#آزمایشهای_الهی۶
💠 *«مجازات دستهجمعی بندگانِ خوبِ خدا به همراه دشمنان خدا»*
🔆 *«فَأَزَلَّهُمَا الشَّیطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِیهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِی الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ»*
🔆 *«پس شیطان آن دو را به لغزش انداخت و آنان را از باغى كه در آن بودند، خارج كرد و (در این هنگام به آنها) گفتیم: فرود آیید! در حالى كه بعضى شما دشمن برخى دیگر است و براى شما در زمین قرارگاه و تا وقتى معین بهره و برخوردارى است.»*
📗 سوره بقره، آیه ۳۶
💢 گاهی اوقات در زندگی ما لغزشهایی پیش میآید که وقتی مورد خطاب قرار میگیریم برایمان آزاردهنده است؛ زیرا یک طرف ولیّالله است و طرف دیگر عدوالله، که این دو با هم جمع شده و مورد خطاب قرار میگیرند.
✍🏼 در این آیه «اهْبِطُواْ»، برای آدم و حوا که با شیطان همراه هستند، قطعا خوشایند نیست و انتظار نداشتند که با شیطان جمع بسته شوند؛ همانطور که اگر روزی ما را با سپاه عمربنسعد جمع ببندند.
✅ اگر فرد ارادت به حق و اولیای حق داشته باشد در مثل این خطاب، بر ضلالتش افرون نمیشود، گلایه و شکایتی از خدا ندارد و همانند حضرت آدم بدون در نظر گرفتن حُسنسابقة خود، «اهْبِطُواْ» را مِهر و لطف خدا میداند نه جلوۀ جلالی او. در نتیجه از آزمونِ الهی موفق بیرون میآید.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_کمیل۳۸
🔆 *«وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبْتَ بِهَا كُلَّ شَيْءٍ»*
🔆 *«به جبروتت كه با آن بر همهچيزى فائق آمدى.»*
⁉️ *عالم جبروت چه عالمی است؟*
🍃 *از نگاه مرحوم حاج ملاهادی سبزواری عالمِ جبروت همان عالمِ عقول است.*
◻️ ما در عالمِ ماده زندگی میکنیم که عالمِ مجردات نیست. در عالمِ ماده هم ماده وجود دارد و هم روح مجرد که در این قالب مادی حلول کرده است.
◻️ عالم جبروت عالمِ عقولِ مجرده است؛ یعنی عالمی که همۀ موجودات در آن نهایت ادراک را دارند.
🍃 در ادامه مرحوم حاج ملاهادی سبزواری میفرماید:
◻️ «موجوداتِ عالم جبروت دارای عقل محض هستند که جبران کاستیهای موجودات عالم دنیا را بر عهده دارند.»
✍🏼 جبروت از مادۀ جبران است؛ یعنی جبرانِ نواقصِ عوالمِ پایینتر را موجودات آن عالم انجام میدهند.
🔷🔹 *در واقع عالم جبروت عالم عقولِ کلیه است؛ اما در نگرش ملاصدرا مجموع عالم مُلک و مَلَکُوت، عالم جبروت است؛ بر این اساس در مرحلۀ اول از بالا به پایین، عالم لاهوت قرار دارد؛ یعنی «یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود.»*
🔹 عالم بعد از لاهوت به سمت پایین عالمِ جبروت است. در عالم جبروت دریافت فیوضات خدا بطور کامل صورت میگیرد و ادراک، ادراکِ محض است.
🔹 عالم جبروت عالمِ قابلیت محض است و داعی در واقع در این فراز از خدای سبحان درخواست ادراک محض را دارد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34993
#حدیث_روز
🟩 *«سیمای امام زمان (عج) از دیدگاه قرآن»۶*
🍃 در سورة إسراء آیه ۸۱ میفرماید:
🔆 *«وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهـَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهـُوقاً»*
🔆 * «و بگو: حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابودشدنی است.»*
🔷 این آیه، یک قانون کلی الهی را بیان کرده است که در هر عصر و زمانی مصداقی دارد؛ قیام پیامبر اکرم و پیروزی ایشان بر لشکر شرک و بتپرستی، و همچنین قیام حضرت مهدی ارواحنا له الفـداء بر ستمگران و جباران جهان، از مصادیق روشن و تابناک این قانون عمومی است، لذا در حالات رسول خدا نقل شده است که حضرت در فتح مکه وارد مسجد الحرام شد و بتهایی را که قبایل عرب بر دور خانه کعبه چیده بـودند، یکی پس از دیگـری با عصای خود سرنگون کرد و فرمود:
🍃 «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»
🔷 همچنین حضرات معصومین در روایات متعددی این آیه را به قیام حضرت مهدی(ع) تطبیق فرمودهاند.
🔹 الف) امام باقر علیهالسلام در تفسیر آیۀ مذکور فرمود:
🔆 *«إِذَا قـَامَ الْقـَائِمُ(ع) ذَهَبَتْ دَوْلَةُ الْبَاطِلِ»*
🔆 *«هنگامی که امام قائم، قیام کند، دولت باطل برچیده میشود.»*
📘 الکافی، ج ۸ ص۲۸۷
🔹 ب) در حدیث مفصلی که از حکیمه خـاتون نـقل کردیم این جمله نیز به چشم میخورد:
🔆 *«وَ عَلَی ذِرَاعِهِ الْأیمَنِ مَکتُوبٌ "جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقا»*
🔆 *«در بازوی راست او نوشته شده بـود: حـق آمـد و باطل نابود شد، یقیناً باطل نابودشدنی است.»*
📙 کتاب الغیبة، شیخ طوسی، ص۲۳۹
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
تفسیر سوره حشر
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/tafsirquran-mehr1403
تربیت اجتماعی
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/tarbiatejtemaie-mehr1403
دستاوردهای ماندگار
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/dastavarmandegar-mehr1403
راهکارها
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/rahkarha-mehr1403
مثنوی
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/masnavi-mehr1403
امام زمان شناسی
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/emamzamanshenashi-mehr1403
شرح دعای جوشن کبیر
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/joshankabir-mehr1403
لینک مراسم
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem
#تفسیر_سوره_مریم۴۶
🔆 *«يا أَبَتِ لا تَعْبُدِ الشَّيْطانَ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلرَّحْمنِ عَصِيًّا»*
🔆 *«اى پدر! شيطان را پرستش مكن كه شيطان نسبت به خداى رحمان عصيانگر است.»*
📗 سوره مريم، آیه ۴۴
🔶 نکتۀ قابل توجه این است که نهی حضرت ابراهیم مانند امر ایشان با کلمه «يا أَبَتِ» محقق شده است؛ یعنی در مقابل عموی خود ادبیات محترمانه و عاطفی به کار میگیرد تا از این طریق تأثیر بیشتری ایجاد کند.
⬅️ حضرت ابراهیم علیهالسلام حقیقت بتپرستی را برای عموی خود آشکار میکند که ظاهراً فرد بت را میپرستد؛ اما باطن آن شیطانپرستی است.
💢 *هر پرستش غیرخدایی، پرستش شیطان را بههمراه دارد؛* چرا که شیطان توصیه به عبادت غیرخدایی میکند؛ پس بتپرستان در ظاهر بت سنگی و چوبی را میپرستند؛ اما در حقیقت شیطان را عبادت میکنند.
✍🏼 مفسری گوید: «لا تَعْبُدِ الشَّيْطانَ» خطابی از روح به نفس امّاره است که از شیطان تبعیت نکن؛ بلکه خود را تسلیم عقل و قلب کن تا به حقیقت انسانیت نائل شوی.
⬅️ نام «شیطان» در این آیه دو مرتبه تکرار شده است؛ در حالیکه میتوانست به جای اسم دوم، ضمیر به کار رود؛ تکرار، بر تأکید شیطنت شیطان دلالت دارد.
✍🏼 شیطان از «شَطنَ» بهمعنای «بَعُدَ» وجودی است که خود را از رحمت حق دور کرده است. هر فردی که به شیطان نزدیک شود از رحمت حق دور میشود.
💢 قانوناً اگر وجودی ما را تحت رحمت خود قرار دهد، باید در مقابل آن رحمت خاص، شکر و سپاس خاصی از ما صورت گیرد؛ اما *شیطان وجودی است که رحمت را با عصیان پاسخ میدهد و شیطنت خود را اظهار میکند.*
✍🏼 «عَصیّ» بر وزن فعیل، صفت مشبهه یا صیغه مبالغه است؛ یعنی شیطان، لحظهای از معصیتکاری جدا نشد و همواره معصیتکاری او رو به فزونی است.
💢 *شیطان وجودی است که در مقابل رحمت خداوند ایستاده است؛* چون خداوند انسانها را با رحمت خودش آفرید؛ پس در یک نگاه عمیق شیطان با رحمت خداوند مقابله دارد؛ در نتیجه عبادت شیطان انسان را از رحمت خداوند دور میکند و مشمول لعنت خدای سبحان میشود.
💢 *شیطان قابلیت تحول را از خود سلب کرد؛* اگر انسان قابلیت تحول را برای خود در نظر نگیرد نماد شیطنت است؛ گویا خود انسان تبدیل به شیطان شده که عصیان را در خود به ثبوت رسانده است.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زندگی_خردمندانه۱۷
💠 *«دام بزرگ ابلیس در نومیدی از رحمت حق»*
✅ حضرت امام (ره) به این موضوع اشاره میکند که یکی از دامهای مهم ابلیس که انسان را اسیر خود میسازد، فریب و غروری است که بر او وارد میکند.
💢 ابتدا رحمت الهی را برای ما به گونهای نشان میدهد که گویی هیچ معصیتی در این بارگاه ممنوع نیست و همۀ معاصی مجاز است. همچنین معاصی صغیره را مجاز معرفی میکند و میگوید گناهان صغیره در مقابل رحمت الهی هیچ اشکالی ندارد!
✅ بعد میگوید در مقابل رحمت بیکران خداوند، گناهان کبیره نیز مشکلی ندارد! بعد از این که ما گناهان فراوانی را اعم از کبیره و صغیره مرتکب شدیم، به ما میگوید که آب از سر تو گذشته و امکان اصلاح برایت وجود ندارد!
💢 ابتدا ما را فریب میدهد که مرتکب انواع گناهان شویم، سپس با زیاد شدن گناهان، ما را ناامید میکند که اصلا امکان بهبود و اصلاح برای تو وجود ندارد! و با این دام ما را از محضر رحمت الهی دور میکند و موجب میشود که فرد هم خودش آسیب جدی ببیند و هم با این طرز تفکر به جامعه آسیب فراوانی وارد کند؛ زیرا با بیمبالاتی در انجام گناه، دیگران را با امید بخشش، نسبت به گناهان متعدد تحریک میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#كمك_به_حزب_الله_لبنان
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
⬜️ *به اطلاع میرساند شماره های زیر جهت *كمك به مردم مظلوم ومقاوم لبنان است*.
🔘 شماره کارت : 5022297000229661
🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4
🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004
◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع
⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.*
🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
📣📣📣📣📣
🍃 *باسلام واحترام*
*موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضاعلیه السلام قصد دارد برای حفظ سلامتی وعافیت كامل و طول عمر با عزت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمى خامنه ای(حفظه الله تعالي ) بیش از گذشته قربانی کندچنانچه شما کاربران گرامی علاقمند به همراهی هستید شماره های زیر به این امر اختصاص دارد*
◻️5022291312675026
◻️ 2238100152926991
◻️IR040570022381015292699101
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_یستشیر۵۷
🔆 *«کَنْزُالْفُقَرآءِ»*
🔆 *«گنجینه تهیدستانی»*
🍃 قرآن میفرماید:
🔆 *«أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ»*
🔆 *«اين شماييد كه به خداوند نياز داريد.»*
📗 سوره فاطر، آیه ۱۵
🔷 *همه شما فقیرید؛ یعنی همۀ شما ممکنالوجود هستید و لحظهبهلحظه به واجبالوجود نیاز دارید.*
🔷 همۀ شما ناقص هستید و ناقص به کامل، نیاز دارد.
✅ *خدا گنج همۀ شماست؛* یعنی همۀ خلایق از این جهت که خدا دارند، ثروتمندند، غنی هستند و احساس نیاز به احدی ندارند.
⁉️ خدا میگوید من گنج هستم خودم را به شما دادم چرا از دیگری چیزی میخواهید؟
🍃 خواجه عبدلله انصاری در منازلالسائرین میگوید: انسان در دو عالم محتاج خداست. یعنی در دو عالم محتاج بندگی است. بنده نیاز به بندگی دارد. هرچقدر من و شما در مقابل او بندهتر باشیم گنج مان بیشتر است.
🔷 هرچقدر بندهتر باشیم دسترسی ما به خدا سهل و آسانتر است. پس با این دید همۀ بندهها از این جهت که فطرتشان الهی است، غنی و مظهر نام صمد خدا هستند.
🔷 اگر خود را محتاج محبت و عنایت و مهر بندگان خدا بدانیم؛ یعنی گنجی نداریم! کفر ورزیدیم، کتمان کردیم! و گنج را پنهان کردیم.
💢 وقتی خدا را میپوشانیم، احساس نیاز به خلق میکنیم.
وقتی خدا برای ما ظهور دارد و گنج در دسترس ماست، هیچگونه احساس نیازی به خلق نمیکنیم.
✅ وقتی گنج در کنار ماست دائم بهدنبال اقامۀ نماز و ایتاء زکات هستیم؛ یعنی میزان وصل خود را بیشتر میکنیم و دارایی ما زیادتر و دست ما گشودهتر میشود و میخواهیم دیگران هم از دارایی ما بهرهمند شوند.
✅ هرکس با خدای خودش میتواند نهایت لذت را ببرد؛ اما منوط به اینکه احساس نیاز به او داشته باشد. اگر به این باور رسیدیم، احساس ما عوض میشود.
🔷🔹 *یکی از خاصیت های دین این استکه طبقات را کنارهم قرار میدهد،،* فقیر و غنی بهراحتی در کنار هم زندگی میکنند. نه فقیر برای پول غنی، تواضع میکند و نه غنی فقیر را به دلیل فقرش تحقیر میکند؛ چون هر دو مسلمان هستند و یک خدا دارند.
🔷🔹 *یک دلیل کسالتها بینشاطیها و اندوهها، نداریهای ماست. وقتی خدا را داریم خزانه و موجودی ما بینهایت است و سرحال و بانشاط میشویم.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🔶 پرس لاین دو شنبه ۳۰/مهر
https://survey.porsline.ir/s/zWt7fdE
👆كلاس دستاوردهاي ماندگار
---------------------------------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/pZAKWMk
👆کلاس راهکارها
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34987
#حدیث_روز
🌹 *«شهید مصطفی خمینی، سپیدهگشای انقلاب»*
🌷 مصطفی، زینت انقلاب و امام بود و چلچراغ شبستان آن. مصطفی، تکیهگاه مبارزان بود و پناهگاه آن. او، بسان چشمه میجوشید و آب گوارا و زلال به تشنگان حقیقت میرساند. او، بسان ابر می بارید و دشت و دمن را با اسلام ناب میشست و سیراب میکرد.
🍃 او، بسان خورشید نور میافشاند و به محافل گرما میبخشید. مصطفی، تبیینگر اندیشۀ امام بود. اگر روشنگریهای وی نبود، اندیشۀ امام، این چنین دامن نمیگسترد.
🌷 در خانۀ علم و تقوا دیده به جهان گشود، در دامن راستی و درستی پرورید و در آغوش حماسه و غیرت دینی ببالید.
تکلیفمداری، دلاوری، پایداری پدر در پاسداری از احکام و مقررات دینی، از او جوانی شجاع، بیآلایش، هوشیار و دردمدار بساخت.
🍃 نظم پولادین پدر، لحظههای عمر او را بارور گردانید و آهها و آوای شبانهاش، او را تا ملکوت اوج میداد. در زمانی کوتاه، مقدمات و سطح را پشت سر نهاد و همزمان از پرورش جان و روحش غافل نماند.
🌷 چنان در قرآن غرق میشد و حیران حقایق و معارف او میگشت که گویا حق را شهود میکرد.
به گاهی که بیشتر حوزویان به «قال»، «اقول» سرگرم بودند و به گشایش دقایق اصولی مباهات میکردند، او، افزون بر فراگیری دانش، رسالت خود را در وراثت انبیاء میجست، در نجات محروم و نادان، در مبارزه با ستم حاکمان، در برپایی حکومت الهی و جامعهای طیبه.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#درخواستها_در_صحیفه_سجادیه۵
🔆 *«وَ انْطِلَاقَ أَلْسِنَتِنَا فِی وَصْفِ مِنَّتِک»*
🔆 *«نیروى گفتار ما را در وصف نعم خود بکار دار.»*
📘 صحیفه سجادیه، دعای پنجم
💢 زبان ظاهری گاهی قفل میشود و توانایی هیچ كاری را ندارد، دائم گله و شكایت و اعتراض میكند.
🔹 گاه این زبان با بیماریهای خاص زبان، گنگ میشود و در نهایت با مرگ این اتفاق میافتد و دیگر نمیتوان زبانِ ذاكر داشت.
❇️ خدایا! این توفیق را نصیب من كن كه الطاف تو و نعمتهای بزرگی كه نصیبم كردهای، توصیف كنم، به جای این كه با این زبان شاكی و معترض باشم و كسی را آزار دهم، در جهت كارآیی و جهتدهی صحیح از آن استفاده كنم.
❇️ خدایا! میخواهم در شمار كسانی باشم كه بطور دائم لطفها و نعمتهای عظیم تو را برای دیگران تعریف میكنند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام