#شهادت_امام_کاظم_علیهالسلام
🏴🏴🏴🏴🏴
💠 *«در اوج گرفتاری»*
🍃 امروزه در مباحث اجتماعی، بسیار شنیده میشود که باید نسبت به شرایط سخت و حوادث تلخ زندگی نگاه زیبا داشت و آن را به فرصتی برای استفاده تبدیل کرد. این سیرۀ عملی در زندگی حضرت موسیبنجعفر علیهالسلام بسیار مشاهده میشود.
▫️ از جمله هنگامی که هارون دستور داد تا حضرت را به زندان ببرند، این ذکر از ایشان بسیار شنیده میشد:
🔅 *«اللّهُمَّ اِنَّکَ تَعلَمُ اِنِّی کُنتُ اَسئَلُکَ اِن تُفرِغَنی لِعِبادَتِکَ اَللّهُمَّ وَ قَد فَعَلتُ فَلَکَ الحَمدُ»*
🔅 *«خدایا تو میدانی مدتها خلوت و فراغتی برای عبادت میخواستم، حال که این شرایط فراهم شده است، از تو سپاسگزارم.»*
📙 دانشنامه امام کاظم علیهالسلام،ج ۱،ص ۳۲۷
◽️ حضرت نهتنها به این سختی و گرفتاری با نگاه زیبا مینگرد؛ بلکه خدای سبحان را به خاطر آن سپاسگزار است و از زندان و غل و زنجیر بهعنوان فرصتی برای خلوت با خدا یاد میکند! *زندان را حجلۀ وصل به یار میبیند تا لحظهبهلحظه به عبادت خدا بپردازد.*
🍃 این سیرۀ عملی هر یک از معصومین است که در زمانها و شرایط مختلف بارها مشاهده شده است تا اسوهای باشند برای به نمایش گذاشتن کمال بندگی .
🔅 *«وَ بَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ فِي مَرْضَاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلَى مَا أَصَابَكُمْ فِي جَنْبِهِ»*
🔅 *«شما جانهای خود را در راه رضایت خدا بذل و صبوری میکنید به هرچه در راه خدا به شما برسد.»*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شهادت_امام_کاظم_علیهالسلام
🏴🏴🏴🏴🏴
💠 *«گنهکاری که عارف شد»*
✍🏼 ابونصر بُشربنحارث معروف به «بُشر حافی» از فرزندان رؤسا و درباریان بود. اغلب به لهوولعب و خوشگذرانی و کارهای قبیح اشتغال داشت!
◽️ روزی امام کاظم از مقابل خانۀ او عبور میکرد، صدای ساز و آواز از خانۀ او شنیده میشد. ناگهان کنیزی برای بیرون ریختن زباله از خانه بُشر خارج شد. امام از او پرسید: «صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟!»
▫️ گفت: البته که آزاد است. امام فرمود: «راست گفتی، اگر بنده بود، از مولایش پروا میکرد.»
◽️ کنیز به خانه برگشت و بُشر که بر بساط شراب نشسته بود، از او علت تأخیرش را جویا شد.
▫️ کنیز گفت: با مردی سخن میگفتم که چنین و چنان گفت.
بُشر پرسید مشخصات آن مرد چه بود؟ و کنیز آنچه دیده بود بازگو کرد.
◽️ بشر برق از سرش پرید و دانست آن رهگذر، امام کاظم بوده است؛ معنای کلام امام، عمیقاً بر قلبش نشست، بیدرنگ با پای برهنه از خانه خارج شد و بهسرعت به دنبال امام دوید. خود را به امام رساند و به دست و پای امام افتاد. اشک ندامت از چشمانش جاری بود و پیوسته عذر میخواست و اظهار شرمندگی میکرد پس در محضر امام عهد کرد از این پس تا زنده است بندۀ خدا باشد و حقیقتاً بر عهد خویش باقی ماند!
✍🏼 نقل کردهاند که پس از آن دیگر کفش به پا نکرد از این رو به «حافی» بهمعنای پابرهنه شهرت یافت. هنگامی که علت پا برهنگی او را جویا شدند گفت: آن روز که با خدای خود عهد بستم پابرهنه بودم!
❇️ *او در زمرۀ سالکان و عارفان عهد خویش شد که اندرزها و گفتارهای حکیمانهای از او نقل کردهاند.*
🍃 چه بسا پای برهنۀ او، نشان رَستن و بریدن از همۀ تعلقاتی است که تا آن زمان به آنها دلبسته بود. گذاشتن و گذشتن!
✨ *برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر
وه که با خرمن مجنون دل افگار چه کرد*
🍃 آنان که هادیان راهند و چراغهای هدایت، با نیروی الهی خویش، دلهای غرق گناه را از قعر چاه پستیها و غفلتها میربایند و تطهیر میکنند، گرچه سالها غبار مستی و گناه روی آن را پوشانده باشد. کافی است ذرهای عشق و محبت و معرفت در آن باشد تا آن را از خاکدان طبیعت و رذائل اخلاقی جدا و جذب منبع فیض و نور کنند.
🍃 *امام زمان ما نیز از کوچه پس کوچههای دل ما عبور میکند باید گوشهایمان را تیز کنیم تا صدای پایش را بشنویم! به دور از تعلقات، با پای ارادت و اخلاص به دنبالش بدویم تا گرد غفلت و گناه را از قلبهایمان بزداید.*
✨. *یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید
شاید که نگاهی کند آگاه نباشید*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_کمیل۸۰
🔅 *«وَ بِوَجْهِكَ الْبَاقِى بَعْدَ فَنَاءِ كُلِّ شَىْء»*
🔅 *«و از تو درخواست مىكنم به ذاتت كه پس از فناء همه چيز باقى است.»*
❇️ «وجهِ باقی» مقام واجبالوجودی خدای سبحان است؛ یعنی خدایا به آن ذات بیزوال خودت قَسم میدهم.
بهعبارت دیگر:«خدایا! به بقائت قَسَمِ، درخواست «بقاء» دارم.»
✍🏼 بعضی شارحین میگویند:
🔹 مقصود از «وجه باقی» هویت الهی است که در همۀ موجودات قرار دارد؛ یعنی هر موجودی به منزله یک سکۀ دورو است که یک طرف آن فقط خدایی خداوند جلوهگر است که «فطرت» نامیده میشود و طرف دیگر سکه طبیعت است؛ طبیعت در مقابل فطرت قرار دارد .
❇️ خدایا! من تو را به آن بقائئ قسم میدهم که آن بقاء را در همۀ موجودات قرار دادی. بعضی از موجودات همۀ وجودشان بقاء میشود و در مقابل بعضی از این موجودات تمام وجودشان فناست.
🔹 گاهی هم دو روی سکه واحد است؛ یعنی یا هر دو طرف وجودشان خدایی است که طبیعت آنان نیز با فطرتشان هماهنگ شده است و یا دو روی سکۀ وجودشان دنیایی است؛ یعنی بُعدِ خدایی آنان هم دنیایی میشود.
✅ *وجهۀ خدایی، ماندنی است، هر موجودی هم از بین برود؛ وجهۀ خدایی او باقی است.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34993
#حدیث_روز
🔲 *«وفات ابوطالب»*
🍃 شایستگی ابوطالب در خدمت به مردم، رسیدگی به محرومان و پذیرایی از حاجیانِ کم درآمد، محبوبیت او را در میان مکّیان افزایش میداد.
🔲 تدبیر و هوشیاری او در بسیاری از مواقع، اوضاع ناآرام مکه را بهبود میبخشید و اختلاف میان مردم را کاهش میداد. ساکنان این شهر بزرگ او را با القابی چون «شیخ قریش» و «بزرگ حجاز» میخواندند و حکم او را در میان خود میپذیرفتند.
🍃 ابوطالب، سیاستمداری توانا و در عین حال مهربان و مردمدار بود که هم اشراف قریش به او احترام میگذاشتند و هم محرومان و ستمدیدگان در کنار او به آرامش و امنیت میرسیدند.
🔲 ذوق شاعری و حماسهسرایی ابوطالب، از دیگر ویژگیهای او بود که از اندیشۀ بلند این مرد بزرگ نشان داشت. کسانی که در آثار او مطالعه و تحقیق کردهاند، روح تقوا و یکتاپرستی را در اشعار نغز و شیوای او دیدهاند و بر اندیشۀ الهی و فطرت خداییاش مُهر تأیید میزنند.
🍃 ابوطالب مرد نمونۀ مکه و عموی عالیقدر پیغمبر و مدافع صمیمی و حامی آن حضرت که از آغاز دعوت پیغمبر پیوسته با عقل و درایت، مرز بین حضرت و قریش را حفظ کرد و به حمایت برادرزاده خویش و پیشرفت دین خدا اهتمام داشت، سرانجام در سال دهم بعثت پیغمبر، جهان فانی را وداع گفت و به جوار رحمت حق شتافت.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_سوره_مریم۶۰
🔆 *«أُولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ وَ مِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْراهِيمَ وَ إِسْرائِيلَ وَ مِمَّنْ هَدَيْنا وَ اجْتَبَيْنا إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا»*
🔆 *«آنان پيامبرانى بودند كه خداوند بر آنها نعمت (ويژه) ارزانى داشت؛ از نسل آدم و از (فرزندان) كسانى كه با نوح (در كشتى) سوارشان كرديم و از نسل ابراهيم واسرائيل (يعقوب) و از كسانى كه هدايت کردیم و برگزيديم؛ هرگاه آيات خداى رحمان بر آنان خوانده مىشد سجدهكنان و گريان از رو به خاک مىافتادند.»*
📗سوره مریم، آیه ۵۸
✍🏼 «أُولئِكَ» اسم اشاره به دور است و بر عظمت این گروه دلالت دارد و از جایگاه رفیع آنان پردهبرداری میکند.
🔷 در این آیه ویژگی مشترک پیامبران بیان شده که خداوند سبحان نعمت خاصی را به همه عطا کرده است.
❇️ خداوند سبحان با بیان «مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ» اکرام خود را به حضرت آدم بیان میکند؛ چون سلسلۀ انبیا به حضرت آدم منتهی میشود.
🔷 بعضی از افرادی که خداوند به آنان نعمت داد، کسانی بودند که با کشتی حضرت نوح حمل شدند و ذریۀ حضرت نوح قرار گرفتند: «مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ».
❇️ خداوند سبحان به هر کس نعمتی میدهد در مقابل مسئولیت خاصی از او طلب میکند.
✍🏼 مفسری معتقد است: «أولئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ» دلالت بر هبۀ بیدلیل خداوند دارد؛ البته برای جریان آن هبه، شکر لازم است؛ به این معنا که نعمت اولیه، بیدلیل است؛ اما تداوم نعمات، شکر خاصی را لازم دارد.
🔷 ادریس، هبۀ خداوند به حضرت آدم بود و حضرت ابراهیم بهعنوان هبه به حضرت نوح داده شد. اسحاق و یعقوب، هبهای از ناحیۀ خداوند به حضرت ابراهیم بودند. بعضی از مفسرین، اسماعیل را نیز هبۀ به حضرت ابراهیم میدانند.
❇️ حضرت عیسی هم هبهای به حضرت یعقوب بود. تمامی این بزرگان در ذلت و خضوع در مقابل ربالعالمین مشترک بودند.
✍🏼 مفسری معتقد است خدای سبحان بهعنوان منعم و نعمتبخش با ذکر اسم اعظم «اللّه»، جمال و جلال خود را به آنان هبه کرده است.
🔷 خداوند سبحان در این آیه به توصیف صاحبان نعمت میپردازد که دارای رقت قلب و اشک بودند؛ یعنی اولین درجۀ محبت، رقت قلب است؛ اما بالاتر از رقت قلب، خوشحالی به کلام حق است و بالاتر از این خوشحالی، سرور و شادی در هنگام حضور در مقابل مولاست و اینکه خود را در محضر متکلم ببیند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام