطای گواهینامه 🔸اولویت پذیرش در دوره سطح دو و سه پیوسته فلسفه و کلام اسلامی 🔺زمان ثبت‌نام: ۱۱ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ 💎 هزینه ثبت‌نام: ۵۰۰.۰۰۰ ریال در صورت شرکت منظم در جلسات و قبولی در آزمون این مبلغ عودت داده می‌شود. 🌐 ثبت‌نام از طریق: Paziresh.dte.ir 📱 ارتباط با کارشناس گروه فلسفه و کلام در ایتا @philo_theo_admin ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
1674375439-9559-1401-3-3.pdf
894.4K
📜حمیدرضا خدا و تصادف تکاملی؛ ناساز یا همساز؟ گرایی تکاملی ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 حوزه علمیه - شعبه اصفهان () 🔹 حوزه تحول گرا و تشکیلات محور 🔸 با آرمان تمدن سازی اسلامی 🔹 ویژه برادران 🔶 تحت اشراف آیت الله محمدی عراقی (رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم) 🔷 مورد تائید مرکز مدیریت حوزه های علمیه اصفهان 📌نشانی: خیابان ابن سینا، ابتدای کوچه ۱۶، حوزه علمیه مشکات اصفهان 📞 ۰۹۱۳۳۶۷۸۹۶۲ 📞 ۰۳۱۳۳۴۴۷۴۵۷۳ 🌐 howzehmeshkat.ir 💠کانال اطلاع رسانی حوزه علمیه مشکات: 💯به ما بپیوندید 🆔@meshkatesf_ir
💠پژوهشکده الاهیات امامیه برگزار می کند: «» نشست سوم: پیشینه الاهیات در یونان باستان(از خدایان المپ تا خدای فلسفه) با حضور: 🎤 دانش آموخته دکتری فلسفه یونان از دانشگاه علامه طباطبائی مدرس حوزه علمیه و پژوهشگر تخصصی یونان ⏱زمان: یکشنبه 25 تیرماه 1402 ساعت 15 تا 17 🏢مکان: اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوچه شماره 6، ساختمان موسسه الاهیات و معارف امامیه 🌐لینک پخش آنلاین: https://www.aparat.com/imamya_esf/live موسسه الاهیات و معارف امامیه @imamya_esf ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهمین نشست علمی همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت ⬅️موضوع: اخلاق و باور به خدا سخنران: 👤 حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار (رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث) 👤پرفسور یوهانس نیهوف (هئیت علمی دانشگاه برلین) ⏰زمان: دوشنبه 26 تیر ساعت 10 تا 12 🇮🇷مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📢لینک شرکت مجازی: dte.bz/philconf "هر دو سخنران بصورت حضوری ارائه خواهند داشت" ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
42.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری ◀️نگاهی به ( و ) بخش هشتم دکتر میثم در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است. ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی سلسله نشست های الاهیات کاربردی برگزار میکند: 🔶نشست اول: لزوم الهیات کاربردی 🔸هدف نشست: چرا باید از الهیات در مسائل علوم انسانی و مسائل عملی زندگی استفاده کرد؟ این فرایند چگونه صورت میگیرد؟ از علوم الهیاتی مثل فلسفه، فقه و عرفان به چه میزان و چگونه استفاده میکنیم؟ ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
سلسله نشست های الهیات کاربردی نشست اول لزوم الهیات کاربردی.mp3
28.86M
📒سلسله نشست های 🗒نشست اول: لزوم الهیات کاربردی 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🔰مجری: انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
39.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری ◀️نگاهی به ( و ) بخش نهم دکتر میثم در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است. ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری ◀️نگاهی به ( و ) بخش دهم دکتر میثم در شانزده جلسه دکتر میثم توکلی بینا برای مخاطب عمومی شبکۀ جهانی ثامن، به نقد الحاد مدرن و خداناباوری پرداخته است. ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
؛ قسمت اول: چیستی اِلحاد 🔺 A+theos+ism=Atheism واژه‌ای یونانی است که از لحاظ لغوی به معنای «بی‌دینی» به‌ کار می‌رود. پیشوند «a» به معنای نفی: «هیچ» یا «نه» به‌ کار می‌رود. واژهٔ «theos» بدین معناست که به وجود یک یا چندین خدا ایمان داشته باشید که همگی در امور کائنات دخالت داشته باشند. 🔸در زبان عربی، واژهٔ «الحاد» به معنی انحراف از چیزی به کار رفته است؛ همان‌ طور که در قرآن به آن اشاره شده است: «وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِيٓ أَسۡمَٰئِهِۦۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ» [الأعراف:١٨٠] امروزه الحاد به معنی انکار وجود خالق و پروردگار بە کار می‌رود. الحاد به عنوان یک مکتب فلسفی شناخته می‌شود که بر عقیدهٔ عدمیت (نبود و نیستی) استوار است و اساس آن انکارِ وجود خداوند است. 🔸شماری از محققین الحاد را اینگونه تعریف می‌کنند: الحاد مفهومی برای توصیف مکتبی فلسفی و فکری می‌باشد که اساس اندیشهٔ آن‌، رد و انکار وجود خداوند یا هر قدرت فعال دیگری است؛ به بیانی ساده‌تر، الحاد یعنی انکارِ وجود خدا. در گذشته الحاد به عنوان یک مکتب یا یک مجموعه و یک نهاد وجود نداشته، بلکه هرچه بوده، پدیده‌ای شخصی بوده است که‌‍ از اخلاق و رفتار مردم آن دوران بیزار گشته و طریق الحاد را برگزیده است؛ یعنی به دلیل وضعیت اجتماعی یا وضعیت روحی-روانی این مکتب را انتخاب کرده است. 👇🏻ادامه noatheism.com ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat
... 🔹تا قرن هفتم اینگونه بوده است، سپس الحاد خود را به فلسفه متکی می‌سازد. در گذشته فیلسوفان مجموعه‌ای از سؤالات مبهم فلسفی برایشان پیش می‌آمده که از مهم‌ترین آن‌ها عدالت خداوند و برهان شر بوده است؛ مثلا: «اگر خداوند می‌تواند مانع از شر و بدی شود، پس چرا این کار را انجام نمی‌دهد؟ اگر نمی‌تواند! پس بر همهٔ امور قادر نیست و اگر می‌تواند مانع شود، ولی این کار را انجام نمی‌دهد! پس او خدا نیست.» 🔺 علاوه بر این‌ها، شمار زیادی شبهه و سؤالات فلسفی دیگری برایشان پیش می‌آمد. بعدها سؤالات مربوط به برهان شر به صورت اصولی توسط آلوین پلانتینگا پاسخ داده شدند. اما در حال حاضر الحاد به علم تکیه کرده و از قالب فلسفه خارج گشته است. ملحدان می‌خواهند از طریق علم، اندیشهٔ خود را پیش ببرند؛ مثلا: تئوری داروین را مطرح می‌کنند و می‌خواهند از طریق زیست‌شناسی با ادیان به ستیز بپردازند؛ یا می‌خواهند از طریق علم فیزیک از ازلی بودن جهان یا شیوه‌ای از شیوه‌های خلقت جهان سخن بگویند و به عنوان دلیل علمی برای مخالفت با ادیان آن را به کار گیرند. دانشمندان ملحدی که فقط به نظریات علمی اعتماد دارند عبارت اند از: استیون هاوکینگ،‌ لاورنس کراوس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت، سم هریس. 🔺به‌طور کلی، ظهور الحاد از قرن شانزدهم به بعد اتفاق افتاده و اندک اندک تا قرون هجدهم و نوزدم به اوج قدرت رسیده و گسترش یافته است. این در حالی است که تعدادی از محققین در زمینهٔ الحاد بر این باورند که الحاد از قرن هجدهم ظهور یافته است. ان‌شاءالله در قسمت بعدی به بررسی جایگاه الحاد و انواع آن می‌پردازیم. noatheism.com ┄┅═══❉☀️❉═══┅┄ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 📚 الاهیات در عصر جدید ❇️@elaheeyat