eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.2هزار عکس
12.2هزار ویدیو
665 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿ ۱۶۰ ﴾ و آنان را به دوازده عشيره كه هر يك امتى بودند تقسيم كرديم و به موسى وقتى قومش از او آب خواستند وحى كرديم كه با عصايت بر آن تخته سنگ بزن پس از آن دوازده چشمه جوشيد هر گروهى آبشخور خود را بشناخت و ابر را بر فراز آنان سايبان كرديم و گزانگبين و بلدرچين بر ايشان فرو فرستاديم از چيزهاى پاكيزه‏ اى كه روزيتان كرده‏ ايم بخوريد و بر ما ستم نكردند ليكن بر خودشان ستم میکردند (۱۶۰) 🔶بنى اسرائيل كه همگى از نسل حضرت يعقوب بودند، به دوازده گروه تقسيم مى شدند و هر گروه امتى را تشكيل مى دادند. در رأس هر كدام از اين دوازده قبيله يكى از نوه هاى حضرت يعقوب قرار داشت. از اين آيه چنين برمى آيد كه اين تقسيم بندى به امر خدا بوده و اسباط دوازده گانه علاوه بر اينكه از نظر نژادى در رأس قبيله بودند، از نظر دينى هم رهبرى داشتند.. 🔶آيه از چندين نعمت بزرگ كه خداوند به بنى اسرائيل داده ياد مى كند. يكى از آنها جريان جوشيدن دوازده چشمه از سنگ است، كه چون بنى اسرائيل در آن بيابان به شدّت تشنه شدند و از موسى آب خواستند، با وحى خداوند، موسى عصاى خود را به سنگ زد و دوازده چشمه جارى شد و هر سبطى از يك چشمه آب خوردند و هر كدام آبشخور خود را شناختند. 🔶نعمت ديگرى كه خدا به بنى اسرائيل داد اين بود كه در بيابان سوزان ابر را سايبان آنها قرار مى داد، و نعمت ديگر اينكه به آسانى غذاهاى مطلوبى در اختيار آنها مى گذاشت و براى آنها «منّ = انگبين» و «سلوى = بلدرچين» مى فرستاد و آنها از اين غذاهاى لذيذ مى خوردند. 🔸پس از بيان اين نعمتها خطاب به بنى اسرائيل مى فرمايد: از روزيهاى پاكيزه اى كه به شما داده ايم بخوريد. سپس اضافه مى كند كه آنها بر ما ستم نكردند، بلكه بر خويشتن ستم كردند. اشاره به اينكه آنها در برابر اين نعمتها ناسپاسى كردند و با بهانه هاى واهى موسى را آزار دادند. 🔸🔸قرآن آب را به عنوان اصلي‌ترين نياز اين گروه مثال مي‌زند زيرا آب ضروری‌ترین نیاز زندگی بشر است ، تفاسیر عرفانی از آب تعبير به علم و معرفت و محبت نموده است كه از ناحیه‌ي امام و ولی تامین می‌گردد . 🔸نکته دیگر آنکه گر چه آب نزد ولی خدا است اما باید طلب آن از ناحیه امت صورت گيرد زيرا « اسْتَسْقاه‏» را به معناي طلب آب كرده است. 🔸هر کدام هم می‌دانستند سلوک آنها از طریق کدام چشمه میسر خواهد بود .« ً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناس‏» 🔸موهبت دیگر « الْمَنَّ وَ السَّلْوى‏» و روزیهای با ارزش بود . دستور آمد که بخورید👈🏻 «كُلُوا » و بهره برید . اما آنها استفاده نکردند یا به جا مورد مصرف قرار ندادند و به خود ظلم کردند . آيه مي‌گويد: 👈🏻استفاده نكردن از امكانات الهي از مصاديق ظلم است. 🔶در الدر المنثور است كه ابن ابى حاتم از على بن ابيطالب (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت : بنى اسرائيل بعد از موسى به هفتاد و يك فرقه منشعب شدند و اهل نجات از همه آنها يك فرقه است و ما بقى در آتشند و نصارا بعد از عيسى (عليه السلام ) به هفتاد و دو فرقه منشعب شدند و اهل نجات از آنها تنها يك فرقه است ، و مابقى در آتشند، امت اسلام هم به هفتاد و سه فرقه منشعب خواهند شد و همه آن فرق در آتشند مگر يك فرقه ، قرآن درباره آن يك فرقه از امت موسى فرموده : 👈🏻(و من قوم موسى امه يهدون بالحق و به يعدلون ) و درباره امت عيسى فرموده :👈🏻 (منهم امه مقتصده ) اين آن دو امت اهل نجات از قوم موسى و عيسى هستند. و درباره ما مسلمانان مى فرمايد:👈🏻 (و ممن خلقنا امه يهدون بالحق و به يعدلون ) اين آن فرقه اهل نجات از امت اسلام است . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ ﴿۱۷۰ ﴾ و كسانى كه به كتاب [آسمانى] چنگ درمى‏ زنند و نماز برپا داشته‏ اند [بدانند كه] ما اجر درستكاران را تباه نخواهيم كرد (۱۷۰) 🔹تعبير به يمسكون كه به معنى تمسك جستن است ، نكته جالبى را در بر دارد، زيرا تمسك به معنى 👈🏻گرفتن و چسبيدن به چيزى براى حفظ و نگهدارى آن ميباشد، و اين صورت حسى آن است ، و صورت معنوى آن اين است كه انسان با كمال جديت پايبند به عقيده و برنامه اى باشد و در حفظ و حراست آن بكوشد. 🌀پس تمسك به كتاب الهى اين نيست كه انسان صفحات قرآن و تورات و يا كتاب ديگرى را محكم در دست بگيرد و در حفظ و حراست جلد و كاغذ آن بكوشد، بلكه تمسك واقعى آن است كه اجازه ندهد كمترين مخالفتى با آن از هيچ سو انجام شود و در تحقق يافتن مفاهيم آن از جان و دل بكوشد. 🔷آيات فوق به خوبى نشان مى دهد كه اصلاح واقعى در روى زمين بدون تمسك به كتب آسمانى و فرمانهاى الهى امكانپذير نميباشد، و اين تعبير اين حقيقت را تاكيد مى كند كه دين و مذهب تنها يك برنامه مربوط به جهان ماوراء طبيعت و يا سراى آخرت نيست ، بلكه آئينى است در متن زندگى انسانها، و در طريق حفظ منافع تمام افراد بشر و اجراى اصول عدالت و صلح و رفاه و آسايش و بالاخره هر مفهومى كه در معنى وسيع جمع است . 🌀«مُصلِح»، هم به كسى كه در صدد اصلاح خویش است و هم به كسى كه در تلاش براى اصلاح جامعه است، گفته مى‏شود. 🔷 اينكه مى بينيم از ميان فرمانهاى خدا مخصوصا روى تكيه شده است به خاطر آن است كه 👈🏻نماز واقعى پيوند انسانرا با خدا چنان محكم مى كند كه در برابر هر كار و هر برنامه او را حاضر و ناظر و مراقب اعمال خويش می بیند و اين همان است كه در آيات ديگر ، از آن تعبير به تاثير نماز در دعوت به امر به معروف و نهى از منكر شده است ، و اين بيانگر اهميت نماز و تأثير مستقيم آن در اصلاح جامعه است. اقامه نماز رابطه انسان با خدا را تقويت مى كند و همين رابطه او را به سوى خير و صلاح مى كشاند و شخص از مصلحان مى شود. 🔵 افراد بى‏ نماز و جاهل به كتاب خدا، نمى‏ توانند مصلح باشند. پس اصلاح واقعى دو شرط و محور دارد: ۱- تمسّك به قانون الهى ۲- رابطه‏ ى استوار با خدا از طریق اقامه‏ ى نماز. 🔹اين اشاره به يك حقيقت مسلّم است كه اگر در جامعه اى به كتاب آسمانى عمل شود، آن جامعه اصلاح مى شود و به رستگارى مى رسد. جامعه اى كه بر اساس تعليمات آسمانى و داده هاى دينى اداره مى شود، 👈🏻كتاب الهى در آن حاكميت يافته و انگيزه هاى فساد و اختلاف در آن وجود ندارد و هر كسى طبق قانون الهى وظايف خود را مى شناسد و از تجاوز به حقوق ديگران خود دارى مى كند. 🔹در مقابل، جامعه اى كه از كتاب خدا و تعليمات پيامبران دور شده است، گرفتار زورگوييها و حق كشيها و ستمگريهاست و در ورطه فساد افتاده است. 🔷همچنین از اين آيه استفاده مى شود كه اگر گروهى به كتاب الهى چنگ بزنند و نماز را به پا دارند، از تأييدات خداوند برخوردار مى شوند و خداوند آنها را يارى مى كند و نمى گذارد كوشش آنها در اجراى احكام الهى ضايع شود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۷۲ ( صفحه۱۷۳) وَ إِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِيٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَهُمۡ وَ أَشۡهَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡۖ قَالُواْ بَلَىٰ شَهِدۡنَآۚ أَن تَقُولُواْ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنۡ هَٰذَا غَٰفِلِينَ . و (به یاد آر) آن زمان که خداوندت از پشتهای فرزندان آدم نسلشان را بگرفت و آنان را برخود گواه ساخت که آیا من خداوند شما نیستم ؟ گفتند : آری، گواهی دادیم (که تو خداوند مایی) تا به روز رستاخیز نگویید، از این (ماجرا) بی خبر بودیم »، ✴️ يکي از دشوارترين آياتي که در تفسير آن ميان مفسران اختلاف پديد آمده است، آية ميثاق يا ذر است.. درمورد این آیه دو قول مشهور تفسیری هست : 🔶قول اوّل به معتقدان «عالَمِ ذرّ» تعلّق دارد و می گویند: خداوند آدم را آفرید و سپس تمام فرزندانش را به صورت ذرّه های ریزی از پشت وی برون آورد و از آنها بر یگانگی خود پیمان گرفت و آنگاه آنها را به صُلب آدم برد تا بعدها به صورت انسانهای موحّد ظهور کنند. شاید، به زبان امروز بتوان این قول را چنین بیان داشت که در تمام ترشّحات جنسی انسان (کرموزومها و عوامل ژنتیک) این آمادگی وجود دارد که چنانچه انسانی شوند، خداشناس باشند و با مشاهده نظام طبیعت، متوجّه خالق و آن قدرتِ فائقه گردند. بنابراين پيمان مزبور يك (پيمان تشريعى ) و قرارداد خود آگاه در ميان انسانها و پروردگارشان بوده است.. 🔶قول دوّم را گروهی دیگر ازمفسّران آورده اندکه خداوند با نصب دلیل و ارائه عقل و وجدان به آدمی، «پیمان فطری» مبنی بر اعتراف به وجود خود از او گرفته است. به عبارت دیگر، می گویند، پیمان خدا با «عقلِ» بشر بوده، چنانکه می دانیم با رشد عقل و ادراک به شرط استقلال از نفس، بشر به خدا راه می یابد. منظور از اين عالم و اين پيمان همان (عالم استعدادها) و (پيمان فطرت ) و تكوين و آفرينش است بنابراين همه افراد بشر داراى روح توحيدند و سؤ الى كه خداوند از آنها كرده به زبان تكوين و آفرينش است و پاسخى كه آنها داده اند نيز به همين زبان است . ‌🔸به نظر می رسد آیه به «تمایل خداشناسی» در بشر اشاره دارد و آنچه در آیه فرموده، بالاتر از مسائل عقلی و نظری است. به عبارت دیگر، نیازِ به خدا و توجّهِ خالصانه به او، ازجمله تمایلاتی است که خداوند در بشر نهاده و به همین علّت انسان -در طول تاریخ و در مراحل مختلف فکری- همواره «خداجو» و «خداطلب» بوده است. مادّی ترین انسانها نیز در زمانی چنین بوده اند، ولی عوامل مختلفی آنها را از این تمایل دور کرده است امّا به محض آنکه گرفتاری برای آنها پیش آید و اسباب دنیوی قطع گردد، غالباً آن تمایل، ایشان را به سوی خدا می کشاند. انسان فطرتاً ضعیف است و فقط با اِتّکال به خدا قوی می گردد و آنگاه که در معرض حوادث سهمگین قرار گرفته و می بیند که هیچ نیرویی قادر به نجات او نیست ، وهمه عوامل طبیعی بر ضدِّ او برخاسته اند، متوجّه آن قدرتی می شود که می تواند دستش را بگیرد. در قرآن به این موضوع فراوان اشاره شده و در سوره روم آیه 30 انسانها را به رجوع و اتّصال همیشگی با این پیمان فطری (غریزی) فرا می خواند و می فرماید : فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا (ای انسان!) روی خود سوی دینی پاک کن، دینی برطبق فطرت إلهی، فطرتی که خدا مردم را بر آن قرار داده است. 🔸در مقطع آیه هم می فرماید خداوند کشش به سوی خود را در بشر نهاد تا بتواند عَلیرغمِ اِلقائاتِ نفس و محیط، خود را به آن تکیه گاه ماورایی متّصل سازد و بنابراین در روز رستاخیز هیچگونه بهانه ای در اینکه «نتوانستم خودم را در برابر عوامل و عادات کنترل کنم» پذیرفته نخواهد بود. ⚠️به هرحال چون این آیه، مورد گفتگوى متكلّمین، محدّثین و مفسّرین است، لذا ما علم آن را به اهلش كه همان راسخان در علم هستند، واگذار مى‏كنیم... 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۱۷۵و ۱۷۶ ( صفحه ۱۷۴) وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم براى آنان بخوان كه از آن عارى گشت آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ و اگر مى‏ خواستيم قدر او را به وسيله آن [آيات] بالا مى ‏برديم اما او به زمين [=دنيا] گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد از اين رو داستانش چون داستان سگ است [كه] اگر بر آن حمله‏ور شوى زبان از كام برآورد و اگر آن را رها كنى [باز هم] زبان از كام برآورد اين مثل آن گروهى است كه آيات ما را تكذيب كردند پس اين داستان را [براى آنان] حكايت كن شايد كه آنان بينديشند (۱۷۶) 🔶اين آيات اشاره به داستان كسى مى كند كه نخست در صف مؤ منان و حامل آيات و علوم الهى گشته و آنچنان در مسير حق بود، كه هيچكس فكر نمى كرد روزى منحرف شود اما سرانجام دنيا پرستى و پيروى از هواى نفس چنان به سقوطش كشانيد كه در صف گمراهان و پيروان شيطان قرار گرفت .. 🔸از بسيارى از روايات و كلمات مفسران استفاده مى شود كه منظور از اين شخص مردى به نام (بلعم باعورا) بوده است كه در عصر موسى (ع ) زندگى مى كرد و از علماى مشهور بنى اسرائيل محسوب مى شد، و حتى موسى (ع ) از وجود او به عنوان يك مبلغ نيرومند استفاده مى كرد، و كارش در اين راه آنقدر بالا گرفت كه دعايش در پيشگاه خدا به اجابت مى رسيد، ولى بر اثر تمايل به فرعون و وعده و وعيدهاى او از راه حق منحرف شد و همه مقامات معنوی خود را از دست داد، تا آنجا كه در صف مخالفان موسى (ع ) قرار گرفت . 🔶اصولا كمتر خطرى در جوامع انسانى به اندازه خطرعلمائی است كه علم و دانش خود را در اختيار فراعنه و جباران عصر خود قرار مى دهند و در اثر هواپرستى و تمايل به زرق و برق جهان ماده (و اخلاد الى الارض ) همه سرمايه هاى فكرى خود را در اختيار طاغوتها مى گذارند، و آنها نيز براى تحميق مردم عوام از وجود اينگونه افراد حداكثر استفاده را مى كنند. 🔸تعبير (انسلخ ) كه از ماده (انسلاخ ) و در اصل به معنى از پوست بيرون آمدن است ، نشان مى دهد كه آيات و علوم الهى در آغاز چنان به او احاطه داشت كه همچون پوست تن او شده بود، اما ناگهان از اين پوست بيرون آمد و با يك چرخش تند، مسير خود را به كلى تغيير داد!. 🔸از تعبير (فاتبعه الشيطان ) چنين استفاده مى شود كه در آغاز شيطان تقريباً از او قطع اميد كرده بود، چرا كه او كاملا در مسير حق قرار داشت ، اما پس از انحراف مزبور، شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و به او رسيد و بر سر راهش نشست و به وسوسه گرى پرداخت ، و سرانجام او را در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار داد. 🔸آيه بعد اين موضوع را چنين تكميل مى كند كه (اگر مى خواستيم ، مى توانستيم او را در همان مسير حق به اجبار نگاه داريم و به وسيله آن آيات و علوم ، مقام والا بدهيم ) (و لو شئنا لرفعناه بها). ولى مسلم است كه نگاهدارى اجبارى افراد در مسير حق با سنت پروردگار كه سنت اختيار و آزادى اراده است ، سازگار نيست و نشانه شخصيت و عظمت كسى نخواهد بود، لذا بلافاصله اضافه مى كند:👈🏻ما او را به اختيارش واگذارديم و او به جاى اينكه با استفاده از علوم و دانش خويش هر روز مقام بالاترى را بپيمايد (به پستى گرائيد و بر اثر پيروى از هوى و هوس مراحل سقوط را طى كرد)👈🏻 (و لكنه اخلد الى الارض و اتبع هواه ). 🔸(اخلد) از ماده (اخلاد) به معنى سكونت دائمى در يكجا اختيار كردن است ، بنابراين (اخلد الى الارض ) يعنى براى هميشه به زمين چسبيد كه در اينجا كنايه از جهان ماده و زرق و برق و لذات نامشروع زندگى مادى است . 🔸سپس اين شخص را تشبيه به سگ بیماری مى كند كه هميشه زبان خود را بعلت تشنگی بيرون می آورد. وجه شباهت در اين تشبيه ،‌عطش كاذب است يعنى اين گونه افراد يك حالت عطش نامحدود و پايان ناپذيرى به آنها دست مى دهد وبه هرثروت و مقام که دست يابند، باز هم احساس سيرى نمى كنند! بايد اين گونه افراد را شناخت و به شدت از آنها برحذر بود 🔸عالمی مثل بلعم باعورا وقتی با سگ اصحاب کهف مقایسه شود ، آن سگ ، بسیار برتری بر آن عالِم دارد .. رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿۱۷۹ ﴾ و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ ايم [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى ‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى ‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند (۱۷۹) 🔥🔥عاقبت بسيارى از جنّ و انس افتادن در جهنم است. دليلى كه براى آن مى آورد اين است كه آنها امكانات هدايت شدن را دارند ولى از آن استفاده نمى كنند و گمراه مى شوند. آنها وسيله فهم و درك حقايق را دارند، و آن روح و انديشه و فكر است كه در قرآن از آن به «» تعبير شده است; ولى آنها با اين «قلب» درك نمى كنند و با گناه و عناد، پرده اى بر روى فهم خود كشيده اند، و آنها چشم دارند ولى با آن حقيقت را نمى بينند و گوش دارند ولى با آن سخن حق را نمى شنوند. آنها استعدادهاى خود را كور كرده اند و راههاى رسيدن به حق را بسته اند و اين از اراده و اختيار خود آنها صورت گرفته است و جبرى در ميان نيست. آنها هم مى توانستند مانند مؤمنان، دل و چشم و گوش خود را باز كنند و قواى خود را در مسير درست قرار دهند تا حقيقت را دريابند و آن را با چشم ببينيد و با گوش بشنوند. اكنون كه آنان راههاى ارتباطى خود را به روى حقيقت بسته اند، و مانند حيوانات تنها در تمتع از لذائذ شكم و شهوت استعمال كرده اند شايسته است كه گفته شود آنها چون چارپايانند، بلكه از آنها گمراه ترند. زيرا چارپايان اگر سخن حق را نمى شنوند و مفاهيم عالى را درك نمى كنند، حق دارند، زيرا كه قدرت و ابزار انديشيدن، ديدن و شنيدن حقيقت در آنها وجود ندارد. بدين ترتيب اين گروه از انسانها به مراتب از چنين حيواناتى گمراه تر و پست ترند و آنان همان 👈🏻غافلان از حقيقت هستند. مشيت خدا با مهر زدن بر دل ها و چشم ها و گوش هايشان ، ايشان را به آن مبتلا كرده ، و معلوم است كه ريشه هر ضلالت و باطلى است . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸اين رهنمود بزرگى براى بشر است كه چگونه با خداى خود ارتباط بر قرار كنند و او را بخوانند. در اين آيه ادب دعا كردن را هم مى آموزد كه بايد همراه با ذكر نامهاى خدا باشد. البته خواندن خدا با نامهاى او، گاهى به صورت دعا كردن و طلب حاجت از خدا با اين نامهاست و گاهى با تعمّق درمفاهيم اين نامها و تربيت نفس با آن مفاهيم است. انسان صالح و خدايى، كسى است كه خود را مظهر نامهاى خدا كند; يعنى اگر خدا عالم، قادر، حكيم و عادل است او نيز چنين باشد و در خود، علم و قدرت و حكمت و عدالت ايجاد كند. اسماء حسنى و نامهاى نيكوى خدا - كه همگى آنها نيكوست - ناشى از بى نيازى خدا از خلق و نيازمندى خلق به اوست و هر نوع كمال و صفت شايسته اى كه در جهان وجود داشته باشد، صفتى براى خدا و مبدأ پيدايش نامى براى اوست و چون كمال الهى نامحدود است مى توان گفت نامهاى او نيز نامحدود است; ولى چون فهم و درك ما محدود است، نامهاى محدود و مشخصى براى ما القا شده است اين نامها در قرآن و حديث و دعاها آمده و حالت توقيفى دارد و ما حق نداريم از خودمان نامى براى خدا بسازيم.🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
پیام آیت الله سید محسن طاهری نماینده مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری به مناسبت گرامیداشت هفتهٔ دفاع مقدس بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ (الصف/۴) ترجمه: همانا خداوند کسانی را که در راه او و در یک صف متحد مانند دژی استوار و آهنین پیکار می‌کنند، دوست می‌دارد. فرارسیدن ايام هفتهٔ دفاع مقدس و یاد و خاطرهٔ بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمةالله‌علیه و شهدای گلگون‌کفن میهن اسلامی‌مان را گرامی می‌داریم. به حق می‌توان ادعا کرد که رزمندگان ما در دفاع مقدس علی‌رغم تنهایی و مظلومیت ایران اسلامی و علی‌رغم حمایت همهٔ مستکبران عالم از دشمن بعثی، اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک کشورمان در تصرف دشمن باقی بماند و آسیبی به نظام نوپای اسلامی وارد شود. شکست مفتضحانهٔ دشمن در جریان جنگ تحمیلی، مرهون وحدت آحاد امت اسلامی و پیروی از امام راحل(ره) بود و توانست الگویی برای مسلمانان و مستضعفان شود و شکل‌گیری جبهۀ مقاومت و ایستادگی مبارزان اسلامی -مانند آنچه امروز در غزه مشاهده می‌کنیم- در سایهٔ تاسی آنان به دفاع مقدس هشت‌سالهٔ ماست. امروز نیز مردم ما نیازمند اتحاد در برابر دشمن و اطاعت از ولی‌فقیه زمان حضرت امام خامنه‌ای عزیز هستند تا در خرمشهر‌هایی که یکی پس از دیگری در حال وقوع است، از ارزش‌های انقلاب اسلامی پیروزمندانه دفاع کنند. بر همهٔ مسلمانان و آزادیخواهان جهان نیز واجب است با عمل به آیهٔ مذکور، یکپارچه و مستحکم از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین دفاع همه‌جانبه نمایند تا هرچه زودتر شاهد پیروزی نهایی فلسطین و نابودی رژیم اشغالگر قدس باشیم، ان‌شاءالله. سید محسن طاهری نمایندهٔ مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ✔️@taherigorgani_ir
 ایران ؛ مظلوم مقتدر در دفاع مقدس//////پیروزی انقلاب اسلامی  از حیث نرم افزاری پدیده نوظهوری  بود که دشمنان انقلاب تحمل‌ موجودیت آن را نداشته و در تعارض با منافع خود می دیدند. لذا در معادلات سیاسی و  پیچیده‌ی بین‌المللی؛ هر گونه رخداد اجتماعی  وجنبش سیاسی  و انقلاب ، باید در حیطه یکی از دو بلوک شرق و غرب تعریف می شد.با این نگاه سیاسی ، یک انقلاب مبتی بر ایدئولوژی اسلامی،غیرقابل قبول برای کشورهای غربی و شرقی بود . از نگاه امپریالیزم وسوسیالیزم بین‌‌المللی باید این انقلاب متوقف می شد. در حقیقت  انقلاب اسلامی ازجهت سیاسی وکنش ایدئولوژیکی با بزرگترین دشمنان جهانی مواجه بود. دشمنان انقلاب اسلامی  متفق‌القول برای حذف انقلاب برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت را در بُعد نرم افزاری وسخت افزاری طراحی وعملیاتی کردند، ذکر ده ها توطئه ی دشمن دراین وجیزه نمی گنجد. لذا دشمنان ایران اسلامی جنگ تحمیلی برعلیه ایران را  پایان خط انقلاب اسلامی تلقی می کردند وبا  استفاده از تجربیات جنگی دنیای  شرق وغرب؛ جنگ بر علیه مردم مظلوم ومقتدر ايران اسلامی را  توسط صدام  در ۳۱شهریور ۵۹ به‌مدت ۲۸۸۸ روز تحمیل کردند. برآورد‌میزان خسارت این جنگ معادل ۴۴۰ میلیارد دلار بوده که اکنون به بیش از ۳/۵ تریلیون دلاربرآورد می شود. این اولین گام خسارت امریکا و بلوک غرب وشرق  به ایران اسلامی و گام بعدی بلوکه کردن دارایی های  ایران توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی همراه با تحریم های پی‌درپی ، جنگ نامتقارنی را استکبار جهانی بر ملت ایران تحمیل کرد.  اما ملت ايران با توکل به خدا واستقامت بی نظیر خود توانست براین همه ظلم جهانی فائق آمده و کشور را به‌ پيش ببرد.سئوال ، آیا دشمنی امریکا و استکبار جهانی  تمام شدنی است؟ قطعا خیر! اما  امروز به برکت خون شهدا و استقامت ملت ،ایران مظلوم مقتدردر اوج قدرت سیاسی و نظامی وعلمی درمنطقه وجهانی قراردارد .باید اذعان داشت  که جنگ تحمیلی جدای از خسارت های  آن برکات و دستاوردهای فراوانی  برای ملت ما به همراه داشت .  حضرت امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند بیشترین برکات از جنگ نصیب جمهوری اسلامی گردید بطوری که ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم و توانستیم  مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمائیم ودر جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران را  کنار زده ودر جنگ به این نتیجه رسیده ایم باید روى پاى خودمان بایستیم . نظام جمهوری اسلامی  در شرایط سخت جنگ ؛ مقتدرانه برای اثبات جمهوریت  خود علاوه بر اداره کشور وجنگ تحمیلی، از انتخابات غفلت  نورزیدو جمهوریت  نظام بواسطه جنگ  به تعويق  انداخته  نشد و  ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را نیز به چالش جدی کشید و صدور انقلاب توسط جنگ به دنیا صادر شد . انقلاب اسلامی در ۸سال دفاع مقدس  ضمن دمیدن روح اسلام خواهی وتبیین هویت اسلام ناب  محمدی وتوحید کلمه به پیروان ادیان الهی؛ توانست  حقانیت خود را به جهانیان اثبات کند. حضرت امام خمینی  (ره ) فرمودند:((جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نیست … و این جنگ از آدم تاخاتم زندگى وجود دارد .))   بنا براین تبیین هفته دفاع مقدس می تواند درس زندگی ،درس دشمن شناسی ومعرفت افزایی را برای نسل جوان فراهم نماید. مقام معظم رهبری  فرمودند:((هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زمانی نیست؛ گنجینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند.)) امروز به برکت انقلاب اسلامی و مقاومت ملت ایران، صدای اسلام خواهى از آفریقا گرفته تا امریکا واروپا وآسیا امتداد یافته  وگسترش جبهه ی مقاومت با فریاد دفاع از مظلوم مشاهده‌ و به گوش برسد. امروز فریاد مرگ بر آمریکا واسرائیل توسط جوانان واساتید دانشگاههای آمریکایی بلند است ، شناخت دقیق تاثیرات صدورانقلاب در سطح جهانی  و تکيه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی می تواند درس تصمیم گیری وتصمیم سازی برای آینده حکمرانی باشد . اما نکته قابل تامل برای تداوم زیست انقلابی برای آینده کشور به دلیل پدیده های نو ظهور سبک زندگی سکولاریسم غربی در ایرانی اسلامی موجب نگرانی جامعه را فراهم نموده است . روند شتابنده سبک زندگی غربی موجب نگرانی جدی است ؛ اگر نهادهای فرهنگی و  نظام آموزشی درتمامی سطوح،  برنامه‌های قابل قبولی برای نسل جوان نداشته باشند و از این گنجینه های معرفتی  موجود ،خوب استفاده نکنند امکان بروز چالش در جامعه را باید متصور دانست.    ✍️علی منصوری 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊شعار شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر شهید «ابراهیم عقیل» در بیروت: با خمینی عهد می بندیم که خامنه‌ای رهبر ماست. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹سالروز پرکشیدن شهدای حادثه منا ◾️نقاشی مینیاتور اثر استاد رضا بدرالسما 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 جنگ با زورمندان ستمکار ♦️امام خمینی (ره):جنگ‌هایی که در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از اینکه اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان [غارت‌] بکنند؛ و ظلم و و بی‌عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع شده، بین بوده و این طبقه سه، این با این زورمندها و اینهایی که می‌خواستند حق فقرا را بخورند. 📚 منبع: صحیفه امام خمینی (ره)، جلد 4، صفحه 214 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴فرمایشات حضرت آقا در اولین نماز جمعه پس از آغاز دفاع مقدس: ‌‌‌ ♦️شنیدم دستگاه تبلیغاتی مزدور عراق پیغام داده است و سخن پراکنده است که چرا آنها که میگویند خودشان به میدان نمی‌آیند و شنیدم اسم مرا آورده است. ♦️ما میدان آمدنمان مانند میدان آمدن خائن و کافری چون صدام نیست؛ ما به سوی میدان جنگ پرواز میکنیم. آن روزی که امام اشاره کند و اجازه دهد من اول کسی خواهم بود که به میدان خواهم رفت. ما میدان جنگ را سالهاست آزموده‌ایم. آن هم با کسی از صدام قویتر و شقی تر و بر او پیروز شده‌ایم. ♦️در میدان رفتن ما شکست نیست. ما به میدان خواهیم رفت و اگر منِ شخصی، از میدان برنگردد و در آن‌جا شهید بشود یقیناً جمعِ به میدان رفته‌ها از میدان برنمیگردد مگر آن وقت که پیروز شده باشد. خدا راه شکست را به روی ما بسته است. ♦️«قل هل تربصون بنا ایها الکفار، ایها الصدام، قل هل تربصون بنا الا احدی الحُسنِیین» شما مگر دو راه در مقابل ما بیشتر میبینید؟ این هر دو راه برای ما افتخارآمیز است. یکی راه شهادت که افتخارش همیشگی و ثابت و لایزال است و دیگری راه پیروزی، پیروزی ظاهری. و هر دو برای ما پیروزی است. ♦️مشروح خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۵۹/۰۷/۰۴ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir