#در_محضر_استاد
💠 نهجالبلاغه به مثابه تفسیری بر قرآن است. ما یک شکل تفسیر داریم با عنوان تفسیر ترتیبی یا کلاسیک که مفسر به شکل ترتیبی یا موضوعی آیات را تفسیر میکند؛ اگر قرار باشد به این معنا بین قرآن و نهجالبلاغه نسبتسنجی کنیم، نهجالبلاغه، تفسیر قرآن نیست و کسی هم چنین ادعایی ندارد، اما به یک معنای دیگر، نهجالبلاغه تفسیری برای قرآن است و آن معنا اینگونه است که نوعی تفسیر معنوی از قرآن است. یکی از زیباترین جلوههای تفسیری امیرالمومنین از نهجالبلاغه خطبه ۲۱۶ این کتاب است.
🔹 در این خطبه تفسیر امام علی (ع) از سوره تکاثر بیان شده است. ابن ابیالحدید قسم خورده است: من طی ۵۰ سال هزار مرتبه این خطبه را خواندم و هردفعه که خواندم، برایم جدید بود. پس نهجالبلاغه میتواند به برخی از اختلافات تفسیری هم فیصله بدهد. مثلا در مورد همین سوره تکاثر اختلاف تفسیری وجود دارد در خطبه ۲۱۶ نهجالبلاغه امیرالمومنین درباره و خطاب به مردگان میگویند: ای کاش اینها به قصد عبرت آموزی به قبرستان میرفتند، نه فخر فروشی. آیا این مردم به جنگهای پدرانشان افتخار میکنند؟ آنها که هلاک شدند و از بین رفتند.
🔹 القصه ما از نهجالبلاغه در حوزه تفسیری اصول و روش تفسیری استخراج میکنیم که خود این اصول شامل چهار موردند؛ جامعیت، تدبر در قرآن و پرهیز از تفسیر به رای، اصل استنطاق و اطلاعات تاریخی.
🌐 بر گرفته از سخنان دکتر معارف در ویژه برنامه «سوره؛ فصل نهجالبلاغه» درباره موضوع «نسبت و ارتباط قرآن و نهجالبلاغه».
خوارج و اخبار غیبی مربوط به آن ها از جانب رسول خدا صلوات الله علیه و آله
💢 داستانی شگفت از جماعتی که حضرت را به شهادت رساندند...👇🏻
🖤حضرت امير علیه السلام كه پس از جدا شدن خوارج، لشكر خود را به خيانت حكمين آگاه نموده و آنها را براى ادامه جنگ با معاويه آماده ساخته بود، با شصت هزار نفر به طرف صفّين حركت نمود. اهل كوفه و لشكريان گفتند:
❌ خوارج پشت سر ما كشتار مىكنند؛ خوب است اوّل به جنگ آنها برويم. بعدا با معاويه خواهيم جنگيد.
با اصرار اينها حضرت به طرف خوارج حركت كرد. ابتدا نامهاى به آنها نوشت. آنها اين چنين جواب نوشتند:
❌اگر اعتراف كردى كه كافر شدهاى و توبه نمودى ما در مورد همكارى با شما و جنگ عليه معاويه فكرى مىكنيم. وگرنه با شما مىجنگيم و خدا خيانتكاران را دوست نمىدارد.
🖤 حضرت امير عليه السّلام ابن عبّاس را براى مذاكره فرستاد. اثرى نداشت و تسليم نشدند.
بالاخره خود حضرت در برابرشان آمد و با آنها صحبت كرد. جماعتى از آنان قانع شده از خوارج برگشتند و به لشكر حضرت پيوستند. پس از آن حضرت به بقيه فرمود:
«ما با شما كارى نداريم، تنها كسانى كه عبد اللّه بن خبّاب را سر بريدند و زن حاملهاش را شكم دريدند و نيز چند نفر از برادران ما را كشتند، تحويل ما دهيد تا در مقابل جنايتشان قصاص كنيم.»
گفتند: ما همگى قاتلين برادران شماييم و خون آنها و شما را حلال مىدانيم.
🖤حضرت آنها را موعظه نمود و از عذاب الهى ترسانيد و از مخالفت و جبههگيرى مقابل مسلمانان برحذر داشت و فرمود:
«هرآينه نفسهاى شما، كار زشتى را در نظرتان زينت داده است؛ مسلمانها را مىكشيد. قسم به خدا اگر مرغى را- بىگناه- مىكشتيد نزد خداوند، بزرگ بود؛ چگونه خون مسلمانها را ريختيد؟!»
❌جوابى نداشتند مگر آنكه بين خود ندا دادند:
با اينها حرف نزنيد و جوابشان را ندهيد. براى ملاقات پروردگار آماده گرديد و به سوى بهشت بشتابيد. براى جهاد صفبندى كنيد و آماده نبرد شويد.
آن حضرت به لشكرگاه خود بازگشت. قبل از آغاز جنگ به حضرت امير عليه السّلام خبر دادند خوارج از نهر عبور كردند و به طرف ما آمدند. حضرت فرمود:
«نه، چنين نيست، آنها از نهر به سمت ما عبور نكردهاند.»
سپس ديگرى آمد و گفت:
خوارج از نهر عبور كرده به سمت ما آمدند.
حضرت فرمود:
«مرگ آنها آن سوى نهر است.»
همچنان چند نفر آمدند و همان گفته را تكرار كردند.
🖤حضرت فرمود:
«محل كشته شدن اينها پيش از نهر است؛ اينها قبل از نهر كشته مىشوند و به سمت ما عبور نمىكنند. قسم به خدا از آنها كمتر از ده نفر نجات مىيابند (و فرار مىكنند) و از شما كمتر از ده نفر كشته مىشوند.»
در آخر 🖤حضرت امير عليه السّلام مقابل آنها لشكرآرايى نمود و ميمنه و ميسره قرار داد. سپس جايى را مشخّص كرد و پرچمى به ابوايّوب انصارى داد و دستور داد تا فرياد برآورند: «هر كس از خوارج زير اين پرچم گرد آيد، در امان است.»
در اين موقع جمعى از لشكر خوارج جدا شده زير آن پرچم رفتند و تنها چهار هزار نفر يا كمتر به رهبرى عبد اللّه بن وهب راسبى ماندند. جنگ شروع شد و طبق پيشگويى 🖤حضرت امير عليه السّلام، همه آنها كشته شدند جز كمتر از ده نفر كه فرار كردند.
🖤حضرت به اصحاب فرمود:
«برويد جنازه ذو الثديّه را پيدا كنيد.»
رفتند و برگشتند و گفتند: جنازه او را نيافتيم.
آن حضرت فرمود:
«جنازه او هست، برويد بگرديد.»
رفتند و گشتند و جنازه او را نيافتند. حضرت پرسيد:
«اسم اينجا چيست؟»
عرض كردند: نهروان.
«به خدا قسم نه من دروغ گفتم و نه پيامبر به من دروغ گفت. ذو الثديّه در ميان كشته هاست برويد بگرديد.»
خود حضرت هم كنار نهر آمدند. جسدهاى پنجاه نفر يا بيشتر از خوارج روى هم افتاده بود، آنها را كنار زدند. جسد ذو الثديّه را كه زير همه كشتهها در گل فرو رفته بود، بيرون آوردند. در آن وقت حضرت صدا به تكبير بلند كرده به سجده افتاد و سجده طولانى كرد. سپس فرمود:
«اگر نبود كه تنها بر وعده پيامبر اتّكال كنيد و دست از اعمال نيك برداريد، به شما مىگفتم كه پيامبر چه مژدهاى براى مبارزين با خوارج داده است...
📘نقش ائمه در احیای ج2 ص 575
💠 قاسطین و مارقین و ناکثین انقلاب
🔻جبههی مقابل امیرالمؤمنین را شما ملاحظه کنید؛ در تاریخ مشخص شده است: قاسطین، مارقین، ناکثین.
🔹قاسطین یعنی دشمنان بنیادین حکومت امیرالمؤمنین، ناکثین یعنی دشمنان سستبنیادی که بیعت را زیر پا گذاشتند بهخاطر آلودگی دنیوی و تعلقات مادی، و مارقین کجفهمها و نادانها و جاهلهایی که به خیال تبعیت از قرآن در مقابل قرآن مجسم که امیرالمؤمنین علیهالسلام بود ایستادند.
♨️ در مورد امام هم همین سه جبهه وجود داشت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و وابستگان آنها در داخل، قاسطین در مقابل امام بزرگوار ما بودند؛ اینها کسانی بودند که با اصل حکومت جمهوری اسلامی و حاکمیت انسانی مثل امام بزرگوار مخالف بودند.
♨️در جبههی مخالفین امام، ناکثین یعنی بیعتشکنان، همان همرهان سستکمربند بودند؛ وای از این همرهان سست کمربند!
♨️ مارقین هم آن کسانی بودند در مقابل امام بزرگوار ما که موقعیت کشور و انقلاب و موقعیت ملت ایران را نفهمیدند، جبههبندی دشمنان را نشناختند، شیوههای دشمنی دشمنان را درک نکردند، به چیزهای کوچک سرگرم شدند و عظمت حرکت امام را نتوانستند تشخیص بدهند.
🎤مقام معظم رهبری؛ ۱۳۹۷/۳/۱۴
#حضرت_مهدی
#امام_زمان
#ماه_رمضان
🔴متن شبهه:
"حضرت رسول فرمودند
هر کس نماز قضا بر ذمه اش دارد قبل از ظهر جمعه آخره ماه رمضان دو نمازه دو رکعتی بخواند بعد از حمد یک آیه کرسی و پانزده مرتبه سوره کوثر؛ چهارصد سال نماز قضا و به روایتی از حضرت علی(ع) فرمودند ششصد سال نماز قضا رو کفایت می کند.
بعد از نماز هم این دعا رو بخوانید بسم الله الرحمن الرحیم یا سامع الصوت یا جامع الفوت یا محیی العظام بعد الموت ... "
🔵پاسخ شبهه:
1️⃣ این روایت در منابع معتبر روايي شيعه یافت نشد!
2️⃣ بر فرض وجود روایت، مفاد آن با ساير روايات قطعي و معتبر در تعارض است !
3️⃣ روايات متعدد دلالت بر این دارد که قضای نمازی که فوت شده و از دست رفته، بايد همانگونه که از دست رفته باشد. اگر دو رکعت بود دو رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و ...
4️⃣ لذا هيچ چيزي جز بجا آوردن نمازهاي قضا شده نمي تواند جايگزين آن گردد.
5️⃣ این شبهه به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفین تهیه و منتشر شده، از انتشار مطالب پیش از اطمینان از صحت آنها خودداری کنیم.
✅ استفتاء از امام خامنهای:
س. بعضى كتابهاى ادعيه درباره كسانى كه فراموش كردهاند كه چهقدر نماز قضا دارند، دستورالعملى را بيان كرده ... و بعد از خواندن اين نمازها هرچه نماز قضا بر گردن او بوده همه برداشته مىشود. آيا چنين دستورالعملى معتبر است و مىتوان به آنچه در اين كتب دعا آوردهاند، اعتماد نمود؟
ج. انجام عمل مذكور موجب رفع تكليف و برداشت ذمّه نسبت به نمازه ايى كه بر گردن دارند نمىشود و واجب است به مقدارى كه يقين دارند، نمازهاى قضا را بهجا آورند
🔰هوالعلیم
🌙شهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
✨ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
✅ سلسله دروس مدرسه رمضانیه معارف علوی
📎با ارائه استادعلی اصغر رضوانی
📜اعطا گواهی پایان دوره به پذیرفته شدگان در آزمون نهایی
🗓تاریخ برگزاری:چهار شنبه ٧ اردی بهشت ماه
🕔ساعت برگزاری؛ ١٧(۵عصر)
📲لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم:
▶️https://www.skyroom.online/ch/nahadfars/course-hall
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿🌸
سایت موسسه :
👇👇👇👇👇👇
🌐https://ieks.ir
اینستاگرام:
https://instagram.com/ieks.ir
#دستورات_ماثور
🔴 اعمال مشترکه دهه سوم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱. غسل در هرشب:
از امام صادق " سلام الله علیه "روايت کرده است که فرمود:
«رسول خدا صلي الله عليه وآ له در دهه ي آخر ماه رمضان در هر شب غسل مي نمود»1
🔻 ۲. اعتكاف مستحب است:
در روايت سكوني به اسنادش [از امام صادق سلام الله علیه و آباء كرام و اجداد عظامش عليهم السّلام آمده است كه] رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله فرمود:
اعتكاف ده روزه در ماه رمضان با دو حجّ و دو عمره برابر است.2
همچنين از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه كه حضرت سيد المرسلين صلي اللَّه عليه و آله در يك سال اعتكاف فرمودند در ماه مبارك رمضان در دهه اول در سال دوم اعتكاف فرمودند در دهه دوم و در سال سوم اعتكاف كردند در دهه آخر ديگر مدار بر دهه آخر بود تا از دنيا مفارقت كردند.3
🔻۳. دعاهاي هر شب دهه آخر:
▪️۳/۱ . از حضرت صادق "سلام الله علیه " روايت كرده كه فرمود ميگويي در دهه آخر ماه رمضان در هر شب:
أَعُوذُ بِجَلَالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ عَنِّي شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِهِ وَ لَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِي عَلَيْهِ.4
پناه ميبرم به جلال ذات بزرگوارت از اينكه ماه رمضان از من بگذرد يا سپيده امشب بر من طلوع كند و باز هم از من در پيش تو گناه يا چيزي كه پاداشش بد است مانده باشد كه بدان عذابم كني.
▪️ ۳/۲.اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي ابآئِهِ، في هذِهِ السَّاعَةِ، وَفي كُلِّ ساعَةٍ، وَلِيّاً وَحافِظاً، وَقآئِداً وَناصِراً، وَدَليلاًوَعَيْناً، حَتّي تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
خدايا باش براي ولي خودحضرت حجت فرزند امام حسن عسكري درودهاي تو بر او و بر پدرانش باد در اين ساعت و در هر ساعت يار و مددكار و نگهبان و رهبر و ياور و راهنما و ديدهبان تا او را از روي ميل و رغبت مردم در روي زمين سكونت دهي و بهره مندش سازي پسبلند كن دستهاي خود را به سوي آسمان وميخواني:
يا مُدَبِّرَ الْأُمُورِ، يا باعِثَ مَنْ فِي الْقُبُورِ، يا مُجْرِي الْبُحُورِ، يا مُلَيِّنَ الْحَديدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمدٍ، وَافْعَلْ بي كَذا وَكَذا و به جاي اين كلمه حاجات خود را بخواهد
اي تدبيركننده كارها اي برانگيزنده هركه در گورها است اي روانكننده را درياها اي نرمكننده آهن براي حضرت داود درود فرست بر محمد و آل محمد و بكن نسبت به من چنين و چنان
و بگويد:
اللَّيْلَةَ اللَّيْلَةَ 5
(همين امشب همين امشب)
📚 ۱. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۹۶۵
📚۲. لوامع صاحبقرانی ج۱ ص۵۷۲
📚۳.همان ج ۶ ص۷۰۱
📚۴. کافی ج۶ ص۱۶۰
📚۵. من لا یحضره الفقیه ح ۲۰۳۲
#اعمال
#روزتبخیرمولایمن
🏝ماه خدا رو به پایان است
و ما هنوز با کاسههای گدایی
رو به آسمان در انتظار عنایتیم ...
کرامت نما
و حالمان را خوب کن ...
تا آمدن تو...
فقط یک قدم راه مانده است
ومـــن، باید،
آن قدم،بردارم،
باید که
راکد،نباشم!
بی خیال ، نباشم!
ساکن ،نباشم!
مولاجان
برای قدمهايم،
امن یجیب بخوان 🏝
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#روزتونمهدوی
#عکس_نوشته
✅امام علی علیه السلام در کلام اندیشمندان غیر مسلمان(۲)
#رینولدآلین_نیکلسون
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم:
🌺 روز بیست و پنجم،
❇️خداوند هزار قبّه سبز در زیر عرش براى شما بنا مى کند
👈 که بالاى هر قبّه اى خیمه اى از نور برپاست
❇️ و خداوند خطاب مى کند: اى امّت محمّد! من پروردگار شمایم و شما بندگان و کنیزان من هستید؛ در سایه عرش من زیر این قبّه ها آرام گیرید و بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد که هیچ ترسى نخواهید داشت و اندوهگین نخواهید شد.
👈 اى امّت محمد! به عزّت و جلالم سوگند که شما را چنان به سوى بهشت بر مى انگیزم که گذشتگان و آیندگان همه از شما در شگفت شوند و بر سر هر یک از شما هزار تاج از نور خواهم گذاشت.
❇️ هر یک از شما را بر ناقه اى از نور سوار خواهم کرد که زمام آن از نور است و در آن زمام هزار حلقه زرّین قرار دارد که بر هر حلقه اى که بر آن است،
❇️ فرشته اى از فرشتگان گمارده شده و در دست هر فرشته اى عمودى از نور قرار دارد، تا اینکه بى حساب وارد بهشت شوید.
📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹