eitaa logo
امام حسین ع
21.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
2.1هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا چیست؟ گام(گاما)واژه فرانسوی می باشد،که در قاعده موسیقی ما هنگامی که هشت صدا(نت) که همنام نباشند(دو _ ر _می _فا_سل_لا _سی _ دو) و به ترتیب معینی دنبال همدیگر قرار بگیرند، به طوری که صدای(نت) هشتمی تکرار أولی باشد(منتها فرکانس هشتم ، دو برابر نت اول است) یک گام تشکیل می شود. *این هشت صدا به ترتیب از شروع تا خاتمه از لحاظ فرکانس از حالت بم به زیر می رسند.برای مداحان قبل از تسلط به آواز و اجرای گوشه ها ، تسلط بر گامهای مختلف دستگاهها بسیار ضروری است،چرا که از این طریق قدرت اجرایی وی،صد چندان خواهد شد. @emame3vom ۳
139.2K
پیاده سازی الگو در تقلید @emame3vom
0c178cd5f9-5bff0325c2fbb89a008b951b.mp3
385.8K
#اجرای ۷پرده صوتی که به نت موسیقی مشهور است یکبار از پایین به بالا و بار دیگر از بالا به پایین.(دو_ر_می_فا_سل_لا_سی_دو) *لازم به ذکر است حتما روزی ۱۵دقیقه برای گرم کردن حنجره باید این نت ها اجرا شود. #آموزش_مداحی @emame3vom ۴
یعنی چه؟ اگر از یاد نبرده باشیم، در واژه گام گفتیم که یک گام از هشت صدا یا نت تشکیل شده است ،که هریک از صداهای تشکیل دهنده گام را (درجه) می گویند.یک مداح اگر بر گام ها و درجات آن تسلط کافی داشته باشد، قدرت بسیار بالایی در تغییر سریع سبک ها و لحن صدا و إرائه برنامه های صوتی مبتکرانه پیدا خواهد کرد. همچنین در مواقعی که به علل مختلف(خستگی ، سرما خوردگی و....) توان اوج خوانی از او گرفته شد و از نظر گسترده صدا محدودتر شد، شخص می تواند دقیقا با نصف کردن فرکانس صوت خود ،بدون فشار آوردن بر تارهای صوتی ، برنامه خود را به نحو مطلوبی إرائه کند. @emame3vom ۵
خوانی چیست؟ در عرف مداحی و آواز ، هنگامی که گوشه ها به صورت منطقی و با ترتیب خاصی به دنبال یکدیگر قرار گیرند،به این ترتیب (ردیف خوانی) گفته می شود. یک مداح موفق مداحی است که بتواند بدون خارج شدن از دستگاه یا آواز و با استفاده از قاعده ردیف خوانی و با کمک گرفتن از گوشه های اصلی، کل برنامه خود را(از باء بسم الله تا تاء صلوات) و با استمداد از عنایات حضرت مهدی(عج) و با صدای خدادادی خویش (بدون هیچ تقلید کور کورانه)اجرا کند. @emame3vom ۶
چیست؟ فاصله بالاترین تا پایین ترین حد از صدای انسان، از نظر زیر و بم را(گستره) می نامند. به عبارت دیگر،اندازه صدای هرکس از نقطه اوج بودن یا بم بودن متفاوت است و هرشخص می تواند تا نتی خاص،اوج یا بم بخواند و از آن حد به بعد برای وی تولید مشکل خواهد کرد. در طبقه بندی نوعیت صدا ،آن را به دسته های مختلف دسته بندی می کنند. الف_ تنور:شخص، صاحب صدایی قوی و دارای اوج می باشد ب_ باریتون: صدای شخص متوسط و نسبتا بم می باشد ج_ باس : صدای خیلی بم. @emame3vom ۷
نکته؛ باتوجه به مطالب فوق به جرأت می توان عنوان کرد که در هیچ کجا نمی توان دو نفر را پیدا کرد که از نظر صوتی شبیه به هم باشند و یا بتوانند با تمرین، دقیقا مثل هم بخوانند. حتی به گفته یکی از اساتید، کسانی که از شخص به خصوصی تقلید می کنند، ممکن است بتوانند در سال های اول به خوبی مثل شخص مورد نظر اجرای برنامه کنند ولی پس از گذشت یکی دوسال، تارهای صوتی شخص،حالت اصلی خود را از دست خواهد داد و ضربه جبران ناپذیری به مداح وارد می کند که یکی از عواقب تقلید محض از شخص به خصوصی،ایجاد پارازیت، یا به قول عوام، خش خیلی ناموزون و نازیبا در صدای فرد می باشد. متاسفانه بسیاری از مداحان عزیز خصوصا عزیزان تازه کار، بدون توجه به موضوع مهم فوق و با خواندن خارج از گستره صدای خود، پس از مدتی صدای زیبا و خدادادی خود را از دست داده و برای توجیه خود، آنرا به أهل بیت(ع) نسبت داده و یا جملاتی از قبیل لیاقت نداشتیم، توفیق حاصل نشد،حکمت خدا چنین بود و... رابر زبان جاری می سازند، در صورتی که اگر شخص در محدوده صدای خود و با قاعده خاص اجرای برنامه کند،باتوجه تمرین های شخصی و روزانه می تواند روز به روز شاهد پیشرفت خود باشد. نکته:به هیچ وجه منتظر نباشید که بدون هیچ زحمتی به شما عنایتی کنند و یک شبه شمارا به مقصود دل خویش برسانند. @emame3vom ۸
: همانطوری که می دانید، یکی از مهمترین ابزار مداحی، سخنرانی، خطابه و... داشتن صدای خوب است که در رسیدن به هدف،شخص را یاری می نماید.صدای خوب در مداحی دلها را بیشتر آماده می کندو باعث اشک گرفتن و انس پیدا کردن می شود.البته ناگفته نماند که صوت زیبا یک استعداد خدادادی است که خیلی ها از آن برخوردار و بعضی هم بی بهره هستند، اما بحث پرورش صدا، ربطی به استعداد ندارد.گرچه کسی که مستعد است،طبیعتا پیشرفت بیشتری در این زمینه خواهد داشت،اما حتی افراد مستعد هم باید برای بهتر شدن صدا، روی آن کار کنند. @emame3vom ۹
قوی کردن حنجره: منظور از حنجره قوی و صدای قوی، صدای بلند یا فریاد نیست،بلکه منظور حنجره و صدایی می باشد که دارای بنیه ای بالا و قدرتی است که بعد از اجرای یک برنامه،توانایی خود را به طور کامل از دست نداده باشد و به اصطلاح امروزی زود نگیرد.بعضی از اشخاص هستند که صدای آنان پرطنین و پر حجم و بلند است، اما بعد از مدتی کار کشیدن از حنجره،تارهای صوتی آنها از کار می افتند و زود خسته شده و توان انجام فعالیت بیشتر، از آن سلب می شود؛برعکس افرادی نیز هستند که صدای کم حجم و نازکی دارند،اما حنجره آنها از قدرت خوبی برخوردار است و تارهای صوتی او به زودی از کار نمی افتند.آنچه مهم است این است که یک خواننده بتواند از ابتدای یک مجلس تا انتهای آنرا به تنهایی عهده دار شود و قدرت انجام یک برنامه کامل را داشته باشد، اگر چه این خصوصیت بعد از سالها مجلس داری و اجرای برنامه برای شخص حاصل می شود و به خصوصیات فردی از قبیل بنیه جسمانی، حالت جمجمه، بزرگی قفسه سینه، بزرگی حفره های بینی و دهان و... نیز بستگی دارد. @emame3vom ۱۲
نکته: بالا رفتن کیفیت صدا، رابطه مستقیم با کیفیت تنفس دارد.تنفس صحیح صدا را دلنشین تر می نماید. نکته دیگر اینکه تارهای صوتی که صدا را تولید می کنند، در واقع چند عضله ضعیف و کوچک بیشتر نیستند.چون میتوان عضلات را با ورزش کردن قوی تر کرد،باید با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره، صدا را قوی تر نمود تا دیرتر توان خود را از دست بدهند.دقیقا مثل یک بدنساز که با استفاده از دمبل های سبک و سنگین،عضلات شانه و بازوی خود را قوی تر می کند تا بعد از مدتی بتواند یک وزنه سنگین را بلند نماید.پس تنفس صحیح باعث پرطنین شدن صدا می گردد و در واقع ورزش عضلات بازو، دمبل زدن و ورزش عضلات حنجره درست خواندن است. @emame3vom ۱۳
قوی شدن صدا ؛ ابتدا با آرامش در محلی ساکت و آرام بنشینید و عضلات را شل کنید.سپس نفسی عمیقی کشیده و در پایین ترین پرده، حرف (آ) را به صورت ممتد و کشیده أدا نمایید و آنقدر ادامه دهید تا بازدم شما تمام گردد.دوباره ریه ها را تا جایی که امکان دارد، از هوا پر کنید و در حالت بازدم به صورت کشیده بگویید(آ). این کار را پنج دقیق به طور مداوم تکرار نمایید.در این کار عجله ننمایید و از پایینترین حالت ممکن آغاز نمایید. وقتی که حس کردید حنجره شما خوب گرم شده است، حرف(آ) را در یک پرده بالاتر، با همان کیفیت اجرا کنید. این کار را همینطور پرده به پرده ادامه داده و بالا بروید. نکته؛ کسانی که مبتدی هستند به هیچ وجه نباید عجله نمایند و با حوصله این کار را انجام دهند،چون تمام پختگی صدا و قوت آن بستگی به تمرین در پرده های پایین دارد.این کار را که انجام دادید و به پرده آخر صدای خود در حرف آ رسیدید،حنجره شما به خوبی گرم شده است و بعد از این یک ربع تمرین، حالا میتوانید با تمام قدرت،یک بیت شعر را با آواز بلند بخوانید، بدون آنکه آسیبی به حنجره شما برسد. @emame3vom ۱۴
اگر دربین تمرین، هنگام بالا بردن پرده بعدی احساس خارش یا سوزش و یا سرفه نمودید، بدانید که عجله کرده اید.در این حالت به پرده قبلی بازگشته و دقایقی آنرا ادامه دهید ویا اینکه تمرین را برای مدتی قطع نمایید.همچنین در پر کردن ریه ها هم نباید عجله کرد.ابتدا آهسته آهسته شکم را پر نموده و سپس سینه را پر نمایید تا جایی که شکم و سینه شما کاملا متورم و مملو از هوا باشد. *اگر پرده های پایین را در یک فضای بسته و پرده های بالا و ششدانگ را در یک محیط باز مانند کوه یا بیابان تمرین نمایید، بهتر خواهد بود و پیشرفت خود را مشاهده خواهد کرد و اگر بتوانید تمرین ششدانگ صدا را بعد از یک برنامه کوهنوردی قرار بدهید، بسیار بهتر و ثمر بخش تر خواهد بود.چرا که کوهنوردی باعث افزایش ظرفیت هوایی شش ها می شود. نکته؛تمرینات فوق باید حداقل یک تا دو ماه به طور مستمر و همه روزه صورت گیرد تا صدا برای آغاز کار،صیقل پیدا نماید و از حالت نخراشیدگی بیرون بیاید. @emame3vom ۱۵