eitaa logo
امام حسین ع
22.1هزار دنبال‌کننده
414 عکس
2.1هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
. در میان شعر تو بانو! اگر حاضر شدم خواندم اول کوثر و با نام تو طاهر شدم در خیالم صحن و گنبد ساختم، زائر شدم نام شیرین تو بردم فاطمه! شاعر شدم رشته‌ای بر گردن ابیات من افکنده دوست می‌برد شعر مرا آنجا که خاطر خواه اوست ناگهان دیدم میان خانه‌ی پیغمبرم چون خدیجه غرق نوری از جهانی دیگرم چرخ می‌زد یک نفس روح القدس دور و برم تا نوشتم فاطمه، بوسید برگ دفترم از شکوهش آسمان ساییده اینجا سر به خاک آسمان را با خودش آورده این دختر به خاک ای محمد! دشمنت را دوست ابتر می‌کند خانه‌ات را بوی ریحانه‌‌ معطر می‌کند دیدنش بار رسالت را سبکتر می‌کند دختر است اما برایت کار مادر می‌کند دختران آیات رحمت، مادران مهر آفرین می‌شود ام ابیها، هر دو باهم، بعد از این یک زره خرج جهازت، حُسن‌هایت بی‌شمار با تو حیدر روز خیبر حرز می‌خواهد چکار؟ تا تو از تیغ دودم با عشق می‌گیری غبار بعد از این مستانه‌تر صف می‌شکافد ذوالفقار قوت بازوی مولایی به مولا، فاطمه! قصه‌ی پیوند دریایی به دریا، فاطمه! در هوای عاشقی با هم کبوتر می‌شوید هر دو کوثر می‌شوید و هر دو حیدر می‌شوید هست شیرین نامتان، قند مکرر می‌شوید هر دو در کفواً احد با هم برابر می‌شوید بیت‌هایم بر درِ بیت تو زانو می‌زنند شاعران تنها برای یک نظر، رو می‌زنند در کسا، بی پرده با الله صحبت می‌کنی هل اتی را سفره‌ی نور و کرامت می‌کنی فکر خلقی، نیمه شب با حق که خلوت می‌کنی در غم همسایه، ترک خواب راحت می‌کنی مادری الحق چه می‌آید به نامت، فاطمه! می‌دهد از سوی ما مهدی سلامت، فاطمه! امتحان پس داده‌‌ای در آسمانها پیش از این سالها بر عرش می‌تابید نورت چون نگین حضرت حق چون دلش آمد بیایی بر زمین واقعاً «الحمد للهِ ، رب العالمین» جلوه‌ی نور تو را تنها خدایت دید و بس فاطمه! قدر تو را تنها علی فهمید و بس عالمی در حیرت از این آسیا چرخاندنت با تبسم خستگی را از علی پوشاندنت در عجب روح الامین از طرز قرآن خواندت پیش نابینا میان حِصن چادر ماندنت حجب میراثت، حیا سایه نشین چادرت داده دل حتی یهودی هم به دین چادرت سفره‌‌ی نان خالی اما سفره‌ی انعام پُر خانه‌ات میخانه، ساقی با سخاوت، جام پر از تو راضی و دلش از گردش ایام پر کعبه از بت خالی اما کوچه از اصنام پر ای زبانت ذوالفقارِ حیدر بی‌ذوالفقار! بت شکن! برخیز، بسته دست او را روزگار شاعر: قاسم صرافان✍ 👇
Gomnam-MiladHazratZahra1393[01].mp3
11.49M
💠 قوت بازوی مولایی به مولا فاطمه (مدح) 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی
Sokhanrani-Kashani14001102.mp3
29.42M
🎙 : حجت‌‌ الاسلام 🌸 جشن میلاد حضرت زهرا (س) 📆 شنبه ۲ بهمن ماه ١۴٠٠ 🔺 هیأت آیین حسینی 🕌 امامزاده قاضی الصابر (ع)
. 📕 روایتی از دیدار مداحان و شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب جام جم- مثل خیال بود، چه کم بود، حیف شد... 💠 ساعت شروع مراسم نزدیک بود و من از هر دری که می‌خواستم عبور کنم دلشوره می‌گرفتم. یک‌جا گفتند اسمت را در فهرست پیدا نمی‌کنیم، یک‌جا گفتند کارت مراسمت کجاست؟ یکجا کارت ملی قدیمی‌ام را با تردید وارسی می‌کردند و آخرین ورودی، که ورودی در خود حسینیه بود، هم از هولم کارت واکسنم چند بار از دستم زمین افتاد تا این‌که بالاخره به خودم آمدم و دیدم چشم به زمین دوخته‌ام. جایی که بعد از چند سال پایم را دوباره روی گلیم‌های آبی آشنای حسینیه امام خمینی(ره) گذاشته بودم و تازه داشت باورم می‌شد چیزی به دیدار روی ماه رهبر نمانده است. 💠 بدون هیچ تشریفات و اعلام ورود و جلب‌توجهی، پرده کنار رفت و روی ماه دلدار نمایان شد. جماعت حاضر که همه بچه هیاتی بودند، در لحظه با نظمی هماهنگ نشده در سکوت سرجایشان مستقر شدند و مراسم بدون تأخیر و ناهماهنگی شروع شد. صدای گریه و قربان صدقه از یک‌طرف و لرزش بعضی شانه‌ها از طرف دیگر نشان می‌داد چقدر این دیدار تجربه دلچسب و دلخواهی برای خیلی از ما بوده است و انگار تا وقتی خود رهبر را ندیده بودیم، بی‌قراری‌مان تمام‌نشدنی بود و بعد از آن لحظه، دیگر از شدت شوق، سر از پا نمی‌شناختیم. 💠 چندنفری به دعوت مجری مراسم، آقای واعظی، مدیحه‌سرایی کردند و آنچه برای من شاعر خیلی دوست‌داشتنی بود، این بود که قبل از دعوت هر شخص پشت تریبون، اعلام می‌شد ایشان قرار است از چه شاعری شعر بخوانند و چه بزرگان و استادان و حتی شاعران جوانی که خودشان در مراسم نبودند و اسمشان به این واسطه برده شد. شعرهای فارسی، عربی، سیستانی، ترکی و خلاصه مجلس مدح مادر سادات به نفس پاک ستایشگران اهل‌بیت حسابی گرم شد. سهم قابل‌توجه مداحان جوانی که به جایگاه دعوت شدند، جلسه را صمیمی کرده بود. 💠 بعد از عرض ارادت تنی چند از مداحان، رهبر فرزانه با سلام و صلوات، آغاز سخن کرد و ابتدا با اشاره به این‌که گلایه خانم‌ها را در خصوص تقاضای دیدار رهبری با زنان در روز ولادت حضرت زهرا(س) شنیده است، گفتند: جلسه مداحان در روز ولادت، جلسه ریشه‌دار و مهمی است که قدمتی ۳۵ساله دارد اما ان‌شاءا... دیدار با زنان را هم در برنامه دیدارها قرار خواهیم داد و این برای من، ناشی از توجه و دقت ایشان به مسائل ظریف و مطالبات کف جامعه بود که در آغازین دقایق صحبتش به آن اشاره کردند. از حضرت زهرا(س) و فضائلش به نکاتی اشاره کردند و شأن و منزلت ایشان را برایمان بازخوانی کردند. 💠 در بخش دوم صحبت‌ها، هیات، محور اصلی بحث بود. برای منی که از کودکی بچه هیاتی بودم توجه ریز و نکته‌سنجانه رهبر به این مقوله بسیار ارزشمند بود. به‌خصوص با نکاتی که مطرح می‌کردند و وقتی تعریفشان از هیات را جمع شدن با محور مودت اهل‌بیت بیان کردند، حس کردم روضه‌های خانگی کوچک ما هم که به خاطر کرونا احیا شده‌اند، در همین زمره قرار می‌گیرد و دو برابر قبل دل به فرمایشات دادم. 💠 تقدیر و تشکر رهبر از حضور مؤثر و دقیق (و شاید نقطه زن!) هیات و صدالبته مداحان در برهه‌های حساس از جمله انقلاب و دفاع‌مقدس و فتنه۸۸ و ترغیب ایشان به ادامه همین روند مکتبی در هیات بحثی بود که موقع مطرح کردنش مهمانان چنان غرق در ایشان شده بودند و سراپا گوش بودند که پربیراه نیست اگر بگویم پلک بر هم نمی‌زدند. انگار هرکدام خود را مخاطب شخصی و اصلی این نکات می‌دانستند و مشخص بود از همان‌جا وسط جلسه تصمیم‌های جدید و محکمی برای مجالس‌شان در سر می‌گذرانند. حتی ما صاحبان روضه‌های خانگی هم از این تصمیم‌ها مستثنا نبودیم و داشتیم به لزوم انتخاب شعرهای پرمغزتر و صحیح‌السندتر فکر می‌کردیم. 💠 وقتی هم سخن به پیوستگی شاعر و مداح با هم رسید و نکاتی بیان شد که هم شاعر باید رعایت کند تا بهترین شعر را به مداح برساند و هم مداح باید رعایت کند تا شعر خوب برگزیند، خود را مخاطب خاص فرمایش‌ها می‌دیدم و تندتند نکات را با گوش جان می‌شنیدم. دقیقا همان‌طور که قیصر امین‌پور گفته بود ناگهان چقدر زود دیر می‌شود، به خودم آمدم و دیدم کسی روی صندلی‌اش نیست و ایستاده‌اند و یکصدا، آماده‌ایم آماده سر می‌دهند و بعد هم حضرت ماه پشت پرده پنهان شد و تمام... و ما ماندیم و نکاتی که باید به گوش همراهان و هم‌صنفانمان می‌رساندیم و سرمستی دلچسبی که از این دیدار کوتاه درجانمان مانده بود. به قول گفتنی: «مثل خیال بود، چه کم بود، حیف شد... 💠 مردم خدا نصیب کند، خواب دیده‌اید؟» https://eitaa.com/emame3vom/56032 .
4_6012723505936731572.mp3
7.65M
متن:شده شب تولد بهترین بانو... 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 شده شب تولد بهترین بانو زنی که عالم میزنه محضرش زانو عشق علی و مصطفی ست پس دیگه جاشه صد و سی و پنج بار بگو فاطمه بانو اومده بنت نبی بهش میگن ام ابی حضرت زهرا، همسر مولا مادر ساداته و انسیه حورا دختر احمد، یاس محمد شده نازل از خود خالق سرمد خوش اومدی مادر جان 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 فخر النسا و مادر مؤمنان اومد علیمهٔ فهیمهٔ لا مکان اومد حدیث لولاک میگه اینو به عالم دلیل خلقت زمین و زمان اومد اومده کفو علی نور علی نور جلی حضرت مادر، طاهره اطهر راضیه و مرضیه زکیه کوثر عالمه برتر، مظهر داور کلید بهشته و شفیعهٔ محشر خوش اومدی مادر جان 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 کف بزن ای شیعه شب شادی و شوره شب تبسم خدا شب شبه نوره آی عاشقا مستی کنید شبشه امشب بساط مستی واسهٔ هممون جوره اومده مادرمون مادر تاج سرمون نوکرش هستیم، دل بهش بستیم شب میلادش در و رو غما بستیم امشب و شادیم، غرق آزادیم با نگاه فاطمه همه آبادیم خوش اومدی مادر جان کـربـلایـی وحـیـد شـکــری .
4_6010563936250760352.mp3
4.25M
🎵 سرود امیرالمومنین علی‌جان♥️ و امام حسن جانم💚 بانوای🎤کربلایی‌علی‌اڪبر‌حائری سبک : [ علیه‌السلام ] اجرا ؛ ولادت حضرت زهرا ۱۴۰۰ اباالاحـرار عـلی مخزن‌ُالاَسرار عـلی فاتح‌پیکار عـلی نیس‌حریـف‌توکسی حیـدرکـرار علی بی‌هَماورد علی حریف صدم‍ـرد عـلی قائله رو یک‌تنـه یکسره می‌کـرد عـلی به‌حق عمل‌کـرد عـلی پیغمبـر نبـود..! جانشینش کسی غیراز حیـدر نبود جز خـدا کسی‌ ازش بالاتـر نبود هرکی‌گفت حق بامولا نیس کافـره به‌خـدا از شیطان هم ملعون‌تـره کـراره علی دلیل پیـکاره علی جهانگیره‌و سلطه‌برجهان‌داره علی جنم داره علی همیشه معیاره علی بخدا یک‌نفرهم‌ زنده‌نمی‌زاره علی "یاعلی و یاعلی و یاعلی حق باعلی و باعلی و باعلی" سفـره‌داره کـرم سایه‌‌ی تو رو سرم یاحسن‌ابن‌عـلی ای همه‌ی باورم داری تو قلبا حـرم💚 پهلوان جمـل ضرب تو ضرب‌الاجل مثل‌نبی بی‌نظیر مثل‌عـلی بی‌مثل اسم تو بیت‌الغـزل عزت رو ببیـن..! شتر فتنـه رو می‌کـوبه بر زمین یه‌دفعه منافق افتاد از روی زیـن دشمنه دشمن هاتـم من تا ابد ای‌که بر معـاویه لعنت تا ابد توفنده حـسن امیر رزمنده حسـن ابالفضلم می‌جنگه با ترفنده حسـن دلم مال حسن همای اقبال حسـن حلال‌زاده باشی می‌افتی دنبال حسـن💚 "یاحسن و یاحسن و یاحسن حق باحسن و باحسن و باحسن" .
. مزّه ی پیگیری ترک فعل به فوری و به روز بودنشه. یعنی وزیر وقت از مدیرش و رئیس جمهور از وزیرش و قوه قضاییه از ترک فعل کنندگان ، فوری بازخواست کنند. وگرنه به از ۸ سال یه نفر رو متهم به ترک فعل کنی، جز شائبه ی سیاسی بودن، نفعی برای مردم نداره. .
صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام.mp3.mp3
6.98M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین ع
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۳
۱ بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین. خیلی خوش‌ آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز؛ بعد از دو سال جمعی از شما را در این حسینیّه مجدّداً زیارت میکنیم. یکی از بهترین جلسات ما و شیرین‌ترین خاطرات اجتماعی و جلساتی ما جلسه‌ی روز ولادت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) است که هر سال با شما عزیزان داشته‌ایم؛ گمان میکنم الان ۳۵ سال است که این جلسه هست. تبریک عرض میکنم ولادت سیّدة‌‌النّساء (سلام ‌الله ‌علیها)، صدّیقه‌ی طاهره، فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) را و همچنین ولادت امام بزرگوارمان را. درباره‌ی حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) چند جمله‌ای عرض میکنم به عنوان عرض ارادت، بعد هم چند جمله‌ای درباره‌ی مسئله‌ی مهمّ مدّاحی و هیئت. البتّه روز ولادت، روز زن هم هست، روز مادر هم هست؛ بانوان محترم از ما گلایه میکنند که این روز را باید به بانوان اختصاص میدادیم؛ حق هم با آنها است، منتها این جلسه، جلسه‌ی ریشه‌دار و سابقه‌داری است و نمیشود این جلسه را دست کم گرفت؛ باید یک روزی را برای دیدار خانمها هم ان‌شاءالله معیّن کنیم. درباره‌ی عظمت شأن زهرای اطهر، صدّیقه‌ی طاهره (سلام ‌الله ‌علیها) زبان ماها خیلی قاصر و ناقص است؛ قرآن و حدیث صحیح درباره‌ی این بزرگوار سخن دارد، مدیحه دارد که برای ذهن ما و فکر کوته ما فهم این مدیحه‌ها هم احتیاج به تأمّل و دقّت دارد. این روایت را که امام بزرگوار هم یک وقتی نقل کردند که جبرئیل بعد از وفات و رحلت پیغمبر بر حضرت زهرا می‌آمد و نازل میشد، روایت صحیحی است؛ به سند این روایت ما نگاه کردیم؛ سند معتبر و در نهایت اعتبار است و جای هیچ تردیدی نیست که جبرئیل می‌آمد. عبارت این است: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیلُ علیه السّلام فَیُحسِنُ عَزاءَها عَلَی اَبیها؛ به زبان امروز ما، مرتّب می‌آمد به حضرت زهرا برای رحلت پیغمبر تسلیت میگفت؛ وَ یُطَیِّبُ نَفسَها؛ آرامش میداد به آن بزرگوار؛ وَ یُخبِرُها عَن اَبیها وَ مَکانِه؛ خبر میداد که پیغمبر در چه وضعی است، در چه حالی است؛ در عالم برزخ، در محضر حیّ ودود، مقامات عالی پیغمبر را نشان میداد و برای فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) تصویر میکرد؛ وَ یُخبِرُهَا بِما یَکونُ بَعدَها فِی ذُرِّیَّتِها؛ ماجراهای فرزندان حضرت را هم که در آینده پیش می‌آید -ماجرای امام حسن، ماجرای کربلا، ماجرای ائمّه (علیهم ‌السّلام) و ماجرای حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) را- برای حضرت نقل میکرد؛ وَ کَانَ عَلیٌّ علیه ‌السّلام یَکتُبُ ذَلِک؛(۲) امیرالمؤمنین هم می‌نشست، اینها را مینوشت؛ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است. 👇
امام حسین ع
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۳
۲ بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(۳) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بربه [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّه‌ی ملائکه نازل شده‌اند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمده‌اند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها). [مدح حضرت] در قرآن، در سوره‌ی «هل أتیٰ» هست، در آیه‌ی تطهیر هست، در آیه‌ی مباهله هست. اینهایی که حالا تقریباً صریح است درباره‌ی حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) این آیات است، وَالّا آیات دیگری هم هست که اشاره دارد به آن بزرگوار. اینکه در سوره‌ی «هل أتیٰ» خدای متعال میپردازد به کار فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) و خانواده‌اش، خیلی چیز مهمّی است؛ این یک پرچمی است که قرآن بر‌می‌افرازد، برافراشته میکند بر سر درِ خانه‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله ‌علیها): اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکورا؛(۴) کار برای خدا، اخلاص،‌ خدمت بی‌منّت؛ به چه کسی؟ به یتیم و فقیر و اسیر؛ این اسیر، یعنی اسیر مسلمان بوده؟ بعید است آن وقت اسیر مسلمان [بوده باشد]. خدمت بی‌منّت؛ این درس است، پرچم فاطمه‌ی زهرا این است؛ یعنی قرآن این را بزرگ میکند. یا در آیه‌ی مباهله: وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم؛(۵) در حالی که اطراف پیغمبر زنان زیادی بودند -همسران پیغمبر بودند، نزدیکان دیگر پیغمبر بودند، شاید آن وقت بعضی از دختران دیگر پیغمبر [هم] بودند- امّا «نِساءنا» فقط فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) است؛ برای چه؟ برای مواجهه‌ی جبهه‌ی حق با جبهه‌ی باطل؛ این [طور] است. فاطمه‌ی زهرا مظهر این حقایق والا و فوق‌العاده است. فضائل حضرت زهرا اینها است. پیغمبر اکرم در مورد حضرت زهرا تعبیر «سَیِّدَةُ نِسَاءِ العالَمین»(۶) دارد، و «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة»؛(۷) که این مهم‌تر است: سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة. همه‌ی زنهای بهشتی: جناب ساره، جناب آسیه، جناب حوّا، جناب مریم، همه‌ی این زنهای بزرگ تاریخ «نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» هستند دیگر؛ زنهای بهشتند؛ این بزرگوار «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» است. این [جور] است. اصلاً زبان انسان چطور بچرخد تا بتواند اینها را بیان کند و حقّش را ادا کند! اصلاً ذهن ماها هم خیلی احتیاج به تأمّل و تدقیق دارد تا این حقایق را درک کند. خب اینجا ضمناً برجسته‌ترین خصوصیّات معلوم شد؛ در آن آیه‌ی شریفه بحث طهارت و آیه‌ی تطهیر است که یک مسئله‌ی فراتر از این حرفها است؛ در آیه‌ی «هل ‌أتیٰ» مسئله‌ی خدمت بی‌منّت است؛ در آیه‌ی مباهله مسئله‌ی مقابله‌ی جبهه‌ی حق و جبهه‌ی کفر و باطل است؛ اینها است؛ اینها نشانه‌های مهمّ فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله ‌علیها) است. و من میخواهم این را عرض بکنم که به توفیق الهی، به فضل الهی بعد از انقلاب، نام مبارک فاطمه‌ی زهرا نسبت به قبل از انقلاب -که ما یادمان هست- نمیشود گفت ده برابر، شاید ده‌ها برابر، صد برابر تکرار میشود و برده میشود؛ یعنی جامعه، جامعه‌ی فاطمی است؛ اثر آن را هم در جامعه داریم مشاهده میکنیم؛ همین خدمت بی‌منّت را، همین حرکت بسیجی را، همین کار بدون مزد و منّت را شما در دوران دفاع مقدّس یک جور مشاهده میکنید، در دوران حرکت علمی یک جور مشاهده میکنید: کسی نام شهید فخری‌زاده‌ها،(۸) شهدای هسته‌ای، دانشمند بزرگ مرحوم کاظمی‌آشتیانی(۹) را نشنفته بود؛ خیلی‌ها هنوز هم نمی‌شناسند کاظمی کیست؛ این بزرگانی که در وادی علم وارد شدند کسانی‌ هستند که بدون مزد و منّت، میدانهای بزرگ علمی را در این کشور برای این مردم و برای اسلام و جمهوری اسلامی فتح کردند.
امام حسین ع
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۳
یح داده‌ایم.] زندگی مبارزاتی ائمّه و مبارزه‌ی اصحاب ائمّه جزو خطرناک‌ترین‌ها بود؛ چطور است که همه‌ی ائمّه به شهادت میرسند؟ چرا امام جواد در ۲۵ سالگی، امام عسکری در ۲۸ سالگی به شهادت میرسند؟ چرا اینها را میکُشند؟ چرا موسی‌بن‌جعفر (علیه السّلام) را چند سال به زندان می‌اندازند و در زندان به شهادت میرسانند؟ زندگی، زندگی مبارزه بود. در یک چنین شرایطی امام میفرماید: اَحیوا اَمرَنا؛ شما که می‌نشینید در آن جلسات هیئتی، احیای امر ما را بکنید؛ یعنی امام بزرگ‌ترین مبارزات را، خطرناک‌ترین مبارزات را، امام از اینها مطالبه میکند. پس هیئت جای چیست آقا؟ جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت. خب ائمّه (علیهم السّلام) چه جور جهادی میکردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمیکردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن‌ مجتبیٰ و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّه‌ی ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین». اینکه همین که بنده مکرّر(۱۳) تکرار میکنم تبیین یا جهاد تبیین، -تبیین کنید، روشنگری کنید.- هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته‌ی بسیار مهم استفاده میشود. یک نکته‌ی دیگر در باب هیئت این است که هیئت یک ساختاری است که هم دارای مغز و معنا است، هم دارای تحرّک و پویایی است؛ فقط فکر و معنویّت و درس و تعلیم نیست، تحرّک و پویایی هم در هیئت وجود دارد. مغز و معنا همان مکتب است؛‌ تبیین مکتب. در هیئتها تبیینِ مکتب میشود. اینکه عرض میکنیم «میشود»، یعنی باید بشود. طبیعت هیئت این است: هیئت محلّ تبیین است، محلّ بیان است، محلّ بیان مهم‌ترین مفاهیم معارف اسلامی و معارف علوی است، محلّ پاسخ به سؤالها است. امروز جوانهای ما سؤالهای گوناگونی دارند؛ درباره‌ی سبْک زندگی سؤال دارند، درباره‌ی مسائل اصولی سؤال دارند، سؤال [هم] به‌جا است. راه مواجهه‌ی با سؤال، اندیشیدن و پاسخ دادن است؛ این کار باید در هیئات انجام بگیرد؛ مرکز مهمّ این کار همین هیئات است؛ پاسخ به سؤالات فراوان متعدّدی که روزبه‌روز به وجود می‌آید. سؤال ایرادی ندارد، منتها کسی که سؤال دارد بداند که این جهل او و بی‌اطّلاعی او است که سؤال را به وجود می‌آورد و ممکن است این را تبدیل کرد به دانش، به علم، به دانایی. کسی که سؤال دارد، این سؤال موجب این نشود که خیال کند همه چیز وارونه است؛ نه، سؤال باید مطرح بشود، اشکالی هم ندارد، باید پاسخ داده بشود و پاسخش باید در هیئتها باشد، در مراکز علم و معرفت باشد؛ این، مغز و معنای هیئت است. پویایی و تحرّک [هم یعنی] استفاده‌ی از هنر و استفاده‌ی از مخاطبه‌ی با مخاطب به صورت نقد. فرق هنر شما و خیلی از هنرهای دیگر این است که شما با مخاطبتان به صورت نقد مواجه میشوید؛ شما با او حرف میزنید، او احساساتش را به شما منتقل میکند؛ یعنی متقابل، به صورت دائم با همدیگر ارتباط دارید؛ این، پویایی هیئت است. یک پویایی دیگر حرکت کردن در خیابان و کوچه و بازار است با این دسته‌هایی که راه می‌افتد. به قول یکی از برادران اهل ذوق، این حرکت دسته‌های حسینی، در واقع نماد حرکت امام حسین است از مکّه به کربلا که دارد حرکت میکند؛ حرکت برای جهاد، حرکت در راه خدا. نکته‌ی بعدی در باب هیئت این است که گفتیم جهاد تبیین؛ خب پس بنابراین قوام هیئت به جهاد است؛ جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش میکنند، تلاشهای علمی زیادی میکنند، تلاشهای اقتصادی میکنند که خوب و به‌جا است، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام میگیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن، میشود جهاد؛ اینها همه جهاد است. پس مهم این است که ما عرصه‌ی جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است.