🌹#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ عَلی مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ السَّمآءَ...
سلام بر تو ای مولایی که با آمدنت حجّت را بر اهل زمین و آسمان تمام می کنی..
سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین و آسمان غرق نور می شوند.
📚 بحار الأنوار،ج۹۹، ص ۱۱۷.#امام_زمان💚 #کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی 🆔@Tajvid_va_hefz_quran_karim
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری | #اهل_بیت_النبوه
امام هادى عليه السلام:
كسى كه از خدا اطاعت مى كند، از خشم مردم باكى ندارد.
🟢میلاد امام هادی علیهالسلام مبارک باد.
@emameraouf
#استوری | #اهل_بیت_النبوه
شدی هادی و میفهمم
چه بیمعناست گمراهی...
🔺نقش نام امام هادی علیهالسلام بر ضریح امام رضا علیهالسلام
@emameraouf
💢جشن بزرگ عید غدیر
سخنران: استاد دانشمند
مداح: حاج سید رضا نریمانی
با اجرای نجم الدین شریعتی
🗓️سه شنبه ۵ تیرماه ساعت ۱۷
#جشن #غدیر
🔷🔸💠🔸🔷
🕌 آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام
📱اینستاگرام📱تلگرام📱روبیکا
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ جزء ششم، صفحه ۱۱۷
سوره مبارکه مائده آیات ۵۰تا۵۷
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ ترجمه ،جزء ششم، صفحه ۱۱۷
سوره مبارکه مائده آیات ۵۰تا۵۷
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
تفسیر سوره مائده ، آیه ۵۵
جزء ششم
تفسیر نور
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مائده ، آیه ۵۵ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره مائده (آیه ۵۵)
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ۵۵
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
نكتهها:
در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسی چیزی به او نداد. حضرت علی علیه السلام در حالی كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد.
ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انسبن مالك، بلال و ... نقل كردهاند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند. # الغدیر، ج 2، ص 52، احقاقالحقّ، ج 2، ص 400 و كنزالعمّال، ج 6، ص 391.$ عمّار یاسر میگوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود كه رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه». # تفسیر المیزان.$
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدیرخم، برای بیان مقام حضرت علی علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. # تفسیر صافی.$ و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را میخواند. # تفسیر المیزان.$ ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام برای مردم داستان فوق را نقل میكرد. # تفسیر مجمعالبیان.$
كلمهی «ولی» در این آیه، به معنای دوست و یاور نیست، چون دوستی و یاری مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق میكنند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، علی علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هركس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان در حال ركوع صدقه میدهند. # كافی، ج 1، ص 288.$
مرحوم فیض كاشانی در كتاب نوادر، حدیثی را نقل میكند كه بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه دادهاند كه این عمل با جمع بودن كلمات «یُقِیمُونَ، یُؤْتُونَ، راكِعُونَ» سازگارتر است.
امام باقر علیه السلام فرمود: «خداوند پیامبرش را دستور داد كه ولایت علی علیه السلام را مطرح كند و این آیه را نازل كرد». # تفسیر نورالثقلین وكافی، ج 1، ص 281.$
بهترین معرّفی آن است كه اوصاف وخصوصیّات كسی گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا كنند. (آیه بدون نام بردن از علی علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
امام صادق علیه السلام فرمود: «علی علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولی نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالی كه اگر یك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را میگیرد!» # تفسیر نورالثقلین.$
ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبولهی عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام میخوانیم: «به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر كند و احكام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حكومت او راضی باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. فانّی قد جعلته علیكم حاكماً .... # كافی، ج 1، ص 67.$
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم سوره مائده (آیه ۵۵) إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُ
#هر_روز_با_قرآن_کریم
پیامها:
1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی كرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و كسی را كه در ركوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ...
2- از اینكه به جای «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده، ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «وَلِیُّكُمُ»
3- در قرآن معمولًا نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زكات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
4- كسانی كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... ( «إِنَّما»، نشانهی انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5- برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.)
6- ولایت از آنِ كسانی است كه نسبت به اقامهی نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستیی كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... (كلمه «إِنَّما» علامت حصر است)
8- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
9- كسی كه نسبت به فقرا بیتفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ
10- كارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمیكند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زكات» گفته میشود. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
12- ولایتها در طول یكدیگرند، نه در عرض یكدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ...
@emameraouf