6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حال و هوای حرم امیرالمومنین(علیهالسلام) در آستانه ۱۳ رجب
💐🌹🌺🌷🪷🌸💮🏵️🌱❤️
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
11.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حال و هوای حرم امیرالمومنین(علیهالسلام) در آستانه ۱۳ رجب
💐🌹🌺🌷🪷🌸💮🏵️🌱❤️
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💥 موضوع نزاعِ جبههٔ مؤمنین و جبههٔ استکبار چیست؟
نزاعِ بر سرِ خودِ «انسان» است؛ منازعه بر سرِ پذیرشِ «توحید و ولایت» است.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«موضوع اصلِ نزاعِ جبههٔ مؤمنین و جبههٔ استکبار بر سر چيست؟ بر سرِ توحيد است. بر سرِ امكانات طبيعي نيست. محور این نزاع، انبياء و شياطين هستند.
مابِهِالنزاع چيست؟ اصلش انسانها هستند. موسای كليم وقتی میآيد، نمیگويد: نيل را به من واگذار كن، نمیفرمايد: حكومت مصر را به من بده، میفرمايد: «أرسل معي بني اسرائيل». سلطهٔ خود را از سر اين آدمها بردار. آن خيمهٔ تاريكي كه زدی، كه راه هدايت و فهم را بستی، آن را کنار بزن. وجود مقدس اميرالمؤمنين (عليه افضل صلوات المصلین) وقتی آن دوره را در خطبه شقشقيه تصوير میكنند، میگويند: دورهٔ تاريكی كور بود. هم فضا ظلمانی است و هم بصيرت و بصر انسانها گرفته شده است. دعوا سر اين است كه میخواهند فضا را روشن كنند، بصيرتها و بصرها را هم برگردانند، انسانها حقايق را بفهمند و راه بيفتند. مابِهِالنزاع در درجهٔ اوّل، انسان است و البته در درجهٔ بعد هم، اين امكانات و فاعلهای تَبَعی و اين مقدوراتی كه خدا برای انسان آفريده است؛ اينها در درجهٔ بعد هستند.
دعوا سر زمين و آب و خاك و امكانات طبيعی نيست، دعوا سر پرستش و كفر است، دعوا سر استكبار و خشوع است، موضوع اصلیاش هم انسانها هستند. شياطين میخواهند انسانها را به استكبار و تعزّز و لذّت نفس و خودپرستی دعوت كنند، كه در سايهٔ اين دعوت به خودپرستي و لذّت نفس، ولايت و سلطهٔ خودشان جاری بشود چون «إنّ عبادي ليس لك عليهم سلطان» از اول خدای متعال به شيطان فرموده است كه من دست تو را براي سلطه بر بندگانم باز نگذاشتهام، لذا او برای اينكه سلطه خودش را گسترش بدهد، اوّل دعوت به كفر میكند، اوّل دعوت به استكبار میكند، تا سلطهٔ خودش تحقق پيدا بكند.
دنيای مدرن هم همينطوری است، آرمانهايی را كه براي بشر مدرن بعد از جريان تجدد تعريف كردهاند ببينيد. اساسش بر اساس نفسپرستی است، خودپرستی است. چرا انسان به خودپرستی دعوت میكنند؟ چه كسانی دعوت میكنند؟ مصلحان؟ يا آنهايی كه دنبال سلطهجويی هستند؟ البته ممكن است يك جمعی هم باشند كه باور داشته باشند، اصلاح يعنی همين. اينها خطرناكترين جمعيّت هستند، خطرناكترين جمعيّت آن كسانی هستند كه «وإذا قيل لهم لا تفسدوا في الأرض قالوا إنّما نحن مصلحون الا إنّهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون». آنهايی هستند كه فساد خودشان را صلاح میدانند و شعور اين را هم ندارند. اينها زيانبارترين مردم هستند.
پس، اين هم موضوع درگيری است. موضوع درگيری، جامعهٔ انساني است، ارادههای انسانی است؛ انبياء میخواهند ارادههای انساني را رشد بدهند تا مقام قرب و لقاء ببرند، میخواهند عبادت را در جامعه گسترش بدهند، در ارواح انسانها، در رفتارشان، در احساسشان، در عملشان، آن هم نه در خلوت و در زندگی فردي خودشان! در همهٔ حوزههای حيات اجتماعیشان، میخواهند بشر به پرستش مشاع اجتماعی برسد. يك پرستش اجتماعی شكل بگيرد، زندگی اجتماعی بشر، همكاری بشر، همدلی بشر، همفكری بشر، در جهتِ قرب باشد، میخواهند كارآمدی جامعه در پرستش خدای متعال افزايش پيدا كند و البته قاعدتاً بايد امكانات طبيعی هم در اختيار جامعهٔ مؤمنين قرار بگيرد؛ خدای متعال اين امكانات را هم برای بندگی خلق كرده است نه برای شيطنت. لذا وقتی بشر رو به بندگی میآورد همه اين امكانات در اختيار او قرار میگيرد؛ عصر ظهور را ببينيد، فرمود: زمين خزائن خودش را بيرون میريزد، آسمان، بركات خودش را نازل میكند؛ آن خيراتی كه در متن هستی بوده است و از كفار دريغ میشده است، آنها در اختيار مؤمنين قرار میگيرد. اين موضوعِ اصلیِ نزاع نيست، موضوعِ فرعیِ نزاع است، بلکه موضوع تبعِ است. دعوا سر مقدورات نيست: اوّل، دعوا سر انسان است، دعوا سر توحيد و كفر است.
در قدم بعد، موضوع دعوا سر چيست؟ بر سر خلافت الهی است، بر سر ولايت است. همهٔ انبياء آمدهاند ولايت الهی در عالم جاری بشود، و مؤمنين از اين ولايت نور برخوردار بشوند، مجاری ولايت نور هستند. شيطان، نمیخواهد اين ولايت نور بر ارادهٔ مؤمنين جاری بشود و مؤمنين تحت اين سرپرستی نور قرار بگيرند، دعوا در قدم دوّم سر موضوع خلافت است. ملاحظه فرموديد: شيطان، وقتی به آدم سجده نكرد، به خدای متعال عرضه داشت «لأقعدن لهم صراطك المستقيم» من مینشينم بر سر راه مستقيم اين بندگان تو. راه مستقيم چيست؟ روايات متعدد را ببينيد كه میفرمايند: بهخصوص در اينجا، راه مستقيم يعنی اميرالمؤمنين(علیهالسلام)، يعنی ولايت حقّه، يعنی آن خلافت مطلقهٔ الهي. من نمیگذارم مردم تحت ولايت ولی تو قرار بگيرند، من نمیگذارم انسانها تحت هدايت خليفهٔ تو قرار بگيرند، نمیگذارم خلافت الهی در ارادههای انسانی جاری بشود.»
🆔@emamsadegh_ir
"لاٰ حَولَ وَلاٰ قُوَّةَ اِلّاٰ بِاللّٰهِ الْعَلیٌِ الْعَظیم"
🖼 هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنیم:
🪧تقویم امروز:
📌 یکشنبه
☀️ ۲۳ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۱ رجب ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 12 ژانویه 2025 میلادی
📖 حدیث امروز :
✳️ امام جواد (علیه السلام):
سه چيز، سبب رسيدن به رضوان
خداى متعال است: نسبت به گناهان و خطاها،زياد استغفار و اظهار ندامت كردن ، اهل تواضع كردن و فروتن بودن؛ صدقه و كارهاى خير بسيار انجام دادن.
📚 بحارالانوار
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ
اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج اِلٰهیٖ آمّیٖن
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
اگر پرده ڪنار برود و به حقایق
واقف شویم بیش از آنڪه خدا
را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت
ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای
دعاهایی ڪه #اجابت نڪرده
شـــــاڪریم!
#الحمدلله🤲
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۹ سوره #فصلت ( صفحه ۴۸۲)
لَّا يَسْئَمُ الْإِنسَانُ مِن دُعَآءِ الْخَيْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ
انسان هرگز از تقاضای نیکی (و نعمت) خسته نمیشود؛ و هرگاه شرّ و بدی به او رسد، بسیار مأیوس و نومید میگردد!
🔶 كـلمـه «يـسـئم» از مـصـدر «سـامـه» اسـت كـه بـه مـعـنـاى 👈🏻ملال و آزردگى است ، و كلمه «يؤ س» و «قنوط» هر دو به معناى 👈🏻قطع شدن اميد است ، و كلمه «دعا» به معناى 👈🏻طلب است .
🟣 منظور از انسان در اينجا «انسان تربيت نايافته»اى است كه قلبش به نور معرفت الهى و ايمان پروردگار، و احساس مسئوليت در روز جزا روشن نشده ، انسانهائى كه بر اثر جهان بينی های غلط در محدوده عالم ماده گرفتارند، و روح بلندى كه ماوراى آنرا ببيند، و ارزشهاى والاى انسانى را بنگرد، ندارند.
🟠 يأس از رحمت الهي كفر است «إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ» [۸۷یوسف]
يأس از رحمت، يعنی ما به جايی رسيديم كه هيچ موجودی توان آن را ندارد که مشكل ما را حل كندو اين همان انكار خداست و كفر است؛ زيرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نيست انسان به جايی برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتی«وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ »[۱۵۶اعراف]شد ،رحمت نامتناهیست و جا برای يأس نمی باشد. لذا 👈🏻يأس از رحمت خدا كفر است.
🟣 پس معناى آيه اين است كه : انسان از طلب خير خسته نمى شود، هر چه را كه براى زندگيش نافع ببيند در طلبش برمى خيزد، و اگر شرى به او برسد بيش از اندازه دچار نوميدى و يـأس مـى گـردد، چون مى بيند اسبابى را كه به آنها تكيه داشت همه از كار افتاده است.
🟠 بنابراین انسان منحرف، كمظرفیّت است و در اولین برخورد با سختىها خود را در بن بست مىپندارد.
پس حرص و آز در شرائط رفاه و یأس و ناامیدى به هنگام سختى، امرى ناپسند وموردنکوهش است.
🟣 «إن» شرطیه در مواردى به کار رود که تحقق شىء در آن موارد نادر باشد و به کارگیرى آن در مورد «شر» بیانگر 👈🏻برخوردارى بیشتر انسان از نعمت هاى الهى در دنیا ، نسبت به ابتلاى وی به شرور و سختى ها است.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#فصلت
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۵۳ و۵۴سوره #فصلت ( صفحه ۴۸۲)
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴿۵۳﴾
به زودی نشانههای خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان میدهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است؛ آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟!
أَلَا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَاءِ رَبِّهِمْ أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ ﴿۵۴﴾
آرى آنان در لقاى پروردگارشان ترديد دارند آگاه باش كه مسلما او به هر چيزى احاطه دارد
🔵 در اين دو آيه كه سوره فصلت با آن پايان مى گيرد، به دو مطلب مهم كه در حقيقت يك نوع جمع بندى از بحثهاى اين سوره است اشاره شده آيه اول درباره توحيد (يا قرآن ) سخن مى گويد و پيرامون ظهور آيات حق در آفاق و انفس است . و آيه دوم درباره معاد.
🟢 آيه ۵۳ اين وعده را مـى دهـد كـه خـداى سـبـحان به زودى آياتى در آفاق و در نفس خود بشر نشان مى دهد، تا براى همه روشن گردد كه قرآن و یا او(خدای متعال) حق است .
در مرجع ضمير «انه الحق» بالغ بر شش قول وجود دارد..
در پایان این آیه این بیان لطیف و جالب را با جمله زیبا و پرمعناى دیگرى تکمیل کرده ، مى افزاید: «آیـا کـافـى نیست که پروردگارت بر هر چیز شاهد و گواه است»
چـه شـهادتى از این برتر و بالاتر که خداوند با خط تکوین، قدرت خویش و نشانه های توحید خود را بر پیشانى همه موجودات نوشته است و گواهى تکوینى داده است..
🔵 در آیه ۵۴ علت اینکه مشرکین از آیات آفاقی وانفسی و یا اینکه (خدا شهید بر هر چیزاست )، متنبه و متذکر نمی شوند و به توحید راه نمی یابند، ذکر شده و آن این است که دلهایشان درباره معاد و لقاء الهی دچار شک و تردید است و لذا نمی توانند شهود خدا بر هر چیز و احاطه او را درک کنند و با اینکه خدا بر هر چیز محیط است و هیچ مکانی خالی از او نیست وهیچ چیز از نظر او پنهان نیست در نتیجه هیچ موجودی او را فاقد نیست و در عین حال او داخل در هیچ موجودی هم نیست .
یعنی منظور از احاطه پروردگار به همه چيز ، 👈🏻وابستگى همه موجودات در ذاتشان به وجود مقدس او است كه اگر يكدم اين ارتباط وابستگی از ميان برداشته شود همه فانى و معدوم مى شوند.
🟢 نکاتی که از این آیات برداشت میکنیم ؛
⚜️ تمام هستى، از نزدیكترین موجود (خود انسان) تا دورترین نقطه، كلاس خداشناسى است.
⚜️ باور به معاد و توجه به آن، داراى نقش اساسى در حق پذیرى انسان است.
⚜️ قیامت، روز ملاقات و دیدار با پروردگار و حضور انسان ها در قیامت، جلوه اى از 👈🏻ربوبیت الهى است.
⚜️👈🏻تردید در قیامت، باعث شده است که کافران نتوانند از آیات روشن توحیدى بهره ببرند.در صورتی که 👈🏻باور به معاد و توجه به آن، داراى نقش اساسى در حق پذیرى انسان است.
⚜️ توجه به احاطه همه جانبه خداوند بر موجودات، موجب از بین رفتن هر گونه تردید در مورد حقانیت رستاخیز است.
⚜️ خداوند، آگاه به همه امور حتى به گرایش هاى قلبى و درونى انسان هاست.
پایان سوره مبارکه #فصّلت
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#فصلت
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🗓23 دیماه سالروز اولين حمله و بمباران شيميايي صدام عليه ايران در جريان جنگ تحميلي (1359 ش)
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🗓سالروز رحلت آیةالله مجتهدی
🌹 کلام ایشان:در کربلا همه داش مشتی ها رفتند به کمک امام حسین علیه السلام و شهید شدند، مقدس نماها استخاره کردند، استخاره هاشون بد آمد و نرفتند
🕊شادی روحشان صلوات
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴امام خامنه ای:
♦️سازندگى، كارى بود كه علىبنابىطالب (عليهالسّلام) داشت؛ كه حتى شايد در دوران خلافت هم - كه حالا من اين را ترديد دارم. اما تا قبل از خلافت، قطعى است - با دست خود نخلستان آباد مىكرد؛ زمين احيا مىكرد؛ درخت مىكاشت؛ چاه مىكند و آبيارى مىكرد.
♦️اين، سازندگى است! دنياطلبى و مادىطلبى، كارى است كه عبيداللَّه زياد و يزيد مىكردند. آنها چه وقت چيزى را به وجود مىآوردند و مىساختند؟! آنها فانى مىكردند؛ آنها مىخوردند؛ آنها تجملات را زياد مىكردند. اين دو را با هم اشتباه نبايد كرد.
♦️امروز عدهاى به اسم سازندگى خودشان را غرق در پول و دنيا و مادهپرستى مىكنند. اين سازندگى است؟! آنچه كه جامعهى ما را فاسد مىكند، غرق شدن در شهوات است؛ از دست دادن روح تقوا و فداكارى است
📚22 تیر ماه سال 1371
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir