هدایت شده از کانال الهیات دانشگاه امام رضا علیه السلام
"بسمه تعالی"
🌸 السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
📗 دوره آموزشی فرهنگ میزبانی و ادب حضور
🔹ویژه خدمتگزاران زیارت در حوزه فرهنگی حریم حرم مطهر
با موضوع:
📚ابعاد و عوامل زمینه ساز در گسترش فرهنگ پوشش شایسته
و بررسی ریشه ها در شکل گیری پوشش نامناسب در شهرهای زیارتی
🔹همراه با ارائه گواهی معتبر به شرکت کنندگان در کارگاه
✅ زمان:
دوشنبه ۲۲ اسفند ماه، ساعت ۱۵ الی ۱۷
✅ مکان: حرم مطهر، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طبرسی
🌸🌸🌸
انجمن علمی الهیات دانشگاه امام رضا علیهالسلام
انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی واحد رضوان برگزار میکند: 📚بازدید از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
#گزارش_تصویری
📚بازدید از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی📚
🗓زمان: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
الحمدلله که در پناه رضاییم💚
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚چگونه در درياى اطلاعات غرق نشويم؟
👤استاد جلیل معماریانی
#رویش
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
انجمن علمی الهیات دانشگاه امام رضا علیهالسلام
📚 ۱۳- صبر و پایداری 💡یکی از آداب علم آموزی، پایداری در راه کسب دانش است. دانشجوی با هدف، در اثر رو
📚 ۱۴- علاقه به فراگیری دانش استاد
✍ یکی از شرایط مهم یادگیری، داشتن انگیزهٔ قوی و علاقه به موضوع یادگیری است. پافشاری حضرت موسی علیه السلام برای همراهی خضر علیه السلام نشان دهندهٔ علاقهٔ زیاد او به استفاده از محضر استاد است.
نیز این گفتهٔ ایشان که:
💢«وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا»:
«و [یاد کن] هنگامی را که موسی به جوانِ همراه خود گفت: دست بردار نیستم تا به محل برخورد دو دریا برسیم، هر چند سال های سال سیر کنم»، نشانگر شدت اشتیاق آن حضرت به ملاقات آن ولی خدا (خضر عليه السلام) و کسب فیض از محضر وی می باشد.
💡این علاقه و ابراز آن در راه کسب علم- به ویژه گاه، فرد با قبول شرایطی، خود را بسیار محدود می کند- سبب میشود که استاد، او را مورد عنایت ویژهٔ خود قرار دهد.
#ادب_در_حریم_علم
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
🖥#ابزار_پژوهش
🔸نرم افزار جامع الاحادیث۳/۵
«فرهنگ جامع روایات پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام»
✍مشخصات:
✓متن کامل ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، مشاهده ترجمه ها و شروح در کنار متن اصلی کتاب در موضوعات: اخلاق، ادعیه، تاریخ، تفسیر و ...
✓نوع نرمافزار: دانشنامه
✓موضوعات: حدیث و علوم حدیث
✓تعداد کتابها: ۴۱۲
✓سیستم عامل: ویندوز
📚برگهٔ «حدیث»، شامل امکانات زیر:
✓ مشابه یابی هوشمند روایات بصورت ماشینی
✓ مقایسه ی ماشینی احادیث مشابه
✓ارائه اسناد بازسازی شده در کنار اسناد اصلی متن کتب
🔍امکانات جستجو:
✓ جستجو از طریق ریشه کلمات
✓ ساده سازی محیط جستجو، دسترسی به جستجوی ترکیبی در همه ی قسمت های برنامه
✓ جستجوی برخط (Find) در قسمت های مختلف امکانات نمایشی
💡امکانات یادداشت نور:
✓ارسال سند از طریق پست الکترونیکی
✓ نمایش برگه ای اسناد مورد استفاده
✓ تغییر اندازه نمایش (Zoom)
🌐https://www.noorshop.ir/fa/product/6320/
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
انجمن علمی الهیات دانشگاه امام رضا علیهالسلام
📚 ۱۴- علاقه به فراگیری دانش استاد ✍ یکی از شرایط مهم یادگیری، داشتن انگیزهٔ قوی و علاقه به موضوع ی
📚 ۱۵- سکوت
🔹ادب حکم می کند که شاگرد در برابر بسیاری از سخنان و اقدامات استاد سکوت اختیار کند. زمانی که خضر علیه السلام شرط پذیرش همراهی حضرت موسی علیه السلام را بیان کرد، او با سکوت خود شرط را بدون هیچ قیدی پذیرفت:
✍«قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلَا تَسْتَلْنِي عَن شَيْءٍ حَتَّى أحدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً» (كهف/۷۰):
گفت:«اگر مرا پیروی میکنی، پس از چیزی سؤال نکن، تا [خود] از آن با تو سخن آغاز کنم».
🔸شاهد این سکوت حضرت موسی علیه السلام آن است که به فرمودهٔ قرآن، به دنبال این سخن خضر علیه السلام، سفر آغاز میشود: «فَانْطَلَقَا» «پس رفتند»؛ یعنی سفر عملاً با پذیرش شرط استاد آغاز شد. این سکوت حضرت موسی علیه السلام در برابر سخن معلم خویش، حکایت دیگری از ادب شاگرد در برابر استاد است.
#ادب_در_حریم_علم
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رضا علیهالسلام:
مومن در هنگام توانایی بیش از حق خود نمیگیرد.
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
انجمن علمی الهیات دانشگاه امام رضا علیهالسلام
📚 ۱۵- سکوت 🔹ادب حکم می کند که شاگرد در برابر بسیاری از سخنان و اقدامات استاد سکوت اختیار کند. زمان
📚 ۱۶-لحن مؤدبانه، استفاده از واژه های پسندیده
📖بر اساس آیات سورهٔ مبارکهٔ «کهف»، حضرت موسی علیه السلام در چند مرحله وعدهٔ خود را فراموش کرد و در مورد کار استاد، سؤال و اظهار نظر نمود. این فراموشی و پرسش، نخستین بار
پس از آن که آن مرد الهی، کشتی سالم را سوراخ نمود، به وقوع پیوست:
✍«قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا» (كهف/۷۱):
«حضرت موسی علیه السلام گفت: آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینانش را غرق کنی؟ واقعاً به کار ناروایی مبادرت ورزیدی».
🔸با وجود آن که حضرت موسی علیه السلام و عدهٔ خود را فراموش نمود و از حکمت کار استاد، سؤال کرد، اما سخن خود را به نحو مؤدبانه بیان نمود. در واقع، او ظاهر عمل را می دید و آن را «شیئاً امراً»: «چیزی عجیب و ناشناخته تصور می نمود».
💡لحن سخن چه اعتراض آمیز باشد چه نباشد و چه این که از باب امر به معروف گفته باشد و یا هر حکمت دیگری در کار باشد که از بحث این کتاب خارج است، آنچه مسلم است ادب در تعبیر، از ویژگیهای این شاگرد است.
💢به طور کلی، سؤال را میتوان کلید علم دانست. بسیاری از فضایل بر سؤال مترتّب است؛ مشروط بر آن که سؤال برای فهم باشد نه برای عناد.
📝در روایات سؤال از روی عناد را نهی
کرده اند:
«سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً» :
«برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن.».
سؤال حضرت موسی علیه السلام نیز از دسته سؤالاتی بود که مقصود از آن فهم بود.
🔹دومین فراموشی وعده، زمانی رخ داد که حضرت موسی علیه السلام نتوانست علت کشتن پسر بچه ای بیگناه را درک کند؛ در این حال نیز نتوانست سکوت کند:
✍«قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا نُكْرًا» (کهف/۷۴):
حضرت موسی علیه السلام به او گفت آیا شخص بیگناهی را بدون اینکه کسی را به قتل رسانده باشد کشتی؟ واقعاً کار ناپسندی مرتکب شدی».
🔻حضرت موسی علیه السلام مجدداً برخلاف وعدهٔ خویش عمل کرد؛ اما این بار به قصد «نهی از منکر». منکری که در نظر او هیچ تأویلی برای آن نبود. به نظر حضرت موسی علیه السلام، قتل پسر بچه ای بیگناه کاری قابل توجیه نبود؛ زیرا او نه عملی مرتکب شده که قتلش را موجه سازد و نه حتی به سن تکلیف رسیده تا به خاطر اعمالش مؤاخذه شود.
اما با این حال، حضرت موسی علیه السلام کار خضر علیه السلام را «چیزی ناشناخته» خواند: «شیئاً نكراً».
⭕️ این تعبیر نیز نشانی از اسائهٔ ادب ندارد و تنها بی خبری حضرت موسی علیه السلام از راز کار را نشان می دهد.
🔸بالاخره سومین مرتبهٔ فراموشی حضرت موسی علیه السلام با این بیان وی آشکار شد:
✍«قَالَ لَوْ شِئتَ لَتَّخَذَت عَلَيْهِ أَجْراً» (كهف/۷۷)
«حضرت موسی علیه السلام گفت: اگر میخواستی میتوانستی برای آن مزدی بگیری».
🔗 پس از تعمیر یک دیوار در روستایی که اهالی آن از غذا دادن به آنها خودداری کرده بودند، حضرت موسی علیه السلام در ذهن خود قادر به حل این تناقض نبود، باز هم لب به سخن گشود. ظاهر امر چنان است که مردم این روستا بخیل و تنگ نظرند و از پذیرفتن دو مهمان خودداری میکنند. آن مرد الهی، با حال گرسنگی و با وجود خستگی راه، در همین روستا به تعمیر دیواری پرداخته که نزدیک است فرو ریزد و در ازای این تعمیر نیز مزدی دریافت و حتی درخواست نکرده است. این مطالب برای شاگرد وی قابل هضم نبود.
اما این بار نیز:
💡 با وجود آن که ظاهر امر بسیار پیچیده و کاملاً خلاف عقل به نظر می رسید، حضرت موسی علیه السلام سخن ناملایم و ناشایستی به زبان نیاورد و تنها عقیدهٔ خود را در مورد کارهایی که انجام داده بودند بیان کرد.
💡سخن خود را با «لَوْ شِئْتَ» آغاز کرد: «اگر میخواستی» با این بیان، خضر علیه السلام را صاحب اختیار و تصمیم دانست نه این که خود را هم ردیف او و صاحب تصمیم بداند.
#ادب_در_حریم_علم
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
🔸تقویمها، جمعهها را بار دیگر کنار هم چیدند
و روزها را به پایت ریختند تا قدم رنجه کنی...
ولی امسال هم فاتحهی تمام جمعههای بی تو را خواندیم.
وقتی نباشی، سالهایمان هجریترین سالهای شمسی است.
کجای جهانی امید جهان؟!
#جمعه_های_امام_زمانی
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
📚 براى مهمانى خدا آماده شويم
✍نویسنده: استاد علیرضا پناهیان
📑انتشارات: بيان معنوى
📖توضیحات:
این كتاب بخشی از کتاب «شهر خدا؛ رمضان و رازهای روزه داری» از استاد پناهیان است که در آن نکات علمی و کاربردی روزه داری با زبانی ساده بیان شده و با مفاهیم دینی در آمیخته است.
کتاب برای مهمانی خدا آماده شویم به موضوعاتی همچون شب ها و شب نشینی ها، از امساکهای روزانه تا اطعام های شبانه، محاسبهٔ قبل از حساب و تمنای پیش از عقاب و... در رابطه با روزه داری پرداخته است.
📎بخشی از کتاب :
هیبت ماه رمضان
اگر حضور در محضر میزبان را در این ضیافت باور کرده باشیم و عظمت خدای رمضان را نیز دریافته باشیم، بیشک در کنار هوس ضیافت، هراس از بیادبی نسبت به این بارگاه باشکوه هم به دلمان راه مییابد و حتی قبل از خیز برداشتن برای حضور در این بار عام، خوف ظهور آن همه عظمت در برابر وجود ناچیز ما، در جانمان جاری میشود.
مگر امام سجاد علیه السلام در مناجات خود هنگام وداع با ماه رمضان نمیفرمودند: «وَ [ما] أَهْیبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ؛ ای ماه رمضان، تو چقدر در قلب مؤمنان با هیبت بودی.» این هیبت از کجاست؟ طبیعی است این هیبت یا ناشی از تقرّب به محضر ربوبی است، و یا نشأت گرفته از اهمیت رعایت آداب و بهجا آوردن بهجای اعمال مهم ماه رمضان است تا به ساحت مقدّس پروردگار یا به ساحت قدسی ضیافت کریمانه اش بیادبی نشده باشد.
#معرفی_کتاب
💠|انجمن علمی الهیات و معارف اسلامی_دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام واحد رضوان|
@elahiat_imamreza
هدایت شده از انسان جاری
🔶 کارگاه آموزشی تربیت بنیادی 🔶
"مسأله ى تربيت وسازندگى بزرگترين مسئوليت ما در اين قرن وحشى است. اين سازندگى اولين و بزرگترين وظيفه است و با ساير مشاغل و برنامه ها منافات ندارد.هر كس در هر كجا مى تواند مربى و سازنده باشد.چراغ روشن در هر كجا كه هست مى تواند نور بپاشد و راه ها را روشن كند". [ع.ص(ره)]
🔹استاد: محمد مهدی الهی منش
🔹دهه اول ماه مبارک رمضان
🔹ساعت: ۱۵ الی ۱۷ حضوری و برخط
🔹مکان: بلوار ملک الشعرای بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹
🔸هزینه دوره ۵٠٠هزارتومان میباشد، که به علت تقارن با ماه رمضان و حضور استاد رایگان میباشد
🔸جهت ثبت نام به آیدی @darvish49 پیام دهید
🔻 موسسه انسان جاری
@Ensan_jari
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر
هدایت شده از آستان قدس رضوی و حرم مطهر