هدایت شده از روابط عمومی جامعه مدرسین
🔺 پیام جامعه مدرسین در محکومیت ترور مولوی عبدالواحد ریگی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 اقدام ناجوانمردانه دشمنان وحدت و امنیت ایران، در ربایش عالم خدمتگزار و صدیق مولوی عبدالواحد ریگی و به شهادت رساندن آن شخصیت منادی وحدت، موجب تألم و تأثر گردید. شهادت این عالم بزرگوار نشان دهنده ممزوج بودن خون شهدای شیعه و سنی برای حفظ ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی است.
🔹 وحدت شیعه و سنی یک وحدت شعاری و زبانی نیست و شهادت این شهید عزیز، رسوا کننده عمق کینه و جهالت مزدوران استکبار است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهادت امام جمعه مکرم اهل سنت مولوی عبدالواحد ریگی را به خانواده آن عالم جلیل القدر و همه وابستگان و علاقمندان به آن شهید، به ویژه مردم شهید پرور استان سیستان و بلوچستان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن عالم خدمتگزار علو درجات و برای خانواده مکرمشان صبر و اجر مسألت دارد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ــــــــــــــــ
روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@j_modarresin
#حدیث
#حزن
#اندوه
ابتلاء به حزن و اندوه
🌷بنا بر روایتی پیامبر اکرم
(صلى الله عليه و آله) فرمودند :
" هر گاه گناهان مؤمن زياد شود و او را عملى نباشد كه آن گناهان را پاك گرداند ، خداوند او را به اندوه مبتلا سازد ، تا بدان سبب گناهانش را بزدايد."
📕 الدعوات ، ص۱۲۰ ، ح۲۸۸
📖 متن روایت👇
" إذا كَثُرَت ذُنوبُ المؤمِنِ و لم يَكن لَهُ مِن العَمَلِ ما يُكَفِّرُها ابتَلاهُ الله بالحُزنِ لِيُكَفِّرَها بهِ عَنه."
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#آداب_الصلوة 8
#امام_خمینی
#نماز
#قسمت_اول
🔰 مروری بر کتاب آداب الصلوة امام خمینی قدسسره
🔰 فصل هفتم: در بیان تفهیم است
یکی از آداب قلبیّۀ عبادات، خصوصاً عبادات ذکریّه، «تفهیم» است. و آن چنان است که انسان قلب خود را در ابتداء امر چون طفلی پندارد که زبان باز نکرده و آن را می خواهد تعلیم دهد؛ پس، هر یک از اذکار و اوراد و حقایق و اسرار عبادات را با کمال دقّت و سعی به آن تعلیم دهد و در هر مرتبه ای از کمال هست، آن حقیقتی را که ادراک نموده به قلب بفهماند. پس، اگر اهل فهم معانی قرآن و اذکار نیست و از اسرار عبادات بی بهره است، همان معنای اجمالی را که قرآنْ کلام خدا است و اذکارْ یادآوری حق است و عباداتْ اطاعت و فرمانبرداری پروردگار است تعلیم قلب کند و به قلب همین معانی اجمالیّه را بفهماند. و اگر اهل فهم معانی صوریۀ قرآن و اذکار است، همان معانی صوریّه را، از قبیل وعد و وعید و امر و نهی، و از علم مبدأ و معاد به آن مقدار که ادراک نموده به قلب تعلیم دهد. و اگر کشف حقیقتی از حقایق معارف یا سرّی از اسرار عبادات برای او شده، همان را با کمال سعی و کوشش به قلب تعلیم کند و آن را تفهیم نماید. و نتیجۀ این تفهیم آن است که پس از مدّتی مواظبتْ زبان قلب گشوده شود و قلبْ ذاکر و متذکّر گردد.
🔍 ادامه👇
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#آداب_الصلوة 8
#امام_خمینی
#نماز
#قسمت_دوم
در اول امر، قلب متعلّم بود و زبانْ معلّم و به ذکر زبانْ قلبْ ذاکر می شد و قلب تابع زبان بود، و پس از گشوده شدن زبان قلبْ عکس گردد: قلب ذاکر گردد و زبان به ذکر آن ذکر گوید و به تبع آن حرکت کند. بلکه گاه شود که در خواب نیز انسان به تبع ذکر قلبی ذکر لسانی گوید، زیرا که ذکر قلبی مختص به حال بیداری نیست و اگر قلب متذکّر شود زبان که تابع آن شده ذکر گوید و از ملکوت قلب به ظاهر سرایت نماید: قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلیٰ شاکِلَتِه.
بالجمله، در اوّل امر باید انسان این ادب یعنی «تفهیم» را ملحوظ دارد تا زبان قلب که مطلوب حقیقی است گشوده گردد. و علامت آن که زبان قلب گشوده شده آن است که تعب ذکر و زحمت آن مرتفع شود و نشاط و فرح رخ دهد و خستگی و رنج زایل گردد؛ چنانچه اگر کسی طفلی را که زبان باز ننموده بخواهد تعلیم دهد، تا طفل زبان باز ننموده معلم خسته و ملول شود؛ همین که طفل زبان گشود و آن کلمه را که تعلیم او می کرد ادا کرد، خستگی معلّم رفع شود و معلّم به تبع طفل کلمه را ادا کند بی رنج و تعب. قلب نیز در ابتداءِ امر طفلی است زبان نگشوده که آن را باید تعلیم داد و اذکار و اوراد را باید به زبان آن گذاشت، و پس از باز شدن زبانِ آن انسان تابع آن گردد و رنج و تعب تعلیم و خستگی ذکر مرتفع گردد. و این ادب برای کسانی که مبتدی هستند خیلی لازم است.
و باید دانست که یکی از نکات تکرار اذکار و ادعیه و دوام ذکر و عبادت همین است که زبان قلب گشوده و قلب ذاکر و داعی و عابد گردد و تا این ادب ملحوظ نشود زبان قلب گشوده نشود.
و در احادیث شریفه اشاره به این معنی شده است؛ چنانچه در کافی شریف از حضرت صادق سلام اللّه علیه حدیث کند که حضرت امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه در ضمن بعضی از آداب قرائت فرمودند: وَ لٰکِنِ اقْرَعُوا بِهِ قُلُوبَکُمُ الْقٰاسِیَةَ، وَلاٰ یَکُنْ هَمُّ اَحَدِکُمْ آخِرَ السُّورَة.
و در حدیث کافی است که حضرت صادق به ابواُسامه فرمود: یٰا اَبٰا اُسٰامَة، اُدْعُوا(ارعوا) قُلُوبَکُمْ ذِکْرَ اللّه وَ احْذَرُوا النُّکَتْ.
حتی کمّل اولیاء علیهم السلام نیز این ادب را ملحوظ می داشتند، چنانچه در حدیث است که حضرت صادق سلام اللّه علیه را حالتی در نماز دست داد که افتاد غش کرد؛ چون حالت افاقه دست داد، از سببش سؤال شد. فرمود: ما زِلْتُ اُرَدِّدُ هذِه اْلآیَةَ عَلیٰ قَلْبی حَتّیٰ سَمِعْتُها مِنَ الْمُتَکَلِّمِ بِهٰا فَلَمْ یَثْبُتْ جِسْمی لِمُعایَنَةِ قُدْرَتِه.
و از جناب ابوذر رضی اللّه عنه نقل شده که قٰامَ رسولُ اللّه صلّی اللّه علیه و آله لیلةً یُردّدُ قولَه تعالی: اِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَاِنَّهُمْ عِبادُکَ وَ اِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَاِنَّکَ اَنْتَ الْعَزِیْزُ الْحَکیم.
بالجمله، حقیقت ذکر و تذکّرْ ذکر قلبی است و ذکر لسانی بدون آن بی مغز و از درجۀ اعتبار بکلّی ساقط است. چنانچه در احادیث شریفه به این معنی بسیار اشاره شده. رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله به ابی ذر فرمود: یٰا اَبٰاذَر، رَکْعَتٰانِ مُقْتَصِدَتٰانِ فی تَفَکُّرٍ خَیْرٌ مِنْ قِیامِ لَیْلَةٍ والْقَلْبُ لاٰهٍ.[نسخه: سٰاهٍ]
و هم از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله منقول است که «خدای تعالی نظر به صورتهای شما نمی کند، بلکه نظر به قلبهای شما می کند.»
و در احادیثِ حضور قلب می آید که نماز به قدر حضور قلب مقبول است و هر چه قلب غفلت داشته باشد به همان اندازه نماز را قبول نمی کنند. و تا این ادب که ذکر شد ملحوظ نشود، ذکر قلبی حاصل نگردد و قلب از سهو و غفلت بیرون نیاید.
و در حدیث است که حضرت صادق علیه السلام فرمود: فاجْعَلْ قَلْبَکَ قِبلَةً لِلِسٰانِکَ لاٰ تُحَرِّکْهُ اِلاّ بِاِشارةِ الْقَلْب. و قبله شدن قلب و تبعیّت لسان و سایر اعضاء از آن صورت نگیرد، مگر با ملحوظ داشتن این ادب. و اگر اتّفاق افتد حصول این امور بدون این ادب، از نوادر است و انسان نباید به آن مغرور شود.
مواظبتْ زبان قلب گشوده شود و قلبْ ذاکر و متذکّر گردد.
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_خامنه_ای
#مهریه
🌸 #مهریه، نشان #ارادت یا #قیمت_گذاری؟
🌷پاسخ مقام معظم رهبری:
✅پیامبر اکرم (ص) سنّتِ مهریهی جاهلی را شکست
1️⃣خودِ آن کسی که مشرّع مِهر است – که نبی اکرم (ص)باشد – که از همه کائنات بالاتر است و دخترِمطهره و عزیزهی او که از همهی زنان عالم از اولین و آخرین بالاتر است و شوهر او که امیرالمؤمنین (ع) باشد که از جمیع خلایق از اولین و آخرین بعد از پیامبر(ص)بالاتر است، برای این دو نفر که جوان بودند، زیبا بودند، عنوان داشتند، محترم بودند، اول شخص مدینه بودند، دیدید پیغمبر #چقدر_مهر قرار داد؟۲۴/۹/۱۳۷۱
2️⃣ #خیال_نکنید آن وقتها مهریهی زیاد و سنگین با جهیزیهی زیاد سرشان نمیشد. چرا آقا! آن وقتها هم بعضی، از این #بیعقلیها مثل بیعقلیهای زمان ما را داشتند که مثلاً یک میلیون مثقال طلا مِهریهی دخترشان بکنند. درست مثل همین بیعقلیهایی که امروزه بعضیها دارند. این کارهای مبالغهآمیزِ این طوری اصلاً کار #جهال است. اسلام آمد همهی اینها را به هم ریخت. نه اینکه پیامبر (ص) بلد نبودند بگویند دختر من هزار شتر سرخ موی با فلان شرایط باید مهریّه اش باشد.چرا میشد؛ منتهی اسلام همه را بهم ریخت.۱۲/۱۱/۱۳۷۲
3️⃣مهریهی سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم (ص)آن را منسوخ کرد. پیامبر (ص) از یک خانواده اعیانی است. خانوادهی پیغمبر(ص) ، تقریباً اعیانیترین خانوادهی قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است. چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را « سیدة النّساء العالمین » قرار داد « مِن الاَوّلینَ و الآخِرین» ، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است میخواهند ازدواج کنند، مهریهی ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریهی کم را قرار دادند که اسمش « #مهر_السنة » است.۲۸/۲/۱۳۷۴
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#مراجع
#بهاء_الدینی
#گناه
🔻 آیةاللّهالعظمى بهاءالدینى قدسسره
🔸اهمّ اشیاء از براى طالب قرب جدّ و سعى تمام در ترک معصیت است تا این خدمت را انجام ندهى، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت ایدهاى نخواهد بخشید؛ چرا که پیشکش و خدمت کردن کسى که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بىفایده خواهد بود
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#شرح_حدیث
#قرآن_کریم
🔴 کشّاف معادن شگفتانگیز قرآن
✍️امیرمومنان (علیهالسلام) سرچشمه عجایب علوم و فنون است. او اما این همه را وامدار قرآن است و بس. سند این ادعا را علامه طباطبایی به دست داده است در المیزان.
علامه فرزانه، در جلد سوم المیزان با نقل یک روایت نشان میدهد که هر آنچه از امیر اهل ایمان، در مقام علم، صادر شده، همه مأخوذ از قرآن کریم است.
روایت مورد استناد علامه این است:
«و از على (علیهالسلام ) سؤال کردند: آیا از وحى چیزى نزد شما هست ؟
فرمود: «نه، به آن خدا که دانه را مىشکافد و خلایق مىآفریند سوگند، بعد از وحى موهبتى که هست این است که خداى تعالى به هرکس از بندگانش که بخواهد فهم در قرآنش را مىدهد».
و نتیجهگیری مهم علامه بعد از نقل این روایت:
«این حدیث از احادیث برجسته است، و کمترین چیزى را که مىرساند این است که معارف صادره از مقام علمى آنجناب که عقول را مدهوش و متحیر کرده همهاش از قرآن گرفته شده است.»
📚 بنگرید به: ترجمه المیزان، ج3، ص110
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#حدیث
#دل
🔸امام علی علیه السلام: إنَّ لِلقُلوبِ شَهوَةً و إقبالاً و إدباراً، فَائتوها مِن قِبَلِ شَهوَتِها و إقبالِها، فَإِنَّ القَلبَ إذا اُكرِهَ عَمِيَ .
🔹همانا دلها را خواهش و روى آوردن و روى گردانىاى است. پس هر گاه خواستند و روى آوردند، آنها را به كار گيريد؛ چه آن كه دل، اگر [به كارى] مجبور گردد، كور مىشود .
📚 نهج البلاغة : الحكمة ١
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_جماعت_تراز_انقلاب_اسلامی 51
از منظر #امامین_انقلاب
#امام_خمینی
🔸 شاخصها و ویژگیها
🔰 بصیر و انقلابی
✅ ائمه جماعت محترم گویندگانی را دعوت نمایند که معتقد و علاقهمند به نهضت اسلامی باشند؛
حضرات ائمۀ جماعت محترم ـ دامت برکاتهم ـ گویندگانی را دعوت نمایند که معتقد و علاقهمند به نهضت اسلامی و با هدفی اصیل روشنگری مردم را بر عهده گیرند ... و فداکاری در راه اسلام و مصالح مسلمین را در رأس برنامۀ خود قرار دهند.
🔸 صحیفه امام، ج3، ص434 (5 مرداد 1357)
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_خامنه_ای
#روحانیت
#درسخوان
🌸 روحانیِ درسخوان،تاثیرگذار است
درس خواندن را دست کم نگیرید. اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان و خصوصیات برجستهای که دارید، در جامعه تأثیر بگذارد، باید با سواد باشید... باید بخوانید تا بتوانید به عنوان یک روحانی اثرگذار باشید.
🗓 بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه استان تهران؛ ۶ شهریورماه ۱۳۹۶
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#تحلیل
#سیاسی
#جنگ_شناختی
#جنگ_نرم
#فتنه
🔰 فاز دوم فتنه!
محمدكاظم انبارلويي
🔸1- فاز اول جنگ شناختي ، جنگ رواني و جنگ نرم استكبار و استبداد جهاني عليه ملت ايران در اواخر شهريور ماه 1401 با انفجار بمبهاي خوشهاي دروغ ، جعل خبر و تحريف حقايق در بيش از 100 شهر ايران كليد خورد.
ارتش رسانهاي دشمن در صف اين هجوم نابرابر بود.
بمبهاي شيميايي هرزهگويي و هرزهگرايي را در جاي جاي كشور منفجر كردند تا مغز ، ذهن و عقل ملت ايران را مسموم كنند و به انحراف ببرند.
دشمن در فاز اول با چنين آتش تهيهاي به قرآنسوزي و مسجدسوزي ، قتل و غارت و اخلال در زندگي و سلب آزادي و آسايش ملت روي آورد.
نظام با صبر راهبردي و مردم با بردباري ، نزديك به سه ماه با پايداري ، در برابر تبهكاريها ايستادند.
اكنون ليدرهاي آشوب شناسايي ، دستگير و در انتظار مجازات قانوني هستند.
كساني هم که از روي جهل و غفلت در اين آشوب گرفتار شدند ، آزاد شدند.
🔸2- آتش آشوب فروكش كرده است. دستگاههاي اطلاعاتي و انتظامي به تعبير آتشنشانان مشغول لكهگيري هستند ، تا دوباره برخي آتشهاي زير خاكستر زبانه نكشد.
اكنون حباب لشكرسازيهاي كاذب دشمن تركيده است.
كساني كه مرتكب قتل شدند در انتظار قصاص هستند ، آنها كه مردم را با پيامهاي دروغين فريب دادند مشغول جبران هستند.
دشمن فاز دوم را كليد زد!
🔸3 - فاز دوم فتنه چيست؟! فاز دوم فتنه با پيام خاتمي با ناكامي فراخوانهاي ۱۴ ، ۱۵ و ۱۶ آذر آغاز شد. در حاليكه شعار «زن، زندگي، آزادي» از رنگ و روي و رمق افتاده ، او اين شعار كه زينتبخش گروههاي تجزيهطلب است را سردست گرفت و شعار جريان اصلاحطلبان اعلام كرد.
همزمان با اين پيام ، موسوي و كروبي كه در فاز اول فتنه سكوت كرده بودند در مقام دفاع از محاربين برخاستند و از كساني كه مرتكب قتل و غارت شدند رسماً دفاع كردند!
🔸4 - ميگويند فلاني كه قمه به دست به خيابان آمده بود براي تهديد و ارعاب ، مگر كسي را كشته بود كه بايد اعدام شود. اگر واقعاً به حقانيت اين سؤال معتقدند ، بايد پاسخ بدهند پدر و مادر و برادر آرتين كسي را كشته بودند كه بايد به همراه 13 نفر ديگر در حرم شاهچراغ قتلعام شوند؟!
چرا شما آن وقت بيانيه نداديد و از خون شهداي شاهچراغ دفاع نكرديد؟!
مگر آرمان عليوردي كسي را كشته بود يا حتي زده بود كه به وضع فجيعي او را به شهادت رساندند؟!
مگر حسين زينالزاده و دانيال رضازاده به كسي آسيب رسانده بودند كه هر دو را سلاخي كردند؟!
قاتل اين دو تن در دادگاه مشهد در برابر گريههاي مادران اين دو شهيد اقرار ميكند: «برادركشي كردم ، كار من دور از انسانيت است براي قصاص هم عجله دارم و براي مجازات هم آمادهام.»
اما ميرحسين موسوي و مهدي كروبي وقيحانه در بيانيههاي خود رسماً از اغتشاشگران و اوباشان محارب حمايت كردند!!
مردم از خود سؤال ميكنند ؟ خاتمي ، موسوي و كروبي چرا الان وارد ماجراي فتنه جديد شدهاند؟ پاسخ روشن اين است ، دشمن در جنگ شناختي كم آورده سربازان ذخيره خود را احضار كرده است. آنها هم به اين احضار پاسخ مثبت دادهاند كه خللي در كاهش توليد محتوا ، روي آنتن آشوبطلبي پديد نيايد!
حالا اين افاضات را اضافه كنيد به واكنش آقاي معين ، وزير علوم دولت اصلاحات كه محسن شكاري محارب و معدوم را ، شجاع و معترض به ظلم و تبعيض معرفي كرده و به خانواده او تسليت گفته و براي آرامش روح او فاتحهاي هم قرائت فرموده است!!
اين كنش يا واكنش سياسي آن هم در وسط معركه فتنه جديد يعني ورشكستگي سياسي و حراج سرمايه اجتماعي يك جماعتي كه روزگاري مردم چشم ياري از آنها داشتند.
اين در حالي است كه وي در مورد هيچ يك از شهداي مظلوم فتنه جديد و حتي شهداي مظلوم شاهچراغ صدايي ، پيامي و ندايي سر نداده است!
🔸5 - فارغ از اينكه فتنه جديد چيست؟ جنگ ادراكي و جنگ شناختي كدام است؟ يك حادثه مهم و يك رويداد مهم حقوقي در حال اتفاق است! آن هم اينكه يك قرائت جديد از كاپيتولاسيون توسط ارتش رسانهاي غرب با نمايندگي از سوي اصلاحطلبان در داخل در حال شكلگيري است!
اين قرائت آن است ؛ اگر كساني مرتكب قتل ، محاربه ، بغي و تجاوز به حقوق شهروندان ايراني بشوند آزاديخواه تلقي ميشوند و احدي حق اعتراض به آنها را ندارد. اگر به چنگال قانون و عدالت سپرده شوند ، مقابله با يك جنبش مردمي تلقي ميشوند و اينها از هر گونه مجازات و تعقيب و رسيدگي حقوقي مصون هستند!
قبلاً ميگفتند ؛ خود آمريكاييها مصونيت دارند ، الآن ميگويند ؛ پياده نظام آمريكا مصونيت دارد و احدي حق تعقيب و مجازات آنها را ندارد.
اصلاحطلبان با راهبرد خاتمي ، موسوي و كروبي مأمور به حمايت از چنين قرائتي از كاپيتولاسيون هستند!!
✍️محمد کاظم انبارلوئی
📡 #آنتی_نفوذ
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat