eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
455 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
380 ویدیو
277 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تهیه و توزیع ۱۱۵۱ پرس عدس پلو میان نیازمندان توسط گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز، به مناسبت ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 💥ان شاءالله فعالیت بعدی بزودی اطلاع رسانی خواهد شد. 📍گروه جهادی شهید کمیل صفری تبار ✳️ @elmi_shiraz
شبهه|مذاهب اسلامی علت اینکه شیعیان سجده بر مهر می کنند، چیست؟🤔 🔸مهر همان خاک است که به صورت تراکم درآمده است. سجده بر خاک امری معمول از زمان پیامبر(ص) بوده است و سجده بر خاک مخصوص یعنی بر تربت سیدالشهدا(ع) مورد عمل و تأکید امامان معصوم و برخی از صحابه پاک رسول خدا(ص) بوده است. 🔸از اهل سنت و شیعه روایات فراوانی داریم که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای سجده، پیشانی را بر خاک می‌گذاشتند،(عرفانیان یزدی خراسانی، غلام‌رضا، الوضوء و السجود فی الکتاب و السنة، قم، حوزه علمیه، اول،1372 ش، ص 57 ) و می‌فرمودند؛ خداوند به من چند چیز عطا فرمودند که به انبیاء گذشته نداده بودند؛ از جملة آنها، خداوند زمین را برای من سجده‌گاه و پاک کننده قرار داده است، پس هر فردی از امت من در هر کجا باشند، وقت نماز که شد، همانجا به نماز بایستد. (عطائی اصفهانی، م . ع، مهر نماز، اختراع شیعه یا انکار اهل سنت، قم، انتشارات حضرتعباس ـ سلام الله علیها ـ ، دوم، 1382، ص 25 ). 🔸به تبعیت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مسلمانان نیز بر خاک سجده می‌کردند، برای نمونه، حدیث ازاهل سنت است که رفتار دائمی خلیفه اول ابوبکر این بود که بر زمین نماز می‌خواند، اگر بر روی فرش می‌ایستاد، پیشانی را بر خاک می‌گذاشت.(الهندی، علامه علاء الدین المتقی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، بیروت، مؤسسة الرساله، سال 1409 ق، ج 8، ص 128)، خلیفة دوم، عمر، سجده را به معنای گذاشتن پیشانی و صورت بر روی زمین تعبیر می‌کرد و بر روی زمین سجده می‌نمود (عطائی اصفهانی، ص 52 ). خلیفة سوم، عثمان، بر روی زمین سجده می‌کرد. (همان، ص55). ابن مسعود، نماز نخواند مگر بر روی زمین.(عرفانیان، ص 57) 🔸روایات در این زمینه درکتاب های معتبر اهل سنت آن قدر زیاد است که عبد الوهاب شافعی می‌گوید: من درکتابهای معتبر اهل سنت (صحاح، مسانید، سنن) یک روایت قابل استناد که صریحاً جواز سجده را برروی فرش و لباس داشته باشد نیافته‌‌ام، بلکه عدم جواز بر اینها را یافته‌ام. (همان، ص 46) پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دیدند، کسی بر روی فرش نماز می‌خواند (بر روی فرش سجده می‌کرد) فرمودند: خداوند این عمل را قبیح می‌داند و آن فرش را کنار زدند.(الهندی، ص 127)، نیز آمده است ابوبکر؛ کسی را که بر روی پارچه‌ای نمازمی‌خواند، نهی کردند. (عطائی اصفهانی، ص 51 ). 🔵تاریخچه استفاده از مهر: 🔹مهر در لغت به معنای، نشان، امضاء، اثر انگشت، ختم نمودن، وسیله‌ای فلز، سنگی، پلاستیکی و ... که برای گذاشتن اثر به کار می‌رود؛ آمده است. 🔹مهر نماز که برگرفته از معنای لغوی آن است، و به معنای علامت و نشانه و نموداری از زمین (خاک پاک به هم چسبیده، سنگ صاف، گل پاک و خشک شده) است که به شکل‌های مکعب مربع، مستطیل، دائره، چند ضلعی و اکثراً از تربت کربلای امام حسین ـ علیه السّلام ـساخته می‌شود.(دهخدا، علی اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، جلد (مو ـ موفق) ص 189). فرزند عمر، خلیفة دوم می‌گوید: در یک شب بارانی برای نماز صبح به مسجد رفتیم، یک نفر که درمسیرش سنگ ریزه بوده، سنگ مناسبی را برای نماز برداشت، پارچه‌ای را پهن کرده و سنگ را بر روی آن گذاشت و نماز می‌خواند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ایشان را دیدند و فرمودند: چه کار قشنگ و خوبی است. (عطائی اصفهانی، ص 38 و 39) می‌گویند این اولین سجاده و مهر در اسلام است. 🔹حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ با خاک تسبیح درست کرده و با آن ذکر می‌گفتند، تا اینکه در سال دوم هجری در جنگ احد، عموی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حضرت حمزه ـسلام الله علیه ـ شهید شدند و ملقب به سید الشهداء گردیدند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای نشان دادن عظمت این شهید، از خاک قبرشان برداشته و با خود به مدینه آوردند؛ حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ نیز از خاک قبر حضرت حمزه ـ سلام الله علیه ـ برداشته و با آن تسبیح برای ذکر و مهر برای نماز خواندن ساخت، اهل مدینه به تبعیت از ایشان مهر ساخته و با آن نماز می‌خواندند. (عرفانیان، ص 67 ـ 64 ) این سنت بین مسلمانان وجود داشت، هنگامی که به مسافرتی می‌رفتند، از خاک مدینه برای خود مهری می‌ساختند و می‌بردند تا با آن نماز بخوانند. (عطائی اصفهانی، صص 69 ـ67) تا اینکه در سال 61 ق امام حسین ـ علیه السّلام ـ در کربلا به شهادت رسیدند. امام سجاد ـ علیهالسّلام ـ از خاک کربلا تسبیح درست کردند و با آن ذکر می‌گفتند و مهر ساختند و با آن نماز می‌خواندند، ائمه بعد ـ علیهم السّلام ـ هم از ایشان تبعیت نمودند و شیعیان به تبعیت از ائمه خود از مهر کربلا استفاده می‌کردند که کم کم به شعار و سنت شیعیان تبدیل شد. (عرفانیان، ص 66 ـ 46) امام صادق(ع) دستمال زردی داشت که در آن تربت حضرت سید الشهداء(ع) بود وقت نماز که می شد همان تربت را موضع سجودش می ریخت و بر آن سجده می کرد و می فرمودند سجده بر تربت ا
امام حسین(ع) حجابهای هفتگانه را کنار می زند و ایشان جز به تربت سید الشهداء علیه السلام سجده نمی کرد. (منتخب التواریخ ص 298، بحار الانوار ج 83 ص 153 و 334، بحارالانوار ج 82 ص 158 حدیث 25) مهر خاک مدینه و کربلا در بین شیعیان رایج بود، ولی کم کم آن را به خاک قبر ائمه دیگر ـ علیهم السّلام ـ سرایت دادند تا برای نماز به خاک پاک به راحتی دسترسی داشته باشند. 🔹پس در نتیجه: استفاده از مهر و خاک از زمان خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است و آن حضرت و امیرالمومنین و فاطمه زهرا علیهم السلام و نیز صحابه راستین آنحضرت از آن استفاده می کرده اند ولی متاسفانه به علت تحریفات فراوان اهل سنت این روش پیامبر هم مانند بسیاری دیگر از سنتهای او تحریف شده است و تنها شیعیان هستند که پایبند به این سنتها باقی مانده اند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
💐با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی دانشجویان عزیز و اساتید محترم اعلام میداریم که: با توجه به های درج شده در زیر مطالب در هر قسمت شما می توانید با جستجو یا کلیک بر روی هشتگ مورد نظر خود به مطلب مورد نظر دسترسی یابید: ✳️@elmi_shiraz
امام حسن مجتبی(ع) : دانش خود را به مردم بیاموز و از دانش دیگران بهره بگیر زیرا با این کار هم دانش خودت را محکم و استوار کرده ای و هم آنچه را نمی دانسته ای آموخته ای. بحار الانوار ، جلد ۷۵ ، صفحه ۱۱ ✳️ @elmi_shiraz
4_5888900530800952285.pdf
275.9K
📕مقاله چرا امام سجاد علیه السلام حج را برتر از جهاد می داند ؟ 👤مولف احمد عابدینی ✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی سایت🔰 📌 پایگاه مرکز اطلاعات علمی SID 🔹این پایگاه دارای امکان دانلود متن بیش از ۳۰۰ هزار مقاله می باشد. 👇 🌐https://www.sid.ir/ ✳️@elmi_shiraz
❇معرفی کتاب النفحات الرحمانیة، کتابی است در موضوع واردات قلبی و خاطراتی که مؤلف در سلوک الی الله به واسطه فیض حق در مییابد و به پیروی از یکی از آیات شریفه قرآن به چهار مطلب اشاره نموده است: مطلب اول: اطاعت از قول خدای تعالی: «و امّا بنعمةِ رَبَکَ فَحَدِث». ولیکن به نعمت پروردگارت سخن گو. مطلب دوم: اعلام افزونی نعمت از جانب خدا بر بنده مشروط به شکرگزاری به درگه احدیت؛ چرا که اظهار فضل خدا و رحمتش نوعی تشکر است «لَئِن شَکَرتُم أزیدَنّکُم. مطلب سوم: اعلام آیه شریفه «وَ لا تیأسوا مِن رَوحِ اللهِ إنّهُ لا یَیاسُ مِن رَوحِ اللهِ إلا القَومُ الکافرون» مبنی بر بیدار باش مردم در مضاجع جهل و غفلت آن هم به بهانه عدم توانایی بر معرفت و شناخت خدای قادر و متعال ... مطلب چهارم: تشویق مردم به عبادت خداوند و حریص بودن بر طلب نیکیها با توجه به آیه «وَ أن لیسَ لِلانسانِ إا ما سَعی» همان گونه که از عنوان این کتاب برمی آید یک سلسله نفحات رحمانی و فیوضات سبحانی بر قلب این عالم ربانی وارد شده است. https://www.gisoom.com/book/1643962/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C%D9%87/?amp@elmi_shiraz
✅ تنظیمات ذخیره خودکار فایل Word برای جلوگیری از دست دادن فایل در زمان هنگ و خاموشی ناگهانی و... 📌 مسیر: Word Options > Save @elmi_shiraz
🔺کارگاه آموزش مقاله نویسی🔻 🔰انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی، سلسله جلسات آموزش مقاله نویسی را با تدریس جناب آقای دکتر "عسگر بابازاده اقدم" در پنج جلسه برگزار می نماید 💢هزینه ثبت نام : ۳۰۰۰۰ تومان 🔅مهلت ثبت نام : تا یکشنبه تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۲ 🌀علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهند. @Ghazi0817 ⏰ زمان و نحوه دقیق برگزاری کارگاه به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید . @S_F_U_Q_khoy @elmi_shiraz
کارگاه مطالعه | سؤال‌گذاری (Question. Q) 📚 پس از آشنایی نسبی با موضوع مورد مطالعه، در مرحله دوم، سؤالاتی را که در رابطه با آن موضوع، به ذهن‌تان می‌رسد، یادداشت کنید. آشنایی با موضوع در مرحلة اول، قطعاً شما را کنجکاو کرده است که اطلاعاتی بیشتر راجع به آن کسب کنید. به عنوان مثال، اگر کتاب مورد مطالعه شما درباره زندگی ابن‌سینا باشد، آنگاه ممکن است دل‌تان بخواهد بدانید که اسم اصلی بو‌علی‌سینا چه بوده است؟ نام پدرش چه بوده؟ زادگاه او در کجا بوده، چند سال زندگی کرده، چه کتاب‌هایی نوشته است و... این قبیل سؤال‌ها مانند سؤال‌های یک طفل کنجکاوست که هیچ‌چیز نمی‌داند اما مرتب می‌پرسد و از طریق پرسش‌های خود مرتب می‌آموزد. اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان، تنها با سؤال پس از مطالعه آشنا هستند. هنگامی که مطلب را خوب مطالعه کرده‌اند، سؤال‌های کتاب و یا معلم را پاسخ می‌دهند و خود را امتحان می‌کنند. اما مرحلة سؤال‌گذاری در حالی است که شما هنوز مطلب را نخوانده‌اید و تنها می‌دانید موضوع آن چیست و در چه مورد است. چنین سؤال‌هایی با این هدف مطرح می‌شود که حس کنجکاوی شما را تحریک نموده موجب می‌شوند که در مرحلة بعد که قصد مطالعه متن اصلی کتاب را دارید به دنبال پاسخ سؤال‌های‌تان باشید و از این طریق به هنگام مطالعه، تمرکز حواس بهتری داشته باشید. بنابراین، در مرحلة دوم حداقل ۵ سؤال در رابطه با موضوع بنویسید (پاسخ این سؤال‌ها ممکن است در کتاب باشد یا نباشد. این مهم نیست. مهم آن است که شما به دنبال پاسخ باشید). این سؤال‌ها، ممکن است سؤال‌هایی باشند که از کنجکاوی شما سرچشمه گرفته یا با توجه به عناوین کتاب و پرسش‌های آن انتخاب شده‌اند. نکته: دو مرحلة اول و دوم، با هدف آشنایی با مطلب و ایجاد کنجکاوی علاقه و تمرکز حواس در مطالعه‌کننده انجام می‌شوند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz