eitaa logo
روابط عمومی و فرهنگی موسسه امام رضا (ع) قم
162 دنبال‌کننده
437 عکس
15 ویدیو
31 فایل
در این کانال به فضل الهی اخبار مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام و فعالیت های روابط عمومی و فرهنگی و تهذیبی منتشر خواهد شد. ارتباط با مدیر @alibht آدرس موسسه: قم - پردیسان - انتهای بلوار دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
درج گزارش خبری حضور موسسه امام رضا علیه السلام در نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی لینک خبر: http://www.dte.ir/portal/home/?news/660057/693989/927397/
امشب، شب میلاد مسعود امام جواد علیه السلام است. ایشان در تاریخ 10 رجب سال 195 هجری قمری؛ جهان را به قدوم خود مزین فرمودند. همچنین، مصادف است با شب ولادت حضرت عبد الله رضیع، علی اصغر فرزند حضرت سید الشهداء سلام الله علیه که این شهید والامقام کربلا دهم رجب سال 60 هجری قمری ولادت یافتند. دامن ریحانه‌ات گردیده گلشن یا رضا خانه تو، قلب تو، چشم تو روشن یا رضا ای رضائیون رخ ابن الرضا را بنگرید رکن ایمان، حصن دین، کهف تقی را بنگرید روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام ...
دانش پژوهان محترم برنامه اردوی راهیان نور در روز های ۱۳- ۱۴ و یا ۲۱ بهمن به مدت چهار روز از طرف بسیج طلاب با هزینه 150هزار تومان برگزار می‌شود. جهت ثبت نام با آی دی زیر در ایتا در ارتباط باشید. @ebrahimi1412 برگزاری این برنامه با بسیج طلاب است و موسسه درباره برگزاری آن هیچ مسئولیتی ندارد.
به مناسبت روز دهم رجب که مصادف است با میلاد با سعادت امام نهم، امام محمد تقی سلام الله علیه؛ ملقب به امام جواد علیه السلام؛ روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام، خلاصه ای از زندگی و ولادت این مولود با سعادت و نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را تقدیم می کند: امام محمد تقی (ع)، تنها فرزند امام رضا (ع) و نهمین امام شیعیان در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. نام ایشان «محمد» و کنیه «ابوجعفر» و مشهورترین القابشان «تقی» و «جواد» است از القاب دیگر امام جواد (ع)، می‌توان به «زکی»، «مرتضی»، «قانع»، «رضی»، «مختار»، «متوکل»، «منتخب» و «ترجمان القرآن» اشاره کرد. دلیل ملقب شدن آن حضرت به لقب جواد (ع) را کثرت بخشش و احسان ایشان می‌دانند. ایشان نخستین امام از سه امام شیعیان بودند که در خردسالی به امامت رسیده‌اند. امام جواد (ع) در ۳۰ ذی‌القعده سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ به وسیله زهر مسموم و به شهادت رسیدند. پیکر پاک این امام بزرگوار در جوار امام موسی بن جعفر (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد. از ویژگی های ولادت امام نهم علیه السلام این است که شیعیان از مدتها قبل بی صبرانه منتظر ولادت آن حضرت بودند. احادیث زیادی از رسول خدا (ص) و امامان پیشین، ولادت امام جواد (ع) را خبر داده بودند. امام رضا از پدرش موسی بن جعفر (ع) و از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمود: پدرم فدای پسر بهترین کنیزان باد، پسر همان (زنی) که اهل «نوبه» است. به رغم این روایات، انتظار شیعیان تا مدتها نه تنها برآورده نشد که تبدیل به نگرانی گشت؛ چون آن که آنان می دیدند بیش از 45 سال از زندگانی امام هشتم (ع) سپری شده است و هنوز فرزند پسری ندارد. بیم آنان بیش تر از آن جهت بود که دستگاه جور و ستم عباسی بر آن حضرت یورش برده و قبل از آن که فرزندش شود او را به شهادت برساند. این نگرانی با تبلیغات و پخش شایعات از سوی سران واقفیه مبنی بر زنده بودن امام کاظم (ع) و غیبت آن حضرت و عقیم بودن امام رضا (ع) به اوج خود رسید به حدی که برخی نسبت به امامت پیشوای هشتم (ع) نیز دچار تردید شدند. سرانجام مولود منتظر در شب دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمد. مورخان و محدثان نسبت به سال ولادت باسعادت نهمین پیشوای شیعیان، حضرت امام محمد تقی علیه السلام، اتفاق نظر دارند و همگی تولد آن بزرگوار را به سال 195 هجری در مدینه منوره نوشته اند و به ماه و روز میلاد اختلاف نظر دارند. هنگامی که بارداری مادر مطهره ایشان «خیزران» معلوم شد، «حکیمه» دختر موسی بن جعفر (ع) ، خدمت برادرش امام رضا (ع) نامه ای نوشت و آن حضرت را از این امر مطلع ساخت. وقتی که فرزند به دنیا آمد امام هشتم (ع) طبق سنت حضرت رسول خدا (ص) و پدرانش علیهم السلام امام جواد (ع) را تحنیک (جویدن خرما و مالیدن آن به کام نوزاد است که رسول خدا (ص) نسبت به نوزادان انجام می داد) کرد و در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گذاشت. آن حضرت آن شب را تا صبح در کنار گهواره فرزندش بود و با او نجوا می کرد و اسرار الهی و علوم غیبی را به او تعلیم می داد. حضرت رضا (ع) در همان شب ولادت، شیعیان را از تولد فرزند خود آگاه کرد و فرمود: حق تعالی به من پسری عنایت کرد که چون موسی بن عمران شکافنده دریاهاست و نظیر عیسی بن مریم (ع) است که حق تعالی مادر او را مقدس و مطهر گردانید و طاهر و مطهر آفریده شده بود. با شنیدن این خبر دل شیعیان شاد، چشم آنان روشن و نگرانی ایشان برطرف شد و خدا را بر این نعمت سپاس گفتند. با ولادت آن گرامی، دشمنان و بدخواهان به ویژه واقفیه مایوس و ناکام شده از موضع خود عقب نشستند و دوستان و شیعیان شادمان شدند و شک و تردید آنان به یقین و استواری ایمان تبدیل گشت و به همین دلیل پدر بزرگوارش فرموده است: «این مولود، مولودی است که در اسلام، پربرکت تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است». امام هشتم شیعیان، نام مولودش را به نام جدش رسول خدا (ص) محمد گذاشت. زیرا در صحیفه ای که از آسمان نازل شده بود، آن حضرت، کنیه ابوجعفر را برای فرزندش انتخاب کرد و همواره او را با این کنیه می خواند و چون در نام و کنیه با پیشوای پنجم امام محمد باقر (ع) مشترک بود، نزد مورخان و محدثان به ابوجعفر ثانی مشهور گشت. کنیه دیگر و غیر مشهور آن حضرت ابوعلی است که به مناسبت فرزند گرانقدرش علی النقی بر آن حضرت گذاشته بودند. در کتاب های تاریخ و حدیث لقبهای زیادی برای پیشوای نهم (ع) ذکر شده است از جمله: تقی، جواد، مرضی، متوکل، متقی، زکی، متجب، مرتضی، قانع، عالم ربانی، رضی، مختار، صادق، صابر و فاضل. همچنین در میان شیعیان و اهل سنت به لقب باب المراد مشهور بود، زیرا حاجت های مردم را بسیار برآورده می ساخت و کرامت های بیشماری از آن حضرت دیده شده ولی مشهورترین لقب های امام نهم (ع) تقی و جواد است. لینک خبر در سایت: http://iri.dte.ir/Portal/home/?news/52255/239188/927751/ ....
میلاد مسعود امیرالمومنین علیه علیه السلام، بر شیعیان و دوستداران آن حضرت مبارکباد. روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام
۱۲ فضیلت کوتاه و گویا از حضرت مولا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام، یوم الله 13 رجب را تبریک و تهنیت عرض می کند و تیمّناً و تبرّکاً دوازده فضیلت از بی نهایت فضایل آن حضرت را تقدیم می دارد: ۱. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکردند، مگر این که پیروز برگشتند. (۱) ۲. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا: علی، شجاع ‌ترین و قویدل ترین مردم است.» (۲) ۳. حریف را تنها با یک بار زدن می‌کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا: ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.» (۳) ۴. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ / علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می‌شود.» (۴) ۵. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بیشتر پیاده می‌جنگیدند و اگر هم سوار اسبی می‌شدند، چندان برای ایشان مهم نبود. به ایشان گفته شد که چرا سوار اسب نمی‌شود؟ پاسخ دادند: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد. من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت، او را تعقیب کنم. پس اسب را برای چه می‌خواهم؟ (۵) ۶. زره حضرت، تنها سینه ایشان را می‌پوشاند و هرگز پشت نداشت. از ایشان پرسیدند که چرا زره حضرت پشت ندارد؛ آیا نمی‌ترسند که کسی از پشت به ایشان ضربتی بزند؟ مولا علی (ع)در پاسخ فرمودند: من هرگز به دشمن پشت نمی‌کنم و از میدان نمی‌گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد. (۶) ۷. شجاعت و استواری حضرت مولا امام علی علیه السلام در جنگ‌ها چنان بود که هر گاه مشرکان و کافران ایشان را در جنگ می‌دیدند، به همدیگر وصیت می‌کردند؛ مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند. (۷) ۸. هر گاه دو صف برای جنگ مقابل هم صف می‌کشیدند، مردم به یکدیگر می‌گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی (ع) با آن صف است و صف مقابل، خواهی و نخواهی، باید خود را برای مرگ آماده کند. (۸) ۹. روزی یکی از سرداران سپاه حضرت مولا امام علی (ع) به ایشان گفت که اگر اسب‌ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، شما را کجا بیابیم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: در همان جایی که از من دور شده اید. یعنی در همین جایی که هستم، خواهم بود. (۹) ۱۰. وقتی که در جنگ جمل، مولا علی (ع) پرچم را به پسر خود ـ محمّد حنفیه ـ سپردند، به او چنین فرمودند: «کوه‌ها هم از هم بپاشند، تو از خود مپاش، دندان هایت را به هم بفشار، کاسه سرت را به خدا بسپار، پاهایت را چون میخ به زمین بکوب، به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز، از تنگ نظری و دون همّتی، چشم بپوش و بدان که پیروزی بی گمان از آنِ خداوند سبحان است.» (۱۰) ۱۱. حضرت مولا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بودند و از نان گندم نمی‌خوردند، تا آن جا که مردم از تعجّب می‌پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هماوردان و پهلوانان ناتوان نمی‌شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمودند: بدانید درختی که در بیابان خشک می‌روید، شاخه آن سخت‌تر باشد، اما سبزه‌ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک‌تر باشد. آری خار‌ها و بوته‌های صحرایی را آتشی افروخته‌تر باشد و خاموشی آن‌ها دیرتر رخ دهد، اما گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد. (۱۱) ۱۲. از سخنان آن حضرت است که ‌فرمودند: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... به خدا سوگند اگر همه عرب‌ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.» (۱۲) پی‌نوشت‌ها: (۱) - طبرانی، معجم الاوسط ۳/۸۷ (۲۱۷۶)؛ مسند احمد ۱/۱۹۹ (۱۷۲۰). (۲) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابیطالب / ۱۴۳ (۱۸۸). (۳) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ۱ / ۲۰. (۴) - شیخ صدوق، الامالی / ۶۱. (۵) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب ۳ / ۲۹۸. (۶) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / ۳۴۳ (۱۹۴)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ۲۰ / ۲۸۰. (۷) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابیطالب / ۱۴۰ (۱۰۹)؛ زمخشری، ربیع الابرار ۳ / ۳۱۹. (۸) - راغب اصفهانی، المحاضرات ۳ / ۱۳۸. (۹) - ابشیهی، المستطرف ۱ / ۱۷۸ باب ۴۱. (۱۰) - نهج البلاغه، خطبه ۱۱. (۱۱) و (۱۲) - نهج البلاغه، نامه ۴۵. ......
گلچینی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع اعتکاف
گلچینی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون «اعتکاف» روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام به مناسبت ایام گرانقدر اعتکاف، گلچینی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی را تقدیم حضور می کند: * برای سه روز اعتکاف باید برنامه‌ریزی بشود اعتکاف جای عبادت است؛ البتّه عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماسّ خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیم‌‌دهی به آنها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن؛ همه‌‌ی اینها فرصتهایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ [برای] این باید برنامه‌‌ریزی بشود. مهم‌‌ترین کار، برنامه‌‌ریزی است. اگر چنانچه برنامه‌‌ریزی نشد و کمک نشدند این جمعِ جوانِ مشتاق و شوریده‌‌ای که برای اعتکاف وارد این مسجد شده‌‌اند، این نیروها هدر خواهد رفت و احیاناً زیان‌‌آفرین خواهد شد. بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف و اعضای سوّمین جشنواره‌‌ی سراسری علمی فرهنگی اعتکاف ۱۳۹۳/۰۲/۱۵ * هدف از برنامه‌های اعتکاف باید نزدیک کردن دل و مغز معتکفین به خدا باشد برنامه‌‌ریزی هم باید، هم هوشمندانه باشد، هم با توجّه به معنای اعتکاف باشد. حالا فرض کنیم مثلاً یکی بیاید برنامه‌‌ریزی کند که برای این اعتکاف فیلم نشان بدهیم! خب، فیلم که همه جا آدم میبیند؛ فیلم که احتیاج به روز ایّام‌‌البیض و در مسجد و مانند اینها ندارد. اعتکاف برای نزدیک شدن به خدا است. شما ببینید چه کار میتوانید بکنید که هم دل او به خدا نزدیک بشود، هم مغز و ذهنش به خدا نزدیک بشود؛ که طبعاً وقتی انسان در درون، در دل، در باطن با خدای متعال انس پیدا کرد، در ظاهرِ او هم اثر میگذارد و در ظاهر هم نشان داده میشود. وقتی حالت خشوع به انسان دست داد، خضوع هم به دنبال خشوع می‌‌آید؛ و این آن‌‌وقت در زندگی اثر میگذارد؛ این جوانی که بعد از این سه روز از اعتکاف آمد بیرون، پاکیزه میشود، شستشو میشود و می‌‌آید بیرون؛ طهارتی پیدا میکند معنای او؛ این برایش ذخیره است. این خیلی چیز باعظمت و مهمّی است: سه روز روزه‌‌داری، و انقطاع از دنباله‌‌های متعارف زندگی، و توجّه به خدای متعال و به معنویّات و به معارف و به توحید؛ اینها خیلی باارزش است. مراقب باشید این درست انجام بگیرد، درست هدایت بشود؛ گویندگان خوبی باشند، بروند حرف بزنند، معارف دینی را به آنها یاد بدهند. از جنجالهای گوناگونی [هم] که در حاشیه‌‌سازی‌‌های معمول جامعه نقش دارند، پرهیز بشود و این سه روز را بگذاریم برای جهات معنوی. حالا بعد آمدند بیرون، خیلی میدانهای دیگر و عرصه‌‌های دیگر زندگی هست که انسان در آن عرصه‌‌ها در جامعه وارد میشود، امّا در این سه روز، ارتباطگیری با خدا اصل باشد و [برای آن] برنامه‌‌ریزی بشود؛ این آن چیزی است که [اصل است] و ان‌‌شاءالله بیشتر هم خواهد شد. بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف و اعضای سوّمین جشنواره‌‌ی سراسری علمی فرهنگی اعتکاف ۱۳۹۳/۰۲/۱۵ * برنامه‌های جمعی اعتکاف با خلوت هر کدام از معتکفین منافات پیدا نکند من همین‌جا به مسئولین مربوط - در این امور اعتکافها - یک سفارشی بکنم: اگرچه که اجتماع هزاران نفر در جاهای مختلف یک فرصت خوبی است و شنیده‌ایم بعضی از مسئولین مساجد، در این فرصتها برنامه‌های جمعیای میگذارند که مثلاً افراد، بیشتر استفاده بکنند؛ لکن من میخواهم عرض بکنم این برنامه‌های جنبی مراکز اعتکاف، جوری نباشد که با خلوت هر کدام از معتکفین منافات پیدا کند. این اعتکافی که جوانها انجام میدهند، در واقع دارند با خدا خلوت میکنند. اعتکاف بیشتر یک کار فردی است؛ ایجاد یک ارتباط با خداست. جوری نشود که برنامه‌های جمعی این مراکز اعتکاف، حال خلوت و حال ارتباط فردی و قلبی با خدا را در افراد ضعیف بکند یا بگیرد. مجال بدهند؛ وقت بگذارند؛ بگذارند این جوانها قرآن بخوانند، نهج‌البلاغه بخوانند، صحیفه‌ی سجادیّه بخوانند. بخصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفه‌ی سجادیه را توصیه میکنم. این صحیفه‌ی سجادیه واقعاً کتاب معجزنشانی است. خوشبختانه حالا ترجمه هم شده و ترجمه‌هائی هست. سال گذشته ترجمه‌ی خوبی از صحیفه‌ی سجادیه را به من دادند و آن را دیدم؛ ترجمه‌ی بسیار خوبی است. از این معارف موجود در دعاهای حضرت علیبن‌حسین (سلام اللَّه علیه) در صحیفه‌ی سجادیه، استفاده کنند؛ بخوانند؛ تأمل کنند. اینها فقط دعا نیست؛ درس است؛ این کلمات امام سجاد - و همه‌ی ادعیه‌ای که از ائمه (علیهم‌السّلام) مأثور است و بدست ما رسیده است - پر است از معارف. پس ماه رجب است، ماه عبادت است، ماه توسل به پروردگار است، ماه تضرع است؛ و در این راه، ماه تشبه به امیرالمؤمنین است. با خدا ارتباطمان را قوی کنیم تا در میدانهای زندگی بتوانیم با اراده‌ی محکم، با قدم استوار و با ذهن روشن، وارد هر میدانی بشویم. دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت علی (علیه‌‌السّلام) ۱۳۸۷/۰۴/۲۶ * اعتکاف، نشانه‌ی جهت‌گیری صحیح ماست در ایام اعتکاف در ماه مبارک رجب، در بسیاری از مساجد سراسر کشور، جوانان ما، زنان و مردان از قشرها و سنین مختلف، رفتند و در مسجد ماندند؛ سه روز روزه گرفتند و با خدا مأنوس شدند. بعد از آن هم با گریه و اشک و آه، مسجد را وداع گفتند و بیرون آمدند، تا برای سال آینده آماده شوند. عزیزان من! این برای یک جامعه، علامت خوبی است. «الّذینَ إنْ مَکّنّا هُمْ فِی‌الأرْضِ أقامُوا الصّلوةَ» علامت یک حکومت الهی، علامت یک حرکت صحیح و دارای جهت‌گیری صحیح است. این را جدّی بگیرید و تقویت کنید. دیدار با طلاب و مردم قم به مناسبت ۱۹ دی ماه ۱۳۷۵/۱۰/۱۹ * بهترین جوانان، آن‌هایی هستند که صاحب فکر و با اندیشه باشند همین دانشگاه تهران ما، همین مسجد دانشگاه، شاهد عبادت و راز و نیاز و نماز جماعت و اعتکاف و روزه‌دارىِ برجسته‌ترین جوانان این مملکت است. بهترین جوانان هر کشور، جوانانی هستند که صاحب فکر و با اندیشه باشند. قاعدتاً و غالباً در میان دانشجویان، این‌طور کسانی به صورت وافر پیدا میشوند؛ البته در بین غیر دانشجویان هم این‌طور جوانان خوب هستند، ولی در زمان قدیم -زمان ما که جوان بودیم- در میان دانشجویان، در دانشگاه تهران و بعضی دانشگاه‌های دیگر و در همه‌ی ایران، شاید هزار نفر اعتکاف نمیکردند. در قم که مرکز دین و عبادت بود، شاید چند صد نفر طلبه اعتکاف میکردند. معمول نبود؛ مردم دور بودند. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۷۶/۱۰/۱۲ * رجب، ماه خودسازی است رجب، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به جان است؛ ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، خودسازی و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهیها و تلخیها از جان است. دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب، همه وسیله‌ای است برای این ‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم؛ سیاهیها، تاریکیها و گرفتاریها را از خود دور کنیم و خودمان را روشن سازیم. این فرصت بزرگی است برای ما؛ به‌خصوص برای کسانی که توفیق پیدا میکنند در این ایام اعتکاف کنند. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ * اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است خوشا به حالتان معتکفین عزیز. پدیده‌ی اعتکاف یکی از رویش‌های انقلابی است. ما اول انقلاب این چیزها را نداشتیم. اعتکاف همیشه بود. زمان جوانی ما وقتی ایام ماه رجب فرا میرسید، در مسجد امام قم -آن‌هم فقط قم؛ در مشهد من اصلاً اعتکاف ندیده بودم-، شاید پنجاه نفر، صد نفر فقط طلبه اعتکاف میکردند. این پدیده‌ی عمومی؛ این ‌که ده‌ها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آن هم اغلب جوان، جزو رویش‌های انقلاب است. من یک وقت عرض کردم که انقلاب ما ریزش دارد، اما رویش هم دارد؛ رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه دارند. پس خوشا به حالتان معتکفین عزیز. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ * تمرین مراقبت از خود بکنید توصیه‌ی من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید. حرف که میزنید، غذا که میخورید، معاشرت که میکنید، کتاب که میخوانید، فکر که میکنید، نقشه که برای آینده میکشید، در همه‌ی این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز میتواند درسی باشد برای خود آن عزیزان و برای ماها که این‌جا نشسته‌ایم و با غبطه نگاه میکنیم به حال جوانان عزیزمان که در حال اعتکاف هستند. با عملِ خودتان به ما هم یاد بدهید. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ * این حرکت در دنیا نظیر ندارد هیچ وقت در این کشور در طول سال‌های گذشته، از دوران جوانی و نوجوانی ما به یاد نداریم که در ماه رمضان، در مساجد کشور یا در مسجد گوهرشاد مشهد، مردم بیایند اعتکاف بکنند. در ایام‌البیض سه روزِ متعارف ماه رجب یا ماه شعبان، ما تعداد معدودی در قم دیده بودیم که اعتکاف میکردند؛ آن هم غالباً طلبه‌ها. در غیر آن معمول نبود. امروز در ایام اعتکاف، دانشگاه‌ها و مساجد و سرتاسر کشور و مساجد جامع، مملو از معتکفین است؛ علاوه‌ی بر آن، در دهه‌ی آخر ماه رمضان، جمعیت عظیمی مشغول اعتکاف بودند. چه کسانی؟ پیرمردها؟ پیرزن‌ها؟ نه، همین جوان‌ها، جوان‌ترین‌ها. این دیگر در دنیا نظیر ندارد. این نسل جوان امروز ماست. امروز گرایش به دین و ارزش‌های انقلابی، وجه غالب جامعه است. دیدار با مردم گرمسار ۱۳۸۵/۰۸/۲۱ منبع: khamenei.ir
ای پیامت انتشار کربلا خطبه ات آیینه دار کربلا ای که صوتت هست چون صوت علی گشته از نور تو دل ها منجلی شام شد از خطبه تو غرق درد خون به رگ های ستمگر گشت سرد یادگار حضرت زهرا تویی اسوه دین، زینب کبری تویی آسمان مأنوس شد با چشم تو واژگون شد کاخ شام از خشم تو زاده آزاده زهرا تویی حامیِ بر حقّ عاشورا تویی وارث خون دل حیدر تویی منتهای صبر پیغمبر تویی روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام .....
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین استاد حسن غفاری فر، مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام انتخابات، هم حق و هم تکلیف است ....
متن مصاحبه درباره انتخابات با استاد غفاری فر 14021109.pdf
2.24M
مشروح مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر با موضوع چیستی و چرایی انتخابات روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام ....
دهه مبارکه فجر، عید انقلاب، عید تاریخ ایران و عید امام بزرگوار است.» رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ۱۳۷۳/۱۱/۱۴ روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام، آغاز ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی را تبریک عرض می کند. خبر رسید که آن تکسوار می آید درخت نهضت امت به بار می آید گذشته است دوازده ز بهمن خونین یگانه راهبر این دیار می آید دهه فجر انقلاب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری مد ظله العالی: * ایام اللَّه دهه‌ی فجر را خیلی قدر بدانید دهه‌ی فجر، یعنی خاطره‌ی شکفتن نیروی عظیم و زنده شدن و فعال شدن آتشفشان بزرگی که دنیای استکبار را تکان داد. این دهه‌ی فجر را خیلی قدر بدانید و البته ملت ایران قدر میداند. هر روزی از روزهای این دهه - مخصوصاً روز بیست‌ودوم بهمن - ایام اللَّه و خاطره‌های فراموش‌نشدنی برای ملت ایران هستند. حقیقتاً ملت ما در این دهه جان گرفت. ۱۰/۱۱/۱۳۶۹ ......
* مقطعِ رهایی ملت ایران دهه‌ی فجر، دهه‌ی فجر و طلوع انقلاب است. به همین خاطر، بزرگداشت آن بایستی با اهمیت انجام بگیرد... دهه‌ی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است... در این کشور، قبل از دوران حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی، حاکمیت و مناسبات بین حاکم و مردم، همواره رابطه‌ی غیراسلامی - رابطه‌ی سلطان و رعیت، رابطه‌ی غالب و مغلوب - بوده است... دهه‌ی فجر آمد و این سلسله‌ی غلط، این هندسه‌ی معیوب و این رشته‌ی بیمار را قطع کرد و تمام شد... این برکات، این انتقال مهم و این تغییر خط، در نقطه‌ی دهه‌ی فجر انجام گرفته است. این لحظه‌ی تاریخی، لحظه‌ی مهمی است. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱ * در تاریخ، مثل دهه‌ی فجر نداریم شما ولادت پیامبر(ص) و ائمه(ع) را جشن میگیرید. صدها سال است که ولادت مسیح (ع) را جشن میگیرند. چرا ولادتها اهمیت و ارزش دارند؟ به خاطر این‌که یک مقطع حساس و تعیین‌کننده و یک نقطه‌ی عطف و یک پیچش در تاریخند. یعنی تاریخ در خطی میرفت؛ اما در این لحظه، به یک سمت دیگر پیچید. این، نقطه‌ی پیچ و نقطه‌ی عطف و نقطه‌ی انعطاف به یک سمت دیگر است. اگر ما با این حساب نگاه کنیم، اهمیت دهه‌ی فجر خیلی زیاد است. ما در تاریخ، واقعاً مثل دهه‌ی فجر نداریم. حتّی اسلام با آن عظمت، در دهه‌ی فجر برای ما اثر بخشید. آیا غیر از این است؟ اسلامی که نبىّ‌اکرم(صلّیاللَّه‌علیه واله‌وسلّم) آورد، در روزگار امویها و عباسیها به ما اثر نبخشید. البته آثار درجه‌ی دو را به این ملت داد و افراد برجسته و شخصیتهای ناب و عرفا و علما و زهادی بندرت پیدا شدند و توانستند در آن فضا پروازی بکنند؛ اما عامه و توده‌ی مردم و نیز نظام اجتماعی، از آن برکات خیری ندید. آن برکات، امروز خودش را نشان میدهد. البته دهه‌ی فجر، جزو رشحات اسلام است. خیال نکنید که دهه‌ی فجر منهای اسلام، چیزی است. دهه‌ی فجر منهای اسلام، یک پول هم ارزش ندارد. دهه‌ی فجر، آن آیینه‌یی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱ منبع: khamenei.ir روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام .....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ رجب، سالروز شهادت جانگداز امام هفتم، امام موسی ابن جعفر سلام الله علیه تسلیت باد. روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام .....
ابو الحسن موسی بن جعفر علیه السلام، امام هفتم شیعه و نهمین معصوم از چهارده معصوم علیهم السلام است. آن حضرت در ابواء (منزلی میان مکه و مدینه) در روز یکشنبه هفتم صفر سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هـ.ق. متولد شد. به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به «عبد صالح» و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به «کاظم» گردید. مهدی خلیفه عباسی، امام را در بغداد بازداشت کرد، امّا بر اثر خوابی که دید و نیز تحت تأثیر شخصیت امام از او عذرخواهی نمود و به مدینه‏اش بازگرداند. زمخشری در ربیع الابرار آورده است که هارون فرزند مهدی در یکی از ملاقات ها به امام (ع) پیشنهاد نمود فدک را تحویل بگیرد و حضرت نپذیرفت، وقتی اصرار زیاد کرد فرمود می‏پذیرم به شرط آن که تمام آن ملک را با حدودی که تعیین می‏کنم به من واگذاری. هارون گفت حدود آن چیست؟ امام فرمود یک حدّ آن به عدن است حدّ دیگرش به سمرقند و حدّ سوّمش به افریقیه و حدّ چهارمش کناره دریا تا ارمینیه و خزر است. هارون از شنیدن این سخن سخت برآشفت و گفت: پس برای ما چه چیز باقی می‏ماند؟ امام فرمود: می‏دانستم که اگر حدود فدک را تعیین کنم آن را به ما مسترد نخواهی کرد (یعنی خلافت و اداره سراسر کشور اسلام حق من است). از آن روز هارون کمر به قتل موسی بن جعفر(ع)بست. بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد امام موسی کاظم (ع) سی و هفت فرزند داشت که هجده تن از آنها پسر بودند و علی بن موسی الرضا(ع) امام هشتم افضل ایشان بود. از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی و ابراهیم بن موسی بودند. یکی از دختران آن حضرت فاطمه معروف به معصومه (س) است که قبرش در قم مزار شیعیان جهان است. عدد فرزندان آن حضرت را کمتر و بیشتر نیز گفته‏اند. تاریخ شهادت آن حضرت را جمعه هفتم صفر یا پنجم یا بیست و پنجم رجب سال ۱۸۳ و ۱۸۲ هـ.ق گفته‏اند نام: موسی. شهرت: کاظم، باب الحوائج، عبد صالح. پدر: امام صادق (ع). مادر: حمیده مصفّاه، (از مردم اندلس یا مغرب). کنیه: ابو الحسن، ابو ابراهیم. زمان تولّد: سحرگاه روز یک شنبه ۷ صفر سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هجری قمری. محلّ تولّد: روستای ابواء واقع در بین مکّه و مدینه. شهادت: ۲۵ رجب سال ۱۸۲ یا ۱۸۳ هجری قمری، در زندان هارون الرشید در شهر بغداد در سن ۵۵ سالگی، به دستور هارون مسموم و به شهادت رسیدند. مرقد شریف: شهر کاظمین عراق دوران امامت: ۳۵ سال که معاصر با منصور، مهدی، هادی و هارون الرّشید عباسی بود. روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام ......
شهادت جانسوز امام کاظم سلام الله علیه، تسلیت باد روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام
نشست ارائه گزارش عملکرد و هم اندیشی در خصوص مسائل نرم افزاری و سخت افزاری موسسه امام رضا علیه السلام و مدیران اداره کل توسعه فرایندها و فناوری اطلاعات
نشست ارائه گزارش عملکرد و هم اندیشی در خصوص مسائل نرم افزاری و سخت افزاری موسسه امام رضا علیه السلام و مدیران اداره کل توسعه فرایندها و فناوری اطلاعات
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، نشست ارائه گزارش فعالیت های نرم افزاری، فناوری و وبگاه های موسسه امام رضا علیه السلام، با حضور رئیس و مسئولین موسسه و مدیران اداره کل توسعه فرایندها و فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست، که با حضور حجت الاسلام والمسلمین، استاد شمس الله مریجی، معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس موسسه امام رضا علیه السلام برگزار شد ایشان، با تشکر از فعالیت های اداره فناوری اطلاعات موسسه؛ خواستار حمایت بیشتر از تجهیز امکانات سخت افزاری و همچنین پشتیبانی نرم افزاری از موسسه شدند. ایشان گفتند: با توجه به وابستگی روزافزون فرایندهای آموزشی به امکانات و تجهیزات سخت افزاری فناورانه و تکنولوژیک، فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیازمند بسترسازی و زمینه سازی در زمینه امکانات سخت افزاری پیشرفته و به روز است که این مهم، نیازمند همکاری بیشتر و افزایش امکانات سخت افزاری موسسه می باشد. ایشان، ضرورت تجهیز تالار جلسات موسسه به امکانات صوتی و تصویری با توجه به جلسات متعدد علمی و پژوهشی در موسسه را خاطر نشان کردند. ریاست موسسه، ضمن بیان اهمیت و ضرورت معرفی تمامی فعالیت ها در وبگاه ها بیان کرد: در گذشته فعالیت های علمی و پژوهشی صرفاً بصورت مکتوب ارائه می شد در حالیکه اکنون، فعالیتهای مراکز آموزشی و پژوهشی در بستر اینترنت، منتشر می شود که این مسأله، ضرورت وجود مدیر و سردبیر محتوای سایت، در مراکز آموزشی را برجسته می کند. در ادامه آقای مهندس علی غلامی، کارشناس فناوری اطلاعات موسسه، ضمن رونمایی از وبگاه جدید موسسه به شرح و توضیح بخش های مختلف سایت جدید پرداخت. وی گفت: قابلیت های گسترده این سایت، شامل بخش جستجوی پیشرفته، ارسال مقالات برای مجله اسلام پژوهان، دسترسی سریع به اپلیکیشن دانش پژوه، سامانه پژوهش نما و همچنین بخش معرفی دستاوردهای علمی پژوهشی، تقویم آموزشی و سایر قسمت های موسسه می باشد. وی ادامه داد: هدف از طراحی این سایت، هماهنگ سازی و بومی سازی وبگاه موسسه با نیازها، اهداف و ساختار حوزوی موسسه است. ایشان در پایان، به شرح ویژگی تطابق پذیری این سایت با گوشی های همراه پرداخت و طراحی این سایت را مطابق با استانداردهای بستر اندروید دانست. آقای علی غلامی همچنین درباره سامانه های آموزشی سدف و نجاح به ارائه توضیح پرداخت و با توجه به ضرورت ورود اطلاعات آموزشی طلاب در سامانه نجاح، خواستار ارتقا و پشتیبانی بیشتر از سامانه های آموزشی موسسه شد. در ادامه، بحث و تبادل نظر درباره طراحی و یکپارچه سازی سامانه های آموزشی انجام شد و مقرر شد جلسه مشترکی با مسئولین و کارشناسان فناوری سامانه نجاح حوزه برگزار گردد. در ادامه آقای دکتر سید حسن هانی دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و فضای مجازی، ضمن تشکر از برگزاری چنین جلساتی با استقبال از فعالیت های صورت گرفته در موسسه، بر حمایتهای سخت افزاری و نرم افزاری و همکاری های بیشتر تأکید کرد. همچنین وی با اشاره به سامانه آموزش مجازی موسسه (LMS)، بر راه اندازی سایت جامع و یکپارچه آموزش مجازی دستیار آموزش در دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد و خواستار بهره گیری از سامانه مجازی موسسه در سامانه جدید یکپارچه دفتر، با تأکید بر متن محوری شد. همچنین آقای دکتر نظام دوست، قائم مقام اداره کل توسعه فرایندها و فناوری اطلاعات نیز در این نشست، ضمن اعلام آمادگی در خصوص ارتقا و توسعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موسسه در زمینه سامانه های آموزشی، اظهار کرد در جلسه مشترک با کارشناسان فناوری حوزه علمیه قم، راهکارهای ارتقای سامانه آموزشی موسسه بررسی خواهد شد. وی گفت: تلاش اداره کل فناوری اطلاعات، یکپارچه سازی سامانه های آموزشی دفتر و پشتیبانی و ارتقای کیفی مستمر آن می باشد.