eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فاطمه مبارز یا فاطمیه منفعل ⚔بریده باد زبانی که حضرت فاطمه سلام الله علیها را از «حماسه خوانی» به «نوحه خوانی» تنزل دهد . ⬅️ببینید کدام هیئت، مسجد، سخنران، مداح ، نمایش و... فاطمه اصیل را به شما معرفی میکند و کدام مجموعه فاطمه را در قفس روضه‌ها زندانی می‌کند . 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 ریل | قاب‌های متفاوتی از مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ 🆔 @elalhabib_ir
🔖دو نکته‌ی طلایی 💠ستایشگر اهل‌بیت(ع) حاج دو نکته را از تجارب خودشان در عرصه ستایشگری گفتند: 🔶من اعتقادم بر این است که وقتی مداح می‌خواهد [کار مداحی‌اش را] شروع کند و نیز در ادامه‌ی این راه (یعنی در هر سطحی): ❇️ابتدا نیاز دارد به یک راهنما! نیاز به یک راهنمای عالم، نیاز به یک معمم که مداح نباشد، کسی که از او فیض ببرد و استفاده کند. 🔸شاید بگویید در شهر ما استاد اخلاق پیدا نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید در همان شهر و بوم خودتان، یک آدمی که بشود از او حرف شنید و گوش داد، ترجیحاً معمم، پیدا کنید. ⚠️من این خطر را به شما عرض بکنم برخی هیأت‌های مذهبی با این فرمان که می‌روند، آنچنان از علما و روحانیت جدا می‌‍شوند که این ضرر است برای دین! 🔷نکته دوم آشنایی با معارف دین؛ گذشت دورانی که شما هر چه بخوانی مردم بنشینند[به نشانه تأیید] سری تکان بدهند! ⁉️جوانها می‌آیند سوال می‌پرسند باید بتوانی جواب بدهی.. 🔹مداح باید: ⬅️ با قرآن کریم آشنا باشد ⬅️ باید با نصوص دینی و روایات آشنا باشد ⬅️با تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) [نه فقط مقتل!] آشنا باشد.. 📚شما باید سیره و تاریخ تحلیلی معصومین(ع) را بدانید نه یک بُرش از زندگی ائمه(ع) را که متأسفانه برخی آن را هم نمی‌دانند! 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرزندان واقعی فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها چه کسانی هستند؟ 🔆 جملات ۶۰ سال پیش امام‌خمینی‌(ره) که بعید است تاکنون در رسانه‌ای شنیده باشید! 🆔 @elalhabib_ir
🔖مرثیه از بدو وقوع حادثه.. 💠استاد مهدی در سومین همایش ملی الی‌الحبیب، نکاتی را درباره تاریخچه شکل گیری مرثیه‌خوانی و مرثیه‌سرایی گفتند: 🚩بر کسی پوشیده نیست که کار مرثیه‌خوانی برای سیدالشهداء علیه‌السلام از بدو وقوع حادثه شروع شد و نخستین مرثیه‌خوانان و مرثیه‌سرایان، بازماندگان اهل‌بیت از واقعه‌ی کربلا بودند. 🚩وجود مقدس زینب کبری سلام‌الله علیها، امام سجاد علیه‌السلام، سکینه بنت‌الحسین سلام‌الله علیها، رباب سلام‌الله علیها، وجود مقدس ام‌البنین سلام‌الله علیها، این‌ها با اشعار خودشان، با مرثیه‌هایی که سرودند و در تاریخ ثبت و ضبط شده، نخستین مرثیه‌سرایان هستند پس از واقعه‌ی عاشورا. ❇️پس از اهل‌بیت(ع)، شاعران بسیاری ظهور کردند و این عَلَم را به‌دست گرفتند. 📝در قرون اولیه شاعرانی مانند کمیت‌بن زید اسدی که هاشمیات او به‌راستی در دوران‌های اولیه مانند سلسله جبالی دور شهر تشیع سر به فلک کشیده بود و از آن حراست می‌کرد. هاشمیات کمیت. 📝 سفیان‌بن مصعب عبدی کوفی، یکی از گرانمایه‌ترین شاعران اهل‌بیت(ع) هست که جمله‌ای رشک‌برانگیز از امام صادق علیه‌السلام درباره او نقل شده.⬇️ 💎فرمودند: «يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمْ شِعْرَ الْعَبْدِيِّ فَإِنَّهُ عَلَى دِينِ اللَّه». ای شیعیان! به فرزندان خودتان شعر عبدی را یاد بدهید. چرا که او بر صراط مستقیم و دین الهی است. 💢شیوه کار عبدی به این‌صورت بود که خدمت حضرت صادق(ع) شرفیاب می‌شد. معارف را از حضرت دریافت می‌کرد، به شعر در می‌آورد، مجدداً خدمت حضرت می‌رسید. شعر خود را عرضه می‌کرد. اگر امام(ع) تأیید می‌فرمودند آن‌گاه شعر را منتشر می‌کرد. با این دقت. 👈🏻بعد امام می‌فرمایند شیعیان! به فرزندان خودتان شعر عبدی را بیاموزید. 📚منبع: 📖تفسير نور الثقلين ج۴ ص۷۱ / بحار الأنوار ج۷۶ ص۲۹۳ 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩نوحه‌خوانی رزمنده‌ها در حضور امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح » 📝یادداشت حاج‌رحیم در خصوص نوحه «حاج » 🆔 @elalhabib_ir
«۱» سال ۸۹، در دیدار شاعران با رهبر انقلاب، شعری خواند که طلیعه‌ای طلایی داشت: «دریغ است از ولی، اما ولی تنهاست بی‌مردم علی، آری علی، حتی علی، تنهاست بی‌مردم» و البته شاید این بیتِ طلایی، عمومی‌ترین و مردمی‌ترین بیت این مثنوی بود و باقی ابیات، از لهجه ثقیل استاد در امان نبودند... و شاید به همین خاطر، بر سر زبان‌ها نیفتادند و‌ تکرار نشدند، اگرچه همان بیت اول، به قدر کافی توجه‌ها را جلب می‌کرد، اما انگار هنوز فصل شنیدن این شعر نرسیده بود... باید چندسالی می‌گذشت و معلم، درس‌های دیگری را هم برای‌مان مشق می‌کرد، باید مبانی حکم‌رانی مردمی را بیش‌تر و بیش‌تر مرور می‌کردیم، فهم‌مان و باورمان از مردم را بالاتر می‌بردیم تا می‌رسیدیم به فصل ... تا دوباره این بیت بر صدر شعر دیگری بنشیند و شاید این‌بار گوش‌ها آماده‌تر باشند برای شنیدن... 🆔 @elalhabib_ir
«۲» ۱۳سال بعد، ایام فاطمیه اول، همان نقل ۷۵روز که مشتریانِ کم‌تر و البته خاص‌تری دارد، بالاخره آن قطعه‌ای که باید، خوانده شد... در شهری که باید... در گلزارشهدای زنجان... در مجلسی همه‌چیزتمام، در هیأتی کامل... از جایگاه و‌ فضاسازی گرفته تا صوت و فیلم‌برداری و... با عشق، جایگاه را طراحی کرده... جایگاهی باشکوه، حماسی، انقلابی و ازهمه‌مهم‌تر هیأتی... انگار ساخته شده برای چنین اجرایی... با دقت تمام پای صوت نشسته تا بهترین صدا را ثبت و ضبط کند... و آن جلو شور و نظم جلسه را درخور اجرایی بی‌نقص آماده کرده‌اند... و... همه چیز مقدمات یک اجرای باشکوه را فراهم می‌آورند و آن کار که باید اجرا می‌شود... 🆔 @elalhabib_ir
«۳» هرچند در این سال‌ها بارها و‌ بارها شرایطی پیش آمده و خواسته‌ام چندخطی درباره‌اش بنویسم، اما هربار خویشتن‌داری کرده‌ام... بیش‌تر نگران خودش بودم که محل کید بدخواهان و‌ حسد بددلان قرار نگیرد... آخرین‌بار شب عاشورای امسال بود... در ماشین عراقی که نشستیم به سمت نجف، آن‌جا که گوشی، نه آنتنی برای تماس داشت و نه اتصالی برای اینترنت، میدان استفاده به افاده بدل شد...صفحه یادداشت را باز کردم و شروع کردم به نوشتن... نوشتم و نوشتم و خوش‌حال بودم از این‌که بالاخره طلسم شکسته شد... فکرکنم به قاعده ایتا چند قسمتی می‌شد... مانده بود دستی به رویش بکشم و منتشر کنم که با ده‌ها متن و صدها و هزاران فایل دیگر، همراه گوشی پرکشید و باز قسمت نشد... این‌بار هم با هزار «وان‌یکاد...» با احتیاط قلم برمی‌دارم... 🆔 @elalhabib_ir
«۴» فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟ تا بالاخره بعد از حدود دوهفته، تبلیغ قطعه «بی‌مردم» را دیدم و خیالم راحت شد بچه‌های هیأت حواس‌شان بوده و برای این کار برنامه‌ای دارند... اوج ماجرا هم تکرار این اثر در بود... 🆔 @elalhabib_ir
«۵» این کار یک نبود، کاری هم نبود، کار به تنهایی هم نبود، حاصل سال‌ها تأمل و اندیشه و مباحثه و برآیند طرح ذهنی چندساله و خروجی یک نظام فکری بود... سال‌هاست جلسات فاطمیه، محمل روضه‌های سوزناک و مرثیه‌های جان‌گداز است... که داغ فاطمیه داغی‌است بی‌تسلی... این‌که در اوج این درد جان‌کاه، مرثیه را این‌گونه با حماسه آمیخته کنی و با شکوه و صلابت حق شعر را ادا کنی، اتفاق کمی نیست... این‌گونه از نقطه اوجی است که به نظر بسیار بیش‌تر باید از آن صحبت کرد، شاید باید کمی از آن فاصله بگیریم تا متوجه شویم امروز در میانه یک نقطه عطف، وسط یک جهش تاریخی و ارتقاء معنادار عرصه ستایش‌گری قرار گرفته بودیم... ارتقاء رتبه، جایگاه و شأن مداحی، هم از حیث قالب و هم محتوا... از منظر محتوایی، ورود مداحی به میانه گفت‌وگوهای جدی در حوزه مردم‌داری و حکم‌رانی اتفاق بزرگی است. این‌که مداحی، در سطح حکم‌رانی حرف‌های جدی برای گفتن دارد و می‌تواند منشأ آثار عمیقی باشد، حرف تازه‌ای است که می‌تواند جان‌های آماده بیش‌تری را با این جهان معنوی پیوند دهد... 🆔 @elalhabib_ir
«۶» محتوا و قالب به خوبی هم‌نشین شده‌اند و در هم آمیخته‌اند... این حماسه‌خوانی جایی خطبه‌ای غرّاء می‌شود، اما از شور و احساس نمی‌افتد، از هنرمندی و ظرافت خالی نمی‌شود که سرشار است... رسماً خطبه‌خوانی است، اما شاعرانه... این مقتدرانه‌خواندن، به مخاطب جان دوباره‌ای می‌دهد، هویت‌بخش است، شور او را ناخودآگاه به حماسه بدل می‌کند، مجلس از تب‌وتاب نمی‌افتد، گرفتار شعارزدگی نمی‌شود، در اوج شور و عاطفه و احساس، بلندترین مضامین معرفتی را تکرار می‌کند... و این کم معجزه‌ای نیست... به‌ویژه آن‌که به سبک جلسات اصیل ترک‌ها، پایه میکروفون را دوباره برقرار کنی، دستانت را از بند هرچه هست آزاد کنی... چه‌قدر تسلط مداح بر جلسه بیش‌تر می‌شود، چه‌قدر زبان بدنش هنرمندانه‌تر می‌شود... چه‌قدر بهتر این ابیات ادا می‌شود: ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء! در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء! هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء! تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء! 🆔 @elalhabib_ir
«۷» بالاوپایین رفتن دست‌ها، معنای دیگری پیدا می‌کند، همه چیز در راستای القای معانی به مخاطب، قرار گرفته‌اند... لحظه‌ای احساس می‌کنی چونان ، اشاره دست‌ها جمعیت را به حرکت درمی‌آورد... همه جمعیت اجزاء و اعضاء این هم‌آفرینی بزرگ شده‌اند... همه نقش‌آفرین‌اند... همه می‌خوانند، همه می‌سوزند... به نظر حقیر این کار فاخر رسماً عبور از مجادلات مبتذل درباره بود، این‌بار به‌جای آن‌که به برود، استودیو به تماشای هیأت نشسته، مگر در استودیو قرار است چه اتفاقی برای مداح به تنهایی بیفتد که این‌جا با این همه جمعیت نیفتاده است؟ بگذارید کمی بدتر بگویم!... آهسته می‌گویم... بدا به حال آنانی که لذت حضور در چنین جلسه‌ای را نچشیده‌اند و شوری چنین را ندیده‌اند و در جست‌وجوی گم‌شده خود سر از کنسرت‌های شهوت‌ناک درآورده‌اند... خوشا به حال بچه‌های زنجان که توفیق حضور در چنین جلسه‌ای را دارند... 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#توییت آقای #وحید_تقوی در توییتی نوشت: 🔰 حضرت آقا بعد از مراسم امشب، به حاج مهدی فرمودند؛ این مرث
«۸» الحق که این اجرا عصاره چندین جلسه و سخن‌رانی، بلکه فشرده یک بود؛ شاید تاکنون هیچ نوایی را این‌قدر گوش نداده بودم: حتی اگر که حق، حتی اگر که نور چشمی نبیندش محروم می‌شود حتی اگر امام، حتی اگر علی امت نخواهدش مظلوم می‌شود علی، آری! علی، حتی! علی تنهاست بی‌مردم ولی در خواب گمراهی بماند بی‌علی مردم ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء! در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء! هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء! تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! میزان اگر علی‌است، تحت ولایتش دنیا و آخرت، آباد می‌شود مولا اگر که اوست، هرکس که با علی‌است از بند هرچه هست، آزاد می‌شود اگر دستان مردم بود، نمی‌شد دست او بسته اگر پهلو، اگر بازو، ولی زهرا نشد خسته ای قله حق‌خواهی! یافاطمةالزهراء! تو دست یداللهی! یافاطمةالزهراء! ای خطبه طوفانی! یافاطمةالزهراء! حق هستی و می‌مانی یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء! ✍️ 🆔 @elalhabib_ir
📝 راهکارهای کنترل استرس؛ ❓چگونه خود را کنترل کنیم؟ ✅ یکی از راه‌های و ، سناریو بدترین موقعیت است. ⬅️ محققان به یک تکنیکی تحت عنوان دست یافتند. 🔸 یعنی اگر کسی به این تکنیک عمل کند می‌تواند اضطراب و استرس خودش را کنترل کند و در نتیجه اجرای بهتری داشته باشد. 🔰 این روش چیست؟ 👈🏻 شما در این روش به اشتباهاتی که می‌تواند در حین جلسه‌تان بیفتد فکر می‌کنید و به راه‌های مدیریت آن هم می‌اندیشید. 📌اینکه اگر این اشتباه رخ داد بتوانید مدیریت کنید. 🍁 مثلاً شما می‌ترسید که در حین مداحی دچار بشوید یا مطلب را کنید‌.‌ 🔹 سعی کنید همه این موارد و راه‌حل‌های آن را در ذهنتان تصویرسازی کنید. 🔻 این کار به شما کمک می‌کند: 💠 در زمان مواجهه با مشکلات شانس بیشتری برای اصلاح اشتباهاتتان داشته باشید. 🔰 چرا؟ ❇️ چون از قبل به آن فکر کردید و برایش راه‌حلی پیدا کردید. | 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کشف پیکر مطهر شهیدی در جزیره مجنون ( ۲۷ آذر ۱۴۰۲) ⁉️تو تابوت شهدا چه می ریزند؟! 💠پاسخ سردار باقرزاده فرمانده تفحص شهدا به توییت یکی از خبرنگاران کشور عزیزمان را در این کلیپ ببینید 🔹دانلود نسخه با کیفیت بالا 📎https://aparat.com/v/j4xuI 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح #حکم‌رانی» 📝یادداشت حاج‌رحیم #آبفروش در خصوص نوحه #بی‌مردم «حاج #مهد
🚩 «مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح » ⬅️ جهت مشاهده و مطالعه یادداشت حاج رحیم در خصوص نوحه «حاج » 🔻 از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: 🌐 B2n.ir/e44591 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔖بروزرسانی اهداف یک اجرا 💠استاد سیدمهدی در دومین همایش ملی الی‌الحبیب، ضمن ارائه بحثی با عنوان «مهندسی اجرا»، گفتند: 📝طبیعتاً یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مداحی ما به دنبالش هستیم تغییر حال مستمع است. در خواندن، ما هدف‌مان این است که مخاطب را با خودمان همراه کنیم؛ یعنی تغییر حال مستمع‌مان! 📍حالا این‌ها خودش هر کدام بحث‌های مبسوطی دارد. 📝دوم: یک عبارتی را به ما بارها بزرگترهای ما گفتند ، بزرگان مداحی؛ این‌که در مداحی شما باید کاری کنید مخاطب از نظر فکری، ادراک و فهم هنری رشد کند، ارتقاء پیدا کند. 📍خب این عبارت خیلی بزرگ و خوب است. اما این‌که چگونه و چه‌طور؟ باز هم جزء مباحثی است که یک بخش آن ریشه در همین بحث مهندسی اجرا دارد. 📝 یک هدف دیگر هم ما داریم با عنوان اشباع مخاطب، التذاذ هنری و معنوی مخاطب. 📍 این‌که مداح کاری بکند مستمعِ او وقتی نشسته، با حال خوب و با حال رضایت از جلسه بیرون برود و بعد احساس کند نسبت به اهل‌بیت(ع) درک بهتری پیدا کرده. است. 📿یعنی اگر دیروز یک‌جوری می‌رفت زیارت، باری به هر جهت، امروز با اعتقاد بیشتری برود. 🔗من از مثال‌های خیلی دم دست دارم استفاده می‌کنم. خودتان در ذهن‌تان تعمیم بدهید با مثال‌های بزرگتر. 🌀این اشباع و التذاذ هنری،هم بُعد محتوایی دارد هم بُعد حسّی. یعنی شما باید حال مخاطب را خوب کنید از نظر حسّی، احساس محبت نسبت به اهل‌بیت(ع) در او تقویت بشود، غَلَیان پیدا کند و بعد به بُعد معرفتی برسد؛ ⬅️و انتهایش این است که اهل مودّت بشود. این را همه‌ی ما در مکتب شیعی یاد گرفتیم. محبت و معرفت و مودّت. 💬اگر ما این هدف‌ها را قبول داریم باید هر روز در هر جلسه‌ای قبل و بعد از جلسه به‌روزرسانی‌اش کنیم. این می‌شود خلاصه هدف من در مهندسی اجرا. 💢یک هدف مهم دارم. این هدف همان‌طور که تعریف کردم یک بُعد معنوی دارد یک بُعد حسی؛ من می‌خواهم به این اهداف برسم.. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖توصیه«حاج » از پیرغلامان آستان حسینی به مداحان جوان 🎗او آگاه است که ما با که معامله می‌کنیم.. ☘️نیت ما برای او شفاف است.. | | 🆔 @elalhabib_ir
💠 نکاتی از استاد حاج : 🔖در سبک گیر نکنید؛ ما الآن در برابر دشمنان عجیبی قرار گرفتیم.. 🔖 ما باید سوادمان زیاد بشود، باید مقتل‌خوانی را شروع کنیم! 🆔 @elalhabib_ir