eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
12.3هزار ویدیو
665 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️دلنشین‌ترین موعظه! 🌹وقتی اللهم کن لولیک میخوانید، درواقع دارید ارتباط می گیرید باحضرت ... بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۰ سوره ( صفحه ۵۰۰) هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ اين [كتاب] براى مردم بينش‏ بخش و براى قومى كه يقين دارند رهنمود و رحمتى است 🟡 آیه می فرماید اين قرآن و شريعت 👈🏻«بصائر» است يعنى 👈🏻عين بينائى است ، آنهم نه يك بينائى كه بينائيها، نه در يك بُعد كه در همه ابعاد زندگى به انسان بينش صحيح مى دهد. نـظـيـر هـمـيـن تـعـبـير در آيات ديگر قرآن از جمله آيه۱۰۴ سوره انعام آمده است 👈🏻قد جائكم بصائر من ربكم : بينائيهائى از سوى پروردگارتان براى شما آمد. 🟤 سه موضوع در این آيه مطرح شده : بصائر هدايت رحمت كه به تـرتـيـب عـلت و معلول يكديگرند، آيات روشنگر و شريعت بينا كننده ، انسان را به سوى هدايت مى برد، و هدايت نيز مايه رحمت پروردگار است .جـالب ايـنـكـه بـصائر را براى عموم مردم 👈🏻«للناس» ذكر مى كند، اما هدايت و رحمت را مخصوص كـسانى كه 👈🏻اهل يقينند زيرا آيات قرآن مخصوص قوم و گروهى نيست ، بـلكـه تـمـام انـسـانـهـا كـه در مـفـهـوم «النـاس »جـمـعند و در آن شريكند، بى هيچگونه مـحـدوديـتـى از نـظر زمان و مكان ، ولى طبيعى است هدايت فرع بر يقين ، و رحمت الهى نيز مولود آن است ، و شامل حال همه نمى شود.(تفسیرنمونه) 🟡 قرآن می گوید ؛ خداوند بصير است.👈🏻 «كان اللّه بما تعملون بصيرا»(۹احزاب) رسول خدا نيز بصير است.👈🏻 «ادعوا الى اللّه على بصيرة»(۱۰۸یوسف) قرآن نيز كتاب بصيرت است. 👈🏻«هذا بصائر» 🟤 شايد معناى آيه با توجّه به آيه‏ ى قبل چنين باشد: اى پيامبر! پيرو شريعتى باش كه از طرف خداست و از هوسهاى جاهلان پيروى نكن. زيرا در برابر شريعت و قانون و وحى الهى، جاهلان طرح و برنامه‏ اى كه بتواند تو را از قانون و راه خدا بى‏ نياز كند ندارند.(تفسیرنور) 🟡 رحمت به معنای مطلق خيری است كه از ناحيه خدای تعالی به سوی بندگانش افاضه میشود ، آن نيز میتواند قرآن باشد ، چون قرآن كريم بدان جهت كه مشتمل بر شريعت است ، رحمتی است براي عموم مردم ، همچنان كه رسول خدا(ص‏) نيز به حكم آيه شريفه 👈🏻و ما أرسلناك الا رحمة للعالمين، رحمتی است مبعوث برای همه مردم .(تفسیرالمیزان) 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۳ سوره ( ص ۵۰۱) أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ پس آيا ديدى كسى را كه هوس خويش را معبود خود قرار داده و خدا او را دانسته گمراه گردانيده و بر گوش او و دلش مهر زده و بر ديده‏ اش پرده نهاده است آيا پس از خدا چه كسى او را هدايت‏ خواهد كرد آيا پند نمى‏ گيريد 🔵 الهه گرفتن هوای نفس، همان محور قرار دادن تمايلات و تمنيّات دل است و پرستش هواى نفس هنگامی است كـه انسان فـرمـان خـدا را رهـا كـند، و بـه دنبال خواست دل و هواى نفس افتد، و اطاعت آن را بر اطاعت 👈🏻حق مقدم شمرد، چرا كه يكى از معانى معروف عبادت و پرستش ، 👈🏻اطاعت است . 🔴 آنـهـا چون با دست خود تمام چراغهاى هدايت را شكسته ، و راههاى نجات را بروى خود بسته اند، خداوند لطف و رحمتش را از آنها بر مى گيرد و حس تشخيص نيك و بد را از آنها سلب مى كند، گوئى قلب و گـوشـشـان را در مـحـفـظـه اى گـذاشـتـه ، و بـسـته و مهر كرده است و بر چشم آنها پرده سنگينى افكنده . ايـنها در حقيقت آثار چيزى است كه براى خود برگزيده اند، و نتيجه شوم معبودى است كه براى خود انتخاب كرده اند. انسان فطری و سالم ، از اطلاعاتی كه به وسيلهٔ گوش و چشم و دل [ابزار سه‌گانهٔ شناخت] كسب ميكند، راه منطقی و معقول هر كار را می يابد و به آن عمل میكند. اما كسی كه «خود محور» و «خودبين» است، اطلاعات كسب شده را از فيلتر👈🏻 «منيّت» و منافع شخصی خود میگذراند. 🔵 به اين ترتيب «هوا پرستی و خودپرستی» به كلی راه مستقيم را منحرف میسازد و همه اطلاعات كسب شده را به سود خود توجيه و تفسير میكند. 🔴 زدن بر گوش و دل و پرده کشيدن بر چشم، نتيجه👈🏻 عمل و بازتاب مکتسبات خودِ هوس‌ران‌ها است که در نظام علت و معلولی دامن خودشان را میگيرد و به دليل علت‌العلل بودن خدا، به او نسبت داده میشود. مُهر زدن، 👈🏻نماد تعصب و عدم تمايل به شنيدن و انديشه [در نظريات ديگران]، و پرده کشيدن بر ديده، 👈🏻نماد نديدن حقيقت امور، و حجاب خودخواهی بر خرد میباشد. 🔵 بطور کلی معنای آیه چنین است که وقـتـى حـال چـنـين انسانی حالى بود كه خدا او را با اينكه دانا است گمراه كرده ، ديگر بعد از خدا چه كسى مى تواند او را هدايت كند؟! مسلما هيچ كس! !، براى اينكه خداى تعالى خودش ‍ فرموده : « إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى»👈🏻 هدايت‏ِ خداست كه هدايت [واقعى] است و نـيـز فـرمـوده : «وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»👈🏻و هر كه را خدا گمراه گرداند برايش راهبرى نيست . 🔴 «افـلا تـذكـرون» يـعنى آيا باز هم در حال و وضع چنين كسى تفكر نمى كنيد، تا مـتـذكـر شـويـد كـه او و هـر كه مثل او است مادام كه پيرو هواى نفس است، راهى به سوى هدايت ندارد و در نتيجه شما از حال آنان عبرت و پند بگيريد.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۸ سوره ( صفحه ۵۰۱) وَتَرَى كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ و هر امتى را به زانو درآمده مى‌بينى. هر امتى به سوى كتاب خويش خوانده مى‌شود [و گفته شود:] امروز سزاى آنچه را كه مى‌كرديد مى‌بينيد 🔵كلمه «جاثيه» اسم فاعل از مصدر «جثو»، به معناى نشستن بر روى دو زانو است . از بـعـضـى تـعـبـيـرات كـه در كـلمـات مفسران بزرگ آمده است چنين استفاده مى شود كه در گـذشـتـه ارباب دعوا در محضر قضات به اين صورت مى نشستند، تا از ديگران مشخص شـونـد، در قـيـامـت نـيـز هـمه در آن دادگاه بزرگ بر سر زانو مى نشينند تا محاكمه آنها صورت پذيرد. 🟢 و نيز ممكن است اين تعبير نشانه آمادگى آنها براى پذيرش هر فرمان و حكم باشد، چرا كه افرادى كه به حالت آماده باش ‍ نشسته اند بر سر زانو مى نشينند. و يـا ايـنـكـه اشـاره به ضعف و ناتوانى و هراس و وحشتى است كه آنها را فرا مى گيرد (جمع همه اين معانى در مفهوم آيه نيز ممكن است ).بطور کلی 👈🏻قیامت، صحنه زانو زدن انسان و تسلیم الزامى او در برابر حق است. 🔵 از ظـاهـر ايـن آيـه اسـتـفـاده مى شود كه در روز قيامت علاوه بر نامه عملى كه فرد فرد انـسـانـها دارند و آيه 👈🏻«و كل انسان الزمناه طائره فى عنقه و نخرج له يوم القيمه كتابا يلقيه منشورا» از آن خبر مى دهد؛ هر امتى هم نامه عملى مخصوص به خود دارد. ايـنـكـه انـسـان داراى دو نـوع اعـمـال اسـت (اعـمـال فردى ) و (اعمال جمعى و گروهى ) مطلب عجيبى به نظر نمى رسد، و وجود دو گونه نامه اعمال از اين نظر كاملا طبيعى است . 🟢 تـعـبـيـر «تـدعـى» نـشـان مـى دهـد كـه از آنـهـا دعـوت مـى شـود كـه بـيـانـيـه و نـامه اعـمـال خـود را بخوانند، اين شبيه همان مطلبى است كه در آيه۱۴ سوره اسراء آمده است : 👈🏻«اقراء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا=نامه اعمالت را بخوان ، كافى است كه خود حسابگر خويش باشى » پس از تعبیر «تجزون ما کنتم تعملون» مى توان استفاده کرد که جزاى خداوند در قیامت، 👈🏻همان اعمال خود انسان است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۳۶ و۳۷ سوره (ص۵۰۲) فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَرَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۳۶﴾ پس سپاس از آن خداست پروردگار آسمانها و پروردگار زمين پروردگار جهانيان وَلَهُ الْكِبْرِيَاءُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۳۷﴾ و در آسمانها و زمين بزرگى از آن اوست و اوست‏ شكست‏ ناپذير سنجيده‏ كار 🔴 در آیات پایانی سوره مبارکه جاثیه ،مجموعه «علم و قدرت و عظمت و ربوبيت و محموديت» كه مجموعه اى از مهمترين صفات و اسماء حسناى خداوند است ، تكميل مى گردد. و گـوئى اشـاره بـه ايـن مـى كـنـد: له الحـمـد 👈🏻فـاحـمدوه ، و هو الرب 👈🏻فاشكروا له ، و له الكـبـرياء 👈🏻فكبروه ، و هو العزيز الحكيم👈🏻 فاطيعوه : (حمد از آن او است پس حمدش را بجا آوريـد، و پـروردگـار او اسـت پـس شـكـرش كـنـيـد، و عـظمت براى او است پس او را تكبير گوئيد، و او عزيز و حكيم است پس تنها او را اطاعت كنيد). 🟡 بـه ايـن ترتيب سوره جاثيه كه با توصيف خداوند به «عزيز و حكيم» آغاز شده بود، با همين اوصاف پايان مى يابد، و سراسر محتواى آن نيز گواه بر عزت و حكمت بى پايان او است . پایان سوره مبارکه جاثیه ❤️ پروردگارا! بـه كبريا و عظمتت سوگند، و به مقام ربوبيت و عزت و حكمتت سوگند كه ما را در طريق اطاعت فرمانت ثابت قدم بدار. خداوندا! هر گونه حمد و ستايش از آن تو است و هر موفقيتى نصيب مـاسـت ، آنهـم از بـركـت الطـاف بـيـكـران توست .. اين نعمتها را بر ما مستدام دار و افزون فرما. 💛 بارالها! ما همه غرق احسان توئيم ، توفيق اداى شكرت را مرحمت كن ..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹به مناسبت سالروز حماسه 6 بهمن 60 مردم آمل ♦️ رهبر معظم انقلاب: قضیه ششم بهمن آنقدر اهمیت داشت که امام بزرگوار ما آنرا در وصیت نامه تاریخی خود مندرج کرد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹امروز به روایتی سالروز فتح قلعه یهودیان خیبر به دست امیرالمؤمنین است،خانه پوشالی صهیونیست های امروز هم طبق وعده صادق ولی امر کمتر از 25 سال اعلامی فرو خواهد ریخت،این‌بار به دست پیروان امیرالمؤمنین علیه السلام 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹گرامیباد سالروز حماسه مردم غیور آمل در سال 60 🔴حماسه از منظر ولایت ♦️امام خمینی (ره) در مورد این حماسه تاریخی فرمودند «من از شهرستان آمل و مردم فداکار آن تشکر می کنم. دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند.» ♦️ هم چنین مقام معظم رهبری در مورد ششم بهمن می فرمایند: «نباید اجازه داد که این خاطره های پرشکوه، این حوادث بی نظیر و تعیین کننده تاریخ انقلاب، در ذهن ها کم رنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره ها را درست بشناسد، بتواند آن ها را تحلیل کند و آن ها را چراغ راه آینده پرماجرای خود و هدف بلند خود قرار بدهد. «شهر هزار سنگر» این تعبیر کمی است؟ حرف کوچکی است؟ قضیه ششم بهمن آنقدر اهمیت داشت که امام بزرگوار ما آن را در وصیتنامه تاریخی خود هم مندرج کردند، آن را یادگار گذاشتند؛ یعنی فراموش نشود. حالا چرا فراموش نشود؟ برای این که حوادث تاریخی، هم درس است، هم عبرت است. قضایای جاری بر یک ملت، قضایائی است که در برهه های مختلف غالباً تکرار می شود». 🔴مقابله با انقلاب ♦️پیروزی انقلاب اسلامی آغاز یک راه جدید برای ملت ایران بود که قرن ها زیر یوغ استعمار و استبداد به سر برده بودند و هرازگاهی به رهبری روحانیت قیام هایی در گوشه ای از این سرزمین اتفاق می افتاد، اما با دخالت استعمار این قیام ها سرکوب می شد. ♦️وقوع انقلاب اسلامی که ناشی از آگاهی و عزم ملت ایران برای تعیین سرنوشت خود بود و با رهبری امام خمینی (ره) به سرانجام رسید، دشمنان و ایادی داخلی آن ها را نگران کرد، زیرا تنها وقوع یک انقلاب مطرح نبود، تفکر ضد استکباری این انقلاب برای دشمن نگران کننده بود، لذا از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش برای سرنگونی این نظام نوپا از سوی جریان های منحرفی چون منافقین و کمونیست ها صورت گرفت. 🔴حساسیت حادثه ♦️در این میان حادثه 6 بهمن سال 60 اتفاق مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که با درایت مردم آمل به سرانجام رسید، در روز 6 بهمن منافقین و کمونیستها تلاش کردند با تسخیر شهر و تثبیت مواضع خود، سایر شهرهای شمالی ایران را محاصره و تسخیر کنند و با حمایت شوروی این بخش ها را از ایران جدا کنند. ♦️در این زمینه منافقین با کمونیست ها یک صدا شدند تا در برابر جمهوری اسلامی بایستند و نظام نوپای اسلامی را با چالشی بزرگ روبه رو سازند، آن ها تلاش می کردند تا با مبارزه در نقاط شمالی کشور به نوعی تلاش رزمندگان اسلام در جبهه ها را تحت الشعاع قرار دهند، منافقین در کردستان نیز آشوب ایجاد کرده بودند و در واقع این توطئه دشمن در آمل برای غافل شدن جمهوری اسلامی از کردستان نیز بود. 🔴خیال خام ♦️منافقینی که در آمل دست به سلاح بردند، تصور می کردند در ظرف چند روز می توانند شمال کشور را از ایران جدا کنند و مردم را با خود همراه سازند، این ایده ناشیانه در سال 67 نیز به اجرا درآمد، در روزهایی که منافقین با کمک صدام می خواستند با یک حمله برق آسا تهران را تسخیر کنند، اما در عملیات مرصاد شکست تاریخی متحمل شدند. منافقین در سخنان خود اعلام می کردند که ما برای رهایی مردم ایران قیام کرده ایم و باید مردم به قیام ما بپیوندند. 🔴 قیام مردم ♦️اما در روز 6 بهمن نبرد مسلحانه ای در شهر شکل گرفت که مردم آمل پیشتاز این مبارزه بر علیه منافقین بودند، در روزهایی که به دلیل جنگ تحمیلی جمع زیادی از مردم آمل در جبهه ها حضور داشتند، فرزندان آن ها و زنان آملی مقابل منافقین ایستادند و در یک نبرد نابرابر با اهدای 40 شهید اجازه ندادند، این فتنه منافقین به نتیجه برسد. ♦️این مقاومت مردمی در شهر آمل موجب شد تا منافقین در معادلات خود تجدید نظر کنند، منافقین همیشه تصور می کردند در هر شهری که عملیات مسلحانه انجام دهند مردم به آن ها می پیوندند، اما مردم شهر آمل نشان دادند که نه تنها مردم این شهر بلکه سایر ملت ایران هیچگاه پذیرای منافقینی که دستشان به خون فرزندان این ملت آغشته است، نخواهند بود و با قدرت در برابر هرگونه فتنه گری دشمنان ایستادگی می کنند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰فتح خیبر توسط حضرت امیرالمومنین على ع (7ق) ♦️در این روز، سنه 7، فتح خیبر و قتل مرحب یهودى بردست معجز نماى حضرت اسدالله الغالب على بن ابیطالب (ع) واقع شد."1" ♦️بدانکه چون رسول خدا با اصحاب بجنگ خیبریان رفت و قلعه قموص را محاصره کرد هر روز یک تن از اصحاب علم بگرفت و به مبارزت شتافت و شبانگاه فتح ناکرده باز شد از جمله ، یک روز ابوبکر رایت بگرفت و برفت و هزیمت شده برگشت و روز دیگر عمر علم برداشت و بى نیل مقصود بازشتافت ، چنانچه ابن ابى الحدید که از بزرگان علمای سنت و جماعت است در قصیده خود در فتح خیبر باین مطلب اشاره کرده و گفته : و ان انس الاانس اللذین تقدما و فرهما و الفر قد علما حوب وللرایة العظمى و قد ذهبابها ملابسل ذل فوقها و جلابیب "2" عذر تکما ان الحمام لمبغض وان بقاء النفس النفس محبوب . "3" شیخ ازرى به نحو دیگر عذر خواسته و فرموده : ان یکن فیهما شجاتة قرم فلماذا فى الدین ما بذلاها ذخراها لمنکر و نکیر ام الخبار مالک دخراها"4" ♦️و بالجمله شباهنگاه که عمر باز آمد رسول خداى فرمود فردا این علم را به مردى دهم که ستیزنده ناگریزنده است دوست میدارد خدا و رسول را و خدا و رسول او را دوست میدارند و خداى تعالى خیبر را بدست او فتح کند، همه اصحاب آرزومند این دولت شدند و ندانستند که بهره که شود."5" روز دیگر رسول خدا(ص) فرمود:علی کجاست؟گفتند او را رمدی است که نیروی جنبش ندارد. فرمود: او را حاضر کنید سلمة بن الاکوع برفت و دست آن حضرت را گرفته به نزدیک پیغمبر آورد رسول خدا آن جناب را پیش خواست و سر او را در کنار گرفت و آب دهان به چشمهاى بمالید و گفت خدایا زحمت گرما و سرما از او بردار، از آن پس على مرتضى را درد چشم عارض نشد و از هیچ گرما و سرما آزرده نگشت ، پس رسول خدا زره خویشتن را بر او پوشانید و ذوالفقارش بر کمر بست و علم بدو سپرد و(ارکبه بغلته ثم قال امض یا على) جبرئیل بر یمین و میکائیل بریسار و عزرائیل از پیش ‍ روى و اسرافیل از پشت سر و نصرت خدا بر فوق و دعاى من نیز از پشت سر تست و هم آن حضرت را فرمود که در قتال تعجیل منماى و روان شو تا در عرصه ایشان فرود شوى ، آنگاه مسلمانى برایشان عرض کن ."6" فوالله یهدى الله بک رجلا واحدا خیر لک من ان یکون لک حمرالنعم ."7" پس امیرالمؤ منین علم بگرفت و تا پاى حصار قموص برفت و علم را برتلى بنشاند و اشعارى در باب شجاعت خود فرمود یک تن یهودى از بالاى حصار ندا در داد که تو کیستى فرمود: انا على و ابن عبدالمطلب متهذب ذوسطوه و ذو حسب "8". یهودى گفت : (غلبتم و ما انزل على موسى)"9" پس حارث جهود برادر مرحب با چند تن از قلعه بیرون شد و آغاز مبارزت نهاد و دو تن از مسلمین را شهید ساخت . امیرالمؤ منین چون این بدید بر او تاخت و بی توانى کارش بساخت . ♦️مرحب چون برادر را کشته دید مانند دیو دیوانه از قلعه بیرون شتافت و هیچکس از جهودان به جلادت و شجاعت او نبودند دو زره در برداشت دو عمامه به سر بسته. خودى بر زبر نهاده و با آن همه سنگى مانند دستاس از سوراخ کرده بر بالاى آن نهاده و دو شمشیر حمایل کرده و نیزه بردست گرفته که سنان آن سه من میزان میرفت پس ‍ مانند اژدهاى دمنده به میدان آمد و رجز خواند: قد علمت خیبر این مرحب ساکى السلاح بطل مجرب "10" از مسلمانان هیچکس نبود که با او هم ترازو، تواند شد لاجرم على مرتضى چون شیر غضبان بر وى در آمد و رجز خواند: انا الذى سمتنى امى حیدره ضرغام احام ولیث قورة "11" ♦️مرحب چون رجز امیر المؤ منین را شنید بیاد آورد آن خوابى را که همى دید شیرش میکشید سخت بترسید و هم دایه کاهنه او وقتى او را گفته بود که بر همه کسى غلبه توانى کرد الا آنکس که نام او حیدره باشد که اگر با او جنگ کنى کشته شوى و چون از رجز آن حضرت این نام بشنید فرار کرد. شیطان به صورت حبرى ممثل شده به مرحب گفت حیدره بسیار است از بهرچه میگریزى ؟ تو رزم می کن تامن جهودان را به مدد تو دعوت کنم و چون او را بکشى سیدقوم شوى ، پس مرحب دل قوى کرده باز شتافت و خواست که پیش دستى کند که امیر المؤ منین او را مجال نگذاشت و ذوالفقار بر سرش فرود آورده چنانکه دستاس و خود آهنین و دستارها را چاک زد و تیغ از حلقش بگذشت و او را دو پاره ساخت و بخاک در انداخت . ♦️پس از قتل مرحب مسلمانان حمله بردند و از جهودان بسى کشتند و امیر المؤ منین نیز جمعى از صنادید جهودان را بکشت ، پس داود بن قابوس و ربیع بن ابى الحقیق و عنتر و مره و یاسر و ضجیج که تمام از صنادید و شجاعان و ابطال یهود بودند یک یک به میدان على در آمدند و هریک رجز خواندند و طمع در کشتن امیر المؤ منین نمودند آن جناب یکیک رجزها را جواب داد و ایشان را با تیغ بگذارنید. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
♦️ بعد، آن شیر یزدان و امیر مردان تیغ در جهودان گذاشت و از چپ و راست ایشان را بخاک هلاک انداخت چندانکه جهودان هزیمت شده راه قلعه پیش داشتند و آن حضرت از قفاى ایشان مى تاخت که ناگاه در گرمکاه حرب جهودى از میان انبوه جلادتى کرد و ضرتب بر دست آن حضرت فرود آورد چنانکه سپر به زیر افتاد جهودى دیگر نیز دلیرى نمود آن سپر را بر بود و در حصار گریخت . ♦️على را از کردار او آتش خشم زبانه زدن گرفت ، گویند آنگاه که خشم کردى موى بدن مبارکش سر از چشمه هاى زره بر آوردى . ♦️بالجمله مانند هژبر غضبان از پس پشت جهودان حمله ور بگشت و ایشان به قلعه قموص گریختند، على چون به کنار خندق رسید بدان سوى جستن فرمود جهودان همدست شده به چالاکى دروازه قموص را ببستند، آن جناب با شمشیر کشیده به پاى دروازه آمد و بیتوانى چنگ زد و آن در آهنین را که هشتصدمن یاسى و سه هزار من بمیزان میرفت ، بگرفت و چنان جنبشى داد که تمامت آن قلعه را لرزشى سخت افتاد به حدى که صفیه دختر حى بن اخطب از فراز تخت بزیر افتاد و در چهره او جراحتى پدید آمد. ♦️بالجمله آن رد آهنین را به یک جنبش از جاى بکند و برفراز سربرده به گونه ای سپر منقلب همی داشت و لختى رزم بداد جهودان که چنین دیدند به بیغوله گریختند، پس على آن را در را بر سر خندق قنطره کرد و خود در میان خندق بایستاد و چون آن خندق پهناور بود، ان دراز کران تاکران را رسائى نداشت امیر المؤ منین آن در را به یک سوى خندق میچسبانیده و لشکریان را فرمان میداد تا برفراز در انبوه میشدند، آنگاه در را بدان جانب میچسبانید تا بیرون شده در پاى دیوار قلعه جمع میگشتند. بدینگونه ،جماعت را از خندق در گذرایند و در انجام این کار پاهاى مبارکش بر زمین نبود و سه روز بر آن حضرت گذشته بوده که گرسنه بود پس آن در را به چند ذراع دور افکند و این منقبتى است که عامه و خاصه نقل کرده اند و خود آن حضرت در روز شوراى به ان احتجاج کرد و کسى انکار ننمود "1-اقبال الاعمال،ص668. 2-الهاشمیات و العلویات،ص97. 3-فدک فی تاریخ،ج1،ص131. 4-الازیه فی مدح النبی و الوصی و الآل،ص139 با اندکی تفاوت. 5-الامامه و التبصره،ج1،ص150. 6-بحار الانوار،ج21،ص18-19. 7-همان،ص3. 8-همان،ص37. 9-همان،ص16. 10-همان،ص2. 11-همان،ص18. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴امام خامنه ای: ♦️روزگار بسیار حساس کنونی، حساسیت و هوشیاری و عزم راسخ همگان بویژه شما مسئولان را می‌طلبد.پیشرفت کشور هدف اساسی است. پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، بمعنی حل شدن در هاضمه‌ی استکبار جهانی نیست. و حفظ عزّت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درونزا دست‌یافتنی نیست 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir