eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.1هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
87 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۴ 🔆 *«اَمَتَّ وَ اَحْييتَ»* 🔆 *«خدایا تو می‌میرانی و تو زنده می‌کنی.»* 🔷 نکتۀ بسیار جالبی است؛ قانوناً باید ابتدا بحث حیات باشد، سپس به مرگ اشاره کند؛ اما اول مرگ است بعد حیات چنانچه در سورۀ مبارکه تبارک هم همین امر را ملاحظه می‌کنیم: 🔆 *«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»* 🔆 *«خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.»* 📗 سوره ملک ، آیه ۲ ⁉️ علت چیست؟ 🔷🔹 در یک پاسخ می‌گوییم: 🔹 خدای سبحان قبل از اینکه این زندگی ظاهری را به ما بدهد، یک زندگی ملکوتی و باطنی برای ما قرار داد که نام آن موت به معنی تسلیم محض بوده است. ابتدا ما را تسلیم خود می‌کند، سپس زندگی ظاهری به ما می‌بخشد، در ان صورت عبودیت در پیشانی ما ثبت شده است؛ چون وارد نشئۀ ملکوتی و باطنی و عبودیت محض شده‌ایم و با این پیشینه قوی حیات ظاهری هم نصیبمان شده است. 🔷🔹 و در پاسخی دیگر: 🔹 به خدای سبحان عرض می‌کنیم: خدایا! ممیت و محیی تو هستی، اماتۀ تو اماتۀ نفسانیات است و احیاء تو حیات طیبه‌ای است که به من اعطا می‌کنی. ✨ *تو بمیر ای خواجه قبل از مردنت تا نبینی سختی جان کندنت* ⬅️ طبق این معنای دوم «وَ اَمَتَّ» یعنی هوای نفس مرا از قدیم میراندی. «وَاَحْييتَ» یعنی به من یک حیات طیب دادی که بعد از مردنِ هوای نفس، زندگی پاکی داشته باشم که شیطنتی در آن راه نداشته باشد. ✅ در کنار سفرۀ دعا، انسان خودش را می‌شناسد. از خدای سبحان می‌خواهیم ما را به اصل خویش برگرداند؛ زیرا در وضعیت کنونی هوای نفس بروز کرده است و حیات طیب خود را تخریب کرده‌ایم. ✅ *گویا خداوند در این عبارات به ما متذکر می‌شود که می‌توانی به اصل خود رجوع کنی و این قابلیت تغییر در تو وجود دارد.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34991
🏴 *«آیین بزرگداشت محرم نزد ملل گوناگون»۵* 🔲 در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا نیز مسلمانان هرساله به سوگواری می‌پردازند. یکی از این کشورها اندونزی است که مردم آن در ماه‌های محرم و صفر از جشن عروسی و ازدواج خودداری می‌کنند و معتقدند که ازدواج در این دو ماه نحس و موجب زیان است. 🍃 در جزیرۀ سوماترای اندونزی به عزای حسینی «تابوت»، در جاوه ماه محرم «سورا=عاشورا»، در آچه «ماه حسن و حسین» و در غرب سوماترا مردم پادانگ آن را ماه«تابوئیک» می‌نامند. 🔲 در «پاری مان» در روز هفتم محرم نمادی از دست امام حسین علیه‌السلام که در گلدانی نهاده شده در معابر و خیابان‌ها گردانده می‌شود و مردم به یاد وقایع جانسوز کربلا اشک می‌ریزند و صبح روز نهم محرم عمامه‌ای سفیدرنگ که «توربان» نامیده می‌شود به نشانۀ عمامۀ امام حسین علیه‌السلام تهیه شده و در مراسمی، خاطراتی از فداکاری‌های سرور شهیدان بیان می‌شود. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۷۷ 💢 *«انفاقِ مال ناپاک، مصداق ناشکری»* 🔆 *«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»* 🔆 *«اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! از پاكیزه‌ترین چیزهایى كه بدست آورده‌اید و از آنچه ما براى شما از زمین رویانیده‌ایم، انفاق كنید وبراى انفاق به سراغ قسمت‌هاى ناپاك (وپست) نروید، در حالى كه خود شما هم حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روى اغماض (وناچارى) و بدانید خداوند بى‌نیاز وستوده است.»* 📗 سوره بقره، آیه ۲۶۷ ✅ مؤمن از طیبات یعنی آنچه برای او لذت‌بخش و خوشایند است، انفاق می‌کند و به انفاق اشیاء و لوازم مازاد و مستعمل که به آنها علاقه ندارد، اکتفا ندارد. 🔷 همانگونه که خود مایل به دریافت هدایای کهنه، مستعمل و بی‌فایده نیست، برای دیگران نیز مطابق سلیقۀ خود انفاق می‌کند؛ زیرا معتقد است در انفاق، با خدا معامله می‌کند. در حقیقت خدا دستِ گیرنده است؛ بنابراین لازم است بهترین‌ها در این دست قرار گیرد. 🔷 *رمز انفاق صحیح این است که کیفیت و جذابیت وسیلۀ انفاق‌شده در نظر گرفته شود.* در انفاق پاکیزگی، نظم، ترتیب، کارایی، قابل استفاده بودن اجناس و... درخور توجه است؛ زیرا در انفاق، انسان نه با خلق، که با خدا معامله می‌کند و لازم است متوجه باشد که خدا محتاج انفاق او نیست؛ بلکه برترین‌ها شایستۀ اوست. 💢 ناشکری این است که انسان با وجود داشتن «طَیِّب» از «خَبیث» انفاق ‌کند. ناشکری نعمت، انفاق از اموری است که طرف مقابل با اغماض و اکراه می‌پذیرد و باید چشم خود را ببندد تا بتواند آن را دریافت کند، یعنی حتی قابل نگاه کردن هم نیست و ارزش ندارد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
◾️🍃◾️🍃◾️🍃 🏴 *«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِکَ»* 📣 *اطلاعیه مربوط به سخنرانی استاد محترم سرکار خانم بروجردی در ماه محرم ۱۴۰۳* 🔷🔹 زمان شروع مجالس: از ‌شنبه (۱۶/تیرماه) 🔷🔹 ساعت برگزاری مراسم حضوری: (١٥/١٥ الی ۱۸) 🏴 مراسم شامل: 🔹قرائت زیارت عاشورا: ۱۵/۱۵ تا ۱۵/۳۰ 🔹 سخنرانی اول استاد بروجردی: ساعت (۱۵/۳۰ تا ۱۶/۳۰) 🔹مرثيه سرايي سرکار خانم مداحی: ساعت (۱۶/۳۰ تا۱۷ ) 🔹سخنراني دوم استاد بروجردي: ساعت (١٧ الی۱۸) ✅کلیه کاربران محترم می‌توانند در جلسات حضوری شرکت فرمایند. ▫️مكان مراسم: موسسه علميه السلطان علي‌بن‌موسي‌الرضا عليه‌السلام ▫️آدرس: تهران: خيابان كلاهدوز(دولت سابق)، بلوار كاوه، خيابان شهيد اخلاقي شرقي، خيابان بهرام، كوچه محبوبه دانش پلاك ١٢ ----------------------- ♦️قابل توجه: برگزاری جلسات در فضای مجازی اسکای روم برای ثبت‌نام کنندگان کلاس‌های تابستان از یک شنبه ۱۷/تیرماه ساعت ۱۳تا۱۴ می باشد. لینک مربوط به مراسم‌ها: https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem 📚 واحد پشتيباني ‏🌐 emamraoof.com
💠 *«بازاندیشی»۲۵* 🔆 *«وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَريضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلاَّ أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ»* 🔆 *«و اگر زنها را قبل از مباشرت با آن‌ها طلاق دهید، در صورتی که بر آنان مهر مقرّر داشته‌اید بایستی نصف مهری را که تعیین شده به آنها بدهید مگر آنها خود گذشت کنند یا کسی که امر نکاح به دست اوست (مثل پدر یا جدّ) از آن حق در گذرند، و گذشت کردن به تقوا و خدا پرستی نزدیکتر است، و فضیلتهایی که در نیکویی به یکدیگر است فراموش مکنید، (و بدانید) که خداوند به هر کار (نیک و بد) شما بیناست.»* 📗 سوره بقره آیه ۲۳۷ 🔶 آیه به ما یاد می‌دهد روابط‌تان نسبت به هم بر مبنای احسان باشد نه بر مبنای عدل. همانطور که از خدا توقع دارید بر اساس فضل و احسان و مِهر با شما برخورد کند نه براساس عدالت. 🔶 *ارتباطات اجتماعی ما نباید بر پایۀ دادوستد باشد.* اگر فردی به ما لطف کرد، بایستی بیشتر به او لطف کنیم. ما با رفتار درست شخصیت پنهان خود را آشکار می‌کنیم. وقتی به دیگری احسان می‌کنیم درواقع به خود احسان کرده‌ایم. ⁉️ *در یک بازنگری هوشیار باشیم آیا ملاک ما در ارتباطات لطف بیشتر هست یا خیر؟ آیا آیات قران را اجرایی می‌کنیم؟* ⬅️ *سیاست اولیۀ ما لطف بیشتر باشد* و اگر دست ما خالی بود حداقل اندازۀ لطف او کار کنیم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم‌۱۴۰۳» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام