#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ جزء ششم، صفحه ۱۱۷
سوره مبارکه مائده آیات ۵۰تا۵۷
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ ترجمه ،جزء ششم، صفحه ۱۱۷
سوره مبارکه مائده آیات ۵۰تا۵۷
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
تفسیر سوره مائده ، آیه ۵۵
جزء ششم
تفسیر نور
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مائده ، آیه ۵۵ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره مائده (آیه ۵۵)
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ۵۵
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
نكتهها:
در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسی چیزی به او نداد. حضرت علی علیه السلام در حالی كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد.
ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انسبن مالك، بلال و ... نقل كردهاند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند. # الغدیر، ج 2، ص 52، احقاقالحقّ، ج 2، ص 400 و كنزالعمّال، ج 6، ص 391.$ عمّار یاسر میگوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود كه رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه». # تفسیر المیزان.$
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدیرخم، برای بیان مقام حضرت علی علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. # تفسیر صافی.$ و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را میخواند. # تفسیر المیزان.$ ابوذر كه خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجد الحرام برای مردم داستان فوق را نقل میكرد. # تفسیر مجمعالبیان.$
كلمهی «ولی» در این آیه، به معنای دوست و یاور نیست، چون دوستی و یاری مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق میكنند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، علی علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هركس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان در حال ركوع صدقه میدهند. # كافی، ج 1، ص 288.$
مرحوم فیض كاشانی در كتاب نوادر، حدیثی را نقل میكند كه بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه دادهاند كه این عمل با جمع بودن كلمات «یُقِیمُونَ، یُؤْتُونَ، راكِعُونَ» سازگارتر است.
امام باقر علیه السلام فرمود: «خداوند پیامبرش را دستور داد كه ولایت علی علیه السلام را مطرح كند و این آیه را نازل كرد». # تفسیر نورالثقلین وكافی، ج 1، ص 281.$
بهترین معرّفی آن است كه اوصاف وخصوصیّات كسی گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا كنند. (آیه بدون نام بردن از علی علیه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است)
امام صادق علیه السلام فرمود: «علی علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولی نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالی كه اگر یك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را میگیرد!» # تفسیر نورالثقلین.$
ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبولهی عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام میخوانیم: «به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر كند و احكام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حكومت او راضی باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. فانّی قد جعلته علیكم حاكماً .... # كافی، ج 1، ص 67.$
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم سوره مائده (آیه ۵۵) إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُ
#هر_روز_با_قرآن_کریم
پیامها:
1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی كرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و كسی را كه در ركوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ...
2- از اینكه به جای «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده، ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «وَلِیُّكُمُ»
3- در قرآن معمولًا نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زكات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
4- كسانی كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... ( «إِنَّما»، نشانهی انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5- برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.)
6- ولایت از آنِ كسانی است كه نسبت به اقامهی نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستیی كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... (كلمه «إِنَّما» علامت حصر است)
8- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
9- كسی كه نسبت به فقرا بیتفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ
10- كارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمیكند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زكات» گفته میشود. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
12- ولایتها در طول یكدیگرند، نه در عرض یكدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ...
@emameraouf
005055.mp3
1.19M
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره مائده ۵۵
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(5/55)
@emameraouf
#حدیث_روز
🟢۱.خودپسندی
الإمام عليّ(ع) : اَلعُجبُ رَأسُ الحَماقَةِ.
امام على(ع): خودپسندى، سرآغاز کم خِرَدى است.
غرر الحکم: ۳۴۸، ميزان الحكمه، ج۷، ص: ۴۹.
🔹🔹
۲. منت
الإمام عليّ(ع) : اَلمَنُّ يُفسِدُ الإحسانَ.
امام على(ع): منّت گذاشتن، عمل نيک را تباه مى کند.
غرر الحکم: ۷۸۴.
🔹🔹
۳. غیبت نشانه نفاق
الإمام عليّ(ع) : اَلغيبَةُ آيَةُ المُنافِقِ.
امام على(ع): غيبت کردن، نشانه انسان دوروست.
غرر الحکم: ۸۹۹ ، ميزان الحكمه، ج۸، ص: ۵۷۵.
🔹🔹
۴. مشورت
الإمام عليّ(ع) : اَلاِستِشارَةُ عَينُ الهِدايَةِ.
امام على(ع): مشورت کردن، چشمه هدايت است.
غرر الحکم: ۱۰۲۱، ميزان الحكمه، ج۱۲، ص: ۵۹۱.
🔹🔹
۵. ضایع کردن فرصت
الإمام عليّ(ع) : إضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ.
امام على(ع): تباه کردن فرصت، موجب اندوه است.
نهج البلاغة: الحكمة ۱۱۸، ميزان الحكمه، ج۹، ص: ۹۶.
🔹🔹
۶. پاسخ احمق
الإمام عليّ(ع) : اَلسُّکوتُ عَلَى الأحمَقِ أفضَلُ (مِن) جَوابِهِ.
امام على(ع): سکوت در برابر احمق، بهتر از جواب دادن به اوست.
غرر الحکم: ۱۱۶۰، ميزان الحكمه، ج۳، ص: ۲۳۸.
#همه_خادم_الرضائیم
#خدمتکریمانه_همدلی_امیدآفرینی
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری_موسیقی
• فقط به عشق علی، حتی محالها شدنی
و کاش میمُردم، بعد از «فمن یمت یرنی»
• مقام و شأنش را غیر از خدا که میداند
که با عشق علی ، آتش مرا نسوزاند.
ایلیا | علی اکبر قلیچ
@emameraouf