✍ زندگی نامه امامزاده سید محمد رشکوئیه - قسمت اول
جَدّ امامزاده:
یکى از بقاع مشهور و مورد توجّه اهالى قم، بقعة متبرّکه امامزاده اسماعیل است که در 55 کیلومترى جنوب شرقى قم، بعد از شهر کهک، پس از عبور از سه راه وشنوه، در بالاى کوهى مرتفع در حومه روستاى بیدقان قرار دارد.
ساختمان بقعه، بنایى بسیار باشکوه با موقعیّت بسیار دلپذیر، با آب و هواى لطیف، هر گردشگر را به خود جلب مىنماید. بقعه امامزاده اسماعیل که در قم به «شاهزاده اسماعیل مشهور است، اعتبار بسیارى نزد مردم این سامان در دوران قدیم داشت که هر گاه شخصى مىخواست اداى نذر و قربانى کند به بارگاه وى مشرّف مىشدند.
از زمانهاى قدیم، مخصوصاً در روستاهاى همجوار، گلّه داران منطقه، یک گوسفند جهت سلامتى گلّه خود، نذر امامزاده شاهزاده اسماعیل مىکردند و عشق و علاقه زیادى به آستان وى داشتند و این رسم هنوز بین گلّه داران پا برجاست که نشان از محبّت ویژه به امامزاده اسماعیل دارد.
در گذشته، به جهت دورى و بدى و کوهستانى بودن راه، زایران کمى به حرم امامزاده اسماعیل مشرّف مىشدند، امّا امروزه، به جهت آسفالت شدن راه امامزاده، خوش آب و هوا بودن منطقه، باز سازى و توسعه حرم مطهّر، به یکى از مکانهاى زیارتىِ دسته اوّل و مکان توریستى تبدیل شده و روزهاى پنج شنبه مملّو از جمعیّت است.
توصیف بقعه: این بنا در دامنه کوه بیدقان واقع شده و تا جادّه آسفالت 12 کیلومترى به سه راه وشنوه فاصله دارد.
این بقعه، از بناهاى تاریخى قم و داراى درهاى نفیس و کاشىهاى عالى و صندوق منبّت روى مرقد و مشتمل بر بقعه، گنبد، رواق، صحن و مسجد است.
بناى بقعه، از ابنیه قرن هفتم هجرى است و بانى اولیّه آن نامعلوم مىباشد و با توجّه به کاشىهایى که در آن مزار به کار رفته، مخصوصاً کاشىهایى که داراى صورت سه سوار مغول است، مىتوان ادّعا کرد که بانى بقعه مزبور از امراى دولت هلاکوخان و یا خواجه نصیر الدّین طوسى قمّى، وزیر وى بوده است.
اساس بنا با مصالح سنگ و گچ بنیان گردیده و بسیار متین و مستحکم است. نقشه بنا از خارج، برجى و از داخل صورت چهار ضلعى متساوى به دهانه 50/5 و ارتفاع نُه متر مىباشد. ازارة بقعه آراسته به کاشىهاى خشتِ هشتضلعى کوکبى عصر مغول است که فقط 10 پارچه آنها باقى مانده که آنها نیز به هنگام تأسیس موزه آستانه حضرت معصومه … به آنجا انتقال داده شده است. در متن این کاشىها، تصویرى برجسته از سه سوار است که مارى را در زیر پا مىکوبند و کبوترى را بر فراز سر دارند. در حاشیه آنها نیز کتیبهاى متضمّن سُوَر کوچک قرآن، مانند سوره مبارکه اخلاص و در پایان، تاریخ 668 هـ . ق یا ابیاتى از شاهنامه با تاریخ 661 هـ . ق دیده مىشود، کاشىهاى مربّع شکل با نقوش برجسته طاووس، لک لک و طوطى که در قسمت بالاى ازاره بکار رفته بودند نیز در موزه آستانه نگهدارى مىشوند.
جدار داخلى بقعه سفیدکارى و تهى از تزیینات کاشى و گچبرى است، جز شاهنشین جانب شمالى که داراى تزیینات کاشىکارى دورههاى بعد مىباشد. در ارتفاع پنج مترى هر زاویه، نیم طاقى ساخته شده، به طورى که نقشه مربّع را به هشتضلعى تبدیل ساخته و روى آن به شکل فلکهاى پر ضلعى در آمده و بر بالاى آن پا کار گنبد قرار گرفته است.
پایان قسمت اول
👈کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
✅زندگینامه امامزاده سید محمد رشکوئیه
قسمت دوم
ادامه شرح بقعه شاه اسماعیل بیدقان قم جدّ امامزاده سید محمد رشکوئیه :
در این بقعه، دو مرقد دیده مىشود، یکى بزرگ در وسط و دیگرى کوچک در زاویه شمال شرقى مجاور پلّه شاهنشین شمالى. مرقد اصلى، مدفن دو تن، شاهزاده اسماعیل و فرزند وى، شاهزاده حمزه است و مرقد کنارى، منتسب به شاهزاده محمّد بن موسى الکاظم علیه السلام است، که یقیناً باید از احفاد امام موسى کاظم علیه السلام باشد.
امّا اهل محل، مرقد کوچک را از آنِ شاهزاده حمزه مىشناسند.
بر فراز بقعه، گنبدى است که به ظنّ قوى، در آغاز امر، عرقچینى یا کلاهخودى شکل و سنگ پوش بود؛ امّا در عصر شاه اسماعیل اوّل صفوى، هنگام تعمیر، صورت آن را به هرمى شانزده ترکى تبدیل ساختهاند. این گنبد به قطر هشت و ارتفاع 9 تا 10 متر، آراسته به کاشىهاى دوالى فیروزهاى دورة صفوى بود که به مرور زمان، عمده آنها ریخته و در دورة اخیر به طرز بدى کاشىکارى شده است، که آن نیز اخیراً در حال خرابى است و جدیداً بازسازى و کاشىکارى شده است. تمام اضلاع گنبد داراى کتیبهاى به خطّ بنایى با عبارات اللَّه، محمّد و على علیهم السلام مىباشد.
بقعه داراى سه در ورودى است که درهاى جنوبى و شمالى آن در ایوانهاى طرفین گشوده مىشوند و تنها درِ غربى آن در داخل رواقى طولانى که میان گنبد با صحن است، باز مىگردد. بناى امامزاده داراى منبرى به تاریخ 922 هـ . ق مىباشد و تزیینات زیبایى دارد. تعدادى از درهاى بنا نیز احتمالاً متعلّق به همین تاریخ است. همچنین درگاه بقعه از رواق، کاشىکارى زیبایى از دوره قاجارى کار شده که داراى کتیبههاى زیادى است.
بقعه دو بار، یک مرتبه درسال920هـ . ق و در عهد سلطنت شاه اسماعیل و بار دوّم در سال 1214 هـ . ق و در دورة فتحعلى شاه تعمیر و تزیین گردیده است. در جهت جنوبى بقعه، ایوانى از آثار حسین قلى خان قاجار ـ برادر فتحعلى شاه ـ در سال 1214 هـ . ق، به دهانه 50/3، طول پنج و ارتفاع شش متر به چشم مىخورد که جدارش سفیدکارى و سقفش ضربى رومى پوش و تهى از تزیینات کاشى و گچبرى است. در پایین اسپراین ایوان، دو سنگى در طرفین درگاه و مدخل بقعه نصب شده که لوح نخست مربوط به عهد شاه اسماعیل اوّل صفوى و لوح ثانوى، از آثار حسین قلى خان مذکور مىباشد.
فرزندان و نوادگان امامزاده اسماعیل:
دربارة تعداد فرزندان امامزاده اسماعیل اختلاف است. ابن عنبه نسّابه، براى آن حضرت، یک فرزند به نام ابو عبداللَّه حسین فقیه یاد مىکند که ظاهراً در قم وفات یافته است. مرحوم فیض ، امامزاده اسماعیل را مکنّى به ابومحمّد مىداند که این کنیه، مقتضاى داشتن فرزندى به نام محمّد است. او همچنین اضافه مىکند که سیّد اسماعیل فرزندى به نام حمزه داشت که در کنار پدر مدفون است.
ظاهراً تداوم نسل امامزاده اسماعیل، تنها از فرزند ارشد او، سیّد حسین فقیه مىباشد که به اتّفاق نقل همه علماى انساب، یک فرزند به نام سیّد محمّد
(امامزاده رشکوئیه) داشت که سر سلسلة سادات ابرقوه یزد است
پایان قسمت دوم
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
✅ زندگی نامه امامزاده سید محمد رشکوئیه
قسمت سوم
نوه اوّل امامزاده اسماعیل:
در 30 کیلومترى جنوب غربى شهر «نیر» از توابع شهرستان تفت، در خارج از روستاى رشکوئیه، بناى بسیار باشکوه و تازه ساختى قرار دارد که به امامزاده محمّد مشهور است. بناى قبلى بقعه که از خشت و گل بود، در سال 1359 هـ . ش تخریب گردید و به جاى آن بناى کنونى به شکل مستطیل و به ابعاد 15×20 متر ساخته شده و داراى امکانات رفاهى و ده هکتار زمین است.
خفته در این مزار، سیّد محمّد بن حسین الفقیه بن امامزاده اسماعیل مىباشد که به گفتة ابن عنبه، به یزد مهاجرت نمود، در ابرقو ساکن بود و صاحب ریاست و وجاهت بوده است. وى در سال 450 هـ . ق وفات یافت و یک فرزند به نام سیّدعلى داشته که از او قاسم و از سیّد قاسم، سیّد فخرالدّین مرتضى، جدّ سادات ابرقو و تفت به وجود آمده است. سه تن از نوادگان سیّد محمّد در ابرقو به سال 743 هـ . ق به شهادت رسیدند.
نوه ششم امامزاده اسماعیل (نوه سوم امامزاده سید محمد رشکوئیه):
امامزاده سید نظام الدین مجتبی بخ
از نوادگان امامزاده اسماعیل؛ سیّد نظام الدّین مجتبى بن شرف الدّین محمّد بن فخر الدّین مرتضى بن قاسم بن على بن محمّد بن حسین الفقیه بن امامزاده اسماعیل است که با شش واسطه، نوه آن حضرت است. او سیّدى جلیل القدر و شریف بود که نقابت سادات ابرقو را به عهده داشت.
وفات وى در دهه اوّل قرن هشتم هجرى و بین سالهاى 700 تا 710 هـ . ق اتّفاق افتاد و آرامگاه او در 22 کیلومترى جنوب غرب شهر نیر، از توابع تفت، در میان گورستان روستاى بخ قرار دارد و به سیّد نظام الدّین معروف است.
بناى قبلى امامزاده مربّع شکل و به ابعاد 8×60 متر با گنبدى عرقچینى است که در حال بازسازى و توسعه مىباشد و در گذشته از اهمیّت ویژهاى برخوردار بود.
سیّد نظام الدّین مجتبى، برادرى به نام سیّد فخرالدّین یعقوب داشت که همراه پدر بزرگوارش سیّد شرف الدّین محمّد در روز قتل شاه منصور بن مظفّر یزدى، مظلومانه به شهادت رسیدهاند، و تنها فرزند ذکور امامزاده نظام الدّین که به کمال الدّین صادق مشهور بود، در زمان هجوم ملک اشرف به ابرقو در سال 743 هـ . ق به شهادت رسید و در ابرقو مدفون شدند.
بنابراین، امامزاده سیّد نظام الدّین مجتبى، فرزند شهید، برادر شهید و پدر شهید مىباشد، که این همه شرافت را با طهارت مولد و نسب در همآمیخته و مجد و بزرگوارى را در خاندان خود به یادگار گذاشته است.
پایان قسمت سوم
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
✅ زندگینامه امامزاده سید محمد رشکوئیه
قسمت چهارم
نوه هفتم و هشتم امامزاده اسماعیل ( نوه چهارم و پنجم امامزاده سید محمد رشکوئیه) :
در خارج از روستاى عزیز آباد و در یک کیلومترى شهر ابرقو ، آرامگاه شهیدان قرار دارد که در سال
1227 هـ . ق توسّط مرحومه حاجیه بىبىملکى تجدید بنا شد و در سال 1356 هـ . ق نیز توسعه یافت و در سال 1375 هـ . ق نیز نوسازى شده است. بدون شک، خفتگان این مزار، چند تن از نوادگان امامزاده اسماعیل قم هستند که از شرفاى شهر ابرقو به شمار مىآمدند.
نوهاى دیگر: در ۵ کیلومترى شهر «نیر» از توابع تفت، در میان گورستان روستاى سخوید ، مزار سادهاى قرار دارد که به سیّد جلال الدّین شاه و بابا سیّد معروف است.
بقعه در حال توسعه مىباشد و خفته در آن، سیّد جلیل القدر حضرت جلال الدّین مبارک شاه بن کمال الدّین صادق بن نظام الدّین مجتبى بن شرف الدّین محمّد بن فخر الدّین مرتضى بن قاسم بن على بن محمّد بن حسین الفقیه بن امامزاده اسماعیل است که سیّدى بسیار جلیل القدر و بزرگوار بود.
علّامه نسّابه ابن عنبه ـ متوفّاى 828 هـ . ق ـ مىگوید:
«سیّد تاجالدّین نصرت بن کمال الدّین صادق بن نظامالدّین مجتبى بن شمسالدّین محمّد بن فخرالدّین مرتضى بن قاسم بن على بن محمّد بن حسین بن اسماعیل بن احمد بن حسین الجذوعى بن احمدالشعرانى بن علىالعریضى بن امام جعفر صادق علیه السلام سیّدى شریف بود که ریاست سادات و پیشوایى آنان را در ابرقو به عهده داشت. تاج الدّین نصرت به دست غلام سیاهش ـ که نامش ظفر بود به قتل رسید. کمالالدّین صادق نیز در واقعه ملک اشرف که به سال 743 هـ . ق وارد ابرقو شد، به شهادت رسیده است.
سیّد تاجالدّین نصرت فرزندى داشت به نام قوامالدّین مجتبى که از او فخرالدّین یعقوب به وجود آمده بود. این پدر و پسر در روز قتل شاه منصور بن مظفّر یزدى به شهادت رسیدند».
همین مطلب را دیگر علماى انساب ذکر نمودهاند. بنابراین معلوم مىگردد که این جا مزار دو تن از سادات عریضى حسینى و از آن پدر و پسرى است که به دست ملک اشرف به قتل رسیدند و حتّى دو تن از نوادگان وى که در همین تاریخ کشته شدند، در کنار پدر و جدّ خود مدفون هستند.
پایان قسمت چهارم
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
✅ زندگینامه امامزاده سید محمد رشکوئیه
قسمت پنجم
عبّاس فیض به هنگام معرّفى شاهزاده اسماعیل، مدفون در روستاى بیدقانِ قم که جدّ امامزاده تاج الدّین نصرت است، مىنویسد: «سیّد جلیل القدر تاج الدّین نصرت بن کمال الدّین صادق بن نظامالدّین مجتبى بن شرف الدّین محمّد، با پسر خود، قوامالدّین مجتبى و پسرش فخرالدّین یعقوب بن مجتبى کشته شدند. این پدر و پسر در روز کشته شدن شاه منصور بن مظفّر یزدى، به سال 743 هـ . ق، به قتل رسیدند و نسل پسرى او منقرض گشت؛ امّا دختر او باقى هست».
وى در کتاب دیگر خود، وقتى به توصیف بقعه امامزاده اسماعیل بیدقان مىپردازند، مىنویسد: «براى نخستین بار، فرزندان و فرزندزادگان وى (منظور همین سیّد تاجالدّین نصرت و پدرش) گنبدى بر فراز تربتش بنیان نهادند و سادات با حشمت ابرقو در قرن ششم، هفتم و هشتم هجرى از احفاد وى بودهاند که از قم به آنجا منتقل شده بودند.
در حمله ملک اشرف افغان به شهر یزد و جنگهاى وى با ملوک آل مظفّر و سرانجام تسخیر شهر، از آنجا لشکرش را به ابرقو گسیل نمود. سادات آن به حصار دارى و مقاومت در برابر وى اقدام نمودند که پس از چندى، به تسخیر حصار از ناحیه محاصرین منتهى گردید و سادات به مغارهاى در خارج شهر پناهنده شدند. ملک اشرف فرمان آتش زدن مغاره و کاه دود کردن جلوى در غار را داد که منتهى به هلاکت کلیّه محصورین گردید. این واقعه در تواریخ مربوطه مسطور است.
در کتاب خلاصة المقال شرح مفصّلى از شهادت این سادات نقل شده که ما به جهت اختصار، فقط به قسمت اوّل آن خواهیم پرداخت: «از احفاد سیّد حسین فقیه بن اسماعیل (مدفون در روستاى بیدقان قم) نقباى یزد و ابرقو بودهاند، و از جمله ایشان سیّد جلیل و اصیل تاجالدّین بن کمالالدّین صادق (بانى بقعه، جدّش اسماعیل) بن نظامالدّین مجتبى بن شرفالدّین محمّد بن فخرالدّین مرتضى بن قاسم بن على بن محمّد بن حسین الفقیه القمّى که در شهر ابرقوى یزد داراى کمال و حشمت و جلال و نقیب سادات بوده است و قبل از ورود ملک اشرف، به دست ظفر، غلام سیاه خود به قتل رسید. تاج الدّین فرزندى به نام سیّد قوامالدّین مجتبى داشت و او نیز پسری به اسم فخر الدّین یعقوب داشت که پدر با پسر شیرخوارش و با جدّ خود کمالالدّین در واقعه ملک اشرف چوپانى با شاه منصور بن ملک مظفّر یزدى در ابرقوه به قتل رسیدند. در نتیجه، نسل پسرى سیّد تاجالدّین منقرض گشت؛ ولى از برادر او جلال الدّین حسن اعقابى باقى ماند که نسب عدّهاى از عریضییّون به ایشان منتهى مىگردد.
بنابراین امامزاده شهیدان، مدفن چهار تن از سادات عرَیضى هست که به دست ملک اشرف افغان در سال 743 هـ . ق به شهادت رسیدند.
پایان قسمت پنجم
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
✅ زندگینامه امامزاده سید محمد رشکوئیه
قسمت ششم
آخرین نوه: در میان روستاى اسفند آباد، در 13 کیلومترى جنوب شرقى بخش مهر آباد شهرستان ابرکوه، مزارى به نام امامزاده دختر موسى بن جعفر علیه السلام قرار دارد.
بناى قبلى که از خشت و گل بود، در سال 1358 هـ . ش تخریب گردید و به جاى آن، بناى ساده مستطیل شکل به ابعاد 5×6 متر ساختهاند که در حال توسعه مىباشد. بر دیوار بقعه تابلویى نصب است که خفته در مزار را دختر امامزاده جلیل القدر، سیّد کمالالدّین صادق شهید مىدانند و مىنویسند که، نام وى سیّده نصرت بود.
چنان که گذشت، نصرت نام سیّد تاج الدّین بن سیّد کمال الدّین صادق حسین عریضى است که به دست غلام سیاه خود به نام ظفر در سال 743 هـ . ق به شهادت رسید. او فرزندى ذکورى به نام سیّد قوام الدّین مجتبى داشت که او هم در واقعه فوق الذکر به شهادت رسید و به این ترتیب، نسل سیّد تاج الدّین نصرت منقرض گشت. امّا دخترى از او به یادگار ماند که ظاهراً نام وى سیّده حمیده خاتون بود. او بسیار جلیلة القدر و عظیمة الشأن بود و نسبش تا امامزاده اسماعیل نُه واسطه است که از قرار زیر مىباشد:
سیّده حمیده خاتون بنت سیّد تاجالدّین نصرت بن کمالالدّین صادق بن نظامالدّین مجتبى بن شمسالدّین محمّد بن فخرالدّین مرتضى بن قاسم بن علىبن محمّدبن حسین الفقیه بن امامزاده اسماعیل.
این بانوى مکرّمه که در یک روز، پدر، برادر، جدّ و برادر زاده خود را از دست داده بود، تحت سرپرستى عموى خود، سیّد جمالالدّین مبارک شاه بن سیّد کمالالدّین صادق حسینى عریضى به حدّ رشد و بلوغ رسید و آموزههاى اخلاقى را از او آموخت و به زهد و تقوا آراسته شد. وفات وى به احتمال قوى، در ربع آخر قرن هشتم هجرى اتّفاق افتاده است.
پایان قسمت ششم
کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
🏴 السلام علیک یا ابا الحسن یا موسی بن جعفر
▪️همچون سالهای گذشته در ایام شهادت باب الحوائج امام هفتم حضرت امام کاظم علیه السلام به سوگ می نشینیم.
▪️محتوای برنامه:
_ زیارت عاشورا و دعای شریف کمیل: استاد حاج ابراهیم زارع
_ سخنرانی: حجةالاسلام رعیت
_ سخنرانی: استاد مهراب
_ تلاوت قرآن: استاد کریمی نیا
_ مداحی: استاد سیدرضا متقی
▪️زمان: پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ بعد از نماز مغربین
▪️مکان: تفت- گاریزات- رشکوئیه - حسینیه بزرگ دولت آباد
🏴 هیئت عزاداران حسینی دولت آباد رشکوئیه
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
📢اطلاعیه اقامه نمازجمعه/ ۵ بهمن ۱۴۰۳
📗رسول مهر و مهربانی حضرت محمد صلوات الله علیه میفرمایند:
می خواهید بدانید اهل بهشت چه کسانی هستند؟کسانی که گرما و سرمای شدید، مانع حضورشان در نماز جمعه نمیشود.(کنزالعمال، ج ۷ ح ۲۱۰۸۵)
✅با امید به خدای قادر متعال و عنایات خاص قطب عالم امکان، امام زمان ارواحنافداه، به اطلاع عموم میرساند:
🔺آئین عبادی سیاسی نمازجمعه این هفته مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۳
در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام شهر بخ و گاریزات،
به امامت حجةالاسلام آقای عسکری وزیری و به میزبانی مردم ولایتمدار و شهید پرور این سامان برگزار میگردد
🔺حضور باشکوه شما خوبان خداجو در گردهمایی آدینه انتظار مهدوی مایه مباهات و افتخار دلسوزان نظام و انقلاب و مايه یأس و ناامیدی دشمنان و منافقان خواهد بود.
❌سعی کنیم از ابتدای اذان و شروع خطبهها در نماز حاضر شویم
📞روابطعمومی نهاد امامت جمعه
🇮🇷قرارگاه همدلی و ایمان
🆔@Gkb_khabar2
👆 پروژه فاز یک امامزاده آماده سقف👆
🤝 هزینه هر متر مربع این سازه ۵ میلیون تومان است که به صورت قسطی ماهیانه نیز می شود پرداخت کرد.
شماره کارت امامزاده:
5859837007027382
شماره شبا
240180000000120086259910
✅ اجرتون با جَد امامزاده؛ آقا امام صادق علیه السلام.
✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه
https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
12.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حکایت جوان طلا فروشی که میگفت من گناه میکنم هیچ اتفاقی هم برام نمیفته...
🎙 حجت الاسلام مؤمنی
👌بسیار شنیدنی وتاثیرگذار
#اللهم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج