eitaa logo
امام رئوف (ع)
312 دنبال‌کننده
13هزار عکس
6.3هزار ویدیو
105 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مائده ، آیه ۶ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
سوره مائده (آیه ۶) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: در آیه‌ی 43 سوره‌ی نساء، به موضوع غسل و تیمّم اشاره شد، در اینجا علاوه بر آن دو، به مسأله‌ی وضو هم اشاره شده است. واژه‌ی «قیام»، هرگاه با حرف «الی» همراه شود، به معنای اراده كردن است. «إِذا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ» یعنی هرگاه تصمیم به نماز خواندن گرفتید. كلمه‌ی «جنب»، به زن و مرد، مفرد و جمع، بطور یكسان اطلاق می‌شود. مراد از فرمان‌ «فَاطَّهَّرُوا» انجام غسل است. به قرینه این‌كه در آیه‌ی 43 سوره‌ی نساء به جای‌ «فَاطَّهَّرُوا»، «تَغْتَسِلُوا» فرموده است. قید «إِلَی الْمَرافِقِ»، برای بیان محدوده‌ی شستن است، نه جهت شستن. از آنجا كه كلمه‌ی «یَد» در زبان عربی، هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف، اطلاق می‌شود این آیه می‌فرماید: در وضو، دست تا آرنج را بشویید، نه كمتر و نه بیشتر. در تیمّم، روح بندگی نهفته است؛ چون دست به خاك زدن ومالیدن آن به پیشانی كه بلندترین عضو بدن است همراه با قصد قربت، نوعی تواضع وخاكساری در برابر خداست. «صَعید» از «صعود» به معنای زمین بلند است. امام صادق علیه السلام در تفسیر «صَعِیداً طَیِّباً» فرمودند: زمین بلندی كه آب از آن سرازیر شود. ‌# معانی‌الاخبار، ص 283.$ آری، زمین گودی كه آب آلوده در آن جمع می‌شود، برای تیمّم مناسب نیست، زیرا شرط تیمّم، خاك پاك است. در حدیث می‌خوانیم: «لا صلاة الّا بطهور» ‌# تهذیب، ج 1، ص 49.$، نماز جز با طهارت (وضو یا غسل یا تیمم) صحیح نیست. در حدیث می‌خوانیم: «ابدأ بما بدء اللّه» ‌# تفسیر نورالثقلین.$ از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز كرده است. همان گونه كه در قرآن ابتدا شستن صورت، بعد دست‌ها وبعد مسح سر وبعد مسح پا آمده است، ترتیب وضو نیز همین گونه است. از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشی از سر مسح می‌شود؟ فرمودند: «لمكان الباء» به خاطر حرف «باء» در كلمه‌ی‌ «بِرُؤُسِكُمْ» زیرا معنای آن قسمتی از سر است واگر آیه «و امسحوا رؤسكم» بود در آن صورت باید همه‌ی سر را مسح می‌كردیم. ‌# كافی، ج 3، ص 30.$ امام صادق علیه السلام فرمود: «مراد از «لامَسْتُمُ»، آمیزش جنسی است؛ ولی خدا آن را پوشانده و پوشاندن اموری را دوست دارد؛ لذا آن گونه كه شما نام می‌برید، نام نبرده است». ‌# كافی، ج 5، ص 555.$ امام رضا علیه السلام درباره‌ی فلسفه‌ی وضو می‌فرماید: * «یكون العبد طاهراً اذا قام بین یدی الجبّار»، زمینه پاكی هنگام ایستادن در برابر خداست. * «مطیعاً له فیما أمره»، نشانه‌ی بندگی و اطاعت است. * «نقیّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دوری از آلودگی‌ها و نجاست است. * «ذهاب الكسل و طرد النّعاس»، مایه‌ی دوری از كسالت و خواب آلودگی است. * «وتزكیة الفؤاد للقیام»، آماده سازی و رشد روحی برای نماز است. ‌# وسائل، ج 1، ص 367.$ پیام‌ها: 1- نظافت و طهارت، لازمه‌ی ایمان است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... فَاغْسِلُوا ... فَاطَّهَّرُوا 2- طهارت، شرط نماز است. «فَاغْسِلُوا» 3- همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» ‌# واقعه، 79.$ ارتباط با خدا هم نیاز به طهارت دارد. «فَاغْسِلُوا» 4- آلودگی جسم، مانع قرب به خداست. «إِذا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا» 5- اصل در كلام، رعایت حیا و عفّت و ادب است، خصوصاً در مسائل زناشویی. «لامَسْتُمُ النِّساءَ» البتّه در مسائل حقوقی، برای این كه حقّی ضایع نشود، قانون روشن و بی‌پرده بیان می‌شود. مثل آیه‌ «دَخَلْتُمْ بِهِنَّ» ‌# نساء، 23.$ كه در مورد مهریّه است. 6- شرایط و مقدّمات نماز، تخفیف بردار هست، ولی تعطیل بردار نیست. «فَلَمْ‌ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَّمُوا» 7- باید برای پیدا كردن آبِ وضو و غسل تلاش كرد، اگر پیدا نشد، آنگاه نوبت به تیمّم می‌رسد. ( «فَلَمْ تَجِدُوا» در جایی است كه انسان تلاش كند ولی نیابد.) 8- با آب یا خاك آلوده، نمی‌توان با خدای پاك، ارتباط برقرار كرد. «صَعِیداً طَیِّباً» 9- هم خوردنی‌ها باید طیّب باشد كه در دو آیه‌ی قبل به آن اشاره شد، هم تیمّم باید به خاك طیّب باشد. «صَعِیداً طَیِّباً» 10- در احكام دین، حرج و دشواری نیست. ما یُرِیدُ اللَّهُ‌ ... مِنْ حَرَجٍ‌ 11- هدف از وضو و غسل و تیمّم، طهارت معنوی و آمادگی برای ارتباط با خداوند است. «لِیُطَهِّرَكُمْ» 12- تكالیف الهی، برای انسان نعمت است. «لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ» 13- انجام تكلیف، یكی از مصادیق شكر خداست. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» @emameraouf
005006.mp3
1.92M
سوره مائده آیه ۶ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰٓ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ(5/6) @emameraouf
❇️احادیثی از ظهور آقا صاحب الزمان یا سیّدی، متى یکونُ هذا الأمرُ؟ ـ إذا حِیلَ بینَکُم و بینَ سبیلِ الکعبةِ. امام مهدى علیه السلام در پاسخ به این پرسش على بن مهزیار که: سرورم! این امر (ظهور) کى خواهد بود؟ ـ فرمود: هرگاه راه کعبه بر شما بسته شود.  أنَا الَّذي أملأُها عَدلاً كَما مُلِئَت جَورا. منم كه زمين را از عدالت لبريز مى كنم،چنان كه از ستم آكنده است. (بحار الأنوار، ج 52، ص 2)  🕊🕊🕊 ❇️اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء. من برای اهل زمین امن و امانم همان گونه که ستارگان آسمان امن و امان اهل آسمانند. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)   🕊🕊🕊 ❇️فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا. هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مى سازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند. (بحار الأنوار، ج 53، ص 176) 🕊🕊🕊 ❇️إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَیْنَ اَحَد قَرابَهٌ، وَ مَنْ انْکَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح. فرمود: بین خداوند و هیچ یک از بندگانش، خویشاوندی وجود ندارد - و برای هرکس به اندازه اعمال و نیّات او پاداش داده می شود - هرکس مرا انکار نماید از (شیعیان و دوستان) ما نیست و سرنوشت او همچون فرزند حضرت نوح (علیه السلام) خواهد بود. (بحارالانوار: ج ۵۰، ص ۲۲۷، ح ۱، به نقل از احتجاج) 💚🍃 @emameraouf
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹شهادت می‌دهم هستی‌ات را برای مردم دادی… @emameraouf
| امام باقر علیه السلام: حریص به دنیا، همانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود مى‏‌تند، خارج شدن از پیله بر او سخت‏ تر مى‏‌شود، تا آن‏که از غصه مى‏‌میرد. @emameraouf
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| سلام کشته زهر کینه 🏴ویژه شهادت امام محمد باقر علیه الاسلام @emameraouf
16.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 شرح حدیثی از امام محمد باقر(علیه‌السلام) توسط رهبر انقلاب ◼️ هفتم ذی‌الحجه، سالروز شهادت امام محمد باقر(علیه‌السلام) @HawzahNews | خبرگزاری حوزه
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
※ السلام علیکم یا حَفَظَةِ سِرِّ الله سرّ، باطن پنهانِ کلّ شیء" است. باطن پنهانِ ریاضیات عالم وجود! باطن پنهان و کشف نشده‌ی همه‌ی علوم! و اهل بیت علیهم‌السلام حافظان سرّ خدایند، تا آنروز که بشر به بلوغِ نیاز برسد! و آنگاه زمین سینه می‌گشاید و همه نعمات و علومش را از دریچه‌ی وجود امام، بر عالمیان عرضه می‌دارد. ※ سلام بر شما که باقرالعلومید و حافظ سر خداوند. ویژه شهادت علیه‌السلام @ostad_shojae | montazer.ir
💫 🌼السّلام علیکَ ایُّها المقدَّمُ المأمول... 🌱سلام بر تو ای مولایی که بر هر آرزویی مقدم هستی...
سلام بر تو ای مولایی که آرزوی آمدنت بهترین آرزوهاست و آرزومندان و منتظرانت، برترین مردم تاریخ...
«سلام بر تو و بر روز آمدنت...»
📚زیارت آل یاسین_مفاتیح الجنان
💚 ‌‌ 🆔@Tajvid_va_hefz_quran_karim
عرفه دریایی به وسعت بخشش الهی(۵) ✍در دعای عرفه می‌خوانیم: 🤲خدایا ⁉️کدامیک از نعمت هایت را به شماره آورم و یاد کنم؟ ⁉️ یا برای کدامیک از عطاهایت به سپاسگزاری برخیزم؟ درحالی که پروردگارا، بیش از آن است که شماره گران برشمارند، یا اینکه یاد دارندگان در دانش به آنها برسند،.. ✍شناخت نعمت ‏هاى خداوند و توجّه به آنها، انسان را شیفته خدا مى‏ سازد و دل را خانه عشق الهى مى‏ سازد👇 ✨وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ (بقره /۱۶۵) كسانى كه ايمان آورده‌اند، به خدا محبت بيشترى دارند @nooresahifeh_sajadieh