eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
1.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
69 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
-سوره-مریم۳۹ 🔆 *«فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَینِهِم فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ»* 🔆 «پس گروه‌هايى از ميان خودشان به اختلاف پرداختند، پس واى بر كسانى كه كافر شدند از حضور در روز بزرگ.» 📗 آیه ۳۷ 🔷🔹 نکتۀ قابل توجه در آیه آن است که گروهی با وجود اینکه حقیقت بندگی حضرت عیسی برای آنان آشکار شد؛ از این حقیقت غافلانه عبور کردند و در مورد او دچار اختلاف شدند. 🔷 *جهل و ناآگاهی اختلاف برانگیز است.* گاه افراد حقیقت را می‌شناسند؛ اما به ‌جهت تبعیت از نفسانیات از پذیرش حقیقت امتناع می‌کنند! 🔷 بعضی افراد دربارۀ حضرت عیسی غلو کردند و او را خدا نامیدند و گروهی افراط داشتند و او را پسر خدا دانستند و یا عده‌ای قائل به تثلیث شدند و گروهی او را عبداللّه نامیدند. گروهی دچار تفریط شدند و به مادر حضرت عیسی تهمت ناپاکی زدند! ⁉️ *اختلاف از نگاه شریعت محبوب است یا مبغوض؟* ◀️ در پاسخ می‌گوییم: *اختلاف نسبی است نه مطلق؛ نه مطلقاً محبوب است نه مطلقاً مبغوض.* 🔷 اختلاف برای کشف حقایق مشکل‌ساز نیست؛ چون بعد از آشکار شدن حقیقت همگان از اختلاف جدا می‌شوند و به وحدت می‌رسند؛ اما اگر اختلاف مقدمۀ تبیین حقیقت نباشد؛ بلکه هر حزب و گروهی در نظر خود ایستادگی داشته باشند و برای اثبات خود به نظرات طرف مقابل توجه نکنند؛ این اختلاف مبغوض است. 🔷🔹آیه، بعد از بیان جریان اختلاف دربارۀ حضرت عیسی به اختلاف در ظرف زمانی قیامت اشاره دارد. *قیامت زمانی است که قطعاً افراد حقیقت را می‌پذیرند؛ اما زمان پذیرش دیر شده است و نالۀ حسرت و اندوه آنان شنیده می‌شود؛ و این اندوه هیچ نفعی برای آنان ندارد.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«آسیب غرور»* 🍃 امام (ره) می‌فرماید: 🔷 «اگر کسی مغرور باشد، مغرور یعنی هم کار نمی‌کند و هم انتظار رحمت الهی را دارد؛ یا کار می کند، ولی خیلی از کار خودش خاطر جمع است. 🌀 مانند شاگردی که نمی‌داند جواب‌های نادرست در برگۀ خود نوشته است و گمان می‌کند همۀ پاسخ‌هایش صحیح بوده است تا آنجا که به معلم خود هم معترض است که چرا نمرۀ کامل را به او نداده است! ‼️ خیلی وقت‌ها گمان می‌کنیم همۀ کارهایی که انجام می‌دهیم، درست است و از خدای سبحان، انتظار پاداش هم داریم! 💢 تا زمانی که انسان مغرور است، اعتماد بر عمل خود دارد و اصلاً خود را در جایگاه بندگی مقصر نمی‌داند؛ به همین جهت مواعظ انبیاء و اولیاء را قبول ندارد.این یکی از دام‌های بزرگ ابلیس است. 🔷 هر فردی خودش باید به داد خود برسد! هیچ کس نمی‌تواند برای دیگری معالجه‌ای داشته باشد. 🔷 هر کس باید با خود خلوت کند و بررسی کند که چقدر امیدوار به رحمت خدا است و چقدر مغرور! 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
_صفر 💠 *«بازاندیشی» ۳۸* 🔆 *«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»* 🔆 *«ای اهل ایمان، از خدا بترسید چنانچه شایسته خدا ترس بودن است، و نمیرید جز به دین اسلام.»* 📗 سوره آل عمران آیه ۱۰۲ 🔷 به مؤمنین توصیه شده است نهایت تقوا را داشته باشند تا مسلمان از دنیا بروند. 🔷 وقتی قرآن از ما چیزی می‌خواهد یا توصیه به امری می‌کند، حتما قابلیتش را داریم. خدای حکیم تکلیف مالایطاق نمی‌کند. 🔷 «حَقَّ تُقاتِهِ» یعنی شما که دلدادۀ خدایید، باید همه حواستان به خدا باشد. چشم‌چران نباشید. اگر چشم ما به‌دنبال غیرخدا باشد؛ یعنی با اینکه خدای کامل را داریم چشم ما به‌دنبال نواقص است. 🔷 سطح بالاتر این بحث این است که ای مؤمنین! حواستان باشد وقتی برای او کاری می‌کنید، پرهیز کنید از اینکه چیزی غیر از خدا را بخواهید. فقط خدا را مشاهده کنید و حتی روی نعمت‌ها هم متمرکز نشوید! 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم ۱۴۰۳» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی ⬜️ به اطلاع می‌رساند شماره های زیر جهت *تهيه آب و اطعام زائرين اربعين حسينی در مضيف حضرت ابالفضل العباس عليه السلام در كربلاي معلي * است. 🔘 شماره کارت : 5022297000229661 🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4 🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004 ◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع ⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام.
🔆 *«اَنْتَ اللَّهُ الَّذى‏ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ الْخَلاَّقُ الْمُعينُ»* 🔆 *«تویی خدایی که معبودی جز تو نیست، آفریننده یاری رسانی.»* ❇️ ما با خدای حاضر و با ضمیر مخاطب گفتگو می‌کنیم نه خدای غایب! می‌گوییم: «اَنْتَ اللَّهُ الَّذى‏ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ»؛ یعنی خدایا! هرچه بیشتر پیدایت می‌کنم نسبت به تو متحیرتر، دلداده‌تر، حریص‌تر و شیداتر می‌شوم. اگر در عالم یکی برای من دلبری می‌کند آن یکی فقط تو هستی! ❇️ اگر قرار است در عالم دور یکی طواف کنم و نسبت به یکی سرگردان و متحیر باشم، آن یکی تو هستی؛ زیرا تو دائم خلق می‌کنی و زیاد هم خلق می‌کنی. ⁉️ سوال می‌کنند خلق کردن خدا چه سودی برای ما دارد که ما را سرگردان و حیران خدا کند؟ 🔷 پاسخ را با مثالی تبیین می‌کنیم: 🌀 گاهی فردی را به شما نشان می‌دهند، سپس از همین فرد صورت‌های مختلف ارائه می‌شود و می‌گویند: این همان است! پاسخ می‌دهیم: نه غیرممکن است! می‌گویند باور کنید همان است! سپس یکی دیگر را نشان می‌دهند، همۀ صورت‌ها هم زیبا هستند و می‌گویند: این هم همان است. باور نمی‌کنیم! مجدداً چهره‌ای فوق‌العاده زیبا نشان می‌دهند و می‌گویند این هم همان است، همان اولی است! هر لحظه یک صورت جدید نشان می‌دهند که حرفه‌ای‌ترین آرایشگر هم به میدان می‌آمد نمی‌توانست از یک فرد در قالب‌های مختلف صورت‌های به این زیبایی بسازد؟! ✅ حال به خدا می‌گوییم: خدایا! تو «الْخَلاَّقُ الْمُعينُ» هستی؛ یعنی از ما صورت‌های جدید خلق می‌کنی، نه اینکه بنده‌های زیاد خلق می‌کنی! چون از خلق زیاد که منفعتی نصیب ما نمی‌شود. ✅ آنچه که ما را نسبت به خدا عاشق‌تر، سرگردان‌تر، واله و شیدا‌تر می‌کند، این است که از ما، آن‌به‌آن، صورت‌های زیبا می‌آفریند. ✨ *هر دم از این باغ بَری می‌رسد تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد* ❇️ هر عمل صالحی یک صورت زیبا دارد. صورتگری‌اش را هم، خدا انجام می‌دهد. ❇️ اعمال صالح ما مانند نماز صبح، نماز ظهر، نماز دیروز، نماز فردای ما همه از جنس و خانوادۀ نماز هستند؛ اما صورت‌های آنها با هم متفاوت است! البته آن صورت پایانی از همه مهم‌تر است به همین دلیل است که می‌گوییم: 🍃 *«اللهُمَّ اجعَل عَواقِبَ امورَنا خَیراً»؛ یعنی صورت آخری ما هم زیبا شود. 🍃 طلحه صورت زیبا داشت؛ اما صورت آخری او نازیبا بود. حرّ سالها صورت نازیبا داشت؛ اما صورت آخرش زیبا بود. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی ⬜️ به اطلاع می‌رساند شماره های زیر جهت *تهيه آب و اطعام زائرين اربعين حسينی در مضيف حضرت ابالفضل العباس عليه السلام در كربلاي معلي * است. 🔘 شماره کارت : 5022297000229661 🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4 🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004 ◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع ⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام.
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34987
💠 *«بزرگداشت علامه مجلسی، مؤلف کتاب نفیس بحارالانوار»* ✍🏼 هنگامی که تاریخ پُرفرازونشیب تشیع را ورق می‌زنیم، نظاره‌گر انسان‌هایی هستیم که تمامی عمر خویش را برای رضای خدا، گسترش دین حق و هدایت افراد بشر به‌سوی سعادت واقعی صرف کرده‌اند. ✴️ این ستارگان فروزان در مسیر رشد فضایل و احیای ارزش‌ها کوشیده‌اند و با ایمان و اندیشۀ خود جامعه را از غرقاب جهالت و مرداب ضلالت، در حد توان نجات داده‌اند؛ 🍃 چنان که رسول مکرّم اسلام، آن چراغ‌دار هدایت و پیام‌آور رستگاری، فرموده‌ است: 🔆 *«به درستی که دانشمندان در زمین همچون ستارگان در آسمان‌اند که مردم در تاریکی‌های خشکی و دریا بدانها هدایت می‌شوند.»* 🔷 علامه مجلسی عمر شریفش را در راه احیای معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت صرف کرد و در سنگرهای گوناگون به ستیز با تباهی و جهل و تاریکی پرداخت. وی چون خورشید فروزان در آسمان فقاهت درخشید و دیگران از نور وجودش بهره‌ها جستند. 🔷 منزلت علمی علامه تا آن جا ارتقا یافت که در مجلس درسش صدها طالب علم حاضر می‌شدند و از دریای معارف و معلومات او بهره می‌بردند. 🔷 علامه مجلسی بزرگ‌مرد پژوهش و نگارش بود. او هیچ فرصتی را از دست نمی‌داد و حتی در سفر نیز از کار و تلاش غافل نبود. هنگام سفر طلاب فرصت را غنیمت می‌شمردند و با او همراه می‌شدند تا در فضایی ساده و دوستانه از سخنان و رهنمودهای روشنگرانه و عالمانه او بهره‌مند شوند. 🔷 علامه مجلسی نه تنها در میدان تحقیق و تدریس سرآمد عصر خویش بود، بلکه در عرصۀ سیاست نیز خوش درخشید، به گونه‌ای که می‌توان گفت او قهرمان عرصۀ سیاست است؛ اما به‌سبب کینه‌ورزی و دشمنی مستشرقان و روشنفکران مزدور اجانب، گمنام مانده و مورد ستم قرار گرفته است. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«اللّهمّ إنّى لَوْ وَجَدْتُ شُفَعاءَ أقْرَبَ إلَيْكَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أهْلِ بَيْتِهِ الأْخْيارِ الأْئِمَّةِ الأْبْرارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعائى»* 🔆 *«خداوندا! اگر من واسطه‌هایی که نزد تو از پیامبر و اهل بیت منتخبش ائمه اطهار ابرار را که محبوب‌تر باشند، می‌یافتم به یقین آنان را واسطۀ خود قرار می‌دادم.»* ◀️ در اینجا سخن از «یافتن» است نه «دانستن». یافتن زمانی است که انسان خود به نتیجه برسد، بی‌آنکه کسی او را راهنمایی کند؛ اما دانستن هر زمانی محقق می‌شود. 🔰 در زیارت جامعه زائر به این نتیجه می‌رسد که مقرب‌ترین افراد نزد خدای سبحان وجود مبارک حضرات معصومین هستند و قرب هیچ کس قابل قیاس با قرب معصومین علیهم‌السلام نیست؛ به همین جهت وجود مبارک حضرات معصومین علیهم‌السلام مقرب‌ترین شفعاء نزد خدای سبحان‌اند. 🔰 در این فراز نیز زائر وساطت حضرات معصومین را یادآور می‌شود، وساطتی که به اذن خدای سبحان است و به خودی خود هیچ استقلالی ندارد. ✅ این بزرگواران در عین اینکه دارای بالاترین درجات و جایگاه هستند؛ اما جلوه‌گاه حق‌اند. ✅ توصیف ائمه در این فراز با قید «ابرار» آمده تا بیانگر گسترش خیرات آن بزرگواران باشد، گسترشی که عالم را فرا گرفته و ماورای تصور است. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی ⬜️ به اطلاع می‌رساند شماره های زیر جهت *تهيه آب و اطعام زائرين اربعين حسينی در مضيف حضرت ابالفضل العباس عليه السلام در كربلاي معلي * است. 🔘 شماره کارت : 5022297000229661 🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4 🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004 ◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع ⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام.
💠 *«بازاندیشی» ۳۹* 🔆 *«وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُکفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالْمُتَّقينَ»* 🔆 *«و آنچه از خير انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به (حال) پرهيزکاران داناست.»* 📗 سوره آل عمران، آیه ۱۱۵ ✍🏼 «کَفَر» به معنی «کَتَم» پوشاندن و پنهان کردن است؛ اما کار خیر هرگز پنهان نمی‌ماند. ❇️ خداوند به نیت متقین آگاه است. افرادی که پرهیز می‌کنند از اینکه در صدد رونمایی از کارشان باشند، خدا کار آنها را اظهار می‌کند. ❇️ درواقع خدا می‌گوید: شما خالصانه انجام دهید وظیفۀ ما آشکار کردن است. ⁉️ چقدر باور داریم کار خیری که انجام می‌دهیم، خدا می‌بیند و هرگز پنهان نمی‌ماند؟ آیا باور داریم که کار ما را رسول خدا و اولیاء و مو‌منین هم می‌بینند؟ آیا دوست داریم کارهایمان را مردم ببینند و به ریا مبتلا شویم؟ ‼️ بسیاری از اوقات به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که سایرین کار ما را ملاحظه کنند! 🔷🔹 *علاج ریا خود ریا است. ریا یعنی نشان دادن.* آیت الله بهجت می‌فرمود: «بجای نشان دادن کارتان به مردم، به خدا و به پیامبر و به معصومین نشان دهید.» 🔹 اگر باور کنیم کار خیر پنهان نمی‌ماند، خیرات خود را خالصانه‌تر و با ساماندهی بهتری انجام می‌دهیم. ⁉️ چقدر پرهیز می‌کنیم از اینکه کارمان غیرخالصانه باشد؟ قرارمان بر این است که تنها خدا ببیند، پس چرا به افراد نشان بدهیم؟ چقدر در این قضیه متقی هستیم؟ 🔹 اگر جنس کارما خیر باشد از هیچکس انتظار و توقع نخواهیم داشت. ◀️ *اگر خیر انجام می‌دهیم و حال دلمان خوب نیست باید، در خیر بودن کار، تأمل کنیم.* 📚 «ا از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم‌۱۴۰۳» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💢 *«سرزنش خطاکار شرمنده»* 🔆 *«إِذَا قَدَرْتَ‏ عَلَى‏ عَدُوِّكَ‏ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْه»* 🔆 *«هرگاه بر دشمنت قدرت يافتى، گذشت از وى را شكرانه قدرت يافتنت بر او قرار ده.»* 📗 حکمت ۱۰ نهج‌البلاغه مرحوم فیض‌الاسلام ✍🏼 در نگاه ظاهری این حکمت می‌گوید وقتی بر دشمن مسلط شدید، خطای آنها را ندیده بگیرید و این عمل به‌عنوان شکر قدرت محسوب می‌شود. ◀️ *در واقع وقتی انسان بر دشمن مسلط شد، ملاحظۀ اشتباهات و یادآوری آنها به دشمن اشتباه است.* 🔷 گاهی اوقات شخصی بدون عداوت قلبی در مقطعی از زمان در حق انسان بدی کرده است و اکنون شرمنده و خجالت‌زده است. اگر خداوند آن شخص را مغلوب کرد، لازم نیست خطاهای او گوشزد شود. این کار موجب نابودی و آسیب به زندگی فرد قدرتمند می‌شود. 🔷 وقتی خدا به شخصی قدرت داد و او را بر فرد خطاکاری که شرمنده و خجالت‌زده است، مسلط کرد فرد خطاکار به قدر کافی در محضر این شخص عاجز شده است و لازم نیست بیش از این، بابت خطاهای گذشته سرزنش شود. 💢 اشتباه است انسان مرتب خطاهای چنین فردی را گوشزد و یادآوری کند؛ زیرا باعث از میان رفتن رابطۀ فعلی‌ آنها می‌شود. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی ⬜️ به اطلاع می‌رساند شماره های زیر جهت *تهيه آب و اطعام زائرين اربعين حسينی در مضيف حضرت ابالفضل العباس عليه السلام در كربلاي معلي * است. 🔘 شماره کارت : 5022297000229661 🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4 🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004 ◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع ⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام.
🔆 *«اللهُمَّ انّی اَسئَلُکَ»* 🔶🔸 قبل از ورود به شرح دعا به آدابی که هنگام دعا بایستی بدان توجه داشت، می‌پردازیم: 🔸 داعی همواره باید در هنگام دعا *رو به قبله* بنشیند و حسن‌ظن به خداوند داشته باشد؛ یعنی بر این اعتقاد باشد که دعای او حتماً مستجاب است. 🔆 *«انَّکَ مُجیبُ الدَّعوات»* 🔆 *«یقیناَ خداوند دعا را به اجابت می‌رساند.»* 🔆 *«اِنَکَ سامِعُ الاَصوات»* 🔆 *«تو شنوندۀ صداها هستی.»* ◀️ گاه اجابت دعا فوری است و گاه با تأخیر؛ اما آنچه مهم است آنکه حتماَ دعا به اجابت می‌رسد. 🔸 داعی قبل از دعا باید *دست بسوی رب العالمین بلند و از گناهان خود توبه کند؛* زیرا بر این باور است که گناه مانعی برای اجابت دعاست و مانند لقمۀ ناپاک وجود انسان را مکدر می‌کند. 🔸 داعی قبل از دعا باید *بر غذای خود هم مراقبه داشته باشد؛* چون غذای آلوده و حرام وجود انسان را مکدر می‌کند و مانع استجابت دعای او می‌شود و بالعکس غذای حلال به انسان قوّت و نیروی عبادت می‌بخشد. 🔸 *ناگفته نماند که داعی در هنگام دعا باید *باطناً و قلباً نیاز خود را اعلام کند* و خود را در مقابل خداوند حاضر ببیند.* 🔸 *بکاء به‌همراه دعا* از امور لازم است؛ چرا که اشک از باطن انسان غبارروبی می‌کند. 🍃 آیت الله حسن زاده می‌فرماید: *«اشک رزقی از عالم ملکوت است که از بالا نازل می‌شود و نقش بسزایی در اجابت دعا دارد.»* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام