🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
✍️ #شـــــعر
ای نود و هشت برو دور شو
چشم فرو بند، دمی کور شو
اول سال و شب زیبای عید،
آب به دروازه ی قرآن رسید
آخر پاییز شدی چیستان
سیل کشیدی به رخ سیستان!
هست به یادت کلک قرص و کیک؟
نامه ی صدساله و وجدان پیک؟
قیمت بنزین و عروج پراید؟
سلطنت الکل و وایتکس و تاید؟
باعث بیماری و سیلی ، برو
نیست کسی را به تو میلی ،برو
باعث طیاره ی اوکراین تو !
درد و غم و غصه ی آنلاین تو
بی سر و پایی و هوایی شدی
آخر سالی کرونایی شدی!
تحفه ی چین را ز کجا یافتی؟
روسریِ مرگ چرا بافتی؟
درد و غم و سیل و تلاطم بس است
ترس و تب و لرز و تراخم بس است
ثانیه ها را بِشِمار و برو
مردم ما را بگذار و برو
نیست بَسَت این همه غوغا و رنج؟
کشور ما را تو به دنیا مسنج
ای نود و هشت ستم کرده ای
روی اجل نیز تو کم کرده ای
خوف و خلاف و خطر آورده ای
اشکِ بسی را تو درآورده ای
ای نود و هشت کمی درک کن
زود فقط مدرسه را ترک کن
مدرسه ها باغ بهشت منند
مسجد من، دیر و کنشت منند
هر چه گل اینجاست بهار من است
سر زدن باغچه کار من است
وای اگر زخمِ بهارم زنی
دست به گیسوی نگارم زنی
وای اگر زهر شود عید ما
خسته شود دختر جمشید ما
ای نود و هشت سماجت مکن
دست مده بوسه مده چت مکن
با کرونا عزم سفر کن برو
عده ی خود نیز خبر کن برو
جان خودت کشور دیگر نگرد
زود برو گم شو ولی بر نگرد
یا کرونا را ببر از مُلک پارس
یا تو و آتشکده ی خشم فارس
مردم ما را تو پریشان مکن
خون به دل ملت ایران مکن
مرغ سحر در قفس خود بمان
تا کرونایت نکند قصد جان.
نام شاعر؟؟؟؟؟
@ewwmajmamolodi
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_زمان_عج_مناجات_پایان_سال
#محمدجواد_پرچمی
▶️
ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻫﻢ ﮔﺬﺷﺖ ﻭﻟﯽ ﯾﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﺁﺷﻔﺘﻪﺍﻡ ﮐﻪ ﻣﺎﻩ ﺷﺐ ﺗﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﮔﻔﺘﻢ ﺩﻭﺍﯼ ﺩﺭﺩ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﯽﺭﺳﺪ
ﺍﻣّﺎ ﻃﺒﯿﺐ ﺍﯾﻦ ﺩﻝ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
@hosenih
ﻭﻗﺘﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺩﯾﺪﻥ ﯾﻮﺳﻒ ﻧﻤﯽﺭﻭﺩ
ﺣﻖ ﻣﯽﺩﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭼﺸﻢ ﺗﺮﻡ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﺩﻩ ﻣﺎﻧﺪ
ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺩﻟﺪﺍﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﻣﻦ ﭼﻪ ﻏﺮﻭﺏﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﺸﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺗﻮ
ﺁﯾﻪ، ﻗﺴﻢ، ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﻟﻢ ﺭﺍ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ
ﺷﮑﺮ ﺧــــــﺪﺍ ﺯ ﻣﺎ ﻧﻈﺮ ﯾﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﺳﺎﻟﻬﺎ
ﺑﯿﺮﺍﻫﻪ ﺭﻓﺖ ﺍﯾﻦ ﺩﻝ ﻭ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
@hosenih
ﺍﻭ ﺳﺎﻟﻬﺎﺳﺖ ﺁﺑﺮﻭﯾﻢ ﺭﺍ ﺧﺮﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ
ﺍﺑﺮ ﮐَﺮَﻡ ﺯ ﻋﺒﺪ ﮔﻨﻬﮑﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﺍﺻﻼً ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻭ ﭼﻪ ﺑﻬﺎﺭﯼ؟ ﭼﻪ ﻟﺬّﺗﯽ؟
ﺑﯽ ﺍﻭ ﻧﺴﯿﻢ ﻫﻢ ﺳﻮﯼ ﮔﻠﺰﺍﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺎﺗﻢ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﺸﺴﺘﻪﺍﯾﻢ
ﻣﺮﺛﯿّﻪﺧﻮﺍﻥ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﻣﺴﻤﺎﺭ برنگشت
@hosenih
ﺳﺎﻝ ﺟﺪﯾﺪ، ﺳﺎﻝ ﻓﺮﺝ، ﺳﺎﻝ ﮐﺮﺑﻼ
ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻫﻢ ﮔﺬﺷﺖ ﻭﻟﯽ ﯾﺎﺭ ﺑﺮﻧﮕﺸﺖ
⏹
© کانال رسمی "حسینیه؛ پایگاه تخصصی مدح و مرثیه"؛ @hosenih
2⃣ بخشی از فرازهای #دعای_ندبه اختصاص به ذکر روضه گونهای از اهل بیت مخصوصا امام حسین (ع) دارد، و این امر، دلایل مختلفی دارد ازجمله اینکه:
🔹 جدّ اعلای خود #امام_زمان عج می باشند و با ذکر مصیبت های ایشان، و گریه بر آن، به امام زمان عج، تقرب می جوییم.
🔹گریه بر مصیبت های اهل بیت، مستحب مؤکد (تأکید و سفارش شده) است تا زحمات و مظلومیت آنان، پاس داشته شود.
👈 به عبارت دیگر، تمام زحمات و مظلومیت های آنان، در راه مذهب حق، و برای بقای دین اسلام بوده و ثمره و نفع آن زحمات و خون دل خوردن ها، به همه ما و عالمیان رسیده، پس همه مردم موظفند از زحمات آنان سپاسگزاری کرده و بر مصیبت هایی که در این راه متحمل شده اند، بگریند😭
🔹 اقامه مجالس عزاداری و گریه بر آنان، حقانیت و مظلومیت ایشان را ثابت کرده و بطلان روش دشمنانشان را آشکار میسازد.
🔹 گریه بر این دردها و مصیبت ها، نیاز به تسکین دهنده و التیام دهنده ای دارد ، و هیچ تسکین و التیامی بر این دردها و مصیبت ها نیست مگر در ظهور منتقم این خونهای به ناحق ریخته شده !
👈 بنابراین، از درون روضه ها و فرازهایی اینچنینی، عقیده به مهدویت و انتظار ظهور منجی عالم بشریت، بیرون می آید.
🆔 @afzayeshetelaat
#رزق_معنوی_جمعه_ها #دعای_ندبه
1⃣ پیش تر بیان کردیم که خود #امام_زمان عج، میفرماید:
«من بر این امر "غیبت" صبر می کنم ولیکن شما بر من با آه و ناله بلند
😭"گریه کنید " گریه کنید " گریه کنید".»😭
📚وقت المعلوم صفحه ۲۳۲
👈 و بیان شد که «ندبه» یعنی با آه و ناله بلند گریه کردن😭
👌 پس خواندن #دعای_ندبه ، میتواند پاسخی به این سفارش امام باشد.
❓حال، چرا باید امام، از مردم ناله و افغان و گریه بطلبد؟!❓🤔🙄
✅ به این دلیل که این ناله ها و ندبه ها واجتماعات و صداهای شیعیان، سبب ترقی عالم تشیع، و شکست دشمنان دین است،☝️ و اگر این روش نبود، دشمنان اسلام، این مذهب را ضعیف، بلکه منسوخ میکردند.⚠️
🙄 شاید بتوان گفت گریه، سلاح قوی شیعیان برای بیداری دیگر مردم ، و زنده نگه داشتن دین است.
☝️ امام خمینی ره فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است،
👌 این یعنی اشک هایی که بر مظلومیت حسین (ع) ، ریخته شده باعث تقویت اسلام و ماندگار شدن مذهب شیعه امام حسینی شده است.
☝️ همانطور که شیون ها و اشک های بازماندگان شهدای عاشورا و دیگر شیعیان نیز بنی امیه را خوار و رسوا کرد و منجر به انقراض بنی امیه گردید.
🆔 @afzayeshetelaat
3⃣ امید و آرزوی ظهور منجی، و برپاشدن حکومتی براساس عدالت، و بدون ظلم ، اختصاص به شیعیان ندارد و مطلوب همه بشر است و همگان چشم امید بدان دوخته و تحقق آنرا می طلبند، مخصوصا در این دوره که ظلم و ستم گسترش یافته و قدرتمندان زورگو برای سلطه و حکومت چند روزه خود، از هیچگونه ستمی کوتاهی نمی کنند⚠️
👈 شاید در قدیم که قوم و قبیله ها بصورت پراکنده زندگی می کردند، کمتر این نیاز حس میشده، ولی امروزه که مرزهای قومی و نژادی و حتی جغرافیایی هم فروریخته یا درحال فروریختن است، این نیاز نه تنها بیشتر حس می شود، بلکه خواهی نخواهی، دیر یا زود، جهان رو به یک حکومت واحد عدالت محور درحال حرکت است و چنین حکومتی، دیر یا زود درجهان بوجود خواهد آمد.👌
👈 و وقتی چنین حکومتی ایجاد شد، حتی کسانی که غیرمسلمان هم بوده اند، به آن می گروند زیرا این خواسته فطری و طبیعی همه انسانهاست و اختصاص به مسلمانان ندارد.
👌 اینگونه است که هندو و بودایی و یهودی و مسیحی و..... همگان به او ایمان می آورند و این حکومت، در جهان، عالمگیر میشود👌
👈 این همان وعده ای است که حضرت داوود و موسی و .... علیهمالسلام از قبل داده بودند :
✅ «و موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری طلبید و صبر پیشه گیرید که زمین را به هر کس از بندگان صالحش که مورد مشیت و مصلحت حق قرار گیرد، واگذار میکند و حسن عاقبت برای پرهیزکاران است.( اعراف: 128)
✅ «ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺍﺕ؛ ﺩﺭ ﺯﺑﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.» (انبیاء: 105 و 106)
به امید آن روز......
اللهم عجل لولیک الفرج🌹
ادامه شرح #دعای_ندبه در جمعه های آتی انشاءالله🌹
🆔 @afzayeshetelaat
✨🌸
مرحوم شیخ مرتضی زاهد از خوبان تهران بود که نماز جماعتش محفل انس بندگان خوب خدا بود، ایشان پس از نماز روایتی می خواند و موعظه می کرد و چند مسئله شرعی میگفت. یک بار وقتی شب از مسجد به منزل برمیگردد و رساله و میبیند متوجه میشود که مسئله شرعی را اشتباه به مردم گفته است.
شبانه راه می افتد و یکی یکی در خانه کسانی که پشت سرش نماز خوانده بودند و آنها را میشناخت میزند و میگوید: « حاج آقا حالا چه عجله ای داشتید؟ خودتان را به زحمت انداختید. فردا شب بعد نماز تصحیح میکردید و درستش را میگفتید. شیخ مرتضی میگوید: عزیزم! شما عجله ندارید. شاید حضرت عزرائیل عجله داشته باشد و امشب آخرین شب عمر من باشد و کار به فردا نکشد و دیگر فرصت درست کردنش را نداشته باشم.
چنین کسانی همیشه آمادهاند. قشنگ زندگی میکنند و چون میدانند راهشان طولانی است و بدون راهنما نمی توانند این راه بی نهایت را بروند دائم مضطر به اولیای الهی یا متوسل به آنها هستند.
〖از بیانات حجت الاسلام #عالی〗
🕋 @sebghatallaah
🔴آیا مي خواهيد به امام زمان سلام الله علیه راه پيدا كنيد؟
مرحوم آیت الله شیخ محمود #تولایی_خراسانی فرمودند:
به همه توصيه مي كنم: «تمام اعمال مستحبه خودتان را به نيابت از امام زمان علیه السلام انجام دهید.» اين را از من بشنويد. گفتن اين حرفها براي من خير مادي ندارد. نگفتنش هم ضرّ و شرّي ندارد. امّا والله العليّ العظيم، دوستتان دارم و از راه دوستي، آن چه را كه فهميده ام، به شما مي گويم. نمي خواهم بخل كنم! مي خواهم نتيجه آزمايش هاي علمي و عملي يك عمر را به شما به طور دربست و عصاره كرده و كپسول كرده بدهم.
آیا مي خواهيد به امام زمان علیه السلام راه پيدا كنيد؟ ميخواهيد جنبه ولايت اگر در شما هست، قوي تر شود و اگر نيست، پيدا بشود؟ آیا مي خواهيد بالاخره طوري شود كه گوشه ابرويي به جانب شما هم كج بشود و گوشه چشمي در خواب يا بيداري، به جانب شما توجّه بشود؟ مي خواهيد؟
راه همين است كه مي گويم: «تمام اعمال مستحبّی خود را به نيابت امام زمان علیه السلام انجام دهيد.» عيادت مريض مي روی، به نيابت حضرت برو؛ فرض كن حضرت 10 تومان به تو داده اند و گفته اند: «كربلايي محمد تقي! از جانب من برو احوال فلاني را بپرس». عيادت مريض به نيابت حضرت برو. ميخواهي به قم، به زيارت حضرت معصومه علیهاالسلام بروي، به نيابت حضرت برو؛ فرض كن حضرت 50 تومان دادهاند و فرموده اند بگير و سر قبر عمهام برو و به نيابت من، زيارت كن.
اين كار را حضرت رضا علیه السلام ، حضرت جواد علیه السلام و حضرت هادي علیه السلام هم انجام مي دادند؛ به شيعيان پول مي دادند و آنها را به نيابت خودشان به كربلا، به زيارت امام حسين علیه السلام مي فرستادند. همچنين شيعيان را به نيابت خود به مكّه مي فرستادند. امام رضا علیه السلام، براي يونس بن عبدالرحمن و دو نفر ديگر، چند تا غلام و چند پارچهاي كه قيمت آنها 100 اشرفي طلا بود، فرستادند و فرمودند: « امسال شما سه نفري به نيابت من، مكّه برويد.» در زمان هاي گذشته، اين اعمال خيلي متداول بوده است. شيعيان سابق همه انجام می داده اند. البته شيعيان سابق، غير از ما بوده اند. توجّهشان به امام زمانشان علیه السلام، بيشتر از ما بود.
كلّيّه اعمال خيريّه مستحبّ خود را به نيابت از امام زمان علیه السلام انجام دهید. زيارت حضرت معصومه علیها السلام، زيارت امام رضا علیه السلام، زيارت كربلا، مكّه مستحبّي، عمره مستحبّي، كلّيّهي اينها را به نيابت امام زمان علیه السلام برويد. صدقاتي كه مي دهيد، به نيابت امام زمان علیه السلام بدهيد. اصلاً به نيابت حضرت، براي خود حضرت صدقه بده. براي سلامتي ذرّيّه حضرت صدقه بده. حضرت ذرّيّه دارند. هم روايت داريم، هم دلايل ديگر داريم. صدقات مستحبه را به نيابت حضرت به فقرا بدهيد. براي سلامتي حضرت و بچه هاي حضرت و بستگان حضرت صدقه بدهيد.
سر قبرستان ميرويد، شب هاي جمعه برويد، نه روز جمعه. مستحب است كه شب جمعه سر قبرستان برويد. براي فاتحه اهل قبور، به نيابت حضرت برويد. سر قبرها كه ميرويد، به نيابت حضرت برويد و يازده مرتبه سوره توحيد و هفت مرتبه سوره قدر بخوانيد و آدابي كه دارد. صله رحم ميكني و خبر از ارحامت ميگيري، به نيابت حضرت اين عمل مستحب را انجام بده. و موارد ديگر از اين قبيل، هر چه عمل هاي مستحبّي مي كنيد، به نيابت حضرت انجام دهيد. عاقبت، اين كار، بين شما و او يك پيوندی پیدا می شود. خوشا به حال آن كسي كه پيوندش با شجره ملكوتي امام زمان علیه السلام بگيرد. قَسَم به خود امام زمان علیه السلام، سرِّ مستترِ درگوشيِ، همين است كه به شما گفتم! رمزي بزرگ را من فاش كردم و گفتم! حالا ديگر خودت مرد ميداني! بيا و عمل كن؛ عمل كن. ديگر عملش با خودت است. «حلواي تن تناني است؛ تا نخوري، نداني است.» بايد
به ميدان عمل بيايي.
(سخنرانی مسجد سیّد اصفهان، 1392 قمری، شب29 ماه رمضان)
🕋 @sebghatallaah
✅آیت الله یعقوبی قائنی(ره):
🔻پینه دوزی را سراغ داشتم که [خدمت امام زمان عج] مشرف می شد، او می گفت که امام زمان (عج) به من فرمودند که:
"اگر یک ذره محبت دنیا در دلت بود نمی توانستی مرا ببینی"...
انسان باید پاک باشد...اول باید آینه باشی، آینه ی پاک هم باشی...
آینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن تو خانه، سپس مهمان طلب
🔻اگر آینه واقعاً آینه باشد[آینه دل]، تا مختصر غباری روی آن بنشیند انسان با خبر می شود، ولی اگر غبار روی غبار جمع شود دیگر آینه ای نمی ماند، اصلاً انسان متوجه آن نمی شود.
🔻علت این که ما اثر معصیت را در خودمان نمی بینیم این است که آینه ی دل تاریک شده است...
آن چه از خدا می ترسد، دل انسان است، دل پاک است، آن روح سالم است، روح زنده است.
🔻دل انسان حیات و ممات دارد، باید دید که چه چیزی آن را زنده می کند،
باید سعی کنیم دل بیدار شود...
اگر انسان یک قدری این قلب را تصفیه کند، صیقلی بدهد،
تا غبار مختصری بنشیند متوجه می شود(و)فورا با استغفار پاکش می کند.
🔻اگر انسان بیدار بود، ولی متوجه نفع و ضرر خود نبود، نفهمید برای چه آمده و از او چه می خواهند، در واقع او خواب است.
➰➰➰➰➰➰➰➰
🕋 @sebghatallaah
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️نظرات ونکات کلیدی در مورد شعر شناسی
استاد:✍
دکترسیدمهدی حسینی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
۱_برخی شعرها عاشقانه است که دراین نوع اشعار احساس وعاطفه غلبه دارد، بر محتوا منظوراز شعر عاشقانه حرف های دل عاشق با معشوق /وصف معشوق
۲_برخی شعرها بار فکری ومحتوایی قوی دارد وشاعر تفکرات خودرا درشعر برجسته نشان میدهدکه با تحلیل و گاه توصیه همراه است.
------------------------
نکته بسیارمهم :
آن شعری قابلیت اجرا برای مداح دارد که هم بار عاطفی وهم بارمحتوایی قوی داشته باشد یعنی این دو دوبال پرواز شعرندتا شعر، زیبایی و ظرافت خودرا نشان دهد.
یعنی پیام داشتن شعر واثرگذاشتن بر دل .
حالابه نکات قصیده بالا میپردازیم:
این شعرازآن نوع اشعار کم ایراد است وپله اول برای ورودبه شعرپخته ترمیباشد .
------------------------
اما چندنکته از اهمیت بالایی برخوردارند:
۱-همینطور که دربالا اشاره شد این شعر بار محتوایی قوی دارد
برای مثال بیت سوم بارمحتوایی خوبی دارد شاعر میخواهد بگوید محب امیرالمومنین بودن به عمل است نه به زبان.....
اگر میخواهید متوجه بشوید که چه بیتی فقط بار محتوایی دارد، و آیا از تعریف شعر دورست یاخیر، کلمات آن بیت را کنارهم بگذارید، ووزن رانادیده بگیرید، برای مثال بگویید(فقط اظهار دوستی کردن بی عمل شرط دوستداری نمیباشد , ...
اگر وزن را نادیده بگیرید کلمات کنارهم آن معنا را میرساند اما دیگر از نظرشعری دلنشین نیست.
اما در بیت سیزدهم
دل که نور توداشت ناری نمیشود
اگر وزن از شعر گرفته شود می بینید که بدون وزن هم رگه های شعری دارد
۲_دربیت پنجم ((زبان شعر)) اندکی ضعیف است به دلیل آوردن واژه (شیعگی) که به معنای شیعه بودن است ترکیب شیعه با گی ترکیب خوبی نیست.
3- بیت دهم دراین شعر شاعرانگی بالایی دارد
منظور شاعر این است هرکه قطره ای از فضایل مولارا درک کند همیشه مات وحیرت زده ی او خواهد بود اما آن دلی که همچو آیینه صاف باشد
بیت هم شاعرانه است هم محتوای خوبی دارد
۴_بیت ششم ونظایر آن بارعاطفی بالایی دارد که اشاره به میثم تمارهای تاریخ دارد.
نکته مهم:اگر جایی درشعر بارعاطفی کم بشود ارزش شعر پایین می آید
۵_بیت یازدهم منظور این است که اگر محب وشیعه مولا به مقام شهود برسد منظور ولایت حضرت را قبول کند همیشه محو مولاست.
که محتوای خوبی دارد وبسیار زیبا و متناسب است برای مضمون پردازی.
6_بیت دوازدهم ونظایر آن جنبه مدحی پیدا میکند که انشاءلله در بحث های بعد انواع شعر های مدحی را خواهم گفت....
نکته پایانی به عنوان جمع بندی:
برخی مداحان اشعاری میخوانند که محتوای بالایی دارد اما بارعاطفی ضعیف دارد یا بالعکس شعری میخوانند فقط احساسی است و کم محتوا
آن شعری قابلیت خواندن دارد که هم محتوای خوب و همبارعاطفی لطیفی داشته باشد والسلام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪَ ألْـفَـرَج
〰〰〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/fattemye
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد: ✍
دکتر سید مهدی حسینی
✅چهار شاخص مهم در اثبات سلامت و قابل دفاع بودن شعر
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1. زبان سالم و بدون ایراد دستوری و موسیقایی
2. زبان جذاب ودلنشین(عاطفی و حماسی)- استوار و زیبا که تاثیرگذاری شعررا تضمین کند
3. بیان روشنگرانه و فکورانه
4. بهره مندی از بیان غیرمستقیم و هنری(پرهیز از نظم سرایی)
دراکثر ابیات شعر زیر که یکی از بزرگان مداحی آن را خوانده است- چهار اصل مهم یادشده نادیده گرفته شده است.. .
دارد مسیح ما می آید دیگر از راه
پس خیر می بیند گدا سرتاسر از راه
ما قبله خود را گرفتیم آخر از راه
(تعبیر از راه گرفتن، مفهوم نامناسبی به ذهن متبادر میکند/زبان استوار نیست)
دست نیاز از ما و ناز دلبر از راه
از شوق لبریز است چشم جاده حتی
(مصراع، هنری، جذاب و عالی است)
از خانه بیرون ریخت هر دلداده حتی
(حتی به نظرتون زاید نیست؟/زبان ناسالم است)
این دختر زهرا که نه! زهراست اصلا
(زبان ناسالم و عوامانه.
در گفتار معمول با حذف بخشی از جمله روبروئیم
ولی در شعر چنین شیوه ای روش های هنری دارد که در جای خود باید مطرح شود.
مفهوم واقعی شعر: نه فقط دختر زهرا که خود زهراست.)
در صبر عین زینب کبراست اصلا
بین کریمان شهره در دنیاست اصلا
جان علی موسی الرضای ماست اصلا
(ترکیب علی موسی الرضا نادرست است و شکل صحیح آن "علی بن موسی الرضا" است/ زبان ناسالم است)
ساکن شده اینجا! که چون باران ببارد
در شوره زار شهر قم گندم بکارد
(از مصراع نمی توان دفاع کرد/زبان دلنشین نیست)
در محملش امنیتی(؟!) بسیار دارد!
(زبان شعر نیست. نظم است و غیرقابل دفاع )
اندازه یک شهر خدمتکار دارد!
(همان عیب مصراع قبل)
هم ناقه ای آرام و بی آزار دارد!
(همان عیب)
هم اینکه راهی راحت و هموار دارد!
اهل محل نه بد دهن!، نه لات!! هستند!!
(تعابیر اصلا خوب نیست- حتی در سخن عادی هم این سخنان در هاله ای از ادب بیان می شود)
تا چند خانه دور و بر سادات هستند
چشمی به ناموس خدا هرگز نخورده
بر چادر او جای پا هرگز نخورده
(مصراع ایراد زبانی دارد)
سیلی برویش بی هوا (؟!!)هرگز نخورده
آسیبی از شلاق ها هرگز نخورده
(نخورده بجای ندیده)
امن است راهش بی بروبرگرد اینجا
سر را به زیر انداخته هر مرد اینجا
دستی سوی معصومه طٰه نیامد
پیش نگاهش خیزران بالا نیامد
تا کاخ بِالاجبار و با دعوا(؟!!) نیامد
پای پیاده یک قدم حتی نیامد
هرچند بی بی روزه بود اما غذا بود
در هر شرایط احترام او به جا بود
جمع بندی:
🔸بجای اینکه ببینیم بزرگان مداحی چه شعری خوانده اند، ببینیم چقدر میتوانیم از شعر انتخابی، در برابر اهل بیت(ع) و مخاطبان، دفاع کنیم
------------------------
به نظر شما-با توجه به چهار شاخص ارائه شده- این شعر چند مصراع قابل دفاع دارد؟به یک نمونه اشاره کردیم
--------------------------
در انتخاب شعر وسواس زیادی داشته باشیم و این سخن رهبرفرزانه انقلاب را چراغ راه خود قرار دهیم که فرموده اند:
هر بافته "نظمی" شعر نیست و اگر شاعری شعری ضعیف- حتی اگر بااخلاص فراوان سروده است- آن را "کنار" بگذارد.
-------------------------
به نظر شما چقدر مطیع سخن سنجیده بزرگانیم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪَ ألْـفَـرَج
〰〰〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/fattemye
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️ #نکات مهم در انتخاب شعر ولایی
استاد : ✍
دکتر سید مهدی حسینی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سلام
یکی از نکات مهم در انتخاب شعرولایی، سلامت زبان است. شاعر باید اولا سالم شعر بگوید و قواعد دستور زبان را بدون هیچ بهانه و توجیهی دعایت کند
و ثانیا باید بتواند با زبانی دلنشین و هنرمندانه مضامین شعری را بیان کند.
شعر مثل آینه است نباید زنگاری روی آن باشد تا تصویر به صورت شفاف دیده شود.
متاسفانه امروزه برخی شاعران عزیز به جهت پرگویی و نیز تشویق ناشیانه افراد ناآشنا با شعر، از رعایت قوانین خاص زبان غفلت می ورزند و نتیجتا شعری را عرضه می کنند که نه چندان از نظر زبان سالم است و نه چندان شاعرانه و هنری است!
.
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️ادامه کلاس ادبیات و شعر شناسی
✍استاد : دکتر سید مهدی حسینی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در بخش پیشین در باره انواع «مدح»، مطالبی تقدیم شد.
در این بخش با مرور یک شعر، بر انتخاب نمونه های مدح ِ قابل دفاع و ارزشمند تاکید میشود.
توان واژه کجا و مدیح گفتن او؟
قلم، قناری گنگیست در سرودن او
کشاندنش به صحارّی شعر ممکن نیست
کُمیت معجزه، لنگ است پیش توسن او!
چه دختری، که پدر پشت بوسهها میدید
کلید گلشن فردوس را به گردن او
چه همسری، که برای علی به حظّ حضور
طلوع باور معراج داشت دیدن او
چه مادری، که به تفسیر درس عاشورا
حریم مدرسۀ کربلاست دامن او
بمیرم آن همه احساس بیتعلق را
که بار پیرهنی را نمیکِشد تن او
دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد
پیام میچکد از چلچراغ شیون او
از آن، ز دیدۀ ما در حجاب خواهد ماند
که چشم را نزند آفتاب مدفن او
(غلامرضا شکوهی: سرمه در چشم غزل، ص74)
--------------------------------------
کلیاتی در باره شعر:
شعر شامل سه بخش مهم است:
بخش یکم: بیت اول و دوم ، بیان عجز شاعر در وصف مقام حضرت زهرای مرضیه(س)
بخش دوم: بیت سوم و بیت پایانی، بیان مقام الهی حضرت(س)
بخش سوم: بیت چهارم تا هفتم، بیان سیره زندگانی حضرت(س) که الگوبخش است.
نکته قابل ذکر، بیان حماسی شاعر در کنار مدح حضرت(س) است.
**************************
اکنون با با این مقدمه به بررسی جلوه های ادبی ومحتوایی این شعر می پردازیم.
بیت اول: توان واژه کجا...
عجز ما را دربرابر مدح حضرت زهرا(س) نشان میدهد...
نمونه بیت های زیادی دراین مورد سروده شده است؛ مثل این بیت:
واژه کجا مقام تو ترسیم میکند
وقتی نبی ز فاطمه تکریم میکند...
بیت دوم: کشاندنش به صحاری شعر...
شأن حضرت زهرا(س) به کمیت(اسب تیزرو) تشبیه شده است که حتی معجزه هم نمیتواند به گرد آن توسن( به گرد مقام حضرت) برسد.
بیت سوم: چه دختری...
بیان مقام الهی حضرت(س)و نیز تبیین جایگاه ایشان در خانه پدر.
پیغمبر(ص) با بوسه های خود به دست های فاطمه(س) به عالمیان فهماند کلید بهشت در دست فاطمه است و نیز تأکید ایشان(ص) بر وجوب احترام به او.
بیت چهارم: چه همسری.....
این بیت، جایگاه ایشان در خانه به عنوان همسر را وصف میکند.
بیت پنجم: چه مادری،...
قبلا به این نکته اشاره شد که یکی از ارکان مهم شعر ولایی«حماسه» است. این یک بیت، سرشار ازحماسه است.
تاکید بیت بر این نکته است که : «دامن او، حسین پروراست»
بیت ششم:بمیرم آن همه احساس بی تعلق را ..
بیت به بی تعلقی حضرت(س) نسبت به دنیا و فقیر نوازی ایشان، در شب عروسی اشاره دارد . این بیت رفتار الگوبخش ایشان را وصف میکند.
حضرت(س) در شب عروسی بهترین لباسشان را هدیه دادند و به این آیه عمل کردند: «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا مما تحبون». خلاصه این که: آنچه را که دوست داری اهدا کن.....
بیت هفتم:دمی که فاطمه ...
این بیت، عظمت معنوی حضرت زهرا(س) و مبارزه ایشان را تبیین می کند که حضرت(س) در دوره ای از تاریخ، عبادتش با گریه همراه بود. گریه واشک حضرت زهرا(س) به چند دلیل مهم بود و نباید از آن غفلت داشت:
الف) به خاطر فراق پدر
ب) منقطع شدن وحی و غفلت مردم
ب) مردم ولی خدا علی امیرالمومنین(ع) راتنها گذاشتند.
بیت آخر:از آن به دیده ما...
مدفن حضرت(س) در نورانیت به آفتاب تشبیه شده است یعنی قبر همچون خورشید است که با چشم عادی نمیتوان آن را دید. دلیلی که شاعر می آورد شاعرانه است اما واقعی نیست( دلیل پنهان بودن قبر ایشان، سیاسی است) علمای بلاغت به این شگرد بیانی، «حُسن تعلیل» یا دلیل تراشی شاعرانه می گویند
این بیت نیز مضمونی شبیه به بیت قبل دارد و میتوان در لابلای اجرا به آن استناد کرد:
آنجا که قدرتو چوشب قدر شد نهان
دیگرشگفت نیست که قبرت نشان نداشت.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪَ ألْـفَـرَج
.