فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اعتراف میکنم ما در مجلس از پس مافیای بانکداری ربوی برنیامدیم، تا خواستیم قانونی علیه شان تصویب کنیم نمایندگان مجلس رأی ندادند
🔰 روحالله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس: باید تأسف بخوریم، بعد از هفت بار ادغام و تفکیک، الان در ابتدای سال تولید دوباره دولت و مجلس میخواهند وزارت صمت را تفکیک کنند. /نود اقتصادی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
♦️ نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی –اجتماعی»
زمان سهشنبه ۲۳-۴-۱۴۰۲ . ساعت ۱۵_۱۷
♦️ نشانی حضور مجازی https://www.skyroom.online/ch/ricac/research نیز پخش خواهد شد.
🍀در حال برگزاری میباشد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است
🔰دکتر #محمدجواد_ایروانی، در سیامین همایش سیاستهای پولی و ارزی
🔹واقعبینی در انتخاب رژیم ارزی ضرورت دارد؛ باتوجهبه اینکه ارز بهعنوان موتور اصلی تورم در اقتصاد ایران است، باید برای کنترل و ثبات آن اقداماتی انجام شود. بهخلاف نظریات اقتصادی که افزایش نقدینگی را عامل تورم میدانند، در ایران نرخ ارز بر تورم اثرگذار است.
🔹تأثیر نرخ ارز بر تورم عمدتاً ناشی از عواملی مثل فشار هزینه در طرف عرضه اقتصاد، تحریک انتظارات تورمی، رهاسازی و جهانیشدن قیمتهای داخلی، کاهش ارزش پول ملی و تقاضای جدید برای حفظ ارزش و افزایش تقاضا برای سفتهبازی است که بر اثر افزایش نرخ ارز شکل میگیرند. هر 1 درصد افزایش نرخ ارز موجب کاهش 4.8درصدی ارزش پول ملی میشود.
🔹نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است و رهاسازی نرخ ارز توجیهی ندارد، زیرا در شرایطی که تراز حساب تجاری در تابستان 1401، 15 میلیارد دلار مثبت بود شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که دلیل عمده آن قیمتسازی کانالهای تلگرامی در بازار سیاه بوده است. نرخ ارز شناورشده باید از مؤلفههای اصلی اقتصاد تبعیت کند و نباید دستمایه سوداگران و بازار سیاه باشد.
🔹تعامل و همافزایی سیاست تجاری با سیاست ارزی بسیار مهم است. سیاستهای تجاری در کشورهای پیشرفته در خدمت تولید ملی و افزایش تراز پرداختها است؛ بنابراین هدف تراز پرداختها و تولید ملی در سیاستهای پولی و ارزی باید جایگاه ویژه داشته باشد. / تسنیم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار میکنند:
✳️ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
دومین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
🔰 موضوع نشست:
حکمرانی اقتصادی مالکیت و مدیریت معادن
🎙 سخنران:
امینرضا عابدی نژاد
قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
✅ اعضاء نشست:
مصطفی اراکی
دانشپژوه فقه نظام اقتصادی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج)
مصطفی عبداللهی
پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام
سیدمصطفی محمدی
پژوهشگر فقه نظام و استاد حوزه علمیه
🕰 چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰
🌍 قم. میدان رسالت. ابتدای بسیج. ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری طبقه سوم.
لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
💠 باید سیاستهای اقتصادی به سمت دفاع از محرومان بازگردد 🔰دکتر حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهرا
🔰بخش یک | دکتر حسن سبحانی
✳️ از امام نباید همانند یک اقتصاددان یا سیاستگذار اقتصادی انتظار داشت اما به عنوان پیشوا و رهبر یک انقلاب بزرگ در مناسبتهایی که مطرح بود، جهتگیریهایی را مطرح میکردند که اسلامی است و به طور طبیعی وقتی که نظامی هم شکل بگیرد، آن جهتگیریها نمونه اصلی است.
1️⃣ یکی از جهتگیریهای اصلی امام در راستای حفظ منافع محرومان بود. در وصیتنامه امام، آمده است، از افتخارات و برکات کشور، انقلاب و روحانیت ماست که به حمایت از پابرهنگان پرداخته و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است. خدا نیاورد روزی که سیاست ما و سیاست مسئولان ما پشت کردن به دفاع از مستضعفین و روی آوردن به سرمایهداران باشد.
2️⃣دوم اینکه، امام (ره) جهتگیری محرومیت زدایی را در راستای امنیت ملی کشور میدیدند. به عنوان مثال چون محرومیتزدایی عقیده و راه و مسیر زندگی ماست، جهانخواران ما را راحت نگذاشتند.
♻️ بدون شک طلبکاران به همان میزان که از شهادتطلبی و سایر ارزشهای ایثارگران واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان نیز در هراس هستند. امام بر این باور بود که هر چقدر کشور به سمت فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهانخواران از ما قطع میشود.
♻️واقع بینانه باید گفت نه امام و نه دیگران در سالهای پیش از پیروزی و آن دهه انقلاب و جنگ، فرصت کافی برای تبیین آن چیزی که مطرح میشد، نداشتند، اما مردم اعتماد کرده و حمایت کردند.
♻️در این میان قانون اساسی طراحی شد، ۷۹ درصد افرادی که این قانون اساسی را تدوین کردند یا مجتهد یا برخاسته از آن بودند. امام فرمودند من دیدم و در این مطلب غیراسلامی ندیدم؛ میتوان گفت تا حدودی حداقلهایی از آرمانهای اقتصاد انقلاب در قانون اساسی نشست.
🔰بخش دو| دکتر حسن سبحانی
🔹بعد از جنگ و ارتحال امام، افرادی آمدند و گفتند این قانون اساسی از این روشی که ما در نظر داریم به سامان میرسد؛ یعنی راه تحقق اصول قانون اساسی، سیاستهایی است که ما مطرح میکنیم.
🔸با نگاه خیلی خوشبینانه کسانی در سازمان اقتصادی کشور روش اجماع واشنگتنی را برای کشور خوب تلقی کردند و مقامها نیز به دلیل آنکه اقتصاد نمیدانستند، برای اینکه مخالف جامعه اقتصاددانها معرفی نشوند، عمدتاً قبول کردند. نظام آموزشی هم با آنها همراهی کرد.
🔹نتیجه سیاست اقتصادی چیزی شد که اکنون همه از شرایط موجود اقتصادی راضی نیستند و آن محرومانی که قرار بود به فرموده امام، تار موی آنها را به کاخ نشینان ندهند، در ضعف مفرط هستند و مرفهان دارند جولان میدهند و این چیزی است که کسی نمیتواند منکر آن شود.
🔸 از نظر کارشناسی هرچه نگاه میکنیم در مناسبات اقتصادی مالی ما ربا حاکم است. تنها بهرهای که در اقتصاد میتواند با ربا متفاوت باشد بهره طبیعی است که به آن مابه التفاوت درآمد و هزینه در کار واقعی اقتصاد میگویند. امروز مالک زمین و یا ساختمان کیمیاگر است؛ یعنی از مس به راحتی میتواند طلا درست کند.
🔹منویات امام از یک ساز و کاری به مدت ۳۰ سال عبور داده شده است؛ بدون شک جمهوری اسلامی اگر بخواهد ظرف اقتصادی مناسبی برای انقلاب اسلامی باشد باید سیاست اقتصادی خود را تغییر دهد، حداقل این سیاست اقتصادی جواب نداده است.
🔸جامعه به جایی رسیده که نمیشود در آن تولید کرد. بنابراین با جریان اقتصادی همراه شده و متناسب با این اقتصادی که جواب نداد با آن جلو آمده است. در مجموع اگر منابع، کارخانه و نیروی انسانی هم داشته باشیم یک ذهنیتهای سرمایهپرور داریم؛ یعنی آن آفتی که بر ما وارد شده فقط فقر ظاهری نیست، اندیشههایی است که دیگر باور نمیکند. باید خیلی سال بگذرد که باور کند.
✳️ وظیفه ما این است که برگردیم از راهی که در آن اشتباه کردیم اما این راه سخت است؛ زیرا کسانی باید از این راه برگردند که خودشان این تصمیم را گرفتهاند؛ این احتیاج به یک نوع خودزنی دارد و کار سادهای نیست. / ایرنا
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید
🔰دکتر #سیدمهدی_زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی در نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی _ اجتماعی»
💢کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمدهایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمدهایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم.
❇️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست میآید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمیگیرد.
🌿دو برش از ارائه استاد زریباف را در ادامه مطالعه بفرمایید:
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید 🔰دکتر #سیدمهدی_زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبان
🔰بخش یک| دکتر #سیدمهدی_زریباف
💢 کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمدهایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمدهایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم.
♻️ اصلا دهه 60 بحث اسلام و غیر اسلام بوده، نه لیبرالیسم و کمونیسم، اصلا این دوگانه غلط است که عدهای مطرح میکنند. یعنی ما میخواستیم در حوزههای اجتماعی، حاکمیتی و مدیریتی اسلام را پیاده کنیم و دنبال عدالت بودیم.
♻️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست میآید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمیگیرد. ولایت به معنای حاکم کردن اراده خدا بر زمین است؛ نه اراده من، تو، حزب و گروه. از همین جا تمایز سیاسی ما با غرب آشکار میشود. حتی حاکمیت پیامبر اسلام(ص) هم مسیر اراده خدا است.
♻️ 40 سال در جریان تمدنی و تاریخی هیچ چیزی نیست؛ همین که برای ما دارد تبیین میشود که راه ما جدا است، بزرگترین موفقیت است. ولی به شرط اینکه اعتراف کنیم ما با دست فرمان اجماع واشنگتنی به عدالت نخواهیم رسید. نظام سرمایهداری یک نظام زورمندانه و رقابت است. رقابت به معنای حذف رقیب برای انحصار بیشتر است. بعد شعار آزادی میدهد. این معضل را حل کنید. اگر به سراغ عدالت بروید اصلا تعارض منافع وجود ندارد و اقتصاد اسلامی میشود.
♻️ما باید ببینیم اساس اقتصاد اسلامی و تفکر دینی در حوزه معاش مردم چیست. من شخصا معتقدم «کیفیت توزیع» است. اقتصاد اسلامی اقتصاد تجربی نیست. یعنی منشأ معرفت آن آزمون و خطای بازار نیست. ضمنا اقتصاد اسلامی اقتصاد فقهی نیست. یعنی شما نمیتوانید صرفا بر اساس احکام فردی فقهی عدم تعارض یا عدم مغایرت تولید علم کنید. اقتصاد اسلامی مبتنی بر روابط حقوقی شکل میگیرد که مبتنی بر عدالت تکوینی، طبیعی و تشریعی الهی است.
🔰بخش دو | دکتر #سیدمهدی_زریباف
❇️ راهکار بازگشت به عقب نیست و امکانپذیر هم نیست، اول باید گرایش به عدالت در مردم نهادینه شود. اما در تشخیص مصداق عدالت به اشتباه میافتند که اینجا ولایت الهی مهم است.
🗂ما که در موقع تبیین قانون اساسی بودهایم این دروغهایی که امروز منتشر میشود را ندیدهایم ولی به راحتی دارد به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل میشود.
🗂حرف از این مسخرهتر پیدا میشود که آقای شریعتمداری به قانون اساسی الهام داده است؟! متفکران بزرگ اسلام مثل شهید بهشتی و شهید مطهری جمع شدند تا یک قانونی بنویسند که از این معبر عبور کنیم و همه مارکسیست شدند، چون من میگویم؟! تو آن موقع کجا بودی؟!
🗂اصلا به خاطر خلأ فکر دینی کشور ما به اینجا رسید. چون ما نتوانستیم مدل سازی و تولید فکر دینی کنیم، لیبرالیسم جای آن را پر کرد.
🗂 همان انسجام حداقلی قانون اساسی به شما خواهد گفت وقتی در وزارت اقتصاد نشستهاید و دارید سیاستگذاری اقتصادی میکنید، چه چیزی بر چه چیزی اولویت دارد و منطق تخصیص پیدا میکنید و آن وقت میفهمید که یک دانشگاه در تهران نباید 65 برابر کل دانشگاههای سیستان و بلوچستان بودجه بگیرد؛ این آغاز بی عدالتی آموزشی است. یعنی منطق عدالت خیلی روشن است و دور نیست اما باید اراده شکل بگیرد.
🗂 بعد از اراده، بحث رویکرد و بینش است. رویکرد و بینش هم باید به روش و بعد از آن به منش تبدیل شود. یعنی رفتار اجتماعی شود و هم نسبت به بحث عدالت حساس شوند و حتی مردم مطالبه کنند. چرا نظام پرداخت ما اینقدر فاصله دارد؟ حرکت به سمت عدالتخواهی مبنایی و ساختاری یا فرآیندی یک نوع توبه است؛ در قرآن هم داریم که وقتی توبه میکنید همه سیئات گذشته تبدیل به حسنات میشود. یعنی همان اشتباهات شما موتوری برای حرکت آینده میشود.
🗂تفاوتهای «حق برداشت ویژه» و «استقراض» از صندوق بینالمللی پول
✳️به گزارش ایبنا، در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و دیدار با رئیس صندوق بینالمللی پول (IMF)، خبری درباره امکان استفاده از معادل ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه (SDR) کشورمان نزد صندوق منتشر گردید.
🔹بازار ارز خیلی زود پیام این خبر را دریافت کرد به طوری که آثار آن در تعدیل نرخ طی روزهای بعدی مشهود بود.
🔸«اس دی آر » یک نوع ذخیره ارزش دارایی است که میتوان آن را به هر نوع ارز دیگری تبدیل کرد. در واقع ارزش SDR از میانگین وزنی پنج ارز دلار، یورو، یوآن، ین و پوند انگلیس به دست میآید و بر این اساس نرخی برای آن تعیین میشود. اگر فرض کنیم هر SDR معال ۱.۲ دلار باشد، وقتی شما یک SDR بدهید، ۱.۲ دلار دریافت میکنید. البته این نرخ متناسب با تغییرات نرخ پنج ارز مبنای SDR، به طور روزانه تغییر میکند.
گزارش کامل:
www.ibena.ir/000dQZ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
چرا در اوج جنگ تورم هفت درصدی و پس از جنگ تورم 50 درصدی را تجربه کردیم؟
✳️ دلیل عمده استفاده از سیاستهای تعدیل ساختاری پس از جنگ بود. در دوران جنگ نرخ ارز تثبیت شد ولی بعد از جنگ یک شوک ارزی به اقتصاد کشور وارد شد.
✳️ با تدبیر حضرت امام (ره) در دوره جنگ جلوه های برجسته ای از اقتصاد مردمی با ایجاد نهادهایی مانند جهاد سازندگی ظهور کرد و جنگ با مشارکت گسترده مردم اداره شد، بعد از جنگ خصوصی سازی بی ضابطه در دستور کار قرار گرفت.
✳️ وقتی در سال ۱۳۷۴ از سیاستهای تعدیل ساختاری عدول شد و نرخ ارز تثبیت شد، تورم از حدود ۵۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافت.
♦️مشروح بحث در گزارش نشست اقتصاد دهه شصت و عدالت اجتماعی و اقتصادی 👇
https://b2n.ir/n78046
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi